2017.10.22.
Tanításra alkalmas presbiter
Lekció: Apostolok Cselekedetei 2,1-13.
Textus: János 14,26. + 1Timóteus 3,1-2.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet, Isten Lelke segítségével az őszi hónapokban egy-egy vasárnap a presbiteri szolgálat legfontosabb ismérveit tesszük a Szentírás nagyítója alá, hiszen ez a 2017-es esztendő nemcsak a Reformáció 500. évfordulója kapcsán kiemelkedő számunkra, hanem a presbiteri tisztújítás okán is, melynek lassan a célegyenesébe érünk. A presbitérium a nyár elején megválasztotta a Jelölő-és Választási Bizottság tagjait, akik Isten és a gyülekezet előtt esküt tettek, és az egyházi törvények előírásainak megfelelően összeállították a jelöltek listáját. Sok imádság, együtt gondolkodás, megbeszélés és a jelöltekkel való négyszemközti elbeszélgetés előzte meg ennek a jelöltlistának az elkészítését, amelyet a presbitérium múlt szerdai ülésén elfogadott. A jelöltek a november 12-i istentiszteleten fognak bemutatkozni, és egy héttel később, november 19-én, az istentisztelettel egybekötött egyházközségi közgyűlésen fogunk azokról szavazni akiket - Isten Szentlelkét segítségül hívva ehhez - 2018. január 1-től 6 évre megválasztunk erre a tisztségre. Tisztán kell ezért látnunk azt, hogy milyen felhatalmazása, milyen feladatkörei és kritériumai vannak a Biblia szerint a gyülekezet elöljáróinak, presbitereinek. Annál is inkább mivel mi sem vagyunk ugyanazok, mint 2011-ben, amikor a jelenlegi presbitériumot megválasztottuk. – De vajon kik alkalmasak arra, hogy a gyülekezet lelki és anyagi javainak hűséges sáfárai legyenek? Vagy kikről tudjuk azt elképzelni, hogy Isten Lelke alkalmassá tudja tenni őket a gyülekezet vezetésére? Igen komoly kérdések ezek, ezért is indítottuk el ezt a sorozatot egy hónapja, amikor a presbiteri tisztre való elhívásról volt szó. Ma pedig legyen szó a presbiteri tisztség másik kritériumáról, arról, amit Pál így fogalmazott meg Timóteusnak: „tanításra alkalmas.”
Talán nem mondok semmi eget rengetőt, ha azt állítom, hogy mások tanítására csak az alkalmas, aki maga is tanul, és folyamatosan tanítható. Az olyan eredményes tanügyi, pedagógiai reform, mint amelyet például Klebelsberg Kunó megvalósított a Trianon utáni Magyarországon, azért volt sikeres, mert a gyerekeket tanítók képzésének a megújításával kezdődött. Hiszen nemcsak a jó papnak kell holtig tanulnia, hanem lassan minden szakma képviselőjének, legalábbis, ha felszínen akar maradni. Nekünk lelkészeknek is előírt az Egyházkerület pár éve kötelező továbbképzéseket, amelyekért kredit pontokat kellett gyűjtenünk. Nos, a presbitereknek nem kell pontokat gyűjteni sehol, de az elmúlt hat évben is rendszeresen szerveztek a mi egyházmegyénkben is presbiteri továbbképzéseket, azért, hogy a presbiternek „tanításra alkalmasak” legyenek.
