2017.12.25.
Karácsonyi híradás: evidencia?
Lekció: Lukács 2,1-20.
Textus: Lukács 1,1-4.
Svábhegy
Evidencia. Latin eredetű főnév, jelentése: nyilvánvalóság, bizonyosság, egyértelműség. Evidens, a főnév melléknévi formája, jelentése: magától értetődő, nyilvánvaló, világos. Ami bizonyítás nélkül logikailag egyértelmű, magától adódó. Tartalmi szempontból evidens az, ami például egy megkerülhetetlen tény. Ilyen az, hogy aki megszületik, az meg is fog halni, mert evidencia, hogy a test nem élhet örökké. Továbbá evidens az, ami nyilvánvaló dolog. Teljesen egyértelmű és érthető helyzet vagy állapot, amikor nem lehetséges más magyarázat vagy értelmezés. Ilyen matematikai evidencia, hogy 2x2=4.
Kedves testvérek, kedves ünneplő gyülekezet! Mielőtt azt hinnétek, hogy meghibbantam, amiért egy ilyen bevezetővel kezdem az igehirdetést, hadd kérjelek meg benneteket, hogy gondoljátok végig, mi az, mi minden az, ami számotokra evidens a karácsonyban? Régen, talán az idősebbek emlékeznek rá, volt egy, a kádári fogyasztói társadalomnak megfelelő színvonalú reklám: „Nincs karácsony Corvin nélkül.” – Te mit helyettesítenél be a „Corvin” szó helyére? Hadd adjak egy kis segítséget! Nézzük először a menüt: halászlé, töltött káposzta és bejgli nélkül, ugye nem karácsony a karácsony. Lakás: mosott ablakok, hogy ha lehet három házzal távolabbról is lássanak át rajta. A parketta és a szőnyeg olyan tiszta legyen, hogy a légy is elcsússzon rajta. A bútorokon egy szem por sem lehet, - ez evidens - mert mit fognak gondolni rólunk a vendégek. A díszletek? Mint az amerikai filmekben. Nekünk kell győzni a „kinek van több és giccsesebb karácsonyi égő a házán és kerti fáján” című össznépi versenyben, - ez is magától értetődő. Plafonig érő, túldíszített karácsonyfa, hatalmas dobozokba rejtett, exkluzív, merített papírba csomagoltatott ajándékok, műhavas, rénszarvasos, télapós lakberendezési tárgyak a katalógusból, - mi kell még? Ja, persze, a karácsonyi hangulat. Gingle Bells és Let it snow a CD lejátszóból, és persze az elmaradhatatlan „Reszkessetek betörők”, a szekrény nagyságú LED Tv-ből. Mert Kevin nélkül, ugye nincs karácsony! Evidens, nem? – S ha már ennyire hollywoodira vettük a felütést, tegyük még hozzá, hogy vallásos családokban a karácsony délelőtti templomlátogatás is evidens. Ha máskor nem is, ilyenkor eljövünk a nagymama kedvéért. S ha már itt vagyunk, tegyük is hozzá gyorsan, - evidens, hogy a lelkész vagy napkeleti bölcsekről szóló történetet olvassa fel, vagy a pásztoros sztorit. Magától értetődő, hogy ismerjük már ezek minden részletét, s azt is tudjuk, hogy mit fog belőle kihozni a pap. Érhet-e még minket meglepetés karácsonykor?
Nem lepődnék hát meg rajta, kedves testvérek, ha semmi meglepőt nem találtatok volna a felolvasott karácsonyi igében. S nem csodálkoznék rajta, kedves gyülekezet, ha semmin sem csodálkoznátok hallgatva a karácsonyi prédikációt. Még akkor sem, ha a betlehemi pásztorok történetében szó szerint ezt olvassuk: „mindenki, aki hallotta, elcsodálkozott azon, amit a pásztorok mondtak nekik.” Mert az első karácsony még tele volt csodával és meglepetéssel, de ma már alig talál bármi váratlant, vagy ámulatra méltót benne a modern ember. Minden evidens. Hiszen mi újat lehet elmondani egy kétezer év óta ismert történetről, ami már réges-rég egyben az emberi történelem része is? Talán van olyan részlete, létezik olyan apró, kis mozzanata a karácsonyi eseményeknek, amit ne ismernénk?
