2017.03.19.
Jézus „kifakadása” - Márk 3.
Lekció: Márk 9,14-29.
Textus: Márk 9,19.
Svábhegy
Mit szólnátok hozzá, kedves testvérek, kedves svábhegyi reformátusok, ha a lelkipásztor egy heti távollétetek után a következőképp üdvözölne benneteket vasárnap délelőtt: „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket?” – Bevallom, nem mertem ezekkel a szavakkal kezdeni az igehirdetést, bár megfordult a fejemben, hogy a hatás kedvéért megkockáztatom direktben alkalmazni ma Jézus szavait. De attól tartottam, lesz, aki úgy megbotránkozik, hogy talán azonnal feláll és hazamegy...
Pedig ez a jézusi kifakadás a mindenkori tanítványoknak szól. Pontosabban közülük azoknak, akik Jézus távollétében - ahogy a pesti köznyelv szokta mondani - „becsődölnek”. Itt a történetben annak a kilencnek mondta ezt az Úr, akik nem mehettek fel vele a megdicsőülés hegyére, akiknek lent a völgyben kellett bevárni Őt, és a három kiválasztottat. Jézus fizikai jelenlétének hiányában azonban nem tudták meggyógyítani az epilepsziás rohamoktól gyötört fiút. Tehetetlennek, bénának, és ami a legdöntőbb, hitetlennek bizonyultak. Befuccsoltak.
Kedves testvéreim! Mi nem szoktunk tehetetlennek, bénának bizonyulni? Mi nem szoktunk „becsődölni”? Miránk soha nem lehetne érvényes Jézus megállapítása: „hitetlen nemzedék”? Velünk még soha nem történt meg, hogy hiába próbáltunk meg segíteni bajba jutott, testileg-lelkileg beteg életeken, mert semmi sem változott? Mi nem éreztük még soha, ahogy keményen visszapattannak vigasztaló szavaink egy gyászoló szívről? Nem éltük még át soha, hogy mi sem tudtuk, milyen tanácsot adhatnánk utat kereső barátunknak, mert magunk is tanácstalanok voltunk? Mi nem szoktuk tétovának, erőtlennek, hatástalannak érezni magunkat, amikor elénk hoznak nehéz eseteket?
Elénk hozzák családtagjaink a munkahelyi konfliktusaikat, elénk hozzák kollégáink a családi problémáikat, elénk hozzák ismerőseink a gyermeknevelési kérdéseiket, és egyre csak azt érezzük nem vagyunk képesek segíteni nekik, rajtuk. Talán miránk is érvényesek ennek az édesapának a keserű szavai: „Szóltam tanítványaidnak, hogy űzzék ki, de nem tudták.” Testvérek, ha netán igaz a Jézussal való utolsó találkozásunkat követő időszakot figyelembe véve ránk is ez a megállapítás, akkor bizony, - akár megbotránkozunk rajta, akár nem, - nekünk is mondja Jézus: „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket?” Mert ha bizonyultunk már tehetetlennek Krisztus tanítványaként, akkor az első renden nem a kommunikációs képzettségünk, vagy az empatikus képességünk, és végképp nem a tájékozottságunk hiányára utal, hanem a hitetlenségünkre.
Szeretett gyülekezet! Nem tudom feltűnt-e, de mai történetünkben, furcsa mód nem más, mint maga Jézus Krisztus az, aki - ha nem is szó szerint, de lényegét illetően ezt - mondja: „torkig vagyok!” Mi általában Istennek szoktuk címezni ezt szemrehányásként: „Uram, rosszul igazgatod ennek a világnak a sorsát. A becsületesek rosszul élnek, a csalók előre törnek. Az istenfélőket körbe röhögik, az öntelt kevélyek szavait mohón issza a nép. Uram, te okoztad, hogy ellenségeink gúnyolják népünket, te engedted meg, hogy hazánkat elvegyék tőlünk! Nincs ez így rendben Urunk!” – Csakhogy ebben a mai igében megfordul a panasz iránya, hiszen itt az Isten Fia fakad ki az emberekre! Úgy tűnik, hogy Jézusnál pattan el a húr és neki lesz elege tanítványaiból! Még ilyet! A mindig kedves, megértő, türelmes Jézusnál betelik a pohár?
