2017.02.26.
Isten Fia családjának tagjai - Márk 2.
Lekció: Márk 3,20-30.
Textus: Márk 3,31-35.
Svábhegy
Két héttel ezelőtt, amikor a Bibliaolvasó Kalauzunk által javasolt Márk evangéliumát elkezdtük mi is egy kicsit alaposabban megismerni, azt mondtam egy kitűnő Márk kommentárra hivatkozva, hogy ez az evangélium a maga tömörségével, a maga lényegre összpontosításával, azzal, hogy Jézus Krisztust úgy mutatja be nekünk olvasóknak, mint az értünk meghalt és feltámadott Isten Fiát, a görög drámákhoz hasonlóan voltaképpen egy drámát ad elénk. Egy olyan drámát, amelynek nem tragikus, hanem katartikus a végkimenetele, hiszen Isten Fia legyőzi golgotai kereszthalálával a bűnt és az ördögöt, húsvéti feltámadásával pedig a halált is.
Legutóbb, a dráma előszavában Keresztelő János állt a reflektorfényben, aki azonnal tovább is mutatott a főszereplőre, Jézusra. János elhárította magáról a figyelmet, mert egész küldetése abban állt, hogy Jézushoz vezesse a hozzá érkezőket. Mai igénkben már egyértelműen Jézus áll a középpontban. Jézus, akit nemcsak az ellenségei, de a családtagjai sem fogadnak el, s aki egy új, lelki családot alakít ki maga körül a tanítványaiból. S ez, kedves testvérek, dráma a javából. Mert az mindig igen bántó, amikor az embernek már a pályája elején konfliktusok sokaságát kell felvállalnia. Amikor a sikeri miatt összetűzésekbe kerül a munkahelyén. Amikor irigyei támadnak, amikor fúrni kezdik a háta mögött, mikor olyan dolgokkal vádolják, amiket még gondolatban sem követett el. De az még fájdalmasabb, mikor az ember a saját családtagjaival kerül súlyos ellentétbe. Amikor azoktól kap pofonokat, akiktől simogatást várna. Amikor azok nem értik meg, akik a legközelebb álltak addig hozzá. Amikor a nyilvánosság előtt zajlanak a családi viták. Ezek az igazi drámák. Senki nem szereti ezeket, de ezek sokszor elkerülhetetlenek.
Nem tudom, hogy ma milyen érzelmi-lelki állapotban érkeztünk ide, milyen élményeket, milyen emlékeket hoztunk a szívünkben, amelyek most is ott kavarognak bennünk? Ha a negatívumokra gondolunk, az apró súrlódásoktól a véres tragédiákig igen széles a skálája annak, ami meghatározhatja az aktuális pszichés helyzetünket. A hétköznapi feszültségeket, az élettel járó természetes konfliktusokat túl lehet ugyan dramatizálni, de az igazi nehézségek, a valódi bajok nem azon a szinten jelennek meg, hogy „ki ér először a fürdőszobába”, hogy „hová tetted már megint a zoknimat”, hogy „vegyél fel sálat kisfiam, hányszor megmondtam már”, hanem ott amikor a létünk, az identitásunk alapjait éri külső, belső támadás. Ahogyan az itt Jézussal történt. Talán olyanok is vannak most közöttünk, akik ilyen drámák közül érkeztek. Akik akár a kollégáiktól, akár a szeretteiktől, akár a csoport, vagy osztálytársuktól éltek meg olyan közönyt, elutasítottságot vagy gyűlöletet, ami eleven sebként ég a lelkükben. Akiknek az eddigi élete, léte látszik most darabokra hullni. Akik még nem tudják, legfeljebb remélik, hogy a vége nem tragédia, hanem katarzis lesz. Számukra különösen is tanulságos lehet Márk evangéliumának ez a folytatása.
Kedves testvérek, ennek a mai drámának a főszereplő Jézus mellett három másik szereplőgárdája is van. Jézus ellenfelei, Jézus családtagjai és Jézus tanítványai. Ők három kört alkotnak Jézus körül. Ma az ő gondolataikon és viselkedésükön keresztül vizsgáljuk meg, hogy mi melyik körbe tartozunk.
