2017.06.11.
Egy fogoly de mégis szabad kislány
T: 2Királyok 5,1-3.
Svábhegy-Tanévzáró
Kedves testvérek, kedves hittanos gyerekek! A most hallott történet egyik szereplője egy olyan kislány, akit a történelem vihara, népének tragikus sorsa egyszer rendkívül nehéz helyzetbe sodort. Ez a kisgyermek azonban, korát meghazudtoló bátorságról és érettségről tett bizonyságot. Elrabolták, eladták, szolgaságba került, mégis áldássá lett környezete számára. Hogyan történt ez? „Egyszer rabló arám csapatok...” (2Kir. 5,2.) Tehát valahogy úgy történt, mint a török időkben nálunk, Magyarországon. Betört egy portyázó rablócsapat az országba, hogy amit és akit csak találnak, azt vigyék! Feldúlták a falvakat, kifosztották a házakat, rabláncra fűzték az embereket. Így került arám fogságba ez a kisleány is! A szülei, ha egyáltalán túlélték a pusztítást azt sem tudták mi lett vele, él-e még? Egy olyan országba került, aminek még a nyelvét sem érthette. Aztán ott állt a az idegen ország fővárosának a rabszolgapiacán sírva, mígnem jött a hadsereg főparancsnokának a felesége, akinek megtetszett, aki megvásárolta és hazavitte. Így lett ez a kislány Naámán feleségének a cselédje, egy életre rabszolga!
(Úr asztala elől) Mi már el se tudjuk azt képzelni, ugye kedves gyerekek, hogy milyen érzés lehetett egyik napról a másikra ilyen szörnyű helyzetbe jutni! Vagy talán mégis? Ti éreztétek már ehhez hasonlóan magatokat? Amikor se apu, se anyu nem volt veletek, és nagyon egyedül voltatok? Történt már veletek ilyen? Mit éreztetek akkor? - Segítő kérdés: áruházi, vagy utcai „elveszések” élményeinek begyűjtése, hangos ismétlése, korrigálása, összefoglalása...
- Ennek a kisleánynak is hasonló érzései lehettek, amikor az arám hadügyminiszter feleségének, tehát az ő népe ellenségeinek a szolgálatába került. Micsoda szörnyű sors! Mekkora csapás - mondja az ember! Milyen szép küldetés! Micsoda lehetőség - mondja Isten! Mert ahogy hallottuk ez a kislány valami nagy jót tett ott az idegen helyen! Úgy, hogy közben távol volt a hazájától, távol volt a falujától, távol volt a szüleitől, de egészen közel volt Istenhez!
Az történt ugyanis, hogy az egyik napon ő is észrevette, hogy valami nagy baj van! A palotában mindenki búskomor képpel járt, a szolgák egyre többet suttognak arról, hogy Naámán hadügyminiszter úr beteg, az úrnője pedig napok óta csak sírt és sóhajtozott! Rettenetes szerencsétlenség történt. A tábornok úr bőrén elkezdtek szaporodni a lepra biztos jelei: a furcsa fehér foltok, s ez az jelenti, hogy hamarosan ki kell majd zárni a házból, s csak a hozzá hasonló betegek között lehet addig, míg meg nem hal! Ez pedig nem soká be fog következni, mert a leprásokon senki nem tud segíteni! És akkor egyszer csak megszólalt ez a kis cselédlány: „de igen! Van segítség! Azt is tudom, hol! Bárcsak eljuthatna oda az én uram, mert az a próféta, Isten embere egész biztosan meg tudná gyógyítani a bajából! Elizeusnak hívják, és Samáriában lakik!” Előre elárulom nektek, a tábornok úr nem szégyellte megfogadni a tanácsot, felkelt, útnak indult, végül még a Jordán folyó vizében is megmerítkezett, és meggyógyult! De ha nem kerül oda ez a kislány, soha nem hallja meg, hogy a halálos betegségből is van gyógyulás Isten által.
