2017.03.05.
Amikor kinyílik és megnyílik a Biblia - Sola Scriptura
Textus: Nehémiás 8,1-18.
Svábhegy
Két költői kérdéssel kezdem, kedves testvérek. Akinek nincs ott a kezében a mai igehirdetés kinyomtatott példánya, vajon sejti-e, kitalálja-e a felolvasott történet alapján, hogy miről lesz ma szó a prédikációban? Aki pedig esetleg velem együtt olvassa most az igehirdetést, az számít-e bármi meglepőre, szokatlanra ezen az istentiszteleten? Ez a két költői kérdés egy harmadik kérdésben metszi egymást, egy olyan kérdésben, amelyet viszont meg kell már válaszolnunk. Ez pedig így hangzik: mi történhet akkor, amikor kinyílik és megnyílik a Biblia? Ugyanis egészen váratlan, csodálatos dolgok következhetnek be, ha a Biblia a középpontba kerül.
Nehémiás könyve 8. részében az olvasott, magyarázott és megértett Biblia elképesztő hatásairól hallottunk. Ma, március első vasárnapján, amely régóta Bibliavasárnap már a mi egyházunkban, beszéljünk ezért januárban megkezdett sorozatunk harmadik állomásaként az 500 éve megindult reformáció harmadik nagy hitvallásáról, amely a Bibliával kapcsolatos: Sola Scriptura, egyedül a Szentírás. Mert protestánsnak lenni nemcsak azt jelenti, hogy üdvösségünket egyedül Isten kegyelmének köszönhetjük, - Sola Gratia - illetve hogy ezt az igazságot egyedül hit által ragadhatjuk meg, - Sola Fide - hanem azt is, hogy egyedül a Biblia 66 könyvét fogadjuk el Isten kijelentésének. Hisszük, hogy amit Ő önmagáról, a világról, rólunk emberekről, és a velünk kapcsolatos tervéről mondani akar, az itt, ebben a kívülről talán unalmasnak és ridegnek látszó, de belülről végtelenül érdekes és gazdag könyvben található. Egyházunk ma is érvényben lévő egyik hivatalos hitvallásos irata, a II. Helvét Hitvallás szerint: „Hisszük és valljuk...” (II. H. H. I. fejezet 1-2. bekezdés)
1./ A Sola Scriptura elv első üzenete ez számunkra: ott van megújulás egyéni és közösségi szinten is, ahol előkerül a Biblia. Ugyanis a reformáció lényege a XVI. században, s azóta sem más, mint a Biblia újra felfedezése! Wittenbergben, Genfben, Heidelbergben és itt Magyarországon is valami olyasmi történt akkor, mint az Ószövetségben Nehémiás királyi helytartó idejében, amikor „az egész nép egy emberként összegyűlt a Vízi kapu előtti téren, és azt mondták az írástudó Ezsdrásnak, hogy hozza elő Mózes törvénykönyvét, amelyet az Úr adott Izráelnek.” Mert amikor a feledés homályából, a láda mélyéről, a vitrin rejtekéből, vagy a könyvespolc tetejéről előkerül Isten Igéje, s azt elkezdik olvasni, megérteni és életükben is alkalmazni az emberek, akkor ott mindig bekövetkezik a reformáció! Ott szokatlan és váratlan események történhetnek.
Jó példa erre az 1940-es évek lelki ébredése a Skóciától északnyugatra fekvő Hebridákon. Ott ugyanis az történt, hogy az egyik gyülekezetben, egy Ronald Campbell nevű vendég evangélizátor meglehetősen átlagos bevezetője után váratlanul felállt egy tizenéves fiú, és hosszú imádságba kezdett. Imádsága közben a higgadt, mindig komoly presbiteriánus férfiak és nők a földre borultak Isten előtt, ahogy a Szentlélek meggyőzte őket bűneikről. Ez volt a kezdete a hetekig, hónapokig tartó megújulásnak, reformációnak a Hebridák lakói között. Állítólag előfordult még az is, hogy a föld alatt dolgozó bányászok egész műszakjai úgy érezték, hogy nem tudják folytatni a munkát, amíg el nem rendezik a kapcsolatukat Istennel. - Mi történt ott? Az, ami Kr. e. 444-ben Jeruzsálemben is: kinyitották a Bibliát, és annak olvasása, hallgatása közben a Szentlélek hitet ébresztett a szívekben, az emberek pedig bűnbánatot tartottak és megváltoztatták az életüket.
