2017.05.25.
Jobb nektek, ha én elmegyek –
Áldozócsütörtök
T: Jn 16,6-7.
Svábhegy
„Jobb nektek, ha én elmegyek” - kik beszélnek így? Akiknek forró lett a talaj a lába alatt: pl. labdarúgó edző akinek kiesésre áll a csapata; - hűtlenné lett férj, édesapa, aki érzi, hogy miatta van annyi veszekedés odahaza; - bajkeverő diák, osztálytárs, aki másokat is veszélybe sodor a viselkedésével... > - Beatrice : Azok a boldog szép napok
A legszebb pillanat, amikor búcsúzunk
És a vonatra felszállsz
Könnyes szemmel arra gondolok,
Hogy nehogy lemaradjál
Azok a boldog, szép napok, ég veled!
Te nem tudod, milyen jó nélküled.
Jönnek a boldog, szép napok, ég veled!
Te nem tudod, milyen jó nélküled.
Itt: Jézus beszél így! Hogy értsük a szavait? Hiszen pont az ellenkező hatást éri el vele: „Mivel ezeket mondom nektek, szomorúság tölti el a szíveteket.” A tanítványok okkal érezték úgy, hogy ha Jézus visszamegy a mennybe, ők egyedül maradnak itt a földön, kiszolgáltatva ellenségeiknek. Nos, Jézus Kr. éppen ezt a szomorúságukat orvosolja itt, amikor ezt mondja nekik: „Én az igazat mondom néktek: Jobb nektek, ha én elmegyek.”
A tanítványok ugyanis a mennybemenetel napjához közeledve egyre inkább úgy látták, hogy rossz nekik, ha Jézus elmegy. Jézus pedig itt arra hívja fel a figyelmüket, hogy higgyék el neki, mert Ő az igazat mondja most is, hogy jobb
nekik, ha Ő elmegy.
Jobb-e az, hogy Ő elment? Jobb-e nekünk, mai, késői tanítványoknak is? És ha igen, miért? Mi az áldozócsütörtökben a jó, az ünnep, az öröm?
K.T.! Ahogy próbáltam magam elé képzelni ezt a jelenetet, eszembe jutott egy régi emlékem. Édesapám egy időre külföldre ment dolgozni, ahol jó munkát és jövedelmet kínáltak neki. A testvéreim kisebb gyermekek voltak még, s amikor ez kiderült, hogy a papa egy ideig nem lesz itthon, nagy bömbölés tört ki közöttük, még én is elszomorodtam. Akkor leguggolt hozzánk és elkezdte magyarázni: hányszor kértetek olyan ajándékokat, amilyeneket eddig nem volt pénzünk megvenni. Szeretnétek még ilyeneket? Hüppögve mondtuk: igen. Én most azért is megyek el dolgozni, mert ott sokkal több pénzt kapok és abból sok mindent tudunk venni a mamának is, meg nektek is, és hozok ilyen autót. Egy kicsit csökkent a sírás, a megnyugtató szavak valamelyest hatottak, mi azonban csak annyit értettünk, hogy édesapánk egy időre eltűnik.
És a tanítványok is csak ennyit láttak, hogy a Mester eltűnt. Egy felhő eltakarta őt, mert a láthatatlan és a látható világ között éles határ van, s Jézus eltűnt a szemük elől. Hova ment? Itt van-e? Hogyan fog majd valóra válni: veletek vagyok minden napon? - Hiszen ezt épp a búcsúzáskor mondta! Egyelőre csak annyit éltek át, hogy eltűnt. Nincs, nem látjuk. Miközben azt mondta: „jobb nektek, ha én elmegyek”. Hogyan kell ezt érteni, és mi lesz ennek a folytatása? Miért jobb, hogy Jézus elment? Heidelbergi Káténk három dolgot említ meg ezzel kapcsolatban, s én ma ennek nyomán szeretném elmondani, hogy mi Jézus mennybemenetelének haszna a számunkra. > H.K. 49. K-F.
