2017.08.27.
Jézusról szóló bizonyságok
Lekció: János 5,31-47.
Textus: János 5,33-40.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Oly sokszor hallhattuk, s talán néhányszor már magunk is mondtuk másoknak, hogy akár keresztyén hitünk megalapozottságát, akár a Biblia hitelességét, vagy akár Jézus isteni mivoltát nem lehet bebizonyítani, nem lehet igazolni, mert azt csak hit által lehet elfogadni, megtapasztalni, hogy minden bizonnyal magunk is elhittük eddig, hogy ez így van. De miért csak eddig? – Egyrészt azért, mert ha nyitott szemmel és füllel vagyunk jelen a világban, felfigyelhetünk arra, hogy manapság ismét milyen sokan vannak, akik az univerzum keletkezése, a történelem menete, vagy akár csak egy-egy természeti csapás kapcsán a hívő embereknek szegezik az Isten-kérdést. Mikor és hogyan jött létre a világ? Magától állt elő, vagy ha nem, akkor ki formálta? Hová tart az emberiség jövője? Meddig fokozódhat a túlnépesedés a többi kontinensen, mi fog történni Európában, és mikor fog bekövetkezni a keresztyének által hirdetett apokalipszis? Valóban ökológiai katasztrófa felé rohanunk a klímaváltozás miatt? De mit tesz ez ellen Isten, ha van egyáltalán? Lépten-nyomon beleütközünk az Isten-kérdésbe. Néhány hete például Budapesten tartották a „Brain Bar” nevű rendezvényt, amelyen számos tudós, filozófus és jövőkutató osztotta meg gondolatait a többezres hallgatósággal. Ezen az a tudós, aki az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Nagy Hadronütköztetőjének kísérleti fizikusaként új részecskék létezésének, s így az élet eredetének bizonyítékaira vadászik, egyházkerületünk püspökével ugyanezekről a kérdésekről vitázott. – De másrészt azért is kell felülvizsgálnunk azt az állításunkat, hogy igazolható-e Jézus isteni mivolta, mert ha figyeltetek testvérek, akkor nektek is feltűnhetett, hogy ebben a felolvasott részben - egészen egyedülálló módon - Jézus nem tesz mást, mint a mennyei Atyától való eredetét, Messiás-voltát bizonyítja a jeruzsálemi zsidó vezetőknek! A mi fejünkben élő Jézus-kép szerint Ő nem szavakkal, hanem tetteivel, egész életével, kereszthalálával és feltámadásával igazolta azt, hogy Ő az Isten Fia, a világ Megváltója. És akkor most tessék, itt van ez a leírás, ami holnapután lesz majd a Bibliaolvasó Kalauzunk szerinti napi igénk, amelyben Jézus érvekkel alátámasztott módon, logikusan, pontról-pontra vezeti le azt az igazságot, amelyre mi elsőre azt mondanánk: nem, kérem ezt csak hit által lehet elfogadni!
Hogy is van ez akkor, kedves testvérek? Belátás, értelem, ráció, logika által, vagy elfogadás hit által, bizalmi alapon, feltétel nélkül? Hogyan viszonyul egymáshoz ez a kettő: értelem és hit? Lássuk hát, hogy miről is van szó ebben az elsőre talán száraznak tűnő igeszakaszban? Arról, hogy Jézust felelősségre vonják a zsidó írástudók a Bethesda tavánál véghezvitt gyógyítása miatt, mivel azt szombatnapon tette, s neki igazolnia kell magát előttük. Érezzük, hogy bár egyetlen kérdés sincs alapigénkben, Jézus mégis a kimondatlan kérdések sokaságára válaszol benne: ki vagy te Jézus, és milyen hatalommal cselekszel? Ki jogosított fel arra, hogy megszegd a mózesi előírásokat? Honnan jössz? Ki küldött téged? Milyen jeleid, bizonyságaid vannak? Ki tanúskodik melletted? – A halálból feltámasztottak, a meggyógyultak, a jóllakottak előtt soha nem kényszerült arra, hogy szinte mentegetőznie, magyarázkodnia kelljen. Hiszen ők tapasztaltak, láttak, hittek. A 38 éve beteg számára nem volt kérdés, hogy őt a Messiás gyógyította meg. A királyi tisztviselő számára egyértelmű volt, hogy fiát a világ Megváltója ragadta ki a halál torkából. A kánai menyegzőn felszolgálóknak nyilvánvalóvá vált, hogy csak isteni hatalommal lehet a vizet borrá változtatni, hogy csak azokra a csodákra utaljak, melyeket János evangéliumából eddig olvastunk. De itt Jézus a jeruzsálemi zsidóság vezetőivel találkozik, akiknek nem elég a mások bizonyságtétele, akik igazolást keresnek a csodákra. Akik bizonyítékot követelnek tőle.
