2017.11.19.
Áldozatvállaló presbiter
Lekció: János 12,1-11.
Textus: Zsoltárok 50,14-15.
Svábhegy
Amint tudják a kedves testvérek, az idei év nemcsak a reformáció 500. évfordulója miatt rendkívüli számunkra, hanem a presbiterválasztás miatt is. Hiszen egyházi törvényeink szerint 6 évente kell presbiteri tisztújítást tartani a gyülekezetekben, ami azt jelenti, hogy a 2012. január elsején hivatalba lépett testület mandátuma ez év végén lejár, az új presbitérium pedig megkezdi szolgálatát. Ennek a folyamatnak a mai napon érkezünk az egyik legfontosabb állomásához, a presbiterválasztáshoz. Annak érdekében, hogy a presbiteri tisztújítás ne csak egy adminisztratív esemény, és a presbiterré válás ne csak egy formális megbízatás legyen, az őszi hónapok egy -egy istentiszteletén a presbiteri tiszt lelki tartalmával foglalkozunk. Szeptemberben arról beszéltünk, hogy ebben a legfontosabb az Úrtól való elhívás, októberben pedig arról a feltételről volt szó, hogy a presbiter „tanításra alkalmas” ember legyen, aki maga is kész alázatosan tanulni, s aztán Isten Lelke által alkalmassá válik mások tanítására. Persze minden alkalommal elmondtuk, s ez a mai témánkra is igaz, hogy ezek a kritériumok és megbízatások nem csupán az egyház hivatalos tisztségviselőire vonatkoznak, hanem mindannyiunkra, ha úgy tetszik a laikusokra is. Bárkire, akit Isten Igéjével elhív, akire feladatot bíz, akit áldozatvállalásra sarkall, akitől hűséget vár el - végzettségtől, életkortól, anyagi helyzettől függetlenül. Ma, az egyházközségi közgyűlés előtti istentiszteleten, az áldozatvállalás izgalmas kérdése kerül tehát elénk, decemberben pedig a hűségről lesz majd szó.
Hiszen az Ige szerint megbízatás, elvárás és lehetőség is egyszerre, hogy a hívő emberek, - s különösen is a tisztségviselők, lelkészek, presbiterek, gondnok - Jézus Krisztus személyéért, Isten ügyéért áldozatra kész tagjai legyenek a gyülekezetnek. A Református Presbiteri Szövetség által a presbiterválasztásra kiadott tematikus füzet többek között így ír erről: „Olyan presbiterekre van szükség, akik a tisztüket nem hobbiként vállalják, hanem életük megváltásáért érzett hálájuk alapján áldoznak idejükből, pénzükből, világi és egyházi tapasztalataikból, sőt, ha az élet úgy hozza, presztízsükből is gyülekezetük javára.” - Felolvasott Igéink alapján arra összpontosítsuk most a figyelmünket testvérek, hogy mi legyen a mozgatórugója, a mértéke, s mi a célja bármely gyülekezeti áldozatvállalásunknak?
Mária, Márta és Lázár története talán mindnyájunknak jól ismerős. Tudjuk, hogy Jézus milyen szívesen időzött ennek a három, - minden bizonnyal szülők nélkül maradt - testvérnek a házában, a Jeruzsálemhez közeli Betániában. Talán arról is hallottunk már, hogy az idősebb nővér Márta, és húga Mária mennyire különböző személyiségek lehettek. Márta inkább a gyakorlati, kézzelfogható, talpraesett családfő szerepében jelenik meg a Bibliában, míg Mária inkább az elmélkedő, töprengő, mélyebb gondolkodású hívő ember benyomását kelti bennünk. Öccsük Lázár az előző, 12. fejezetben tűnik fel, úgy mint akit bár szeretett, mégis hagyott meghalni Jézus, azért, hogy feltámaszthassa, s így tanítványainak a halál feletti erejét megmutassa. Ahhoz, hogy Márta szolgálatának, Mária áldozatának és Lázár csendes jelenlétének a hallatlan jelentőségét értsük, szükséges ennyit felidéznünk a család történetéből és Jézussal való kapcsolatából.