Nehémiásról azt kell tudnunk, hogy igen magas pozícióban volt abban a perzsa királyi udvarban, ahol jó száz évvel korábban Círus király engedélyt adott a fogságban lévő zsidók hazatérésére. A baj az volt, hogy viszonylag kevesen indultak haza, és otthon is számtalan nehézséggel kellett megküzdeniük. Évtizedek teltek el, míg nagy nehezen felépítették a lerombolt templomot, de a város falai továbbra is romokban hevertek. Ebben a helyzetben indította Isten Nehémiást arra, hogy menjen Jeruzsálembe és segítsen a hazatelepülteknek a várfal építésében. Ez a munka is rengeteg vesződséggel járt, hiszen ellenségeik gúnyolódtak rajtuk, feljelentgették őket a királyi udvarban, életveszélyes fenyegetéseket kaptak. Egyik kezükben fegyver, a másikban malteros kanál volt. Ráadásul még széthúzással, megosztottsággal, belső feszültségekkel is meg kellett küzdeniük. Ennek ellenére Nehémiás újra meg újra ezt mondta: „Ne féljetek, a hatalmas Istenre nézzetek! Az Ő parancsára fogtunk bele az építésbe, Vele be is fogjuk fejezni!” S így is történt. 52 nap alatt elkészültek Jeruzsálem kőfalai. Az ellenség megszégyenült. Lefagyott a mosoly az örök cinikusok arcáról, visszavonulót fújtak azok, akik addig fenyegetőztek. Bebizonyosodott, hogy az ő munkájuk nem volt hiábavaló az Úrban. Amit Isten ígért, azt megtartotta.
De mi lesz ezután? Elégedetten hátradőlnek a fotelban és pihennek egy nagyot? Vállon veregetik egymást és elkezdik ünnepelni magukat? Vagy bosszút állnak ellenségeiken? Nos, az események elég váratlan fordulatot vettek! Hiszen ki gondolta volna, hogy egy ilyen nagy építkezés, a sok izgalom, a rengeteg stressz után egymástól függetlenül, Isten iránti vágyakozás ébred az emberek szívében?! Tudni akarják, hogy mi van megírva Mózes törvényeiben, hogy ki is az az Isten, aki megvédte őket, aki vezette ezt az építkezést, aki erőt és kedvet adott nekik a munkához!? Testvérek az ilyen spontán lelki éhség csak akkor tör elő az emberekből, ha azt a Szentlélek munkálja! Mert ezt az összegyülekezést nem úgy szervezték meg, hogy hetekkel előtte egyeztették a teendőket, összeállították a programokat, kiküldték a meghívókat, s aztán elkezdtek imádkozni, hogy minél többen jöjjenek el! Itt egészen egyértelmű, hogy nem Nehémiás, vagy Ezsdrás cselekszik, hanem a mindenható Isten!
A reformáció sem úgy született, hogy Luther elkészített egy projektet, keresett hozzá egy tőkeerős vállalkozót, reklámkampányba fogott és hirdetni kezdte, hogy nála vannak a mennyország kulcsai! Sok mai szekta teszi ezt, de valódi reformáció csak ott van, ahol a Szentlélek ébreszt vágyakozást az Isten Igéje után! Az erfurti kolostorban élete értelmét kereső Ágoston-rendi szerzetest is az vezette el a kegyelemből hit általi üdvösség felismeréséhez, hogy olykor belopódzott a könyvtárban leláncolva tartott egyetlen Bibliához, és olvasni kezdte azt! Senki sem kényszerítette erre, de valami megmagyarázhatatlan, titokzatos, belső erő mégis odaűzte, hajtotta őt, miként Izráel fiait is a Vízi kapu előtti térre. Magától ilyen senkinek nem jut az eszébe, hogy akkor mától kezdve az Isten Igéjéhez akarom igazítani az életemet, mert egyre inkább látom, hogy nélküle nem megy. A lelki éhséget nem lehet mesterségesen előidézni, kierőszakolni, vagy kiizzadni, mert azt csak Isten tudja megteremteni bennünk. De ezért lehet imádkozni, ezt el lehet kérni, és meg lehet kapni Tőle. Ő nem húz el lelki mézesmadzagot az orrunk előtt, Ő nem parancsol, vagy fenyeget, hanem életünk változásai által belülről ébreszti fel a vágyakozást a Vele való találkozás iránt.