Nem akármilyen jelenetnek vagyunk hát a szemtanúi. Bepillantást nyerhetünk a mi Urunk belső, lelki harcaiba, vívódásaiba, drámáiba. Márk evangéliumáról megkezdett sorozatunk folytatásában nézzük meg először, hogy mi is lehetett Jézus keserű kifakadásának a tényleges oka, aztán azt, hogy mi van ennek a megdöbbentő kijelentésnek a mélyén, végül majd azt, hogy miben is van ennek a feszültségnek a feloldása.
1./ Jézus kifakadásnak az oka. Úgy érzem testvérek, hogy azért kell erről külön is szólni, mert ez egy a maga nemében páratlan kijelentés Jézustól. Sokszor kiakadhatott és kifakadhatott volna joggal tanítványaira, néhányszor meg is tette, de soha sem volt ilyen indulatos. Sehol nem olvasunk róla máshol, még csak ehhez hasonlót sem! Hiszen amikor viharba került a hajójuk a Genezáreti tavon, akkor is csak annyit kérdezett a kétségbeesett tanítványoktól: „Mit féltek kicsinyhitűek?” Amikor azon veszekedtek útközben, hogy ki a nagyobb közöttük, akkor sem korholta őket, csak szelíden közéjük állított példának egy kisgyermeket. Vagy miután Péter háromszor is gyáván megtagadta, akkor sem szidta meg őt ezért, csak tapintatosan Ő is háromszor kérdezte meg tőle, hogy szereti-e Őt!
Mi magyarázza hát ezt a heves kifakadást: „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket?” Mondhatnánk erre azt, hogy maga a tény. Az, hogy nem tudták meggyógyítani ezt a szegény gyermeket. Van azonban itt valami más is. – Egyrészt az, hogy ezzel a kudarccal szégyent hoztak Jézus nevére, Isten országának ügyére. Hiszen nyilvánvaló, hogy nem elméleti vitát folytattak ezek után az állandóan Jézus körül szaglászó farizeusokkal. Biztos, hogy nem a mózesi törvényekről, vagy az angyalok mibenlétéről zajlott közöttük a disputa, hanem arról, ami történt. A tanítványoknak valahogy meg kellett magyarázni a dolgot, a farizeusok meg nyilván kapva kaptak egy ilyen alkalmon. No, lám, hát ennyit ér ennek a názáretinek a tudománya! Mindenki láthatja, hogy csődbe jutott az ügye... – De ott van ebben a jézusi „torkig vagyok”-ban talán az is, hogy majdnem megölték a reményt ennek az édesapának a szívében. Ami a farizeusoknak remek ziccer, kapóra jött alkalom volt, - ütni egyet Jézuson, az óriási kiábrándulás volt ennek az apának. Hogy mekkora lehetett a csalódása, azt az is mutatja, hogy Jézusnak a tanítványokhoz intézett kérdésére ő válaszol. „Mester, elhoztam hozzád a fiamat...” – Testvérek, indokol azonban ez ilyen keserű szemrehányást Jézus részéről?
Azt hiszem, hogy mindannyian érezzük, hogy ennek a történetnek a „hit” a kulcsszava. Hitetlennek nevezi Jézus a tanítványokat; azzal biztatja az apát, hogy „minden lehetséges annak, aki hisz”; az édesapában harcol a csalódottság és a bizalom, a kétely és a hit: „Hiszek, segíts a hitetlenségemen!” Nos, éppen ez a lényeg, kedves testvérek!
