2017.10.31.
Reformáció mint rehabilitáció – 500 éves évforduló
Textus: Márk. 2,1-12.
Budahegyvidéki Evangélikus Templom
Kedves testvérek, kedves ünneplő gyülekezet, itt a templomban, szerte az országban, határainkon belül és kívül a tv képernyők előtt! 2017. október 31., a reformáció kezdetének 500. évfordulója, a világ protestáns egyházaiban élő több mint 800 millió ember számára a közös ünneplés alkalma. Szavakkal alig kifejezhető érzések keríthetnek ezért most hatalmukba bennünket! Repeső öröm, hogy Isten kegyelméből megélhettük ezt az ünnepi napot! Kimondhatatlan hála, hogy félévezreddel ezelőtt Urunk győzelemre vitte egyháza megújításának ügyét! Boldog meghatódottság a reformáció jeles európai és magyar vezéralakjaira és névtelen hőseire gondolva! Szorongató felelősségérzet, hogy ötszáz évvel később mi, mai utódok meg tudunk-e felelni Luther Márton és Zwingli Ulrik, Melanchton Fülöp és Kálvin János, Dévai Bíró Mátyás és Sztáray Mihály, Szegedi Kis István és Méliusz Juhász Péter és a többiek szellemi-lelki örökségének?
Így, – jóllehet a Reformáció Emlékévében számtalan megemlékezés, koncert, ünnepség, kiállítás, konferencia, előadás és istentisztelet hangzott el és valósult meg már eddig is a Kárpát-medencében és a nagy világban, – ma este nekünk is tisztelettel kell adóznunk azok emléke előtt, akik a Szentírásból felismert igazságért életük kockáztatásával is kiálltak, akik a hitüket minden fenyegetés és üldöztetés ellenére is vállalták, – akkor is, ha máglyára, akkor is, ha gályára kellett érte menniük, – s akik olyan lelki-szellemi kincsekkel ajándékozták meg az utókort, amelyek hazánk megerősödésének és Európa megmenekülésének a zálogai ma is. De ma este mégsem az a feladatunk, hogy a reformátorokat magasztaljuk. Mi sem áll távolabb tőlük, mint az utókor dicsérete. Luther ezekkel a szavakkal ajkán halt meg: „koldusok vagyunk, ez az igazság.” Kálvin tudatosan jeltelen sírba temettette magát. A 16. századi magyar reformátorokról alig maradt fenn képi ábrázolás, rajz, festmény vagy rézkarc. Ezért nem faragunk belőlük szentet, nem hódolunk nekik, nem dicsőítjük őket Isten helyett. De megköszönjük Neki, hogy adta őket, s hogy rajtuk keresztül annyi áldást közvetített egyházának. Természetesen nem dolgunk ma este a reformáció európai és magyarországi politikai, társadalmi, kulturális és gazdasági hatásának vizsgálata sem, miközben nem felejtjük el, hogy micsoda változásokat indított el az a bizonyos 95 tétel történelemben! De nem kezdünk bele a kiváló protestáns tudósok, művészek, államférfiak nevének és jelentőségének felsorolásába sem, mert akkor még órák múlva is itt ülnénk.
Viszont, ha meg tudnánk kérdezni a reformátorokat, hogy szerintük mit kellene tennünk az 500. évforduló emléknapján, meg vagyok győződve róla, hogy ezt mondanák: hirdessétek az Igét, halljátok meg annak személyes üzenetét, tegyétek azt, amire általa Isten hív benneteket! Mert a megújulás, a reformáció mindig Isten Igéjének a hirdetéséhez, megértéshez, befogadásához és megcselekvéséhez kapcsolódott a bibliai időkben és az egyház története során! Így újította meg az Ige Jósiás király korában Júda népét, amikor megtalálták a Mózes könyveit a jeruzsálemi templomban. Így adott lelki ébredést Isten Nehémiás idején, amikor a törvény olvasása és magyarázása közben bűnbánatukban és örömükben sírva fakadtak az emberek. Így szólította meg az Úr a római levél olvasása közben Szent Ágostont és Luthert is, és ugyancsak az Ige hatalma ragadta meg az előreformátorokat, Wycliffet és Huszt is. Testvérek, ha „az Ige kőszálként megáll”, akkor álljunk rá erre a lelki kősziklára, Jézus Krisztusra mi is, hogy méltók legyünk a reformáció, a reformátorok örökségére!