S az első örömhír ebben az összefüggésben az ma számunkra testvérek, hogy Jézus hajlandó belemenni ebbe. Belemegy abba, hogy a helytelenül, sőt nem egyszer provokatív módon feltett kérdésekre is válaszoljon. Kész bizonyítani, hogy kicsoda Ő, hogy kitől kapta megbízatását, hogy honnan jött, mert tudja, hogy sok akkori jeruzsálemi és sok mai budapesti írástudónak ez nemcsak elvont és intellektuális, hanem valóságos és személyes kérdése is egyben. Felel, hogy minden megválaszolt kérdéssel közelebb segítse magához azokat, akikben kétségek vannak, de akik azért ülnek most itt, hogy ők is meggyőződjenek és hitre jussanak. – Mi bizonyítja hát, hogy Ő Izrael Messiása, az emberiség Megváltója, a világ Ura? Ki tanúskodik Jézus tettei és személye mellett? - ez itt a kérdés!
1./ Igénkben maga Jézus azt válaszolja erre, hogy először is Keresztelő János: „ti elküldtetek Jánoshoz, és ő bizonyságot tett az igazságról.” Ő a Jordán partján megjelent próféta, akinek szolgálata annyiból állt, hogy rámutasson Jézusra. „Ő volt az égő és világító fáklya, de ti csak egy ideig akartatok az ő világosságában járni.” - olvassuk vádként Jézus szájából a folytatásban. Mert a zsidók nem értették meg, hogy ki ő, és nem követték az ő útmutatását, hiszen akkor hittek volna Jézusban. Félreértették Keresztelő Jánost.
Testvérek, a Krisztusról bizonyságot kereső mai gyülekezetet is megkérdezi ez az Ige: hogyan viszonyultok a prófétai igehirdetéshez? A vád első része ugyanaz, mint Jézus korában, hogy ti. csak egy ideig hallgatjuk az igehirdetést. Az elején még az újdonság erejével hatott ránk, akkor még személyes üzenetet fedeztünk fel minden prédikációban, akkor még úgy hallgattuk a Jézusról szóló bizonyságtételt, mint amely által Ő maga szól hozzánk. Aztán egyszer csak felfedeztük, hogy János teveszőr ruhát hord, erdei sáskát és mézet eszik, s hogy zavaróan kócos a haja és borzos a szakálla. És szép lassan kiderült, hogy már nem az igehirdetéshez, hanem az igehirdetőhöz viszonyulunk, aki lehet megnyerő, vagy visszataszító, rokon-, vagy ellenszenves, közvetlen, vagy távolságtartó. S így az igehirdetés már nem vezet el Jézushoz, maximum az igehirdető személyéig. Bizony testvérek, Jézusnak ebben a mondatában ott van a vád a zsidók ellen, akik nem maradtak meg Keresztelő János világosságában, hanem otthagyták őt, s annyi mindent hibáztattak: a próféta személyét, magát a prófétai bizonyságtételt, aztán meg elvi kérdéseket fabrikáltak, hogy igazolják magukat. Így összegezte egyszer ezt a kialakult álláspontot Jézus: „Mert eljött Keresztelő János...” (Luk. 7,33.) – Az igehallgatókat illető vád másik része az, hogy nem tudnak kitartóan örülni a világosságban. „Csak egy ideig akartatok az ő világosságában örvendezni” - így fogalmaz itt Jézus. Azaz lehet, hogy sokszor lelki érintettség nélkül hagytuk el az igehirdetés he-
lyét, olykor bosszankodtunk, okkal, vagy ok nélkül bíráltuk az elhangzottakat, de hiszem, hogy talán többször is örvendeztünk. A baj csak az, hogy a legtöbbször nem tudtunk ebben az örömben megmaradni. Csak addig tartott, ameddig itt üldögéltünk, s utána a hétköznapok során valahogy észrevétlenül elszivárgott az életünkből. Megfojtották a gondok és a feladatok. – Mi az testvérek, amit itt Jézus a kételkedők szemére vet? Azt, hogy nem hozzá viszonyultak, hanem magához az igehirdetéshez. Belefulladtak a bizonyítékok vizsgálatába, s nem hallották ki belőlük a Krisztusról szóló bizonyságtételt. Mert még az igehirdetés is akadályává lehet a Jézussal való személyes közösségnek, ha nem tudunk eljutni általa Hozzá! Hiábavaló lett volna hát Keresztelő János prédikációja? Az attól függ, hogy az épp jelenlévő gyülekezet hogyan fogadja Jézus szavait. Ha hisznek Neki, akkor volt értelme a prófétai bizonyságtételnek. – A döntés tehát rajtunk áll.
