2017.10.08.
Hívő ember a viharban
T: Jónás 1,4-16.; Lk. 8,22-25.; Ap.Csel. 27,9-26.
Szerettem volna - kedves testvérek, kedves gyülekezet - rövidebb szakaszokat, sőt inkább csak néhány verset felolvasni a Bibliából a mai témánkhoz, de nem lehetett. Jónás próféta, valamint Pál apostol és kísérői története a legjobb kiindulópontja ugyanis annak a kérdésnek, hogy mi tévő legyen a hívő ember, ha viharba kerül az élete? Milyen lehetőségeink vannak, mikor összecsapnak a fejünk felett a hullámok? Vannak-e egyáltalán lehetőségeink amikor ellepi az életünk csónakját a víz, amikor szakadoznak a vitorláink, amikor csapkodnak körülöttünk a villámok? Vagy teljesen ki vagyunk szolgáltatva a halál erőinek? Ma ezekre a kérdésekre keressünk választ.
A Biblia legtöbb története abban a Mediterráneumban, a Földközi-tenger vidékén játszódik, amelybe szinte naponta, hetente borulnak bele a szerencsétlenül járt migránsok lélekvesztő csónakjai manapság is. Így, bár a felolvasott történetek konkrét fizikai valósága nem érint bennünket testközelből, a médián keresztül mi is megsejthetünk valamit a tengeri viharok, és a vízbe fulladás félelmetes fenyegetéséből. S persze ezekhez hasonló élet-halál helyzetebe azok is kerülhettek már közülünk, akik csak hobbi, vagy versenyszerűen a Balatonon, esetleg valamelyik közelebbi tengeren vitorlázni szoktak. Én egy strandon éltem át ezt gyerekkoromban, amikor a Római-fürdő nagy medencéje mellett lökdösődő kamaszok, engem, az akkor még csak 5-6 éves, úszni nem tudó kisfiút belöktek a mély vízbe. A mai napig tisztán emlékszem arra, hogy milyen az, amikor kezd elsötétülni a világ, amikor hiába kapálózol, mert nem a levegő, csak a víz megy a tüdődbe, de arra is, ahogy édesapám karja megragad és kihúz.
De az életünk átvitt értelmű viharai azoknak is ismerősek lehetnek, akik soha nem kerültek még bajba semmilyen tavon vagy tengeren. Hiszen ismerjük azt az érzést, amikor egyszer csak megszólal a telefon, s elcsukló hangon közli velünk az ismerősünk, hogy az egyik szerettünk meghalt. És fel tudjuk idézni magunkban azt a gyomorszorító pillanatot is, amikor az orvos leültetett a szobájában, és rezzenéstelen arccal elmondta, hogy ott van a testünkben a gyógyíthatatlan kór. Vagy amikor a főnökünk bejelentette, hogy nem tart tovább igényt a munkánkra. Mint ahogy sajnos a legtöbbünk fejében elevenen élnek családi viharaink képei és hangjai is, elég ehhez becsukni a szemünket és visszagondolni a történtekre.
Közöttünk is vannak, akiknek ilyen viharok tombolnak most az életében. Van aki évek óta küzd súlyos betegségének a hullámaival, van akit úgy tűnik, lassan elnyelnek a habok. Van aki céltalanul hánykolódik a vízen, nem tudja merre induljon tovább, mert hosszú ideje nem találja a helyét a munkaerőpiacon, s lassan a megélhetése kerül veszélybe. Van akinek a házassága futott zátonyra az elmúlt években, s ő még mindig a roncsokba kapaszkodva evickél a tengeren. Van aki ugyan még biztonságban érzi magát, de mellette sűrűn cikáznak a villámok, csupa rossz hír, csupa félelmetes erő veszi őt körül a mindennapokban. „Navigare necesse est, vivere non est necesse”, vagyis: hajózni muszáj, élni nem. Pompeius római hadvezér mondta ezt állítólag azoknak a hajósoknak, akik a viharos időben nem akartak kihajózni Szicíliából gabonával megrakott hajóikon Róma felé. Hajózni tényleg muszáj, hiszen az egész emberi élet leírható egy jelképes hajóútként, - eközben pedig elkerülhetetlenek a viharok - a kérdés csak az, hogy ki hogyan érkezik meg a túlsó partra?