De ne örüljetek előre, ez nem azt jelenti, hogy mára be is fejeztem, és mehettek haza… Szeretném ugyanis azt a lelki élményemet veletek megosztani, amelyben készülésem során, az elmúlt napokban részem volt. Megpróbáltam a felolvasott evangéliumi részletet úgy olvasni, mintha soha nem hallottam volna. Mintha vadonatúj lenne számomra. De megvallom, nekem sem sikerült. Egyszerűen képtelen voltam elvonatkoztatni az ismereteimtől. Aztán megpróbáltam egy nagyobb összefüggésbe helyezni Lukács feljegyzését, s azon gondolkodtam, hogy vajon miért írta meg ezt a történetet? Miért volt fontos Lukácsnak a betlehemi pásztorokról ilyen részletesen írnia? A többi evangélista nem számol be a betlehemi eseményekről. Máté a napkeleti bölcsek látogatásáról ír, Márk egyből a felnőtt Jézus megkeresztelkedéséről beszél, János pedig egy teológiai bevezetéssel kezdi evangéliumát, és nem Jézus születésével. Lukács viszont azzal indítja írását, hogy - mivel ő nem volt tanítvány, nem volt szemtanú - mindennek pontosan utánajárt, és a még élő szemtanúk, valamint a már akkor létező feljegyzések alapján egy történeti hitelességű művet ad közre. Ám ha jobban belegondolunk testvérek, a későbbiekben semmi jelentős szerepe nincs ezeknek a derék pásztoroknak.
Nekünk evidens, hogy nincs betlehemes játék pásztorok nélkül, olyannyira, hogy ők a főszereplők, de az evangéliumban teljesen nyomtalanul eltűnnek ezután. Miért számol be Lukács a pásztorokhoz érkező angyalokról és a pásztorok látogatásról a kisdednél? Nyugodtan elhagyhatta volna ezt az egész históriát, és kezdhette volna ő is a lényeggel az evangéliumot, Jézus tanításaival és csodáival! Miért ad hírt Lukács a karácsonyi eseményekről? S miért adnak hírt az angyalok a pásztoroknak? Hiszen nemcsak az evangélista teszi közzé írásában a történteket, hanem az angyal is „nagy örömhírt” hirdetett a pásztoroknak! Sőt, a pásztorok is „híradóssá” válnak, mert amikor meglátták „Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő kisgyermeket” „elmondták mindazt, amit erről a kisgyermekről az angyalok hirdettek”. – Tegyük fel hát a kérdést: mi az oka, mi a célja és mi a hatása a karácsonyi híradásoknak?
1./ A karácsonyi híradás oka. – Induljunk ki, kedves testvérek abból, hogy Lukács, aki a Szentlélek teológusa, - aki már itt az evangélium első két részében, az ún. gyermekség történetekben is Isten Lelkét állítja az előtérbe, - nem magától jegyzi fel azt amit leír, hanem a Szentlélek ihletésére! Ezért tudja, hogy nemcsak a karácsony, hanem az egész üdvtörténet lényege az, ami több, mint kétezer éve Betlehemben valóságosan bekövetkezett: Isten szeretete testet öltött a názáreti Jézusban! Az egész Ószövetség, benne az örökkévaló Isten minden ígéretével erre az eseményre mutat előre, s az egész Újszövetség erre a történelmi tényre épül, s utal vissza! Hogyan is lehetne kihagyni ezt, ha épp ez az egész Biblia lényege? Számára az az evidens, hogy erről nem lehet hallgatni! Az evangélium, az örömhír ugyanis az, hogy ennyire szeret minket az Isten! Annyira, hogy ebben az újszülött kisgyermekben a láthatatlan Isten láthatóvá lesz. Az, aki felette van térnek és időnek, hiszen mindkettőt Ő teremtette, belép a térbe és időbe ott és akkor. Az a legnagyobb jó hír, hogy aki Lélek, és akit Lélekben és igazságban kell imádni, megjelenik testben, ráadásul egy istálló mélyének a szegénységben, kitaszítottságában. Isten Szentlelke, aki a sugalmazást adja Lukácsnak, fontosnak tartotta az első karácsony este részleteinek a megörökítését. Enélkül nem tudnánk, hogy az örömhír nem a vallási, politikai, gazdasági potentátokhoz, a hatalmasokhoz érkezik el, hanem ezekhez a jól ismert pásztorokhoz.