1./ Azt mondja tehát a Káté, hogy azért öröm, hogy Jézus testi formában már nincs közöttünk, mert így az Atya jobbján szüntelenül képviseli a mi érdekeinket, esedezik értünk. A legnagyobb hatalomnál, annak a birtokában is és annak a közelében minket képvisel. Azt olvassuk az Igében, hogy nem szégyellt testvéreinek tekinteni minket, a benne hívőket. A testvérünk a mindenható Isten előtt intézi az ügyeinket. Jó lenne ebbe belegondolnunk. Szüntelenül esedezik értünk. Akkor mit izgulok bizonyos dolgok miatt? Akkor miért kell szoronganunk, aggodalmaskodnunk? Akkor miért keresünk sokszor nagy árat fizetve érte mindenféle összeköttetést, amikor a legnagyobb Úrnál van a testvérünk, és ott könyörög értünk?
Jó lenne, ha engednénk, hogy ez leszivárogjon az értelmünkből a szívünkbe is, és betöltsön ennek az öröme, hogy van valaki, aki szüntelenül imádkozik értünk. Egyszer valakinek az édesanyját temettem, aki olyan keserűen mondta: amíg az anyám élt, tudtam, hogy valaki rendszeresen imádkozik értem. Most már senki sem imádkozik értem. De igen! Ha senki sem lenne a földön, az Isten szent Fia akkor is szüntelenül esedezik értünk. Ott, ahol az életünk dolgai eldőlnek, a minket legjobban szerető testvérünk képviseli az érdekeinket. Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mint aki életét adja az ő barátaiért. És Ő az életét adta értünk.
Elmondta egyszer valaki: kétségbeesett állapotban, igen gondterhelten ment az utcán, és a látóterébe benne volt, mintha valami akadály lenne előtte. Egy hosszú deszka volt keresztbe téve, és rá volt írva egy nagy táblára: vigyázz, a magasban dolgoznak! Elmosolyodott. Ezt felejtette el éppen,
hogy a magasban dolgoznak. Azt hitte, neki kell megtennie mindent önmagáért, csak éppen ezt felejtette el, hogy a testvérem már mindent elintézett, s majd ki fog derülni. Még nem tudom most, de majd kiderül. Ez az egyik áldása: jobb nektek, ha elmegyek - mondja Jézus.
2./ A másik áldása az, hogy Ő a mi fejünk - ahogy a Biblia mondja – a mennyben van, és mi, a benne hívők az Ő testének a tagjai vagyunk. Tehát, hogy mi is oda, a mennybe juthatunk. Az a tény, hogy a mi fejünk ott van a mennyben, arra utal, hogy az egész test is ott van a mennyben. Minden tagja még nem került oda, de ez a test nem esik szét. Ez egy összetartozó, organikus egység. Krisztus és a benne hívők közössége valóság.
Tehát úgy nézhetünk a jövőnkbe, hogy nekünk már foglalt helyünk van a mennyben. Aki Krisztussal valóban egy, aki Őbenne hisz, az bizonyos lehet abban, hogy elkészített helye van a mennyben. S ezt megint nem mi találtuk ki, Jézus mondta. „Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek az én Atyám házában, és majd eljövök, s magamhoz veszlek titeket, és ti is ott lesztek, ahol én vagyok.” Ezt jelenti a hívő embernek a halál. Ezért gondol egészen másként arra, mint akik hit nélkül gondolnak rá, vagy nem is mernek rágondolni. Egészen megváltoztatja az ember szemléletét, ha elhiszi Jézusnak: jobb néktek, hogy én előre menjek, és ott helyet készítsek nektek. > diákoknak szóló magyarázat: olyan ez, mint amikor nyakig benne állunk egy nem túl tiszta, örvénylő folyóban > a testünk a vízben van, amely hideg, piszkos, veszélyes, de a fejünk a tiszta levegőn, a ragyogó napfényben, biztonságban… > földi élet > < mennyei élet… - alulról nem lehet fellátni, de érezzük, hogy felülről valaki irányít, véd...
Ezzel a reménységgel várjuk őt vissza is. A mennybemenetel történetének leírását így fejezi be Lukács: „Az a Jézus, akit láttatok felmenni a mennybe, eképpen jön majd el, ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe.” (Ap.Csel 1,11.)
