2017.04.16.
„Nincs” – ami kincs - Márk 6.
Lekció: Márk 16,1-8.
Textus: Márk 16,6.
Svábhegy- Húsvét
„Nézz, Drágám, kincseimre, Lázáros, szomorú nincseimre” - írta épp száz éve, 1917-ben Ady Endre második feleségének, Csinszkának. Talán nem Ady volt az első, aki eljátszott a „kincs” és a „nincs” szavaink egybecsengésével, de az biztos, hogy nem is ő volt az utolsó. Az én nemzedékem egyik kedvenc filmélménye volt például a „Kincs, ami nincs” című vígjáték.
Kedves testvérek, kedves ünneplő gyülekezet! A mai húsvéti igehirdetés ezt a címet kapta: „Nincs” - ami kincs. És ez nem egyszerű szójáték részemről, hanem az életünk legnagyobb jó híre. Mert ma a „nincs” evangéliumáról szeretnék szólni. Lehet, hogy ez első hallásra furcsának hat, mert az evangélium örömüzenetet, jó hírt jelent. A „nincs” viszont valami hiányra, űrre utal, amit pótolni kell, ami sokszor szomorúsággal és fájdalommal jár. Mégis léteznek olyan isteni „nincsenek”, amelyek igazi örömüzenetek a számunkra. Ady idézett sora is arra utal, hogy lehetnek olyan „nincsen”-ek az életünkben, amelyek áldott kinccsé válhatnak. Márk evangélista húsvéti beszámolója is erről tanúskodik.
1./ Az első húsvéti örömhír így hangzik ma: nincs a kő a sír száján. „Krisztus támad és eszmél, Odukat és kriptákat pattant. Van-e gyönyörűbb ennél?” - így összegzi „A szép húsvét” című versében Ady a feltámadás örömhírét. Odúkat és kriptákat pattant. Ezzel kezdődött az a világtörténelem új korszaka Jézus feltámadásakor, s ezzel ér majd véget ennek a világnak a történelme Jézus második eljövetelekor, amikor az összes halott feltámad a végítéletre. Megnyílt tehát Jézus sírja valamikor húsvét vasárnap hajnalban, mert az Atya feltámasztotta az Ő Fiát a halálból. Mert a követ nem az őrök, hanem Isten angyala hengerítette el Arimátiai József sírkamrájának szájáról. Mikor támadt fel? Hogyan jött ki onnan? Ezt senki nem tudja. Ez az Isten titka, ennek nincs szemtanúja, mint ahogy a teremtésnek sincs, mert Krisztus feltámadása a teremtéshez hasonló jellegű és horderejű analógiátlan, példátlan isteni tett. Mindenesetre a sírt őrző katonák holtra váltak. Hiába volt a kő, a pecsét, az őrség. Jézust nem lehetett bezárni a sírba, Jézus él. Őt nem lehet bezárni a múltba, és nem lehet bezárni az emlékekbe. Jézus örökkévaló Isten, s miután elvégezte a váltságot helyettünk és érettünk, és valóságos emberként valóságos kínok között elszenvedte az Isten bűneink elleni ítéletét, dicsőségesen feltámadott. Hogyan, pontosan mikor, senki nem tudja. De a ténnyel több száz ember szembesült. – Olvassuk az első korinthusi levélben: volt olyan, hogy ötszáz ember látta őt egyszerre feltámadása után, s írja Pál, hogy ezek közül a legtöbben még élnek, kérdezzétek meg őket.
Mindenesetre amikor kora reggel az asszonyok kimennek, hogy megkenjék Jézust illatos kenetekkel, nincs ott a kő a sír száján. Ők akarnak valamit tenni, de Isten már megelőzte őket. Márk kihangsúlyozza, hogy amilyen hamar csak lehetett, útnak indultak: „A hét első napján, korán reggel, napfelkeltekor elmentek a sírbolthoz.” De akárhogy igyekeznek, a világ Világossága akkor már felkelt, Jézus feltámadott! „Jézus Krisztus, szép fényes hajnal, ki feltámadsz, új világgal” - énekeltük mi is az énekben. Istent nem lehet beelőzni. Ez látszik a kő elhengerítésében is. Gyászukban és sietségükben az asszonyok nem is gondoltak arra, hogy ki hengeríti el nekik a követ sír szájáról, csak ott a temetőben jut ez eszükbe, de mire odaérnek a kő már nincs a sírbolt előtt! Hogy lehet ez? Mi történt itt? Az, hogy Isten ismét „gyorsabb” volt. – Testvérek, hatalmas örömhír van ebben: nincs a kő a sír száján. Az, hogy Krisztus előtt ma sincs semmilyen akadály!
