2017.03.26.
„Ő > Mi > Én...” - Márk 4.
Lekció: Márk 9,14-27.
Textus: Márk 9,24.
Svábhegy
Nem tudom hány embernek tűnt fel közületek, kedves testvérek, hogy egy héttel ezelőtt ugyanezt a történetet olvastam fel alapigének az istentiszteleten, mint most. Persze nem ugyanazt szeretném nektek elmondani, mint a múlt vasárnap. Egy hete ugyanis Jézus szemszögéből elemeztük ezt az igét, azt vizsgáltuk meg, hogy mi váltotta ki belőle ezt a sóhajt: „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek, meddig szenvedlek még titeket?” Jézus ezen keserű kifakadása kapcsán beszéltünk a magunk csalódásairól, keserűségeiről és azok kezeléséről. De talán magunk is érezzük, hogy ez a történet olyan gazdag, annyi gondolatot hordoz, hogy nem egy alkalomra, hanem egy egész sorozatra való prédikációt lehetne elmondani ez alapján. Nem kell megijedni, eszem ágában sincs ezt tenni, csak néhány időszerűnek érzett gondolatot szeretnék átadni belőle ma nektek, azt is elég röviden. De azért megemlítem, hogy például az emberi szenvedés örök kérdése is előjöhet az epilepsziás gyermek megszabadulása kapcsán. Hogy miért szenvednek az ártatlanok, miért kell meghalnia gyermekeknek, miért engedi meg Isten az ilyen szörnyűségeket? Ezzel a kérdéssel is kell foglalkozni, de a felolvasott evangéliumi történet nem általánosan az emberi szenvedés kérdését taglalja, hanem egy konkrét esetet állít elénk. Nem filozófiai szinten elemzi a problémát, hanem a gyakorlati segítségről beszél.
Van azonban egy másik szál is, az apa hitre jutásának, vagy hitre segítésének a vonala. Hiszen nyilvánvaló dolog, hogy Jézus elsődlegesen az édesapával foglalkozik. Az apa hitre segítése nyomán következik be a gyermek gyógyulása, sőt a tanítványok hitetlenségének jézusi kritikája is. Elhangzik ugyanis Jézus részéről ez a nagyon döntő mondat: „Minden lehetséges annak, aki hisz.” Tehát ha te hiszed, akkor lehetséges, hogy meggyógyul, akit ma idehoztál. Ha az egész történet dramaturgiáját figyelem, azt kell mondanom testvérek, hogy ma ezen a vonalon kell elindulnunk. Mert Jézus részletesebben foglalkozik az apa hitre jutásával, mint magával a fiúval. A fiú gyógyulása az apa hitre jutása után történik. Nem gondolom persze azt, hogy itt közöttünk most senki nem hisz, és nem hiszem azt, hogy Magyarországon, vagy közelebbről a keresztyén egyházakban csak az apákat kellene hitre segíteni. Azért szeretnék ezen a vonalon elindulni, mert lehet, hogy valakit, vagy valamit te is magaddal hoztál ide lélekben, aki, vagy ami beteg az életedben, de Jézusnak ma reggel elsősorban hozzád van szava és veled akar beszélgetni.
Sokan vannak a legkülönbözőbb templomokban, akik hétről-hétre hoznak valakit Jézushoz, abban a reményben, hogy ha imádkoznak érte, akkor valami jó fog történni azzal az illetővel. És sokan vannak akik valami miatt járnak templomba, mert kimondva-kimondatlanul a gyógyulásban bíznak. A szerettük testi felépülésében, a házasságuk megújulásában, a hitetlen rokonuk, ismerősük, barátjuk megtérésében. Ez pedig azért jó, mert így nagyon könnyen lehet azonosulni a történetbeli édesapa első kiáltásával. – Mert nézzük csak meg, hogy milyen kiáltásai, kérései vannak ennek az apának ebben a történetben: „Mester, elhoztam hozzád a fiamat, akiben néma lélek van.” - tehát vele van a baj. Ki is mondja az egyes szám harmadik személyű személyes névmás tárgyesetét: „őt”. A gonosz lélek „hatalmába keríti, földhöz vágja őt”. Ez az első kiáltás az édesapa részéről. „Ha valamit tehetsz, légy segítségünkre és könyörülj rajtunk.” - hangzik a második kiáltás. „Rajtunk”. - Személyes névmás többes szám második személy részes eset. Azaz ebben a nyomorúságban egészen ott van ő, az édesapa is. Fia szerencsétlenségétől nem független ő sem. Akarja vagy sem, a gyermeke betegsége meghatározza az ő egész életét is. És aztán jön a harmadik kiáltás is: „Hiszek! Segíts az én hitetlenségemen!” - Egyes szám első személy, alany eset. Mert valójában én szorulok gyógyulásra, segítségre. Velem van az igazi baj, nem a fiammal. Ez a harmadik kiáltás.
