2017.04.14.
A római százados hitvallása – Nagypéntek, Márk 5.
Lekció: Márk 15,33-41.
Textus: Márk 15,39.
Svábhegy
Szeretettel köszöntöm a kedves testvéreket az első olyan nagypénteken, amikor nem kell dolgozni. Lesz akinek ez a nap csak munkaszüneti nap lesz, amikor nem kell korán felkelni, mások számára egy hosszú hétvége kezdete, egy újabb szabadnap lesz, amit el lehet tölteni a wellness szállodában, de olyanok is lesznek, akiknek ugyanúgy ünnepnap lesz ez a mai, mint az elmúlt években és évtizedek nagypéntekei, amikor egy fárasztó munkanap után jöttek el az esti istentiszteletre a templomba, de a szívük, a lelkük mégis ünneplőbe öltözve várta az Úr Jézussal való találkozást, éppúgy mint ma. Azt kívánom ma mindannyiunknak, hogy legyen valódi ünneppé, Istennel és általa egymással tartalmasan, lélekemelően, bensőségesen eltöltött nappá ez a nagypéntek! Mi kellene ehhez? Az, hogy a kereszt alatt álló római századossal együtt, tiszta szívvel tudjuk mi is elmondani: „Bizony, ez az ember Isten Fia volt!”
Két hónappal ezelőtt kezdtük el olvasni Bibliaolvasó Kalauzunk nyomán Márk evangéliumát. Sorozatba is fogtunk itt a gyülekezetben ennek az időrendben első evangéliumnak a magyarázatával. Talán van aki emlékszik ezért arra, amit az első alkalommal megemlítettünk, hogy „Márk, miközben az evangélium első mondatában kerek-perec megmondja, hogy miről, kiről fog írni, - „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete” - mégis végig visz írásán egy furcsa motívumot, az ún. Messiás-titkot. – Mit jelent ez? Egyrészt azt, hogy Jézus feltűnő módon tiltja meg mindazoknak, akik benne felismerték a megígért Messiást, hogy erről másoknak beszéljenek. Másrészt azt, hogy ebben az evangéliumban játszik a legnagyobb szerepet a tanítványok értetlensége. Az, hogy egészen Jézus haláláig és feltámadásáig nem világos számukra, hogy ki is valójában az, aki elhívta őket. Kicsoda az a különös názáreti tanító, akinek a követésére szegődtek? Ez a titok, - amely az olvasó számára mégsem titok, hiszen az első mondat feltárja a lényeget - végül aztán a golgotai kereszt alatt lepleződik le, amikor a római százados kimondja: „Bizony, ez az ember Isten Fia volt!” Tehát „minden eddigi szóváltás, vita, támadás, gyanúsítás, értetlenség mögött ott volt egy olyan istenkép, amelyről nem elég azt mondani, hogy hamis vagy téves volt… Az, hogy kicsoda és milyen valójában az Isten, itt, a keresztnél derül ki, egyetlen perccel sem előbb.” (Dér K. - Jorsits A. Beavatás – 360.o.) Most érkezünk Márk drámájának a tetőpontjára. Az egész evangélium erre a hitvallásra mutatott előre, minden ide irányult, minden itt fut össze és itt nyeri el az értelmét, amikor valaki megvallja: a názáreti Jézus, a kereszten kivégzett, az Isten Fia! Miért mondom ezt?
Azért, mert Márk evangéliumában a római százados az első ember, aki megfogalmazza, hogy kicsoda valójában Jézus. Eddig csak az Atya mondta ki a megkeresztelkedés után, hogy „te vagy az én szeretett fiam” (1,11), valamint a démoni erők ismerték fel, hogy ő Isten Fia, azaz maga is Isten. De ember még nem mondta ki ezt az állítást, pedig Márk azért írja az evangéliumot, hogy mindenki megismerje Jézust, az Isten Fiát. Péter megvallotta, hogy ő a Krisztus, a Messiás, az utolsó idők királya, de ez nem járt együtt azzal a felismeréssel, hogy ő Isten Fia. A római százados mondja ki a hitvallást.
