2017.07.23.
„Mindenfelé az a hír járja...”
Lekció: 1Korinthus 5,1-13.
Textus: Róma 2,24. + Máté 5,16.
Svábhegy
Szörnyű dolgokat lehet olvasni és hallani ezekben a napokban – kedves testvérek, kedves gyülekezet – arról, hogy bizonyos egyházi emberek mi mindent követtek el a múltban, vagy tesznek a jelenben, amivel kiváltják a nem keresztyén világ jogos felháborodását. A teljesség igénye nélkül idézek néhány ezekkel kapcsolatos hírt: „Lezárult Németországban a regensburgi dóm kórusiskolájának tanítványai ellen elkövetett visszaélési esetek kivizsgálása. Az eredményeket Ulrich Weber ügyvéd tette közzé a sajtó számára. Webert bízta meg az egyházmegye, hogy derítsen fényt a történtekre, miután 2010-ben megjelentek az első feljelentések. Valószínűleg közel 550 gyermek elleni fizikai és pszichológiai visszaélésről van szó a regensburgi általános iskolában, ahová a kiskorú kórustagok jártak a vizsgált időszakban, 1945-1990 között – nyilatkozta Weber ügyvéd az újságíróknak. Nagy részük testi fenyítést szenvedett el, de több mint 60 esetben szexuális erőszak is történt. Vannak, akikkel mindkét visszaélési forma megtörtént papok és az iskola tanárai részéről. A jelentés 49 felelőst azonosított az áldozatok feljelentéseinek köszönhetően, akik az iskolát „börtönként, pokolként és koncentrációs táborként” írták le. Az intézményben eltöltött éveikről úgy beszéltek, mint „életük legrosszabb időszaka, amelyet a félelem, az erőszak és a segítség hiánya jellemzett”. Az esetek büntetőjogilag már elévültek, az akkori gyermekek felnőttek, de a fájdalom megmarad. Számukra az egyházmegye 20 ezer euróig terjedő kártérítést biztosít. Az ügyben érintett Georg Ratzinger prelátus, XVI. Benedek bátyja is, aki 30 éven át igazgatta a kórust, mert nem észlelte a visszaélések jeleit. Érintett továbbá Gerhard Ludwig Müller bíboros is, aki 2010-ben Regensburg püspöke volt, aki nem reagált kellő határozottsággal a botrányra.” Mindezt nem valamely egyházellenes, ateista hírportáltól idéztem, hanem a Vatikáni Rádió magyar nyelvű honlapjáról. Vagy itt a másik, szintén a közelmúltban napvilágot látott hír: „Vádat emeltek George Pell ausztrál bíboros, a vatikáni pénzügyek első számú felelőse ellen régre visszanyúló, többrendbeli szexuális erőszak miatt, ezt jelentette be csütörtökön az ausztrál rendőrség. Victoria állam helyettes rendőrparancsnoka elmondta, hogy Pell-lel szemben több panasztevő áll, de további részleteket nem közölt. Pellt egyébként már évek óta azzal gyanúsítják, hogy érseksége idején félrekezelte a papság pedofil ügyeit, de az utóbbi években többen személyesen is megvádolták. Legutóbb tavaly hallgatták meg tanúként az ausztrál ügyek kapcsán, amikor tagadta, hogy tudott volna a szexuális visszaélésekről. Azt viszont elismerte, hogy az esetek idején ösztönösen az egyház szégyentől való megvédése volt a cél. Csak Ballarat városában eddig több mint nyolcszáz feljelentést tettek egykori áldozatok mintegy háromszáz pap ellen. Az áldozatok közül 47-en felnőttként öngyilkosságot követtek el. A bíborosnak, akit Ferenc pápa 2014 februárjában nevezett ki a Vatikán teljes pénzügyi működéséért felelős gazdasági titkárság prefektusának, július 18-án kellett megjelennie a melbourne-i városi bíróság előtt.” Ezt a hírt pedig a Bonum TV honlapjáról idéztem, amely szintén nem vádolható keresztyénellenességgel.