1./ Mi a motivációja hármójuk áldozatvállalásának? A válasz teljesen kézenfekvő, mégsem lehet elégszer hangoztatni: a hála. Márta, Mária és Lázár szíve örömmel és hálával van tele, szolgálni akarnak Jézusnak, ezért vendégségbe hívják, vacsorát készítenek neki. Gyökössy Endre e rész magyarázatánál találóan jegyzi meg: „A tanítványságunk egyik lényeges mozzanata a szolgálat. Szolgálat nélkül nincs tanítványság! Egyháztagság lehetséges, vallásos ember is lehet valaki szolgálat nélkül, még egy közösség tagjai is, de Jézus tanítványa csak szolgáló ember lehet.”
János evangélista először Mártát említi, akit mindig ilyen szorgalmas munkálkodásban látunk az evangéliumban, s aki ismét az asztalok körül szolgál. Érdekes, hogy itt nem hárítja el ezt a szolgálatot magától Jézus. Mert most már nem a megfelelési kényszer hajtja Mártát, mint korábban - jaj, itt van Jézus és a 12 tanítvány, muszáj mindennel időben elkészülnöm, - hanem a testvére feltámasztása miatti hála. Márta tehát megint szolgál, mert akkor van igazán elemében, ha szolgálhat. Amikor Mártáról van szó, mindig tele van a két keze munkával, szolgálattal. De most még buzgóbban szolgálhat, mint bármikor eddig, mert most annak a Valakinek szolgál, aki az ő halott fivérét feltámasztotta a halálból. Most tele van a szíve örömmel.
Testvérek, ez az igazi szolgálat, amikor valaki nem azért végez valami szolgálatot, mert muszáj, mert kötelessége, mert a kedvébe akar járni az Úrnak, hogy valamit elérhessen nála, hanem amikor azért szolgál, mert olyan sokat kapott az Tőle, annyira tele van a szíve hálával, hogy muszáj valamivel kifejeznie köszönetét és háláját. Ez az igazi hálatelt szolgálat nemcsak nagy tettekben nyilvánulhat meg, mint pl. egy templom építése vagy egy nagy összegű adomány, hanem olyan hétköznapi dolgokban is, mint egy vacsorán való felszolgálás, mint egy gyülekezeti teremnek a kitakarítása, mint egy szeretetvendégség előkészítése. Van ilyen kegyelmi ajándék. Nem mindenki kapta az Ige hirdetésének, a lelkigondozásnak vagy a gyermekek közötti szolgálatnak az ajándékát. Minden gyülekezetben vannak Márták, akik szívesen szolgálnak, s ahol nincsenek, ott bizony nagyon hiányoznak. Ezek a Márták azok, akik vasárnap már fél órával az istentisztelet kezdete előtt ott vannak, hogy fogadják az érkezőket, hogy egy jó szót szóljanak mindenkihez, akik kitakarítják a templomot, rendben tartják a templomkertet, süteményt készítenek a gyerekeknek, és aztán el is mosogatnak, akik nélkül a gyülekezeti élet elképzelhetetlen lenne.
A mindenkori Márták motivációja tehát csakis a hála lehet. Annak az öröme, hogy Jézus mit tett értem. Annak a tudata, hogy mekkora csodát hajtott végre értem, amikor odaáldozta a maga bűntelen életét a kereszten. Ezt a hálás örömet ezért csak azok ismerik, akik már megtértek. Nekik sohasem szabad elfelejteniük, hogy Jézus golgotai áldozata nélkül éppúgy, mint Lázár a sírban, halottak lennének a bűneikben. Ez a hálás öröm, ez a viszonzott hálaáldozat pedig mindig csak a kereszt tövében, a kereszt mellett fakad fel. - Vizsgáljuk meg ezért mi is a magunk gyülekezeti szolgálatait testvérek! Miért teszem? Miért vállaltam a presbiterjelöltséget? Kényszerből, jutalomra vágyva, elismerésért? Vagy pedig hálából, ahogy úrvacsorai liturgiánkban el is mondjuk.