Ezen a történeten keresztül ma azt kérdezi tőled Isten Lelke, hogy te hol tartasz? Te hol, hányadik kiáltásnál jársz? Ha néha napján imádkozol, ha nagy ritkán átéled, hogy Isten segítségére rászorulsz, te hogyan szoktál kiáltani Hozzá? Te kit, vagy mit viszel elé? A széthulló családodat, a tőled is, Istentől is elvadult gyermekeidet, a lelki beteg édesanyádat, az agresszív és magába zárkózó édesapádat? Netán a kibírhatatlan szomszédodat, aki az idegeidre megy? Esetleg imádkozol azért, mert diákként félsz a tanároktól, felnőttként a főnöködtől? - Kivel van a probléma? Vele? Egyes szám harmadik személyű személyes névmás? Ő? – Ha így érzed, ne félj szembenézni azzal a ténnyel, hogy az emberek nem tökéletesek. Senki sem állítja, hogy ebben a történetben nem volt beteg ez a gyerek, és senki se mondta, hogy a démoni lélek nem kínozta őt oly sokszor. Az apának igaza van. – Neked is igazad van. Biztos, hogy nem hibátlanok a családtagjaid, a barátaid, a szüleid, a tanáraid, a kollégáid, a gyermekeid, a világ, amely annyira félelmetesen vicsorog ránk néha. Képmutató és álságos dolog lenne azt gondolni, hogy nem, mindenki jó, csak én vagyok rossz. Jézus egy szóval sem mondja az apának, hogy nem a fiúval van baj, hanem veled! A gyerek beteg, ehhez kétség nem férhet. Ez nem kérdés.
De az igen, hogy mindez milyen hatást gyakorol az édesapára? Ha szereti őt, nyilván mindent megtesz érte. Nyilván mozgósít mindent, megmozgat minden követ, felkutat minden forrást. Hiszen ha már kisgyermek kora óta így van a fiú, akkor ez szörnyű teherként nehezedhet az egész család vállára. Egészen valószínű, hogy mielőtt Jézushoz hozta volna, minden mást is megpróbált. Ez az apa nincs, nem is lehet kívül a fia történetén. A fia nyomorúsága az övé is, a fia fájdalma az övé is, a fia megkötözöttsége az ő szenvedése is. Ezért a kijelentést, hogy „Mester, elhoztam hozzád a fiamat,” - átfordítja többes szám első személyre, és így folytatja: „légy segítségünkre, és könyörülj rajtunk.” Mert ebben a bajban egészen benne vagyok én is. – Nem tudom, hogy amikor másokkal van - okkal, vagy ok nélkül - bajod, problémád, bele szoktál-e gondolni abba, hogy az tulajdonképpen a te problémád, a te fájdalmad, a te tehetetlenséged, a te bajod?! Lehet, hogy ő nem is tud róla, de ha igen, az se változtat azon, hogy te is részese vagy a dolognak. Vagy te nem hozod magaddal minden vasárnap ide a templomba a családi feszültségeket, az otthoni veszekedéseket? Kívül tudod hagyni ezeket a templomajtón? Nem azért vagyunk sokszor olyan feszültek még az istentisz-
teleten is, mert odahaza még hétvégén is áll a bál? Nem azért vagyunk sokszor olyan rossz kedvűek az evangélium, az örömhír hallgatása közben is, mert a házastársunk, a gyermekünk, a szüleink baja, az a miénk is? De vajon ők, vajon mi nem emberek vagyunk, őket, bennünket nem ugyanez a világ emészt fel? Az ő, meg a mi idegeinket nem ez őrült város őrli fel? Nem menteni akarom őket, magunkat, csak azt akarom aláhúzni, hogy egy hajóban evezünk! Mert nincs olyan, hogy ez csak miattuk van. Hogy ebben csak ők a hibásak. „Légy segítségünkre, és könyörülj rajtunk”, vagy ahogy a korábbi fordítás mondja: „Szánj meg minket, segíts rajtunk!” - vajon eljutsz-e eddig a második kiáltásig is?
