2017.01.29.
„Elég neked az én kegyelmem” - Sola Gratia
Lekció: 2.Korintus 12,1-10.
Textus: 2.Kor. 12,9. Ef. 2,8-9.
Svábhegy
Kedves testvérek, ha Isten segít minket, akkor a Reformáció megindulásának 500. évfordulóját a mi gyülekezetünk is igyekszik méltóképpen megünnepelni. Ennek jegyében - az elmúlt héten elkészült 2017. évi Missziói Munkatervünkben - nemcsak az emlékezés és a hálaadás alkalmait, programjait terveztük meg, hanem mindenekelőtt a lelki-hitbeli megújulás érdekében fontosnak tartott célokat fogalmaztunk meg. Ezek közül az egyik, hogy az első félévben havonta egyszer végigjárjuk a reformáció félévezreddel ezelőtt kikristályosodott, híressé vált jelmondatait az istentiszteleteken. Ha ezt az öt reformátori igazságot egyetlen mondatban kellene összefoglalni, az a mondat így hangzana: Egyedül a Szentírásból tudjuk meg, hogy egyedül Krisztus érdeméért, egyedül kegyelemből van üdvösségünk, és ezt egyedül hit által ragadhatjuk meg, amiért egyedül Istené a dicsőség. Egyedül a Szentírás, egyedül Krisztus, egyedül kegyelemből, egyedül hit által és egyedül Istené a dicsőség. Sola Scriptura, Solus Christus, Sola gratia, Sola fide, Soli Deo Gloria. A felolvasott bibliai versek alapján ma elsőként a Sola gratia, egyedül kegyelemből jelmondatát vegyük elő, mégpedig azért, mert ez mindent megelőz. Isten kegyelmének az a lényege, hogy megelőző kegyelem.
A középkori egyház ugyanis azt tanította, hogy az ember szabad akaratából, személyesen közreműködik a saját üdvössége elnyerésében, és érdemei által még több isteni kegyelmet szerezhet magának. Sok jó cselekedettel elnyerhető Isten jó akarata, bocsánata. Ezzel a nézettel szálltak szembe a reformátorok, amikor - például az efézusi levél alapján - azt hirdették, hogy „kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.” (Ef. 2,8-9.) Luther, Zwingli, Kálvin és a többiek azt hangsúlyozták, hogy az ember üdvözülése csak és kizárólag Isten kegyelme által lehetséges, tekintet nélkül az ember bármilyen jó cselekedetére vagy érdemére. A megváltásunk tehát ajándék. A kegyelem azt jelenti: nem azt kapjuk Istentől, amit megérdemelnénk. Amit kapunk tőle, azt Krisztus egyszeri tökéletes áldozatáért, feltámadása győzelméért kapjuk, ingyen, minden érdem nélkül. Ez a kegyelem.
Az ószövetség eredeti nyelvén az a héber szó, ami magyarul kegyelmet jelent, a „lehajolni” igéből származik. A kegyelem tehát a magasabban lévő jóságát jelenti az alacsonyabbal szemben, az erősebb jóindulatát, kedvességét a gyengébbel szemben, a nagyobbnak a lehajlását a kisebbhez. Az újszövetségi görög szó, a „karisz” vagy a latin „gratia” kellemes, kegyes magatartást jelent, abban az értelemben, hogy Istennek mintegy tetszik az, hogy irgalmat gyakorol, ajándékot ad, segítséget nyújt. Ha tartalmilag nézzük a szó jelentését, azt találjuk, hogy a kegyelem Istennek az a magatartása, indulata, cselekedete, amivel nem tartozik senkinek, amit nem kényszerből, hanem szabad jó tetszéséből tesz, amit pusztán szeretetből gyakorol olyan valakivel szemben, aki azt a szeretetet vagy irgalmat egyáltalán nem érdemelte meg, sőt annak az ellenkezőjét várhatná!
Egyszer egy idős indián, miután sok éven át bűnben élt, egy misszionárius segítségével megtért. A barátai kérték, hogy magyarázza meg az életében levő változást. Lehajolva fölvett egy kis hernyót, és ráhelyezte egy halom falevélre. Aztán gyufát gyújtott és azzal közeledett a falevelekhez, amelyek füstölögni kezdtek, majd lángra lobbantak. Ahogy a lángok haladtak a levélhalom közepe felé, ahol a hernyó feküdt, az idős törzsfőnök hirtelen kinyújtotta kezét az égő levélcsomó közepe felé és kiragadta a hernyót. Gyöngéden tartva a kis hernyót, így tett bizonyságot Isten kegyelméről: „Én vagyok ez a hernyó! Jézus megmentett a pokol tüzétől, hogy általa pillangó legyek!”