Hallatlan jelentősége van ennek testvérek, s én ezt szeretném ma felmutatni előttetek. Hogyan jut el ez az ember, aki Jézus kivégzését vezette, erre a meggyőződésre? Mi váltja ki belőle ezt a döbbenetes felismerést? A választ abban a félmondatban találtam meg, amelyet csak Márk evangélista említ meg vele kapcsolatban: „aki ott állt vele szemben.” „Amikor pedig a százados, aki ott állt vele szemben, látta, hogy így lehelte ki a lelkét, ezt mondta: Bizony, ez az ember Isten Fia volt!” Se Máté, se Lukács, se János nem tesz arról említést, hogy a százados szemtől-szemben állt az általa megfeszített és haldokló, majd meghaló Jézussal. Hat órán keresztül szemtől-szemben a Megfeszítettel. Nem háttal neki, nem félvállról szemlélve mindazt, ami történik és nem is távol állva. Szemtől-szemben. Ahogy látta meghalni, az győzte meg őt. Három egyszerű kérdést kell feltennünk ezzel az emberrel kapcsolatban ahhoz, hogy jobban megértsük ezt a vallomást.
1./ Az első így hangzik: mit tett ez a római százados? Nagyon könnyű válaszolni erre a kérdésre: megfeszíttette Jézust. Nagyon nehéz válaszolni erre a kérdésre: megölte az Isten Fiát. Azt tette ami a kötelessége volt, amiért odarendelték. Parancsot teljesített. A Biblia nem írja le részletesen ezt a procedúrát, bár éppen elég az, amit így is megtudhatunk. Pilátus parancsára először megkorbácsoltatta, ami abból állt, hogy az elítéltet egy oszlophoz kötözték, karjait a magasba nyújtva, arccal az oszlopnak, teljesen meztelenül. Jézus esetében ez nagy nyilvánosság előtt történt, így a megszégyenülés pszichikai súlyát is figyelembe kell vennünk. Az ítéletet két katona végezte el felváltva ütve az úgynevezett flagrummal. Ez a rövid nyelű korbács két ágban végződő bőrszíjakból állt, amelyek végén mogyorónyi ólomdarabok vagy éles birkacsontok voltak. Ezek behatoltak a bőrbe és a húsba, és a korbács megrántásakor felszakították azt, rendkívül erős vérzést okozva. Az ütéseket módszeresen a vállaktól lefelé egészen a lábszárakig mérték ki, így a megkorbácsolt hátán és lábán gyakorlatilag nem maradt ép terület a bőrön. Szíjat hasítottak belőle.
A korbácsolást követően – szintén a százados engedélyével és tudtával – Jézust tovább bántalmazták az őt őrző római katonák. Arcul ütötték, kigúnyolták, de ennek a kínzásnak a legfájdalmasabb eszköze a töviskoszorú volt. A rózsabokor hegyes tüskéi két és fél centiméter hosszúak, amelyek könnyedén hatolnak be az elítélt fejbőrébe. Ilyen esetben a fejen jelentkező erős, éles, szúró fájdalom idővel elviselhetetlenné válik, és az elítéltnek olyan érzése támad, hogy borzalmasan fázik. Ezek után hajtatta ki a százados Jézust a Golgotára, úgy hogy a fél városon át kellett cipelnie a 30-50 kilós keresztfát. Ott aztán a százados pontos utasításai szerint, római módra felszögezték rá, hogy rettenetes fizikai kínok és fájdalmak között, a hosszú agonizálást követően, a heves sebláz, a magas vérveszteség és az elviselhetetlen fulladás következtében meghaljon. Ezt a munkát végezte a százados a beosztottjaival. Neki nem volt munkaszüneti nap az a nagypéntek. Nem gondolkozott azon, hogy helyes vagy helytelen volt -e az ítélet, bár azt hallhatta, hogy Pilátus szabadon akarta bocsátani, mivel semmi bűnt nem talált benne. De ő a munkáját, a kötelességét végezte. Megfeszítette Jézust. Valószínűleg nem sokat tudott róla. Tette, amit mondtak neki. Két gonosztevővel együtt egy harmadik. Úgy ölt meg valakit, hogy nem tudta, mit cselekszik. Hamis információk alapján, különösebb gondolkozás nélkül lett Krisztus-gyilkos.