1./ Jézustól legtávolabb az ellenfelei vannak, akiket itt Márk Jeruzsálemből jött írástudóknak nevez. Ők azt mondják – nyilván nemcsak magukban, hanem ezt híresztelik is Jézusról – hogy „Belzebub van benne, és hogy az ördögök fejedelmével űzi ki az ördögöket.” (22. v.) Egészen megdöbbentő az az a vehemencia, amivel Jézus ellenfelei már nyilvános működésének ennyire az elején megtámadják őt. Tanításainak, gyógyításainak és csodáinak a híre meglehetősen hamar eljutott a légvonalban is minimum 130 kilométerre lévő fővárosba. A vallási vezetők, akik éberen őrködtek a mózesi törvények szigorú betartása felett, nem sokat teketóriáznak, útnak indulnak kivizsgálni a jelenséget. Bizonyára a kapernaumi farizeusoktól és írástudóktól értesültek arról, hogy ez a próféta miket mond és tesz, és hogy milyen sokan kezdték el követni őt. Az is sejthető, hogy súlyos előítéletekkel, prekoncepciókkal érkeztek Jézus közelébe, hiszen mielőtt beszédbe elegyednének vele, már megvan a summás véleményük Jézus munkájáról. Azt, hogy betegek gyógyulnak meg, azt, hogy ördögtől megszállottak szabadulnak meg, azt, hogy soha nem látott csodák történnek ők sem tagadhatják, – ez mindenki számára nyilvánvaló – ki kell hát találni egy magyarázatot, amivel ki lehet húzni Jézus lába alól a talajt, amivel hitelteleníteni lehet a szolgálatát. Gyalog legalább egy hétig tarthatott egy ilyen út, volt idejük kiagyalni az ördögi tervet. Ember magától ilyeneket nem tud tenni, mondjuk hát azt, hogy ördögi erővel teszi a csodáit! Mert, hogy Isten lenne vele, azt mégsem ismerhetjük el! Mire megérkeznek, addigra tele is hintették már az emberek szívét ezzel a konkollyal. Márk leírásából nem derül ki, hogy egyáltalán vállalták-e a véleményüket nyilvánosan, Jézus jelenlétében, vagy csak a háttérben agitáltak. Annál érdekesebb, hogy Jézus mit tesz velük! „Jézus odahívta őket, és példázatokban szólt hozzájuk”. Magához hívja, hallótávolságon belülre hívja őket, és nyíltan beszél velük. Azokkal, akik a rossz hírét keltik, azokkal, akik alattomosan gerjesztik a feszültséget ellene, azokkal, akik Jeruzsálemtől, a templomőrségtől, a politikai hatalomtól távol nem merik felvenni vele a nyílt sisakos küzdelmet. Rendkívül tanulságos, hogy Jézus mit is mond nekik.
Először is kiderül, hogy még a mások előtt hangoztatott vádjaikat, a gondoltaikat is ismeri. Belelát a szívükbe, fejükbe. Tehát már ez is isteni mivoltát, hatalmát bizonyítja. Ez is elegendő lehetne arra, hogy meghódoljanak előtte, hogy elismerjék, ő a Messiás. De az érvei is lefegyverzőek. Ha ő a Sátán erejével győzné le a Sátán erőit, akkor ez azt jelentené, hogy az ördög önmaga ellen fordult, és magát pusztítja el. Ez képtelenség. Mint ahogy az is, hogy egy önmagával meghasonlott, önmagát elpusztító ország vagy család fennmaradjon. Egyszerűen abszurditás, amivel ellenségei vádolják. Másrészt viszont, ha a Sátán, mint egy erős ember őrzi a maga házát, akkor csak úgy lehet tőle bárkit is elrabolni, ha előbb egy még erősebb ember, azaz Jézus meg nem kötözi először őt. Ő azért jött, hogy lefegyverezze az ördögöt, s a foglyait, minket, embereket megszabadítson. Senki, a Sátán se kötözheti meg, és nem rabolhatja ki magát! Amit Jézus ellenfelei hirdetnek, az tehát önellentmondás, de még annál is több. Nyilvánvaló bizonyítéka annak, hogy vannak emberek, akiken még Isten sem tud segíteni. Vannak, akik magukat zárják ki az üdvösségből. Vannak, akik inkább körömszakadtáig ragaszkodnak a maguk nyilvánvalóan hamis álláspontjához, mintsem hogy elismernék Jézus hatalmát és hódolnának neki. Nem mintha ne lenné-nek tisztában azzal, hogy kicsoda valójában ő! Pontosan tisztában vannak vele. De inkább maradnak a kárhozatban, a bűnben, távol a kegyelemtől, semmint, hogy megadnák magukat neki. Meg akarják tartani az életüket, ezért elvesztik azt. Ezért mondja Jézus, hogy van olyan bűn, amire nincs bocsánat. Azért nincs, mert az ilyenek, akik Jézus isteni erejét és hatalmát felismerve ördögi eredetűnek nevezik az ő személyét és csodáit, csak azért, hogy ne kelljen megtérniük, olyanok, mint az a fuldokló, aki ellöki magától a feléje dobott mentőkötelet.