Mit üzen hát a felolvasott Igén keresztül Isten ma este nekünk? Mi köze van a béna meggyógyítása történetének a reformációhoz? – Talán elsőre is feltűnt nekünk, hogy két fókusza, gyújtópontja is van ennek a szakasznak. Az egyik annak a négy embernek a hitéhez kapcsolódik, akik mindenre képesek voltak a barátjukért. A másik pedig a bűnbocsánat, vagy gyógyulás vitabeszédét állítja elénk. Három fő gondolatot szeretnék megosztani most veletek, amit a Szentlélek segítségével megértettem. Először is, hogy:
1./ A reformáció lényege a Jézushoz fordulás. – Arról hallottunk tehát, hogy Kapernaumban, abban a városban, ahol Jézus a nyilvános szolgálata idején a legtöbb időt töltötte, élt egy béna ember, akit a barátai Jézus elé akartak vinni, hogy gyógyítsa meg őt. Mivel azonban akkora tömeg gyűlt össze a házban és a ház körül, hogy „még az ajtó előtt sem volt hely”, felmentek vele a ház tetejére, és azt megbontva eresztették le az Úr lába elé beteg társukat. Ők nemcsak azért törekedtek minden áron Jézushoz, hogy a barátjuk se maradjon ki abból a ritka és szép élményből, hogy élőben, közvetlen közelről hallgathatja a nagy hírű tanítót, hanem hogy gyógyítsa meg őt. A farizeusok és írástudók ugyanis bejutottak Jézus házába, hiszen hallották amikor bűnbocsánatot hirdetett a betegnek. Azaz, ők elég közel kerültek a tűzhöz, s nyilván árgus szemekkel figyelték Jézust, istenkáromlást szimatolva lesték minden szavát. Ők, és még so-
kan mások hallgatni akarták akkor és ott a Mestert, de ez a négy ember nem! Ők nem vallásos élményben szerették volna részesíteni a barátjukat, hanem azt akarták, hogy meggyógyuljon! Az igyekezetükből látszik, hogy feltétlen bizalommal hittek Jézus gyógyító, csodatévő, isteni hatalmában. Abban, hogy csak Ő tud segíteni, de Ő biztosan tud segíteni! Jézus pedig az ilyen hitet dicséri meg, Őt az ilyen hit indítja csodára, mert ez a hit maga a feltétel nélküli bizalom! Egyedül az az igaz hit, amely egyedül Jézusnál keresi a segítséget! Íme itt a reformáció két fontos jelmondata: Sola fide, Solus Christus!
Mert amikor nagy a baj, amikor élet-halál a tét, amikor az üdvösség a kérdés, akkor nem az a fontos, hogy meg tudjuk-e magyarázni a predestináció titkát, a Szentháromság személyeinek egymáshoz való viszonyát, az angyalok bukásának okát, vagy a lutheri és kálvini úrvacsoratan közti különbséget, hanem, hogy így hiszünk-e Jézusban? Úgy, mint akihez mindig mehetünk, mint aki semmiképpen ki nem vet, mint akit bármilyen ügyes-bajos dolgunkkal felkereshetünk! A hit legdöntőbb eleme ez a gyermeki, „szívbéli bizalom”! Meg van-e vajon bennünk, sok mindenből kiábrándult, csalódott, szkeptikus felnőttekben ez a filozofikus okoskodások, cinikus előfeltevések, rosszhiszemű gyanakvások nélküli tiszta, gyermeki hit? Amelyik közvetlenül oda mer fordulni Jézushoz, aki sosincs távolabb tőlünk egyetlen őszinte imádságnál! Bármikor zörgethetünk az összekulcsolt kezeinkkel az ajtaján, mindig otthon találjuk. A református Kányádi Sándor Folytonosság című versében oly szépen írja: „áldozóhely volt szentély - pogány templom később keresztény - mutatja még egy-két mohos darab - a hajdani falat - most csak hely fű fa és bokor - tenyészget csöndjében élni akar - lábod ősi ösvényre ismer - akármikor jössz itthon van az Isten.” Mert Jézusnál nincs munkaszüneti nap, ügyfélfogadási idő, bezárt hivatali ajtó, megtelt tábla. Nála nem kell sorszámot tépni, és nála sosincs sztrájk. Őt bármikor felkeresheted! Közvetlenül hozzá mehetsz. Nincs biztonsági őr, nincs váróterem, nincs előszoba, nincs titkárnő. Nem kell bejelentkezni, időpontot egyeztetni, kérvényeket írni.„ Akármikor jössz itthon van az Isten.”
