2017.02.12.
Isten Fia evangéliumának kezdete - Márk 1.
Lekció: Márk 1,1-5.
Textus: Márk 1,6-8.
Svábhegy
Református Bibliaolvasó Kalauzunk szerint ezen a hétvégén kezdjük el olvasni Márk evangéliumát. Ezért arra gondoltunk, hogy a következő időszakban havonta legalább egyszer, merüljünk el ennek az evangéliumnak az üzenetében, legyen szó Márk írásának, teológiai látásának, Jézusról szóló örömhírének a sajátos vonásairól.
Én magam, minél jobban elmélyültem ennek a bibliai könyvnek a szövegében, annál inkább arra jöttem rá, hogy ez az irat mennyire nagyszerű, milyen csodálatos! Szeretném ezt a felismerésemet, ezt az örömömet megosztani veletek kedves testvérek már ebben az első igehirdetésben is! Hiszen úgy voltam vele elsőre, hogy ez a legrövidebb a négy evangélium közül, mi újat mondhat nekem? Ami Márk szövegében benne van, az szinte teljes egészében benne van Máté és Lukács híres, nagy evangéliumaiban is, csak azokban sokkal színesebben, érdekesebben.
Azt eddig is tudtam, hogy minden valószínűség szerint ez az evangélium volt időrendben az első, és hogy Márk anyagát átvette Máté és Lukács is, de az nem nagyon érdekelt, hogy miért hagy el Márk annyi mindent, ami a másik két szinoptikus evangélista számára olyan fontos. A szerző nem mutatkozik be úgy, mint Lukács a maga írása elején, nem mond semmit Jézus gyermekkoráról, nem írja le a Hegyi Beszédet, sőt alig-alig idéz Jézus tanításaiból, viszont az egész evangélium majdnem felét Jézus utolsó hete, a passió története teszi ki. Az is különös, hogy Márk, miközben az evangélium első mondatában kerek-perec megmondja, hogy miről, kiről fog írni, - „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete” - mégis végig visz írásán egy furcsa motívumot, az ún. Messiás-titkot. – Mit jelent ez? Egyrészt azt, hogy Jézus feltűnő módon tiltja meg mindazoknak, akik benne felismerték a megígért Messiást, hogy erről másoknak beszéljenek. Másrészt azt, hogy ebben az evangéliumban játszik a legnagyobb szerepet a tanítványok értetlensége. Az, hogy egészen Jézus haláláig és feltámadásáig nem világos számukra, hogy ki is valójában az, aki elhívta őket. Kicsoda az a különös názáreti tanító, akinek a követésére szegődtek? Ez a titok, - amely az olvasó számára mégsem titok, hiszen az első mondat feltárja a lényeget - végül aztán a golgotai kereszt alatt lepleződik le, amikor a római százados kimondja: „Bizony, ez az ember Isten Fia volt!” S van még egy fontos tudnivaló. Az egyházi hagyomány és a legújabb teológiai kutatások szerint Márk evangéliuma Péter apostol római igehirdetéseinek feljegyzéseiből született, amit több részlet is igazol. Sok mondat „és”-sel kezdődik. Ez egyrészt zsidó hatás, másrészt az egyszerű emberek beszédére jellemző; és-sel az ókorban is csak iskolázatlan emberek kezdték mondataikat. Sok mondat „pedig ugyanis”-sal fejeződik be. A görög 'gar' szó a következőket is jelenti: „ami pedig azt illeti”; vagy: „igaz is”, „jut eszembe”, „egyébként”. Ezek az élő beszéd nyomai, amelyeket Márk nem csiszol, nem önt irodalmi formába, hanem szinte egy az egyben úgy írja le, ahogyan Péter egyszerű, hétköznapi elbeszéléséből hallotta. Így csak kötetlen, élőszavas kommunikációban beszél az ember.