Szomorú látni azt, hogy ma is vannak – mindig voltak és lesznek – emberek, akik abban lelik örömüket, abban vélik megtalálni kiteljesedésüket, hogy minden jó, tiszta és pozitív kezdeményezést helyből negatívnak állítanak be. Akiknek a tagadás a lételemük. Akik egy olyan nemes ügyet is, mint amilyen egy olimpiai pályázat, aljas és sunyi módon pártpolitikai üggyé silányítanak. Akiknek semmi sem szent, akik mindig mindenben csak a kritizálni valót keresik és semminek sem tudnak örülni. Különösen fájdalmas az, amikor az ilyen emberek kicsinyes jellemüket, irigységüket és kisebbrendűségi érzéseiket vallásos mezbe öltöztetik. Amikor látszólag Isten ügyében, az Ő nevében lépnek fel, s az Ő ügyét féltik, valójában azonban csak a maguk frusztrációit kompenzálják. Aki olvasta Dosztojevszkij Ördögök című regényét, vagy látta a belőle készült Andrej Wajda filmet, az tudja mire gondolok. Arra a viselkedésre, amikor éppen azokban manifesztálódik a gyilkos, ördögi erő, akik a leghangosabban kiáltanak ördögöt. Ez jellemezte egykor a középkori inkvizítorokat is, és ez volt igaz Jézus ellenfeleire is. Jézus akkor is, ma is szóba áll velük. Most is magához hívja őket. Ha elfogadják az igazságát, ha belátják és megbánják megátalkodottságukat, akkor számukra is van remény. Ha nem lenne, Saulból sosem lett volna Pál apostol. Sőt, akkor mi sem lennénk itt testvérek. A római levélben ezt írja ugyanis éppen ő: „Mert, ha akkor, amikor még ellenségei voltunk, megbékéltettünk Istennel Fia halála által, akkor, miután megbékéltettünk, még inkább üdvözíteni fog élete által.” (Róma 5,10.) Az Ige szerint ugyanis mindnyájan Isten és Krisztus ellenségeiként jövünk erre a világra az első emberpár bűne miatt. Senki nem születik bele Jézus családjába világra jöttével. De aki feladja a maga igazát, büszkeségét, életét azért az igazi életért, Aki maga Jézus, az megtalálja azt.
Jézusnak ma is vannak nyílt és rejtett ellenfelei, sőt ellenségei is. Munkahelyen is, iskolában is, a közéletben, sőt olykor a családon belül is. A hívő ember velük szemben csak a hit fegyvereivel, csak lelki eszközökkel harcolhat. Nyílt sisakos vitákban, - ha kell, a nagybetűs Igazság hirdetésével, - ha kell, jót cselekedve velük, - ha lehet, és imádkozva értük, - szüntelenül. Ha így viszonyulunk hozzájuk, megtörténhet velük is a csoda: ellenségből barátokká, ellenfelekből testvéreinkké lehetnek.