Testvérek, azt a két kérdést kell ezzel kapcsolatban feltenni és megválaszolni most őszintén magunknak: miért került viharba az életem? Mit tehetek a vihar közben?
1./ Nézzük meg először ezzel kapcsolatban Jónást! Miért kerülhet viharba az élete, és hogyan akart változtatni ezen? – Az a hajó, amelyen utazott, azért került viharba, mert Jónás engedetlen volt az Úr szava iránt. Isten azt parancsolta neki, hogy menjen Ninivébe és hirdesse nekik, hogy 40 nap múlva elpusztul az asszír főváros, de ő ehelyett hajóra szállt és az ellenkező irányba indult. Persze Isten hagyhatta volna Jónást elmenekülni a küldetése elől, mással is elvégeztethette volna a feladatot, de neki nemcsak a város megmenekülése volt fontos, hanem engedetlen prófétája megtérése is. Ezért tört ki a vihar tengeren. Nem egy váratlan időjárási front okozta a bajt, hanem Isten, aki azt akarja, hogy a Jónások megváltozzanak. „Az Úr azonban nagy szelet bocsátott a tengerre. Nagy vihar támadt a tengeren, és már azt hitték, hogy hajótörést szenvednek.” Ha Jónás megteszi, amit Isten kért, ez a vihar nem tör ki. Van tehát olyan, kedves testvérek, amikor életünk viharaiért nem másokat, nem a körülményeket, nem Istent okolhatjuk, hanem kizárólag magunkat. Az Ige így fogalmazza meg ezt a vastörvényt: „amit vet az ember, azt aratja is.” Ezt elvileg mindenki tudja, csak amikor ez a törvényszerűség érvényesül, akkor sokan csodálkoznak. Pedig azt mindenki magától értetődőnek tartja, hogy ha búzát vetett, akkor nem kukoricát fog szüretelni az ősszel. Ott az kel ki és az terem, amit elvetett. Végső soron minden, amit mondunk, teszünk vagy mulasztunk: magvetés, ami előbb-utóbb kikel, és terem. És amit vetettünk, az kel ki és az terem. Ne csodálkozzon az, aki elveti a családjában a békétlenség szelét szeretetlen, bántó szavakkal, kritikus, kíméletlen megjegyzésekkel, ha vihart fog aratni. Nincs abban semmi meglepő, ha valaki folyton áskálódik mások ellen a munkahelyén, ha egy napon őt mártják be a kollégái a főnök előtt. Aki arra neveli a gyerekét, hogy teljesítmény nélkül, munka nélkül, kitartás nélkül is elérhet mindent, mert ő, a szülő mindent megad neki, az nem várhat mást később a felnőtt gyermekétől sem, minthogy rajta élősködjön idős korában is. Ha valaki tönkreteszi az egészségét droggal, itallal, cigarettával, akkor nem Istent kell hibáztatnia, amikor összeomlik a szervezete. Amit vetünk, azt aratjuk. Biztosra veheti az ember, hogy ha gonosz dolgokat követ el, azoknak gonosz gyümölcsei lesznek, és azokat valószínűleg neki kell learatnia. Vagy ha másoknak, utódainak, az még rosszabb, még jobban fáj.
Rebeka Isten akaratát figyelmen kívül hagyva szerezte meg kedvenc fiának, Jákóbnak az atyai örökséget. Mindent kitalált, végiggondolt, elintézett: levágatja fiával a kecskét, megsüti a férjének a húsát, beöltözteti Jákóbót az állat szőrébe, fia szájába adja a szavakat, és kimond egy döbbenetes mondatot, amikor Jákób félve megkérdezi tőle, hogy mi lesz, ha az apja felismeri, hogy ő nem Ézsau, hanem Jákób, és csak átkot szerez magának áldás helyett. Így fogalmaz Rebeka: „Engem sújtson az az átok, fiam! Te csak hallgass a szavamra, és hozd, amit mondtam!” Íme egy anya, aki mindent megtesz a gyermekéért! Vagy inkább egy anya, aki szelet vet és vihart arat. Mert Ézsau halálos bosszút esküszik, amikor
rájön, hogy becsapták, s Jákóbnak ezért el kell menekülnie otthonról. Ezután Ézsau is elköltözik szüleitől, és a két, egymást már régen nem szerető öregember ottmarad egymásnak. Rebeka viszont soha többé nem látja az imádott fiát, mert előbb meghal, mielőtt Jákób hazatérne. „Engem sújtson az az átok” - de sújtja az az egész családot. – Miért került viharba Rebeka és családja élete? Mert ugyanúgy engedetlen volt Isten akarata iránt, mint Jónás.
