2017.06.25.
A
Lélektől kényszerítve
Lekció: ApCsel 21,27-40.
Textus:
ApCsel 20,22-24.
Svábhegy
Ugye kíváncsivá tett titeket kedves testvérek, kedves gyülekezet, az hogy mit is mondott Pál apostol azután, hogy a római ezredes megengedte neki, hogy szóljon a néphez!? Hiszen Bibliaolvasó Kalauzunk szerinti mai napi újszövetségi igeszakaszunk egy kettősponttal fejeződött be. Így ér véget az Apostolok Cselekedeteinek 21. fejezete: „Miután ő megengedte, Pál a lépcsőkön állva intett kezével...” (ApCsel 21,40.) Na, de hogy kezdett beszélni? Vajon mit mondott ezek után? Aki ismeri az Igét, vagy aki talán előre olvasott egy kicsit ma, hogy megtudja mi következik ezután, az tudja, mit rejt a folytatás. Az tudja, mit mondott az apostol az őrjöngés után támadt hirtelen nagy csendben. De aki nem ismeri a 22. rész tartalmát, az kérem játsszon el most velem együtt a gondolattal: vajon mi, mit mondtunk volna az apostol helyében? Vagy mit mondanánk ma egy hasonló helyzetben?
Talán mentegetőzésbe kezdtünk volna, elmagyarázva a honfitársainknak, hogy egyáltalán nem vagyunk hazaárulók, s hogy tanúink vannak arra, hogy ellentétben a rólunk terjesztett hamis hírekkel, nem szegtük meg a mózesi törvényeket. Oly annyira, hogy ezt tanúkkal is tudjuk bizonyítani. De Pál – egyelőre hadd áruljak el csak ennyit – valami egész mást tesz.
Ahhoz azonban, hogy megértsük majd a végén Pál magatartását, illetve hogy őszinte választ adhassunk arra, hogy mi hogyan reagálnánk hasonló helyzetben, néhány információra szükségünk van itt az elején. A történet előzményei a következők. Pál apostol a harmadik missziói útján, Kr. u 52-55 között Kis-Ázsiában, a mai Törökország területén azokat a gyülekezeteket szerette volna meglátogatni, bátorítani, tanítani, amelyeket az első két missziói útja során alapított. Ezek közül kiemelkedett az efézusi gyülekezet, ahol aztán majdnem három évig tartózkodott. Ugyanakkor nem juthatott el sok más városba, ahol az evangéliumot akarta hirdetni, mert a Szentlélek ezt valahogy mindig megakadályozta. Nem tudjuk pontosan mi történt, talán mindig közbejött valami. Azt viszont tudjuk, - ahogy alapigénkből is hallottuk, - hogy Pál azt érezte, hogy a Lélek mintegy kényszeríti, terelgeti őt egy másik cél, egy másik város felé, ez pedig Jeruzsálem.
Az apostol ezért - hosszú idő után újra - Jeruzsálembe látogat. Még egyszer elmegy népe fővárosába, talán azért is, hogy elbúcsúzzon apostol-társaitól, talán azért is - mint az a Korinthusi levélből kiderül, - hogy elvigye a Kis-Ázsiában gyűjtött adományt a jeruzsálemi keresztyéneknek, hogy utána útra kelve Rómába menjen. Mert az a végső célja, hogy pogányok és királyok előtt tegyen bizonyságot Jézus Krisztusról. Most azonban olyasmi történik, ami teljes mértékben keresztül húzza az apostol számítását. Nemcsak ő érkezik Jeruzsálembe, hanem vele - sőt már előtte - hírek is, majd érkeznek az apostol után olyanok is, akik már Kis-Ázsiában vádolták őt, és most itt, Jeruzsálemben is ellene beszélnek. S ez nem pusztán azt jelenti, hogy vitatkoznak vele vagy vitatják azt, amit az apostol tanít, hanem egészen konkrétan ellenségei az apostolnak. Nemcsak a missziói munkában akarták őt megakadályozni, nemcsak arra törekedtek, hogy ellehetetlenítsék, hanem az életére törnek. Ebből bomlik ki a közvetlen előzmény: Pál a városba érve elmegy az apostoli tanácsba, ott beszámol a missziói útjairól, az apostolok pedig kötelezik őt arra, hogy a törvényes vallási rendnek tegyen eleget. Böjtölés után menjen el a templomba, mutassa be a tisztulási áldozatot, - és majd ezután kerülhet sor a többi dologra.