Összefoglalva: ez az első és legrövidebb evangélium, amely egy szemtanú elbeszéléseiből állt össze; majdnem a fele Jézus szenvedésével foglalkozik; nem a tanítások, hanem az események, a történések a hangsúlyosak benne; elhagy sok részletet, hogy a lényegről szólhasson: az Isten Fiát úgy mutathassa be, mint a megfeszített Messiást, akinek a személye, küldetése titkát csak a kereszt alatt, hit által lehet megérteni!
Testvérek, megvallom nektek, én mindezt eddig is tudtam, a gyülekezeti bibliaiskolán annak idején el is mondtam. Viszont a készülés közben kezembe került egy könyv, amely egészen új megvilágításba helyezte ezeket az információkat, és engem nagy lelkesedéssel töltött el az evangélium mélyebb megértése érdekében. A szerzőpáros szerint Márk egy drámát akar elénk tárni, ezért a korabeli drámáknak megfelelően formázza evangéliumát. Irodalmi szempontból Márk az antik drámák egyik alfajával, az ún. felismeréses drámákkal mutat rokonságot. Azokban is az a helyzet, ami Márk evangéliumában: minden, ami történik, a végponttól visszafelé nyeri el értelmét, miközben minden e végpontra, a keresztre mutat előre. Márk azonban a drámát, mint műfajt csupán eszközként használja egy sokkal magasabb rendű vagy inkább mélyebb cél érdekében. Ez pedig a beavatás. Márk a megváltás és a Megváltó titkába akar beavatni minket. Ennek a célnak megfelelően használták a római keresztyének Márk evangéliumát.
Mint a többi evangélium, Márké is azért íródott, hogy a keresztyén gyülekezetekben bizonyos időközönként felolvassák. Ilyen jellegű felolvasás a közösség ünnepi istentiszteletein történt. Az első keresztyén gyülekezetek a ma ismert nagy ünnepek közül egészen a 3. sz-ig csak a húsvétot ünnepelték. Mivel vezetőik döntő többsége zsidó származású volt, ezért ezek az ünnepek zsidó mintákat követtek. Ahogyan a zsidók a pászka éjjelén felidézték Isten szabadító tetteit, az egyiptomi kivonulást, a honfoglalást, úgy cselekedtek a keresztyének is: felidézték Isten szabadító tettét, a legnagyobbat, amit Jézusban végzett el. Ünnep és olvasmány tökéletes egyezése Márk írásában minden a keresztre, a lényegre mutat. Nem véletlenül kapta a Gyökössy Endre által írt Márk magyarázat sem ezt a címet: A Lényeg. Logikus, hogy amikor az őskeresztyének a megváltó kereszthalált és feltámadást ünnepelték húsvét éjszaka, akkor erről olvastak. S ha ez így volt, honnan olvashatták volna fel alkalmasabban, mint abból az evangéliumból, amely szemmel láthatóan erre, a keresztre koncentrál? Amikor ezt én magam is megértettem, akkor jutott eszembe két mai példája is annak, hogy ez az evangélium mennyire dinamikus, mennyire lüktető, mennyire drámai.
