2017.12.10.
Hűséges adventi várakozás
Lekció:
Máté 24,42-51.
Textus: 1Korinthus 4,1-2.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Advent első vasárnapján a Léleknek arról a gyümölcséről volt szó, amelyet a legtöbben hiányoltak önmagukban, amikor néhány héttel ezelőtt felragasztottuk céduláinkat erre a szőlőfürtre. Ez volt a türelem. Láttuk legutóbb, hogy a türelmetlenségünk mélyén önmagunk túlzott szeretete áll, és azt is felismertük, hogy az igazi türelem, a hosszútűrés Isten vonása, amelyet a hívő ember a vele való közösségben kaphat meg tőle.
Ma, - amikor a januártól hivatalba lépő új presbitereink a presbiteri esküt leteszik az istentiszteleten, beszéljünk felolvasott igéink alapján a második legtöbbször felírt szőlőszemről, a hűségről. Hiszen Jézusnak a Máté evangéliuma 24. és 25. fejezetében elmondott, illetve feljegyzett példázati mind ún. adventi példázatok, amelyek az Ő második eljöveteléhez kapcsolódnak. Ezek közül az elsőt olvastam fel, amelyben Jézus válaszol a saját maga által feltett kérdésre, hogy „ki tehát a hű és okos szolga?” Az „akit azért rendelt szolgái fölé az úr, hogy idejében eledelt adjon nekik”. Az ilyen szolgát nevezi aztán boldognak Jézus, akit éppen „ebben a munkában talál az ura, amikor megjön.” Testvérek, ezen a ponton akár áment is mondhatnék, - biztos sokan örülnének neki - annyival kiegészítve, hogy ez a presbiteri szolgálat summája: hűségesen végezni az Úr Jézustól kapott munkát. Igen ám, de ha nem elégszünk meg a felszínes igemagyarázattal, rögtön egy csomó kérdés fogalmazódhat meg bennünk ennek kapcsán. Kire vonatkozik ez? Csak a presbiterekre, gondnokra, lelkészre, azaz az egyházi tisztviselőkre? Vagy érvényes ez minden keresztyén emberre életkortól, teológiai tudástól, egyházi pozíciótól függetlenül is? S vajon mindenki Jézus szolgája a gyülekezetben, az egyházban? Az a presbiter is, akit esetleg hosszú hetekig, hónapokig nem látunk még a templomban sem? Hogyan lehet valaki úgy Jézus szolgája, megbízottja, hogy nem jut eszébe az, hogy egyszer lesz számadás? De az is felmerülhet bennünk, hogy mire gondolt Jézus, amikor eledelről beszélt a példázatban? Mit kell kiosztani a többi szolgának? S mi köze mindennek adventhez? Nem ünneprontás ezen a szép, bensőséges, szívet melengető vasárnapon sírásról, fogcsikorgatásról és a gonosz szolgák kettévágásáról prédikálni?
Látjátok testvérek, mennyi kérdés izzik, mint parázs a hamu alatt, ebben a példázatban! Próbáljunk meg Isten Lelkét segítségül hívva három egyszerű kérdés mentén válaszolni ezekre, miközben ne veszítsük el lelki szemünk elől az ige üzenetének lényegét: váljunk az eljövendő Úr hűségesen várakozó adventi szolgáivá! Hiszen nem ijesztgetni, nem fenyegetni és elrémiszteni akarja Jézus a hűtlen és gonosz szolga sorsával a tanítványait, köztük minket, hanem felrázni, figyelmeztetni és hűséges sáfárságra hívni.
