2017.05.14.
Mózes
halála
Lekció: 5 Mózes 34,1-12.
Textus:
5 Mózes 34,1-4.
Svábhegy
Aki járt már közületek, kedves testvérek a Vereckei-hágónál, vagy legalább láthatta a honfoglaló őseink Kárpát-medencei bevonulását ábrázoló ópusztaszeri Feszty körképet, az megsejthetett valamit abból az érzésből, amely Árpád apánkat átjárhatta 895-96 táján, amikor megpillanthatta az előtte elterülő tájat. A kanyargó Tiszát, az akkor még dús erdőkkel és legelőkkel övezett Alföldet, egy hazát kereső nép jövendő otthonát. Talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt állítjuk: határtalan boldogság, a célba érkezés öröme, az értelmet nyert megpróbáltatások jóleső tudata és egy új, ismeretlen jövő izgalmai kavaroghattak a honfoglaló magyarság vezérének lelkében. Én legalábbis, – aki láthattam az eredeti helyszínt és a festményt is – így tudom magam beleképzelni az akkoriak lelkiállapotába.
Aki netán járt már közületek, kedves testvérek, Jordániában, s eljutott a Nébó hegyre, ahonnan tiszta időben ma is kitűnő panoráma tárul az utazó szeme elé, vagy legalább látott már filmet, fényképet róla, az bele tudja képzelni magát a zsidók talán legnagyobb hatású vezérének, Mózesnek a helyzetébe. Szeme előtt az Ígéret Földje: a kanyargó Jordán folyó, a júdeai hegyvidék, északra Samária termékeny lankái, távol nyugatra pedig a Földközi-tenger partjai. De Mózest nem töltheti el a megérkezés boldogsága, az évtizedes isteni ígéretek beteljesedése feletti öröm, a szenvedések és nélkülözések lezárulásának megnyugtató érzése, mert Kr. e. kb. 1200 körül a következőt kell hallania Istentől: „Ezt a földet ígértem oda esküvel...” (5Móz. 34,4.)
Vagy ahogy Károli Gáspár fordítja: „De te oda be nem mégy!” – Gondoljunk, sőt egy kicsit remegjünk is bele, kedves testvérek ezekbe a szavakba! Pedig egy teljes életet tett rá Mózes arra az egyetlen szóra: „bemegyek”. Egész életén át ez a reménység éltette: „Bemegyek arra a földre!” „Meglátom hegyeit, völgyeit, folyóit, mezőit! Hazát adok népemnek! S meglátom a boldogság, az öröm könnyeit azok arcán, akikért mindent vállaltam: az Isten népével való együtt nyomorgást, a fáraó gyilkos dühét, a Vörös-tenger rémisztő hullámait, a 40 éves pusztai vándorlást, saját népem elutasítását, a velem együtt kivonult nemzedék kihalását, – mindent, ezért az ünnepélyes óráért, ezért a szent célért”! S amikor közeledik a várva várt pillanat, messziről kéklenek már a hegyek, amikor végre érintésnyi közelségbe kerülnek Kánaán földjei, – megszólal az Úr: „de te nem mehetsz be oda!” – Ne vegye senki nagyképűnek a párhuzamot, de mintha néhány éve ezt mondta volna nekem Isten: „Felépült a svábhegyi templom és megépült a svábhegyi gyülekezet. Amiért te is évekig fáradtál elkészült. De te oda be nem mégy, te ott lelkész nem leszel.” Vagy olyan ez, mint amikor egy építész nem tud elmenni élete fő művének az átadására, mert a kész épületet ugyan megszemlélheti még, de az avatás előtt egy nappal meghal. Vagy mondjuk egy kutató orvos feltalálja a rák ellenszerét, de a Nobel-díjat nem tudja átvenni, mert az átadás napján maga is a rák áldozata lesz. Vagy egy házaspár, akik évekig hiába vártak gyermekre, végre megkapják ezt az ajándékot az Úrtól, de nem sokáig örülhetnek neki, mert az Ajándékozó talán néhány év múlva vissza veszi tőlük adományát. – Nem tudom, mi mit szólnánk ha Isten ilyen „gonosz tréfát” űzne velünk?!