Eszembe jut erről testvérek annak a Jónásnak a története, aki sokáig elhitethette magával, hogy a vihar, amely dobálta azt a hajót, amelyiknek az aljában ő nagy nyugodtan aludt, az a hajóskapitány, meg a matrózok problémája. Mi köze van neki ahhoz? Majd ők megoldják. Ez a szakmájuk, ők értenek hozzá, nem Jónás, aki egy próféta. De amikor a veszedelem egyre fenyegetőbb lett, és amikor már minden feleslegest kidobáltak a tengerbe, akkor csak fel kellett ébreszteni a nagy alvót is, hiszen az mégse járja, hogy miközben azok ott fenn küszködnek az elemekkel, addig Jónás ott horkol a hajó aljában. Az a vihar az ő életét is fenyegette.
Mindez pedig azt jelenti kedves testvérek, hogy hiába is zárkózunk el például a magunk kis bunkereibe, szobájába, vagy hiába is próbálunk kivonulni a világból, nem lehet! Tetszik, vagy sem, egy hajóban evezünk. A férjem, feleségem, családom, szüleim, testvéreim problémái az én problémáim is. A gyülekezetem, az egyházam, a hazám, sőt a világ bajai, kisebb-nagyobb mértékben engem is érintenek. – Vajon értük is szoktál imádkozni olykor? S vajon többes szám első személyben szoktál fogalmazni ilyenkor: „Légy segítségünkre, és könyörülj rajtunk!” Mert ha így tudsz kiáltani Istenhez azzal azt is kifejezed, hogy te is lehetnél most olyan bajban, mint amilyenben az van, akit Jézus elé hoztál. Azaz, hogy te sem vagy feltétlenül jobb, kiválóbb, bűntelenebb, mint ő. És így te is eljuthatnál a harmadik kiáltásig is.
Hiszen figyeljük csak meg, hogy milyen sajátos fejlődésen megy keresztül ez az édesapa, miközben eljut Jézusig. A kijelentést, hogy „Mester elhoztam hozzád a fiamat,” átfordítja többes szám első személyre, hogy könyörülj rajtunk. De tovább fejlődik még a személyességben, úgyhogy abban a döntő pillanatban, amikor Jézussal szembe kerül így fogalmaz egyes szám első személyben: „Hiszek” Segíts a hitetlenségemen!” Hallod ezt a fejlődést? Az egyes szám harmadik személyből átmenni többes szám első személybe, majd utána egyes szám első személybe, hallatlan jelentőségű ez.
Aki gyermekekkel foglalkozik, tanárként, hitoktatóként, pszichológusként vagy orvosként, az a mindennapi munkája során nagyon gyakran átéli, hogy a gyermek tünetei csak következmények. Az egész problémának az oka valahol az apai és anyai szívben van, vagy a párkapcsolatban, közösségben, óvodai csoportban, iskolai osztályban, ahol a gyermek tünethordozóvá vált. Mert a gyermekek, akik éjszaka indokolatlanul bepisilnek, akik váratlanul dadogni kezdenek, akiknek ok nélkül rendszeresen fáj a fejük, akiknek nevelési problémáik vannak tünethordozók és mivel a legkevésbé rendelkeznek hárítási mechanizmussal, ezért ők az elsők, akik a család, a gyerektársadalom, a kortárscsoport által gerjesztett válságtüneteket elkezdik hordozni. Hányszor láthatjuk - a saját gyermekeinken is - visszatükröződni az idegességünket, a kialvatlanságunkat, a mindennapok szétziláltságából fakadó nyugtalanságot. Vagy tanárként de sokszor hallottam már fogadóórán, hogy a kamasz gyerekkel van baj. Egyes szám harmadik személyben fogalmaz a szülő: nem tanul, nem érdekli semmi, nem törődik a jövőjével. Ő a beteg. Aztán néha, ha elmélyülhet a beszélgetés, többes szám első személyben folytatódik, hogy mi vagyunk bajban, mi szenvedünk tőle, s mi aggódunk érte. A végén