2./ A második körben Jézusnak a családtagjai vannak. Ők – legalábbis fizikailag – eggyel közelebb vannak hozzá, mint ellenfelei. Márk leírásából arra következtethetünk, hogy az édesanyja és a testvérei egyszerűen nem értik, hogy mi történik Jézus körül. Hatalmas tömeg követi minden lépését, akármerre jár gyógyulások, szabadulások történnek, s úgy vélik, hogy mindez fiuk, testvérük kárára megy: „még enni sem tudtak emiatt.” Ennél azonban sokkal drámaibb a helyzet, hiszen amikor ezek a hírek Jézusról eljutottak a családjához, azok „elindultak, hogy elfogják, mivel azt mondták: megzavarodott”. A régebbi fordítások szerint: „magán kívül van.” A-hogy az írástudóknál, úgy náluk sem derül ki, hogy ezt kinek is mondják? Magukban beszélnek erről? Valakinek magyarázkodnak, talán mert kínos kérdéseket szegeztek nekik? Azt sem tudjuk, hogy hogyan és mi jutott a fülükbe? Talán a sokféle konfliktusa a farizeusokkal, s attól féltik, hogy bajba kerül? Netán az az elvárásuk vele szemben, hogy jöjjön haza és elsőszülöttként vegye át a családfő szerepét az addigra valószínűleg már elhunyt József után? Márk semmit nem mond el erről nekünk. Feltűnően hallgat. Viszont az is feltűnő, hogy egyedül ő jegyzi fel magát a szituációt. Sem Máté, sem Lukács nem ír Jézus rokonainak előzetes szándékáról. De az, amit állítanak róla, akkor sem jelentéktelen vád, ha az aggodalmat, a féltést, a meg nem értést érezzük mögötte. Hiszen lényegében mégiscsak azt állítják, hogy őrült. A jelenet azzal végződik, hogy Jézus anyja és testvérei megérkeznek, megállnak a házon kívül, beküldenek Jézusért, aki – körbenézve a vele bent ülőkön – igen kemény választ ad: „Ki az én anyám, és kik az én testvéreim?”
Ez a családi konfliktus súlyos, hiszen egyik oldalról az a feltételezés hajtja, hogy a fiú – akiről mi tudjuk, hogy Isten országát hirdeti – elvesztette az eszét, a másik oldalról meg úgy tűnik, hogy megtagadja a családját, ami a korabeli, a miénknél sokkal tekintélytisztelőbb világban óriási botránynak számított. Márk azonban még tovább fokozza ezt azzal, hogy a családi történetbe ékeli be a jeruzsálemi írástudók érkezését. Így a rokonok és az ellenségek minősítésében lényegében nincs különbség. Jézus nem ura a szavainak és a tetteinek: ördögi megszállás alatt áll, magán kívül van.
A családtagok szánakozó meg nem értését talán nehezebb elviselni, mint az ellenségek vádaskodását, a kívülállók vádaskodását. Hiszen az mindig mélyebben megsebzi az embert, amikor azokkal kerül mély konfliktusba, akikkel elvileg jobban meg kellene értsék egymást. Ám itt a rokonokból, a közelebb állókból lesznek szó szerint is kívülállók a történet végén. Amikor ugyanis Názáretből Kapernaumba „megérkeztek anyja és testvérei; kint megállva beküldtek hozzá, és hívatták őt.” (31. v.) Megállnak kívül, pedig bemehettek volna. Beüzennek, hívatják, pedig maguk is bekapcsolódhattak volna abba, ami bent zajlott. De ők inkább látványosan nem vállalnak közösséget vele. A kritikusok, a vádaskodók, a vallási vezetők véleménye fontosabb nekik annál, hogy megismerjék azt, amit Jézus valóságosan hirdet és képvisel. Ők meg akarnak felelni a külső elvárásoknak, és ezért kívül is maradnak. Nem Jézus az, aki nem vállal velük közösséget, hanem fordítva: ők nem mennek be hozzá. Üzennek neki, kihívatják mint egy szolgát. Ők akarnak parancsolni neki. Gyere haza, hagyd szépen abba ezt az egész őrültséget, elég volt ennyi a világmegváltós kis játékodból, térj végre észhez! Vegyük észre: ez bizony ugyanaz a hang, mint amelyik végig le akarta téríteni őt