Csiha Kálmán egykori erdélyi püspök így ír erről: „Felelős módon csak akkor képes a presbiter eleget tenni Isten akarata szerinti megbízatásának, ha azt alaposan ismeri és Krisztusnak átadott élettel eleget is tesz annak gyülekezete közösségében. Ez a folyamat csak folyamatos és állandó tanulás során mehet végbe. Aki nem akarja vagy nem képes tanulni naponként Isten akaratát, képtelen Krisztus szerint betölteni küldetését. Ez a fajta tanulás lelki-szellemi értelemben vett oktatást-nevelést jelent. Hogy jól betölthessem tisztemet, az Egyház Urától, Jézus Krisztustól tanulok. Tanulom a Szentírásból Isten akaratát. Az ő akarata pedig az, hogy minden ember üdvözüljön. Megértett üdvakaratát kell nyilvánvalóvá tenni minden kedves testvéremnek. Amennyiben a presbiter Jézus Krisztus tanítványának vallja magát, reá is ugyanúgy érvényes Krisztus hívása, parancsa, kedves kérése - „Jöjj és kövess engem!” - mint minden Istennek átadott életű emberre. Ezt pedig valamennyien csak az Igének való naponkénti engedelmesség, gyakorló keresztyén élet folyamán tudjuk megvalósítani. Teljes érvényű életközösség-vállalás ez Ővele, aki életét adta mindenkiért…”
János evangéliumának előbb olvasott versében azt ígérte Jézus a tanítványainak, hogy amikor eljön a Szentlélek, akkor megtanítja majd őket mindenre, ami az apostoli szolgálatuk betöltéséhez kell. Mert kedves testvérek, ma is a Lélek a legnagyobb és legjobb tanítómestere azoknak a hívő embereknek akik taníthatók, akik nem hiszik magukat tökéletesnek, akik azután tovább is tudják adni a rájuk bízottaknak azt, amit tanultak. – Azt vizsgáljuk meg ezért, hogy hogyan is valósult meg pünkösdkor az, amit Jézus ígért a Szentlélekről az apostoloknak? Három kérdés segítségével járjuk körül most ezt: Hogyan tanította őket a Szentlélek? Mit tanított meg nekik? És végül, hogy milyen célból tanította az apostolokat a Lélek?
1./ Hogyan tanított a Szentlélek pünkösdkor? – Nagyon egyszerű a válasz erre a kérdésre, csak figyelmesen kell olvasni Lukács beszámolóját. A Szentlélek ugyanis kiváló élmény-pedagógus! Hiszen a pünkösdi események nem az apostolok intellektusában, fogalmazzunk így, fejében zajlottak le. Nem pusztán megértettek valamit, nem csupán új információhoz jutottak. Nem is az történt, hogy felismertek magukban egy olyan lehetőséget, amelyet korábban nem vettek észre. Nem is valamiféle csendes belső lelki folyamatról, egyfajta fokozatos megvilágosodásról olvasunk. Egyáltalán nem volt csendes, és egyáltalán nem volt rejtett, ahogyan kitöltetett a Szentlélek. Sőt!
Két igencsak látványos, erőteljes fizikai jelenséggel kezdődött Jézus ígéretének a beteljesedése. „Hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből, amely betöltötte az egész házat, ahol ültek.” Ezt mindnyájan hallották, akik jelen voltak. „Majd valami lángnyelvek jelentek meg előttük, amelyek szétoszlottak, és leszálltak mindegyikükre.” Ezt pedig mindannyian látták, és feltehetően érezték. – Figyeljük meg, hogy nem a szél fújt, és nem tűznyelvek szálltak le rájuk, hanem szélrohamhoz hasonló zúgást hallottak, és tűznyelvekhez hasonló valami jelent meg és szállt le rájuk. Ha lett volna sem kellett volna kihívni a korabeli tűzoltóságot szélvihar és tűzvész miatt. Azaz a jelenség megfoghatatlan és megmagyarázhatatlan volt a mindennapi ismeretek alapján. Ugyanakkor félelmetes, valóságos, és teljességgel átélt. Nem hiszem, hogy amikor szélviharhoz hasonló zúgás tölt be egy helyet, valamint valami lángnyelvek szállnak le, és „mindnyájan megtelnek Szentlélekkel”, akkor azt bárki közömbösen, hűvös objektivitással, esetleg Isten iránt aggodalommal veszi tudomásul.
Isten Szentlelke tehát élmény-pedagógus, azaz először megragad, először magával sodor, először az érzelmeinkre, az érzékszerveinkre hat, s csak utána az intellektusunkra, az értelmünkre. Amikor Isten Lelke tanít, akkor először is rádöbbent a bűneink sötétjére, Jézus nélküli elveszett, reménytelen helyzetünkre, a hiábavaló életünkre, s ezt nem lehet hideg kívülállással, vagy hűvös józansággal szemlélni. Azt nem lehet belső megrendülés és fájdalom nélkül átélni, hogy az én tisztátalan szándékaimba, az én szennyes gondolataimba, az én bántó szavaimba, az én elhibázott tetteimbe bele kellett halnia az Isten Fiának! Péter is pontosan ezt mondta el később a pünkösdi prédikációjában: a názáreti Jézust, „ti a pogányok keze által felszegeztétek és megöltétek.” Ha ez igaz, akkor ebbe bele kell remegni, s akkor ez az ember legmélyebb, belső, lelki valójára
hat! Péter beszéde után is ez történt. „Amikor ezt hallották...” (Ap. Csel. 2,37.)
