2017.12.03.
Türelmes
adventi várakozás
Lekció: Jakab 5,7-11.
Textus:
1Korinthus 13,4.
Svábhegy
A Szentlélek melyik gyümölcsére, ajándékára lenne a legnagyobb szükségünk most? Minek érezzük leginkább az égető hiányát az életünkben? Ezzel a kérdéssel zárult kedves testvérek néhány héttel ezelőtt az igehirdetés, s utána fel is írtuk egy-egy cédulára ezeket a vágyainkat, a cédulákat pedig fel is ragasztottuk ilyen nagy méretű szőlőfürtökre. Nemrégiben összeszámoltam, hogy mely kifejezések szerepeltek rajta a leggyakrabban. Az első helyen a türelem végzett, de sokan írták a hűséget, a békességet és a szeretetet is. Éppen ezért, ha Isten segít, az idei adventi vasárnapokon ezek a szavak, a Lélek gyümölcsének ezek a szemei kerülnek majd elénk az istentiszteleteken.
1./ A türelem hiánya. – Az első tehát a türelem, pontosabban ennek a hiánya. Hiszen én magam is ezt írtam a cédulámra, méghozzá abban a formában, ahogyan Jakab levelében az apostol is használja: hosszútűrés. Ez nyilván szakmai ártalom, hogy egyből a bibliai szakkifejezés jutott az eszembe akkor, de akik engem közelebbről ismernek, azok bizonyára egyetértenek velem, hogy miért is volna nagy szükségem nekem is erre az adományra. Azért mert hiányzik belőlem az a jézusi, agapé szeretet, amelynek a Pál apostol által leírt szeretet-himnuszban az első meghatározása épp ez: türelmes. Az eredeti görög szöveg szerint: „makrothümei”, azaz: hosszútűrő. Testvérek, annyira távol áll ez nemcsak tőlem, hanem az emberi gondolkodástól, hogy amikor begépeltem a számítógépbe, a szövegszerkesztő hullámos, piros vonallal aláhúzta, ami azt jelenti, hogy szerinte ilyen szó nincs a magyarban. A hosszútűrés Isten szeretetének tulajdonsága, lévén Ő - Örökkévaló. Én, a véges ember, ellenben nem türelmes, hanem türelmetlen vagyok, mivel nincs időm, s azt szeretném, hogy a világ jobb legyen, lehetőleg azonnal. Én türelmetlenül akarom megváltoztatni a rossz helyzetet, vagy a másik embert. Magammal szemben persze sokkal türelmesebb vagyok. A szándékom azonban hiába jó, az eredmény, a hatás gyakran katasztrofális. Hiába próbáltam már sok jónak tűnő módszert alkalmazni, hogy türelmesebb legyek, előbb-utóbb mindig csődöt mondtam. A szakkönyvek azt ajánlották, hogy szorítsam össze a fogaimat, számoljak tízig, harapjam össze az ajkaimat, vegyek egy nagy levegőt és aztán nyeljek egy nagyot, s akkor sikerülni fog! Nem fogok visszaszólni, nem fogok cifrákat mondani, nem fogok rosszra gondolni, és ha nehezen is, de el fogom tudni viselni még az ellenségeimet is! Néha tényleg bejött. Ilyenkor nagyon elégedett voltam magammal. De előbb-utóbb, ez az igazság, mindig belebuktam, s azt gondoltam: nem nekem való ez mégsem! Isten ugyan így szeret, de én csak halandó ember vagyok.
Aztán megértettem, hogy Pál apostol nem a közönyt, a nyomorúságokkal nem törődő cinikus türelmet reklámozza. Inkább arról van szó, hogy ha én hívő vagyok, akkor elhihetem, hogy valóban örök életem van már most, a jelenben, s ennek értelmében egyszerre kell benne élnem a világ idejében, amely véges és igenis sürget engem, meg Isten idejében, a megígért örök élet közegében ahol az isteni nagyvonalúsággal Ő megengedheti magának a türelem luxusát, mert van ideje. Mert Ő az idő és a történelem Ura, akinek ezer esztendő annyi mint egy nap, és egy nap annyi, mint ezer esztendő. Én magamtól – Isten mértékéhez képest – legfeljebb: „mikrothümei”, azaz „röviden tűrő” tudok lenni, de Isten hosszútűrő. Ez a türelmetlenség egyik, egzisztenciális oldala.