Jézusnak ugyanis az fáj elsődlegesen, hogy tanítványai „hitetlenek”. Ugyanis nem a Jézusba vetett hit által akartak győzni a betegség felett, hanem rutinból, saját magukban bízva. Ha ugyanis imádsággal kiűzhették volna a gyermekből a néma lelket, akkor nyilván nem imádkoztak. Hogy mennyire így van azt az a szó is bizonyítja, amit itt az eredeti görög szövegben találunk. Az „oligopistia” inkább jelent „kishitűséget”, mint „hitetlenséget”. De nem abban az értelemben, hogy ez a hit mennyiségileg kevés még, hanem abban, hogy ez olyan hit, ami valami kicsiny dologra irányul. Jelen esetben saját magukra. Arra, hogy ők maguktól is képesek lesznek megbirkózni ezzel a betegséggel. Tehát nem Jézusban hittek, hanem a hitben, mint nekik ajándékozott belső hatalomban, lelki képességben. Néhány fejezettel korábban olvassuk ugyanis az igében, hogy Jézus felruházta őket saját beteggyógyító, csodatévő, ördögűző erejével.
Értitek, kedves testvérek? Mert az akkori tanítványok sokáig nem értették! A baj az volt, hogy Jézustól távol, nem Őrá, hanem magukra, saját hitükre néztek, abban bíztak, az pedig tudvalevőleg még a mustármagnál is kisebb volt. Azt a kérdést veti ez fel, hogy - túl azon, hogy mi is tudunk szégyent hozni Jézus nevére és ügyére, és mi is képesek vagyunk tehetetlenségünkkel kiábrándítani a keresőket - vajon nem esünk-e ugyanebbe a hibába? Nem úgy képzeljük-e el a hitet, mint egy magunkból kitermelhető, kierőszakolható lelkierőt? Sokan esnek áldozatul ennek a tévedésnek a templomba járók közül. Azt hiszik, hogy ha jól neki gyürkőznek, ha összeszedik magukat, ha két vállra fektetik a kételyeiket, ha elfojtják magunkban a „miért”-eket, akkor a kiizzadott hittel majd legyőznek minden bajt, bűnt, betegséget is ha kell. Tegnap épp arról beszéltünk a konfirmandusokkal a csendes napunkon, hogy nem kell elfojtani magunkban ezeket a kérdéseket, kételyeket, hanem Jézus elé kell vinni őket.
Láttam egyszer egy filmet, egy szélhámos sztár-prédikátorról, aki azzal áltatta híveit, hogyha elég erősen hisznek minden betegségből meggyógyulhatnak. Amikor azonban csak a megrendezett csodák következetek be, és az igazi gyógyulások elmaradtak, rendre ezt a választ adta: „Testvér, még nem elég erős a hited! Ha akkora lenne, mint egy mustármag, hegyeket mozgathatnál meg vele!”
Testvérek, ha hazamegyünk innen, hiába próbálkoznánk azzal, hogy erős összpontosítással akár csak egy kanalat is elmozdítsunk az asztalon. Ez lehet, hogy a parafenoménnak nevezett sarlatánoknak sikerül, de a keresztyén hit lényege nem az, hogy evőeszközök essenek a földre, és hogy hegyek zuhanjanak a tengerbe! Akik ilyen hitet remélnek, azok épp a Jézus által hitetlenségnek nevezett, önszuggeszcióra hasonlító képességet igénylik. És akik számára a hit nem marad egy életre szólóan Isten ajándéka, hanem csupán egy olyan vallásos eszköz, mellyel bárki elérheti a maga istenségét, és igénybe veheti annak erejét, azok ma is kiérdemlik Jézus elmarasztalását! Azokra ma is igaz a keserű megállapítás: „Ó, hitetlen nemzedék!” Ezért kérem: ne magadban, a magad hitében, a magad, vagy mások vallásos tapasztalataiban higgy, hanem egyedül Jézusban! A te hited egyszer ilyen, egyszer olyan! De Krisztus nem változik! Hinni mindig azt jelenti, hogy leveszem a tekintetem önmagamról és minden másról, s egyedül arra az egy Valakire nézek, aki tényleg képes segíteni! Ennek az édesapának ezért volt győztes hite!