Amikor Pál néhány társával megérkezik a templomba, már ott vannak azok, akik Kis-Ázsiából érkeztek, s felbőszítik ellene a tömeget, óriási ribillió tör ki, Pált már-már meglincselik, amikor a jeruzsálemi fellegvárból az ott tartózkodó ezredes leküld egy csapatot és kimenti az apostolt. Kimentik az őrjöngők karmai közül. Ez röviden az a történet, amit felolvastam. Azonban azt is el kell mondani, hogy ezzel nem érnek véget a hányattatások, sőt tovább nő az apostol elleni harag. Majd a következő részben olvasunk arról, hogy összeesküvést szőnek ellene. Ennek aztán az lesz a következménye, hogy az apostolt védőőrizet alatt elszállítják Cézáreába, s onnantól kezdve hosszú évekig tartó raboskodás kezdődik, s végül Pál nem szabad emberként érkezik Rómába, hanem fogolyként, aki vád alatt van. Egyszóval, a Jézustól kapott nagy küldetés, hogy királyok apostolává lehessen, ilyen különös és rettenetes fejlemények során valósul meg.
Az Apostolok Cselekedeteinek ezt a különös epizódját két szempontból is érdemes most megvizsgálnunk, mielőtt a saját hitvalló magatartásunkra rákérdeznénk.
1./ Az első a tömeg nézőpontja. Hiszen a mai történetünk egy feldühödött tömeget mutat meg nekünk, akik az igazhitűséget védelmezik és Pál halálát követelik. Elég ismerős ez a kép, hiszen nincs olyan nap, amikor ne láthatnánk a képernyőn embereket, tömegeket is, akik az égre rázzák öklüket és őrjöngve üvöltik, hogy nekik és csak nekik igazuk van. Ez a hangulat nem csak a politikusok kedvelt játékszere, akik általában szívesen ülnek fel az emberi indulatok hullámhegyeire, hanem sajnos a legsötétebb, embergyilkos, démoni indulatoknak is útkészítője. Mert ha nekem igazam van, akkor lerombolhatom a másik ember házát, és akkor levághatom a másik ember fejét is.
Történelmi tény, hogy az identitását nem találó, a széteső, vagy általában a maga belső egységét, összetartozását elveszítő közösségeknek van leginkább szükségük valamilyen ellenségre, akit először gondosan ördögnek mutathatnak be, hogy aztán ellenük vezényelhessék a könnyen fanatizálható, naiv és tudatlan tömegeket, általában hangzatos, s egyébként igaznak tűnő jelszavak hangoztatása mellett. Ám ez nem csak nagy méretekben, a tömegekre nézve van így, hanem az egyes emberre is igaz: mert a meghasonlott, belülről bizonytalan, önellentmondásban élő ember kapható arra leghamarabb, hogy valakit gyűlölhessen. Aki igazán komolyan végzi a maga munkáját, vagy felelősséget vállal, mint családapa, családanya másokért, aki odaszántan helytáll egy jó ügyért, ami betölti őt mindennapi feladatokkal, annak nincs szüksége arra, hogy kifelé negatív indulatokat mozgósítson, megvessen és gyűlöljön, s ebben a borzalmas pótszerben találja meg önmagát. A nyugati társadalmakban másod-harmad generációs bevándorlóként felnövő, képzetlen és munkanélküli, következésképp kiúttalan helyzetben lévő fiatal férfiak azok, akik ma is a legkönnyebben radikalizálhatók.
De nézzük meg testvérek magunkat is az ige tükrében, s gondolkozzunk el azon, milyen üzenet rejlik a Pált meglincselni akaró, felheccelt tömeg viselkedésében?
Leginkább az, hogy valamennyi vakbuzgóság közül épp a vallási fanatizmus talán a legaljasabb, hiszen az emberek szembefordítása és egymás ellen uszítása ilyenkor mindig Isten, vagy az istenek nevében történik. Tehát az ebben résztvevők az erkölcsi felelősséget egy magasabb rendű valóságra háríthatják. Azzal menthetik magukat, hogy szent, igaz ügyet szolgálva
robbantanak fel ártatlan civileket, rombolnak le évezredes műemlékeket, kínoznak meg és végeznek ki akár nőket és gyermekeket is. A vallási mezbe bújtatott kegyetlenség, vérszomj és szadizmus Istenre hivatkozva mindenre igazolást és felmentést ad, akár egy nyilvános lincselésre is, mint itt az igében.