Bibliaolvasó Kalauzunk mai napi újszövetségi szakaszából úgy látszik, hogy már kétezer éve is megütközést keltett egyes keresztyének életvitele a korabeli társadalomban. Konkrétan abban a Korinthusban, amely az ókor egyik legerkölcstelenebb városa volt, „mindenfelé az a hír járja”, hogy a gyülekezetben olyan szintű paráznaságnak adnak teret, amely még a sok mindent látott helyieknél is kiverte a biztosítékot. Mert, hogy nem hétköznapi - már amennyire a házasságtörés hétköznapi esetnek tekinthető - házasságtörésről értesült az apostol, - s nyilván a város is - hanem arról, hogy a gyülekezet tagjai közül valaki a saját apja feleségével, azaz a mostohaanyjával folytat szexuális viszonyt. Ráadásul nem titokban, hiszen az Égei-tenger másik oldalán, Efézusban tartózkodó apostolhoz is eljut ennek a híre. S a gyülekezet nemhogy megintette, vagy kizárta volna soraiból az ilyet, hanem még nekik állt feljebb, mert ahelyett, hogy megszomorodtak volna, inkább felfuvalkodtak, s valószínűleg azon háborodtak fel, hogy a városi polgárság miért, milyen jogon vette szájára ezt az esetet. Pedig Korinthusnak akkoriban még a római szenátusban is igen rossz híre volt. A két kikötővel rendelkező ókori metropolisz feletti dombon állt Aphrodité istennő temploma, ahol a „papnők” jó pénzért teljesítették az istennő és a matrózok kívánságait. De még ebben a nyüzsgő, multikulturális városban is megütközést keltett némely keresztyén élete: „Mindenfelé az a hír járja...”
Két kérdés merül fel ennek kapcsán bennem testvérek, s az ezek feletti elmélkedésemet szeretném most megosztani veletek. Az egyik, hogy mennyire kell nekünk hitelt adni, egy-egy az egyház viselt dolgait megszellőztető, leleplező, a keresztyének szennyesét kiteregető hírnek? Kell-e foglalkoznunk, törődnünk ezekkel, s ha igen, hogyan? Hiszen a hírek világában élünk, amikor mindennek az adja meg az értékét, hogy mekkora port ver fel, s amint tudjuk, a rosszat mindig könnyebb bemutatni, eladni, népszerűsíteni, mint a jót. A másik kérdés pedig, hogy hogyan lehet elkerülni, hogy miattunk káromolják az Isten nevét a pogányok között? Hogyan ragyoghat úgy a mi világosságunk az emberek előtt, hogy látva a mi jó cselekedeteinket, dicsőítsék miattuk a mi mennyei Atyánkat? Mindez pedig a botránkozás és a botránkoztatás súlyos kérdéseit veti fel most számunkra. Isten Lelke segítségével járjuk körül most a korinthusi keresztyének viselkedése kapcsán ezt a nehéz témát!
1./ Hír vagy híresztelés? – Az első kérdés tehát, hogy mit kezdjünk az egyház, a keresztyénség lejáratását célzó hírekkel? Mert ne legyenek illúzióink testvérek, a legtöbbször nem a tisztánlátás, nem az igazság kiderítésének igénye vezérli azokat akik telekürtölik a világot a papok pedofil tetteivel, az egyház anyagi visszaéléseivel, a hívők erkölcstelen magatartásával, hanem az egész keresztyénség bemocskolása, nevetségessé tétele, létjogosultságának megkérdőjelezése. S így, - még a legjobb szándékkal nyilvánosságra hozott hírek is - akarva, akaratlanul egy nagyobb játszma részeivé válnak. Egy olyan küzdelemben használják fel ezeket a híreket, amely e világ fejedelme, az ördög, és a világ tényleges Ura, Jézus Krisztus között zajlik. Mert bár e világ fejedelme elbukott, legyőzetett Jézus kereszthalála által, de utóvéd harcai a világ végéig zajlanak. A Sátán addig nem adja fel a hívek elleni áskálódását, aknamunkáját. Hihetetlen leleményességgel, elképesztő fortélyokkal igyekszik mindent elkövetni, hogy Jézus követőit a világ előtt lejárassa, őket magukat pedig elbizonytalanítsa, elbuktassa, meghátrálásra késztesse. Például ilyeneket sugdos a fülükbe: „Ezeknek akarsz te hinni? Hiszen látod, mindegyik képmutató, álszent és hazug! Ugye nem veszed be a sok pedofil pap ócska dumáját?” A keresőknek, az életük értelmét kutatóknak, a keresztyénséggel barátkozóknak meg azt suttogja a szívükbe: „Nincs egyetlen egyház, egyetlen gyülekezet sem, amelyik ne lenne érintve így, vagy úgy a különböző botrányokban. Egy kutya mindegyik. Bort isznak és vizet prédikálnak.”