De vajon ki ölte meg ténylegesen az Isten Fiát? Ő, aki lehet, hogy egy ujjal sem ért hozzá? Mindent elvégeztek a katonái. Pilátus, aki beleegyezett a megfeszítésbe, annak ellenére, hogy megvolt győződve Jézus ártatlanságáról? Vagy Ka-
jafás, a zsidó főpap, aki Jézus vallási perét vezette, aki a római helytartó előtt hevesen sürgette az elítélését? Vagy a Nagytanács, amely megszavazta a határozatot Jézus megöléséről? Ki ölte meg Jézust? Netán Júdás, aki elárulta? Ki a felelős azért, ami történt? Mindenki és senki?
Néhány héttel nagypéntek után, a pünkösdi prédikációjában egészen egyértelmű választ ad erre a kérdésre Péter apostol, amikor így fogalmaz: a názáreti Jézust, „azt, aki az Isten elhatározott döntése szerint adatott oda, ti a bűnösök keze által keresztre feszítették és megöltétek.” (ApCsel 2,23.) Tehát a pogányok keze által, de ti öltétek meg, mondja azoknak az ezreknek, akik hallgatják ott a templom udvarán. Ott lehet köztük Kajafás, a főpapok, az írástudók, s ők ezt magukra is vehetnék, de nem teszik. Viszont ott vannak közöttük a világ számtalan pontjáról érkezett zarándokok is, akik lehet, hogy még nem is hallottak a názáreti Jézusról, ők pedig magukra veszik, hiszen a beszéd végén azt kérdezik Pétertől, hogy ha ez igaz, hogy mi megöltük az Isten Fiát, ami felfoghatatlan és szörnyű, akkor: „mit cselekedjünk, atyámfiai, férfiak?” Ki ölte meg akkor Jézust? Ki a Krisztus-gyilkos?
Néhány évvel ezek után egy ambiciózus, tehetséges és ügybuzgó farizeus, - ahogy később mondja: „öldökléstől lihegve” - katonai kísérettel igyekszik Damaszkuszba, hogy a Jézusban hívőket elfogja, bilincsbe verje, s lehetőleg kivégeztesse. Ám a feltámadott és mennybe ment Jézus megállítja és megfékezi a fanatikus Sault. Kérdez azonban tőle egy furcsát: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” De hát ő nem Jézust üldözi, akiről nem is hiszi, hogy él, hanem a követőit! Igen ám, de aki Jézus tanítványait üldözi, kínozza, gyilkolja, az magával Jézussal teszi ezt! Ki a Krisztus gyilkos? Csak a százados, vagy a katonák?
S ma vajon ki számít annak? Csak akik fizikailag üldözik, gyilkolják, lefejezik a keresztyéneket? Akik képesek virágvasárnap robbantani egy békés templomban? És akik legszívesebben ma is börtönbe zárnák, elnémítanák és száműznék a társadalmi életből az egyházakat, kidobnák az iskolából a papokat, azok nem? S vajon mi, kedves testvérek, akik nem direktben, nem nyíltan, de a magunk életében sokszor éppúgy megöljük az Ő életadó szavát, igéjét, mint a római százados a Golgotán, mi nem vagyunk szintén Krisztus-gyilkosok? Vagy benned még soha nem halt el egyetlen ige mag sem, mert útfél keményre szikkadt volt a szíved? A te lelkedben még egyszer sem fojtották meg a búzát a felnövekvő konkoly gyökerei? Nálad még soha nem talált bezárt ajtóra, a halkan zörgető Jézus? Vajon neki nem kellett a mi bűneinkért is meghalnia?