2./ A jeruzsálemieknek kevés volt János igehirdetése, ezért Jézus másodszor az Atyára hivatkozik. Ezt olvastuk: „De az Atya is, aki elküldött engem, bizonyságot tett rólam.” Ez az Istentől jövő, már meglévő bizonyíték pedig egyrészt nem más, mint maga az Ószövetség. Hiszen az egész Ószövetség Isten hatalmas történeti tetteinek a sorozata, amelynek középpontjában az Egyiptomból való szabadulás áll. S így minden, ami történt, azért volt, hogy igazolja előttük Isten szabadítását, csodáit. Az írástudók ismerték ugyan Izrael történetét, hivatkoztak is rá úton-útfélen, nemzedékek hosszú során át nyilvántartották családfájukat, de mégsem ismerték fel a háttérben magát a történelem Urát. Erre vonatkozott az, amit így mondott itt Jézus: „Az ő hangját nem hallottátok...” (János 5,37-38.) Kapcsolatotok volt a történelemmel, de nem volt közösségetek Istennel. Egész életetek azt bizonyítja, hogy saját magatokhoz viszonyultatok és nem az Atyához.
„Historia est magister vitae” - tartja a latin közmondás. De a történelem csak akkor lesz keresztyén szemmel az élet tanítómesterévé, ha a legnagyobb tanítómesterhez, Krisztushoz vezet! Sorolhatjuk mi is büszkén a világ kezdetétől a mai napig Isten bizonyságainak a történetét, de ezt a történelmet kutatni, ennek tényeit felsorakoztatni csak annyit jelent: kapcsolatot tartani mindazzal, ami történt. De akár nemzeti, akár egyházi, akár családi vonatkozásban tárjuk is fel a legnagyobb tudományossággal is ezt a múltat, ez még mindig csak az önmagunkkal való kapcsolattartásra szorítkozik. Ez pedig soha nem juttathat hitre. Se Jézus korában, se manapság. Ismerek ugyanis embereket, - s ne vegyétek személyeskedésnek, de még itt a gyülekezetben is, akiknek a távoli és a közeli múltja is tele van Isten önmagát megbizonyító csodáinak számtalan jelével: gyógyíthatatlan betegségből való felépülés, halál árnyékának völgyéből való megmenekülés, kilátástalan életválságból való megszabadulás. Hálás, derűs, hívő életet élhetnének. Ehelyett még mindig azon filozofálgatnak, hogy van-e Isten, s ha igen, akkor milyen viszonyban legyenek vele! Jaj nekünk hát, ha nem értjük a történelmet! Ha nem olvassuk ki belőle Isten gondviselő szeretetét, ha elveszítjük a részletek tanulmányozása közben a lényeget, a történelem Urával való személyes kapcsolat szükségességét! – De ez az Atya általi igazolás utalhat a Jordán partjánál történt kijelentésre is, amikor megnyílt a menny és szózat hangzott az égből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm.” Ezt is hallották az odasereglett jeruzsálemi előkelők, mégsem győzte meg őket. Tehát hiába az olvasott és a hallott Ige, ha nem akarnak hinni. A zsidók nem látták meg a prófétai igehirdetésben, és nem ismerték fel egész múltjukban Jézus Krisztust, mert az igehirdetéshez és a történelemhez viszonyultak, és nem Hozzá, ezek céljához.
