2017.05.21.
Soli Deo Gloria!
Lekció: ApCsel. 12,20-25.
Textus: Ézsaiás 42,8.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! A reformáció elindulásának 500. évfordulója alkalmából az első félévben havonta egyszer a félévezreddel ezelőtt kikristályosodott, híressé vált reformátori jelmondatokkal foglalkoztunk az istentiszteleteken. Beszéltünk már arról, hogy egyedül a Szentírásból tudjuk meg, hogy egyedül Krisztus érdeméért és egyedül kegyelemből van üdvösségünk, s hogy ezt egyedül hit által ragadhatjuk meg. A sorozat zárásaként ma arról kell szót ejtenünk, hogy mindezért egyedül Istené a dicsőség - Soli Deo Gloria! Ez az összegző, ötödik jelige annyira egybeforrt a mi egyházunkkal, hogy sokan szinte református tanításnak vélik, pedig ez a kifejezés végigvonul az egész Biblián. Utánanéztem, összesen 377-szer szerepel benne.
1./ Az Isten dicsősége. Beszéljünk először arról, hogy mit is jelent a „dicsőség” kifejezés, és hogy konkrétan mit értünk „az Isten dicsősége” alatt! - Manapság a „dicsőség” szót alig-alig használjuk, kivéve az egyházi nyelvben, az úgynevezett „kánaániban”. Talán akkor mondjuk még, ha sportolók szereznek dicsőséget, hírnevet országuknak egy-egy világversenyen. Nem értjük ezt a kifejezést, mert ez a kifejezés annyira Isten sajátja, hogy ha őt nem ismerjük, ha vele nincs kapcsolatunk, akkor szükségszerűen csak valami torzó, valami ahhoz hasonló, valami halovány utánzat lehet csak, ami eszünkbe jut, ha ezt halljuk. A római levél szerint viszont mindnyájan nélkülözzük Isten dicsőségét, nincs részünk benne. Nem is tudjuk mi az, pedig erre vágyunk egész életünkben. Kiestünk ugyanis az első emberpár bűnesete révén Istennek a dicsőségéből, a vele való harmonikus viszonyból, s ezáltal elveszítettük az ő dicsőségének ismeretét. Csak távoli emlékek élnek a lelkünk legmélyén arról, hogy valahol ezen a világon, valamikor ebben az életben el kellene jutni arra a helyre és állapotra, ahol nincs részünk a töredékességben, a rész szerintiségben, az ideig-valóságban. Ahol zavartalan a rend, ahol tökéletes a jóság, ahol teljes a béke, ahol hiánytalan az öröm. Ezt kutatjuk szüntelenül és igyekszünk fellelni szerelemben és munkában, családban és hivatásban, élvezetekben és mámorban, sikerben és hatalomban. Ezért törekszünk öntudatlan módon is egyre feljebb: egyre magasabb modern Bábel-tornyokat építünk, egyre gyorsabban jutunk hozzá az egyre nagyobb mennyiségű információkhoz, egyre messzebbre küldjük űrszondáinkat és keressük az élet nyomait egyre távolabbi helyeken is. Beismerjük vagy sem, az elveszített dicsőség, Isten lénye után kutatunk, s közben nem találunk mást, csak a magunk szánalmas kis dicsőségét. Átmeneti tudományos eredményeket, amelyek nyomán csak a kérdéseink szaporodnak. Részsikereket a munkában és a hivatásban, amelyek bennünk is, kollégáinkban is sokszor keserű szájízt hagynak. A hatalom és a pénz részegítő érzését, amely után azonban mindig jön előbb-utóbb a megcsömörlés és a kijózanodás. A mai ember teljesítménye épp olyan nevetségesen hatalmas, mint az ókori Bábel tornya, amihez Istennek le kellett szállnia a mennyből, hogy észrevegye. Bábel tornya sohasem érhet el az égig! Mert Isten ezt mondja magáról Ézsaiás próféta szerint: „Én vagyok az Úr, ez a nevem, nem adom dicsőségemet másnak, sem dicséretemet a bálványoknak.” (Ézs. 42,8.)