Testvérek vizsgáljuk meg Isten Igéjének a világosságában, magunkat előtte megalázva, hogy mi a mi felelősségünk azokban a viharokban, amelyek akár most is tépázzák a hajónkat! Ne a szüleinkre, ne a testvéreinkre, ne a házastársunkra, ne a rosszakaróinkra mutogassunk, hanem lássuk meg a magunk részét abban, amitől annyira szenvedünk. Alapos és becsületes önvizsgálat nélkül mindig csak mások szemében fogjuk meglátni a szálkát, a magunkéban meg sose fedezzük fel a gerendát, és nem jutunk ki a viharból.
Meddig jutott el Jónás ebben a folyamatban, és mit tett a vihar közben? Az első, amit olvastunk róla, hogy lemegy a hajó aljára és mély álomba merül. Ahelyett, hogy segítene ott fenn, a fedélzeten, simán elalszik a vihar közben! Kétségbeejtő ez kép, egy elvileg hívő emberről. Miatta kerültek bajba, de ez nem izgatja őt. Majd csak túlélik valahogy! Aludjuk át a vihart, az idő majd megoldja a problémát! Meneküljünk el a szoba, a konyha, a garázs mélyére a vihar elől! Tegyünk úgy, mintha minden rendben lenne, aludjunk rá egyet! El lehet vonulni egy szoba mélyére, magunkra zárva az ajtót, bedugva a fülünket a családi szélviharok és hangorkánok elől, melyek nyomán csapódnak az ajtók, törnek a tányérok, és a röpülnek a szavak. Be lehet zárkózni egy iroda mélyére is, s látszólag csak a munkának élni, miközben a fedélzeten mások életének vihara dühöng, mondván mi közöm van hozzá. És el lehet vonulni a világ elől, a társadalmi problémák elől, a közéleti felelősségvállalás elől is, csak el ne felejtsük, hogy egy hajóban evezünk! Ha fent, a hajó fedélzetén baj van, mi sem menekülünk meg a hajó alján! – Rettenetes, ha a hívő ember miatt van a vihar, főleg akkor, ha erről nem akar tudomást venni, ha közben lelkileg alszik. Nem érzékel a bajból semmit, amit ő váltott ki. Hadd legyek az alvó Jónások számára ma én a hajóskapitány: „Hogy tudsz ilyen nyugodtan aludni!? Kelj föl, és kiálts az Istenedhez...” (Jónás 1,6.) Amikor azonban hiába kiáltanak a maguk bálványisteneihez a matrózok, mert a vihar csak erősödik, és Jónás még mindig nem kiált az Úrhoz, hiszen dacol Vele, lázad ellene, akkor második lépésben legalább kimondja, hogy ki a felelős a történtekért: „tudom, hogy énmiattam zúdult ez a nagy vihar rátok.” Tudta ő ezt már akkor, amikor kitört a vihar, de magával is elhitette, hogy nem lesz semmi baj. Most viszont már nincs hová bújni. Ott áll a fedélzeten, körülötte tombol a tenger, záporoznak rá a hajósok kérdései: hogy tehetted ezt, hogy az elől az Isten elől menekülsz, aki a tengert és a szárazföldet teremtette, - s végül kinyögi: „énmiattam.” – Ó, de nehezen szoktuk mi ezt kimondani még a kis családi viharok idején is: miattam veszekednek a szüleim, miattam nincs béke a családban, miattam ugrottak egymás torkának a kollégák a munkahelyen, miattam lett idegbeteg a gyerekem, miattam zúdult ez a baj rátok! De amikor ez őszintén elhangzik, az rendszerint a fordulópontot jelenti. Akkor csendesedni kezd a szél, és elcsitulnak a hullámok. Sőt, talán még az is elhangzik: ne haragudj, én is felelős vagyok, én is tehetek róla. Jónás története azonban világosan megmutatja, hogy bár hibáink beismerése az együttélés érdekében emberi kapcsolatainkban nélkülözhetetlen, de ez még nem elég! Hiszen hiába vallja be a hajósok előtt a bűnét, attól még nem oldódik meg a helyzet, nem enyhül a vihar, mert ő elsősorban Isten ellen vétkezett! Mit kezdjenek a pogány matrózok az ő