Az Úr testvére Jakab, aki a vénekkel együtt vezette a jeruzsálemi ősgyülekezetet, egyébként felhívta Pál figyelmét, hogy sok ezren vannak Jeruzsálemben, akik valóban hívők és rajonganak a törvényért. De ezek a buzgó és a mózesi törvényt szinte imádó emberek aztán mégis habzó szájjal üvöltik Pálról a római ezredesnek, hogy „végeztesd ki!” Tudjuk, hogy a templomra szinte ráépült római Antónius-erődnek épp az volt a célja, hogy onnan a hatalom szemmel tarthassa a templomudvaron és környékén zajló eseményeket és elejét vehessék a zavargásoknak. Pontosan ez történik itt is: egy szakasz katonát vezényel a templom udvarára a római ezredes, mert az őrszemek jelentik, hogy zavargás, tömegjelenet van odalent.
Nem különös testvérek, hogy a törvény, amint az élő Isten helyébe lép, nem hogy akadályozná a gyilkos indulatok feltörését, hanem gerjeszti azokat? Mert Isten helyébe még az Ő törvénye sem léphet. Istennek és az embernek nem elveken és igazságokon keresztül, hanem személyesen és valóságos közösségben kell találkoznia. Ahol ez nincs, ott maradnak az ideológiák és a paragrafusok, meg a magunk gyártotta szabályok, amelyek jegyében aztán igazolható minden ellenségeskedés és negatív indulat, de még a kínzások és kegyetlenkedések is. Isten helyébe nem léphet semmi és senki, s ha mégis ez történik, annak megvannak a következményei: az emberek boldogan gyűlölnek, s azt hiszik, hogy istentiszteletet végeznek, amikor pusztítják ellenfeleiket!
Félreértés ne essék, nem Isten Igéje, nem a Tízparancsolat, nem az ószövetségi törvény volt az oka annak, ami ott a jeruzsálemi templomtéren történt, hanem annak félreértett, félremagyarázott emberi alkalmazása. A korabeli zsidók ebből azonban csak azt olvasták és hangsúlyozták ki, ami megfelelt aktuális politikai-társadalmi igényeiknek. Amit a maguk kénye-kedve szerint használhattak a pogányokkal, különösen a megszálló római hatóságokkal szembeni küzdelmeikre. Így Istent is a saját szekerük elé szerették volna fogni, márpedig ez nem megy. Sajnos a keresztyén egyház története is tele van ilyen epizódokkal, melyeket ugyanez a vallási fanatizmus, ez a kegyesen kegyetlen vakbuzgóság jellemez. Elég ha az inkvizícióra, a boszorkányégetésekre, a máglyákra vagy a sokat emlegetett keresztesháborúkra gondolunk. Bűnbánattal kell elismernünk és megvallanunk ezeket, miközben arra kell törekednünk, hogy egyrészt a magunk igazát soha ne keverjük össze Isten igazságával, a magunk sérelmeit soha ne tüntessük fel Isten ügyén esett csorbaként, hiszen Jakab apostol így figyelmeztet minket is: „Tanuljátok meg tehát, szeretett testvéreim: legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra, mert az ember haragja nem szolgálja Isten igazságát.” (Jakab 1,19-20.) – Másfelől pedig nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy bűnös természetünkből kifolyólag mi is manipulálható, befolyásolható emberek vagyunk. Elismerjük vagy sem, ránk is tudnak hatni a tömegpszichózis eszközei: negatív vagy pozitív tartalmú lelkesedés. Gyilkos harag, vagy euforikus öröm. Nekünk is vannak érzelmeink, amelyek – Isten Lelkének – védelme nélkül minket is el tudnak sodorni. Amikor Pál már egészen közel jár mostani céljához, Jeruzsálemhez, akkor a cézáreai tanítványok sírva kérik, hogy ne menjen fel a városba, mert ott fogság és szenvedés vár rá. Ekkor így reagál Pál: „Miért sírtok, és miért keserítitek meg a szívemet? Hiszen én nemcsak …” (ApCsel 21, 13.) Pálra is hatással volt a többiek bánata, szomorúsága. Az ő szíve is megkeseredett. De ő nem hagyta, hogy ez eltérítse az Úrtól kapott küldetésétől. Pontosabban szólva a Szentlélek vigyázott rá, hogy akár még az emberi jó szándék, az őt féltő emberi szeretet se fordíthassa vissza a céltól. A hívő ember nem ülhet fel semmilyen tömeg hangulatnak, semmilyen esztelen indulatnak, mert az a Lélek él benne, aki nemcsak az erőnek és a szeretetnek, hanem a józanságnak a Lelke is.
