2017.08.20.
Templomtisztítás az ünnepen
Lekció: János
2,13-25.
Textus: János 2,18-19.
Svábhegy
Csak látszólagos az ellentmondás aközött, - kedves testvérek - hogy államalapító Szent István királyunk ünnepén egy a virágvasárnap ünnepéhez kötődő történetet olvastam fel. Hiszen a közös pont megvan a két ünnep között, ez pedig a királyság. Kétezer éve Jeruzsálemben Jézus királyként lépett fel, olyan úrként, akinek senki nem mert ellene mondani. Ezer éve a Kárpát-medencében pedig trónra lépett az az István, aki krisztusivá, keresztyénné akarta formálni az itt élő népeket, mindenekelőtt minket, magyarokat. És látszólagos az az ellentmondás is, - kedves gyülekezet - hogy János evangéliumában, amelyet ezen a héten kezdtünk el olvasni Bibliaolvasó Kalauzunk szerint, Jézus már itt, a működése kezdetén felmegy Jeruzsálembe, és megtisztítja a templomot, miközben a másik három, ún. szinoptikus evangéliumban erre csak működése végén, a nagyhét kezdetén kerül sor. Ugyanis János, akinek sokkal fontosabb Jeruzsálem, mint Márknak, Máténak, vagy Lukácsnak, tudatosan hozza előre művében ezt a virágvasárnapi eseményt. Jeruzsálem Izrael vallási életének központja, ezért Jézus itt hirdeti meg az eltorzult, kiüresedett templomi kultusz ítéletét, és annak az új lelki életnek az ígéretét, amely az új templomhoz, az Ő testéhez, annak áldozatához kötődik. János evangéliumában Jézus egész nyilvános tevékenységének ez lesz az üzenete: annak van élete, akinek köze van az Ő testéhez, azaz értünk hozott áldozatához, megváltó halálához és feltámadásához.
Jézus tehát királyként, dicsőséges úrként jelenik meg a páska ünnepe előtt a jeruzsálemi templomban, akivel senki nem mer szembeszállni. Azt vizsgáljuk meg most az Ige alapján, hogy miért kellett Jézusnak megtisztítani a templomot, majd azt, hogy hogyan tette ezt meg, s végül hogy mit üzenhet ezen keresztül a Szentlélek nekünk.
1./ A templomtisztítás oka. - Jézus földi működése során, Jeruzsálembe való bevonulása idején Izraelben a vallási élet szépen működni látszott. Gyönyörű ünnepeket tartottak, szépen folytak a szertartások, mindig nagy sokaság volt az Úr házában, nem úgy, mint manapság sok európai templomban. Ezt a vallási életet, ünneplést, ezeket a szertartásokat szépen szabályozták. Látszatra minden szépen rendben volt, működött. Sőt! Kiépült, virágzott a vallási életet kiszolgáló kereskedelem is, olyannyira, hogy egészen benyomult a templom külső udvarára. Jézus azonban aznap széttörte a hamis látszatot. Bevonult a templomba, és ez a bemenetele nagy vihart kavart. A Jézus-korabeli Jeruzsálemben a templom volt az egyetlen hely, ahol nem érvényesült korlátlanul a római hatalom. A rómaiak keserves tapasztalatok árán tanulták meg, hogy van egy hely Júdea provinciában, amelyre a béke megőrzése érdekében soha nem tehetik rá a kezüket, és ez a templom. Jézus idejében törvény szólt arról, hogy itt a zsidók szabadon bíráskodhatnak, a római hatóságoknak pedig semmilyen beleszólásuk sincs az itt történt eseményekbe. Ezeknek a jogoknak a megtartásáról az akkor már nyugalomba vonult főpap, Annás gondoskodott azáltal, hogy bizonyos kérdésekben hajlandó volt a rómaiakkal való együttműködésre. A főpap a segítségért cserébe különleges kiváltságokat kapott. Az egyik ilyen volt, hogy birtokolhatta bizonyos áldozati állatok és termények eladásának monopóliumát, ezért a templomi kereskedés tetemes bevételt hozott neki.