Sok gyülekezetben tartanak ún. Kereszt-Kérdés beszélgetés sorozatokat azok számára, akik még nem hallották az örömhírt. A program honlapján található bemutatkozásból idézek: „A Kereszt-Kérdések szeretné újra a figyelem középpontjába állítani Jézus Krisztus varázslatosan vonzó, de az Ő követésével járó nehézségeket sem rejtő Evangéliumát, mégpedig Márk evangéliuma tanulmányozásának segítségével. A sorozat célja, hogy rádöbbentse a hallgatókat Márk olvasása és megbeszélése által Isten kibeszélhetetlen kegyelmére: az Atya elküldi egyetlen Fiát, hogy meghaljon a kereszten, elhordozva azt a büntetést, amit nekünk kellene, és vállalva az elhagyatottságot, hogy nekünk soha ne kelljen megtudnunk, mi az. A sorozat ezt az Evangéliumot akarja visszaadni annak minden gazdagságával, hogy Isten nagysága nyilvánvalóvá válhasson mindenki előtt.” – Nem különös, kedves testvérek? A 21. században is épp Márk evangéliuma feldolgozása révén lehet közel hozni az evangéliumot a ma embere számára? Mi is ezt szeretnénk tenni ebben az igehirdetés sorozatban. A másik példa: néhány éve Magyarországon is több helyütt bemutatták az ún. Márk drámát, ami nem más, mint Márk evangéliumának „színielőadása” diákkörösök vagy gyülekezeti tagok által. Idézek a drámát bemutató honlap szövegéből: „Az előadás Márk evangéliumának teljes történetét feldolgozza. A darab egy kör alakú térben játszódik, ahol a nézők számára a székeket egy körbe rendezik el, úgy, hogy középen maradjon elegendő hely a „színészeknek”, a székek között van 3 kivezető „folyosó”, a székek mögött pedig egy „kerengő”. A darabban körülbelül 15 „színész” vesz részt, akik a közönséget is bevonják a játékba. A Márk Drámában nincs jelmez, nincsenek kellékek, nincsenek mikrofonok, nincs narrátor, és a Bibliához való hűségen túl nincs kötött forgatókönyv sem. A darab mindössze 90 perces, érdemes tehát egyben bemutatni a teljes evangéliumot. Mivel Márk evangéliuma rendkívül mozgalmas, könnyen előadható úgy, hogy az látványos és fordulatos legyen, s eközben a nézőt is résztvevőéjévé teszik a történetnek, emberközelivé teszik számukra az evangélium történetét, és megmozgatják érzelmeiket is.” – Nem érdekes, kedves testvérek? A mai, posztmodern utáni ember is felfedezi, hogy ez az evangélium mennyire sodró lendületű, mennyire eleven, a szó szent értelmében mennyire színpadias! A kérdés csak az, bevonhat-e minket is a darabba, vagy kívülállók maradunk? Részesévé leszünk-e Jézus és a tanítványok drámájának és katarzisának, vagy érintetlenek maradunk? Hűvös tárgyilagossággal szemléljük-e a történéseket, vagy átéljük-e, hogy mindez miattunk, helyettünk és értünk történt? Passzív nézőből, hallgatóból bárcsak aktív résztvevővé lennénk már ma is, amikor a dráma prológusa, előszava felhangzik!
Mielőtt ugyanis a három nagy felvonásra sor kerülne, elhangzik az előszó. Miről szól „az Isten Fia evangéliumának kezdete”? Tartalma és funkciója hasonlít az antik drámák előszaváéhoz. Ahogy ott, úgy itt, az evangéliumban is fellép a hírnök, akinek csupán az a dolga, hogy bemutassa a főhőst, elmondja a kiinduló információkat. Ez itt Keresztelő János. A drámában a prológszínész, miután feladatát teljesítette, eltűnik, nem látni többé a színen, ahogy Keresztelő Jánost sem látjuk többé, csupán kivégzése történetét halljuk majd jóval később. Ez az előszó másféle, mint a másik három evangéliumé. Nem hallunk Jézus családfájáról, születéséről, templomi bemutatásáról. Márk 'in medias res' kezdi elbeszélését, azonnal a drámai események sűrűjébe dobja az olvasóit. A 2-3. versben alighogy elhangzik egy ószövetségi prófécia, máris beteljesedik: a 4. versben már jön is az, akiről szól: Keresztelő János. Majd alighogy az ő próféciája elhangzik a 7-8. versben, máris beteljesedik, mert a 9. versben már jön is az, akiről szól, Jézus, hogy megkeresztelkedjen János által. Tehát két prófécia beteljesedésével nyit Márk, s erre a beteljesedésre utal a szóhasználat is. A két prófécia az emberek szeme láttára lett valósággá. Ma arra figyeljünk, hogy mi jellemzi Keresztelő János fellépését?
Ami János megjelenését illeti, az egy szóval összefoglalható kedves testvérek, ez pedig az azonosulás. Keresztelő János azonosul azzal, amit képvisel: Isten szavával, saját küldetésével, a pusztával, ahol tartózkodik, és a hittel. Az azonosulásban eleve van valami teremtő erő. Amivel azonosulok, az leszek. Márk előszavában Keresztelő János négy dologgal azonosul. Mindegyik azonosulás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Isten ígérete beteljesedjen az életében. Ez a négy azonosulás lehetne a mi életünk része is.