pedig, nagy ritkán, ha odáig jut a beszélgetés, akkor egyes szám első személybe vált, mert kiderül, hogy itt egy személyes életválságról van szó. Lényegileg a hitetlenség problémájáról. Arról, hogy a szülő vagy elhanyagolta, vagy épp ellenkezőleg, a fanatizmusig fokozta az isten-hitet. Nem tartotta fontosnak, - majd eldönti, ha felnő - aztán csodálkozik, hogy felnőtt erkölcsi tartás, korlátok és becsület nélkül. Vagy annyira beleültette a bűntudatot, a maga maximalizmusát, hogy elvette a gyerek minden kreativitását és önbizalmát. Tehát ilyenkor az Isten ember kapcsolat válságáról is szó van. Ahol a gyermekkel baj van, kiderül, hogy nagyon sokszor nem a gyermekkel van baj. Ahol a családdal van baj, kiderül, hogy a baj okát egyes szám első személyben lehet csak megfogalmazni. Vajon miért van egyre több hiperaktív, sajátos nevelési módszereket igénylő, kezelhetetlen és agresszív óvodás és iskolás? Nem azért, mert egyre több szülőnek nincs ideje, kedve, ereje foglalkozni velük: beszélgetni, játszani, mesélni, kirándulni, Uram bocsá' - imádkozni? – Az én hitetlenségemen könyörülj Jézus, ó de nagy dolog kimondani ezt testvérek!
Miért olyan nehéz ezt őszintén kimondani? Azt hiszem azért fogalmazunk egyes szám harmadik személyben, hogy ő a beteg, és azért fogalmazunk inkább többes szám első személyben, hogy velünk van baj, hogy ezt a harmadik, legmélyebbről fakadó vallomást ne kelljen kimondani. Az én hitetlenségem, agresszivitásom, hazugságaim, önfejűségem, birtoklási vágyam, képmutatásom, dominanciám, - ezt nem is olyan könnyű megvallani! Hogy én vagyok az, aki uralkodni akarok a páromon, a gyerekeimen, a szüleimen! De Isten bennünket egyes szám első személyben akar hallani. – Valahogy úgy, ahogy annak idején Dávid király fogalmazott miután elcsábította Betsabét és megölette a férjét: „egyedül ellened vétkeztem és azt tettem, amit rossznak látsz.” Biztos mentegethette volna magát azzal, hogy a felesége mennyire elhidegült tőle, hogy királyként ehhez más országokban simán joga lett volna, vagy sorolhatta volna az erényeit is, de ő ehelyett egyes szám első személyben vallott bűnt az Úrnak. Vagy ahogy Jónás is tette, amikor végre felkelt, s felment a fedélzetre, és ki tudta mondani: „Fogjatok meg, és dobjatok a tengerbe...” (Jónás 1,12.)
Istennek az ilyen pillanatokban nem a világgal, nem az egyházzal, nem a házastársaddal, vagy a gyerekeiddel
van ügye, hanem veled, sőt, pontosabban: neked van pered ilyenkor az Istennel. Akkor is, ha nyíltan nem vitázol Vele, de egy válsághelyzetben mégis neked kell megfogalmaznod egyes szám első személyben: „Uram én látom azt, hogy van itt egy óriási akadály, az én hozzáállásom a családtagjaimhoz, a kollégáimhoz, másokhoz.”
Amíg ez nem fogalmazódik meg benned alulnézetből, addig igazán Jézus nem tud foglalkozni veled. Tehát fogalmazd meg alulnézetből, hogy Uram az én nyomorúságom, az én kishitűségem, az én zsarnokságom, az én képmutatásom Ki tudja, hogy mi minden húzódik meg ebben a szép szándékban, hogy te mindig valaki mást cipelsz Jézushoz? Csak a szívek vizsgálója tudja ezt. Kérlek fogalmazz így, de ne úgy hogy egyes szám első személyben kezded és egyes szám harmadikban végzed, hanem fordítva. Valahogy így, hogy úgy kezded: ő, és úgy csúcsosodik ki, hogy Uram, könyörülj énrajtam.