Az áldozati állatokkal való kereskedés nem ütközött törvénybe, sőt praktikus és szükséges gyakorlat volt. Sokan nagyon távolról érkeztek Jeruzsálembe, a hosszú út során pedig könnyen megsérült vagy elpusztult volna az áldozatul szánt állat. Jézus idejére az ősi nomád állattenyésztő életmód már rég a múlté, sokaknak eleve nem volt más lehetőségük, mint megvenni az áldozati állatot. Jézusnak nem is ezzel volt baja, hanem azzal, hogy mindez a templomban történt.
A pénzváltók pedig azért kellettek, hogy beváltsák a zarándokok pénzét, ún. szent pénzre, vagyis olyanra, amelyen nem volt látható a császár képmása, aki az elnyomó római birodalom feje volt, és pogány. Nyilván a pénzváltás is járt egy kis felárral, haszon volt rajta. Üzérkedés, nyerészkedés, haszonlesés, ez ment akkor a templom külső udvarán, amely eredetileg a pogányok udvara lett volna, hogy onnan látva-hallgatva az istentiszteletet megismerjék az egy igaz Istent. Annak idején Salamon, templomszentelő imádságában éppen ezt kérte az Úrtól, hogy ha eljönnek a pogányok Istent keresni ide a templomba, akkor legyen lehetőségük megtalálni Őt. Csakhogy éppen ettől került nagyon messze az akkori közgondolkozás. A templom és a vallásos élet vezetői is bizonyos haszon fejében csendesen szemet hunytak a felett, hogy a pogányok udvarában már nem lehetett imádkozni, csak üzletelni.
A misszió helyén, sőt a misszió helyett seftelés folyt Isten szent házában, mert mindennél fontosabb a haszon. Ez volt a nyers igazság, s ekkor ragadta meg Jézus azt a bizonyos korbácsot, és tett olyat, amit sem előtte, sem utána nem tett: kikergeti az árusokat, felforgatja a pénzváltók asztalait. Figyeljük, mit mond: „Vigyétek ezeket innen, ne csináljatok piacteret az én Atyám házból!” – A kérdés tehát: kié a templom? Ha szent helyként - tehát Isten tulajdonaként - tekintenek rá, akkor semmi keresnivalójuk ott a kereskedőknek. Nekik is megvan a maguk „háza”, az a hely, ahol nyugodtan adhatnak-vehetnek. Az istentisztelet gyakorlatilag így egy hangos, büdös állatvásár közepén zajlott. Az emberek elvették és saját szolgálatukba állították Isten házát. Jézus ez ellen lép fel.
Mire való a templom? Isten háza arra való, hogy az ember, a bűnös, a nyomorult, a megkísérthető, a törékeny, a beteg, az elesett, - ki-ki választhat ezek közül - Istenéhez találjon, és az élete újra teljességre jusson. A templom az a minősített hely, az a tér, és az a térbe foglalt idő, ahol és amikor az ember szabadon, minden – egyébként megkötöző – gondolata nélkül Istene elé állhat, és ahogy Jézus mondja: imádkozhat. Mert az imádkozás, kedves testvérek, azt jelenti, hogy minden kijön a szívből, mindent el lehet mondani. Itt az embernek nincs miért és nincs mit Istene elől lepleznie. Itt véget kellene, hogy érjen a képmutatás, a színjátszás. A templom az imádság háza, a templom a gyógyulás háza. De azt ott Jeruzsálemben nem lehetett.
Képmutatás és haszonlesés. Milyen jó, hogy ez csak az akkori zsidó vallási életre volt igaz, s nekünk semmi közünk nincs hozzá! Milyen jó, hogy kétezer évvel később, itt Európában ez nem jellemző a keresztyén emberekre! Milyen jó, hogy mi tudjuk, mire való a templom, s arra is használjuk! Milyen jó, hogy mi nem hiteltelenítjük Isten ügyét és nagyságát a pogányok, a kívülállók előtt! Vagy talán mégis? Van ma a keresztyénségnek hívogató, vagy megtartó ereje Európában?