Lehet tehát tanulni nekünk ettől kisleánytól, kedves gyermekek! Hiszen ez a veletek valószínűleg egyidős, ismeretlen kisgyermek több dologban is példa lehet számunkra! Figyeljétek meg: nem nyafog, hogy haza akarok menni, nem mondja azt kárörvendő módon látva az ellensége baját, hogy na végre, Isten megbüntette Naámánt, amiért engem elraboltatott, úgy kell neki, megérdemli, - hanem igyekszik segíteni rajta! De vajon miért? Talán valami érdeke fűződött hozzá? Vagy csak egyszerűen szerette még az ellenségét is? Bizony ez a kislány szerette az úrnőjének a férjét! Pedig az ő parancsára fosztogatták a katonák az ő népének a falvait, és őt is Naámán raboltatta el szülőfalujából! Annyi rosszat tett vele ez az ember, még ha a felesége talán kedves is volt hozzá! Hogy lehet az ellenség hadseregének a fővezérét szeretni?
Ti képesek lettetek volna erre? Lehet szeretni azt, aki titeket utál, aki titeket gúnyol, vagy beárul? Szeretni azt, aki elveszi az uzsonnádat, aki elfoglalja a helyedet, aki tönkreteszi a játékodat, aki összefirkálja a füzetedet, aki csúnyákat mond rád, vagy a családodra, aki állandóan verekszik veled? Ti mit szoktatok tenni az ilyen gyerekekkel? - Gyerekek válaszainak begyűjtése, hangos ismétlése, korrigálása, összefoglalása... - Látjátok mennyire más volt ez a kisleány! Ő még az ellenségét is képes volt szeretni! Nem mintha rajongott volna az arámokért, vagy repesett volna a szíve a boldogságtól, hogy elrabolták otthonról. Nem erről van szó! De arról igen, hogy olyannak ismerte meg Istent, aki kézben vigyáz az övéinek az életére, akinek a belegyezése nélkül semmi sem történhet meg velünk! Ezért fogadta el, hogy neki most a hazájától, az otthonától, a szüleitől távol kell lenni, de hitte, hogy az az Isten, akiről ő annyit hallott odahaza, biztosan itt is vele lesz! Bárcsak tanulni tudnátok ti is tőle!
De abban is tanulhatunk ettől a kislánytól, hogy bátran beszélni mert a hitéről! Figyeljétek csak meg: nem úgy szerette Naámánt, mint az édesanyját! Nem bújt hozzá, nem ölelte át, nem puszilgatta, nem sírta el neki a bánatát, hanem abban segített neki, amiben tudott! Beszélt Elizeus prófétáról, aki által Isten még a gyógyíthatatlan betegségekből is tud szabadulást adni! Mert Isten nem azt várja el tőlünk, hogy rajongjunk azokért akik bántanak minket, akik rosszat tesznek velünk, hanem azt, hogy tegyünk jót velük! Jézus is ezt kéri: „Szeressétek ellenségeiteket! Áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, és tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek és üldöznek titeket!” Pontosan ezt csinálta ez a kisleány is. Jót tett Naámánnál, amikor a samáriai prófétáról beszélt az úrnőjének.
Ha az idei hittannak legalább annyi haszna volt, hogy a mennyei Atya szeretetét ti is megismertétek, akkor nem hiába jártatok az órákra! Ha el tudjátok már hinni, hogy ő nem hagy el benneteket akkor sem, ha ilyen nagy bajba kerültök, mint ez a kislány, akkor volt értelme részt venni az ovis, vagy iskolai hittanon! Mert akkor, ti is képesek lehettek arra, hogy még a rosszakaróitokat, az ellenségeiteket is szeressétek! Azt is aki üldöz a pad körül? Igen, azt is! Azt is, aki belém rúg a folyosón? Igen, azt is! Azt is, aki állandóan csúfol az osztályban, vagy az oviban? Igen, azt is! Azt is aki becsapott, elárult, kihasznál? Igen, azt is! Ó, de sokszor lett volna szükség az elmúlt tanévben is erre a szeretetre, ugye, kedves gyerekek?