A másik lélektani. Amikor a munkám sikertelen, erőfeszítéseim eredménytelenek, esetleg akadályokba ütközöm, vagy némelyek hátráltatnak, akkor végül elveszítem a türelmem, és felhagyok a próbálkozással. Az ilyen döntést - noha ezzel a legritkábban szoktam szembe nézni - valójában az önszeretetem és az önsajnálatom motiválja: többé nem az eredeti cél, nem a dolog a fontos, nem a másik személye, hanem én, akinek a fáradozását nem értékelték, akit megsértettek, semmibe vettek. Nos, a jézusi szeretet nem ilyen, mondja Pál. - A türelmetlen szeretet valamilyen formában, nyíltan vagy burkoltan, mindig az én szempontját erőlteti - önszeretet, még ha sokszor nem is látszik annak. Pál azt mondja ezzel, hogy az a szeretet, amiről itt szó van, nem azonos az önszeretet semmilyen, mégoly rafinált válfajával sem, hanem az a másik szeretése. A szeretet első elemi feltétele a radikális áthelyeződés Isten közegébe: egyrészt az Ő idejébe, másrészt az Ő totális másik-központúságába.
Tűrni és várni, bevallom nektek, számomra is talán a legnehezebb dolgok egyike. Hiszen minden idegszálamban érzem: az élet rövid, sietni kell! Nem, én nem tudok türelmesen várni a közlekedési dugóban, amikor időre meg kell érkeznem valahová. Én ideges leszek, ha hosszú sorban kell álldogálnom a boltban, engem könnyű kihozni a sodromból, ha órákig kell üldögélnem az orvosi rendelőben, vagy a hivatali váróteremben, és dühösen lecsapom a telefont, ha azt hallom, hogy „ügyintézőnkre várni kell, köszönjük türelmét!”
Testvérek, ha fel kellene írni, hogy életünk során hány helyzetben és hány alkalommal mondtunk valami hasonlót, bizonyára több lapot is be tudnánk tölteni. Elég volt, mondjuk, amikor a gyerekek, unokák valami olyat csinálnak, amit nem volna szabad, és amelynek következményeit nekünk kell elhordoznunk. Elfogy a türelmünk, amikor olyanokkal kell együtt dolgoznunk, akikkel amúgy szóba sem állnánk. Elegem van, hangzik a felkiáltás, amikor egy házasságban az egyik fél számára betelik a pohár, s nem tudja mihez kezdjen a társával, nem tudja, hogy lehetne ismét jóra fordítani kapcsolatukat, mert megelégelte a vélt vagy valós sérelmeket. De nehéz türelmesnek lenni akkor is, ha egy-egy betegség hosszú időre ránk nehezedik, és már unjuk a sok gyógyszert, vagy a kórral járó küzdelmeket, fájdalmakat, és nem látjuk a javulást, nem tapasztaljuk az erősödést.
Elég volt, fakadunk ki, amikor hosszú imádságok után se érkezik meg a rég várt válasz, vagy áldás, és már szinte haragszunk Istenre, és szomorú, fájdalmas kérdéssel tekintünk felfelé, miért nem teljesülhet régi vágyunk? De kétségbe esünk, mikor anyagilag válik bizonytalanná a helyzetünk, vagy épp egy haláleset következtében emberi veszteségeket kell elszenvednünk. Hol vagyunk mi attól, hogy késedelmesek legyünk a haragra és nagy kegyelműek,
ahogy azt Istenről olvassuk a 103. zsoltárban? Elfogy a türelem, határához ér az erő, és nem tudjuk, mi tévők legyünk ezekben a helyzetekben. Pedig még a zenében is mekkora szerepe van a türelemnek. Türelmes gyakorlás nélkül nem lehet megtanulni egyetlen hangszeren sem játszani. Ha türelmetlenek a zenészek és nem várják ki a karmester intését, szétesik a darab. Mert a szünetnek, a várakozásnak is óriási jelentősége van a zenében, s persze az életben is.
Felolvasott alapigénkben azonban nem általánosságban, hanem speciálisan adventi vonatkozásban, Jézus Krisztus második eljövetelével kapcsolatban olvasunk olyan emberekről, akik hasonlóan nehéz embert próbáló helyzeteket éltek át. A folytatásban vizsgáljuk meg az ő hozzáállásukat, hogy miért tudtak türelmesek lenni, és nézzük meg, mit üzen számunkra az ő életük, példájuk.
2./ A türelem bibliai példái. – Először is Jakab levelének címzettjeiről kell néhány szót ejtenünk, akiknek bátorításul írja a szerző ezeket a sorokat. A magyarázók egyetértenek abban, hogy Jakab olyan gyülekezeteknek szánta levelét, akik szórványhelyzetben, a kialakulófélben lévő, nagy keresztyén központoktól távolabb éltek, akik idegen közegben próbálták megélni hitüket, amiért kigúnyolást, megpróbáltatásokat is el kellett viselniük. Nem kizárt, hogy kijutott nekik az első század második felében erősödő keresztyénüldözésből is. Sokszor ők maguk is megfogalmazhatták idegen földön, hitbeli kisebbségben élve, hogy elegük van a nyomorúságokból, elfogyott a türelmük.