Kérdezzük meg magunktól testvérek úrvacsorára, Isten előtti megállásra készülve, hogy vajon ez jellemző-e ránk? Az elmúlt napokban, hetekben nem tettünk-e, mondtunk-e olyat, amikor a magunk igazát vakbuzgó fanatizmussal képviseltük, vagy amikor a környezetünk vélt vagy valós elvárásaihoz igazodva, megfelelési kényszerből feladtuk meggyőződésünket? S ha volt ilyen ismerjük fel és valljuk meg majd az Úrnak!
2./ Ezzel pedig máris a másik szempontnál vagyunk. Nézzük meg most az eseményeket Pál nézőpontjából! – Mit üzen nekünk az ige ebből az olvasatból?
Először is azt, hogy el kell fogadnunk – és talán ezt a legnehezebb –, hogy amikor eltervezünk valamit, és az a jó meggyőződés is ott van bennünk, hogy ezekre a tervekre maga Isten késztetett bennünket, akkor mégsem mindig a terveink szerint alakulnak a dolgok. Pedig nem magunktól találtunk ki valamit, nem hirtelen szöget ütött a fejünkbe valami, vagy belénk költözött valami különös felismerés, hanem Isten indított minket arra, hogy valamit tegyünk. Ilyenkor olyan természetes érzése a szívünknek az, hogy ehhez biztosan zöld lámpát is kapunk Istentől. Az indíttatáshoz Isten meg is teremti a lehetőséget. Ha van egy cél, Isten nyilván elkészíti hozzá az utat. Sőt, egészen határozottan azt is mondhatjuk, hogy ha utat tévesztünk, az is többnyire azért van, mert elveszítettük szemünk elől a célt. Van cél, van út.
De Pál élettörténetéből mégis azt kell megtanulnunk nagy alázattal, sok lelki erőt mozgósítva, sok-sok imádságot elmondva, Isten igéje vezetését remélve, hogy nem mindig olyan egyértelmű ez. Pált arra hívta el Jézus, hogy népek, pogányok és királyok előtt hirdesse a megtérés igéit. De most a Lélek arra kényszeríti, hogy Jeruzsálembe menjen, ahol pedig - előre tudja - fogság és nyomorúság vár rá. Mert Isten nem mindig nyílegyenesen vezet minket a kitűzött cél felé. Sőt, van amikor úgy tűnik, hogy minden összeomlik, úgy tűnik, hogy Isten elveszi tőlünk azt a nagy célt, amiről úgy hisszük, hogy Ő csepegtetett a szívünkbe. Ilyenkor, kedves testvérek, nagyon sok hívő ember szívébe belopózik a kétség, ami aztán sok szálra bomlik és bénít. Csak pár szálat szeretnék ebből megmutatni.
Az egyik ilyen szívrezdülés, hogy hátha talán nem is jól értettem azt, hogy mit akar tőlem az Isten. Ez aztán nagy, kemény, intellektuális küzdelmet hoz a hívő ember számára. Tényleg jól értettem? – És ebben a küzdelemben nem is biztos, hogy minden esetben segítséget kapunk lelki társainktól. Esetleg vitára bocsátjuk egy baráti körben vagy hívő társaságban, hogy szeretnék valamit, de úgy tűnik, Isten elvette tőlem. Lelki testvéreink is sokszor azt erősítik, hogy nemhogy Isten elvette volna, hanem eredetileg sem az volt a célja, akarata, délibábot kergettem. Nagy és mély lelki küzdelem ez.