Lássunk hát át a szitán testvérek! Ne engedjük magunkat félrevezetni! Ezek a hírek - még ha igazak is - egy nagyobb rendszer szerves részei. Idealista és naiv lelkek hiszik csak el, hogy a jót, a megtisztulást, a megújulást szolgálják, ha egyház-és keresztyénellenes hírportáloknak és újságíróknak kiteregetik a családi szennyest. Ezeket a konkolyokat a média pillanatok alatt szárnyra kapja, s anélkül, hogy a valódiságukat, a hátterüket, a hatásukat vizsgálná, azonnal szétszórja a tudatlan emberek lelkének a földjébe.
Néhány éve így „leplezte le” a sajtó egy Budapest környéki református lelkész pedofíliáját. Szaftos cikkek jelentek meg a saját gyermekét megrontó lelkipásztor iszonyatos tetteiről. Annak rendje és módja szerint meghurcolták az illetőt, aminek a vége nem csupán az állás-és palástvesztés lett, hanem öt évnyi fegyház büntetés is. Amikor ezt letöltötte, perének újratárgyalását kezdeményezte a bíróságon, ahol a felülvizsgálat során kiderült, hogy az egészet az anyósa találta ki, aki bevonta ebbe az általa irányított leányát is, és még arra is fény derült, hogy a bíróságon korábban tanúskodó hivatalos szakértők is elfogultak voltak a lelkész édesapával szemben. Ez azonban mit sem segít már utólag rajta, aki idegileg teljesen tönkrement, és ma segédmunkásként tengeti az életét. – Érdemes tehát utánaolvasni, utánanézni minden ilyen szenzációs hírnek, mielőtt mi is felülnénk nekik.
Kérdezhetnénk persze, hogy vajon Pál honnan vette a korinthusiak közötti paráznaságról szóló információját? „Mindenfelé az a hír járja” - és ez elég? Nem adott vajon az apostol túl könnyen hitelt valami mendemondának? Nos, tudnunk kell testvérek, hogy Pál jól ismerte ezt a gyülekezetet. Pár évvel korábban ő maga alapította. A korinthusiak az ő igehirdetése nyomán tértek meg, s lettek keresztyénné. Több mint másfél évig volt náluk első ott tartózkodása során. Ráadásul azóta is intenzív levelezésben van velük. Ennek a sorrendben már második levélnek - mert az első az elveszett! - az elején is arról ír, hogy egy bizonyos Khloé nevű gyülekezeti tag embereitől személyesen kapott híreket róluk. Pál apostol zsidó ember lévén jól ismerte a kilencedik parancsolatot, s annak hátterét. Tudta jól, hogy Isten törvénye szigorúan bünteti a mások jó hírének a sárba tiprását. Csak két vagy három megbízható tanú egybehangzó vádja alapján lehetett Izraelben perbe fogni bárki is. Éppen ezért a szóbeliségnek igen nagy volt a tekintélye akkoriban. Az apostol nem légből kapott híresztelésekre építi tehát a mondandóját, hanem megalapozott beszámolókra. Ezt a levelét is kedves és megbízható munkatársával, Timótheussal fogja elküldeni nekik. Az tehát, hogy „mindenfelé az a hír járja”, nem a pletyka továbbadása az apostol részéről, hanem a szomorú valóság megállapítása. A valós rossz hír akkor is rossz hír, ha a legszeretettebb személyről érkezik hozzánk. Márpedig Pál így tekintett a korinthusiakra. „Nem azért írom ezeket, hogy megszégyenítselek titeket, hanem azért, hogy intselek, mint szeretett gyermekeimet.” - írja az előző, negyedik fejezetben. (1Kor 4,14.)