3./ A harmadik, amit említ Jézus alapigénkben, hogy elküldte, mintegy – viszont-zálogul, ahogy a Káté fogalmaz – az Ő Lelkét nekünk! Jézus így mondta: jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem megyek el, nem jön el hozzátok a Pártfogó. Ha pedig elmegyek, elküldöm azt tihozzátok. Vagyis: Ő testi jelenlétére nézve nincs többé az övéi között, de Lelke által ott marad velük, sőt - azt olvassuk a Bibliában - ott marad bennük. Aki Jézusban hitt, annak Ő ajándékozza az Ő Szentlelkét, és így teszi bizonyossá a jelenlétéről. – Honnan lehet tudni ezt? Onnan, hogy megígérte: „ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.” Sokszor tapasztaljuk az Ő jelenlétét, és annak jeleit, bizonyságait.
Elgondoltam: ha Jézus nem megy vissza a mennybe, akkor ma is csak egyidejűleg egy helyen lehetne. Tehát, ha valaki találkozni, vagy beszélni akarna vele, akkor el kellene utaznia a Jordán partjára. Vagy esetleg Ő utazná, mint utazó prédikátor a világot, de meg kell várni, hogy ellátogasson ide is, és az összes többi az alatt nem találkozhatna vele, csak éppen, ahol ott van. Ezért mondja: jobb néktek, ha én elmegyek, mert így egyidejűleg mindenkivel hallótávon belül vagyok. Így mindenkinek az imádsága eljut hozzá, egyidejűleg mindenütt éreztetni tudja az Ő hatalmát, egyidejűleg az összes benne hívők átélhetik az Ő jelenlétét. Nem sokkal jobb ez? Mérhetetlenül jobb, mintha nem ment volna vissza, és most is csak egy helyen lehetne Őt megtalálni. – Vajon elhisszük-e mindezt?
Mert kedves testvérek, a mennybemenetel ünnepe mindig a hitünkre kérdez rá. Isten ma a hitünkből vizsgáztat minket nagy szeretettel.
Hadd mondjak erre egy példát: bölcs szülők néha nehéz helyzetnek is kiteszik a gyermeküket, vagy rászorítják valamire, hogy mondjuk egy hangszeren több órát gyakoroljon. Az neki gyötrelem egy ideig. Vagy a nyári szünidő jó részét áldozza fel arra, hogy úgy, ahogy megtanul egy idegen nyelvet. Akkor talán bosszankodik, de évek múlva áldja a szülőt, hogy elrontotta a vakációját azzal, hogy tanulni kellett, mert így a többszörösét éri önmagának ezzel a tudománnyal. Ő akkor azt élte át: ez rossz, de valaki tudta, hogy ez neked nagyon jó lesz egyszer. Az a kérdés: hiszünk-e így a minket nagyon szerető Istenben: Ő mindig a javunkat akarja, és egyedül Ő tudja, mire van szükségünk?
4./ És végül: Jézus mennybemenetlének negyedik örömhíre az, hogy a mennyország már most elkezdődhet számunkra! A Káté így írja: a Szentlélek „ereje által nem a földiekkel törődünk, hanem az odafelvalókkal, ahol Krisztus van, ülvén Istennek jobbján.” – Vigyázzunk azonban testvérek! Ez a mennyország: nem egyenlő azzal a földi paradicsommal, amit a milliárdosok megpróbálnak megteremteni maguknak, ez nem azonos a Bounty-val: az Éden-kert ízével, és a szekták által megrajzolt giccses kis amerikai álommal sem, amelyben elegánsan öltözött hölgyek és urak mosolyognak a réten, sok szép és egészséges gyermekkel, és ahol a háttérben házi és vadállatok békésen játszadoznak egymással. A bibliai értelemben vett menny még kevésbé hasonlít ahhoz a ritka érzéshez, amit különösen boldog pillanataiban szokott mondani az ember: „a mennyben érzem magam!” Ez nem a szerelmesek álomvilága, nem a költők fantáziájának végterméke, hanem az a másik, ma még láthatatlan valóság, amit azonban már itt és most ténylegesen megtapasztalhat a hívő ember!