Talán semmit. Mert vannak testvérek, olyan élethelyzetek, amelyekre nem lehet felkészülni. Amelyeket hiába gondolunk végig ezerszer is elméletben, nem tudjuk, hogyan viselkednénk bennük a gyakorlatban. Azok a reakciók, amelyek ilyen esetekben törnek elő az emberből, nem a tudatos magatartás szintjéről fakadnak, hanem az ösztönös cselekvések talajáról. Váratlan tragédiákra, természeti csapásokra, egyéni, családi, nemzeti katasztrófákra nem lehet felkészülni, nem lehet kiszámítani, hogy ezek milyen érzelmi viharokat váltanak ki majd belőlünk!
Nem lenne meglepő hát, ha Mózes fellázadna, zúgolódna, vádaskodna, átkot szórna: magára, népére, Istenre! S még el sem ítélhetnénk érte, hiszen egy egész életen át összehordott; a reménység, a kitartás, és a bizalom köveiből felépült vár omlik itt össze számára egyetlen pillanat alatt: „de te nem mehetsz be oda!” – Mózes azonban nem tesz semmi ilyet. Valaki azt mondta egyszer: nem abból lehet igazán tanulni, ahogyan az emberiség nagyjai tanítanak, még csak nem is abból, ahogyan élnek, hanem leginkább abból, ahogyan meghalnak. Az Ige is azt tanácsolja nekünk lelki vezetőinket illetően a Zsidókhoz írt levél 13. részében: „Figyeljetek életük végére, és kövessétek hitüket.”
1./ Lássuk hát kedves testvérek, először is, hogy mi az ami - legalábbis elsőre - megdöbbentőnek, sőt talán megbotránkoztatónak is tűnik Mózes élete végét figyelve!
Mindenekelőtt az, hogy úgy érezhetjük: a büntetés nincs arányban az elkövetett bűnnel! Mert Isten bizony büntetésből nem engedte meg Mózesnek, hogy Kánaán területére lépjen. Mi volt Mózes bűne? – Ezt olvassuk erről az Igében: „…összegyűjtötte Mózes és Áron...” (4Móz. 20,10-12.) Nem túl könnyű felfedezni ezekben a versekben Mózes vétkét! Talán már azzal is baj volt, hogy a népet kissé lekezelő, fölényes stílusban szólította meg: „ti lázadók!” - mondja nekik. S az is, hogy ezután egy szónokian hangzó kérdéssel magára irányította a figyelmet: „fakasszunk-e vizet ebből a sziklából?”- azaz mintha egyedül rajta múlna, az ő hatalmától függne a felfakadó víz. Mózes tehát úgy állt szembe a lázadó néppel szemben, mint sértett fél, aki azonban - lám milyen jó szívű is ő, - mégis csodát tesz, bár nem érdemlik meg. – A kérdés azonban ettől függetlenül ott feszül bennünk: ezért az egyetlen botlásért ilyen óriási árat kell fizetni? Arányban van a bűn és a bűnhődés?
S rögtön ebből a kérdésből fakad a második meghökkentő tétel, a következő megbotránkoztató gondolat: a büntetés nem közvetlenül a bűn után következik! Isten kivár vele, időzíti azt! Miért nem ítéli el Mózest rögtön az elkövetés után? Miért nem sújtja azon nyomban valami betegséggel, mint egyszer a nővérével, Mirjámmal tette, vagy miért nem öli meg rögtön? Nem lehet szörnyűbb emberi érzés, mint egy biztos büntetés felé menetelni abban a tudatban, hogy bármit tehetek nem tudom elkerülni azt. – Egyszer a költő, József Attila érezhetett valami hasonlót amikor így írt: „Tudod, hogy nincs bocsánat, hiába hát a bánat. Légy, ami lennél: férfi. A fű kinő utánad. A bűn az nem lesz könnyebb, hiába hull a könnyed. Hogy bizonyság vagy erre, legalább azt köszönjed.” Nem igazságtalan hát ez a kivárás Isten részéről? Miért engedi még egészen Kánaán határáig szenvedni Mózest?