Szolgáljon mindez tanulságul számunkra, testvérek! Egyrészt abban, hogy ne higgyünk el minden rossz hírt elsőre, kritika és gondolkodás nélkül amit az egyházról, a keresztyénekről közölnek. Vegyük a fáradságot és nézzünk, kérdezzünk utána! Ez még akkor is igaz, ha egy számunkra közömbös, vagy egy velünk szemben ellenséges indulatú emberről van szó, ha az ő a háta mögött mondanak rosszakat róla. Hát akkor mennyivel inkább igaz, ha a szeretett lelki édesanyánkról, az Isten anyaszentegyházáról van szó! Nem biztos, hogy ez az egyház, ez a gyülekezet tökéletes, sőt biztos, hogy nem az! De attól még szeretjük, és féltjük. Ahogyan a földi édesanyánk sem hibátlan, mégse jut eszünkbe lecserélni egy másikra! Mielőtt elhamarkodottan, felszínesen ítélkeznénk, vizsgáljuk meg, hogy igazak-e a vádak, s a végső ítéletet bízzuk az igazán ítélő Úrra!
A másik tanulság az, hogy reformátusként ne legyünk kárörvendőek, ha más felekezetnél, mint az elején idézett hírekben a katolikusoknál, következik be valami botránkoztató dolog! Még ha nem is a legközelebbi testvéreink ők, akkor is egy nagy család része vagyunk! Még ha több dologban vitában is állunk velük, akkor is az egyetemes anyaszentegyház tagjai ők is! Luther sem örömében tette közzé 95 tételét, s nem a korabeli egyház lejáratása, hanem a megújítása volt a célja! A reformációnak a Szentírástól eltérő egyházi gyakorlattal szembeni kritikáját mindig az „érted haragszom én, nem ellened” József Attilai elve vezette. Ráadásul a kívülről érkező alaptalan vagy jogos vádak nem állnak meg a katolikus egyház falainál, azok az egyetemes keresztyénséget érik. Nekünk is kijut belőle, hiszen rengeteg ember nem is tud különbséget tenni az egyes felekezetek között. Az ő szemükben mi mindannyian keresztesháborúkat vívó, a népet a vallás ópiumával kábító, máglya állító, boszorkányégető inkvizítorok vagyunk mind a mai napig. Nem is beszélve arról, hogy mi is mennyiszer adunk okot a támadásra a botránkoztató viselkedésünkkel!
S ebből fakad a harmadik tanulság. Az, hogy bár a kívülről érkező kritikát mindig a helyén kell kezelni, s nem szabad túldimenzionálni, de azért komolyan kell venni! A világ mindig tükröt tart az egyház elé, még ha ez a tükör sokszor torz is. Felnagyítja, eltúlozza a bajokat, a nyomorúságokat. Pál azt írja az egyházról szóló efézusi levél 5. részében, hogy egykor majd Krisztus is úgy „állítja maga elé az egyházat dicsőségben, hogy ne legyen rajta folt vagy ránc vagy bármi hasonló, hanem hogy szent és feddhetetlen legyen.” (Ef. 5,27.) Károli Gáspár úgy fordítja ezt, hogy „azon ne legyen szeplő, vagy sömörgözés”. Most még tele van az egyház sebekkel, ráncokkal, sömörökkel. Olyan szégyenfoltokkal, melyeket nem szívesen mutogat másoknak. De nem szabad azokra neheztelnie, akik - bármilyen szándékkal - rámutatnak ezekre. Lehet, hogy mint a bőrgyógyászok, nagyítóval nézik, keresik, hogy hol van valami, amit le lehet leplezni, de ez nem baj. Kérjük az áldott Orvost, Jézust, hogy vizsgáljon meg minket, és kezelje nyomorúságainkat! Ami pedig rajtunk múlik, azt igenis tegyük meg mi! Az apostol sem arra kéri a korinthusiakat, hogy imádkozzanak a mostohaanyjával együtt élő drága testvér lelki üdvéért, hanem hogy ne tartsák a kapcsolatot az ilyennel, hogy takarítsák ki maguk közül a rothadást keltő kovászt, - bocsánat a vulgáris képért - vágják ki a gennyes kelést maguk közül! Mert a bűn fertőző, halálos kór, amelyet nem szabad megtűrni, elnézni. A sebeket nem bepúderezni kell, hanem kitisztítani, fertőtleníteni, enyhíteni. Az egyház, a gyülekezet, a hívő ember is csak akkor lesz feddhetetlen, ha újra meg újra megtisztul Jézus vére által: a bűnbánat, a bűnvallás, a bűntől való elfordulás révén. Ha igyekszik Isten szentségét maga is felmutatni, és nem megbotránkoztatni a környezetét.
