2017.07.02.
Találkozás az evangélium hatalmával
Lekció: Apostolok Cselekedetei 24.
Textus: Máté 10,16-20.
Svábhegy
Mindannyiunk életében adódhatnak kedves testvérek olyan - többnyire váratlan - találkozások, amelyek utólag sorsfordítónak bizonyulnak. Mondok néhány történelmi és mai példát. Sziddhártha Gautáma herceg, aki 29 éves koráig egy észak-kelet indiai királyfi fényűző életét élte, egyszer kiszökött a palotájából. Legendás kocsiútja során először egy öreg emberrel, másodszor egy súlyos beteggel, majd pedig egy halottal találkozott. A három gyötrelmes találkozás után úgy döntött, hogy otthagyva gazdagságát remetének áll, és megpróbálja megtalálni a szenvedés okát és az élet értelmét. Történetírói szerint ezt hét évnyi aszkézis után érte el, amikor megvilágosodott, azaz buddhává lett. Az élete aztán gyökeresen megváltozott.
Kálvin János 1536 júniusában - családi ügyeinek rendbetétele után Franciaországból visszaindult Bázelbe. Az V. Károly császár és I. Ferenc francia király közötti háború miatt azonban kerülőt kellett tennie Genf felé. Kálvin terve az volt, hogy végleg letelepszik valamelyik svájci városban, és a tudománynak szenteli életét. Mivel késő este érkezett a városba, megszállt a „Medvéhez” címzett fogadóban. Csak egy éjszakára gondolta. Isten azonban másként végzett felőle. Farell Vilmos, a város reformátora érkezett hozzá, aki mindenáron rá akarta venni arra, hogy maradjon Genfben és segítsen a reformáció ügyét tovább vinni. Kálvin először kerek-perec nemet mondott, de Farell Isten átkával fenyegette meg, hogy semmit nem érnek a tanulmányai, ha nem marad ott, és nem segít most. Kálvint úgy érték ezek a szavak, mintha maga az élő Isten kiáltott volna rá. Tudta, hogy Isten akaratának szegül ellene, ha tovább is vonakodik. Csendesen lehajtotta fejét, és csak ennyit mondott: Legyen minden Isten akarata szerint. Később azt írta erről az eseményről, hogy „mintha Isten nyúlt volna utánam a mennyekből”. Sorsfordító volt ez a találkozás a két reformátor között. Ilyenek azonban ma is vannak.
Levente Péter és Döbrentey Ildikó színész házaspár 2015-ben megjelent első közös kötetükben sorsfordító találkozásaikról mesélnek. Olyan „földi angyaloknak” állítanak emléket, akik mellettük voltak örömökben, próbatételekben, dilemmákban, akiknek részük volt életük alakulásában. Történeteiket - amelyek először a Family magazin hasábjain jelentek meg - azzal a nem titkolt céllal adták közre, hogy mi is észrevehessük: bizony mindannyiunk életét angyalok serege kíséri. Ők lehetnek családtagok, barátok vagy akár egy szomszéd is. Isten ugyanis rendkívül ötletgazdag, ha embereken keresztül találkozni akar velünk. Ezt tapasztalta meg egy ízig-vérig mai popzenész is, Mező Misi, a Magna Cum Laude együttes frontembere.
Vele készített interjút pár hete a Parokia.hu internetes portál, amely így ír: „A sorsfordító találkozást Istennel egy másik előzte meg. Az egyik televíziós tehetségkutató műsor zsűritagjaként meghívást kapott a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi cipősdoboz-akciójába. „Nagy duzzogva elmentem, s ekkor ismertem meg Szenczy Sándor baptista lelkészt. Ő már másnap közös misszióba hívott. Azt mondta: gyere el istentiszteletre, ismerd meg az Urat, elmegyünk az ország minden szegletébe halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekhez, beszélj nekik a hitről, az álmaid megvalósulásáról, arról, hogy nincs lehetetlen - motiváld őket. Ez annyira fellelkesített, hogy el is indultam vele egy kis faluba. Egész úton Istenről beszélt, nagyon meggyőzően. Ekkor határoztam el, hogy beiratkozom a teológiára. Úgy éreztem, kötelességem minél többet megtudni Istenről. Az Ő kegyelméből már három évet elvégeztem, jövőre fogok diplomázni.” – Sorsfordító találkozások ezek, amelyek döntő módon befolyásolják életünket. Talán nekünk is volt már részünk ilyenben. Persze nemcsak pozitív hatású találkozások történhetnek velünk, hanem negatív, pusztító következményekkel járók is, de aki embereken keresztül Istennel találkozik, az ma is olyan pozitív változáson mehet keresztül, amit semmi mással nem lehet elérni. Mert az evangélium hatalmával, az élő Jézus Krisztussal ma is lehet találkozni.