Hiszen sokszor érezzük mi magunkat is úgy, mint itt az asszonyok. Olyan nehéz az élet, mint a kő Jézus sírja bejáratánál. Felemelhetetlennek, félretehetetlennek, megoldhatatlannak látszik a probléma: „Ki hengeríti el nekünk a követ a sír bejáratáról?” Mi is hányszor mondjuk, vagy csak gondoljuk: ki lenne az, aki ezt a nehéz helyzetünket meg tudná oldani? Ki tudná elhengeríteni a követ az emberi kapcsolataink, a fizikai állapotunk, az anyagi nehézségeink sírjáról? Gondoljunk azokra szimbolikus sírboltokra, ahová mostanában lélekben nap mint nap elmegyünk. Amiről az a véleményünk: ez már halott ügy, ezt már csak temetni lehet. Megkenegetni, bebalzsamozni, megsiratni, szépeket mondani róla. Élettelen házasság, kihunyt hivatástudat, lepecsételt múlt, halott hit. Egykor élet volt bennük, de ma már csak emlék. Szeretnéd ápolni ezt az emléket, de nincs erőd feltépni a sebeket. Nincs erőd felfejteni életed fonalának a szálait. Nem tudod elhengeríteni a szívedről a fájdalom és a csalódás mázsás súlyát. Gyengének és öregnek érzed már magad ehhez. Ki fog neked segíteni? Ki segített a húsvéti asszonyoknak?
Azt olvastuk, hogy „amint felnéztek, látták, hogy a kő el van hengerítve.” Egyszerűen nincsen más megoldás. Amikor elcsüggedünk, újra meg újra fölemelni a tekintetünket, kinyitni a szívünket, hittel fölnézni Jézusra. Ugyanis Isten másképpen oldotta meg a problémát, a nehézséget, mint ahogy ezek az asszonyok gondolták. Ők kétségbe voltak esve, hogy ki lesz az, aki elveszi majd nekik a követ. S mire odaértek - bocsánat, hogy így mondom - a problémához, amikor az már valóságossá, ténnyé vált, kiderült, hogy Isten már régen megoldotta, csak nem tudtak róla. El volt hengerítve a kő a sír szájától. Ő úgy oldja meg, és oldotta meg ezt a nehéz kérdést, ahogy az asszonyok el sem tudták képzelni, ahogy nem is gondolták volna. Ahogy mi sem tudjuk elgondolni, megtervezni. Így volt ez a Jézus teste megkenéséért induló asszonyoknál is. Nincs más megoldás nekünk sem. Fölnézni a föltámadott Jézus Krisztusra. Aki már hisz, az tudja, hogy ez azt jelenti, hogy újra fölemelem a lelki tekintetemet, a szívemet, a szavaimat Jézushoz. Újra keresem a közösséget a Feltámadottal. Aki pedig sosem csinált még ilyet, az akár ma reggel is neki kezdhet. Fölemeli Jézushoz a szívét. Egyszerűen megszólítja őt. Elmondja neki imádságban, ami annyira megterheli az életét, ami a leginkább eleven sebként sajog a szívében. Tekints fel az élő Jézusra! Ő megnyitotta a halál börtönét. Ha azt meg tudta nyitni, akkor nincs olyan halott ügy, amit ne tudna megnyitni. Amiből ne tudna kihozni valami jót, valami élőt, valami újat! Őt nem lehet bezárni sehová sem, mert „odukat, s kriptákat pattant”. Nem lehet bepecsételni Jézust sem poros könyvekbe, sem az idősek emlékezetébe, sem régi szertartásokba, de még a templomokba sem. Hányszor próbálták őt hiába bezárni egyházi gettókba, és próbálták őt kizárni az életből, a társadalomból, az ifjúság életéből, az emberek tudatából, de ez soha nem sikerült, mert Jézus él. Nincs a kő a sír száján!