2./ Gyalázás vagy dicsőítés? Testvérek ez az ige által felvetett másik izgalmas kérdés. Min múlik az, hogy Isten nevét a pogányok miattunk szidják, vagy miattunk dicsérik? Ha rövidre akarnám zárni ennek a kérdésnek a feszültségét, ha megelégednék a felszínes válasszal, azt mondanám, úgy kell élnünk, hogy a külvilág vonzónak, követendőnek találja keresztyén hitünket. Hogy általunk megkívánják a Krisztussal való életet. Úgy kellene jelen lennünk a társadalomban, - legyen szó közéletről, munkahelyről, iskoláról, vagy akár csak a lakótelepről - hogy hitetlen ismerőseink megérezzenek valamit a hívő emberek életének a pluszából, hogy nekünk milyen jó az Isten közelében élni. Testvérek ez így igaz, de ettől ez még egy nagy keresztyén közhely. Hiszen ha megkapargatjuk ennek a problémának a felszínét, csupa nehéz kérdésbe ütközünk. Mi tetszik az embereknek? Mitől leszünk a szemükben hitelesek? Hogyan lehet úgy élni közöttük, hogy soha ne keltsünk megütközést? Jézus vajon soha nem botránkoztatta meg saját kortársait? Meddig kell elmennünk a külvilághoz való alkalmazkodás útján ahhoz, hogy - Pál szavaival - „a zsidóknak olyanná legyek, mint aki zsidó, a törvény nélkülieknek pedig mint aki törvény nélküli”, anélkül, hogy feladnánk a hitünket, a meggyőződésünket? Aki komolyan veszi a keresztyénségét, az akár nap mint nap beleütközik ezekbe a kérdésekbe.
Én például az e heti Nők Lapjában olvastam a következőket az egyik televíziós hírcsatorna beszélgetős műsorát vezető hölgytől: „Az intellektuális kalandvágyat otthonról hozom. A dédnagyapám református lelkész volt, én viszont nem hívő családban nőttem fel. Aztán mégis úgy hozta az élet, hogy református gimnáziumba kerültem. Olyan kultúrát adott, amit nem fedeztem volna föl a családi hátteremből eredően … én is kerestem, melyik hit az enyém. Jártam zsinagógába, hogy zsidó legyek, de nőként nem
engedtek előre a 12. sor elé, ezért megsértődtem, és nem lettem zsidó. Jártam református templomba, katolikus hittanra, olvastam buddhista könyveket, végül nem léptem be sehová. Tisztelem azokat az embereket, akik hisznek, de az én Bibliám tele van firkálva kérdésekkel. Egy fiatal lelkész tanított, jó fej volt nagyon, adott egy biztonságot ezen a területen, Épp most csináltam egy interjút egy evangélikus és egy református lelkészlánnyal, akik huszonkilenc évesek. Ha ilyen lenne az egyház, megtérnék, az tuti.” Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az a „református lelkészlány”, a mi beosztott lelkészünk… Amin megakadt a szemem, és megdobbant a szívem az interjú olvasása közben, az az idézett utolsó mondat: „Ha ilyen lenne az egyház, megtérnék, az tuti.”