Ezt a közvetlenséget, a Megváltó Jézushoz való közvetlen odajárulási lehetőséget írta le 200 éve született másik református költőnk, Arany János is a Szondi két apródjában, amikor így üzen Szondi György Mártonon, az oroszi papon keresztül a török Alinak: „Kegyelmet uradtól nem kér soha Szondi, Jézusa kezében kész a kegyelem egyenest oda fog folyamodni!” Testvérek, talán fel se tudjuk fogni, hogy micsoda hatalmas lehetőség ez! Egyenest oda lehet folyamodni a kegyelem királyi székéhez! Minden gondoddal és örömöddel, minden félelmeddel és kéréseddel bizalommal jöhetsz hozzá, hisz Ő maga hív: „jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve” Ez a reformáció lényege. Hogy nincs szükség az egyházi tanítóhivatalra, nincs szükség a szentek közbenjárására, nincs szükség a papok közvetítő szerepére Isten kegyelmének elnyeréséhez, mert oda lehet járulni lélekben, imádságban személyesen Jézus Krisztushoz, a kegyelem és az üdvösség forrásához!
Csakhogy ez az odafordulás számtalan akadályba ütközött a 16. században is, s itt a bibliai történetben is. Hiszen a négy barát - bármilyen jó szándékkal is akarták Jézushoz vinni a társukat - nem várt nehézségekkel találta magát szembe. Ott voltak az emberi akadályok, a házban a fő helyeket elfoglaló írástudók, a ház előtt pedig a kíváncsiskodó, bámészkodó tömeg. Hogy fogják így elérni a céljukat? De ott volt előttük az objektív akadály is, az épület, s annak tetőzete, amelyik elzárta előlük a gyógyító Krisztushoz vezető utat. Mi tévők legyenek ebben a helyzetben? „De mivel a sokaság miatt nem vihették őt hozzá, megbontották a tetőt ott, ahol ő volt, és a résen át leeresztették az ágyat, amelyen a béna feküdt.” (4. v.) Nem adják fel a küzdelmet, és nem mondják a bénának, hogy „figyelj öreg, idáig elcipeltünk, látod tényleg mindent megpróbáltunk, de lásd be, hogy ez lehetetlen. Legfeljebb majd elhozunk máskor, amikor kevesebben lesznek. Ha eddig nem volt sürgős, ráérsz még egy kicsit.” Nem. Előttük nincs akadály. Szerintük nincs lehetetlenség, csak tehetetlenség! Ha nem férnek be az ajtón, majd mennek az ablakhoz. Ha az ablakot is elállják előlük, majd felmásznak a lapos, terasz szerű, vízszintes háztetőre, és megbontják azt!
Tudni kell, hogy azért lehetett nyílást vágni a palesztinai házak tetején, mert náddal, szénával és ágakkal voltak borítva, melyet a gerendák közé fontak és agyagos mázzal vontak be. De bármilyen is volt a tetőzet, a beteghordozókat nem akadályozta meg abban, hogy küldetésüket beteljesítsék. Ők addig nem nyugodtak, amíg a beteg barátjukat oda nem engedték Jézus lába elé. A feltétel nélküli bizalmukhoz, az önzetlen hitükhöz így társult találékonyság is. Ennek hátterében pedig akkora szeretet van, amely Jézust is csodára készteti.
Ezek a névtelen bibliai barátok tehát nem adták fel a küzdelmet, nem nyugodtak bele a helyzetbe,
minden akadályt legyőztek a cél érdekében. – Ma is az egyik legnagyobb akadály a Jézushoz való jutásban az, hogy közte és a segítségére szoruló, bajba jutott ember között kíváncsiskodó, okoskodó, vagy szenzációéhes vallásos emberek, olykor tömegek vannak, akik elállják az igazi keresők útját. Akiknek az üres, kegyes szólamokra zsugorodott hite, a hívő frázisokkal körülbástyázott elvei és a valóság, a gyakorlat között tátongó szakadék rengeteg érdeklődő embert akadályoz meg abban, hogy Jézushoz találjon! Akik ahelyett, hogy mutatnák a Jézushoz vezető utat, útonálló keresztyénekké válnak.