Hadd kérdezzem ezért ilyen személyesen is: történt veled az utóbbi időben valami nagy jó? Felgyógyultál egy betegségből, kibékültél egy ellenségeddel, sikerült összebékítened a családtagjaidat, találtál végre állást, túl vagy egy nagy vizsgán? Isten keresett meg ezek által, hogy jósága és áldásai által a szívedbe fogadd! Vagy történt veled az elmúlt napokban, hetekben valami nagy rossz? Elvesztetted egy szerettedet, felmondtak neked a munkahelyen, betörtek a lakásodba, tönkrement a házasságod, felszakadtak a régi családi sebek? Nem véletlenül következtek be ezek sem, nem a vaksors hozta így, hanem a szerető Isten nyúlt utánad ezeken keresztül is, hogy felismerd: egyedül Nála van életed megoldása! Személyes reformáció nélkül ugyanis nincs közösségi megújulás, de Isten Igéje utáni vágyakozás nélkül nincs személyes reformáció sem! A nagy erdélyi református fejedelmek nem utolsósorban azért lehettek kitűnő államférfiak, bölcs politikusok, a magyarság megmentői, mert életükben központi szerepet játszott a Biblia! Bocskai Istvánban, Bethlen Gáborban is megvolt ez a lelki éhség, de például I. Rákóczi Györgyről köztudott, hogy életében 32-szer olvasta végig úgy a Bibliát, hogy mindennap elővette és tanulmányozta azt! - Reformáció ott van, ahol az élet fordulatai nyomán vágyakozás ébred az igazság után, s ahol ennek következtében előkerül a Biblia! Van e vajon bennünk csak töredéke is ennek
2./ Másodszor az mondható el, hogy a Sola Scriptura elv akkor válik valósággá, ha vannak akik olvassák és magyarázzák a Bibliát! Itt ebben a történetben Ezsdrás volt ez. Róla tudjuk, hogy 13 évvel Nehémiás előtt tért haza a fogságból. Részt vett a Nehémiásénál is nehezebb munkában, a nép lelki erősítésében, de nem kímélte magát a fizikai munkától sem. A legnehezebb időkben bátorította Isten Igéjével az izraelitákat a kitartásra. Fejből tudta Mózes könyveinek a nagy részét, és azt magyarázta is a népnek. Azt olvastuk róla, hogy írástudó pap volt. Mondhatnánk, hogy ez volt a kötelessége, ezért kapta a fizetését, mi ebben a rendkívüli!?Az, hogy épp a babiloni fogság előtt szolgáltak olyan papok és próféták a jeruzsálemi templomban és a királyi udvarban, akik nem Isten akaratát hirdették. Akik vigasztaltak akkor, mikor figyelmeztetni kellett volna, és dörgedelmes beszédeket tartottak, mikor reménységet kellett volna önteni az emberekbe! De Ezsdrás szavait a tettei hitelesítették. Ő nem megrendelésre prédikált. Olyan pap volt, akit valóban Isten választott embere volt.
Csakhogy - kedves testvéreim - mi is ilyenek kellene, hogy legyünk! Hiszen Péter első levelében ezt olvassuk: „Ti azonban választott nemzetség...” (1Péter 2,9.) Tehát az Újszövetség minősítése szerint mindazoknak, akik Jézus Krisztust megismerték, megvan az a papi hivatása, ami Ezsdrásnak is volt. Nagy lehetőségük, sőt kötelességük, hogy azokkal, akik még nem ismerik Őt, megtegyék azt a jót, ami velük is történt: szavaikkal és tetteikkel vezessük Hozzá őket! Reformáció ugyanis ott van, ahol vannak, akik az egyetemes papság elve alapján, papi szolgálatot végeznek: nagy tetteit hirdetik annak, aki a sötétségből, az Ő csodálatos világosságára hívta el őket! Családjukban is: a gyermekeiknek éppúgy, mint a párjuknak. Baráti társaságban is: régen látott ismerősnek éppúgy, mint annak, akivel már félszavakból is megértik egymást. Munkahelyükön is: kollégáiknak éppúgy, mint a főnökeiknek. Hiszen nem tudják, és nem is akarják azt a nagy kincset, amit Jézusban találtak maguknak megtartani!