A költő, Tóth Árpád így felel ezekre a kérdésekre Tetemrehívás c. versében: „Olykor a bíbor alkonyatban Elnehezedik a szívem – Felnézek a nagy, csuda égre, És látást látok, úgy hiszem. Boldogtalan fantáziámnak Úgy rémlik, a felhők felett Azért a csönd: meghalt az Isten, És ravatalra tétetett. Valaki megölte az Istent, És fekszik némán és hanyatt; S reszketve a gazdátlan űrnek Lakói hozzá bolyganak. És olykor egy-egy emberlélek, A gennyes Földnek hírnöke Jön, és láttára szerterezzen A gyászolók kövült köre. Ilyenkor egy nagy csöpp Isten-vér Az alvadt sebből fölfakad, Legördül lassan, s átzuhogja A végtelen világokat. Egy nagy csöpp, bús, meleg Isten-vér – S a földön bíbor alkonyat Gyúl tőle a sötét hegyek közt – S én fölemelem arcomat, És úgy érzem, e fájó arcnak Nem lehet többé mosolya, Mert ember vagyok én is, én is, Az Isten véres gyilkosa…”
2./ Másodszor azt kell megvizsgálnunk, hogy mit látott és hallott ez a római százados? Minek lett ő a szem-és fültanúja? Szemtől-szemben állt a megfeszítettel. És közben hallotta, azt amit még soha nem hallott kivégzést vezetve: hogy az elítélt milyen bizalommal imádkozik, milyen szeretettel bocsát meg neki is imádságában, és milyen önzetlenül gondoskodik a szeretteiről. Ahogy látta meghalni. Az győzte meg őt. A százados nem hallotta Jézust tanítani „mint akinek hatalma van, nem pedig úgy, mint az írástudók.” A százados nem látta azt, hogy leprások tisztulnak meg, vakok látnak, a sánták járnak és a süketek hallanak. A százados nem látta a kenyérszaporítás csodáját és nem evett abból a kenyérből és halból, amit Jézus megsokasított. A százados nem látta, ahogy Jézusnak engedelmeskedik a szél és a tenger. A százados nem látta, hogy Jézus démonoknak parancsolva mentett meg embereket súlyos ördögi megkötözöttségektől. A százados nem látta, ahogy feltámasztotta Jairus lányát, a naini ifjút, vagy a barátját Lázárt. A százados csak egy valamit látott. Három keresztet – három elítélt keresztjét, amelyek közül a középsőn egy olyan ember függött és haldoklott, akinek a halála azt bizonyította, hogy tiszta és ártatlan. Ő Jézust csak a kereszten látta szemtől-szemben. Ez volt az, ami meggyőzte.
Hol vannak most azok, akik ettek a kenyerekből? Hol vannak azok, akiket meggyógyított? Hol vannak azok, akik vele voltak a viharban? Hol vannak azok, akiket feltámasztott és hol vannak a családtagjaik, hogy azt mondják: ez az ember Isten Fia? Sehol sincsenek. Egyedül a százados, aki szemben állt vele és látta így meghalni – csak ő mondta azt, hogy „Ez az ember tényleg Isten Fia volt.” Ekkora meggyőző ereje van Jézus keresztjének – sőt igazából csak Jézus Krisztus kereszthalála tud mindenkit tartósan és valóságosan meggyőzni arról, hogy Jézus az Isten Fia.
Jézus iszonyú kínok között függ a kereszten. Borzalmas fájdalmat okozott a megfeszítés. A százados sok ilyet láthatott már. Kemény, edzett katona kellett, hogy legyen. Hallotta, hogy így imádkozik: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek. Ilyet még nem hallott eddig. A kereszten gyötrődők átkozódni, káromkodni szoktak, nem az ellenségeikért imádkozni. A százados nyilván megszokta már kivégzéseknél az átkozódást, az istenkáromlást. Aztán felhangzanak a szitkok, a latrok és a körülötte álló emberek is szidalmazzák Jézust. Ő pedig üdvösséget hirdet a mégiscsak megtérő latornak. Még ilyet! Hát nem magával törődik, hanem a csúfolódókkal?! Jánosnak azt mondja Jézus: Íme a te anyád!” Máriának meg ezt: „Íme a te fiad!” Ez az ember mindenkire gondol, csak magára nem? Ki lehet ez az ember, aki ragyogva, másokra gondolva szenved? Valóban, nem halt így még meg senki! Ártatlanul és bűntelenül, egészen bizonyos, hogy senki sem halt meg! Aztán a természeti jelekből is kezdi érzékelni, hogy itt valami rendkívüli megy végbe, hiszen a déli verőfény idején egyszer csak elsötétedik az ég és három órán keresztül sötétség lesz. Közben az elítélt újra az Atyjának szólítja Istent, s az Ő kezébe helyezve lelkét hangos szóval felkiáltva meghal. Ezt már végképp nem érti. A keresztre feszítettek, ha kaptak inni, akár napokig is agonizálhattak, míg végre kimúltak. De hangos szóval nem tudtak felkiáltani. Kicsoda ez az ember, akinek a halálakor még a föld is megremegett? Ha Atyjának mondja az Istent, akkor nyilván az Isten Fia! S így születik meg
benne a felismerés: „Bizony ez az ember Isten Fia volt!” Ez a szem-és fültanú hitvallása.