3./ Ezért harmadik vádpontként arra is kénytelen rámutatni Jézus, hogy hiába kutatják az Írásokat is, mert azok is Róla tesznek bizonyságot. A zsidók az örök életet keresték az Írásokban. Azt hitték, hogy azokban találják meg az üdvösséget. Hiszen az Atya történeti tettei a múlt, Keresztelő János prófétai igehirdetése pedig a jelen felé fordította tekintetüket. Csakhogy egyikben sem ismerték fel a Krisztusról szóló bizonyságtételt. Maradt tehát az Írás, amelyben előre, a jövő felé néztek.
Figyeljük meg testvérek, hogy az evangéliumokban milyen sokszor teszik fel épp az írástudók az örök életre vonatkozó kérdést. Gondoljunk akár a gazdag ifjúra, aki vallomása szerint az összes parancsolatot megtartotta ifjúságától fogva, akár a legfőbb parancsolat után kérdezősködő farizeusokra. A baj csak az volt, hogy ezt az örök életet ők a törvények betartásában, az Írások szenvedélyes tanulmányozásában vélték felfedezni. Pedig az örök élet nem más mint egy élő személlyel, a Jézussal való közösség. Képzeljük el milyen furcsán hangozhatott hát az így gondolkodó zsidók számára ennek a vádnak az első pontja: az a baj, hogy nektek az Írás kell, és nem én! Micsoda szentségtörés és ünneprontás volt kimondani Jeruzsálemben azt, hogy az Írások kutatása félrevezethet! Nektek személytelenül kell az örök élet, pedig az személyesen bennem jelent meg! Főpapi imájában is ezt mondja: „Az pedig az örök élet, hogy ismernek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust.” (Jn. 17,3.)
S most jön az kedves testvérek, amit a leginkább félre lehet érteni és magyarázni ebből a prédikációból, ezért igyekszem nagyon pontosan fogalmazni. Mert az Ige egyházában, közöttünk is szentségtörésnek tűnhet, ha azt mondom: bizony az Írás minket is félrevezethet! Pedig így van. Mert a Szentírással való kapcsolatunk Jézus nélkül nem több, mint puszta intellektuális okoskodás, vagy kegyesen is hamis teologizálás. Sokkal könnyebb ugyanis kapcsolatba lépni a holt betűvel, a Biblia szövegével, mint az élő Krisztussal. Hogy egy példát is említsek: vannak magukat hívőnek valló emberek, akik kíméletlen precizitással tudják idézni az Írás szavait, betűit, csak épp a Lelkét nem ismerik! Kívülről fújják a bibliai történetek részleteit is, csak épp a lényeget veszítik szem elől: az Isten és ember szeretet kettős parancsát! Nem látják a fától az erdőt. Pedig Pál apostol is ezt írja: „És ha prófétálni is tudok...” (1Kor. 13,2.)