Ezért hívja fel a figyelmüket Jakab a próféták életére, akiket példaként említ: „vegyetek példát, testvéreim, a szenvedésben és a türelemben a prófétákról, akik az Úr nevében szóltak. Íme, boldognak mondjuk azokat, akik tűrni tudtak a szenvedésekben.” (10.) Így juthat eszünkbe rögtön Illés, akinek igen sokat kellett tűrnie az Úrhoz való hűségéért. Hiszen a királyi pár üldözte, halálra kerestette, mégis engedelmeskedett végig Isten szavának. Nem küzdelmek, nem kétségek és mélypontok nélkül, hiszen ő is kimondta egyszer: „Elég most már, Uram, vedd el az életemet!”. De erőt kapott az Úrtól a hosszútűrésre. Vagy ott van Jeremiás, aki már eleve úgy indul a szolgálatba, hogy kételkedett alkalmasságában: „Ó, Uram, Istenem! Íme, nem tudok én beszélni, hiszen még ifjú vagyok!” Isten azonban mégis elküldi, és azzal bátorítja, hogy végig vele lesz. Azonban ezzel együtt is nagyon nehéz utat kellett bejárnia. Szembe kellett mennie az ország vezetőivel, a királyokkal, a papokkal, s negyven éven keresztül azt kellett hirdetnie, hogy a babiloni hadsereg be fog törni az országba. Szavainak az lett a következménye, hogy többször letartóztatták és bebörtönözték, és számos alkalommal az életére törtek. Ő is mondta olykor, hogy elég volt már Uram, de nem fordult meg útján, teljesítette az Isten által neki rendelt küldetést.
A próféták mellett Jób helyzetét is megemlíti Jakab, a hosszútűrés példájaként. Róla írja a Biblia, hogy szinte mindenét elvesztette, mégis meg tudta fogalmazni: „az Úr adta, az Úr vette el, áldott legyen az Úr neve.” Pedig még mondja is neki a felesége, hogy tagadja meg az Istent, de még a legnehezebb órákban sem fordult el Urától. Pedig ő aztán nyugodtan mondhatta volna, hogy elég volt. Elvesztette gyermekeit, odalettek jószágai, vagyonának nagy része, és súlyos betegségek nyomorították életét. De nem tagadta meg Istent. És ez a közös vonás a felsorolt példákban, hogy az említett személyek, bár kerültek nehéz helyzetekbe, mégsem fordítottak hátat Istennek. Tudták, hogy Ő kézben tartja életüket, gondoskodik róluk, velük van, ezért nincs más lehetőségük, csak türelmesen várni a szabadulásra.
Persze ez nem azt jelenti, hogy ők sohasem panaszkodtak. Hányszor kiáltott fel Jeremiás próféta Istenhez, hogy miért kell ezt prófétálnia, miért kell ilyen és olyan nyomorúságokat átélnie? Vagy hányszor perel Jób a Mindenség Urával, amikor súlyos nyomorúságok érik? Előfordult, hogy lázadtak, de nem fordítottak hátat Istennek. És ez a lényege a hosszútűrésnek. Az eredeti görög kifejezést úgy írhatnánk körül, hogy a türelem nem más, mint hosszan elkeseredés nélkül hordozni a nehézségeket, tudomásul venni az emberi gyengeségeket, és várni ezeknek a végét.
Vajon mennyire jellemez bennünket ez a hozzáállás? Tudunk-e tűrni, vagy hogyan tudunk tűrni? Képesek vagyunk-e túllátni a bennünket fenyegető nyomorúságoknál? Tudunk-e előre nézni, a visszatérő Jézusra tekinteni, akinek az eljövetele, s Vele együtt a próbák vége „közel van” az Ige szerint?
Erre a másféle látásra mutat a próféták és Jób után az a harmadik példa, amelyet Jakab említ igénkben a mezőgazdaság területéről. „Íme a földművelő várja a föld drága gyümölcsét, és türelmesen várja, amíg az korai és késői esőt kap." A palesztinai éghajlaton októbertől májusig tartott az esős időszak, májustól októberig pedig a száraz. A korai eső októberben esett, és nélkülözhetetlen volt a téli vetés fejlődéséhez, a késői eső pedig májusban volt várható, s szintén nagyon fontos volt. Májustól októberig pedig jóformán nem is volt csapadék. Ebben a kiszolgáltatottságban, ebben az Isten gondoskodására való hagyatkozásban éltek a földművelők. Nem lehetett türelmetlenkedni, hogy miért nincs eső, nem volt lehetőség öntözésre, egyszerűen türelmesen várták a meghatározó esőket, hogy azok által Isten gondoskodjon róluk. Ami rajtuk múlt azt megtették, elvégezték, a többit Isten kezébe tették. Tűrték a nélkülözést, tudomásul vették a száraz időszak viszontagságait, és reménységgel várták Isten gondviselő áldását. Rábízták az ügyet arra, aki a növekedést és a gyümölcsöt adja.