Persze a dolgok és a jelenségek között szoros összefüggés van. Ahol az emberek a maguk által kitalált vallásos
gyakorlatok megtartására használják a templomot, ahol Isten előtt is szerepet játszanak, ahol abból sem tanulnak semmit, amikor Isten ítélete felforgatja az üres szokásokat, ott előbb Jézus, majd pedig a gyülekezet is kimegy a templomokból. És aztán el lehet adni, vagy át lehet alakítani őket úgy, mint manapság Nyugat-Európában üzletté, lakássá, netán mecsetté.
De ne mások portája előtt sepregessünk, hanem inkább a sajátunk előtt! Mert az Ige arra késztet, hogy magunktól, én is magunktól is megkérdezzük: nekünk nem kellene ma éppúgy megtérni pogányos bálványainkból az élő Krisztushoz, mint ezer évvel ezelőtt az őseinknek? A mai magyar társadalom vajon sokkal krisztusibb, sokkal keresztyénibb, mint a Szent István korabeli? Mennyien rabjai ma is ősi babonaságoknak, okkult hiedelmeknek, ezoterikus sarlatánságoknak?! És saját magamnak is fel kell tennem a kérdést: bennem vajon nincs képmutatás és haszonlesés a templomban? Én nem teszem így rablók barlangjává Isten házát? Én nem szoktam azt megszentségteleníteni? Mondjuk amikor kimondva, kimondatlanul azért jövök templomba, hogy abból valami hasznom legyen? No, nem lelki szempontból, hanem profán értelemben. Amikor például azt remélem, hogy itt lesz az a valaki, aki ismeri azt a valakit, aki tud szólni annak a valakinek, aki segít nekem. Mert nem Istenben bízom, hanem emberekben. Vagy amikor azért jövök, hogy megtaláljam azt, akire már oly régen várok, aki a férjem, feleségem lehetne. Amikor azért jövök, hogy kapcsolatokat építsek, hiszen a kapcsolati tőke a legnagyobb érték a mai világban. Én úgy tapasztalom, hogy nagyon sok kereső, Isten felé az első lépéseit megtevő ember épp a keresztyének hiteltelen magatartása miatt nem jön többé templomba. Mert azt látja, hogy az istentiszteleten szépen ülünk egymás mellett, barátságosan mosolygunk másokra, de odakint a templom előterében, s néha talán még itt a belső részben is hangzik a pletykázás, a kritizálás, az intrika. Hogy ki milyen ruhában mert idejönni, ki kinek mit mondott, kiről mi derült ki, és így tovább. Így lesz az imádság háza, a hitre jutásnak, a megtérésnek, a gyógyulásnak a helyéből valami egész másnak a barlangjává.
A jeruzsálemi templomot egyszer megtisztította Jézus. Az emberi szíveket, lelkeket azóta is tisztogatja az Ő Igéjével és Lelkével. A jeruzsálemi vezetők megrótták és elutasították Jézus szent, szimbolikus tettét. Vajon mi elfogadjuk, hogy beleszól a dolgainkba, az életvitelünkbe, a vallásos szokásainkba, vagy mi is ellenállunk neki? Nálunk mit kellene ma kitakarítani a szívünk templomából? Haragot, sértettséget, önigazultságot, hiúságot, gyűlölködést?
2./ A templomtisztítás módja. – Hogyan tisztította meg Jézus a templomot? Ez a második kérdésünk. Azt olvastuk: „Kötélből korbácsot csinált, és kiűzte mindet a templomból...” (Jn 2,15.) Miért tette ezt? Méregbe gurult? Elragadták az indulatai? Egyáltalán nem! Ő nem volt kiszolgáltatva semmiféle ránk jellemző emberi indulatosságnak. Hanem miért tette? Azért, ami azonnal eszükbe jut a tanítványoknak a 69. zsoltárból: „A te házad iránt érzett féltő szeretet emészt engem.”