1./ János először is azonosul Isten szavával. Hát nem gyönyörű élethivatás ez? Keresztelő Jánosról, mint hírnökről, azt mondja Márk, hogy kiáltó szó a pusztában. Az eredeti szöveg szerint egész pontosan azt mondja: a pusztában kiáltónak a szava, vagyis maga a Szó. Ez a szó az Isten szava. Ezzel azonosul János. Ám nem csak azzal a néhány szóval, amit kimond, hanem Isten teljes ószövetségi szavával. Mert az Ószövetség lényege van benne prófétai kijelentésében. Hiszen Isten kezdettől a Messiás elküldését ígérte. Már az ún. ősevangéliumban felhangzik ez, az 1Móz 3,15-ben, ahol a kígyónak ezt mondja Isten: „Ellenségeskedést támasztok közted és az asszony közt, a te utódod és az ő utódja közt: ő a fejedet tapossa, te meg a sarkát mardosod.” Igen, el fog jönni az asszony utódja, a Messiás, és eltapossa a kígyó, a sátán fejét. Ezért is lesz abszolút értelemben ÚR Ő. ÚR mindnek felett. A bűn és a halál felett is. Ugyanezt az ősevangéliumot ismételték a próféták, s most ezt hirdeti Keresztelő János is. Ez az a teljes Ószövetséget magába foglaló isteni szó, amivel azonosul.
Ebből adódik számunkra a kérdés: mikor olvastuk vagy hallgattuk úgy Isten szavát, hogy azonosultunk is vele? Amikor nem csak egy vasárnapi prédikációt jelentett a számunkra, hanem eggyé váltunk vele. Amikor egyszer csak azt éreztük, hogy benne vagyunk a történetben, a drámában, velünk történik az, amiről szó van. Vagy fordítva: hogy az van mibennünk: egyszer csak elkezd élni bennünk, uralja a gondolatainkat, érzéseinket. A szívügyünkké lesz. Ha létrejön egy ilyen azonosulás az ÚR szavával, akkor ott mindig történik valami! Ezt a történést maga Isten szava biztosítja, mert olyan a természete, hogy benne van a változtatás.
2./ A másik: János azonosul a feladatával. Ez nála a prófétai küldetést jelenti. Nem csak elvégzi, megcsinálja, pláne nem letudja, hanem azonosul vele. Miből derül ez ki? Abból a részletből, ami az öltözködését és étkezését írja le, és ami számunkra vele kapcsolatban a legbizarrabb lehet, talán még taszító is: „János ruhája teveszőrből volt, derekán bőrövet viselt, sáskát evett, meg erdei mézet” (6.v.) Ezzel elsősorban nem aszkéta életmódját akarja kifejezni Márk. Sokkal inkább azt mutatja be, hogy János öltözéke a pusztai próféták öltözékéhez hasonló. Közülük is főleg Illés öltözékéhez.