Testvérek! Ma is mindig így támad és így újul meg a hit. Minket is arra biztat az ige a Zsidókhoz írt levélben, hogy „Nézzünk fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, aki az előtte lévő öröm helyett – a gyalázattal nem törődve – vállalta a keresztet és az Isten trónjának jobbjára ült.” (Zsid. 12,2.) Ha kételkednél valaha Istenben, az Ő szeretetében, vess egy hosszú, erős pillantást a keresztre! Ott mindig megtalálod az aláhajló Istent, az Ő szeretetének legmélyebb kifejezését! Millió dologban láthatod Istent: a zúgó vízesésben, a csobogó patakban, a puszta kibeszélhetetlen magányában, a csillagos este ragyogó pompájában. Mindenütt ott van Isten. De ha a keresztre feszített Jézusra nézel, akkor Istennek szinte a szemébe nézel, és a szemén át a szívébe látsz. Hogy mi van Isten szívében irántad, azt a keresztfán érted meghalt Jézuson láthatod! És, igen vallom akkor is, ha sokan vitatkoznak velem: meg szabad, sőt olykor meg is kell néznünk egy-egy nagypénteki filmet! Ha az énekszerző azt merte írni: „Ó, Krisztus láttam szenvedésed, s borzongásom véget nem ért, jaj, hogy halál-kín lett a részed, érettem árva bűnösért”, akkor nekünk is szabad vizualizálni Jézus passióját. Mert ez a vérhez, szenvedéshez, halálhoz szoktatott szemünk lassan már nem tud másképp megrendülni, csak ha látja azt a borzalmas és csodálatos kereszthalált! Vagy ha Pál apostol azt meri írni a galatáknak, hogy „Ó, esztelen galaták, ki igézett meg titeket, akiknek szeme előtt úgy írtuk le Jézus Krisztust, mintha közöttetek feszítették volna meg!” (Gal. 3,1.) - akkor nekünk is szabad magunk elé képzelni, magunk előtt látni Jézus halálát! Mi is lehetünk szemtanúvá!
Mert hogy fültanúi vagyunk Jézus szenvedésének és halálának az nem kérdés. Hányszor hallottuk már ezt a történetet! Hányszor magyarázták már nekünk! Ismerjük minden kis részletét! De vajon hányszor remegtünk már abba bele, hogy értünk is imádkozott, amikor ellenségeiért könyörgött? Hányszor éltük már át személyesen, hogy nekünk is mondja: „Még ma velem leszel a Paradicsomban”? Ezt sokat látott, sokat próbált, harcedzett római katonát meggyőzte az amit látott és hallott. Kőszikla szíve összetört a kereszt alatt. A te szíved ugye nem keményebb az övénél?
3./ Mit mondott ez a római százados? Ez a harmadik kérdésünk. Bizonyságot tett a benne frissen megszületett felismerésről másoknak. A százados bizonyságtétele persze egyben hűtlenség volt a császár felé, hiszen a császárt istenként kellett tisztelni, és Jézus nem a császár fia volt! A százados mást fogadott el Isten Fiának – az Isten Fiát! Akik gúnyolták Jézust, azt mondták: „Ha Isten fia vagy, szállj le a keresztről!” „Ha Isten Fia vagy, szabadítsd meg magad! Éppen ez a „ha” tűnik el, ha megbizonyosodunk az igazságról. A százados ezt mondta: „Bizony, Isten Fia…” Jézus sem azt mondta a kereszten: Ha Te Isten vagy, akkor miért hagytál el engem? Ez a „ha” leméri, hogy hol állunk a hit útján. „Ha Isten van, nem engedte volna, hogy ez megtörténjen velem!” „Ha Isten szeretne, akkor véget vetne a szenvedéseimnek!” „Ha Isten valóban mindent lát, akkor miért engedi meg ezt?” Ezek nem a hit szavai! A „bizony”, ez a hit szava! Hogy tehetünk szert erre a hitre? Pál azt írja: „A hit hallásból van, a hallás pedig Krisztus beszéde által…” (Rm. 10,17.)