De van itt még - ha szabad azt mondani - pszichológiai vagy még mélyebben: egzisztenciális küzdelem is, amikor a
hívő ember szívében a kétség nem a cél értelmességét érinti, hanem őt magát kezdi ki. Netalán azért akadályoz Isten ennek vagy annak a célnak az elérésében, mert nem érem el azt a minőséget, hogy velem Ő jónak lássa ezt megvalósítani? Valami megromlott bennem és velem Isten ezt már nem akarja. Velem van a baj. A cél megvan, az út is megvolna, a cél értelme is egyértelmű és világos! Akkor azért gördít Isten akadályt az útra, hogy én azt a célt ne érhessem el. Meg kell állni, talán bűnbánatot tartani, talán fölül kell vizsgálni az egész életemet - és ez nagyon mély, belső, egzisztenciális dráma. Sok hívő összeomlott már ezen az érzésen, ezen a gondolaton, kedves testvérek. Olyan világos és ragyogó, hogy mit kell tenni, annyira vonzó, lenyűgöző a cél - de érthetetlen, hogy miért nem jutunk oda hamar, egyenesen és mielőbb? Az idő is sürget, az alkalom is kevés, és Isten ezt most nem engedi meg. Akkor velem van a baj. Valószínű, hogy Pál apostol is keresztül ment ezeken a gyötrelmeken, kereste az okokat, a magyarázatokat, de talán úgy, ahogy Kis-Ázsiában értette, tudniillik, Isten azzal, hogy egy ponton elzárta az utat előle, egy másik utat készített számára. Emlékszünk, keresztül-kasul járt az apostol Kis-Ázsiában, nem jutott sok városba, mert a Szentlélek nem engedte meg neki - tehát: sikertelen volt az, amit tett. Ám ekkor álmában megjelent neki egy macedón férfi, és azt mondta: Pál, jöjj át Macedóniába, jöjj Európába, szükségünk van a segítségedre. Ekkor jutott el az evangélium először Európába. Ám most, Jeruzsálembe érve az apostol még nem tudja, nem tudhatja, hogy mi az, ami miatt ez a szörnyű kavargás, a lincshangulat bekövetkezik, nem érti, hogy miért engedi Isten, hogy a Kis-Ázsiából utána jött ellenségek felbőszítsék a tömeget, azt sem érti, hogy miért sikerül ez nekik ilyen könnyen, s látszólag minden összeomlik, minden terv megsemmisül. Mi már tudjuk. Nekünk könnyű. Tudjuk, hogy végül így jut majd el Rómába, a császár elé. De a magunk ilyen harcait nekünk is meg kell vívni. Azzal a kitartással, ahogy Pál megfutotta a maga pályáját. Még a lelki testvérek sírásától sem meghatódva. Még a legszeretőbb szirénhangoktól sem megtántorodva. Célegyenest futva a Jézustól kijelölt pályán!
A másik üzenete ennek a történetnek az, hogy vannak az életünkben teljesen magától értetődő és nyilvánvaló dolgok, és vannak olyan fordulatai az életünknek, amelyeket lehet, hogy mi sem értünk igazán. Hadd kapaszkodjak bele az igébe. Amikor megérkezik a mentőcsapat és kiragadják az apostolt a lincselő tömegből, és viszik fel az Antónius erődbe, akkor az apostol kiabálni kezd az ezredeshez, és azt mondja neki, „szabad valamit szólnom neked?” Ő pedig visszakérdez: - Te tudsz görögül? Micsoda kérdés! Hát ez olyan evidens. Az antik világban mindenki tudott görögül. Vagy mégsem? Meghökken ez az ember, és rögtön folytatja is a kérdezést: - Hát nem te vagy az az egyiptomi, aki néhány nappal ezelőtt fellázított és kivitt a pusztába 4000 terroristát? A római ezredes az erőd magasából nézve azt hitte, hogy ott lent a templomban támadt a tumultus, kavargás, kiabálás, zaj valami újabb lázadásnak a kezdete, és látta azt is, hogy valaki ott van a tömeg közepette, hát megpróbálta kiemelni. Nem azért, hogy megmentse - hiszen kettős láncra verve viteti el. Azt hiszi, hogy az apostol egy közönséges terrorista, valami partizán, aki bejött a városba, embereket uszít, s magával akarja őket vinni, hogy szabadságharcot kezdjenek a rómaiak ellen. Ám abból, hogy az apostol ékes görögséggel megszólítja őt, mindjárt más válik nyilvánvalóvá. – Nem kis tanulság van abban, hogy amit mi magától értetendőnek tartunk - tudniillik önmagunkról, keresztyén egzisztenciánkról, meggyőződésünkről, képességeinkről, egész életünkről, - azt nem biztos, hogy mások is tudják. De nem pusztán a névkártyák kicseréléséről van itt szó, vagy hogy bemutatkozunk egymásnak és szépen, értelmesen elmondjuk, kik vagyunk. Itt válsághelyzet van, nagy krízis. S ennek a krízisnek a kellős közepén kell kiderülnie, hogy az apostol nem az, akinek őt gondolják. Ő zsidó, nem egyiptomi, nem lázadást akar itt szítani, s egyébként jól tud görögül, tehát valószínű, hogy a művelt értelmiség körébe tartozik. Mondhatná is az ezredesnek, hogy akkor most szépen vedd le rólam a láncokat, aztán adjál mellém katonai őrséget, és biztosíts számomra védelmet.