Tegyük fel hát, - kedves testvérek, kedves gyülekezet - hogy közülünk valaki találkozna egy igazi UFO-val! Bár nem tudom milyen egy igazi UFO, de képzeljük el, hogy mondjuk egy késő esti normafai séta során egyszer csak leszállna mellettünk az Anna-réten egy repülő csészealj, és kiszállnának belőlük zöld fejű, világító testű kis földönkívüliek! Mit tennék ezután? Nyilván azonnal elújságolnám a családtagjaimnak, az ismerőseimnek, ha pedig sikerülne lefényképeznem vagy kamerára vennem az eseményt, akkor rögtön megosztanám egy közösségi portálon. Jóllehet én nem hiszek az UFO-kban, de ha mégis részese lennék egy ilyen élménynek, gondolom, hogy alapvetően megváltozna az élethez, a világhoz, az emberekhez való viszonyulásom.
Mindezt azért mondom, mert az az élmény, amelyben Pál apostolnak a damaszkuszi úton része volt, talán csak egy ilyen elképzelt élményhez hasonlítható. Fényes, égi jelenés, teljesen váratlan körülmények között. Katonai kísérőivel lovagol, már a város közelében járnak, amikor: „Hirtelen vakító fényesség sugárzott le rám az égből” - ahogy később ő maga visszaemlékszik erre. Majd jön a már mennybe ment Jézus megszólítása és kérdése: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” Az addig rendkívül magabiztos, büszke farizeus teste és ego-ja a földre zuhan, s a porban fekve kérdezi: „Mit tegyek, Uram?” Jézus pedig új célt, új értelmet, új küldetést ad neki: „Eredj el, mert én messze küldelek téged, a népek közé!” Így lesz a keresztyéneket üldöző vakbuzgó Saulból, a keresztyénség lényegét, az evangéliumot a pogányok között hirdető Pál.
Mert a keresztyénség summája az evangélium hatalma. De - tegyük fel a kérdést - vajon mi az evangélium? Sokak szerint valamiféle dogma, amit hinni kell, hiszen a keresztyénség - az ő szemükben - nem más, mint egy tanrendszer, amit gondolkodás nélkül el kell fogadni. Mások azt hangsúlyozzák, hogy az evangélium elsősorban nem merev tan, hanem megszólító üzenet. Az evangélium szó jelentése is „öröm hír”. Az üzenet arról szól, hogy Jézus Krisztus, Isten Fia eljött ebbe a világa, meghalt, feltámadt, s aki benne hisz az bűnbocsánatot, szabadulást, örök életet kap. Ugyanakkor igaza van azoknak is, akik azt hangoztatják, hogy veszélyes az a hit, amely az evangélium elfogadása által azonnal bűnbocsánatot ígér mindenkinek, hisz olyan könnyű visszaélni ezzel: vétkezünk, megbánjuk, bocsánatot nyerünk, aztán újra vétkezünk, megbánjuk, bocsánatot kérünk, és így tovább. Tehát az evangéliumnak életté kell válnia, nemcsak egy igaznak tartott üzenetté. De az evangélium még ezen is túlmegy, hiszen több, mint valamiféle erkölcsiség vagy életmód: az evangélium szíve, lényege egy személy, Jézus Krisztus, a vele való közösség. Ez a közösség megjelenik az élet átalakulásában, a bűnbocsánat, az örök élet és egyéb ajándékok feletti hálában, valamint a hitünk megfogalmazásában. – Az Apostolok Cselekedeteiből olvasott mai rész azt mutatja be, hogyan jelenik meg az evangélium, mint életformáló hatalom két ember életében. Először azt látjuk, hogy mi az evangélium egy olyan személy életében, aki a Jézus Krisztussal való kapcsolatra rátette az életét, majd azt vizsgáljuk meg, hogyan találkozik az evangélium változásra hívó valósága egy olyan emberrel, akit komolyan megérint - de akit végül mégsem ér el.