Kedves hittanos gyerekek! Ez ez, amivel ti is segíteni tudtok az ellenségeiteknek. Ha beszéltek nekik arról az Istenről, Aki őket is szereti. Ha elmondjátok nekik, hogy ő él, még ha nem is látjuk a szemeinkkel!
(Úr asztala mögül) Mit tanulhatunk meg mi, kedves felnőtt testvérek, akiket Isten felelőssé tett a következő nemzedékért, ennek a kisleánynak a szüleitől? Azt, hogy ezek a szülők alaposan felkészítették gyermeküket az életre. Mert honnan vette ez a kisgyermek ezt sziklaszilárd hitet, amivel nemcsak megállt a maga helyén, hanem még másokat is támogatni tudott? Honnan vette azokat az ismereteket, amelyek birtokában egészen határozottan beszélt Istenről? Honnan ismerte ő néhány évesen Elizeus prófétát, s azt, hogy még a halálos betegségből is meg tudja gyógyítani a betegeket? Ki csepegtette mindezeket a szívébe, ha nem a szülei? Pedig olyan kor volt ez Izraelben, amikor az istentelenség uralkodott. A király a bálványimádást támogatta, s a hitetlenséggel mindig együtt járó erkölcstelenség és anyagi romlás a széthullás felé sodorta az országot. De ez a gyermek mégis ismeri az Urat, sőt bizonyságot is tesz róla! Honnan vette ezt a meggyőződést? Ezt csak otthon hallhatta. Mennyi pozitív szülői példa: édesapai tanítás, és édesanyai imádság lehetett a mögött, hogy ilyen nehéz helyzetbe kerülve sem omlik össze ez a gyermek: nem hisztériázik, nem nyafog, nem kárörvendezik, hanem világít. Istenhez mutat utat ennek a pogány embernek
Így értettem azt, hogy rendesen felkészítették őt a szülei az életre. Pedig nyilván nem sejtették, hogy egyszer elveszítik őt, sem azt, hogy a kislány ilyen nehéz helyzetbe kerül. De azt tudták, hogy mi a legfontosabb! Hogy amikor jobbról-balról pofonok érik, akkor legyen olyan szilárd belső tartása, ami által mégis talpon marad. Hogy amikor körülötte ásít a nihil, akkor neki legyen olyan mondanivalója, amelyik emberileg reménytelen helyzetekből is határozott mozdulattal mutatja meg a segítség forrását. Azt az Istent, akit akkor sem veszít el az ember, ha történetesen semmije sem marad, úgy, mint ez a kislány is, mikor a rabló csapatok közül valamelyik katona feldobta a nyeregbe és vitte magával idegenbe. Isten ott is vele maradt! Ő volt az a kincs, akit magával vihetett, s akinek a szeretetéből, még a pogány ellenségre is futotta. Nem az ő érdeme volt ez, nem is a szülőké, de azért mégsem mindegy, hogy mit látott, és mit hallott ő odahaza! Így volt ez a fogoly kislány, mégis szabad. Szabad arra, hogy még az ellenségével is jót tegyen.
Lehet, hogy először nekünk kellene ehhez igazán megismerni ezt a ma is élő, minket is szerető, Fiát értünk is odaadó Istent, de ezáltal olyan ajándékot adhatnánk gyermekeinknek, amit soha senki el nem vehet majd tőlük! Van-e elég bátorságunk és bizalmunk ehhez?
Tanulásról hallani egy tanévzárón senki nem szeret. Én mégis azzal biztatom a kedves felnőtteket, ne szégyelljetek tanulni ennek a kislánynak a szüleitől, ti pedig kedves gyerekek ettől a kislánytól! Ámen.