A Szentlélek tehát úgy tanít, hogy először élményt ad, először megragad. Ennél a pontnál elmondhatnám, hogy hogyan és miért lett a Szentlélek jelképe már az Ószövetségben a szél és a tűz. Elemezhetnénk bibliai szakaszokat, hogy jobban megértsük, mit is jelentenek ezek a szimbólumok. De ha csak az elemzésig jutnák, súlyosan tévednénk. Ezért most a tapasztalatra, az átélésre teszem a hangsúlyt.
Hiszen amikor Isten kapcsolatba akar lépni az emberrel, nem magyaráz, nem oktat, nem elemez, hanem hatalmas erővel megmutatja magát. Így történt ez Saul-Pállal is a damaszkuszi úton, vagy gondoljunk arra, amikor Izrael népével a Isten szövetséget kötött a Sínai-hegyen. Amikor Isten leszállt a Sínai-hegyre, eljövetelét akkor is félelmetes természeti jelenségek kísérték: többek között kürtzengés, mennydörgés, villámlás és tűz. Mindezek, nyilvánvalóan nem pusztán jelképek. A Sínai mellett Izrael számára egészen valóságos találkozás történt Isten szentségével. Isten meg is tiltotta nekik, hogy a hegyet körülvevő határon túllépjenek. Isten azért jelent meg ilyen módon a hegyen, hogy a nép átélje, érezze annak az Úrnak a hatalmát, dicsőségét, aki szövetségre lép velük. Amikor Isten Szentlelke pünkösdkor kiárad, leszáll, akkor hasonló történik. A Szentlélekkel való betöltekezés az apostolok számára nem pusztán hit kérdése, mondván: vártuk, kértük, hisszük, hogy meg is kaptuk. A Lélekkel való beteljesedés, ami nem egyszeri és mindenkori, hanem többször ismétlődő esemény, mindig átélt tapasztalat Isten népében. Élmény, amely megragad. Pál apostol is így összegzi Krisztussal való találkozásának életformáló erejét a Filippi levélben: „Nem mintha már elértem volna mindezt, vagy már célnál volnék, de igyekszem, hogy meg is ragadjam, mert engem is megragadott Krisztus Jézus.” (Fil. 3,12.)
A Lélekkel való ilyen valóságos találkozás és betöltekezés nélkül soha nem indult volna el az egyház a misszió útján. Az Úrral való kapcsolat nem pusztán ismeret a fejben, hanem élmény, tapasztalat, érzés a szívben. Természetesen ez nem létezhet egyenletes és folyamatos intenzitással, de hiába tudja valaki elmondani, hogy Isten hatalmas, Isten szerető, Isten kegyelmes, Isten szent, ha ennek a valósága, a tapasztalása még nem járta át megingathatatlan bizonyossággal a szívét, akkor ne legyen presbiter! Különbség van aközött, hogy valakinek az a véleménye, hogy az Úr szent és kegyelmes, s aközött, hogy személyesen átélte, megtapasztalta már az Úr fenségét és jóságát. Nem ugyanaz, ha valaki tudja, hogy a méz édes, mint ha valaki ismeri, mert kóstolta már a méz édességét. A Szentlélek az, aki Krisztus minden igazságát kijelenti a szívünkbe, és ez nem pusztán intellektuális ismeret, hanem olyan találkozás, olyan élmény, amely egészen mélyen megragad, s az Úrhoz köt.