a mi megváltásunk útjáról. Ugyanaz a Kísértő áll mögötte, mint amelyik az írástudókon keresztül nyíltan támad rá, és amelyik később Péteren keresztül is el akarja tántorítani a kereszttől. Hiába vannak vérségileg közelebb hozzá, mint az ellenségei, ők is kívül vannak. Biztos, hogy emberileg ez Jézus számára is nagyon fájdalmas volt. Ő, aki 12-13 évesen még engedelmeskedett szüleinek, amikor nem értették, hogy miért maradt három napig a jeruzsálemi templomban, de aztán szót fogadott és hazament velük Názáretbe, íme most nemet kell, hogy mondjon az édesanyai, a családi akaratra. Mert az Atya akarata fontosabb volt számára! Mert nem engedte, hogy akár a féltő szeretet, a-
kár az önző ragaszkodás visszatartsa őt a mi megváltásunktól. Jézus tehát nem megy haza velük, nem fejezi be a tanítást. Sőt elutasítja őket, mikor ezt mondja: „Ki az én anyám, és kik az én testvéreim?... Aki az Isten akaratát cselekszi, az az én testvérem és az én anyám.” Ezzel nyilvánosan elutasítja a családját. Az evangéliumnak ezt a részét finomítani, árnyalni szokták a Szentírás magyarázói, de ezen nincs mit finomítani. Jézus nyíltan és határozottan nemet mond családja szándékára, hogy hazamenjen.
Testvérek, ma is sokan jönnek úgy Jézushoz, mint itt a történetben Mária és a testvérei. Néha talán bennünk is ott van ez a gondolkodás, lelkület: hiszek én, csak a magam módján. Az én Istenem olyan, amilyennek én elképzelem, amilyenre nekem szükségem van. Legyen kéznél, ha kell, de ne csináljon, ne mondjon, pláne ne várjon el lehetetlen dolgokat! A szeretet szép dolog, de még az ellenséget is?! Egy ünnepi istentisztelet szép alkalom, na de minden vasárnapot, sőt még a hétköznapjaimat is átadni?! No, nem. Persze adunk neki a feleslegünkből olykor-olykor mi is egy keveset. De ugye nem gondolja komolyan, hogy mindent neki szenteljünk? Ne vegyük már annyira szigorúan ezt az egész vallásos életet! Szeretünk mi, Jézus, de hogy a mai világban hogyan kell élni, jól beilleszkedni, felvenni a tempót, a módszereket, ahhoz mi jobban értünk. Maradj szépen csendben, és ne kavarj bele a dolgainkba!
Élénken emlékszem arra a jelenetre, amikor első szolgálati helyemen egy középiskolai ifjúsági óra kellős közepén egyszer berontott egy apa és borzasztó stílusban, üvöltözve hívatta ki a fiát az alkalomról, mondván, hogy „elég lesz már ebből a vallási őrületből! Nem volt elég, hogy lekonfirmál-tál?” Szegény fiút nem is láttuk többet.
Bizony sokan vannak ma is, akik át tudják élni kicsiben Jézus fájdalmát. Mert a külső támadásoknál ma is fájdalmasabb a család, a szeretteink értetlensége, közömbössége, olykor a nyílt szembenállása, gúnyolódása. Újra és újra átélik ezt azok, akik Jézushoz fordulnak, és másképp kezdenek el élni. Amikor a családtagok azt látják, hogy a hited miatt máshogyan intézed az anyagi ügyeidet, másképpen viszonyulsz a pénzhez, azt mondják, megőrültél, mi lesz így veled. Amikor Isten szerinti módon akarod formálni a kapcsolatodat, azt hallod, bolond vagy, ebben a világban ki látott már ilyet? Amikor szolgálni kezdesz a gyülekezetben, ingyen adva az idődből, az erődből, azt mondják, na ne, ez már túlzás, miért nem a családoddal törődsz!? Ha a döntéseidben megjelenik a hited, a barátaid, a családod – talán épp aggodalomba csomagolva – neked esnek. Konfliktus születik, és egyszer csak választanod kell a földi családod és az új, a lelki családod között. Borzasztó fájdalmas az ilyen, de maga Jézus mondta erre, hogy aki „jobban szereti apját, vagy anyját, mint engem, nem méltó hozzám...” (Máté 10,37-39.)