Jézus azért volt itt ennyire kemény, mert úgy minősítette, hogy minden mértéket túllépett az a szemérmetlen Isten elleni lázadás, amivel ott találkozott. Amit ott tettek, hogy a misszió udvarában kereskedni kezdtek, és ehhez mindenki, a felelősök is, hozzájárultak, az olyan kihívó, kirívó, szemtelen lázadás volt az élő Isten és az Ő rendje ellen, amit nem lehetett következmények nélkül hagyni. Akinek már semmi sem szent, aki nyíltan és gátlás nélkül gyalázza a Mindenhatót, aki semmit sem arra használ, amire azt Isten adta, akinek csak a maga anyagi előnye fontos és senki és semmi más nem számít, az nem számíthat a szelíd Jézus irgalmára, megértésére, bocsánatára. Az ilyen ember, amíg meg nem tér, az Isten haragjával és igazságos ítéletével találkozik. Tehát Jézus nem valami személyes sérelmet torolt meg. Senki nem bántotta Őt. Egész egyszerűen arról van szó, hogy Jézus ebben a helyzetben is az maradt, aki mindig volt: a mindenható Isten engedelmes szolgája. Aki minden körülmények között Isten igéjéhez tartja magát, akkor is, ha az népszerűtlen. Aki minden helyzetben egyedül Istennek akar engedelmeskedni, és küldetésében jár, akkor is, ha ezzel megbotránkoztat másokat.
Virágvasárnap a templom megtisztítása a minden helyzetben engedelmes Messiás isteni tette volt, és e mögött nem olyan harag vagy indulat lapul, mint ami minket jellemez, hanem e mögött ez a féltő szeretet volt, amiről itt olvasunk, és amit Jézus vállalt. Féltő szeretet egy istentelen társadalomban a szent Isten iránt, és féltő szeretet az elvakult, erkölcsileg lezüllött, de mégis szeretett népe iránt. Ez a féltő szeretet vitte Őt a keresztre is. A templomtisztítás tehát nem egy hirtelen felindulásból elkövetett akció volt. Ezt mutatja, hogy Jézus nem csak úgy berohant a tömegbe, hanem először korbácsot készített és azzal zavarta ki az embereket.
De mi szükség volt a korbácsra? A korbácsnak komoly üzenete van. Az Ószövetségben a korbács Isten kezében az ítélet eszköze. Jézus isteni önkijelentése ez. Arra utal ezzel is, hogy Ő itt a mindenható Isten ítéletét nyilvánítja ki. Nem véletlenül kérnek tőle isteni jelet tettei igazolására: „Milyen jelt mutatsz nekünk, hogy ezeket teszed?” (Jn 2,18.) Jegyezzük meg azonban, hogy sehol nem olvassuk, hogy Jézus bárkit is megütött volna a korbáccsal! Ítéletről szó van, de fizikai erőszakról nincs! Azért mondom ezt testvérek, mert sokan vannak ma is, akik erre a történetre utalva érzik magukat feljogosítva arra, hogy fizikai erőszakot is alkalmazzanak, vagy elképzelhetőnek tartsanak a maguk vélt igaza érdekében. Mondván: ha Jézus is korbáccsal űzte ki a kufárokat a templomból, akkor mi is alkalmazhatunk szentnek tartott ügyekben erőszakot. S ennek kapcsán pró és kontra emlegetik államalapító királyunkat. Némelyek képmutató politikusnak tartják, aki csak a hatalom érdekében vette fel a keresztyén hitet és kért koronát a pápától, mások meg azért dicsérik, hogy milyen keményen és kíméletlenül leszámolt a keresztyén magyar állam ellenfeleivel. Nem tisztem itt a történelmi, vagy politikai állásfoglalás, de annyit azért el kell mondjak testvérek, hogy az igazság, valahol megint e két felfogás között lehet. Inkább hadd idézzem röviden Hóman Bálint történeti összefoglalását ezzel kapcsolatban: „Szellemében, felfogásában, cselekedeteiben igazi keresztény király volt István, kegyes, jólelkű és igazságszerető, de egyéniségének éppily jellemző vonásai az erős és megingathatatlan akarat s a realitásokkal mindig számoló, hatalmas szervező és alkotó erő. Nem volt elmélkedésbe merülő komor aszkéta, imádkozó és síró öreg, amilyennek későbbi jámbor életírói rajzolták. Hitében erős, vallása parancsait követő, egyházát szolgáló, szigorú erkölcsű középkori uralkodó volt… Ezt az egyéniséget, pozitívumokra törekvő szellemet nem elégítette ki a szemlélődésben, elmélkedésben, életszentségben és önmegtagadásban kimerülő vallásosság, de benső meggyőződéssel és
fanatikus lelkesedéssel szegődött a bencések által hirdetett és gyakorlatban is megvalósított, égi célokra emberi eszközökkel törekvő vallásos irányzat zászlaja alá. Akaraterejét, alkotó és szervező tehetségét egy nagy földi cél szolgálatára, az Isten kegyelméből való keresztény királyság megalapítására szentelte. Végső célként mégis népe túlvilági boldogsága, Krisztus égi birodalma lebegett szeme előtt… Apostola lett népének, de a szent cél érdekében erőskezű, kemény uralkodója is tudott lenni. Saját vérei: Koppány, a gyula és Vászoly, előkelő alattvalói: Ajtony és mindazok, akik útjába álltak a krisztusi birodalom kiépítésére irányuló törekvésének, „akik megbontották a Szentháromság alkotmányát”, összetörtek kíméletlenül lesújtó kezének haragos csapásai alatt.”