De mi is az a dicsőség? Nos, a Bibliai Lexikon szerint: „Olyan kisugárzás és hódolatra indító méltóság, amely valakiből, aki igen hatalmas, az őt szemlélőre kiárad és azt csodálatra, vagy imádatra készteti.” Istennel kapcsolatban az ő személye kisugárzó megjelenését, önmaga ragyogó megmutatását jelenti. A dicsőség fogalma magában hordozza Isten gazdagságát és erejét, hatalmát és méltóságát, ragyogását és hírnevét. Tehát egészen Isten lényéhez tartozik, amit mi még a Mi Atyánkban sem kérünk, hanem csupán elismerhetünk: „Tiéd a dicsőség”! Testvérek, mindez talán egy kicsit száraz és dogmatikus összegzésnek tűnik, pedig egyáltalán nem az.
Ugyanis az „egyedül Istené a dicsőség” megfogalmazásban ott van az, hogy te Isten, te vagy egyedül nagy és fenséges, hatalmas és csodálatos, örök és változástól mentes. Olyan fényességben laksz, melyhez senki sem közelíthet. Megfoghatatlan vagy, ember meg nem ragadhat, korlátozott értelmünk nem tudja befogadni a te teljességedet. Te vagy az, aki a világot megteremtette, működteti és kormányozza. Nálad futnak össze a történelem és az egyes emberi sorsok szálai. Minden emberi zűrzavar ellenére akadálytalanul véghezviszed akaratodat és csodáidat.
Mi tehát az Isten dicsősége? Isten dicsősége: fenség. Olyan fenség, amely rettenettel tölti el az embert. Szoktak minket, reformátusokat azzal vádolni, hogy a mi Istenünk a mohamedánok Allahjához hasonlít, a fenségében megkérdőjelezhetetlen, mindent determináló Istenhez, aki előre megírta az ember életének minden mozzanatát, aki a történelemben egy forgatókönyvet valósít meg. Holott csak azért mondjuk, hogy Isten fenséges és rettenetes, mert a dicsőséges Istennel találkozva nem mondhat mást az ember. Ott az ember azt éli át, hogy teremtmény. Nem teremtő, hanem teremtmény. Ahogyan Ézsaiás próféta is átéli elhívásának látomásában, amikor Istent látja dicsőségében a templomban: „Jaj nekem! Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom. Hiszen a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim!” Vagy mint amikor Péter rádöbben a csodálatos halfogás nyomán, hogy ki is ül a csónakjában: „Eredj el tőlem Uram, mert én bűnös ember vagyok!” Mikor az ember találkozik a Teremtővel, a fenségessel, akkor a teremtmény -érzet rettegése tölti el őt. A mindent fölülmúlóval találkozik, aki őt teremtette, akinek a kezében van az élete, akinek kiszolgáltatott.
Egy múlt századi német teológus, Rudolf Otto írt arról, hogy az embert az Isten szentségével, fenségével, dicsőségével találkozva kettős érzés keríti hatalmába. Egyfelől ez a rettegés, ez a félelem, másfelől viszont a vonzalom, a lenyűgözött állapot, az érdeklődés. Latinul a tremendum és a fascinandum.