Mi talán azt gondolnánk, hogy nem lehet magasztosabb dolog egy olyan világban, ahol minden a földi értékekre, a mulandó javakra összpontosul annál, mint az örök életet keresni. S akkor kiderül, hogy még ez az esetleg őszinte, más élet utáni vágyunk is Jézus kritikája alá esik? Hogy lehet ez? Nos, úgy, hogy mi az örök életet, sajnos gyakran önmagáért keressük! Minket jobban érdekel a saját üdvösségünk, mint Jézus Krisztus! S ebben az üdv-egoizmusban jókora fele-
lőssége van az egyháznak is! Persze nem kellene ezt a kettőt kijátszani és szembefordítani egymással, ha nem az lenne a helyzet, hogy sok keresztyén ma is a bibliai törvények, az Írások betartásában véli megtalálni örök életét! – Értsük jól, kedves testvérek! Krisztusban hinni, Őt elfogadni, személyesen megismerni azt jelenti, hogy nem majd, egyszer felvételt nyerek az örök életbe, hanem hogy már most abban az életben vagyok, amely Ő maga, s ebben a halálom után is megmaradok. Így, ebben az összefüggésben nyílik fel annak a jézusi igének az értelme, amit János evangéliumának ugyanebben a fejezetében olvasunk: „Bizony, bizony mondom nektek...” (János 5,24.) Vajon igaz-e ez ránk?
Keresztelő János prédikációja, az Atya történeti tettei, az Írások mind Jézus Krisztusra mutató bizonyítékok, melyeket a zsidók megvetettek, s amelyekben minket is kérdőre von most Isten, ha van igehirdetést halló fülünk, van történelmet látó szemünk, van az Írásokat kutató értelmünk, s mégsem engedjük, hogy Hozzá vezessenek. Viszont mindazok, akik úgy érzik, hogy róluk van szó, mindazoknak, akik ezért magukat hibáztatják, s nem másokat, Jézus még egy bizonyságról beszél.
4./ Ez pedig - negyedszer - nem más, mint amit alapigénkben Jézus „nagyobb bizonyságtétel”-nek nevezett. Így olvastuk ezt: „Nekem azonban Jánosénál nagyobb...” (János 6,36.) Miről van tehát szó? Jézus cselekedeteiről. S ezzel, kedves testvérek, az elméleti bizonyítás Jézus részéről befejeződött. Izraelben két, vagy három tanú egybehangzó állítása, igazolása még a legsúlyosabb bűncselekmények esetén is perdöntő bizonyítéknak számított. Keresztelő János és az Atya bizonyságtétele, kiegészítve az Írások tanúskodásával minden kétséget kizáróan hitelesítette Jézus mennyei küldetését és hatalmát. Ezért most egy olyan módszert használ, amelyben engem és téged, egészen konkrétan, itt és most szeretne meggyőzni arról, hogy valóban nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott más név, amely által üdvözülhetnénk, csak az Ő neve. Mintha azt mondaná: az igehirdetés rám mutat, de ti egy prédikációban sem láttatok meg engem. Az Atya bizonyságát azért kaptátok, hogy egyéni és kollektív történelmetekben engem fedezzetek fel, de ti csupán történeteket láttatok benne, összefüggések nélkül. Az Írások rólam tettek vallást, de a szemetek elfáradt az okoskodásban, s nem láttátok meg a fától az erdőt!