Igen, István király is tudta használni a korbácsot. Nem félt kardot fogni a keresztyén magyar állam megtartása érdekében. Mégsem igaz rá, hogy kegyetlen bosszúálló, hogy vérszomjas zsarnok lett volna. „ A hazánkba érkező német oklevél fogalmazók is azt írják Istvánról, hogy „kegyes és jámbor”, ott, ahol más uralkodókról azt szokták írni, hogy legyőzhetetlen, legdicsőbb. Azt is feljegyzik róla, hogy görög szövetségeseivel ellentétben távol tartotta magát a győzelmek utáni fosztogatásoktól. A források, legendák és kortársak vallomásainak elemzésével arra jutnak ma a mértékadó történészek, hogy érett férfikorában Istvánból hiányzott mindkét szélsőség, a kegyetlenkedés és a vallási vakbuzgóság. Nem volt csodatevő szent, de könyörtelen ítélkező sem. Védekezett, ha a keresztény monarchia kiépítésében gátolták vagy nekitámadtak, de igyekezett könyörületes lenni ellenfeleivel.”
Nem lehet tehát testvérek a mai ünnepen úgy hivatkoznunk rá, vagy Jézusra, hogy a magunk bosszúvágyát, sértettségét, frusztrációit akár történelmi, akár személyes léptékben velük igazoljuk. Isten ítéletének a korbácsa nincs a mi kezünkben. A világi uralkodóknak, királyoknak, államfőknek, kancellároknak kölcsönadta Isten a hatalomgyakorlás jogát, amellyel el is kell majd számolniuk a történelem Ura előtt, hogy mire használták azt. De a végső ítélet, a korbács egyedül a királyok Királyának kezében van. Ezt akkor se felejtsük el, ha hallva ezt a történetet, talán többünkben megfogalmazódott a vágy, hogy milyen jó lenne, ha Jézus a mostani időnkben is ilyen nagy tisztogatási akciót rendezne, hiszen most is mennyi területe van az életnek, ahol mi bizony rendet tennénk. Megtisztíthatná a közéletünket, talán el is távolíthatna egy-két nem kívánatos személyt, de megtisztíthatná a társadalmat is megannyi szeméttől, hazugságtól, erkölcstelenségtől, korrupciótól, s persze megtisztíthatná az egyházat is, hiszen az is bűnös emberekből áll, sőt talán ezt a gyülekezetet is. Annyi minden van, ami nem, vagy nem jól működik, annyi minden van, aminek meg kellene újulnia, talán az egész világnak, - és benne talán nekünk magunknak is.
De nem úgy, hogy a középkori szerzetesek, vagy mai távol-keleti fanatikusok módjára ostorozzuk magunkat, hanem úgy, hogy kérjük és engedjük Jézusnak, hogy tisztítsa meg a mi személyes és gyülekezeti életünk templomát. Sőt, hogy amire csak rámutat, hogy az nem oda való, azt kidobjuk, Pál apostol szavaival: „kárnak és szemétnek” ítéljük. Úgy, hogy először a magunk szeméből vesszük ki a gerendát, s csak azután látunk neki a másik szeméből kiszedni a szálkát. Úgy, hogy a saját szívünkből, elménkből, gondolatainkból tépjük ki az ördögi konkoly gyökerét, s nem magunk körül irtjuk azokat szavakkal, gesztusokkal, kritikával, akikből Jézus által egyszer még búza lehet.