A reformáció századában ugyanez jellemezte a keresztyénséget. Tele volt akadályokkal a Jézushoz vezető út. Vallásos előírások, betartandó szabályok, pápai bullák, penitenciák és búcsúcédulák szegélyezték ezt az utat. A reformáció ezért szükségszerűen tetőbontással, akadálymentesítéssel jár együtt. Álljon bármi Krisztus és az ember közé, azt félre kell tenni. Nem öncélú rombolást jelent persze ez, hiszen ez a négy barát sem veri szét az egész házat, de az „ecclesia semper reformanda est” - azaz „az egyház mindig megújításra szorul” elvét feltétlenül. Klaus Douglass német lelkipásztor írja néhány
éve megjelent „Új reformáció” című könyvében a következőket: „El kell döntenünk, hogy mit tartunk fontosabbnak: az egyház külső formáinak megőrzését, vagy a tartalmi megújulást. Aki azt akarja, hogy az egyház maradjon meg olyannak, amilyen, az nem akarja, hogy az egyház megmaradjon. Az olyan struktúrák, amelyek nem segítik a gyülekezetépítést, hátráltatják azt. A komplikált struktúrák megbénítják a gyülekezeteket. A jövő jelszava ezért az egyszerűsítés. Ami nem működik egyszerűen, az egyszerűen nem működik.”
Hol kéne rést vágni ma, a mi egyházaink, gyülekezeteink, vagy akár a személyes életünk háztetején ahhoz, hogy Jézus elé jussanak azok, akiknek lelki-testi gyógyulásra volna szükségük a környezetünkben? Milyen szubjektív és objektív akadályokat kellene félretennünk ehhez? Csökkenteni kellene az adminisztrációt, egyszerűsíteni kellene a liturgiát, le kellene számolni a kenetteljes, papos beszéddel? Hogyan kellene nyitnunk a 21. század magatehetetlen bénái felé, akik nem képesek egy lépést sem tenni a jézusi rehabilitáció felé? Kikre gondolok? Például a digitális világ által megbénított emberek sokaságára, a képernyők elől mozdulni nem tudó fiatalok tömegeire, a tehetetlen szenvedélybetegekre. De említhetem a fogyasztói társadalom anyagi bálványimádásának a rabjait, a státusz szimbólumok őrületében vergődőket, vagy a jólét és kényelem oltárán mindent: egészséget, családot, becsületet is feláldozókat. A munkatársadat, a szomszédaidat, a barátaidat, vagy talán a szeretteidet is. Ők hogyan fognak eljutni a segítséghez, ha mi nem visszük őket imádságban vagy konkrétan oda, ahol ma Jézus van, és ha nem nyitjuk meg előttük egyházi, gyülekezeti és személyes életünk tetejét? A reformáció, jegyezzük meg testvérek, mindig akadálymentesítést jelent!
2./ A második párhuzam a bibliai, a 16. századi és mai történetünk között az elengedés. A reformáció ugyanis mindig együtt jár a szabadsággal. Hiszen nemcsak az igyekezete megható ennek a négy barátnak, hanem a szerénysége is. Márk evangélista leírja, hogy négyen voltak, Lukács még ezt sem. A nevüket sem tudjuk. Teljesen a háttérben maradnak. Eszük ágában sincs magukat előretolni, magukkal dicsekedni, pedig Jézus, az ő hitüket látva fordult oda béna társukhoz. Ők nem tartották a markukat a szolgálat után, hogy is tettek volna ilyet, amikor szeretetből fakadt az áldozatuk! – De ami ennél az alázatosságnál talán még fontosabb: el tudták, el merték engedni a barátjukat, amikor kellett. Leengedték a hordágyát Jézus lábai elé. Egészen rá merték bízni Jézus bűnbocsátó, gyógyító hatalmára. Onnantól semmi beleszólásuk nem volt az eseményekbe.
Az igazi szeretet ugyanis szabadságot biztosít a másiknak, és nem akarja halálra szorítani. Nem akar senkit összeroppantani a szeretetével. – „El kell, hogy engedj, el kell, hogy engedj, hozzád túl közel vagyok” - énekelte egykor egy magyar popsztár, s ebben bizony sok igazság van. Így szoktuk féltékeny szeretettel tönkretenni a szerelmet, így szokták szülők önző, majomszeretettel magukhoz láncolni gyermekeiket, így szokták idős emberek boldogtalanná tenni utolsó éveiket, amikor haláluk után sem képesek elengedni a társukat. Ennek a négy embernek nem ilyen hite volt. Őket nem ez az éretlen, önző, Jézus körül is a maga boldogságát kereső szemlélet jellemezte, hanem a nagykorú, érett, Jézusnak szabad kezet biztosító hit. Amelyik nem akar recepteket, használati utasításokat, jó tanácsokat adni neki, hanem egészen bízik Őbenne.