Egy erdélyi költő Kiss Jenő Pásztorok zavara című versében így ír erről: „Mennek a tág, visszhangos éjben, ők a földön, szemük az égen, mennek s nem értik: mint lehet, hogy őket szólította, éppen őket, az édes izenet – Teremtőnk!vajon mit jelent? Mit higgyenek? – bús, senki népek, kik aklos legelőkön élnek s ruhájuk bolhákkal tele – Szájukon nem volt más, csak ének s szívükben gyapjak melege – ily kegyet érdemelnek-e? Ég! mért nem üzentél azoknak, kik szentírások közt borongnak? Azok megértik hangodat. Mért nem a díszes gazdagoknak: vihetnek ajándékokat – A pásztor mit ért meg s mit ad? Így mennek, némán, tépelődve – s most már lenéznek, le a földre, hol görcsös árnyuk hánytorog – Így mennek ők, így mindörökre, zavartan, hogy ez mi dolog – a szent, a bundás pásztorok.”
Tudnunk kell, hogy ezek a pásztorok nem a nyájak tulajdonosai, hanem egyszerű juhászok volták. Az életük, nappalaik és éjszakáik egybefonódott az őrzésükre bízott állatállományéval. Az ókori társadalomban nem volt ennél alacsonyabb társadalmi réteg. Egy korabeli rabbi így beszélt róluk: „Nincs megvetésre méltóbb foglalkozás a világon, mint a pásztoroké.” Mivel félnomád legeltetést folytattak - tavasztól őszig a szabadban tartották a juhokat és kecskéket, ősztől tavaszig pedig karámokban őrizték őket - ezért a mózesi törvényeknek semmilyen szinten nem tudtak megfelelni. Sem a tisztásági, rituális előírásokat, sem a szombatnap megszentelését nem tudták megtartani. Másfelől nem riadtak vissza a kisebb-nagyobb lopásoktól, rablásoktól sem, s ez szintén nem a jó hírüket öregbítette. S látjátok, mégis ők, a föld népe, az egyszerű, írástudatlan pásztorok azok, akik elsőként értesülnek a mennyei örömhírről! Személyükben azok a korabeli, és későbbi földművelők, kétkezi munkás emberek teszik tiszteletüket a jászolnál, akik élethelyzetüknél fogva mindig is jobban tudtak örülni az evangélium jó hírének, mint a minden földi jóban dúskáló gazdagok és hatalmasok. Hiszen a perifériára, a társadalom szélére sodródott ember sokkal inkább átérzi, hogy Isten segítségére, hogy megváltására, hogy bűnbocsánatra szorul, mint az olyan tekintélyes és erkölcsös ember, aki megtartotta a parancsolatokat ifjúságától fogva, aki nem tud lemondani a vagyonáról, inkább elmegy Jézustól szomorúan, mint a gazdag ifjú.
Ezért hozzájuk küldetnek az angyalok. Mert az angyalok sohasem önkényesen jelennek meg a földön, hanem mindig küldetésben járnak. A nevük is ezt jelenti: küldött. Isten küldi őket a betlehemi mezők fölé azon az éjen. Hiszen itt az Úr mozgat mindet szálat. Ő irányítja a történelmet. Ezért lesz a földi világ ura, Augustus császár egyszerű eszköz a maga adóösszeírásával Isten kezében. Ő irányítja Józsefet is, hogy induljon el Názáretből Betlehembe, a szülőfalujába, hiszen így teljesedik be Mikeás próféta több száz éves jövendölése. S Ő irányítja az angyalokat is, akik mindezt hírül adják ezeknek az egyszerű pásztoroknak.