3./ A templomtisztítás üzenete. – Mi a történet mai ünnepi, üzenete tehát számunkra? Ez az utolsó kérdésünk. Látni kell, hogy a templomtisztítási jel, önmagán túl mutató cselekedet. Jézus több tette is tud ilyen jellé válni. Amikor lecsendesíti a vihart, nem azt jelenti, hogy többet soha nem lesz ilyen, hanem azt, hogy ő Úr a természeti erők felett is. Amikor meggyógyít egy beteget, nem azt jelenti, hogy a betegség örökké el fog tűnni, hanem ezzel azt jelzi, hogy ő a betegség felett is Úr. Jézus nem úgy tisztította meg a templomot, hogy oda többé kufár be nem tette a lábát, hanem ezzel a tettével népének és saját magának a küldetésére utalt. Hiszen az események a pogányok udvarában történtek, s tudjuk, hogy a zsidóknak volt küldetésük. Azért választotta ki őket az Úr a saját népévé, hogy a pogányok rajtuk keresztól megismerjék Őt, az egyedül igaz Istent. Isten kiválaszt, de nem önmagáért, hanem azért, hogy feladatot is adjon. Isten népének az lett volna a feladata, hogy pogányok világossága legyenek, hogy hirdessék a Szabadító hatalmas tetteit. De ez a küldetés, ez a misszió nem valósult meg. Izraelben, Jeruzsálemben maradt minden a régiben, maradt a magukba fordulás, az öncélú, s ezáltal önpusztító vallásosság. Ezért lehet figyelmeztető jel Jézus tette számunkra is.
Mert Ő nem azért akar megtisztítani, hogy egy ideig, amíg tart ez az állapot, a saját tisztaságunkban tetszelegjünk, hanem azért hogy ezáltal megnyíljunk Isten és a másik ember felé. Ha Isten megtisztít minket, azt jelenti, hogy rendeződik a Vele való kapcsolatunk, s ebből eredően tudunk nyitni a másik ember felé, tudjuk szeretni őt krisztusi lelkülettel. Mert nekünk is küldetésünk van, hiszen azért vagyunk kiválasztva. Jézus azért akar megtisztítani minket, hogy a mai pogányok, a körülöttünk élők megismerjék általunk Őt. Azért tisztít meg vére által, hogy a szívünkben legyen egyre több hely a rászorult, a nyomorult, a Krisztus nélküli ember számára, mert küldetésünk van, és erről nem lehet megfeledkezni. Ha a mai európai egyházi állapotokra figyelünk, és látjuk a sok pókhálós templomot, akkor talán azért is van ez, mert az egyház nem veszi komolyan a misszióját.
Jézus tette tehát jel. Mert azután egy másik korbács is előkerült, immár nem Jézus kezében, hanem a hátán, amikor hagyta, hogy megkorbácsolják. Aztán azt is hagyta, hogy keresztre feszítsék és megöljék. A jel, amit Jézus mutatott a zsidók számára, az Ő feltámadása volt. Ez által akarja megújítani az Ő népét. Az új templom maga Jézus, mert Őbenne találkozhat Isten és ember. A feltámadott Jézus az istentisztelet egyetlen lehetősége, mert ott folyik istentisztelet, ahol a feltámadott Jézuson keresztül találkozik Isten és ember. Jézus élete és teste az egyház. Azt akarja, hogy az egyház legyen az a hely, ahol Vele, mint feltámadott Urral ez a világ találkozhat. Ez a mi küldetésünk! Ezért írja Pál, hogy „testünk a Szentlélek temploma” (1Kor 6,19). A hívő emberek szentek, mert Isten arra választotta ki őket, hogy a Szentlélek templomai legyenek. Az Ószövetségben még csak egy templomot ismertek, ahol az ember Istennel találkozhatott. Krisztus által azonban minden hívő templommá lett. Ez a mi hívő életünk küldetése és értelme. Engedjük hát, hogy Jézus minket is, mint templomot megtisztítson és erre a küldetésre alkalmassá tegyen! Mert így lehetünk az Ő méltó követői és István királyunk méltó utódai. Ámen.