3./ A Sola Scriptura elv harmadik gyakorlati megfogalmazása így hangzik: reformáció ott van, ahol a hallgatók vagy az olvasók megértik és magukra alkalmazzák a Bibliát! Ehhez tudni kell, hogy a fogság utáni zsidóság már nem egészen értette azt a régi héber nyelvet, ami a Mózes könyveinek nyelvezete volt. Nekik is le kellett fordítani a Bibliát a saját nyelvükre, mint ahogy a világon mindenütt hozzátartozott ez a reformációhoz. Luther Márton „September Bibel”-je, vagy Károli Gáspár vizsolyi Bibliája nélkül se Németországban, se nálunk nem győzhetett volna a reformáció! El arámosodott tehát a fogság utáni zsidó beszéd is, ezért volt szükség itt a történetben léviták seregére, akik megmagyarázták, értelmezték, vagyis lefordították a törvénykönyv szövegét az ő kevert nyelvükre. S ahogy hallottuk ez nem egy rövid, néhány perces igemagyarázat, afféle lelki gyorsétterem volt ott Jeruzsálemben, hanem több órás intenzív bibliaolvasás, fordítás és magyarázás! De nem gond, mert ezek az emberek szívesen hoznak érte áldozatot, csakhogy megértsék, mit üzen nekik Isten! Gondoljatok bele: virradattól délig tart ez az első, rendhagyó istentisztelet, amely után jön másnap a folytatás, sőt „nap nap után olvasták az Isten törvénykönyvét.” (Nehémiás 8,18.) - Értitek? Mert én nem! Emberi ésszel ugyanis felfoghatatlan, ami itt történik! Nemcsak, hogy nem unják, hanem magukra is veszik amit hallanak! Nem állnak fel közben, hogy sietni kell haza, mert fő az ebéd! Nem akadnak el ott, hogy jaj, eltévesztett egy magánhangzót Ezsdrás! Nem botránkoznak meg azon, hogy jaj, milyen beszédhibával magyarázza azt az egyik lévita! Rég logopédushoz kellene járnia! Számukra nem ezek voltak fontosak, hanem, hogy Isten mit mond nekünk az Ő Igéjén keresztül!
Gondoljatok arra, hogyan hallgatnánk, ha egy nagyon gazdag amerikai nagybácsi végrendeletét, testamentumát olvasná fel nekünk egy ügyvéd. Senkit sem az érdekelne, hogy az ügyvéd szépen, kifejezőn fogja-e felolvasni a végrendeletet vagy éppen hadar, netán dadog is, hanem csak az lenne a fontos, hogy ki mit, és mennyit kapott? Ugyanez érvényes arra, ami Isten végrendeletében, vagyis testamentumában, az Ó- és Újszövetségben hangzik. Az a legfontosabb, hogy a végrendelkező hagyott-e reánk valamit, és ha igen, akkor mi az? Az a lényeg, hogy abból a hatalmas örökségből napról-napra és vasárnapról-vasárnapra megkapjuk a részünket! Erre érdemes várni, erre jó figyelni az istentiszteleten, a bibliaórán, mert a mi Urunk a teljességet, az örök életet, az üdvösséget akarja ránk testálni az ő mennyei kincstárából. Nekem és neked a legdrágább javakat hagyta örökségül.