1./ Mit tudunk meg a példázatbeli úrról? - legyen ez az első kérdésünk. Hogy kicsoda ő, azt nyilván nem kell sem magyaráznom, sem bizonygatnom senkinek, - annyira egyértelmű, hogy itt Jézus önmagára utal. Ki más lenne az, aki az adventi példázatok szerint elutazik, aki szétosztja vagyonát, aki úgy tűnik, hogy késik, de mégis visszajön számadást tartani, - mint Jézus maga? - Mi derül ki róla ebből az igéből? – Mindenekelőtt az, hogy ő az Úr. Ő a tulajdonos. Övé a teljes vagyon, övé az összes szolga, övé az egész gazdaság. Ő az Úr. Ez pedig azt jelenti, hogy van ura, gazdája, tulajdonosa ennek a világnak, benne az egyháznak, benne ennek a gyülekezetnek, benne a te életednek, Jézus Krisztus. Nem a titkos politikai, gazdasági, katonai és információs háttérhatalomé a világ, és nem is a jól látható és hallható előretolt helyőrségéé, hanem az Atya jobbján ülő, dicsőséges Megváltóé, az Isten Bárányáé! Nem a római pápáé, nem a bíborosoké és püspököké az egyház, a Krisztus menyasszonya, hanem a Vőlegény Jézusé. Nem az esperesé, nem az enyém, nem a presbitériumé ez a gyülekezet, hanem azé, aki igéje és Szentlelke által életre hívta, aki táplálja és megőrzi, a szerető és gondviselő Jézusé. És hisszük vagy sem, nem a sajátunk az életünk sem, hanem testestől-lelkestől hűséges Megváltónk tulajdona vagyunk. Az övéi vagyunk a teremtés jogán, hiszen Ő formált már anyánk méhében minket, és az övéi vagyunk a megváltás jogán is, hiszen Ő fizetett a bűn, a kárhozat és az ördög hatalma alól való szabadulásunkért golgotai halálával. – Ó, de jó, hogy nem Jézus mondta azt, amit Vörösmarty „Vén cigány”-ában így olvasunk: „E vak csillag, ez a nyomorú föld, hadd forogjon keserű levében”! E nyomorú földért, e vak csillagért, benne a mi életünkért adta oda magát a mi Urunk, „hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” – Vajon hisszük-e azt igazán, hogy Jézusé minden hatalom mennyen és földön? S jelent-e ez számunkra békességet, mikor bántó, sértő szavak nyilai záporoznak felettünk? Nyújt-e ez a tudat számunkra reményt, amikor kétségbeesünk a világ, Európa, az egyház, vagy a saját szívünk állapota láttán? Merítünk-e bátorságot ebből, amikor bizonyságot kellene tennünk Jézusról az emberek előtt?
Azt is megtudjuk erről a példázatbeli úrról, hogy feladatot ad a szolgáinak. Küldetést bíz rájuk. Nem kárhoztatja az övéit tétlenségre, nem kell céltalanul, értelmetlenül eltölteniük a visszatértéig hátralévő időt, hasznos embernek érezhetik magukat. Nem véletlenül csöppentek a világba, hanem Ő helyezte őket ide. Testvérek, az egész Biblia azt visszhangozza nekünk, hogy mi annyira fontosak vagyunk ennek az Úrnak, hogy név szerint ismer, hogy még a fejünk hajszálait is számon tartja, hogy még ajkunkon sincs a szó, már azt is tudja. „Nem éltem még e föld színén, te értem megszülettél, még rólad mit sem tudtam én, tulajdonná tettél.” - énekeljük egy szép karácsonyi énekünkben. Mindezt pedig azért tette, hogy minket munkatársaivá fogadva, küldetést készítsen nekünk. Ezért ad szolgáinak feladatot a távozó úr. Gondoskodniuk kell a többi szolga ellátásáról. Ezért bízza rájuk az „eledel”, az evangélium, a krisztusi élet továbbadását, szétosztását, szavakkal és tettekkel.
Bódás János református pap-költő így vall erről a küldetésről: „Azért van síró, hogy vigasztald, és éhező, hogy teríts asztalt. Azért van seb, hogy bekösse kezed. Vak, elhagyott azért van, hogy vezesd. Azért van annyi árva, üldözött, hogy oltalmat leljen karod között. Azért roskadnak mások vállai, hogy terhüket te segítsd hordani. Az irgalmat kínok fakasztják, s mélység felett van csak magasság. Ha más gyötrődik, vérzik, szenved, azért van, hogy te megmutathasd: mennyi szeretet van benned. Megmutattad-e néha legalább? Enyhült, s szépült-e tőled a világ? Vagy tán kezedtől támadt foltra folt? Ott is, hol eddig minden tiszta volt? Ki vagy? Vigasznak, írnak szántak, menedéknek, oszlopnak, szárnynak. Ki van jelölve a helyed, ne nyugodj, míg meg nem leled. Csak ott leszel az, aminek rendeltettél. – Másként rideg, céltalan lesz az életed. Mag leszel, mely kőre esett, elkallódott levél leszel, mely a címzetthez nem jut el. Gyógyszer, ami kárba veszett, mit sohse kap meg a beteg. Rúd leszel, de zászlótalan, kalász leszel, de magtalan, cserép, amiben nincsen virág, s nem veszi hasznod sem az ég, sem a világ.” - Jézus hasznos életet szánt nekünk. Olyat amely mások hasznára, javára, üdvösségére szolgál. S ha ebben az átlagnál kiemeltebb szerepet is ad nekünk, például azzal, hogy presbiterré tesz egy gyülekezetben, akkor az ehhez szükséges többletet is megadja. Lukács evangéliumában, a párhuzamos igehelyen Jézus azt mondja erről, hogy „akinek sokat adtak, attól sokat kívánnak, és akire sokat bíztak, attól többet kérnek számon.” (Lk. 12,48.)