Ilyen az a béketűrés is, amiről Jakab beszél. A nagy isteni magvetés megtörtént: Jézus Krisztus földre jövetelével és halálával! Isten egy eljövendő új világ, az új égnek és új földnek a magvát vetette el ebben a mi világunkban, az örök élet csíráját ültette el a földbe: feltámadásával kikelt a mennyei vetés, azóta érik az aratásra. Jézus halála és feltámadása gyümölcseinek a teljes beérése és diadalának végső kibontakozása még hátra van, és most a világban történő minden esemény, mint a korai és a kései eső, az aratásra érleli a világot.
3./ A türelem forrásai. – Kedves testvérek, már csak az a kérdés, hogy hogyan lehet ez a türelem a miénk? Milyen rajtunk kívüli forrásból táplálkozhat? Hiszen a mi lelkiállapotunkból, idegrendszerünkből, természetünkből er-
re nem futja, mert a mi türelmünk arra van beállva, hogy egyszer majd mégis úgy fordul a sorsom kereke, ahogyan elképzeltem. Egyszer mégis valóra válik az, amire úgy vágytam, egyszer majd mégis megnyílik az az ajtó, ami előtt már olyan régen topogok. A mi türelmünk nem más, mint a türelmetlenségünknek a saját vágyaink, reménységeink elképzelt valóra válásából kierőszakolt megnyugtatása, lecsendesítése, a belső nyugtalanságunknak a legtöbbször hamis reménységgel való áltatása. Egészen más azonban az a béketűrés, amiről Jakab beszél. Ez a hosszútűrés nem a nehéz helyzetemnek az elképzelt javulására épül, hanem az élő Istenre! Mégpedig nem is Istennek egy olyan remélt cselekedetére, amivel végre majd megnyitja azt az ajtót, hanem magára a cselekvő Istenre, a szuverénül cselekvő, tehát akár az elképzeléseim ellenére is cselekvő Istenre! Mert a mi türelmünk forrása az Ő irántunk való hosszútűrése.
Például egy beteg számára nem az a türelem forrása, hogy majd csak eljön Isten kegyelméből a várva várt gyógyulás, hanem az, hogy a betegségében is a kegyelmesen cselekvő Isten kezében tudja magát és türelemmel várja, mi jön ki abból, hogy vele Isten most így cselekszik! Ennek a türelemnek a forrása azért nem apad el, mert a legelesettebb, legnyomorultabb helyzetben is tudja, hogy van számára egy segítség, amely az életének nem egy bizonyos bajbajutott részlet problémáját oldja meg talán, hanem többet jelent: az egész életét átfogó, egész lényét megragadó és megmentő segítség: a megváltás! És tudja, hogy az az ajtó mindig nyitva van a számára. Sőt azt is tudja, hogy talán éppen azért van sok más ajtó zárva, hogy kénytelen legyen ezen a nyitott ajtón át belépni végre, vagy belépni újra és újra! És ez a béketűrés azt is tudja, hogy az élet minden sötétségének az értelmetlensége mögött minden értelmet fölülhaladó isteni értelem van, maga a kegyelmesen cselekvő Isten van! Ez a türelem is vár, de Istenre vár. Ez a türelem is ott áll az élet sokféle bezárt ajtaja előtt, ami nem akar megnyílni a mi kívánságunkra és feszegetésünkre, de azt is tudja, miért nem nyílt még meg az az ajtó. Azért, mert Isten nem nyitotta meg. De Ő megnyithatja, ha akarja. Tehát végül is nem az ajtó megnyílására vár, hanem Istenre vár!
A hívő ember tehát azért tud türelmes lenni, mert a cselekvő Istenre vár. A hívő ember azért lehet béketűrő, mert arra a Krisztusra vár, aki már eljött és aki újra eljön, s aki Lelke által most is jelen van velünk minden nap a világ végezetéig. A hit legfőbb támasza az, hogy az Úr eljövetele közel van! Ez a hit a forrása a keresztyén türelemnek! Adventi várakozásunkban tekintsünk hát előre arra a napra, amikor Jézus második eljövetelével véget fog érni sokféle szenvedésünk, s adjunk hálát azért, hogy Isten türelmes hozzánk. Legyen példa számunkra az Ő mérhetetlen türelme, és törekedjünk arra, hogy mi is növekedjünk a türelemben, egymás iránt, és saját próbáink vonatkozásában. Ő adjon ehhez nekünk erőt és békességet. Ámen.