A szélviharhoz hasonlítható zúgás, a kettős tüzes lángnyelvek leszállása, és ezzel együtt a Szentlélek kitöltetése olyan tapasztalat, átélt valóság az apostolok életében, amely mindörökre szívükbe írja az Úr hatalmát és szentségét, jelenlétének valóságát. Vágyjuk hát testvérek mi is a Lélek minket mélyen megragadó, erővel felhatalmazó munkáját! Lássuk, higgyük és tapasztaljuk, hogy a keresztyénség szívében ott áll a mindenható Isten érzékelhető megtapasztalása!
De a tanítás hogyan-járól az is elmondható, hogy a Lélek emlékezteti is a hívő embert. Mit juttatott a Szentlélek az apostolok, különösen is Péter eszébe? – Nem olvastam fel ezt a szakaszt, mert túl hosszú lett volna, de ismerjük a folytatást. Mi történik az apostolokkal a pünkösdi átélés nyomán? Péter és a tizenegy az Ige hirdetésébe kezd. A Lélek erőteljes jelenléte az Ige erőteljes hirdetéséhez kapcsolódik. A Lélek kitöltetése nem marad puszta élmény és érzés, hanem megjelenik, tovább adatik a szóban, az Igében. Péter voltaképpen nem is prédikál, legalábbis nem fejteget semmit hosszasan. Mond néhány szót a fanyalgó cinikusoknak, akik mindig voltak és lesznek, hogy itt a Lélek áradt ki, s nem részegek ezek, aztán rátér arra, hogy ami most történik, az éppen az, amit Isten Jóel próféta által megígért. Tehát eszébe juttatja a Lélek az Isten Igéjét! Pedig Péter biztosan nem írta meg előre a másnapi beszédét, mint ahogy én szoktam! Hiszen tán még írni sem tudott! És biztosan nem töprengett előre, hogy a másnapi Lélek áradást melyik ószövetségi próféta is jövendölte meg előre, hiszen nem tudta mi fog másnap történni. De a Szentlélek eszébe juttatta Isten szavát! Azt amit talán gyerekkorában tanult, vagy amiről évekkel ezelőtt hallott utoljára a kapernaumi zsinagógában!
Ha Jézus engedelmes tanúi kívánunk lenni, ha tényleg az a vágyunk, hogy az Ige növekedjen, akkor szükségünk van a Lélekkel való beteljesedésre, aki által világosságot és bátorságot kapunk. Ha Krisztust a mai magyar valóságban hűségesen követjük és képviseljük, akkor mi is hamar összeütközhetünk akár a munkahelyünkön, akár az iskolában, akár a közéletben hazugsággal, káromkodással, csalással, erőszakkal, szabadossággal. Isten Lelke kész adni ilyenkor bölcsességet és bátorságot nekünk, hogy eszünkbe jusson az Ige! Persze, ehhez legalább alapszinten ismerni is kell azt. Ehhez nem elég nagy ünnepeken meghallgatni egy prédikációt. Ehhez bizony kézbe kell venni, és fel kell nyitni a Szentírást. S ehhez segítségül kell hívnunk akármilyen gyarló, dadogó szavakkal is a Szentlelket. Mert nélküle a Biblia is csak holt betűk tárháza, de általa Istennek élő és ható beszéde! És nélküle az egyházban minden csupán látszat és önámítás. De vele minden emberi erőfeszítésnek értelme, célja van! Annak is, hogy elvállaljuk a presbiteri szolgálatot.
2./ Mit tanított meg a Szentlélek az apostoloknak? – Erre a kérdésre sem nehéz válaszolni, hiszen a pünkösdi történet önmagáért beszél. Azt olvastuk ugyanis, hogy az apostolok nemcsak a hallásban és látványban tapasztalták a Lélek kitöltetését, hanem abban is, hogy „különféle nyelveken kezdtek beszélni, úgy ahogyan a Lélek adta nekik, hogy szóljanak.” Ez nem kis megdöbbenést, álmélkodást és zavart keltett mindazok között, akik a zúgást hallva összefutottak, és a saját nyelvükön hallották az apostolokat beszélni.
Pünkösd ünnepére, amely a három főünnep egyike volt Izraelben, Jeruzsálembe zarándokoltak a szétszórtságban élő zsidók valamint a pogányból zsidó vallásra tért ún. prozeliták is. Ez a magyarázata annak, hogy pünkösd napján a népek jelen voltak Jeruzsálemben, a korabeli világ minden részéről, Mezopotámiától Egyiptomig, Rómától Élámig. Három földrész, Ázsia, Afrika és Európa képviselői vannak jelen, és csodálkoznak, valamint összezavarodnak az érthetetlen jelenség felett: „halljuk, amint a mi nyelvünkön beszélnek az Isten felséges dolgairól.”