2./ A második húsvéti örömhír még egyértelműbb Márk evangéliuma alapján: nincs a holttest a sírban! – Ahogy hallottuk, a holttest bebalzsamozására igyekvő asszonyokat így szólította meg az angyal: „Ne féljetek! A názáreti Jézust keresitek, akit megfeszítettek?...” (Márk 16,6.) - Testvérek, nekem az a benyomásom, hogy minket, templomba járó embereket, sokszor ugyanez jellemez! Kimegyünk a sírhoz – eljövünk az Úr házába, hogy tiszteletünket tegyük egy halott ember előtt. Tudjuk, hogy élt valamikor, hogy betegeket gyógyított, vízen járt, éhezőket elégített meg, vihart csendesített le, halottakat támasztott fel, s a szeretetet és a megbocsátást prédikálta, végül pedig mártírhalált halt. Vagyis olyan ember volt, akinek az emlékét szép dolog kegyelettel ápolni, akinek a tanításait érdemes továbbadni, életének a példáját pedig megőrizni. Világi szemmel nézve akár tiszteletreméltónak is tűnhet, hogy még a harmadik évezredben is vannak, akik készek ennek az egykor élt embernek az ügyéért erőt, pénzt, időt áldozni. Mint ahogy nagyon megható, tiszteletreméltó volt ezeknek a húsvéti asszonyoknak az igyekezete, ahogy kora hajnalban, drága pénzért vett illatos kenőcsökkel felszerelkezve elzarándokoltak az Arimátiai József által felajánlott sírhoz.
Az ő hitüket épp az jellemezte, hogy visszafelé, a múltba tekintve keresték Jézust! A holtak között keresték az élőt! Hittek ők Jézusban, nem felejtették el a személyét, de egy olyan Jézusban hittek, akit már eltemetett az idő, aki felett már napirendre tért Jeruzsálem, akit elfelejtett már a világ. Nekik még drága emlék amit mondott és tett egykor közöttük, de a következő nemzedék talán már a nevét se fogja tudni!
Nos, valahogy így látja a világ a keresztyéneket. De vajon nem azért, mert tényleg ilyenek? Egy régen élt Jézusban hívők serege. S vajon nem hasonlít az egész vallásosságunk, hitéletünk nem hasonlít egy kicsit ahhoz a halotti szertartáshoz, amit ezek a húsvéti asszonyok akartak végrehajtani azáltal, hogy bebalzsamozzák Jézus testét? Nincs annak valami alapja, ha a világ úgy látja, hogy mi egy olyan Jézust keresünk itt hétről-hétre, aki már rég lemaradt a mi modern világunktól, akinek gyakorlatilag semmi köze nincs a mi gondjainkhoz és életünkhöz? Mintha minden istentisztelet egy közös, nagy erőlködés lenne, hogy elhengerítsük a sír szájáról a követ és megpillantsuk a halott Jézust!?