2./ Mi legyen az áldozatvállalás mértéke? Ez a második kérdésünk ma. Hiszen szükség van nemcsak a Márták odaadására, de a Máriák áldozatára is az egyházban. Mária tettében van valami egyszeri, valami megismételhetetlen, amit csak egy szent és különleges pillanat sugallhat valakinek. Valami olyan, hogyha ezt nem tenném, beleszakadna a szívem. Mária egy alabástrom szelencényi tiszta nárdus olajt önt Jézus lábaira, aminek értéke egy akkor élő napszámos egész évi keresetének felelt meg. Ráadásul ezek után még Mária valami olyat tesz, amit zsidó nő nem igen szokott, kibontja a haját és azzal törli meg Jézus lábát. Az akkori társadalmi szokás tiltotta a zsidó nők számára, hogy kibontott hajjal járjanak. Ezért olyan meghökkentő, és titokzatos, ugyanakkor kényszerű és szinte már a szent esztelenséggel határos mindaz, amit Mária tesz. De ilyen az, amikor valakinek a szíve csordultig megtelik az Isten iránti hálával és örömmel, nem teheti, hogy ne szolgáljon, hogy ne a legnagyobbat és legtöbbet adja, amit csak adni tud. Így osztotta szét Assisi Ferenc az apjától örökölt vagyont, így indult el Albert Schweitzer Afrikába, vagy a magyar Molnár Mária a pápuák közé, hogy az evangéliumot hirdesse, s így adták oda özvegyasszonyok mint Házmán Imréné, Bözsi néni és Jászvári Jánosné szinte mindenüket, hogy ez a templom felépülhessen.
Valóban értelmetlen tékozlás volt az, amit Mária művelt. A keleti vendégszeretethez hozzátartozott, hogy ha nagyon tisztelték a vendéget, akkor az olajbogyóból készült és illatosított olajból egy cseppet a fejére, a hajára tettek, és annak az illata is kellemessé tette azt a helyiséget, ahol tartózkodtak. De itt nem erről van szó. A nárdus-olaj igen drága importcikk volt. Egy Indiában növő növénynek a gyökeréből készült, és ha valaki hozzájutott ehhez, akkor féltve őrizte, és többnyire eltette a saját temetésére, mint ahogy ma is sok kedves, idős testvérünk valamennyi pénzecskét eltesz, hogy ha majd meghal, ne a rokonokat terhelje egészen a nagy kiadás. Így történt ez akkor is. És ha már valaki hozzájutott ilyen kincshez, s ebből egy cseppet a kedves vendég fejére öntött, az is nagy megtiszteltetés. De hogy az egészet, és hogy a lábára... S hogy ezek után nem restelli Mária kibontani a haját, és azt törölközőnek használni, - nos ez nemcsak szokatlan és meglepő, hanem egyenesen botrányos és felháborító volt. Normális ember ilyet nem csinált.
És testvérek, épp itt van a lényege ennek a történetnek. Mert Mária ebben a lelki állapotban nem a megszokott emberi normákhoz igazodott. Olyan végtelenül nagyra becsülte Jézust, olyan mérhetetlen hála volt a szívében iránta azért, hogy visszaadta a testvérüket, hogy ezt a háláját, hódolatát csak így tudta kifejezni, hogy a legtöbbet, a legértékesebbet, a vagyonát, mindenét odaadta az Isten Fiának, Jézusnak, nem számítva, hogy ki mit szól hozzá, kinek mi a véleménye erről. Ezzel ő sokkal többet tett, mint amit a vendéglátás megkövetelt. S eszébe sem jutott ilyen ostobaság, mint Júdásnak, hogy elkezdje számítgatni, hogy ez mibe kerül neki. A szeretet nem számol, nem számít, a szeretet ad. Főleg akkor, ha előtte már kapott. És hogy ha ilyen sokat kapott, mint Mária, akkor semmi sem drága neki. Ő olyan sokat kapott, hogy tudja: ezt nem fogja tudni meghálálni, de a háláját mégis ki akarja fejezni, és ezt csak úgy lehet, ha az egész lényét, mindenét odaadja annak, aki a legnagyobb a szemében: Jézusnak, az Isten Fiának.