Persze lehet úgy is hallgatni Isten Igéjét, hogy úgy pattan vissza rólam, mint egy gumilabda a falról, vagy úgy, hogy előre beveszek valami ellenszert, lehúzom a redőnyt, csak be ne jusson a gondolataimba, az értelmembe, a szívembe! Vagy lehet úgy is, hogy bár megértjük, amit mond, de másra vonatkoztatjuk: a jelen nem lévő házastársunkra, a kezelhetetlenné vált gyerekeinkre, a zsémbes anyósunkra, a kibírhatatlan kollégáinkra, az idegeinkre menő szomszédunkra! Ó, de kár, hogy ő nem volt itt! De lehet úgy is hallgatni, ahogyan ez a nép hallgatta ott Jeruzsálemben. Honnan tudjuk, hogy ők tényleg meg is értették az elhangzottakat? Onnan, hogy amikor befejezte Ezsdrás, és áldani kezdte Istent, akkor a nép egy emberként azt mondta: „Ámen! Ámen!” Tehát egyetértettek Istennel. Igazat adtak neki. Azután leborultak az Úr előtt, mivel most már jobban tudják, hogy kicsoda Ő! Ő sokkal hatalmasabb, mint ahogy elképzelték, ők pedig sokkal elesettebbek, mint gondolták. Ezért tör fel belőlük - ismét teljesen spontán és egységesen - a bűnbánat zokogása. Sírnak, mint Péter nagypéntek hajnalán. A léviták alig tudják őket lecsillapítani. Mert végre az Ige fényénél igaz isten ismeretre és igaz önismeretre jutnak! Nem másokat, az őseiket vádolják, akik miatt annak idején fogságba kerültek, nem a sanyarú körülményekre hivatkoznak, nem magyarázzák a bizonyítványt, hanem beismerik a bűneiket.
Testvérek ebben a szakaszban háromszor is említi az Ige, hogy a nép megértette a tanítást, s ez nem véletlen. Isten szava ugyanis az értelmen keresztül érkezik el a szívhez, ahol a lelkiismeretre gyakorol hatást, amely érzelmeink felkavarodásához, majd pedig akaratunk megváltozásához vezet! Itt is erről volt szó! Reformáció történt, mert megértették és magukra vették az Igét! Református hívőként vajon mennyire igaz ez ránk?
Augustinus, vagy ahogy katolikus testvéreink nevezik, szent Ágoston, az ó-egyház legnagyobb tanítója fiatalságának jelentős részét töltötte el kicsapongó, léha életvitelben. Egyszer azonban Milánóban megtapasztalta Isten Igéjének élő és ható voltát. Így ír erről híres könyvében a Vallomásokban: „S íme a szomszédos házból hangot hallok. Ének csendült, nem tudom hogyan, mintha fiú vagy leányka mondaná és többször ismételné: Tolle, lege! Tolle, lege! Vedd föl, olvasd! Vedd föl, olvasd!…” – Testvérek, Isten Igéjében ilyen erő van. Azért van az Igének ereje, mert az egész világot teremtő és fenntartó, mindenható Isten saját maga szól általa. Isten Igéjén keresztül magával Istennel kerül kapcsolatba, találkozik az ember. Így amikor a lapjai feltárulnak, kapu nyílik ki, és a kapun egy élő személy, Jézus Krisztus lép elénk és szól hozzánk. Nem holt betűket, nem poros, pókhálós eszméket hoz, hanem a mennyei Atya élő üzenetét!
Ezért hihetetlenül fontos, hogy hogyan fogadjuk az Igét, amikor Isten bármilyen módon szól, mert akkor maga Isten szólít meg bennünket. Lehet, hogy aki hirdeti, méltatlan ember, az élete nem tükrözi száz százalékosan azt, akit szeretne továbbadni. De nem a hirdető és az előadásmód a lényeg, hanem az, amit Isten személyesen mond nekem. Olyan sokat elárul az Istenhez való kapcsolatunkról, hogy hogyan viszonyulunk az Ő Igéjéhez! Hogyan - s egyáltalán – olvassuk-e naponta? Miként fogadjuk, amikor egy-egy igehirdetésben, vagy azon keresztül mond nekünk valamit az Úr? Igazat adunk neki, vagy felülbíráljuk? Esetleg bezártuk sok más vélekedés közé, s majd később döntünk róla, vagy pedig azonnal igazat adunk neki?