1./ Hogyan jelenik meg az evangélium hatalma Pál életében? Egy hete is hallottuk, hogy Pál apostol Milétoszban, amikor már nyilvánvaló volt, hogy Jeruzsálembe utazása veszélyekkel, sőt, bebörtönzéssel fog járni, így szólt: „még az életem sem drága, csakhogy elvégezhessem a futásomat és azt a szolgálatot, amelyet az Úr Jézustól… kaptam.” (ApCsel. 20,24.) Majd, - válaszul az érte aggódó cézáreai tanítványoknak, - kicsit később így beszélt: „én nemcsak megkötöztetni, hanem meghalni is kész vagyok Jeruzsálemben az Úr Jézus nevéért.” (ApCsel. 21,13.) Nyilvánvaló tehát, hogy Pál feltette az életét az evangéliumra, Jézus Krisztusra. Jeruzsálemben lázadást provokálnak ellene, így kerül római fogságba. Később, egy összeesküvés elől fogolyként Cézáreába menekítik, ahol Félix római helytartó lesz a bírája. Arról olvastunk a mai igében, amikor Félix kihallgatja Pált a Jeruzsálemből érkező vádlók jelenlétében. Hogyan viselkedik az apostol a kihallgatáson, a fogságban? Hogyan viszonyul ahhoz az emberhez, akinek alá van vetve? Hogyan ölt testet magatartásában, szavaiban, döntéseiben az evangélium, a Krisztussal való közösség? Mit jelent éles, konkrét helyzetekben, ha valaki azt vallja, hogy az evangélium az élete, hogy Jézusért, ha kell, még meghalni is kész?
Testvérek, azt látjuk, hogy Pált nem a változtathatatlanba való belenyugvás, sem valamiféle előre elvégzett mártírsors irányítja, hiszen mindent megtesz azért, hogy megvédje önmagát. Az az ember, aki kész meghalni Jézusért, ha szükséges, nem kész arra, hogy hagyja magát, nem adja át magát passzívan és bénultan támadóinak. Amikor Tertullusz, - aki inkább ügyész, mint ügyvéd - lázadás szítását rója fel neki, Pál pontról pontra megcáfolja azt bírája, Félix előtt. Egyértelműen állítja, hogy semmilyen törvénykezésre okot adó bűnt nem követett el, ha csak az a kijelentés nem büntetendő, hogy a halottak feltámadását hirdette. De az apostol már korábban is több alkalommal a legkülönfélébb eszközökkel élt, hogy a maga ártatlanságát bizonyítsa, illetve magát megvédje. Amikor mint lázadót meg akarták korbácsolni, azonnal arra hivatkozott, hogy római polgár, és mint ilyet, bírósági ítélet nélkül nem fenyíthetik meg. Kicsit később, amikor a zsidó nagytanács előtt hallgatják ki, az „oszd meg és uralkodj!” elv alapján egymásnak ugrasztja vádlóit, a szadduceusokat és farizeusokat. A szadduceusok ugyanis tagadták a feltámadást és az örök életet, a farizeusok hitének viszont fontos alapköve volt ez. Pál ezért közbeveti, hogy a halottak feltámadása miatt vádolják - hiszen Jézust hirdeti - , s azonnal kitör a régi ellenségeskedés a két párt között, aminek árnyékában Pál időt nyer. Nem sokkal ezután unokaöccse közreműködésével leleplezi az ellene szőtt összeesküvést, s így menekül meg a biztos haláltól.