Ezért most itt vagyok én magam, s azt mondom nektek: nemcsak a bethesdai, 38 éve beteg embert gyógyítottam meg, hanem már számtalan esetben téged is! Gyógyszerek, doktorok, ápolók és érted imádkozók által én magam voltam a te áldott orvosod. És nemcsak az ötezer embert láttam el élelemmel, hanem emlékezz csak vissza, téged is! Legalábbis szerinted! Hiszen annyiszor hívtál meg az asztalodhoz ezekkel a szavakkal: „áldd meg, amit adtál nékünk!” És nemcsak a genezáreti tavon csendesítettem le a vihart, hanem - ó, de sokszor, - már a te szívedben és életedben is, amikor állt a bál odahaza, a munkahelyeden, vagy az iskoládban! És nemcsak a bukott Péternek bocsátottam meg hitszegését, hanem a te hűtlen tagadásodat is, amikor bár rákérdeztek, te letagadtad, hogy templomba jársz és ismersz engem! Az igehirdetés, a történelem, a Biblia csak eszközök, és ezeket te nem egyszer visszautasítottad, de most én nem az eszközre, hanem a célra, az eredményre mutatok: életedben véghez vitt cselekedeteimre, hogy végre higgy és tényleg örök életed legyen! Gondjaid voltak családod eltartását illetően, s valaki nyújtott egy darab kenyeret, - az én kezem volt az. Életedből adtál volna egy darabot, egészségedet is talán, hogy akit szeretsz, gyermeked, kedvesed, szülőd csak még egyszer talpra álljon, s az orvosok legnagyobb csodálkozására mégis megtörtént, - az én kezem hozta tálcán a gyógyulást. Talán bepiszkoltad szennyes viszonyaiddal magad és mások életét is, s aztán rádöbbentél, hogy ilyet nem lehet büntetés nélkül tenni, s mégsem sújtott rád ostorom, sőt átszegezett kezem megbocsátást és felszabadulást kínált.
Vajon van-e egy valaki is közöttünk, akinek az életében még soha nem mutatta volna már meg így, vagy ehhez hasonló módon magát Jézus Krisztus? S vajon állíthatja-e valaki közülünk, hogy például mindaz, ami itt a mi gyülekezetünkben az elmúlt két évtizedben Isten országának a kiteljesedése érdekében megvalósult, s mindaz ami reménység szerint még előttünk van, csupán ügyes emberi szervezés, céltudatos erőfeszítés vagy a véletlen műve?
A galileai halászok, a betegségből megszabadultak, a megelégített éhezők nem azért hittek, mert valaki más mint tanú, bizonyságot tett Jézusról, hanem azért, mert szakadozott a hálójuk a rengeteg haltól, mert meggyógyultak és felépültek, mert jóllaktak és még a maradék is rengeteg volt, mert személyes kapcsolatba kerültek ezzel a cselekvő Jézus Krisztussal. – Ezért csak arra vagyok képes én is, hogy annak az életetekben cselekvő Jézusnak a keresésre indítsalak, sarkalljalak benneteket, kedves testvérek, aki maga is szünet nélkül keres minket! S így, talán már ma a megtalálás öröme tölthet el titeket is! És aztán akkor, ha ilyen egyszerű, ilyen közvetlen módon bizonyosságot nyertünk afelől, hogy kicsoda számunkra Jézus Krisztus, akkor menjünk el újra meg újra a magunk Keresztelő Jánosához, akkor is, ha keményen beszél, és akkor is, ha örvendezésre hív! És így személyes meggyőződéssel, Jézusról szóló bizonyságként hallgassuk az igehirdetést! Akkor fel fogjuk ismerni az Atya tetteit nemzetünk, egyházunk, gyülekezetünk, sőt a családunk és a magunk történelmében is. Akkor mi is a Szentlélek által élővé tett Írást fogjuk kutatni, s nem a holt betűt, s az nem fog máshová, csak Jézushoz vezetni. S akkor minden érvnél hatásosabb lesz számunkra a Vele való kapcsolatunk, az hogy hiszünk! Mert hiába akár a leglogikusabb, legvilágosabb és legjobban alátámasztott érvelés. Ha valaki nem akar hinni, azt nem győzi meg semmilyen bizonyítási eljárás. De ha legalább odáig eljutunk, hogy felfedezzük Jézus szavaiban és életművében a belső összhangot, vagy ha egy kicsit is ráérzünk arra, hogy az életünkben oly sok esemény mögött ott volt már eddig is egy titokzatos óvó, segítő kéz, akkor nagyon kérem, ne zárkózzunk el ettől a minket kereső Istentől! Ne féljünk elmondani neki kétségeinket, ne féljünk megfogalmazni neki kérdéseinket, és ha válaszolt, ne féljünk hinni Benne és követni Őt! Így legyen! Ámen.