Ugyanakkor Mária áldozatának mértéke bármennyire is meglepő, mégis nagyon mélyen megható. Mert Mária, anélkül, hogy tudná, eszköz Isten kezében. Hiszen néhány nappal Jézus halála előtt megkeni az Ő testét, vagyis elvégzi azt, amire Jézus halála után már nem volt lehetőségük azoknak az asszonyoknak, akik húsvét hajnalán ilyen illatos kenetekkel vonultak a sírhoz, de Jézus már nem volt a sírban, mert dicsőségesen feltámadott.
Nem tudom, ismerjük-e testvérek a Jézus iránti hálának, hódolatnak, szeretetnek ezt a túláradó formáját? Mert aki kapta Jézustól a bűnei bocsánatát, aki átélte azt, hogy milyen érdemtelenek vagyunk mi, hitvány emberek az Ő szeretetére, aki megértette az Ő halálának a jelentőségét és azt, hogy az személy szerint a benne hívőknek mit jelent, annak az embernek a szíve megtelik olyan hálával és szeretettel, ami soha nem fogy el. Az ilyen ember nem unja meg naponta megköszönni ezt a Megváltónak, s ez a hála indítja őt sok olyan cselekedetre, amit mások lehet, hogy pazarlásnak minősítenek, de aminek kapcsán aztán ő is eszközzé válik Isten kezében.
Ó, mennyire hiányzik a mi emberi kapcsolatainkból ez a többlet, ami itt megjelent Mária cselekedetében! Az amikor nemcsak azt vizsgálgatja valaki, hogy mi az a minimum, amivel feltétlenül tartozunk egymásnak, és egy grammal sem akar többet adni, még azt is sokallja. Amikor nemcsak az a szempont, hogy mi illik, hogy meg ne szóljanak, vagy mi az amit muszáj egymásnak adnunk, hanem amikor arra nyílik fel a szeme valakinek: mire van szüksége a másiknak. És ha én azt tudom adni, adom. És ha nekem az áldozatba kerül, akkor áldozatok árán is adom. S eszembe se jut számítgatni, viszonzást várni, vagy azon gondolkozni, hogy a múltkor hasonló helyzetben ő nem segített nekem, akkor én minek segítsek?
A Júdások mindig számolnak. Pénzt, időt, erőt. Számító, elégedetlen, keserű emberek. A Máriák nem számítgatják, hogy ki-kinek mennyit adott eddig, hanem mindig készek továbbadni abból, amit ők is úgy kaptak. Aki önmagát adja oda annak a Jézusnak, aki mindent megelőzően önmagát adta oda értünk a kereszten, az gazdag ember lesz. Annak telik. Az tud a maga szegénységéből is szívesen, örömmel adni másoknak.
Nem akarunk mi ilyen gazdag emberek lenni, mint amilyen Mária is volt? Az ilyenek először önmagukat adják az Úrnak - írja Pál apostol a korinthusi keresztyénekről. És ezek után van szemük észrevenni a más szükségét, megindul a szívük, hogy tegyék meg, amit tehetnek, és mozdul a kezük is, hogy ezt el is végezzék. Az ilyenek között megjelenik az, amit itt csak egy rövid befejező mondatban ír az Ige: „betelt a ház a kenet illatával.” - De jó lenne, ha
otthon ilyen jó illat áradozna! Az egymásért érzett kölcsönös, önzetlen szeretetnek a jó illata, ahol nem „csinálják” ezt emberek, hanem ahol megterem, belülről fakad a szeretetnek, szolgálatnak, a segítőkészségnek sok-sok jó gyümölcse. S ebben a világban, ahol az önzésnek és a képmutatásnak a bűze terjeng, megjelenne a Krisztusban újjászületettek jó illata, és átjárná ez az illat azt a közösséget, amiben élünk.