2./ Mit tudunk meg a szolgákról? - erre a kérdésre keressük a választ másodszor. Hadd kezdjem azzal, hogy itt Jézus olyan szolgákról beszél, akik nem akarat nélküli rabszolgák, nem önálló jogkör nélküli alattvalók, nem felelősség nélküli beszélő szerszámok, hanem sáfárok. Hiszen szabadságában állt a hű és okos szolgának a maga idejében kiadni az eledelt, és szabadságában állt a hűtlen és gonosz szolgának a többi szolgát verni és részegeskedni. Sáfárok voltak ők, olyan vagyonkezelők, akikre a gazda sokszor egészen nagy értékeket is rábízott, s nekik azokkal az értékekkel kellett gazdálkodni. A sáfár olyan tisztségviselő volt, aki teljes jogkörrel rendelkezett egy gazdaság fölött. Talán mai példával olyan, mint egy ügyvezető igazgató, aki mindenben dönthet, ő a közvetlen irányító, ugyanakkor mindenestől elszámolással tartozik a vállalat tulajdonosának! Így bízta rá mindenét egy akkori gazdag úr a sáfárjára, akit persze bármikor el is számoltathatott. József is ilyen sáfár volt az egyiptomi Potifár házában. Minden rá volt bízva: ő hozott döntéseket, ő gazdálkodott ura vagyonával, neki kellett gondoskodni a többi szolgáról is. Ugyanakkor épp József példája nagyon jól kifejezi az urának való alávetettségét is. Elég volt egy hazug rágalom Potifár felesége részéről, s a teljhatalmú megbízott rögtön rab lett, börtönbe került.
Jézus szavai szerint mi mindannyian sáfárok vagyunk, Urunk megbízottjai. S ha kétség merülne fel bennünk ezzel kapcsolatban, akkor gondoljuk csak végig, hogy mennyi minden van ránk bízva magánemberként, vagy munkahelyünkön, vagy éppen a gyülekezetben! Akár anyagi javak, amelyekkel gazdálkodunk, a nyugdíjunk, a fizetésünk, amit okosan be kell osztanunk; akár nem megfogható értékeink, mint pl. a tehetségünk, amit Istentől kaptunk, az időnk, az életünk, ami ugyancsak Istentől származik; vagy talán emberek, munkatársak, s még annyi minden, ami a mi döntésünkre van bízva!Ezért mondom, hogy nem marionett-bábuk vagyunk, akiket zsinóron mozgatnak különféle láthatatlan erők, hanem olyan sáfárok, megbízottak, akik döntési felelősséggel vannak felruházva! Sokszorosan megajándékozott emberek vagyunk! Persze nem korlátlan a mi szabadságunk sem: Krisztus szolgáiként mi az Ő normáinak vagyunk alárendelve. Amit kaptunk, azzal el kell tudnunk számolni. A hívő ember abban a gazdagságban él, hogy nekem szinte semmim nincs, de adott nekem sok értéket az én Uram, hogy azokkal mások javára szolgáljak.
S ebben az is benne van, hogy a hívőket az Úr Jézus a másoknak való szolgálatra hívta el. Valami módon mások javára kell kamatoztatnunk azokat az értékeket, amiket kaptunk. A hívő ember alapállása, attitűdje az: én vagyok másokért, és nem mások énértem. A magaméból vajmi keveset tudok adni, de én a leggazdagabb Atyának a gyermeke lettem, és Ő rám bízott sok mindent, ezért azt keresem, hogy hogyan gazdagíthatom ezzel mások életét. És ha sikerült gazdagítani, akkor ne legyek beképzelt és semmi dicsőséget ne tulajdonítsak magamnak, mert nem a magamét adtam oda valakinek, hanem, amit rám bíztak, azt adtam tovább annak, akinek címezte az én Atyám. Az az én nagy örömöm, hogy olyan levél leszek, amelyik eltalál a címzetthez.