S ha mindehhez hozzátesszük még, hogy Mózes büntetésének végrehajtása kifejezetten kegyetlennek tűnik, akkor háborodunk csak fel igazán! Hiszen fel kell mennie a Nébó hegyére, hogy megszemlélhesse Kánaán területét, de nem mehet be oda! Megnézheti az Ígéret földjét, de azt nem veheti birtokba! Elhúzza a mézes madzagot az orra előtt, de nem engedi, hogy megfogja azt! Mintha Isten „macska-egér” harcot játszana vele: „mindez a tied – lehetett volna! Látod ezt ígértem az őseidnek, erről mondtam azt, hogy a ti kezetekbe adom, ezt készítettem el népemnek, – ugye milyen szép!? Mondjátok, nem sportszerűtlen ez az Úrtól? – Mennyi kérdés, kétség merülhet fel hát bennünk Isten szeretetét és igazságosságát illetően! Anélkül, azonban hogy az Ő védőügyvédjeként rövidre zárva a feszültséget, elhamarkodottan válaszolnánk Mózes különös halála kapcsán jogosnak látszó kérdéseinkre, másodszor
2./ arra keressünk inkább választ, hogy mi az, ami reménykeltő, ami vigasztaló lehet ebben a történetben nekünk? Nem a „minden rosszban van valami jó” üres közhelye, hanem Isten Igéje alapján lehet elindulnunk ezen az úton!
Nos, először is azt mondhatjuk, hogy van tovább a Nébó hegyéről! Az Úr keze nem azért tartotta távol Mózest az Ígéret Földjétől, hogy a semmibe taszítsa, hanem azért, hogy magához vonja. Mózes elveszít minden emberit: célt, értelmet, jövőt, életet, de eközben megnyeri azt, Aki minden mindenekben: Istent! Azért vesz el tőle Isten mindent, ami mulandó, hogy neki adhasson mindent, ami örökkévaló! Mózes előrefelé szeretett volna menni, de az út számára felfelé vezetett! Csak egyetlen emberről olvasunk az Ószövetségben rajta kívül, hogy Izráelből magához vette volna őt az Úr: Illésről. Ők ketten voltak azok, akik úgy távoztak ebből az árnyékvilágból, hogy nem láttak halált. Tehát őrá visszavetítve is igaz az Isten országának alaptörvénye, amit Jézus így mondott: „Ha valaki meg akarja tartani az életét elveszíti azt, de aki elveszíti az életét énértem, megtalálja azt!” – Testvérek, sok ilyen Nébó-hegyi veszteségélmény adódhat az ember életében: tanulási csőd, szerelmi csalódás, családi széthullás, anyagi összeomlás, tartós munkanélküliség, súlyos betegség, vagy egy fájdalmas, tragikus haláleset. – Nem tudom, most milyen lelki állapotban vagy, de az Ige azt üzeni: Isten olykor a szíved legmélyebb fájdalmain keresztül építi ki talán nálad is a Hozzá vezető utat! Ha ezt elhiszed, elfogadod, akkor utólag te is elmondhatod, hogy azoknak akik Istent szeretik, minden a javukra válik!
Másrészt az is vigasztaló tény Mózes halála kapcsán, hogy van teljes élet, be nem teljesedett vágyak ellenére is! S ezt nem csak az a megállapítás igazolja, hogy Mózesnek 120 éves kora ellenére sem homályosult el a szeme, és nem hagyta el az életereje, hanem az az összefoglalás is, amit az utolsó versekben így hallottunk róla: „Nem is támadt többé Izráelben...” (5Móz. 34,10-12.) – Testvérek a mai konzum társadalom, a fogyasztói szemlélet nagy becsapása, ámítása amikor azt sugallja, hogy akkor leszünk boldogok, elégedettek, ha minden vágyunk teljesül. Ha maradéktalanul kiéljük az álmainkat, megvalósítjuk a terveinket, ha elérjük a karrierünk csúcsát, akkor lesz beteljesült az életünk! – Sokan elhiszik, és megpróbálják megvalósítani ezt az életfilozófiát, holott az élet teljessége nem a felhalmozott javak, a valóra vált álmok összességében lelhető meg, hanem az élet forrásánál és Uránál: Istennél! S ha Ő nem teljesíti igényeinket, ha nem felel meg mindenben az elvárásainknak, nem azért bánik velünk így, mert fukar, mert sajnálná tőlünk, hanem mert így akarja megmutatni, hogy több az élet: az eledelnél, a ruházatnál, az egészségnél, a bankbetétnél, a hatalomnál. De ez a többlet, csak Jézusban található meg, aki azért, hogy életünk legyen, sőt, hogy bőségben éljünk! Többen is ismerünk közülünk a szerb származású, ausztrál férfit, Nick Vujcicot. Ő az az ember, aki végtagok nélkül született, s a tenyerei a vállából, a talpai pedig a törzséből nőttek ki. Gyerekkorában és fiatalon a számtalan gúnynak, megvetésnek, otromba tréfának volt kitéve, és emiatt nem egyszer akart öngyilkos lenni. De azóta, hogy megtért és keresztyén lett, egészen megváltozott az élete. Isten különös munkálkodása révén ma bejárja a világot és hirdeti, hogy karok és lábak nélkül is lehet teljes, boldog életet élni Krisztussal. Érdemes rákeresni az interneten az előadásaira, különösen akkor, ha szörnyű boldogtalannak érezzük magunkat, mert nem sikerült minden vágyunkat és álmunkat megvalósítanunk.