Nemrég arról panaszkodott nekem egy háziorvos, hogy a legtöbb betege annyit utánaolvas az interneten a vélt bajának, hogy azt hiszi, hogy szinte meg is tudná gyógyítani magát, mint egykor Mr. Bean a fogorvosnál. Ne mondjuk hát meg Jézusnak sem, hogy hogyan segítsen például az emberi kapcsolataink
rendezésében, viszont amit mond, azt tegyük meg engedelmesen! Aki dolgozott már fogyatékkal élők, sérültek, betegek között, vagy netán van ilyen családtagja, az tudja, hogy milyen gyakran kényszerülnek az egészségesek arra, hogy rábízzák a betegüket az áldott Orvosra, Krisztusra. Nagyon nehéz, fájdalmas ez, de lehet ezt azzal a bizalommal tenni, ahogy ez a négy barát tette itt a történetben.
A reformáció szükségszerű velejárója testvérek, az elengedni tudás, a szabadság biztosítása. A 16. századtól kezdve így szabadította meg a reformáció a tudományt, a kultúrát, és a művészetet a dogmatikus megközelítésektől és értelmezésektől. Félreértés ne essék, nem Istentől, nem Krisztustól, nem a keresztyén hittől, hanem a vallásos béklyóktól. Szabadon kutathatóvá vált a világ, szabadon gyakorolhatóvá lett az ismeret, szabadon fejezhették ki magukat a különböző művészeti ágak képviselői, miközben - akkor még - nem szakadtak el a tehetség, a tudás, a szépség forrástól, Krisztustól. Ez csak a felvilágosodás után következett be. De a legnagyobb 16-17. századi természettudósok szinte mind protestánsok voltak itt Magyarországon és Európában is. A reformáció nem dobta a gyeplőt a lovak közé ezzel, hanem megújította az oktatást, a művelődést, a tudományt. Itt a három részre szakadt országban épp azáltal váltak a reformáció egyházai nemzetmegtartó erővé, hogy szabadságot biztosítottak Jézusnak ezeken a területeken. Így születtek meg a híres protestáns kollégiumok is. A reformáció vívmánya nem a mindentől – hazától, nyelvtől, kultúrától, gyökereitől – szabad, független egyén, hanem az életét, javait, képességeit, tudását, vagyonát Isten dicsőségére és embertársai javára használó felelős polgár, aki egyszerre van otthon az Úrtól kapott földi és mennyei hazájában! Az ilyen ember nem fél ma is Jézusra bízni ennek a sok sebből vérző világnak, ennek a béna és tehetetlen Európának, vagy saját gyengélkedő egyházának a sorsát!
Az az Isten segíthet ebben az elengedésen nekünk is testvérek, aki maga is el tudta engedni egyszülött Fiának a kezét ott a Golgotán, s odaadta Őt a bűn, a kárhozat, a halál erőinek: miattunk, helyettünk és értünk, hogy a mi kezünket soha ne kelljen elengednie!
3./ S végül azt látjuk az Igéből, hogy a reformáció célja ma is a teljes rehabilitáció! – Ez a négy barát, s az ott lévő sokaság is bizonyára mást várt, mint ami először történt. Gyógyítást, és nem bűnbocsánat hirdetést. Jézusnak viszont mind a kettő fontos. Mert Jézusnak az egész ember fontos. – De vajon nem így vagyunk-e ezzel mi is, kedves testvérek? Hiszen mennyi mindent várunk Jézustól, sokkal inkább, mint bűnbocsánatot. Várjuk a sorsunk jobbra fordulását, a házastársunk megváltozását, az egészségünk megújulását, az anyagi helyzetünk javulását, csak épp azt nem várjuk, hogy a bűn terhétől megszabaduljunk. Miért? Némelyek azért, mert nem is nyomasztja őket elkövetett vétkeik, vagy mulasztásaik súlya. Mások meg azért, mert egészen hozzászoktak már a bűneik cipeléséhez. Nem is hiszik el, hogy a születésünkkor kapott súlyos batyut, amibe egyfolytában pakoljuk a vétkeket, le is lehet tenni. Szinte hozzájuk nőtt már, eggyé váltak vele. Pedig az Ige szerint Jézus nem tehetetlen, hanem tud is, akar is segíteni rajtunk! Csakhogy nem úgy segít, ahogy mi elképzeljük, hanem úgy, hogy a gyökereknél kezdi a bajok kezelését. Gyökeres, radikális gyógyulást ad a nyomorúságainkra és nem felületi kezelést. A bűneinket veszi el az útból, mert azok választanak el minket Istentől, az igazi, teljes emberi élettől.