Ebből is látszik testvérek, hogy az evangéliumot megélni, Jézus Krisztust odaadóan követni nem jelenti azt, hogy az ember erőtlen, tehetetlen, önmaga megvédésére képtelen, saját érdekeit nem képviselheti. Pál, aki Jézus Krisztusért még meghalni is kész, nem adja magát könnyen ellenfelei kezére. Ezt a magatartást Jézus így fogalmazza meg: „Íme, én elküldelek titeket, mint juhokat a farkasok közé: legyetek tehát okosak, mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok.” (Mt. 10,16.) Amúgy Jézus is számos alkalommal megvédte önmagát, akár úgy, hogy nem engedte meg, hogy elfogják, akár oly módon, hogy mennyei bölcsességgel válaszolva kerülte ki a letartóztatására felállított szóbeli csapdákat. Amikor aztán eljött az óra, hogy saját hatalmából és döntéséből átadja magát ellenségeinek és kínzóinak, akkor engedelmeskedett az Atya akaratának, de ez az önátadás nem gyengeség, vagy a sorsába való beletörődés volt, hanem szabad, önkéntes döntés a világ megváltása érdekében.
De vegyük észre, hogy Pál apostol evangéliumi magatartásának van egy másik oldala is. Tudniillik az, hogy úgy éli meg a fogságot, a Félixnek való alávetettséget, mint ami lehetőség az evangélium hirdetésére. Félix, aki az első meghallgatás után elnapolta az ügyet, később - így olvastuk -„magához hívatta Pált, és meghallgatta őt a Krisztus Jézusban való hitről.” Az a Pál, aki nem adja magát passzívan és erőtlenül ellenfelei kezére, a fogságban nem azzal van elfoglalva, hogy hogyan szabaduljon meg. Pedig lett volna lehetősége rá, hiszen Félix „azt is remélte, hogy pénzt kap Páltól, ezért gyakrabban hívatta, és elbeszélgetett vele.” Nem kérdés, hogy Pál, akit Félix könnyű őrizetben tartott, és így látogathatták a cézáreai keresztények, össze tudta volna szedni azt a pénzt, ami Félix megvesztegetéséhez kellett. Ő azonban nem ezt tette, és nem kiszabadulásának körülményeivel volt elfoglalva, hiszen fontosabb cél lebegett a szemei előtt. Az, amit Jézus így mondott: „helytartók és királyok elé hurcolnak énmiattam, tanúbizonyságul nekik és a pogányoknak.” Pál tudta, hogy „jó helyen” van, hogy minden körülményt értékelhet az evangélium oldaláról nézve, ezért Jézus Krisztust hirdeti Félixnek. Krisztus evangéliuma szabaddá tette őt arra, hogy többet lásson, minthogy a saját irháját mentse minden áron. Ő Krisztust látja, Isten hatalmas Fiát, aki alászállott érte is, az elvakult buzgó fanatikusért, aki meghalt és feltámadt érte is, aki rabja volt kemény, gyűlölködő szívének, s új szívet, új szeretetet, új életet lehelt belé. Ez Pál, az evangélium életformáló hatalmának hiteles tanúja.
2./ De hogyan jelenik meg az evangélium sorsfordító hatalmával való találkozás Félixnél? Miután láttuk, hogyan formál az evangélium egy olyan embert, aki a Jézus Krisztussal való kapcsolatra rátette az életét, most azt vizsgáljuk meg, hogyan találkozik az evangélium változásra hívó valósága egy olyan emberrel, aki újonnan találkozik vele.