S hogy miért válnak „híradóssá” maguk a pásztorok is? Ezek után nem nehéz kikövetkeztetni. Egyszerűen tele van a lelkük, a szívük a csodával. Az éjszaka közepén hirtelen megjelenő angyalok látványával, az általuk elmondott felfoghatatlan hír izgalmával, megtalálva a kisgyermeket és családját pedig a megbizonyosodás örömével. Ezért olvassuk róluk: „A pásztorok pedig visszatértek, dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit hallottak és láttak, úgy ahogyan Ő megüzente nekik.” Igen, ők már itt tudják, hogy Isten szólt hozzájuk az angyalokon keresztül, hogy itt mindent az Úr irányít!
Miért beszélek testvérek én most hozzátok erről a szószékről? Mert nincs jobb dolgom? Mert ezért kapom a fizetésem? Mert ez a kötelességem? Mert ha nem tenném, megbotránkoznátok, és elveszteném az állásomat? Miért lettem én - ma is, meg úgy általában is - „híradóssá”? Azért, mert egyszer én is úgy értettem meg mai angyalok, küldöttek szavát, mint amin keresztül Isten maga szólt hozzám. Azért, mert bár éppolyan alkalmatlannak tartottam magam a szó, az örömhír továbbadására mint a pásztorok, Isten mégis ezzel bízott meg. Azért, mert az azóta eltelt évtizedekben magam is arról győződöm meg újra meg újra amiről a betlehemi pásztorok, hogy minden úgy van, ahogyan Ő megüzente nekem. Számomra magától értetődővé, evidenssé vált azóta, hogy a világ legnagyobb örömhíréről nem hallgathatok!
Ha eljutott már a füledig az angyali hír a szabadító, üdvözítő Úr Krisztusról, ha vetted már magadnak a fáradságot, hogy személyesen meggyőződj ennek a hírnek a valóságáról, ha fizikailag ma eljöttél ide, ahol Jézus megtalálható, ahol hétről-hétre az Ő nevében gyűlünk össze, az övéihez, s ha lelkileg is eljutottál, az Igéhez, a Szentíráshoz, amely által eléri ma az emberi szíveket, akkor te is meggyőződhettél az örömhír evidenciájáról. – Lesz-e vajon belőled is hírvivő?
2./ A karácsonyi híradás célja. – Mi a célja az evangélium ihletésének, kihirdetésének és továbbadásának? A Lélek ihleti Lukácsot, az Atya küldi az angyalokat, a Fiú felismerése a hír továbbadására ösztönzi a pásztorokat. Miért? Ez is teljesen világos testvérek az Igéből. Lukács leírta mecénásának, Teofilosznak, hogy „meggyőződhessen annak a megbízhatóságáról amire tanították.” Hadd mondjam így, azért írja meg Lukács az evangéliumot, hogy Teofilosz számára egészen evidens, kétségbevonhatatlan legyen Jézus története. Nem tudjuk mikor, hol, kitől hallotta először az örömhírt Lukács támogatója, de most első kézből értesülhet annak a valóságáról. Neki erre van szüksége, hogy a már ismert örömhírt megerősíthesse a Szentlélek a szívében az Ige által. És miért küldi az Atya az angyalokat a betlehemi éjszakában a pásztorokhoz? Azért, hogy halljanak ugyanerről az örömhírről. „Ne féljetek, mert íme, nagy örömet hirdetek nektek...” Őnekik meg kell ismerniük az evangéliumot, hiszen még nem hallották. Legfeljebb ha gyerekkorukban a zsinagógában hallhattak arról, hogy egyszer majd eljön a Messiás, de hogy ez nem élt elevenen a szívükben, az biztos. Számukra az újdonság és a meglepetés erejével hatott, amiről az angyal beszámolt nekik. És miért kellett Máriának és Józsefnek hallania a pásztorok bizonyságtételét? Azért, mert minden bizonnyal, különös módon épp a gyermek születésének a körülményei bizonytalaníthatták el őket addigi hitükben. Mária azt hallotta 9 hónappal ezelőtt az angyali kijelentésben, hogy „nagy lesz ő, és a Magasságos Fiának nevezik majd...” (Lk. 1,32-33.) Ehhez képest nem volt számukra hely, csak egy istállóban, nem jutott az újszülöttnek pólya és ágy, csak egy jászol. Számkivetettség, elutasítás, kétségek. Csakugyan Isten Fia lenne az, akit ő kínok közt, állatok közt, éjnek idején világra hoz az otthonától távol? Ezért kellett Máriának „megjegyeznie és a szívében forgatnia” a pásztorok szavait!