S bár ebben a történetben konkrétan nincs róla szó, a Szentírás más helyére gondolva az is vigasztaló lehet, hogy van jutalom az út végén! Mózes ugyanis nemcsak részese lett annak a mennyi hazának, ahová hitünk szerint mi is tartunk, hanem ő rendkívüli kiváltságban is részesült! Ő maga is erősíthette Jézust, amikor Illéssel együtt megjelent Neki a megdicsőülés hegyén, hogy élete végéről, a kereszthalálról beszéljenek Vele. – Mózes talán úgy gondolta, hogy az Ígéret földjének elnyerése jelenti majd a koronát áldozatos életére, Isten azonban egy sokkal fényesebb, dicsőbb koronával ajándékozta meg! Mert bár sokszor valóban érthetetlenek, botránkoztatóak az Úr útjai, azok akik rá mernek lépni, és végig tudnak rajtuk menni, sokkal többet kapnak a végén, mint amennyit menet közben elveszítettek! S most nem csak a halál utáni örök életre, üdvösségre gondolok, hanem a halál előtti örök életre,
üdvösségre is! Arra, hogy lehet Vele, a Tőle kapott erővel: tanulni, társat találni, gyerekeket nevelni, dolgozni, küzdeni, megöregedni és még meghalni is! Megtapasztalni jó értelemben is, hogy amit vet az ember azt aratja is! Átélni, hogy nem hiábavaló az életem Krisztusban!
Vigasztalhatnak-e téged Mózes halálának körülményei amikor úgy érzed magad mint az előbb már idézett költő, aki így ír Reménytelenül című versében: „A semmi ágán ül szívem, kis teste hangtalan vacog, Köréje gyűlnek szelíden, s nézik, nézik a csillagok”? S vajon el tudnád-e mondani szintén József Attilával együtt őszintén ilyenkor: „Nem emel föl már senki sem, belenehezültem a sárba. Fogadj fiadnak, Istenem, hogy ne legyek kegyetlen árva. Tudod, szívem mily kisgyermek – ne viszonozd a tagadásom; ne vakítsd meg a lelkemet, néha engedd, hogy mennybe lásson”? – Engeded-e hogy tovább vezessen a magad Nébó-hegyeinél, közelebb az Ő atyai szívéhez? Hiszed-e, hogy Nála vannak a legjobb helyen a vágyaid, az álmaid? S vetsz-e Vele: szeretetet, örömöt, békességet magadnak, másoknak?
3./ Végül pedig, azon túl, ami megdöbbentő és ami vigasztaló ebben az Igében, azt lássuk meg, ami útmutató, ami tanulságos számunkra Mózes halálából!
Talán először is azt, hogy Isten nem adja másnak, nem adja át embernek az Ő dicsőségét! Féltékenyen őrködik afelett, az ember érdekében! Mert amikor mi, csakúgy, mint Mózes ott a kősziklánál, a saját erőnknek, tudásunknak, tehetségünknek tulajdonítunk életünk bármilyen területén, de különösen hitbeli téren egy sikert, egy eredményt, akkor megindulunk az önistenítés útján, aminél nincs veszélyesebb! Akkor mi is megvalósítjuk az ős-bűnt: emberi rendeltetésünk kevés lesz nekünk, félistent, héroszt, sőt Istent akarunk játszani, de ebből csak a pusztulás, a bukás, a halál következne ránk. Legyen az egy munkahelyi előléptetés, egy sikeres pénzügyi manőver, egy gyönyörű, értelmes, egészséges gyermek, vagy egy nagy szakmai elismerés, – a dicsőség, egyedül az észt, értelmet, erőt, lehetőséget ajándékozó Istené! Soli Deo Gloria! Ha Isten segít, a reformációi jelmondatait lezáró sorozatunkban épp erről lesz szó jövő vasárnap. – Ami nem azt jelenti, hogy alá kellene becsülnünk, vagy szégyellni kellene a talentumainkat, sőt azokra úgy kell tekintenünk, mint hatalmas kincsre, amit az Ő dicsőségére kell kamatoztatnunk!