A százados nézte és hallgatta Jézust, s a Szentlélek hatására bizonyságot tett róla. Akit a Szentlélek elvezet az igazságra, ezt vallja: Bizony, Isten Fia vagy. Ezt kell nekünk is tenni! Így lehet eljutni onnan, hogy megfeszítjük Isten Fiát akaratlanul, - addig, hogy másoknak bizonyságot tudunk tenni róla. - Belegondoltam, micsoda kegyelem volt, hogy a százados éppen azon a napon volt szolgálatban! Hogy munkanapja volt! S micsoda kegyelem az is, hogy mi ma itt lehetünk, és nem az ágyban heverészünk, vagy a jacuzziban fürdőzünk. Hogy számunkra ünnep lehet ez a nap, s nem pusztán munkaszüneti, vagy szabadnap. Micsoda kegyelem, hogy szemlélhetjük Jézus áldozatát, hogy újból és újból végiggondolhatjuk azt! Hogy még mindig élünk, hogy van lehetőségünk hibáinkat, bűneinket Isten előtt megvallani és jóvá tenni! Hogy nem kell nyomorultul elvesznünk, hanem az Ő vérére hivatkozva a kegyelem királyi székéhez, ide az Ő asztalához járulhatunk!
Testvérek, ma is sok hamisságot, féligazságot, rágalmat, vádat hazudnak Jézusról. Ezt hisszük el, vagy azt, amit Ő mondott magáról? Aki előítélet nélkül olvassa a Bibliát, annak az értelmét megvilágosítja Isten Lelke, s felragyog neki Krisztus valósága. S az ilyen ember bátran meg is vallja a hitét, hadd tudják meg mások is, ki halt meg a kereszten, s mi ennek a haszna személy szerint ránk nézve is!
Ez a százados a leglehetetlenebb időpontban állt ki Jézus istensége mellett. Akkor, amikor a tanítványai sehol nem voltak, akkor, amikor ellenségei megcsúfolták és kigúnyolták, akkor, amikor annyira tehetetlennek tűnt, hogy éppen ő, a maga katonáival megölethette, akkor, amikor az ördögi erők tombolva járták haláltáncukat. Megdöbbentő. De vállalta. És te? Te mered Őt vállalni a családodban, a munkahelyeden, a barátaid előtt? Akkor amikor erőtlennek, meggyalázhatónak, amikor tehetetlennek látszik? Akkor, amikor üldözhetik a híveit, amikor felrobbanthatják, mecsetté alakíthatják a templomait, amikor a véleményszabadság nevében újságírók törölhetik bele a mocskos tollukat? Mered vállalni Őt? Számodra Ő akkor is Isten Fia?
Ez a százados azonban egyvalamiben tévedett. Tudjuk-e, hogy miben?… A múlt időben. hogy Jézus csak volt az Isten Fia. Persze ezt ekkor még nem róhatjuk fel neki. De Jézus nemcsak volt az Isten Fia, hanem még mindig az. Ezért aki az Őt megölő, hallgató és szemlélő századossal együtt tudja hittel vallani: Jézus Krisztus az Isten Fia, annak bűnbocsánata, örök élete, üdvössége van! Nem majd lesz, hanem már most van. Az ilyen ember Jézus ellenségéből Isten gyermekévé válik. Ha a Jézus kivégzését vezető, pogány, római katonatiszt azzá válhatott, akkor számunkra mi akadálya lehet ennek? Ha el tudjuk most az Ő asztalánál őszintén mondani: Úr Jézus, Isten Fia, én is naponta megöltelek a hitetlenségemmel, keresztre feszítettelek a képmutató vallásosságommal, kérlek könyörülj rajtam és bocsáss meg nekem, - akkor ünneppé lesz számunkra ez a mai nap. Így legyen! Ámen.