Ez nem azt jelenti, hogy nincs többé kapcsolatunk a családdal, hogy ott kell hagyni őket; ez sokszor csak egy benső döntést és engedelmességet jelent. Jézus követésének lehet a családdal való meghasonlás a következménye, de semmiképpen sem a feltétele. Nem kell keresni ezt a konfliktust, és nem is szabad a magunk hitét ezzel igazolni. De ha létrejön, fel kell tenni a kérdést: hol vagyok? Kívül, vagy belül? Jézus mellett a házban, vagy kívül a házon? Ki hívhat engem ki? A fizikai családom, vagy a régi vágyaim, bűneim csábításai Jézus mellől, vagy Jézus hívhat ki engem ebből a világból, az ó-em-beri szokásaimból? Hiszen tudjuk, hogy az újszövetségi elnevezés az egyházra görögül „ekklésia”, a kihívottak közössége. Jézus kihívott minket a világból, hogy behívjon a vele és az övéivel való közösségre.
3./ Mert van itt egy harmadik csoport is, akik egészen közel vannak Jézushoz, olyannyira, hogy közösségben is vannak vele, ezek pedig a tanítványok. Olyan emberek, akik jöttek és jönnek Jézushoz, de nem azért, hogy ellökjék, mint az írástudók vagy hogy elvigyék, mint a rokonai, hanem hogy vele legyenek. Közel jönnek, vele vannak, őt hallgatják. Szavak nélkül is kimondják: legyünk olyanok, mint te! Mert kellesz! Rád van szükségünk. Nálad van az „örök élet beszéde”, a gyógyulás, az erő, a vigasztalás. Te taníts, te vezess, te formálj minket. Nekünk nincs mit adjunk, nincs miről kioktassunk, csak önmagunkat tudjuk idehozni eléd. Jézus pedig rájuk néz, és azt mondja: Ez az én családom.
Kik tartoznak hozzá igazán? Akik csak hallgatják a tanításait? Nem. Akik gyönyörködnek a szavaiban? Nem. Akik jól érzik magukat a többi kihívott közelében? Nem. Hanem azok, akik Isten akaratát cselekszik. Na, ez az, amire mi magunktól képtelenek vagyunk. De a Biblia nem is állítja, hogy ezt magunktól kell elsajátítani. Az Isten szava iránti engedelmességet Isten Szentlelke munkálja ki az emberben. Az a Lélek, akit azok kapnak, akik hisznek Jézusban mint Urukban és Megváltójukban. Ez a hit pedig hol máshol szülehetik meg, mint Jézus szavát hallgatva, az ő közelében. Úgyhogy mégis azok alkotják az Isten Fia új, lelki családját, akik ott ülnek az ő lába előtt, körben. Ennek a családnak ma te is tagja lehetsz, vagy a tagságodat te is megújíthatod benne. Mert Jézus ma is hív: gyere be, ne maradj kívül az atyai házon, mint a tékozló fiú bátyja! Gyere és hallgasd, olvasd az én szavamat, és én hitet adok neked! Ülj le ide a lábamhoz, és én a Lelkemet adom neked! Add nekem a szívedet, és én elkezdek benned élni, és az Isten akaratát cselekedni! Nem kell, hogy életed drámáiból tragédia legyen, velem katarzissá lehetnek még a legnagyobb bajok is! Hiszen az én földi családom sem hitt bennem még ekkor! Sokáig nem fogadták el, hogy én vagyok az Isten Fia. De a kereszt alatt és húsvét után ők is csatlakoztak a tanítványaimhoz. Bejöttek a közösségbe. Ők is tagjai lettek új, lelki családomnak. Ne add fel hát te sem a reményt, a gyermekeid, a szüleid, a testvéreid, vagy a házastársad kapcsán, csak tarts ki mellettem és a testvéreim mellett! Jöjj, csatlakozz hozzám és követőimhez! Itt az asztalom mellett elkötelezheted magad te is! Így legyen! Ámen.