Hogyan és mikor? Például akkor, amikor pokoli nehéz terhei vannak. Ahogy a költő mondja, roskadozva viszi a lelkét, mert nem talál megoldást a munkahelyi konfliktusaira, a családi problémáira, a szerelmi bánatára, s úgy érzi értelmetlen az élete, de mennyei reménysugarat kap egy beszélgetés, egy csendesség, netán egy zenedarab által Jézustól. Esetleg a fizikai terhei váltak mázsás súlyokká, a mindennapi szörnyű szürkeség, a napi hajsza vált pokolivá számára, de ki tudja, honnan, mennyei erőt kap a hordozásukhoz. De az is lehet, hogy pokolian egyedül érzi magát, és mennyei társat kap Krisztusban, földi társakat pedig a keresztyén testvérekben. Netán pokoli támadásoknak van kitéve a hite miatt, mégis olyan mennyei békességet nyer, amin ő csodálkozik a legjobban, ami minden értelmet felülhalad! Aki Jézus Krisztussal közösségben él, az már most a mennyország polgára, akkor is, ha ez az állapot csak a földi lét végén teljesedik ki a maga boldogságában számunkra! Pál apostol így ír erről: „Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett, azt készítette el Isten az Őt szeretőknek.” (1. Kor. 2:9.) Nem úgy van tehát, hogy 60, 70, 80 esztendő, aztán jön az örökkévalóság a mennyben, hanem a menny, a Krisztussal való együttlét itt és most elkezdődhet a számunkra!
Vidéki kis falvakban, vagy apró erdélyi falukban bizonyára láttunk már ún. tiszta szobát. Ezt gazdagon felszerelik, drága bútorokkal rendezik be, itt mindig fehérre vannak me
szelve a falak, itt mindig rend van, s ezért ide szinte soha nem lépnek be életükben a háziak. A másik szoba, ahol laknak ehhez képest rendetlen, sötét, sokszor konyha is egyben, viszont itt élik az életüket! A tiszta szobába csak akkor megy be, ha már lábbal előrefelé viszik, ha meghal, ti. ott ravatalozzák fel! – Testvérek, sok hívő ember így gondolkodik a mennyről is: hogy az csak az a tiszta szoba, ahová majd halála után kerül, de nem abban él! Jézus Krisztus ma arra hív, hogy már most a mennyben, a Vele való közösségben éljünk! – Lehet ennek nem örülni? – „Felment a mennybe”, hogy mi is részesedjünk már itt a földön az ő mennyei világának minden áldásából. Ahogy az efézusi levélben olvassuk: „Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki megáldott minket mennyei világának minden lelki áldásával a Krisztusban.” (Efézus 1:3.)
Az esztergomi Keresztény Múzeum első kiállítótermében egy csodálatos, 15. századból származó, közel ember nagyságú Krisztus-szobor található. A Megváltó fején egy csavar helye látszik. Ennek hátterében az rejlik, hogy a liturgia üdvösségtörténetet megjelenítő gyakorlatában nemcsak a karácsonyi eseményeket vagy a passiótörténetet játszották el, hanem más bibliai elbeszéléseket is. Nem nosztalgiázás volt ez, hanem az igehirdetés eszköze: megpróbálták a hit eseményeit megragadhatóvá tenni. Mennybemenetel ünnepén a felfüggesztett Krisztus-szobrot felhúzták a kupolába. A gyülekezet közelében látható Krisztus felemeltetett. Ennek nyomát őrzi ma is az említett alkotás.
A mennybemenetel ünnepe a mi tekintetünket is felfelé irányítja a láthatatlanokra, hogy utána annál tisztábban tudjunk tájékozódni itt, és jobban ismerjük meg önmagunkat is, és merjünk építeni a mi Urunkra. Elhisszük-e neki, mert ő az igazat mondja: Jobb nektek, ha én elmegyek, mert akkor eljön hozzátok a Pártfogó? Ő megérti a szomorúságunkat is, de orvosolja azt, ezzel az ígérettel. Boldog ember, aki mer bízni a ma is élő, uralkodó Krisztusban. Ámen.