beismerésével? Tehetetlenek a bűnnel szemben, mint minden ember. Mert azt, hogy „énmiattam” Isten előtt is ki kellene mondania Jónásnak. De erre ő nem hajlandó. Inkább a halált választaná: „Fogjatok meg, és dobjatok a tengerbe!” Ez a harmadik reakciója a viharra. Alvás, lelepleződés, öngyilkossági szándék. Totális csőd egy hívő ember részéről. Hogy juthat ilyen mélyre? Tengerpart, hajó gyomra, tenger, cet gyomra. Úgy, hogy amit vet, azt aratja. Aki nyíltan szembeszáll az Úr szavával, ne csodálkozzon, ha Isten keményebb eszközökkel nyúl bele az életébe. De ezt nem azért teszi mert nem szeret, hanem épp azért, mert szeret. Azért nem hagy elveszni a hajó alján sem, meg a tenger mélyén sem, még a cet gyomrában sem, mert Ő még a Jónásokért is meghalt. Odaállt az Atya ítélete elé, s azt mondta helyettünk: „énmiattam.” Belevette magát értünk a bűn tengerébe, engedte, hogy elnyelje a halál nagy cethala is, hogy nekünk ne kelljen a bűneink minden következményét learatnunk. – Van azonban olyan is, amikor mások hibái, mások bűnei miatt kerül halálos veszedelembe a hajónk.
2./ Erre példa Pál apostol és kísérőinek esete. Testvérek tudnunk kell, hogy a Pált és fogolytársait a palesztinai Cézáreából Rómába szállító hajó már Kréta szigetéig is csak nagy nehézségek árán jutott el. Itt egy kis kikötőt találtak, ahol egy súlyos döntést kellett meghozni a hajót irányítóknak. Közeledett a tél, az hajózás egyre veszélyesebbé vált, kérdés, hogy mit tegyenek? Nekivágjanak az útnak, vagy ott helyben leeresztik a horgonyt és áttelelnek? Három erő birkózott meg e kérdés kapcsán egymással, és rendkívül tanulságos az, ami végül is történt. A hajó kormányosa képviselte a tudományt, a szakértelmet. A hajó tulajdonosa a pénzt, a tőkét, a tulajdont. A római százados pedig a politikai hatalmat. S mi történt? „De a százados inkább hitt a kormányosnak és a hajótulajdonosnak, mint annak, amit Pál mondott.” – Testvérek, mennyiszer alakul így a történelem menete! Megszólalnak a szaktudósok, de megszólal az érdek, a haszon is, és végül dönt a politikai hatalom. Néha megszólalhat az egyház is, de - amint ez a példa is mutatja - a legtöbbször nem veszik figyelembe a hívő emberek figyelmeztető szavát. Hiába mondta itt Pál, hogy ne induljunk útnak, a profitéhes tulajdonos és a római politikus döntése nyomán nekivágtak és bajba sodortak mindent és mindenkit. Az ókori hajósok egyébként szeptember közepétől már nem nagyon hajóztak. November közepétől március közepéig pedig egyáltalán nem szálltak tengerre. A százados, a kapitány, a legénység azonban nem hallgattak sem a fogoly Pál tanácsára, sem a józan megfontolás hangjára. A baj pedig hamar utolérte őket, ugyanis nemsokára hatalmas szélvihar csapott le a tengerre, amely épp a nyílt tengerre sodorta őket. Ők csak a part mellett szerettek volna hajózni, átmenni a kikötőbe. A nyílt tengeren semmi esély sem volt arra, hogy a kormányos bármely irányba is mozdíthassa a hajót. Ettől fogva a természet törvényére voltak teljesen utalva. Ahogy azonban teltek az órák, a napok, a helyzetük egyre csak súlyosbodott, s a nyílt tengeren esélyük se
volt arra, hogy életben maradjanak, ha a hajó elpusztul. Ezért olyan megrendítő az a leírás, amit Lukács így fogalmaz, hogy „végül elveszett megmenekülésünk minden reménye”. Nemcsak a legénység, a hajó vezetői, akik nem voltak keresztyének, de a hajón lévő Lukács, Pál hívő kísérője is így érezte. Milyen magatartást tanúsít eközben Pál?