De ebben a rövid példázatban Jézus nyilvánvalóvá teszi, hogy másféle szolgálat és másféle sáfár is létezik. Nagy különbség van kettőjük között több vonatkozásban is. Először is abban, hogy kinek tartják az Urat? Vagy más szavakkal: hogyan gondolkoznak Istenről? A hű és bölcs sáfárt az jellemzi, hogy komolyan veszi az Urát, és komolyan veszi azt, amit mondott. Erre utalnak a jelzők is. Hű - azt jelenti, hogy megbízható; okos: ez a kifejezés azt jelenti, hogy tekintettel van a másikra, figyel rá, komolyan veszi, amit mondott, ezt is jelenti végső soron: engedelmes. Megbízható és engedelmes szolga. Ő komolyan veszi, hogy az Úr: Úr. Komolyan veszi, féli Őt. Az istenfélelemről nekünk sok torz elképzelésünk van. Az istenfélő ember nem retteg Istentől, hanem szereti és tiszteli Őt, és ezért komolyan veszi minden szavát. Ezt jelenti Istent félni. Őt Istenként tisztelem: tudom, hogy Ő az úr, én meg szolga vagyok. Világos a kettőnk viszonya. Tudom, hogy minden parancsa mögött az irántam való szeretete van: akkor miért csinálnék mást, ha jót akarok magamnak, meg a többieknek? Milyen jó, hogy Ő megmondta, mit csináljak, milyen jó, hogy a kezemre bízott mindent. Tulajdonképpen roppant kényelmes feladata van ennek a gondnoknak. Csak arra kell figyelni, hogy mikor kinek mit kell odaadni, hogy menjen az élet, és mindenki boldog legyen, senki se lásson szükséget.
S mit csinál a gonosz szolga? Nem veszi komolyan azt, amit az Ura mondott. „Késik az én Uram.” Honnan veszi ezt? Mi az alapja ennek? Ezt szeretné! Kivetíti a maga vágyait. A projekció mindig megtéveszti az embert. Kivetíti magából a maga gonosz vágyait, azt hiszi, hogy ez a valóság és annak megfelelően rendezi be az életét. Ezért fizet rá! Aki Isten szavát nem veszi komolyan, az mindig becsapja magát, mindig megtéveszti saját magát is. Ezért elkezd hatalmaskodni. Minél kevesebbet dolgozik ő, annál jobban hajszolja a többieket. Erőszakoskodik, verni kezdi őket. A hitványakkal barátkozik, eszik és iszik a részegesekkel. Ezt olvastuk itt a példázatban. Aki Isten igéjét nem veszi komolyan, az erkölcsileg is mindig a lejtőre kerül. Ennek a gonosz szolgának az esete erre figyelmeztet bennünket, és ezt számtalan változatban láthatjuk magunk körül. Aki nem várja tudatosan Jézus Krisztust, és nem ez határozza meg az életét, annak az élete tele lesz üresjárattal. Rengeteg eltékozolt idő, pénz, erő, meddő gondolat, elmulasztott alkalmak. Utána az önvád, a lelkiismeret-furdalás. Majd próbálkozások ennek az elhallgattatására, és eltelik az élet úgy, hogy rajta lesz az Isten pecsétje: hiába. Hiábavaló. Ettől akar megőrizni minket a mi Urunk!
A másik amiben különbség van köztük, hogy hogyan nézik a másik embert? A hű sáfár úgy tekint a másik emberre, mint Isten drága tulajdonára, akit azért helyezett oda mellé, hogy szolgáljon neki. Ő, a nagyobb szolgál a kisebbnek. Ez az Isten országának a meglepő törvénye. A gondnok szolgál a többi szolgának. Őt bízta meg a Gazda, hogy adja ki a többieknek az eledelt a maga idejében. Ő van a többiekért. Nem a többi őérte. Ez az alapállás Isten gyermekei között. Én vagyok a többiekért, én vagyok adósa a többinek. Nekem kell odaadnom nekik azt, ami úgysem az enyém. Amit én is úgy kaptam. Rám bízta a Gazda, hogy adjam oda a háza népének. És mit csinál a gonosz? A gonosz azt mondja, hogy ő nem függ a Gazdától, és nem veszi tudomásul azt, hogy ő lenne másokért, inkább másokat tekint eszköznek a maga céljai érdekében. Ezért kezd el hatalmaskodni, mulatozni és verekedni. Ő issza meg azt, amit a másiknak kellene fejadagként kiadnia. Ő habzsolja fel azt, ami a másiknak a napi munkájához lenne szükséges.