Isten dicsősége az ember számára végtelenül rettenetes és végtelenül csodálatos. Eleinte taszítja, ugyanakkor végtelenül vonzza is az embert. Ahogyan vonzotta Mózest az égő csipkebokor, amely égett de nem égett el, és odament, hogy lássa, mi az. S hallania kellett: Vedd le a saruidat, mert szent föld az, amelyen jársz. Mózes Istennel találkozott, azzal, aki ég, de meg nem emésztetik. Aki örökké él. Ez az a titok, amire vágyik az ember, amit meg akar ismerni. Vagy ahogyan Zákeus „kereste látni”, hogy ki az a Jézus. – Mi az Isten dicsősége? Ő maga. Ez nem olyasmi, amit emberi arányokkal is lehetne érzékeltetni. Istennek nem ilyen értelemben tulajdonsága az Ő dicsősége. Ő maga a dicsőség. A Biblia alapján tehát a dicsőség Istennek elidegeníthetetlen tulajdonsága. Nagyság és jó hírnév egyben. Istennek ez a tulajdonága már a világ teremtése előtt sajátja volt, s az örökkévalóságban még inkább ki fog teljesedni. - Talán nem felesleges Isten kizárólagos dicsőségének a gondolatát leporolni ma, amikor minden rólunk szól, a mi kényelmünkről, a saját vágyaink megvalósításáról és a magunk sikereiről. Pedig nem a miénk, hanem továbbra is egyedül Istené a dicsőség!
2./ Az Istentől elrabolt dicsőség. A második gondolat, amit Isten Lelke elém hozott, hogy ezt az isteni dicsőséget az ember kezdettől fogva meglopja. Szóljunk hát az elrabolt dicsőségről.
Egy nagyon különös, első látásra az Apostolok Cselekedeteiről írott könyv tematikájába sehogyan nem illeszkedő történetet olvastam fel. Heródes királyról szól, közelebbről I. Heródes Agrippa haláláról. Ha Bibliaolvasó Kalauzunk szerint folytatólagosan olvassuk ezt a könyvet, akkor láthatjuk, hogy az Apostolok Cselekedeteiben az evangélium terjedéséről van szó. Ahogy Jézus parancsolta az övéinek: tanúim lesztek Jeruzsálemben, Júdeában, Galileában, Samáriában, a föld végső határáig. Láthatjuk a lánglelkű igehirdetőket, a csodálatos gyógyításokat, megtérések sokaságát. De szinte érthetetlen, hogy miért került be ennek az uralkodónak a halála az ebbe a könyvbe? Miért ennyire fontos az ő alakja? Ki ő tulajdonképpen? Mit tudunk róla? Heródes Agrippa azonos azzal a Heródessel, aki elfogatta Jakabot, és kivégeztette. Ő az, aki Péter letartóztatásáért is felelős. Látszólag – hogy a zsidók vezetőinek kedvében járjon, felvette a farizeusi kegyességet – ám ez csak a látszat volt. Korának egy rendkívül ügyes politikusa volt, aki mind belpolitikai, mind külpolitikai téren nagyot alkotott. Annak a Nagy Heródesnek az unokája, aki a betlehemi gyermekgyilkosságot elrendelte. Olyan ügyesen irányította elődei birodalmát, hogy jelentős részekkel bővült területe, sőt a királyi címet is elnyerte, ami után elődei még csak vágyakoztak. De miért kellett ilyen csúnya véget érnie az ő életének? Miért kellett ilyen kínok közt elpusztulnia? A Szentírás megadja rá a választ.