Először is megtanulhatjuk az apostoltól, hogy szólni, figyelmeztetni akkor is kell a nálunknál nagyobb hatalmakat, ha rossz felé kormányozzák egy-egy közösség: család, egyház, nemzet hajóját, s ha ez a tanács vélhetőleg falra hányt borsó sorsára jut.
Talán mi ismerünk olyanokat, akik nem nevezhetők istenfélőnek, és akiket, - látva az életük felett tornyosuló viharfelhőket - mi is próbáltunk valamilyen formában tanácsolni, csak nem hallgattak ránk, s ennek nagy baj lett a következménye. Ez akkor a legfájdalmasabb, ha valamelyik hitetlen szerettünkkel fordul elő, akit többször is figyelmeztettünk és mégsem hallgatott ránk, s ezért reménytelen helyzetbe jutott ő is és vele együtt mi is! Mit tegyünk ekkor? Az egyik legismertebb falfirka, graffiti ilyen javaslattal áll elő: „Állítsátok meg a világot, ki akarok szállni belőle!” Kiszálljunk, meneküljünk, ha mások miatt nehéz az életünk? Pál nem mondta, nem mondhatta, hogy „akkor én most kiszállok!” Elfogadta, hogy ő fogoly ezen a hajón.
Testvérek ezt is megtanulhatjuk Páltól. Azt, hogy ha sokszor olyan helyzet foglyai is vagyunk, amelybe szándékunk, akaratunk ellenére kerültünk, akkor se akarjunk kiszállni. Egy hajóban evezünk kénytelen-kelletlen az élet legtöbb szituációjában másokkal. A családunkat, szüleinket, testvéreinket nem mi választottuk magunknak. A munkahelyen a kollégáinkat szintén nem mi válogattuk össze. A gyülekezeti tagokat sem mi, hanem a Szentlélek Isten hívta el, s adta mellénk. A népünket, honfitársainkat sem cserélhetjük le, egy nekünk szimpatikusabb nemzet tagjaira. Tetszik, nem tetszik velük egy hajóban kell megélnünk a viharokat, veszedelmeket. Csak nem mindegy, hogy hogyan! Hiszen a hívő ember is kimondja néha: „végül elveszett megmenekülésünk minden reménye”. Mi is tudunk tájékozódási pontok nélkül sodródni. Hiába keressük a kiutat, nem látjuk, mert mások hibájából rossz irányba haladunk.
Testvérek, bárki is legyen közülünk most mások miatt ilyen viharban, hadd hirdessem, hogy amíg Isten szólhat hozzánk, addig sosincs reménytelen eset! Addig nincs kilátástalan helyzet! Addig nincs elveszett ügy! Istennél ott van számunkra készen a remény, sőt a megmenekülés is! Itt a történetben az apostol munkatársai biztosan reménytelenek voltak, ezt Lukács kifejezésre juttatja. Talán maga Pál is lemondott a megmenekülés lehetőségéről, hisz az angyal őt magát is buzdítja: „Ne félj, Pál!” Először őt is bátorítani, nyugtatni kellett. Lehet, hogy Pál is kétségbeesett a veszedelemben és elvesztette a reményét. Az viszont bizonyos, hogy Isten Pált magát is erősíteni akarta. Szükséges volt, mert az ő élete is bajba került. Isten mégis általa buzdította a többieket is.