Azt is meg kell jegyezni, hogy a korabeli Római Birodalomban sokak által ismert és beszélt görög nyelv, valamint a zsidók által használt arám használatával szükségtelen lett volna az, hogy az apostolok más nyelveken szólva kommunikálja-
nak ezen emberekkel. Akik ott voltak értették volna a görög, vagy az arám nyelvet. Éppen ezért nyilvánvaló, hogy a Lélekkel való beteljesedéssel együtt járó nyelvi, kommunikációs csoda itt elsősorban a jel szerepét tölti be. Jézus, aki elküldte a Szentlelket, valami nagyon fontosat fejez ki ezzel, aminek jelen kell lennie már az egyház születésénél, amely nélkül lehetetlen lenne az Ige növekedése. Ez pedig nem más, mint hogy az egyház tagjai saját koruk embereinek nyelvén, közérthetően mondják el, adják tovább az evangéliumot.
Testvérek, a „mindannyian értjük amit mondanak” csodálatos tapasztalata a bábeli zűrzavar ellentéte. Bábelben az emberiség Isten kizárva akart magának egységet és hatalmat, dicsőséget, de az Úr - éppen az ember érdekében - ezt nem engedte meg, s ezért a nyelvek összezavarásával lehetetlenné tette a tervet. Pünkösdkor azonban, amikor a Szentlélek kiárad, hogy az apostolok Jézus Krisztus erővel felhatalmazott tanúi legyenek, azonnal egyértelmű lesz, hogy ez a tanúságtétel, a Jézusról szóló evangélium minden népekhez szól, valamint hogy Jézus Krisztus evangéliuma egységet, megértést, és megbékélést hoz a más-más nyelvet beszélőknek.
A nyelvek és a megértés csodája arra is rámutat, hogy Isten nagyságos dolgait, azaz az evangéliumot, minden nyelven lehet és kell hirdetni. A keresztyénségben nincs egy szent nyelv, és ezzel együtt egy szent kultúra, amely az igazi és felsőbbrendű, amint pl. az iszlámban ennek éppen az ellenkezője igaz, hiszen a Koránnak csak az eredeti, arab változata a hiteles szentírás. Éppen ezért egy nyelv, egy ország, egy kultúra soha sem lehet abszolút, másokat kizáró és lenéző, hiszen Isten az összes nyelvet, az összes népet, az összes kultúrát megszenteli azzal, hogy üzenetét megszólaltatja.
Meggyőződésem, hogy ma újra arra van a legnagyobb szükség a világban, és azon belül Magyarországon is, hogy Jézus követői, tanítványai, s igen, a református presbiterek is érthetően, azaz a mai, XXI. századi, posztmodern utáni, minden ideológiából kiábrándult és minden titokzatos, félhomályos ezoterikus tanításra fogékony ember szintjén, hozzá alkalmazkodva, személyes tapasztalatok alapján szóljanak nekik az „Isten fenséges dolgairól”! Ehhez persze ki kell mozdulni a templomok elzártságából, le kell jönni a szellemi és intellektuális „felső szobákból” a hétköznapi emberek közé, ki kell lépni a lelki komfort zónánkból. Lehet mondani erre, hogy én nem vagyok alkalmas erre, én nem tudok másoknak beszélni a hitemről, de amikor a Lélek indít, akkor Ő meg is tanít erre. Akkor nem kell előre gondolkodni, hogy hogyan is fogj bele, mit is dadogj! Jézus ugyanis ezt ígérte: „ne aggódjatok amiatt, hogy miképpen vagy mit mondjatok...” (Mt. 10, 19-20.)