A történetben épp egy ügyes királyi húzásának lehetünk tanúi, egy szövetségkötésnek. Kincstartójának Blásztusznak a tanácsára elfogadta a tírusziak és szidóniak közeledését, akiket gyűlölt ugyan, de anyagi haszna származott e szövetségből. Blásztusz jól látta át, hogy Heródes számára gyümölcsöző a tírusz-szidoni kapcsolat, hiszen a galileai terményeknek kiváló felvevőpiaca volt e két városállam. Mi volt akkor a hiba? Miért kellett meghalnia Heródesnek? Azért, mert Heródes Isten helyébe lépve fogadja a tíruszi küldöttség hódolatát. Elfogadja, hogy Istennek tartsák, sőt trónusán ülve erősíti is ezt a gondolatot a népben. Isten népének királya, vezetője, Isten helyén tetszeleg-pózol. Isten pedig másnak nem adja az Ő dicsőségét. Isten népe vezetőjének nem Isten szerepében kellene tetszelegnie, hanem életével, magatartásával az Úrra kellene mutatnia. Érdekes, hogy e tényt, Heródes dicstelen végét Biblián kívüli adatok is leírják: a zsidó származású történész Josephus Flavius, ugyancsak rosszallólag emlékezik meg e tényről. Így ír róla: „Az ünnepség második napján Agrippa már korán reggel a színházba ment, csodálatos művészettel szőtt színezüst ruhában. A felkelő nap sugaraiban káprázatos fényben csillant meg az ezüst, és úgy elvakított mindenkit, hogy kénytelenek voltak félelemtől borzongva elfordulni. A hízelgők hamarosan mindenfelől lelkes kiáltásokkal köszöntötték, istennek nevezték, és kérték, árassza rájuk kegyeit, hiszen ha eddig embernek tisztelték, a jövőben embernél hatalmasabb lényként akarják imádni. A király ezt egészen természetesnek találta, és nem utasította vissza istenkáromló hízelkedéseiket. De nyomban szörnyű fájdalom kezdte kínozni gyomrát, és már kezdettől fogva irtózatosan meggyötörte... Még öt napig szenvedte a kínokat belső részeiben, míg végre meghalt, életének ötvennegyedik, uralkodásának hetedik évében.” (Josephus Flavius: A zsidók története XIX.8.2.)
Itt válik érthetővé az, hogy miért kellett belekerülnie ennek a történetnek az Apostolok Cselekedeteiről írott könyvbe: ha megnézzük az apostolok szolgálatát, mindenhol azt olvashatjuk, hogy Jézus nevében cselekedve Istennek adtak hálát és dicsőséget. Gondoljunk az Ékes-kapui sánta történetére: Mit mond Péter? „Ezüstöm és aranyom nincsen, de amim van azt adom neked. A Názáreti Jézus nevében kelj fel és járj!” Nem én vagyok annyira ügyes, hogy gyógyítani tudok, hanem erre kizárólag Jézus nevében vagyok képes. És ugyanez jellemzi a teljes könyvet. Itt pedig ez a király a maga dicsőségét kereste, magát helyezte előtérbe.
„Én vagyok az Úr, ez a nevem, nem adom dicsőségemet másnak, sem dicséretemet a bálványoknak.” (Ézs. 42,8.) - hallottuk alapigénkből. Isten az ő dicsőségét már csak azért sem adja másnak, mert a bűn története, ez a fájdalmas és tragikus történet, ami végigkíséri az emberi történelmet, voltaképpen nem más, mint a dicsőség rablások története. Az Éden -kerti történetben nem a gyümölcs ellopása volt az igazi probléma. Isten nem kicsinyes. Az ember Istent lopta meg, és azóta is dicsőség-tolvaj az ember. De ennek mindig megvannak a következményei. Heródes Agrippa és mások esetben is. Ott van például a hatalmas babilóniai király, Nabukodonozor. Isten Dániel prófétán keresztül figyelmeztette, hogy ha nem tér meg, és nem hagy fel önmaga imádatával, akkor megőrül, és elveszti hatalmát és életét.
1947 elején három kárpátaljai református lelkész, Zimányi József, Simon Zsigmond, és az én egyik távoli rokonom, Horkay Barna levelet írtak Sztálinnak, a következő szöveggel: „Hatalmas Sztálin! Isten a német fasizmust sok orosz és más nép fiainak vérével törte le. Te a győzelem dicsőségét is magadnak tulajdonítottad. Mindenben Isten helyére helyezted magad. Hatalmas búzamezők mellett nagy táblákon hirdette a dicsekvő felírás: Isten nélkül és imádság nélkül, de műtrágyával és traktorral! Ezért az Úr meg fog alázni, mint Nabukodonozort. Saját fiaid fognak megvetni téged. Amíg időd van, szállj magadba, adj dicsőséget a felséges Istennek! Ez népednek is a javára lesz. A gőgös Belsazár egy éjszaka birodalmával együtt elveszett.” A levélírók persze pár hónap után a Gulágon találták magukat, viszont ha hihetünk a szovjet történészeknek, Sztálin Heródes Agrippához hasonló körülmények között halt meg: sápadtan, összegörnyedve, gyötrő gondolatok között, reszkető térdekkel. - Testvérek, az ember mindig úgy képzelte a dicsőséget, hogy valami nagyot hoz létre, de hol vannak Asszíria szárnyas oroszlánjai, a rodoszi kolosszus, Szemirámisz függőkertje, az efézusi Diana templom dicsősége? Dicsőségemet másnak nem adom! Emlékezzünk a bábeli dicsőség rablásra: amikor a dicsőséges Istennek le kell szállni a mennyből, hogy lássa, hol az a hatalmas torony, amit a dicsőség-tolvaj ember épített a saját hírnevére!