Alapigénkből az derül ki, hogy Pál nemcsak általánosságban beszélt Félixnek a Jézus Krisztusban való hitről, hanem ezzel érintette Félix életének húsbavágó kérdéseit. Nemcsak azt fejtette ki, hogy Jézus a zsidók által várt Messiás, az Isten Fia, akit elítéltek, meghalt, de feltámadt, hogy mindenek bírája legyen, hanem ezzel együtt az igazságról, az önmegtartóztatásról és a jövendő ítéletről is szólt. Pál nem tudott úgy bizonyságot tenni Jézusba vetett hitéről, hogy ne beszélt volna egyúttal, akár indirekt módon is, Félix életéről. Mert az evangélium kedves testvérek, sohasem hangzik légüres térben, s Félix, aki érdeklődött, ezzel egy ponton szembesült. Szembe találta magát az igazság követelésével, ő, a felszabadított rabszolga, akiről Tacitus, római történetíró így ír: „Félix egy királyi hivatalt töltött be, miközben egy rabszolga természete uralkodott benne. Telve volt kegyetlenséggel, kapzsisággal, kéjvággyal.” Találkoznia kellett a Krisztus arcán felragyogó igazsággal annak a Félixnek, aki korrupt hivatalnokként megvesztegetésre várt Pál szabadon engedése érdekében. A jézusi igazság mellbe vágta azt, aki két évig „fogságban hagyta Pált, mert kedvébe akart járni a zsidóknak”, azaz bírói hatalmát saját politikai túlélése érdekében használta. A megfeszített és feltámadott Krisztusban az önmegtartóztatás erényével is szembesült az a Félix, aki a gyönyörű, de romlott természetű zsidó Druzillát harmadik feleségeként egy zsidó mágus közreműködésével csábítja el törvényes férjétől. Önmegtartóztatásra való felhívással találkozik az a Félix, aki hírhedt volt brutális kegyetlenségéről, ami végül karrierje bukásához is vezetett. Ugyanakkor a Jézus Krisztusban való hittel, az evangéliummal találkozva nem kerülhette el azt sem, hogy a jövendő ítélettel szembesüljön. Azzal a nappal, amikor Jézus - ez a számára nem több, mint egy megfeszített zsidó, akiről az ilyen pál-félék azt állítják, hogy feltámadt - mindenható Istenként számon kéri élete minden cselekedetét, sőt, mulasztását, sőt, szíve rezdülését, hiszen teljesen lemeztelenítve, átvilágítva fog majd egy napon előtte megállni. Az evangélium változásra, megtérésre hívó hatalmas szóként érte el Félixet, és ez túl sok volt a helytartónak: „Amikor az igazságról és önmegtartóztatásról meg a jövendő ítéletről kezdett beszélni, Félix megrémült, és így szólt: Most menj el, de ha alkalmat találok, majd ismét hívatlak.” Félix talán vágyódott, talán valami megmozdult a szívében, talán szomjas volt a különös békességet sugárzó Pál Istene iránt, de ugyanakkor túl nagynak tűnt az ár. Talán el tudott volna fogadni egy olyan „evangéliumot”, amely nem hívja radikális változásra, korábbi élete megítélésére és feladására, de ez az életformáló evangélium, ez a megváltozást követelő Jézus - még ha bocsánatot és ígért - túl nagy falat volt Félixnek. Talán többször gyötrődött, közel került, majd újra távol a két év alatt, amíg Pált fogságban tartotta, de minden alkalommal, amikor már-már majdnem közel engedte magához ezt a Jézust, kristálytisztán látta maga előtt, hogy mi mindent fog elveszíteni. A helytartót a jövendő ítélet elrettentette. Megtudhatta, hogy nem a zsidóknak kell kedveznie, nem a fölöttesei előtt kell beszámolnia tetteiről, hanem Istennek tartozik számadással. Tudjuk, hogy az elbizakodott, a maga fölött más fórumot el nem ismerő hatalmat nehéz, sokszor lehetetlennek tűnik figyelmeztetni, hogy felelős Isten előtt. Különösen, ha a keresztyén ember megalázott helyzetben van, ha ezt „bilincsek között” kell megtennie. Pál viszont tudja, hogy „hatalmi pozícióból”, az evangéliumból fakadó hatalomból beszél, s ez ad neki bátorságot, hogy megtegye. Félix, a felszabadított rabszolga, akinek magasra ívelt a pályája és helytartó lett, rászolgált nevére: „sikeres, szerencsés, boldog”. Valóban az, hiszen alulról jött és magasra jutott. Ő a „sikeres” ember, aki „szerencsés csillagzat alatt” született. És mégis, amikor a legnagyobb „szerencse” mosolygott rá, amikor Isten úgy intézte, hogy találkozzon Jézus Krisztus páratlan valóságával, az evangélium sorsfordító hatalmával, meghátrál. Csakúgy, mint egyszer a gazdag ifjú. Félix hamarosan kegyvesztett lett a császár előtt, s elfelejtett, névtelen emberként halt meg.
3./ Már csak egy kérdés maradt ezek után, kedves testvérek. Mit jelent mindez számunkra? Hogyan reagálunk mi az evangéliummal való sorsfordító találkozásra?