Félreértés ne essék testvérek, mindez nem azt jelenti, hogy ha bemagoljuk a szleng-szótárt, ha átvesszük az aluljáró stílust, ha elkezdünk keresztyén mezbe bújtatva jópofáskodni, akkor elértük azt, amit az apostolok az első pünkösdkor! Mert az nem modernkedés volt részükről, hanem közérthetőség. Az nem egy előre betanult póz volt részükről, hanem alkalmazkodás. Vigyázzunk persze, hogy a másik végletbe se essünk! Ne higgyük, hogy nem lehet magunkat továbbképezni a jobb kommunikáció érdekében, mert elég ha majd a Szentlélek üzen. A Lélek megtanít arra, ha mi taníthatók vagyunk, hogy mit mondjunk, de abban nekünk is szabad és kell fejlődnünk, hogy hogyan hirdessük az Isten szeretetéről és hatalmáról szóló örömhírt! „Hitetek mellé ragasszatok tudományt!” - olvassuk Péter apostol második levelében.
Jézus mai apostolainak, nevezzük őket akár lelkészeknek, akár presbitereknek, akár egyszerű gyülekezeti tagoknak, ma is meg kell, s meg is lehet telniük Lélekkel, hogy ne a magukét mondják, mert az nem jut el a másikig. Az evangéliumot kell hirdetniük, s ez ma is csak a Szentlélek által lehetséges.
3./ S végül hadd szóljak még arról, hogy milyen célból tanította az apostolokat a Lélek? – Az Igéből teljesen egyértelmű erre a válasz: azért, hogy Jézus tanúiként, tanítvánnyá tegyenek minden népeket. Azért, hogy betölthessék a missziói parancsot, és maguk is tanítóvá váljanak. Hadd idézzem ezzel kapcsolatban gyülekezeti küldetésnyilatkozatunk szövegét, amely így fogalmaz: „Képzés alatt a tanítást, a hitben és engedelmességben való elmélyülést, a nagykorú keresztyénségre nevelést értjük. - Az Ószövetségben a tanítás nem csupán ismeretek és készségek közvetítése volt, hanem Isten akaratának, törvényének továbbadása. A legfőbb tanító így maga Isten. - Az Újszövetségben arról olvasunk, hogy a tanítványok elsőrendű feladata, hogy másokat is tanítvánnyá tegyenek, „tanítva őket”. Ezért a képzés lényege, hogy segítünk az embereknek abban, hogy gondolkodásukban, érzelmeikben és cselekedeteikben mind inkább Krisztusra hasonlítsanak. Ez a fogalom tehát a keresztyén tudománnyal: a bibliai, egyháztörténeti, hitvallási, vallástörténeti, valamint a szociológiai és lélektani ismeretek világával köt össze bennünket. - „Tegyetek tanítványokká minden népeket.” – Testvérek, ezt a nyilatkozatot elvileg mindannyian elfogadtuk, akik aláírtuk a gyülekezeti belépéshez szükséges adatlapot. Tehát ez nemcsak a presbiterekre, hanem minden gyülekezeti tagra érvényes, hiszen Jézus Krisztus sem a tizenkét apostol privilégiumának tekintette a tanítvánnyá válást, hanem mindenkinek, aki az Ő követője akar lenni. De mennyivel inkább igaz ez akkor azokra, akik a gyülekezet lelki javainak is a sáfárai! Vagy, ahogy Csiha Kálmán írja: „Tehát a presbiterek rendszeres és folyamatos tanulási-nevelési folyamat részeseiként formálódnak Isten iskolájában, s mindazt, amit eközben ajándékként kapnak, megosztják a rájuk bízott gyülekezet tagjaival. Lelki-ajándékaikat a Krisztus-test építésére kapják.” Jézus ezt mondja erről a célról tanítványainak: „Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek.” (Jn. 15,16.)
Kedves jelenlegi és leendő presbiter testvérek! Kedves gyülekezeti munkások! Kedves egyszerű gyülekezeti tagok! Ugye kihalljátok ebből a biztatást, a bátorítást, az ígéretet! Az a Jézus akar megerősíteni most mindnyájunkat keresztyén küldetésünkben, aki megváltott, aki elhívott, aki tanít minket, akiről ezt írja az efézusi levél: „Ő adott némelyeket apostolokul, másokat prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy pásztorokul és tanítókul, hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, a Krisztus testének építésére.” (Ef. 4,12.) Ő áldja meg tanulásunkat és tanításunkat! Ámen.