Testvérek, ha ennek a betegnek csak a bénaságát gyógyította volna meg, az is óriási csoda lett volna, de attól még ép testtel, ép külsővel maradhatott volna az Isten nélküli állapotban, amit a Biblia halálnak nevez, és így juthatott volna kárhozatra. Ezért volt az első, a legfontosabb a bűnbocsánat. Mert olyan is van, hogy nem ad gyógyulást, de ad erőt a betegség elhordozásához. Valaki, aki úgy élte át a bűneiből és a békétlenségéből való szabadulást, hogy beteg maradt továbbra is, azt mondta: azóta, hogy Jézust ismerem, boldog beteg vagyok. Múlt héten hunyt el egy 59 éves gyülekezeti tagom, akit itt a szomszédban kezeltek. Világ életében egészségesen élt, mégis beteg lett. Felnőttként ismerte meg Krisztus szeretetét, és azt vallotta: nem azért betegedtem meg, mert megtértem, hanem azért válhattam hívővé, hogy így viseljem el a szenvedést. Amikor a végső stádiumban meglátogattam, nem azt mondta: mivel nem gyógyított meg, nincs Isten, mert nem szeret engem. Hanem, hogy vannak, akik hamarabb hazaérnek. Testi gyógyulást nem mindig kapunk, de bűnbocsánatot mindenkinek ad Jézus, aki azt kéri tőle.
A reformáció 500 éve, és azóta is az egész embert vette célba. Heidelbergi Káténk alapján, mi reformátusok valljuk, hogy testestől-lelkestől Jézus Krisztus tulajdonai vagyunk. Ő az egész ember rehabilitációját akarja. De a sorrend ez: előbb a bűnből, s utána a betegségből való szabadulás. Mert sokszor maga a bűnbocsánat hozza magával a testi bajok enyhülését, az emberi kapcsolatok megújulását, az anyagi helyzet javulását. A kérdés csak az: vajon el tudjuk-e fogadni, hogy számunkra is a bűnbocsánat az első amire szükségünk van, s ebből fakadhat minden életgyógyulás? Hogy minden egyéb másodrendű ezzel
szemben? Mert kegyelem nélkül hiába a jó egészség, a szép család, a kényelmes lakás, a fizetésemelés, a rendezett körülmények, ha nincs békesség a szívünkben, ha félünk a haláltól, ha nincs rendben a kapcsolatunk Istennel. A bűnbocsánat épp az Úrral való viszonyunkat rendezi, s ha ez rendben van, akkor már semmi nem olyan nehéz. Mert egyedül a kegyelem, az amire igazán szükségünk van. Sola gratia!
„Megbocsáttattak a te bűneid.” Ezt mondta Jézus a bénának, ezt hirdették a reformátorok Európának, erről tettek bizonyságot hitvalló őseink e hazában, s ez egyéni, egyházi és nemzeti megújulásunk kulcsa ma is! Ha ezt mi is hisszük, hirdetjük és éljük, akkor a pokol kapui sem vesznek diadalt Isten népén, akár a nyugati, akár a keleti keresztyénségben vannak, akár a katolikus, akár a protestáns felekezethez tartoznak, akár öt, akár ötven, akár ötszáz éve van még az Egyháznak Krisztus második eljöveteléig! S akkor – ahogy a történet végén a Jézus házán kívül álló emberek – úgy a ma még az Egyházon kívül lévők is dicsőíteni fogják Istent az odabent történtek miatt. Egyedül Istent! Soli Deo Gloria! Isten adja, hogy mi is így, bűnbocsánatot nyerve, bénaságunkból meggyógyulva, Krisztus által megszabadulva, az Ige által reformálódva keljünk fel a TV készülékek elől, vagy e templom padjaiból! Ámen.