2./ Jézus kifakadásnak a mélysége. Vizsgáljuk meg, kedves testvérek ezek után Jézus keserű kifakadásának az összetevőit, a mélységét. Mert ez is megér egy-két percet. Mi van ebben a rendkívüli felkiáltásban? – Nos mindenekelőtt szenvedély. Bármilyen furcsán is hangzik talán, mégis így van. Már az első sóhajtást kifejező „ó” szócska is erre utal, de átsüt ez az egész költői kérdésen is: „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket.?” Azaz, Jézus számára sohasem volt közömbös tanítványainak lelkiállapota, vagy Isten országa ügye. Neki ez nem egy olyan eset volt, mint mondjuk egy munkahelyi főnöknek, ha a beosztottai elrontanak valamit. Nem mintha azok nem tudnának keserűen kifakadni, sőt hangosan kiabálni is, de - tisztelet a kivételnek, - a legtöbbjük csak azért teszi ezt, mert bosszantja azok hibája, és abból kára származik a cégnek. Jézus azonban szenvedélyesen átérzi az édesapa csalódottságát is, és tanítványok hitbeli bukását is. És ez így van ma is. Lehet, hogy nekünk fel sem tűnik a kár, amit másokban tudunk okozni amikor szavainkkal, tetteinkkel, vagy ezek hiányával hiteltelenítjük az evangéliumot az életük értelmét keresők, vagy a válsághelyzetekben a transzcendens megoldás felé is nyitottságot mutatók előtt, de Jézust mindez nem hagyja hidegen! Lehet, hogy mi már egészen hozzászoktunk ahhoz, hogy nem tudunk segíteni másokon, hogy erőtlen, tehetetlen a hitünk, de Jézusnak ez fáj!
S ez a másik dolog, amit ki szeretnék emelni ebből a kifakadásból. A fájdalmat. Sokan bántották, zaklatták, üldözték Őt egész földi élete során, de ezek nem okoztak Neki olyan fájdalmat, mint tanítványainak ez a hitetlensége. Szenvedés volt bizonyos értelemben minden perc, amit itt töltött közöttünk, hiszen a mennyei dicsőséget felcserélte a földi istállóra, az angyalok imádatát az emberek meg nem értésére, az Atya társaságát a Sátánnal való harcra, de a legnagyobb szenvedést mégis saját tanítványai okozták Neki. Hiszen - még egyszer mondom, - sehol máshol nem olvasunk róla ehhez hasonlót! „Meddig leszek még veletek, meddig szenvedlek még titeket?” – Talán nem túlzás azt állítani, hogy Jézusban maga Isten szenved a mindenkori ember hitetlensége, önhittsége miatt. Márk evangéliumában egyébként is nagyon hangsúlyos, hogy a tanítványok egészen a keresztig nem értik Jézust. Hogy Neki egész a keresztig kell hordozni az ő hitetlenségüket, hogy azok épp a kereszt által jussanak majd hitre!
C.S. Lewis a nagy angol keresztyén író különbséget tesz szenvedés és fizikai fájdalom között. A fizikai fájdalomra, miután elmúlt, nem emlékszünk többet. Ki emlékszik úgy egy horzsolásra, vagy egy lyukas fog okozta kellemetlenségre, hogy most is belesajdul a térde, vagy a foga? A fájdalom csak addig a pillanatig tart, amíg érezzük. De azt a szenvedést, azt a lelki kínt mindenki fel tudja idézni magában amikor kamaszkorában nyilvánosan megszégyenítették, s ugyanúgy elvörösödik, mint akkor, évtizedekkel ezelőtt. Vagy bárki fel tudja idézni azt a szenvedést, amikor csúnyán becsapták és rászedték a barátai. Ma is vér tolul az agyába, és lüktetni kezd a halántéka. Nos, itt kedves test-
vérek ilyen értelemben szenved Jézus, ilyen értelemben fáj Neki az övéi hitetlensége! – S tegyünk ehhez hozzá még egy tényezőt!