Hiszen mit is kiált végül ez az édesapa:„Hiszek, segíts a hitetlenségemen!” – Érzed milyen ellentmondás feszül itt? Megvallja, hogy hisz, és azt is, hogy másrészt nem tud hinni. Kifejezi a vágyát, hogy szeretnék hinni, de bevallja a tehetetlenségét, hogy nem tudok hinni. „Hiszek hitetlenül Istenben, mert hinni akarok” – mondja Ady. Egyrészt vágyom hinni, másrészt nem tudok hinni, de nem tudok hit nélkül Istennek tetszeni. Ez az édesapa a maga valós állapotát vallja meg Jézusnak, maga mögött hagyva minden farizeizmust, megjátszást, képmutatást. Azt a nyomorúságot vallja meg ebben a pillanatban, amit leginkább meg tud fogalmazni önmagának. A benne lévő sebet, amelyet az évek óta tartó nyomorúság mart a szívébe, a kételyt, hiszen eddig senki sem tudott segíteni, még a tanítványok is csődöt mondtak, és az ellentmondást, hogy vágyom hinni, de nem tudok. És milyen csodálatos testvérek, hogy ezen a seben, ezen az önmagával való meghasonláson keresztül tud behatolni valaki az életébe, aki nem más, mint Jézus. Mi segített neki, megnyílni őszintén Jézus előtt? Az, hogy ezt a spontán kitárulkozást megelőzte az a drága ígéret, hogy ha hiszel, minden lehetséges. És ezt az embert egyszerre csak átöleli egy csodálatos miliő és ebben a légkörben még arra is veszi a bátorságot, hogy megfogalmazza a belső ellentmondását. Jézus a döntő pillanatban így használja fel a hitre jutás érdekében ennek az embernek a sebét, a fájdalmát, a drámáját és ez az ember ott fogja beengedni Jézust, ahol a legfájdalmasabb, mert ott adja meg magát. Jézus ma is tud teremteni egy olyan légkört, amelyben beleremegsz abba, hogy minden lehetséges, és ha ez a minden érintheti, gyógyíthatja a te sebeidet, akkor abban a pillanatban életre kel a hit.
Testvérek, erre a „hiszek, segíts a hitetlenségemen” - féle hitre a legtöbb hittan tanár talán legfeljebb „elégséges” osztályzatot adnánk, hisz ez még a mustármagnyiból is a legapróbbik fajta! A jó hír viszont az, hogy az „elégséges” Jézus-nál pontosan elég-séges. Az érzések hullámzása, a vívódás lelepleződése nem rontja az apa esélyeit Jézusnál. Nála, úgy tűnik, csak két dolog számít: hogy az apa hinni akar, és őszintén bevallja az ezzel ellentétes érzéseit is. Ennyi elég Neki. Jézus ezzel számunkra is biztatóan alacsonyra teszi a lécet. Nincs mire hivatkoznunk, ha ez a fajta hit hiányzik belőlünk.
Ezért ma Jézus téged néz elsősorban, hogy aztán rajtad keresztül lássa azokat, akiket gondolatban, vagy valóságosan is ide szoktál hozni. Ehhez kell, hogy eljuss az „ő”-től, az egyes szám harmadik személytől, a „mi”-ig, a többes szám első személyig, onnan pedig az „én”-ig, az egyes szám első személyig. Mert akkor te is ott leszel azok között, akikre igaz, hogy „minden lehetséges a hívőknek”. Akkor ennek a fényében gondolhatsz azokra, akiket még néma vagy süket lélek van. Azokra a szeretteidre, akik süketnémák, mert már régóta nem álltok szóba, nem beszélgettek. Lehet, hogy megbeszélitek a halaszthatatlan ügyeket, a családi, logisztikai feladatokat, de ki tudja mióta nem beszélgettetek már egy igazán jóízűt? Mert csak a süketek párbeszéde folyik otthon is, hiszen mindenki a magát igazát szajkózza, és senki nem ért meg senkit. De ha el tudsz jutni esetleg itt az Úr asztalánál ma eddig a „segíts rajtam” - kiáltásig, akkor innen a szívedben azzal a Jézussal mehetsz tovább, akinek minden lehetséges, s akkor te is elkezded más szívvel hordozni a környezetedet, ami lehet, hogy meg sem változott. Jézus szelíd szemével, Jézus gyengéd érzelmeivel, Jézus együtt érző szívével közelíthetsz a bajba jutottakhoz, a megkötözöttekhez. Ő adja meg, hogy így legyen ez már ma is, és életünk minden napján. Ámen.