Mert hogy mire is utalhat ez a megjegyzés? Arra, hogy az illető tisztában van azzal, hogy meg kellene térnie. Tanult hittant, református líceumban érettségizett, tehát ismeri a bibliai alaptanításokat. Keresi az igazságot, keresi Istent. Tudja, hogy bűnbánat, bűnbocsánat, kegyelem, hit nélkül elveszett ember, - még ha ennek a jelentőségét, talán nem is tudja felmérni. De valamiért mégsem hajlandó erre, valami visszatartja őt ettől, valami falként tornyosul közte és Isten között, ez pedig - bármilyen fájdalmas is, mondjuk ki - nem más, mint az egyház. Azt, hogy ez mennyire objektív valóság, vagy mennyire csupán egy szubjektív tapasztalat, nem tudjuk megítélni. Lehet, hogy ez csak ürügy, lehet, hogy az egyház bűneire mutogatni könnyebb, mint a magunk bűneit felismerni és megvallani, lehet, hogy kényelmesebb külső okot keresni a magunk lelki-szellemi lustaságára, mintsem venni a fáradtságot és keresni egy olyan felekezetet, gyülekezetet, közösséget, amely ha nem is tökéletes, de esendőségeivel együtt is hiteles. Egy azonban biztos testvérek, az egyház ma is jelenthet akadályt az Istent kereső emberek számára. Mert ma is beleütközhetnek a mi szeretetlenségeinkbe, pletykálkodásunkba, klikkesedéseinkbe, ítélkezéseinkbe vagy épp - mint Korinthusban - az erkölcstelenségeinkbe! Bizony rólunk szól az Ige leleplezése: „Aki hirdeted: ne lopj, lopsz? Aki azt mondod: ne paráználkodj, paráználkodsz? Aki utálod a bálványokat, templomrabló vagy? Aki a törvénnyel dicsekszel, törvényszegéseddel meggyalázod Istent? Bizony „miattatok gyalázzák Isten nevét a népek között”, amint meg van írva.” (Róma 2,24.) Pál apostol kemény szavai kíméletlenül rámutatnak a világ előtti hiteltelenedés okára, amely nem más, mint, hogy a magunknak állított bibliai mércét nem is törekszünk elérni. Isten előtti töredelmes szívvel kell megvallanunk, hogy az elvben képviselt értékeink és a mindennapi életgyakorlatunk között sokszor szakadéknyi a távolság. A körülöttünk élők amúgy is távcsővel és nagyítóval a kezükben figyelnek minket, onnantól kezdve, hogy megtudják, hogy keresztyének vagyunk. Nem kellene hát támadási felületet adni nekik! Azt is észreveszik, ha csak repedések vannak a szavaink és a tetteink között. Sőt, sokszor jobban is tudják, hogy szerintük mit szabad egy keresztyénnek és mit nem, s ezt az orrunk alá is dörgölik. Az első konzekvenciája tehát a korinthusi, római, genfi vagy budapesti keresztyének életének, hogy ha nem gyalázatot, hanem dicsőséget szeretnénk szerezni Isten nevének, akkor kíméletlenül harcolnunk kell a saját életünkben a bűn erejével szemben! S mivel ez hiábavaló küzdelem lenne a magunk erejében, hitében bízva, szüntelenül intenzív, szoros közösségben kell lennünk a Szentlélek által Krisztussal. Aki megmarad Őbenne az imádság, az igeolvasás, a testvéri közösség gyakorlása és a szolgálat révén, az terem sok gyümölcsöt az Ő dicsőségére.