Jézus Krisztus evangéliuma mindannyiunk életére nézve kihívás. Senki sem mondhatja, hogy megérkeztem, mert a hitbeli igazságot értem, mert egyszer meghallottam és befogadtam az üzenetet, vagy mert bizonyos területen megváltozott az életem. Az evangélium életformáló ereje folyamatosan érkezik, újra és újra megszólít, változásra hív, újabb és újabb helyzetekben akar kiformálódni bennünk, általunk. Lássunk néhány ilyen helyzetet a korábban elmondottak fényében!
Először azokhoz szólok, akik úgy érzik, hogy erőtlenek és tehetetlenek. Akik felett érzéketlen, kéjvággyal telt, vagy éppen becstelen, korrupt Félixek vannak - életük bármely területén. Félix, a felszabadított rabszolga ott van a hivatalnokban, akinél nem mozdul az ügyed, amíg meg nem vesztegeted. Félix ott van a gátlástalan, fiatal menedzserben, aki alulról küzdötte fel magát, hirtelen gazdagodott meg, és nem tekint embernek téged, a beosztottját. Félix ott lehet a főnöködben, és - fájdalom - de ott lehet még a házastársadban is. Azt éled meg, hogy erőtlen vagy, elnyomott, beosztott, kiszolgáltatott. S talán még jobban megzavar, hogy úgy érzed, bár mindened tiltakozik ez ellen e helyzet ellen, mégis, talán még Jézus is azt várja el tőled: légy csendben, tűrj szótlanul, hiszen ez a krisztusi. Ha, így lenne, halld hát az evangélium erejét, Jézus szavát, aki azt mondja, legyetek okosok, mint a kígyó! Bátran védd meg magad, kérjél bölcsességet, erőt, kreativitást, útmutatást abban, ahogy krisztusi módon tudj szembefeszülni azzal, ami gonosz, igaztalan, és megalázó. Jézus ereje nem elgyengít, hanem megerősít, nem meghajlít, hanem megacéloz, nem passzívvá tesz, hanem cselekvésre sarkall. Légy Krisztus bölcs és bátor képviselője ebben a helyzetben! Ne nyúlj hamis és tisztázatlan eszközökhöz, de legyél kész az evangéliumot megosztani a Félixekkel. Ne palástold félelmed azzal, hogy megvetően szólsz róla a háta mögött, hanem meríts erőt Jézusból, és szabadon vállald az evangéliumot szemtől szembe. A legtöbben beosztottak is vagyunk az élet különböző területein: ott is tartozunk az evangéliummal, ha az valóban az életünk lett!
Másodszor azokat szólítom meg, akiket megérintett az evangélium életformáló ereje, közel kerültek Jézushoz, majd egyre jobban megismerve Őt, egy ponton megrémültek és visszahúzódtak csigaházukba. Megláttad, hogy ahhoz, hogy Jézust magadhoz öleld, valami vagy valaki mást el kell engedned. Félsz, hogy nem leszel rá képes - mintha neked kellene megszabadítanod magadat. Félsz, hogy ha elszakadsz a múlttól, - hiszen mindaz, ami sötét és pusztító már a múlté lett - milyen örömöd vagy megelégedésed lehet majd, amikor vissza szeretnél menni. Hadd biztassalak: a vízen járás csodáját, a természeti törvények feletti jézusi hatalmat nem lehet a csónakba kapaszkodva átélni, csak ha elengeded azt, amit oly erősen szorongatsz! Ne félj Jézusra bízni magad! Senki és semmi más nem tud nála biztosabban megtartani! Nem lehet tudni, hány alkalmad lesz még átélni az evangélium sorsfordító hatalmát. Pál apostol, Kálvin, Levente Péter, Döbrentey Ildikó, Mező Misi és sokan mások nem féltek feladni a régit, a megszokottat azért, amivel, akivel találkoztak. Egyikőjük se bánta meg ezt soha!
Bárcsak igaz szívvel tudnánk hát énekelni most: „Az Úr elé, ha tárod, a szív alázatát, Őt nem hiába várod, betér hozzád megáld...” (312,3-4.) Így legyen! Ámen.