Hogyan nézünk mi egymásra? Vajon úgy, hogy én vagyok őértük, és nem megfordítva? És a nagyobb szolgál a kisebbnek? Ha te okosabbnak, tekintélyesebbnek, idősebbnek, előkelőbbnek tartod magad, akkor te hajolsz le? Te köszönsz előre? Pál apostol a Római levélben azt hangsúlyozza, hogy: mi, akik a Krisztuséi vagyunk, tartozunk a többieknek. Függetlenül minden egyéb szemponttól. Miért? Mert úgy eladósított minket a mi Urunk. Megkaptuk tőle bűneink bocsánatát, az örök életet, az Ő visszajövetelének a reménységét, az üdvösség bizonyosságát, s neki ezt nem tudjuk meghálálni, sem törleszteni. Ebből valamit tovább tudunk adni másoknak. Olyan gazdagokká tett, hogy ezzel elkötelezett arra, hogy egy életen át adjunk, szolgáljunk, tartozzunk a többieknek. Nem a magunkéból kell adni, hanem abból, amit mi is úgy kaptunk a Gazdától.
Olyan szép ez a mondat, testvérek, hogy „a maga idejében eledelt adjon nekik.” Ha a házunk népe jut eszünkbe: megkapják ők tőlünk a maga idejében azt, amire szükségük van? Megkapja a gyermekünk, amire szüksége van egy kisgyereknek, vagy egy kamasznak? Gondoskodást, odafigyelést, szabadságot, jó tanácsot? Megkapja-e a párod azt, amire szüksége van egy férjnek, egy feleségnek? Megkapja azt a törődést, érdeklődést, gyengédséget, azt a mosolyt, jókedvet? És az időseink? Megkapják a nekik járó tiszteletet, megbecsülést, türelmet? Vagy, ha a gyülekezetünk háza népére gondolunk: megkapja a mellettem ülő, hogy észrevegyem, szóljak hozzá néhány jó szót, elé tegyem az énekeskönyvet, netán megkérdezzem, hogy mit tudnék segíteni neki? És megkapja a gyülekezetem az anyagi támogatásomat, hogy legyen miből világítani, fűteni, épületet és lelkészeket fizetni? Én szolgálok másoknak azzal, amit magam is kapok az én Uramtól, vagy még én várom el, hogy mások szolgáljanak nekem? Ez is különbség a két sáfár között. - Melyik jellemző inkább miránk? Az adventi embert az jellemzi, hogy jó és hű szolga, aki megadja háza népének mindazt, amire szükségük van. Nem a magáéból, hanem a gazdag Gazdáéból. Aki annyira megbízik bennünk, hogy ránk bízza az ő gazdagságát azért, hogy adjuk tovább másoknak.