A másik összefüggés, amit mélyebben is végig kell gondolnunk, hogy mennyire és miben kell megfelelünk a világ elvárásainak? Mert, hogy az Ige mércéjének, Jézus elvárásainak meg kell felelnünk a hitelesség érdekében, az biztos. De mi kezdjünk az ilyen típusú elvárásokkal: „Ha ilyen lenne az egyház, megtérnék, az tuti”? Mi van, ha az emberek olyan dolgokat várnának el, írnának elő az egyháznak, amelyeket mi nem tudunk összeegyeztetni az evangéliummal? Ha homlokegyenest az ellenkezőjét szeretnék ránk kényszeríteni konkrét kérdésekben annak, amit Isten Igéje parancsol nekünk? Milyen az az egyház, amely tutira megtérésre segíti a keresőket? Talán olyan, amely megfelelve a korszellemnek áldását adja a homoszexuális és leszbikus kapcsolatokra? Vagy olyan, amely alkalmazkodva a mai társadalmi kihívásokhoz elsőrendű feladatának látja Európa iszlamizációjának támogatását? Ugye emlékszünk? Alig másfél éve történt, hogy Stockholm leszbikus evangélikus püspöke a muszlim hitű látogatók érzékenységére figyelve eltávolíttatta a kereszteket az egyik templomból, sőt Mekka irányát is jelezte nekik. A püspök asszony 2001 óta él együtt bejegyzett élettársi kapcsolatban egy lelkésznővel, akivel egy adoptált kisfiút nevelnek. S ez sajnos nem egyedi, nem kirívó eset. Nyugat-Európa és Észak-Amerika számos protestáns egyháza igyekszik maximálisan megfelelni a korszerűnek hazudott liberális dogmáknak. Nincs bűn, csak rossz családi háttér, - nincs megbocsátás, csak tolerancia, - nincs felelősség, csak neveltetésbeli hiányosság, - nincs misszió, csak vallások közötti párbeszéd, - nem Jézus az egyetlen út Istenhez, hanem Mohamed és Buddha is utat mutathat. Aztán meg nem értik, hogy miért hagyják el tömegesen a hívek ezeket az egyházakat, miért üresek a templomok, miért az ezotériától várják az emberek életük megváltását. Félreértés ne essék! Nekünk 21. századi módon, a mai posztmodern ember felfogóképességéhez alkalmazkodva, a technológiai forradalom eszközeit használva, az urbanizálódott, nagyvárosi ember nyelvén kell hirdetnünk az evangéliumot! De az elveszett és Jézus által megkeresett embernek szóló evangéliumot kell hirdetnünk és nem valami híg, langyos, lelki limonádét! A sötétségnek nem pislákoló gyertyabélre, hanem világító lámpásra van szüksége! Azt a két igei igazságot kell tehát összeegyeztetnünk Isten Lelke által, amelyről Pál ugyanennek az első korinthusi levélnek két részletében így ír: „Mivel tehát a világ a saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által üdvözítse a hívőket.” (1Kor 1,21.) A másik pedig a levél 9. részében pedig így szól „...mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket.” (1Kor 9,22.) Az igehirdetésünk, a képviselt igazságunk tartalma nem igazodhat a világ elvárásaihoz, mert akkor a lényegünket, keresztyén identitásunkat adnánk fel, de a formának, a hogyan-nak muszáj igazodnia a mai emberhez, különben nem jut el az evangélium örömhíre az Isten fiainak megjelenését sóvárogva váró világba!
Összefoglalom: a mennyei Atya dicsőségét sem az nem szolgálja, ha Krisztus népe elzárkózik a bűnös világ elől a maga kiválasztottságának elefántcsonttornyába, sem az, ha mindenáron meg akar felelni a divatos szellemi irányzatok előírásainak. A botránkoztatást így se, úgy se tudjuk elkerülni. Mindenkinek nem lehet ugyanis megfelelni. Mindenekelőtt Istennek kell megfelelni, „aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére.” (1Tim 2,4.) Kerülni kell a megbotránkoztató, erkölcstelen viselkedést, hogy miattunk gyalázzák az Úr nevét, de ragaszkodva az Ige igazságához szeretettel kell képviselnünk az evangélium erejét a világban. Eközben legyen testvérek vezérelvünk az, amit Pál így fogalmazott meg Félix római helytartó előtt: „ezért magam is arra törekszem, hogy lelkiismeretem mindenkor tiszta legyen Isten és emberek előtt.” (ApCsel 24,16.) Isten adjon erőt nekünk ehhez! Ámen.