Miért kell ma még mindig, kétezer év óta beszélni a karácsonyi evangéliumról? Azért testvérek, mert ma is van, akinek a hite megerősítésére van szüksége, - mint Teofilosznak. Aki kapott már tanítást az evangéliumról, meg is született a szívében valamiféle elméleti hit, de még nem állt össze számára egészen a kép. Lukács ugyanis történészi alapossággal, szorgos kutató munkát követően, minden fontos részletre kiterjedő módon írja meg evangéliumát, amelyben azt adja olvasója elő, hogy Jézus az egész emberiség, s nemcsak a zsidóság egyetemes Megváltója. Így a pogány Teofilosz, akinek a neve azt jelenti, „Istent szerető” megismerheti az őt is végtelenül szerető Istent, aki Jézusban érte is emberré lett, meghalt és feltámadott, s így a hite személyes, élő, teljes hit lehet. Több, mint ismeret, több, mint elmélet, több, mint tanítás. Ha van most köztünk olyan, akinek ilyen iskolás, tradicionális, ismeret és nem élmény alapú hite van, akkor hallja ki az én emberi szavaim mögül az őt személyesen is ismerő, kereső, vele közvetlen kapcsolatra vágyó Isten hangját! Azét az Úrét, akivel ma is lehet találkozni, akinek a lénye ma is megtapasztalható, akinek az áldásait ma is át lehet venni! – Azért is kell azonban hirdetni még mindig az evangéliumot, mert ma is vannak, sőt arányaiban egyre többen, akik nem is hallottak még róla, mint korábban a pásztorok. Akiknek nem evidencia a keresztyén üzenet, Krisztus földre jötte, az egyház léte. Akik legfeljebb annyit hallottak erről, hogy igen még ma is vannak, akik ilyen elavult, pókhálós mesékben hisznek, de akiknek a szívéhez még soha nem juthatott el Isten szeretetének a híre. Ha van most véletlenül köztünk olyan ember, aki soha nem járt még templomban, soha nem hallott még igehirdetést, soha nem tapasztalt meg még semmilyen vallásos élményt, hadd hirdessem neki, nem baj! Isten nem vár el tőlünk semmilyen előzetes teljesítményt, ahhoz hogy Őt megismerjük, Benne higgyünk! Az első karácsonykor sem a vallási vezetőkhöz érkeztek az angyalok, hanem ezekhez a kitaszított pásztorokhoz, akiknek még az adóösszeírás idején sem kellett menniük sehová, annyira nem vették őket emberszámba. Nekik üzenem, hogy Isten szeretete ki akarja mozdítani őket eddigi életmódjukból, s arra sarkallja most őket, hogy akarjanak meggyőződni az evangélium, az Ige, a Biblia igazságáról! Ne aludjanak vissza az istentelenség sötétjébe, hanem vegyék a bátorságot és az erőt, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy amit én mondok, az igaz! – De azért is kell hirdetni amíg világ a világ a karácsonyi örömhírt, mert mindig lesznek Máriák és Józsefek, akik életük körülményei miatt elbizonytalanodnak, meginognak hitükben. Akiknek támogatásra, testvéri közösségre van szükségük. Látjátok, milyen különös! Ott a betlehemi jászol körül születik meg az első keresztyén gyülekezet! A gyermek köré sereglő pásztorokból, valamint Máriából és Józsefből áll. Nem a hívők élcsapata ez, de az első közösség, ahol az evangélium továbbadása, a hitélmények megosztása révén egymás hite által épülhetnek. Ha van most olyan közöttünk, akinek a szívében kételyek, félelmek, csalódottság van, hadd bátorítsam: nem baj, csak el ne mozduljon Jézus mellől! Előbb-utóbb jön, csatlakozik majd hozzájuk néhány másik, hasonló cipőben járó ember, akikkel mégis egymás hitét építhetik. Nem az az evidens, hogy a hívő embert nem éri fájdalom, gyász, frusztráció, hanem az, hogy a többi hívővel való testvéri közösségben sosincs egyedül. Mert akkor közöttük ott van az, aki nemcsak megszületett, hanem aki maga is nélkülözött, szenvedett, akit a legjobb barátai is cserben hagytak, akit ártatlanul elítéltek és meg is öltek, de aki feltámadt a halálból, és legyőzte azt, - Jézus! S akkor ez a diadalmas Jézus újíthatja meg az ő kétkedő, ingatag hitüket. Ez az evangélium továbbadásának célja, s ebben lehet eszközzé maga is az, akiben megszülethet, megerősödhet és megújulhat a hit. – Vajon mi ezek közé tartozunk-e már?