Mit tanulhatunk mi ebből az esetből? Mire figyelmeztet Isten ma minket ezen az Igén keresztül? Arra, amit reformátor őseink helyesen ismertek fel: Egyedül Istené a dicsőség! Helyesen ismerték fel és tették a reformáció egyik alaptételévé: Soli Deo Gloria - Egyedül Istené a dicsőség!
Vajon a mi életünkben mindez hogy van? Kinek adjuk a dicsőséget? Elfogadjuk-e ha minket dicsőítenek? Jó-e, ha csak pillanatokra is, a dicsfényben sütkérezni? Vagy valóban Istené a dicsőség? Ahogy naponta imádkozzuk: „Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség, mindörökké”. Vajon egy jól sikerült feladat után, egy sikeres vizsgát követően, egy eredményes munka végeztével, egy jobb cselekedetünk után mi fogalmazódik meg a gondolatainkban? Elégedettek vagyunk magunkkal, vagy Istennek adunk hálát? De hát nem a mi kitartásunk, nem a mi szorgalmunk eredménye volt? Igen ám, de ki adja az erőt mindehhez, ki adja az egészséget, ki ad értő elmét, szerető szívet, cselekvő kezet számunkra?
Valóban övé a dicsőség? A minket körülvevő világban a legtöbb ember nem így gondolkodik! Sztárokat és celebeket istenítenek. Hallottam fiatalokat egy énekesről beszélni: „Ő nem olyan, mint Isten, ő az isten!” Politikusok ma is elérhetetlen magasságokban pózolnak! Sebészorvos szájából hallottam: a műtőben én vagyok az Isten!
De ne más háza előtt söpörjünk! Nézzünk őszintén magunkba! Megvallom, hogy az én életemben, de tudom, hogy sokunk életében is kísértés ez. Talán nem az, hogy Istennek képzeljük magunkat, de hogy Isten helyébe kerüljek, hogy erőmet, tehetségemet, kitartásomat esetleg sokra értékelve ne mindig adjak hálát. Hogy gondolatban azért csak megveregessem a magam vállát. Hogy ne szüntelen megköszönve az ő kegyelmét és szeretetét éljek ebben a világban, s így óhatatlanul is dicsőség-tolvajjá válok. S ez, kedves testvérek még olyan szinten is megjelenik, mint hogy mit akarok kezdeni az életemmel? Mi az életcélom? Megvalósítani magamat? Elérni az álmaimat? Beteljesíteni a vágyaimat? S ha azok nem Isten szerint valók? Vagy keresni azt, hogy ő mit akar velem? Ő kit akar nekem társnak adni, ő milyen pályán akar engem látni, ő milyen életkörülmények között akar boldoggá tenni? – Református identitásunk lényege abban áll, hogy Isten dicsőségére, s ebből fakadóan embertársaink javára, üdvösségére éljünk. Ehhez azonban az Isten dicsőségét meglopó embernek az Istentől ajándékba kapott dicsőség emberévé kell lennie.