Miért kell erre a párhuzamra felhívni a figyelmet? Mert Malakiás prófétán keresztül Isten kijelentette, hogy a Messiás fellépését meg fogja előzni Illés második eljövetele: „Én pedig elküldöm hozzátok Illés prófétát, mielőtt eljön az ÚRnak nagy és félelmetes napja.” (Mal 3,23) Most pedig Keresztelő öltözete olyan, mint Illésé, akinek a ruhája szintén teveszőrből volt, és bőröv volt a csípője körül. János ugyanazon a tájon is jelenik meg, ahol Illés elragadtatott: a Jordánnál. Mindezzel azt üzeni Márk, hogy János szolgálatában valósul meg Illés második eljövetele. A sáska és az erdei méz pedig egyszerre szimbolizálja a nélkülözést és a teljességet. Én még nem ettem sült sáskát, de tudom, hogy van köztünk, aki már igen. Állítólag finom, és a csirkehúsra emlékeztet az íze. Az Ószövetségben, Jóel könyvében mindenesetre a végidőkre ítéletére utal, amikor nem lesz más ennivaló. A méz viszont a pusztai vándorlás étele, mert a manna íze, amivel a kivonulás idején táplálta Isten a népét, a vadmézhez vagy a mézeskalácshoz volt hasonló. Tehát a János körüli jelképek, az öltözéke és a tápláléka is arra a rendkívüli időszakra mutat, amelyet a próféták így neveztek, hogy Illés második eljövetele. Ez egy egé-szen új korszakot jelent. Egyszerre kezdet és vég. A Galata 4,4-ben Pál apostol „az idő teljességének” nevezi. Az Ószövetség vége, és az Újszövetség kezdete. A végső döntés ideje kezdődik el. Még rövidebben: A vég kezdődik. Az az időszak, amikor még döntenünk lehet megtérésről és életről. Kegyelmi időszak ez, de már a vég kezdete. És ez ma van, az evangélium hallgatásakor. Ezzel cseng egybe János tevékenysége, hogy „hirdette a megtérés keresztségét a bűnök bocsánatára.” (4.v.) Nem végzett mást, csak ezt. Ennyire azonosult a szolgálatával. Minden ezt az azonosulást mutatta nála: az öltözködése, táplálkozása, és tevékenysége.
Kérdés persze, hogy mennyire tudunk azonosulni azzal a feladattal, amit Isten bízott ránk? Egyáltalán tudjuk-e, mi ez? Isten mindenkinek szán valamilyen feladatot. Ha pedig már tudod, mi az Úrtól rendelt feladatod, akkor vajon hogyan végzed? Csak letudod, vagy azonosulni is tudsz vele? Legyen az a gyermekeid nevelése, az egyetemi tanulmányaid, a hétköznapi munkád, a háztartás vezetése, vagy a gyülekezeti szolgálatod. Azonosulni vele azt jelenti, hogy belülről fakadóan végezzük. Van egy belső hajtóerő, ami ösztönöz, inspirál, vezet. S ez valami olyan örömmel jár, amit nehéz szavakba önteni. De ez a belső erő akkor is működik, amikor nem jár vele öröm, amikor se kedvünk, se akaratunk nincs ahhoz, hogy foglalkozzunk az Istentől kapott feladatunkkal. De ha azonosulunk az Úrtól kapott feladatunkkal, akkor egyrészt addig nem ismert örömöt ismerünk meg, másrészt egy égető belső kényszert. Ilyen ez a belső erő. Vajon ismered-e ezt a belülről fakadó erőt?
3./ A harmadik azonosulás számunkra, mai emberek számára talán a legnehezebb. János azonosul az üres pusztával. Nem csak „keresztelt a pusztában” (4.v.), hanem ott is élt. – Mi van ebben a képben? A puszta a prófécia kitüntetett helye. A szentföldi pusztához hasonlót európai ember elképzelni sem tud. Még távolról sem hangzik semmi nesz, a kultúrvilág pisszenése sem. A szentföldi sivatag csöndje olyan, mint a tökéletes semmi. Keleten dolgozó régészek mondják, hogy az ember az ilyen pusztában elkezdi hallani saját belsőjének a hangját, és ez majdnem kibírhatatlan. Nem véletlen, hogy a nyugati ember folyamatosan hangforrásokkal veszi körül magát. Otthon is folyamatosan szólnia kell valami zenének, utazás alatt is, autóban, felhallgatóról, mindig.
Miért? Van ennek egy mély, lelki, tudat alatti oka: félünk a saját belsőnk hangjaitól. Ki akarjuk zárni. Ezért nem képesek sokan a belülről jövő hangokat, jelzéseket fogni. Amikor János azonosul a pusztával, azt jelenti ez, hogy nem csak ott tartózkodik, hanem ott van. Egész lényével ott van, benne van. A csendben van. És - ahogy Gyökössy Endre írja - ez a csend egyszer csak megcsendül, és hangot ad. Isten hangját. János esetében ez azt is jelenti, hogy nem volt benne más szó Isten szaván kívül.