Testvérek, ha így van, akkor igaz ránk Pál apostol kemény kritikája: „Ha pedig Krisztus nem támadt fel...” (1Kor. 15,14.) – S ha ő tényleg a sírban lett volna azon a vasárnapi hajnalon, akkor öncsalás lenne az egész kétezer éves keresztyén egyház, hazugság lenne Jézus akár minden szava, - hiszen előre megmondta, hogy fel fog támadni, de ha mégse akkor minden egyéb kijelentése is hitelét veszti, s akkor akár már most jobban tennénk, ha felállnánk és hazamennénk! Ám az a sír, - s hadd hangozzék ez most elemi erejű örömhírként - mégis üres volt testvérek! A halott Jézust nem lehet tisztelni, mert ő feltámadt és ma is él! A keresztyénség nem egy régen meghalt nagy gondolkodó szellemi hagyatéka, nem egy halott vallásalapító kultusza, nem egy valaha élt próféta emlékének az ápolása, hanem élet, erő, elevenség! A mi hitünk középpontjában ezért nem díszes síremlék áll valahol, hanem maga a feltámadott, élő Jézus! S ezért ő nem mögöttünk kullog valahol a távoli múltban, hanem mindig előttünk van. Isten mindig megelőz! Az asszonyok elsőnek akarnak belépni a sírba, ám odabenn már van valaki: küldötte, angyala várja őket. A feltámadás, mint történelmi tény mögöttünk van, de a Feltámadott nem! Ezért nekünk nem a feltámadásban, mint egy csodában kell hinnünk, hanem a Feltámadottban, mint élő valóságban! A feltámadás pontos időpontja és hogyan-ja örök titok marad, nem lehet emberi ésszel megérteni, de a Feltámadott azóta is velünk van, és lehet vele találkozni! A feltámadás lehet, hogy csak kételyeket ébreszt bennünk, ugyanúgy mint a tanítványokban, de a Feltámadottal való találkozás ugyanúgy bizonyosságot ad mint amikor Jézus megjelent közöttük! Mert a megfeszített Jézus nincs a sírban! Ne ott keressük hát Jézust, ahol nincs: szertartásokban, erkölcsi tanításokban, vallásos előírásokban, hanem ott, ahol ő van. „Előttetek megy Galileába: ott meglátjátok őt, amint megmondta nektek.” - mondja az angyal a megdöbbent asszonyoknak, és ebben testvérek a találkozás majdani színhelye is rendkívül fontos. Mivel Galilea volt az a hely, ahol a tanítványok otthon voltak. Ez volt az ő szűkebb hazájuk, itt volt korábban a munkahelyük, itt töltötték együtt a legtöbb időt Jézussal. Mintha ezt mondaná az asszonyokon keresztül Péteréknek maga a Feltámadott: menjetek haza, oda ahol a barátaitok, a családtagjaitok, a munkatársaitok vannak! Menjetek a hétköznapokba, az emberek közé, a világba! Ott fogtok találkozni velem, ott fogjátok megtapasztalni, hogy én élek!
Olvastam egy történetet egy értelmi fogyatékos kisfiúról, akinek a vasárnapi iskolai tanítója igyekezett mindent elkövetni, hogy bevonja őt a csoportba, nehogy véletlenül kigúnyolják a többiek. Húsvét előtt néhány héttel a csoport mind a nyolc tagjának egy üres, műanyag Kindertojást adott, azzal a kéréssel, hogy húsvétra tegyenek bele valamit, ami az új élet létrejöttét jelképezi. Amikor eljött a húsvét a hitoktató elkezdte kinyitni a tojásokat. Az elsőben egy pici virág volt. „Milyen szép jele ez az új életnek.” - mondta. Az egyik gyerek rögtön megszólalt: „Azt én hoztam.” Aztán egy kő következett. A tanítónő azt hitte, hogy ez lehet a beteg kisfiúé, mivel a kő nem nem jelképezhetett új életet. Ám egy másik fiú bekiabált, hogy a kövön moha van, és az az életet jelképezi. „Nagyon jó!” - dicsérte meg a tanítónő. A harmadik tojásból egy kis lepke repült ki, és egy kislány büszkén mesélte el, hogy amikor beletette, még hernyó volt. A negyedik tojás üres volt. Biztosan ez lesz a beteg kisfiúé - gondolta a hitoktató, s gyorsan egy másik után nyúlt, hogy ne hozza őt zavarba. „Az enyémet ne tessék kihagyni!” - szólalt meg Stephen, mert, hogy így hívták a fiút. „De, hiszen ez üres!” - mondta szelíden a tanítónő. „Bizony – válaszolt Stephen. A sír is üres volt, és ez az új élet legszebb jele.” A nyár végére Stephen állapota rosszabbra fordult. Végül meghalt. A temetésén a kis koporsó tetején nyolc kis műanyag tojást láttak a gyászolók. Mind üres volt.
3./ S itt következik a harmadik, a legkülönösebb húsvéti örömhír, a harmadik „nincs”. Jézus még nincs az asszonyok szívében. Szinte hallom, ahogy kérdések sokaságát zúdítjátok most magatokban rám: honnan lehet ezt tudni? Miért örömhír ez? Miben lehet akkor ez példa számunkra? – Haladjunk szép sorban!