4./ S végül az derül ki a történetből, hogy reformáció akkor következik be, amikor a Biblia hatása értékrend változást eredményez! Ennek egyik jele, hogy Ezsdrás és Nehémiás a következőkre biztatták a jeruzsálemieket: „Menjetek, egyetek jó falatokat...” (Neh. 8,10.) Sok szekta-prédikátortól eltérően tehát nem a könnyek záporán mérték le szolgálatuk eredményességét, s nem a bűnbánatot tartották végső célnak, hanem a közös örvendezésben megvalósuló testvéri közösséget! Mert ők, sok mai keresztyén közösséggel ellentétben, ismerték a családi, gyülekezeti örömünnepek sebeket gyógyító erejét. Sajnos épp ránk, reformátusokra szokták gyakran joggal mondani, hogy milyen szomorú, komor, szinte tragikus vallás a miénk. Pedig ez az Ige azt hangsúlyozza, hogy szabad örvendezni, szabad ünnepelni, szabad derűsen az Urat dicsőítve, egymást gazdagítva együtt lenni, mert a gyülekezet nem a depressziósok, a kiégettek, a besavanyodottak gyűjtőhelye, vagy a magányos szívek klubja, hanem az Úr előtt örvendezők közössége! Akik őszintén tudtak már sírni, vagy legalábbis elkeseredni a bűneik felett, azok egy életen át örvendezhetnek a bocsánat és az új élet lehetőség miatt! A keresztyén ősgyülekezetre például az volt jellemző, hogy „napról napra állhatatosan, egy szívvel, egy lélekkel együtt voltak, és amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben.” De éppen róluk tudjuk, hogy ezt a közösséget kiterjesztették a szegényekre, a nélkülözőkre, az éhezőkre is, azaz diakóniát is végeztek. Nemcsak beszéltek a szeretet hatalmáról, hanem gyakorolták is azt! Mert szeretetszolgálat nélkül nincs reformáció, sőt Kálvin szerint nincs igaz egyház sem! Olyan jó lenne ma egészen konkrétan végiggondolni, hogy mit jelent ez személyesen rám nézve!? Hogy van-e valaki, akivel nem tudnék itt a gyülekezetben jó szívvel egy asztalhoz ülni, vagy együtt úrvacsorázni, s akivel olyan jó lenne végre kölcsönösen megbocsátani egymásnak? Vagy van-e valaki a környezetemben akin nekem kéne segítenem, mert idős, beteg, elhagyatott, vagy ki se látszik a gondjai alól! Mert ezt is jelentené az, hogy megértettük és magunkra vettük az Igét, azaz reformáción megyünk keresztül!
Ennek a másik jele itt a történetben az volt, hogy a zsidók elkezdtek tenni valamit, amit addig elmulasztottak! Azt olvastuk, hogy amikor a Mózes törvényeiben a lombsátor ünnepéhez értek, kihirdették, hogy azt újra meg kell tartani. Ahol a gyakorlatban érvényesül a Sola Scriptura elv, ott nemcsak az igehirdetés pillanata az istentisztelet, hanem ami utána következik. Nyolc napon keresztül hirdetik tovább az igét, s közben egy olyan részhez érnek, ami egy évszázados mulasztásra hívja fel a figyelmüket. A honfoglalás kora óta nem tartották meg ezt az ünnepet. De a Bibliában itt áll, hogy meg kell tartani! Akkor rajta! Változtassuk meg a szokásainkat. A rossz tradíciókat vessük el, az Istentől való rendet viszont vezessük be, mert az tartja meg az életünket! Eddig jól megvoltak a lombsátor ünnep nélkül, mostantól ez az életük szerves része lesz. Mert ahol komolyan veszik, hogy mindenben az az érvényes, amit az Ige mond, ott megváltozik az értékrend. Ott természetessé válik a templomba járás, ott magától értetődő lesz az imádság, ott beépül a mindennapokba a Bibliaolvasás, ott öröm lesz az Úrért végzett szolgálat. Ott a Sola Scriptura nem marad egy 500 éves hitvallási tétel, hanem a család, az egyház, a gyülekezet vagy akár egy nagyobb közösség új életének a forrása lesz.
Hol van a te életedben a Biblia? - ezt kérdezi tőlünk ma az Úr. Még a láda alján, a vitrin mélyén, a poros könyvespolc tetején, valahol a múlt, a vasárnapi iskola régi emlékei között? Isten adja meg, hogy csillapíthatatlan lelki szomjúsággal vágyakozzunk utána, hogy naponta kezünkbe vegyük és alkalmazzuk magunkra, hogy kinyíljon és megnyíljon számunkra, s kövesse megváltozott, megújult élet az Ige olvasását és hallgatását! Ámen.