De az is lényeges konzekvenciája ennek a történetnek, ami szükségszerűen hiányzik belőle, hiszen itt még az Ószövetségben járunk. Viszont az egész Bibliát szem előtt tartva, kijelenthetjük, hogy Jézus Krisztusban van válasz gyötrő kétségeinkre! Az Ő keresztjének botránya a felelet megbotránkozó kérdéseinkre. Mert ha valahol, akkor egy másik hegyen, a Golgotán látjuk azt, hogy a bűn mennyire nincs arányban a büntetéssel! Az Atya Őt sújtotta, az ártatatlant, mindannyiunk bűnéért! Aki soha semmi rosszat nem tett, az bűnhődött helyettünk! – S ha valamikor igaz volt, hogy a büntetés nem bűn után következett, akkor az Jézus halálakor valósult meg. Hiszen az Ő büntetése megelőzte a mi vétkeinket, mert előre magára vette azok következményeit: a szenvedést, a halált, a kárhozatot. – És ha volt büntetés ami kegyetlen volt, akkor az Ő kínhalála, agóniája ilyen volt! Mert a fizikai szenvedéseken túl átélte a legnagyobb gyötrelmet is, hogy az Atya magára hagyta Őt a kereszten. – De mégis, mindezeken túl, van egy óriási különbség Mózes és Jézus halála között: ez pedig az testvérek, hogy míg Mózes abban a kiváltságban részesült, hogy Isten maga temette el őt, addig Jézusról tudjuk, hogy Őt fel is támasztotta az Atya örök dicsőségre! Mózes, és vele együtt mindenki, aki az Isten szolgája, csak kegyelemből léphet be abba a másik országba, ami minden földi dicsőségnél többet ér. Legyen az illető akár a megtérő golgotai lator, akár a római pápa. De Jézus, mint az Isten Fia, ennek az országnak örökké a polgára maradt, még a halálban is! Erről ír a Zsidókhoz írt levél is, amikor így fogalmaz: „Ezért szeretett testvéreim...” (Zsid. 3,1-6.)
Az utolsó tanulságot pedig így fogalmazom meg: meghalni mégsem egyedül kell! – Mózes ez a nagyszerű ember egyedül ment fel a hegyre. Jézus, – bár sokan voltak körülötte – egészen magányos volt a Golgotán. Mert arra a bizonyos útra egyszer majd mindannyiunknak egyedül kell elindulni. Hiába lesznek esetleg mellettünk a szeretteink, a rokonok, az ápolóink, ember nem jöhet velünk a túlsó partra. Mint ahogy a szenvedés, a halál is végtelenül egzisztenciális, személyre szabott dolog. Hogy kit mikor, hogyan keres és talál meg, azt csak az tudja, Aki élet és halál Ura. – De mi, kedves testvérek épp azért lehetünk mégis békességben saját halálunkat illetően, mert ismerjük azt, Aki legyőzte a halált. Aki „elhagyott és megvetett volt, fájdalmak férfia és betegség ismerője”, de Aki végérvényes diadalt aratott bűn és halál felett! Aki benne hisz, az nem a sötét semmivel, és nem a fénylő valamivel talál-kozik majd a halál kapujában, hanem a Feltámadott Jézussal! S az előtt feltárul majd a földi szépségekkel össze sem hasonlítható mennyei panoráma. Mert „amit szem nem látott, fül nem hallott, embernek szíve meg sem gondolt, azt készítette el Isten a benne hívőknek”!
Mózes elnyerte ezt, mintegy 3200 évvel ezelőtt, Jézus megszerezte ezt nekünk, mintegy 2000 évvel ezelőtt. A népi mondás úgy tartja: „Mikor megszülettél, te sírtál, és mások örültek. Légy azon, hogyha meghalsz, te örülhess és mások sírjanak, és ne fordítva.” Mózest is, Jézust is megsiratták. – Isten adja meg, hogy így éljünk és haljunk mi is: Isten dicsőségére, családunk, egyházunk, népünk javára! Ámen.