Ugye, nem egyszer megtörtént velünk is, kedves testvérek, hogy talán egy istentisztelet utáni emelkedett hangulatban, vagy egyszerűen csak egy jól sikerült munkanapot követő boldog, derűs, békés lelkiállapotban érkeztünk haza, s otthon valami egész más várt. Egy morgós, tüskés férj, vagy egy házsártos, kötekedő feleség, netán egy lázadó kamasz gyerek, vagy a nagyszülő szemrehányása, mert olyan rég nem látogattuk már meg! Nos, ha éltünk már át ezekhez hasonló szituációkat, akkor egy kicsit bele tudjuk élni magunkat Jézus helyzetébe és fájdalmába. Hiszen ezt megelőzően épp a hegyen volt a három kiválasztott tanítvánnyal, ahol Isten dicsősége, az eljövendő világ fénye hullott az életére, ahol Ő és a vele lévők bepillantást nyerhettek a mennybe! Ebből a világból, a hegyről a völgybe elérkezni a hitetlenség és a tehetetlenség világába, valóban keserű fájdalom és szenvedés volt számára. Igen, a „fájdalmak férfia”, „az Úr szenvedő Szolgája” áll itt előttünk, a maga páratlanságában. Éppen ezért, kedves testvérek csak óvatosan állíthatjuk párhuzamba magunkat Vele.
Annyit azonban mindenképp meg kell ennek kapcsán kérdezni magunktól, hogy vajon nekünk szokott-e fájni mások hitetlensége? De most nem arra gondolok, amikor keresztyén voltunkban megsértenek, megbántanak, fájdalmat okoznak, hanem arra, hogy szenvedünk-e amiatt, hogy másokkal, mi lesz? Foglalkoztat-e egyáltalán minket szeretteink, családtagjaink, barátaink, munkatársaink, szomszédaink üdvösségének az ügye? Vagy pedig teljesen közömbös számunkra, hogy megismerik-e valaha is Isten kegyelmét? - Pál apostol a következőt írja a Római levélben saját népe hitetlensége kapcsán: „Igazat mondok Krisztusban, nem...” (Róma 9,1-3.) – Nagy a mi szomorúságunk, szüntelen fájdalom gyötri a mi szívünket is, kívánjuk, hogy inkább mi legyünk átok alatt, Krisztustól elszakítva, a mi test szerinti rokonaink: családunk, népünk helyett – mondjátok meg testvérek?! – Ó, bárcsak átéreznénk néha valamit Jézus keserű kifakadásának a mélységéből, hogy mi ne adjunk okot Neki ilyen fájdalomra, és fakadna a mi mások miatti szenvedésünkből ugyanaz, ami Jézusnál: cselekvés, segítségnyújtás, hit. – S itt érkezünk el igénk harmadik fő gondolatához:
3./ Jézus kifakadásának a feloldásához. A zsoltáríró keserűségében nem tehetett egyebet, mint a hatalmas Istenhez fordult, tőle várta az igazságszolgáltatást, neki fogadott engedelmességet, benne bízott. De mit tesz Jézus, annak érdekében, hogy megszabaduljon a „torkig vagyok” érzéstől? Megszabadul a hitetlen tanítványoktól? Felmond, vagy csak gorombán beolvas nekik? Esetleg kivonul ebből a reménytelen világból, ahol nem értékelik kellőképpen Őt, és beáll remetének? – Nos, ahogy hallottuk, egyiket sem választotta. Ellenkezőleg: odafordul a kétségbeesés örvényében fuldokló édesapához, aztán megszabadítja a beteg gyermeket, végül eligazítja elbizonytalanodott tanítványait. Azaz, nem csupán úgy oldódott fel ennek a fojtogató gyötrelemnek a feszültsége Jézusban, hogy mintegy kimondta, kiadta, kikiáltotta magából a fájdalmat, hanem ennek az érzésnek az energiája pozitív tettekre: bátorításra, szabadításra, tanításra sarkallta Őt! És ezt hallatlanul fontosnak érzem, kedves testvérek.