Eddig nem tértem ki rá, de lehet, hogy felfigyeltünk azokra a rendkívül nyomatékos szavakra, amelyekkel Márk az asszonyok lelkiállapotát jellemzi ebben a részben. Megrettentek, félelem lett úrrá rajtuk, remegés és rémület fogta el őket. Kétséget nem hagy az evangélista afelől, hogy nem voltak az érzelmeik, a gondolkodásuk, a testük urai. Márk olyan görög szavakat használ, amelyek rendkívül súlyos idegi és emocionális zavarra utalnak: „eikhen gar autas ekstasis”, azaz: kívül kerültek önmagukon, extázisba estek. Azt pedig, hogy féltek azzal a szóval írja le, hogy „ephobounto”, azaz: fóbiát, menekülési kényszert éreztek. Az angyal számukra döbbenetes szavai hallatára rabul ejti őket a felfoghatatlan, az emberi ésszel megérthetetlen, a hihetetlen. A félelem, a rémület, a rettegés, az önkívület – könnyen belátható, hogy elég távol állnak a Jézusban békességet, örömöt, kiegyensúlyozottságot kapott hívő ember lelkiállapotától.
Mint ahogy nyilvánvalóan az sem az élő hitről árulkodik, hogy az asszonyok „senkinek sem mondtak el semmit, mert féltek.” Mennyivel szebb, kerekebb és számunkra is használhatóbb lenne, ha azt olvasnánk itt, amit a többi evangéliumban, hogy „az asszonyok elmondták mindezt az apostoloknak, de ők üres fecsegésnek tartották ezt a beszédet, és nem hittek nekik.” (Lk. 24,10-11.) Márk, a legelső evangélium írója azonban nem idealizálja a húsvéti örömhír első fültanúit. Az asszonyok sem merték, ők sem tudták felfogni, elhinni, komolyan venni az örömhírt! Egyszerűen sokkolta őket az amit láttak és hallottak.
De akkor miért, hogyan lehet ez örömhír számunkra? Abban mi az evangélium, hogy az élő Jézus, és az ő áldásai nincsenek a szívükben? – Az testvérek, hogy ez a jelenet is világosan alátámasztja, hogy addig nem lehet a sokszor olyan nagyon áhított lelki békét, körülményektől független örömöt, derűt és nyugalmat tartósan elnyerni, míg valaki nem találkozik magával a Feltámadott Jézussal. Nem azért nem hittek az asszonyok Krisztus feltámadásának a valóságában, mert megátalkodottak voltak, hanem azért, mert Jézus feltámadásának a valóságáról senki sem győzhet meg senkit ma sem. Erre ma is csak egyedül ő maga képes. De ő igen. Nem voltak ezek az asszonyok rosszabbak egyikőnknél sem, de amíg az élő Jézus meg nem jelent nekik, addig nem tudtak hinni benne, és addig nem is élhetett a szívükben.
Sokan szeretnének békességet a lelkükbe az életük háborúságai között, értelmes földi életet a robot, a mókuskerék helyett, reménységet a holnap felől, hogy nem élnek hiába, bizonyosságot a halál utáni folytatásra nézve ma is – Jézus nélkül. De Jézus nélkül mindez - hosszútávon legalábbis - nincs. Amíg valaki nem találkozik az olvasható, a hirdetett és a látható Igén keresztül Jézussal, amíg a Szentlélek munkája nyomán nem fogadja be a szívébe a feltámadott Krisztust élete Uraként és Megváltójaként, addig nem lesz áldás a mindennapjain. Félelem, rettegés, rémület, vagy akár extázis, az biztos, hogy lesz. Érzelmi viharok, bizonytalanság, megtépázott idegrendszer, az szinte borítékolható, hogy lesz.