3./ A karácsonyi híradás hatása. – S végül arra a kérdésre keressük testvérek a választ, hogy volt-e, s ha igen, akkor mi volt az örömhír továbbadásának a hatása? Ami Lukács evangéliumát, annak a hatástörténetét illeti nincs könnyű dolgunk, hiszen nem tudjuk milyen érzelmi, lelki hatásokat, sőt későbbi döntéseket válthatott ki Teofiloszban az, amit olvasott. Bár, ami azt illeti nehezen tudom elképzelni, hogy akár maga a karácsonyi történet, vagy a további jellegzetesen lukácsi részek ne hatották volna meg őt. Vagy ha ti először hallanátok mondjuk a csodálatos halfogásról, nem rendülnétek meg Jézus szavaitól: „Ne félj, ezentúl emberhalász leszel.” És ha először olvasnánk a bűnös nő rehabilitációjának történetét, mi vajon nem ejtenénk pár csepp könnyet azon, hogy Jézus mennyire szereti őt? Vagy a tékozló fiú példázatába beleképzelve magunkat nem lenne libabőrös a kezünk, azt olvasva, hogy az atya hogyan várja haza elveszett fiát? S akkor ott van még Zákeus megtérése, Jeruzsálem megsiratása, vagy az emmausi tanítványok története, mind-mind Lukács tollából! Én bizony meghatódom, megrendülök és meg is könnyezem ezt az evangéliumot, amely a legplasztikusabban tárja elénk Isten végtelen szeretetét az ember iránt, irántam és irántad. Egyet azonban tudunk testvérek. Nevezetesen, hogy az evangéliumot pár év múlva követi az Apostolok Cselekedetei, szintén Lukács írásaként, amelyet ismét Teofilosznak ajánl a szerző. Azaz, van folytatása az evangéliumnak. Tehát nem lett pusztába kiáltott szó. Visszhangra talált a mecénás szívében. Megérintette, átjárta a lelkét, és kíváncsivá tette a folytatásra. Bárcsak ott lenne ez a nyitottság, ez a keresés azok szívében, akik ma úgy jöttek ide, hogy számukra már minden evidens a karácsonyi istentiszteletből. Vagy akik eddig csak elméleti síkon, elvileg voltak keresztyének, mert kaptak egyszer valami tanítást a Bibliáról, mondjuk a konfirmációi előkészítőn, de egészen eddig semmilyen személyes lelki élményük nem volt Jézussal kapcsolatban. Hadd biztassam őket: ne elégedjetek meg ennyivel! Legyen példa számotokra Teofilosz! Akarjatok többet megtudni, megismerni Krisztusból!