Vajon bele merünk-e menni a puszta csöndbe? Bármilyen félelmetesnek és kibírhatatlannak is képzeljük, bele megyünk-e legalább egy kis időre? Legalább vasárnap, az Úr napján, ami az elcsendesedés időszaka is. Bátorítalak benneteket, hogy próbáljatok azonosulni a pusztával, a puszta csendjével. Mert a hallgatásnak nem csak ára van, hanem jutalma is. Ez a jutalom pedig Isten megcsendülő szava. Ki tudja, lehet, hogy egy ilyen megcsendülő szó hiányzik csak ahhoz, hogy Istennek valamilyen ígérete megvilágosodjon és beteljesedjen a számodra
4./ Végül a negyedik: János azonosul a hittel. Miből látszik ez? János hisz, és beszél. Amit hisz, arról beszél is. A hit nem lehet néma. Aki azonosul a hitével, az nem tud nem beszélni róla. Ugyanaz történik itt, mint amit Péter így mondott a Nagytanács előtt: „nem tehetjük, hogy ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk.” (ApCsel.4,20.) Aki soha nem beszél a hitéről, az vizsgálja meg: azonosult-e egyáltalán vele? Te vajon beszélsz-e a hitedről? Ez napjainkban különösen élesen vetődik fel itt Európában. Mert Európa nem hogy nem beszél keresztyén hitéről, hanem egyenesen megtagadja azt. Ez pedig vákuumot hoz létre, aminek szívóereje van. Beszippant hitetlenséget, beszív hiszékenységet, vagy más hiteket. Ezotériát, távol-keleti vallásokat, iszlámot. Ha nem beszélünk róla, először megerőtlenedik bennünk, majd kiürül, és a helyében keletkező vákuumba beszívódik valami más. A néma hitnek szívó ereje van. A megszólaltatott hitnek viszont teremtő ereje van. Mert Isten szavában, az Igében, mint a magban teremtő hatalom van ma is. Nézzük csak, hogy Jánosnál mi történik, miután beszél a hitéről? Ott teremnek sokan: „kiment hozzá Júdea egész vidéke”, és változást indít el az életükben: „megvallották bűneiket” és megkeresztelkedtek (5.v.)
Testvérek, mindannyiunk hitre jutásában vannak olyan emberek, akik előkészítettek minket az Istennel való találkozásra. Akik segítettek, hogy közelebb jussunk az Úrhoz. Akik felhívták a figyelmünket, hogy több az élet annál, mint amit gondoltunk, vagy hogy van kiút abból a válságból, amiben vagyunk. De fordítsuk csak meg: Keresztelő János példa is. Nekünk is van ilyen feladatunk. Másokat útbaigazítani, másokat felkészíteni az Istennel való találkozásra. Ehhez ugyanez a jánosi azonosulás kell. És még valami: önkorlátozás. Jánosból voltak, akik messiást akartak csinálni, de ő nem engedte. Nem ő volt a végcél, csak egy állomás. Ez igaz ránk is, ez igaz a gyülekezetre is, az egyházra is. Nem mi adjuk az üdvösséget, nem az egyházra kell rátalálni, nem én adom a hitet, hanem Isten. Akihez tovább küldjük a keresőt. De nem mi vagyunk a lényeg. Ma, mint egy színházi világosító én igyekeztem a reflektorfényt Keresztelő Jánosra irányítani. De ő egyből továbbmutatott a főszereplőre Jézusra, aki összehasonlíthatatlanul nagyobb nála.
Így áll előttünk János Márk előszavában: hírnökként, epizódszereplőként, akinek csupán az a dolga, hogy bemutassa a főhőst, előkészítse a színre lépését. Ám János ezt a csupán-t, ez a mellékszerepet csodálatosan töltötte be. Mert tökéletesen azonosult azzal, amit képviselt: Isten szavával, feladatával, a pusztával, ahol tartózkodott és a hittel, amiről beszélt. Az ő példája segítsen abban, hogy mi is azonosulhassunk ezzel a néggyel, s ezáltal ez a mai nap a mi életünkben is az Isten Fia evangéliumának régi vagy új kezdete legyen! Ámen.