Miben lehet akkor mégis példa számunkra ez a harmadik „nincs”? Abban testvérek, hogy ezek a derék húsvéti nők nem maradtak érzelmileg kívülállók annak hallatán, amit az angyal üzent nekik. Félnek és remegnek. Az egész hatása alatt vannak. Nem századszorra hallott, unalmas papos beszédnek, elcsépelt vallásos közhelynek tartják, amire csak legyintenek, hanem egész valójukkal rezonálnak arra, amit látnak és hallanak. Öntudatlanul is érzik, hogy ha az igaz, hogy feltámadott, akkor az mindent megváltoztat. Valahogy talán megsejtik, hogy akkor mostantól minden másképp lesz. Akkor a halál után is van élet, akkor igaz volt Jézus minden szava, akkor ő tényleg az Isten Fia, akkor nincs nála hatalmasabb ezen a világon, akkor „minden most kezdődik el, ahogy hinni sem mered”! – Érintett már meg személyesen a halál ereje? Csapott meg már közelről a mozdony füstje? Hogyan reagáltál akkor? Beleremegtél a saját mulandóságod tudatába? Megrémültél attól, hogy te is halandó vagy? Ha igen, akkor hadd kérdezzem meg: rezonáltál már arra is, hogy Jézus legyőzte a halált? A te halálodat is! Fel tudjuk ezt fogni? Meg tudjuk ezt érteni? Az asszonyok elfutnak a sírbolttól, mert amit hallottak azt nem tudják másképp feldolgozni, csak a feszültség ilyen külső levezetésével. Ezért biztatlak: fuss ahhoz a Jézushoz, aki önmagával, a maga életével, Lelkével tudja megtölteni üres szívedet, hogy békesség, öröm, értelmes földi lét és örök élet lehessen a tiéd!
4./ És végül van még egy örömteli „nincs”, kedves testvérek. Az, hogy nincs befejezve ez a történet. Befejezetlen Márk beszámolója, amit felolvastam. A feltámadás története egy új kezdet története, de mindannyian érezzük, hogy mintha ez az új kezdet itt nem tudna kibontakozni. Elhangzik az örömhír: „Feltámadt, nincsen itt.”, de egyelőre nem jut el senkihez: az asszonyok „senkinek sem mondtak el semmit, mert féltek.” Ez a váratlan, szinte félbeszakított befejezés erős hiányérzetet kelt. Ez Márk evangéliumának a vége, mert a következő versek (9-20), amint Bibliánk lábjegyzetben közli is, a legrégebbi kéziratokban nem találhatók. Éppen az idecsatolásuk magyarázata, hogy a korabeli olvasók is érezték, mintha valami hiányozna. Két magyarázat létezik erre a bibliatudósok között. Az egyik tábor szerint vagy elveszett az eredeti befejezés, vagy esetleg valami ok miatt. Márk nem tudta megírni ezt a részt. De az egész mű logikus következménye az lett volna, hogy Márk - a többi evangélistához hasonlóan - elbeszéli Jézus megjelenését, hiszen Jézus ígéretet tett a tanítványoknak arra, hogy találkozni fog velük Galileában. A magyarázók egy másik csoportja szerint azonban Márk tudatosan hagyta befejezetlenül a Jézus Krisztusról, Isten Fiáról szóló evangéliumot. Azért hagyja az asszonyok kudarcát az utolsó szónak - és ezzel bizonytalannak mutatja az evangélium ügyének jövőjét -, hogy az olvasóra helyezze annak felelősségét, hogy továbbmondja az örömhírt. Márk meghív minket a történetbe, hogy legyünk annak folytatói, hordozói, továbbadói a feltámadás, a „nincs”- ami kincs elbeszélői. Mondjuk el, adjuk tovább, hogy a názáreti Jézus, aki meghalt a kereszten, Isten Fia, szabadító és megváltó. Ő feltámadt, él, uralkodik, előttünk jár, kész velünk találkozni, újat kezdeni, és olyan húsvéti örömöt adni nekünk, amely által a „lázáros, szomorú nincseink” átváltozhatnak drága, elveszíthetetlen jézusi kincsekké, s akkor őszinte szívvel tudjuk énekelni: „Nincs már szívem félelmére nézni sírom fenekére, mert látom Jézus példájából, mi lehet a holtak porából. Szűnjetek meg, kétségeim, változzatok félelmeim reménységgé, örömökké, mert nem alszom el örökké.” Így legyen! Ámen.