3./ S végül azt a kérdést tegyük fel, hogy mi legyen az áldozatvállalásunk célja? S itt térnék rá testvérek, Lázár, a feltámasztott fivér különös szolgálatára. A harmadik, akit a hálás szívű szolgálók közül említ az evangélista az Lázár. Ő ugyan a történet szerint meg sem mozdul, kis sem nyitja a száját, csak annyit tudunk róla, hogy jelen volt ezen a vacsorán: „Lázár pedig a Jézussal együtt ülők között volt.” Mégis szolgál Lázár, mégpedig azzal, hogy hagyja, hogy Jézus szolgáljon neki. Hiszen maga Jézus mondta: „Nem azért jöttem, hogy nekem szolgáljanak, hanem hogy én szolgáljak nekik.” Mindig vannak és lesznek, akiknek az a szolgálatuk, hogy elfogadják Jézus szolgálatát. Mert rászorulnak, mert nem tehetnek mást, gondoljunk szegényeinkre, elfekvő betegeinkre, fogyatékos gyermekotthonainkban élőkre. Lázár puszta élete és jelenléte is tanúbizonyság volt Jézus mellett, érte hittek Benne sokan. Nem véletlen, hogy a főpapok éppen ezért határozzák el, hogy Lázárt is megölik, mert Lázár puszta léte is szolgálat és bizonyságtétel Jézus mellett. - S éppen ez minden Jézusért hozott áldozatunk célja. Az, hogy másokat is hozzá vezessünk. A hívő ember nem azért szolgál, hogy a lelkiismeretét megnyugtassa, hogy a környezete elismerését kivívja, nem azért, hogy az ősei emléke előtt ezzel adózzon, hogy a rejtett vágyainak eleget tegyen, hanem egyedül azért, hogy Jézus felé utat mutasson. Leendő presbitereink is kérem, hogy ezt tekintsék szolgálatuk céljának. Ne nekem akarjanak megfelelni, ne a gyülekezet elvárásainak, ne titkos, belső kényszereknek, hanem Jézusnak. Ő pedig azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság megismerésére. Így lehet az áldozatos presbiteri szolgálat áldott eszköz az Ő kezében.
Azzal fejezem be testvérek, hogy Jézus soha többé nem járt ebben a házban. Ez az útja már a keresztre vezetett. Mária a Lélek vezetése nyomán felismerte, hogy most kell bemutatnia ezt a szokatlan hálaáldozatot, mert ennek most van itt az ideje. - Engedjük, hogy Isten Lelke indítson és vezessen minket, hogy ne szaporítsuk a mulasztásainkat. Vannak dolgok, amiket csak egy bizonyos időpontban lehet elvégezni. Egy buksi gyermekfejet csak egy rövid ideig lehet megsimogatni, mert később máshoz fog odabújni, vagy ha soha senki nem simogatta meg, ő se fog tudni simogatni felnőttként. Azt a kopaszodó öreg fejet is csak egy rövid ideig lehet még megpuszilni, mert nagyon rövidek az alkalmak és rövid az életünk is, s van, amit csak egy meghatározott pillanatban lehet megtenni. De ha akkor megtesszük, akkor áldás van rajta. Akkor az Istennek kedves illatáldozat és hálaáldozat.
Talán még ma ki kellene mondani valakinek, hogy köszönöm szépen. Vagy azt, ami olyan nehezen jön ki a szánkon: bocsánatot kérek. Vagy: szívből megbocsátottam. Akkor is, ha ő nem kér bocsánatot. Ez ugyanolyan meghökkentő és szokatlan lenne, mint Máriának a cselekedete. Isten elkészíti az ilyen alkalmakat, és boldog ember az, aki felismeri, s vállalva az áldozatot, halogatás nélkül meg is cselekszi azokat. Erre biztatott minket a zsoltár is: „Hálaadásodat áldozd az Istennek, és teljesítsd a Felségesnek tett fogadalmaidat! Hívj segítségül engem a nyomorúság idején! Én megszabadítlak, és te dicsőítesz engem.” Így legyen ez velünk is! Ámen.