Mert a szenvedés, a baj, a „nem bírom tovább, elegem van, tele van a hócipőm” életérzés egész másféle reakciókat is kiválthat belőlünk. Például a cinizmust. Azt a vállrándító közönyt, amely meg sem kísérli megmagyarázni a szenvedést, csak kíméletlen vigyorgással tudomásul veszi. Vagy az önsajnálatot. Ó, de sokan oldják fel úgy a fájdalmaikat, hogy töviskoronát fonnak belőle saját homlokuk fölé. Mártírnak állítják be magukat, mert így könnyebb elviselni a szenvedést. Vagy ott van a buddhizmus egyre szélesebb körben népszerű felfogása, amely azt tanítja, hogy az egész élet egy szenvedés, s ennek hátterében a kívánság, a törekvés áll. Meg kell tehát öldökölni magunkban minden vágyat, hogy eljuthassunk a szenvedés mentes létbe, a Nirvánába.
Milyen más, mindehhez képest, az amit Jézus tesz! A fájdalom, a lelki-testi kín, a szenvedés keltette energiákat nem lefojtja, nem letagadja, hanem beépíti az életébe, és átalakítja pozitív erőkké! Mint ahogy a kagyló két héja közé beékelődött piszkot addig izzadja, szenvedi körül a kagyló, míg fájdalmai középpontjában igazgyöngy nem keletkezik. Bölcsőnk és koporsónk kettős héja között, ugyanerre a csodára tanít minket Jézus: átalakítani a szenvedést a szeretet, az odaadás, a jóság igazgyöngyévé. Így lett az Ő életében is a legnagyobb igazságtalanság, a halálos ítélet, a mi megigazulásunkká, - a legnagyobb tragédia, a halál, a mi legnagyobb örömünk jelévé, - a kereszt, a legdicstelenebb halál, a legdicsőségesebb hellyé: az Ő királyi trónjává!
Mit szoktunk mi kezdeni mikor úgy érezzük, hogy „betelt a pohár”, hogy „kész, elég volt”, hogy „torkig vagyok”? Bocsánat a vulgáris képért, de lenyeljük, kiokádjuk, vagy átformáljuk a keserű epét? Az első kettőre képesek vagyunk magunk is, ez utóbbira csak Isten segíthet el minket. Az az Isten, aki egyszer a következő parancsot adta látomásban János apostolnak: „Menj, vedd át a nyitott könyvet, amely az angyal kezében van...” (Jel. 10,8-9.) – Mire tanít ez minket? Arra, hogy ha a mindenható Isten kezéből fogadjuk el életünk keserű tényeit, keserűséget okozó embereit, fájdalmas próbatételeit, akkor velünk is megtörténhet a csoda: mindezek átalakulnak bennünk, s amikor kijönnek belőlünk a felszínre szavak, gesztusok, mozdulatok, cselekedetek formájában, akkor édesek lesznek mint a méz!
S akkor Jézusnak nem azt kell mondania rólunk, hogy „Ó, hitetlen nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket?”, hanem azt, hogy „én veletek vagyok minden nap, a világ végezetéig”. Ő adja meg, hogy tudjunk nem a magunk hitében, hanem egyedül Őbenne hinni, hogy mi ne okozzunk neki fájdalmat tehetetlen keresztyénségünkkel, viszont nekünk is fájjon mások hitetlensége, s hogy a szenvedés beérlelje rajtunk a Lélek gyümölcsét: a szeretetet, az örömöt, a békességet, a türelmet, a szívességet, a jóságot, a hűséget, a szelídséget és az önmegtartóztatást. – Így legyen! Ámen.