Ami az angyali híradást illeti, azt látjuk, hogy a pásztorok az angyali jelenés után, mintegy magukat erősítve mondták egymásnak: „Menjünk el Betlehembe, és nézzük meg azt, ami ott történt, amit az Úr a tudtunkra adott.” Ha Isten szólt, és ha maga is azt mondta, hogy jelet ad arról, hogy megszületett az Üdvözítő, akkor, nosza, rajta, mire várunk!? S a pásztorok nem állnak meg Betlehemig, mert ámulatba ejtette őket a hír: Krisztus megszületett, Isten ember lett. A mennyei Atya fellebbentette szemük elől a fátylat, és ők éltek is az alkalommal: bepillantottak a függöny mögé! Elmentek, megnézték, hódoltak előtte, találkoztak Vele, és ez a találkozás átformálta őket. Honnan tudjuk ezt? Onnan, hogy úgy térnek vissza nyájaikhoz, hogy dicsőítik és magasztalják az Istent! Nem a körülményeik változtak meg, hanem ők! Hadd bátorítsam ezért kételkedő, hitbeli szempontból még ingatag testvéreimet, ne féljetek próbára tenni Istent! Nem ugyanaz sokadszorra hallani a karácsonyi történetet, ismerni minden szereplőjét, vagy egyszer végre lélekben eljutni az élő Jézushoz és leborulva imádni Őt! – Hogyan lehet ma találkoznunk a titokkal? Pontosan úgy, ahogy a pásztorok tették! Úgy, ha nekünk sem csak a fülünkig, hanem hozzájuk hasonlóan egyszer a szívünkig ér a hír: szeret az Isten, értünk küldte szent Fiát, hogy életünk legyen és bővölködjünk! Úgy, ha e hír hatására engedjük végigfutni magunkon az érzést: nem vagyok egyedül, velem van az Úr, minden bűnömre van bocsánat, feloldozás, újra kezdhetem az életem, akár még ma! Mert ma meghallani az örömhírt, ma megbizonyosodni róla, ma átalakítani ennek nyomán az értékrendünket, az életcéljainkat, a hétköznapokat, ez a nagy lehetősége annak, hogy itt vagyunk! A Betlehembe vezető utat azáltal, hogy eljöttünk ide, megtettük. Ezért az a döntő kérdés, hogy felismerjük-e a az egyszerű anyagi jelekbe, - kenyérbe és borba, a szolgai formába, a gyenge, gyarló emberi szavakba pólyált mindenható Istent?
A pásztorok híradása nyomán pedig azt olvastuk, hogy „Mária pedig mindezeket a beszédeket megjegyezte...” (Lk. 2,19.) Sűrű hónapjai voltak ezek Máriának. Szólt már hozzá az Úr Gábriel angyalon keresztül, a rokonán, Erzsébeten keresztül, fog még szólni az öreg Simeonon keresztül, most pedig ezeken a szegény pásztorokon keresztül üzen neki. Tudjátok testvérek, hogy mi az, amit mi Máriától tanulhatunk? Az, hogy mindig reagál az Igére. Van, amikor nem érti és kérdez: hogyan lesz nekem fiam, ha még férjem sincsen? Van, amikor ujjongó énekben tör ki, és elmondja a Magnificatot. Lesz amikor csodálkozni fog, hogy Jézus által az ő anyai szívét is éles tőr járja majd át? Most pedig megőrzi, azaz nem felejti el, és szívében forgatja, azaz gondolkozik rajta. De egy biztos, mindig reagál az Igére. – Igaz-e ez vajon ránk is, testvérek? Nem maradunk-e hűvös kívülállók az evangéliummal szemben? Hiszen minden annyira evidens, annyira magától értetődő! Ma a testet öltött Igére emlékezve, az olvasott Ige nyomán, a hirdetett Ige által azt kérdezi tőlünk Isten Lelke: neked mi az, ami, aki nélkül nincs karácsonyod? Ami, vagy aki nem maradhat ki, mert evidens módon része az ünnepednek? Ha a jó hír elérhetett nemcsak a füledig, hanem a szívedig is, akkor ez mostantól Jézus lesz. S akkor a Lélek téged is „híradóssá” tesz, hogy Lukácshoz, az angyalokhoz és a pásztorokhoz hasonlóan te is továbbadd az egyáltalán nem evidens karácsonyi örömhírt: Istennek földre hajló, megtestesült szeretetét! Így legyen! Ámen.