3./ És végül azt a kérdést tegyük fel testvérek, hogy mit tudunk meg a számonkérésről? Először is azt, hogy lesz számonkérés. Bármit is gondolt, vagy remélt magában a hűtlen szolga, egyszer visszatér az ő ura. Ahogy Ákos énekli ezt egyik dalában: „Ha álom csak az élet, egyszer mindenki felébred, várja borzalom, vagy irgalom.” Mert egyszer váratlanul megjelenik a Gazda. Akkor már nem lehet kapkodni, és nem lehet pótolni az elmulasztottakat: „megjön annak a szolgának az ura azon a napon, amelyen nem várja, és abban az órában, amelyben nem is gondolja.” A mennyei gazda tudni akarja, hogy mi lett azzal, amit rájuk bízott. Arra használták-e az erőt, az időt, az anyagi javakat, a képességeket, amire Ő adta? Hűségesek voltak-e hozzá, vagy nem? Kitartottak-e a szolgálatban, vagy belesüppedtek a hétköznapok mocsarába? Ez az alapvetően azon múlik majd, hogy várják-e vissza az urukat! Az okos sáfár azért végzi hűséggel, becsületesen és felelősségteljesen a szolgálatát, mert tudja, hogy neki egyszer felelnie kell valaki előtt. Míg a gonosz szolga azért dorbézol és erőszakoskodik, mert nem vár senkit sem, aki előtt számot kellene adnia. „Késik az én uram.” - mondja magában. Mint a rossz gyerek, aki azt hiszi, sose jönnek haza a szülei, azt csinál amit akar, nyugodtan zsarnokoskodhat kisebb testvérei felett. Vagy mint a diákok, akik azt mondják: „késik a tanár” - s feje tetejére állítják az osztályt, s elkezdenek ordítozni, őrjöngeni. Vajon nem lesz félelmetes a számonkérés az ő esetükben is? Szörnyűnek tűnnek Jézus szavai is: kettévágatás, sírás, fogcsikorgatás! Micsoda barbárság ez a ház urától! Hogy mondhat ilyet Jézus? Bizony súlyos szavak ezek az ítéletről, és hatalmas figyelmeztetés ez mindannyiunknak. Hogy ismét Ákost idézzem: „Itt mindenki vendég, és a házigazda fizet. Te idd csak a borát és prédikáld a vizet. De tanuld meg szépen Hogy gyűlölni tilos. Akkor is ha van, Aki minden szennyből kimos. Mert beleremeg a föld, amikor megszólal, nem fog tetszeni az utolsó hangos dal.” Isten óvjon meg ettől minket!
De nemcsak azt tudjuk meg erről a számonkérésről, hogy váratlan lesz, hanem azt is, hogy lesz jutalomosztás a hűséges sáfárok részére. Az idézett dal is így folytatódik: „Ha minden pecsét felszakad, elsötétül majd a Nap. De lesz aki semmitől se fél, lesz aki örvend, ünnepel, hogy a Megszabadító így jön el, és a remény újra él.” Jézus így szólt erről: „boldog az a szolga, akit ilyen munkában talál ura, amikor megjön.” Boldog. Nem csupán akkor, amikor megérkezik végre, akit annyira várt, hanem már addig is. Mert boldogság számára azt szolgálni, aki életével szolgált neki. De mennyivel nagyobb öröm lesz majd, amikor egész vagyona fölé rendeli majd őt az Úr! Amikor ezt mondja majd neki: „Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, menj be a te urad ünnepi örömlakomájára.” (Mt. 25,21.)
Testvérek, ez a hűséges sáfárság mindannyiunk küldetése, de különösen is azoké, akik új presbitereink lesznek. Ők azok, akik sokat kapnak, és akiktől többet is kérnek majd számon. Róluk írja ezt a néhai presbiter-költő Füle Lajos: „Kinek a lelke vágyik a fényre, kinek kenyere az Úr Igéje, és kenyeréből másnak is szel, az presbiter. Kinek van szeme a más bajára, kinek van füle a más jajára, a tennivalóit így méri fel, az presbiter. Ki másnak vermét sohasem ássa, aki keresztjét nem teszi másra, a mások terhét így veszi fel, az presbiter. Kinek a templom kegyelem háza, otthon van benne maga, családja, bár mindenütt az Úrra figyel, az presbiter.” A biztatás viszont, amivel zárni szeretném nemcsak nekik szól, hanem mindenkinek, aki ma itt van.
Úgy érzed késik az Úr? Ez örömhír. Mert akkor ma még hív téged. Ma még nem jött vissza a gazda. Ma még tart a kegyelmi idő, ma még meg lehet térni. Ma még a kishitűség, a kétségeskedés völgye a hit dombja lehet, ma még a gőg, az önigazultság hegycsúcsa az alázat, a bűnbánat mélyébe szállhat bennünk. De nem úgy, hogy elkezdünk erőlködni, hogy a saját erőnkből megjavuljunk. Mert a cselekvő hűség és az előrelátó bölcsesség nem a mi képességünk, hanem Isten tulajdonsága és tulajdona. Ez a Lélek gyümölcse lehet bennünk. Isten teremheti meg rajtunk az Ő dicsőségére és mások javára. Bennünk akkor foganhat meg, ha megnyitjuk előtte a szívünket, s személyesen is kérjük tőle: „Ó, Jézusom, szegényed kér, vár epedve hív...” (312,4.) Így legyen! Ámen.