De az apostolnak teljes körűen el kell mondania, hogy ki ő. Ezért kéri az ezredest, hogy szólhasson a tömeghez. Majdnem úgy tűnik, mintha az apostol provokálná az ott levőket. Éppen csak megszabadul, talán mindjárt leoldják róla a láncokat is, már kiderült róla, hogy kicsoda ő, még az is kiderülhet, hogy római polgár, tehát abszolút védelmet élvez, mondhatná: hála Istennek, megúsztam ezt a lincselést, hála Istennek, kiszabadultam az őrjöngők kezéből, most aztán minél gyorsabban el kell innen tűnni. De ő teljes körű tisztázást akar. Ugyanis Pál számára nem az a tét, hogy újra meg újra elmondja személyes adatait, hogy kicsoda ő, honnan való, mi a mestersége, és hogy egyébként ártatlan. Neki Jézus Krisztusról kell bizonyságot tenni. Vagyis itt derül ki, hogy a hívő ember mindig csak Krisztussal tudja önmagát identifikálni. Ha nem tudja Krisztust elmondani, nem tudja önmagát sem elmondani. Amikor az apostol valóban el akarja mondani ezt, akkor el kell mondania, hogy ki által, kinek a munkája, kinek a hatalma által az, aki ő. Ezért Jézus Krisztusról kell beszélnie. Nagy dráma ez, hiszen ezzel csak újabb bajt hoz a fejére - majd olvasni fogjuk a későbbiekben -, s akkor már egészen egyértelmű lesz, hogy a Jézus nevéért, Krisztus nevéért kerül élet-halál veszedelembe. De nem tehet mást. Ez lesz a folytatás lényege. Mielőtt Rómába, mielőtt a császár elé kerülne, azelőtt még két Júdeában uralkodó római helytartó előtt is bizonyságot kell tenni Jézus nevéről. Félix és Fesztusz előtt.
És voltaképpen mi sem tehetünk mást. Ha keresztyénként el akarjuk mondani, hogy kik vagyunk, szólnunk kell előbb -utóbb Jézus Krisztusról. Sok minden egyebet elmondhatunk - biztos, el is kell mondani -, a hagyományainkat, hogy honnan jöttünk, hogy mi a társadalmi beágyazottságunk, hogyan gondolkodunk, hogyan látjuk a világot, milyen normák kötnek minket, de az élő és feltámadott Jézus Krisztust nem hagyhatjuk ki a történetünkből. Ha Őt kihagyjuk, mindent kihagytunk. Ha Őt kihagytuk, voltaképpen magunkat is kihagytuk a történetből. Pál nemcsak szövegelt arról, hogy még az élete sem drága küldetése elvégzéséért, és hogy meghalni is kész Jeruzsálemben Jézusért, hanem ő eszerint is cselekedett. Nekünk ma még nem kell meghalni a hitünkért Európában. De hamarosan el fognak jönni azok az idők, amikor még több bátorságra lesz szükség ahhoz, hogy iskolában és munkahelyen, családban és közéletben megvalljuk Jézus nevét. Erősödjön meg bennünk az úrvacsora által Isten Lelke, hogy mi is késszé váljunk erre! Így legyen! Ámen.