A reményt vesztett hitetlent reménységre bátorítja a hívő, és így lesz eszköze Istennek. Isten végez mindent, de Pál eszköz ebben. De nemcsak bátorít, hanem le is leplezi a baj okát. Tisztázni kellett mindenki számára, hogy a baj nem azért van, mert Pál ott van a hajón. Ez a történet nem azonos Jónás történetével. Ott Jónás miatt kerültek bajba. Itt viszont fordítva volt, az élő Istent ismerő által lesz övék a szabadulás, meg az áldás. De le kell leplezni a bűnt, a hibát, s ezt az apostol határozottan képviseli. Azért mutat rá a hibáikra, hogy jelezze azt, hogy Isten még ebből is tud szabadulást adni. Az Úr nem elfordul, büntet, hanem megoldást ad Pálon keresztül. És a bátorításon, a leleplezésen túl, Isten konkrét cselekvésére is rámutat Pál. Nemcsak általában biztat, hogy nyugi, nem lesz semmi baj, hanem egészen egyértelműen elmondja azt, amit Istentől hallott, hogy mi fog történni: „egy lélek sem vész el közületek, csak a hajó.” S aztán még kiegészíti azzal, hogy neki a császár elé kell állnia, s ezért Isten mintegy neki ajándékozta mindazokat, akik a hajón vannak. Mit jelent ez számunkra?
Azt, hogy a hívő ember Istentől kaphat olyan lelki látást, bölcsességet, amellyel a legélesebb helyzetekben is utat mutathat, tanácsot adhat. Ha nem vonulunk el a hajónk aljába, ha készek vagyunk felelősséget vállalni a környezetünkért még ha nem is mi idéztük elő a vihart, akkor a Szentlélek a szánkba adja a szavakat, amiket mondanunk kell. Ezt Jézus egyértelműen megígérte. Pállal is ez történt. Különben elég kockázatos lett volna ilyet állítani, hogy senki sem vész el, csak a hajó. Aki a viharban is kapcsolatban marad az Úrral, az Tőle kaphat olyan Igét, amellyel bátoríthat, hogy senki ne essen pánikba, amellyel feltárhatja a valóságot, hogy a felelősöknek legyen módjuk önkritikát gyakorolni, amellyel konkrét segítséget adhat, hogy mi a teendő. Ehhez azonban az kell, hogy a hívő ember megszólítható legyen még élete kríziseiben is. Téged megtalálhat ilyenkor az Ige? Olvasod? Hallgatod? Kérdezed, hogy mit akarsz, Uram, hogy cselekedjem? A viharban, a krízisben ugyanis mindig az jön elő belőlünk, ami mélyen bennünk van. Nem a felszín, nem a látszat, hanem az, ami a szavaink, tetteink igazi mozgatórugója. – Mit váltott ki a vihar Jónásból? Közönyt, bűntudatot, halálvágyat. S mit hozott elő Pál apostolból? Felelősségtudatot, együttérzést, isteni bölcsességet. Amikor pedig egyszer a tanítványok kerültek olyan viharba, amelyet sem nem az ő bűnük, de nem is mások bűnei idéztek elő, hanem amelyet azért engedett megtörténni velük Jézus, hogy hatalmát megmutassa nekik, akkor belőlük a szemrehányás, a kétségbeesés, a kishitűség tört elő, mert elfelejtették az Igét, amely szerint nekik még a hajuk szálai is számon vannak tartva: „Mester, nem törődsz azzal, hogy elveszünk?”
Melyik jellemző ránk leginkább ebből a háromból? Ez azon múlik, hogy mi lesz bennünk az Igével? Útfélre hullik nálunk a mag, mert ellenállunk neki mint Jónás? Sziklák közé esik, vagy tövises földre hull, és megfeledkezünk róla mint a tanítványok? Vagy jó földre talál nálunk, befogadjuk és sokszoros termést hoz mint Pál apostolnál? A betegség, a magány, a szenvedés, a gyász viharait nem kerülhetjük el, akár a magunk bűnei miatt kerülünk beléjük, akár mások hibájából, akár csak jézusi próbatételből. De a hívő ember tudja, hogy a viharok csak addig tartanak, amíg a Mester rá nem parancsol a szélre és a hullámokra, s hogy Jézussal együtt egyszer meg fog érkezni a túlsó partra. Ez adjon nekünk testvérek erőt ahhoz, hogy viharainkban Pálhoz, és ne Jónáshoz, vagy a tanítványokhoz hasonlóan viselkedjünk. Ámen.