3. Az Istentől ajándékba kapott dicsőség. Hadd szóljak harmadszor erről, az Istentől ajándékba kapott dicsőségről is valamit. Isten ugyanis nem azért mondja, hogy „dicsőségemet másnak nem adom”, mert féltékeny volna és irigy. Ő nem kicsinyes. Mennyi dicsőséget ad nekünk Isten! Azt énekli a zsoltáros az emberről: kevéssel tetted őt kisebbé az angyaloknál, dicsőséggel és méltósággal koronáztad meg. Egy másik zsoltárban így gyönyörködik a zsoltáros a világ szépségében: mily dicsőségesek a te munkáid! Ahol Isten jár, ahol ő alkot, ott dicsőség van. Ott fölragyog a dicsőségnek napfénye, az Istentől jött világosság. Ezért mondja Kálvin, hogy a teremtett világ Isten dicsőségének színtere: „theatrum gloriae Dei”. Nem a színtér dicsőséges, hanem Isten dicsőséges. A világ csak addig dicsőséges, amíg Isten benne van. Csak addig dicsőséges az emberi élet, amíg az Isten képmása. Amíg a szívben és a lélekben ott él az isteni valóság. Csak addig dicsőséges az egyház, amíg Isten az ura és királya.
Isten azonban ezt a dicsőségét nem tartotta meg kizárólag magának, hanem megosztotta velünk! Az ő dicsősége karácsonykor megjelent köztünk, ahogy később János apostol is visszaemlékezett: „Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét” (Jn. 1,14.) Igen, Jézus Krisztus maga az Isten dicsőségének hordozója és visszatükrözője, hiszen Ő mondta, hogy „aki engem látott, látta az Atyát.” Az a dicsőség, amely a mennyben, a magasságban Istené, megjelent ezen a földön egy újszülött fiúgyermek formájában, hogy aztán nyilvános szolgálata idején vigye, sugározza szét ezt a dicsőséget, az Isten szentségét, fenségét, hatalmát és szeretetét mindenütt, ahol csak járt. Paráznáknak és vámszedőknek, rongyos és jól öltözött gonosztevőknek, kicsinyeknek és hatalmasoknak. És hogy Isten dicsősége ne csak kortársai lehessen, hagyta magát elfogni, elítélni, megölni és eltemetni, hogy aztán dicsőségesen kilépjen a sírból, és uralkodjon örökkön-örökké. De Istennek ez a dicsősége nem állt itt meg, mert folytatódott az ősegyház életében: bizonyságtételben, szeretetszolgálatban, asztalközösségben, misszióban. Az örök dicsőség fénye azóta is megtörik az egyház, a gyülekezet, a hívők életén. Ahhoz, hogy ma felismerjük a hit látására van szükség. De akiben Jézus Lelke él, az meglátja az Isten dicsőségét ma is. Ott, ahol egy beteg vergődik a fájdalmak között, és mégsem enged a meggyőződéséből: tudom, hogy minden a javamat szolgálja, és még a halál sem választhat el Isten szeretetétől! Ott, ahol egy férj azt tudja mondani feleségének: „Sajnálom, bocsáss meg, elszúrtam.” És ha erre a felesége azt mondja: „Nem haragszom, kezdjük újra.” Ott, ahol a nélkülözőkkel való együttérzés nem marad meg a szavak szintjén, hanem ahol megosztják a hívők javaikat egymással. Vagy ott, ahol egy fiatal tiszta szívből, őszintén tudja azt mondani: én Jézus Krisztus tanítványa szeretnék lenni!
Mert Isten dicsősége, - ha nem is mennyei mértékben - de jelen van, jelen lehet közöttünk. Ott, ahol Jézus az Ő Lelke és igéje által jelen van, ott ma is felragyog az ő dicsőségéből valami. De egyszer majd, amikor Jézus Krisztus újra eljön erre a földre a maga dicsőségében, „ítélni élőket és holtakat”, akkor Isten dicsősége teljes és végleges osztályrésze lesz azoknak, akik itt a földön neki adták a dicsőséget! Egyedül őneki. Soli Deo Gloria! Tegyük meg mi is ezt, boruljunk le, naponként, s így tudjuk kimondani: Egyedül Tiéd a dicsőség Urunk, miénk pedig orcánk pirulása! Ámen.