Testvérek, Pál apostol önvallomása, - melyet a második korintusi levélből olvastunk - arról tanúskodik, hogy ő jól ismerte önmagát. Elkerülte ugyanis azt a két kísértést, amely jelen van a gondolkodásunkban. Az egyik csapda az, amikor alábecsüljük magunkat, amikor csak égetni való hernyónak látjuk magunkat, amikor kicsinységünk tudata nyomaszt bennünket, s pornak meg hamunak érezzük magunkat csupán. Ez az állapot megbénítja és tehetetlenné teszi az embert. Pál elkerüli ezt a kísértést, hiszen dicsekszik, még ha nem is önmagával, hanem csupán erőtlenségével és egy 14 évvel korábbi lelki élményével. A másik az, amikor túlértékeljük magunkat, amikor hernyó voltunk ellenére csodás pillangónak képzeljük magunkat, amikor elveszítjük az arányérzékünket, és amikor mindig nekünk van igazunk. Ezzel kapcsolatban az első korintusi levél 15. részében így ír: „Mert én a legkisebb vagyok az apostolok között...” (1.Kor. 15,9.) De hogyan is folytatja? „De Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok...” (1.Kor. 15,10.) Mert az önértékelés e két szélsőséges felfogása között - amelytől annyit szenvedünk - vezet egy keskeny út, a helyes önis-meret és istenismeret útja. Ezt foglalja össze az apostol alapigénk gyönyörű, aranymondásszerű versében: „Elég néked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” – Testvérek, ebben az Igében felfedezhetjük a reformáció művének összefoglalását is. Hogyan? Úgy, hogy minden szava mint cseppben a tenger, az egész Biblia központi üzenetét hordozza. Azt az üzenetet, amely átformálta a XVI. századot, s ezáltal az egész világot is. Érdemes hát megállni ezeknél a szavaknál, s a Sola gratia elvét most ezen ige alapján kifejteni.
1./ Az első szó csak ennyi: elég. Ez a kegyelem hatására, hatalmára mutat. Mi emberek nem nagyon szeretjük ezt a szót. Különösen nem a fogyasztói társadalom által felkínált javakat illetően. Azokból felhalmozni, bespájzolni, habzsolni szeretünk. Megvenni az éppen legújabb kütyüket, az épp legmodernebbnek számító berendezéseket, az aktuális divatnak megfelelő, trendi ruházatot. A szükségesnél kétszer, vagy háromszor nagyobb mennyiséget is hajlandók vagyunk kifizetni és elraktározni, ha van egy rendkívüli akció, egy soha vissza nem térő vásárlási ajánlat. Már, ha tehetjük. Ha meg nem, akkor vágyakozunk rá, s magunkban énekeljük: „ha én gazdag lennék...” Mert a pénzre, az anyagi javakra, a sikerekre, az örömökre sosem mondjuk azt, hogy elég. Bezzeg a rosszra, a próbatételekre, a szenvedésre gyakran szoktuk azt mondani, amit Illés próféta: „Elég most már, Uram! Vedd el életemet.” Az embernek egyébként sohasem elég a sok.
Isten szava azonban azt mondja: elég! Csodálatos szó ez, amelyből az csendül ki, hogy az örökké kielégíthetetlen, elégedetlen ember, akinek mindig van kívánsága, igénye és panasza, most egyszerre el kell, hogy némuljon! Hiszen itt a mindenható Isten mondja neki: elég! Ne siránkozz, ne követelőzz, ne folytasd, mert elég neked az én kegyelmem! Ha én vagyok a te Urad, akkor elégnek fog bizonyulni minden körülmények között az, amit Tőlem kapsz! Kegyelemből kapsz elég észt a tanuláshoz, elég bölcsességet a gyermekeid neveléséhez, elég türelmet a betegséged elhordozásához, elég erőt a munkád végzéséhez, elég áldást az élethez. Velem a kevés is elég lesz, nélkülem a sok is mindig kevésnek fog tűnni.
De Isten kegyelme nemcsak a materiális, evilági értékeket illetően bizonyul elegendőnek az őt kereső, Benne bízó ember számára, hanem a lelki, szellemi kincsekkel kapcsolatban is! Azokra az örök értékekre: bűnbocsánatra, hitre, üdvösségre gondolok, amelyek túlélik a halálunkat és elkísérnek majd minket az élő Isten színe elé is. Ezekre vonatkozóan épp a reformáció ismerte fel az evangéliumot ebben a rövid kis szóban: elég. Hiszen a középkori embert az foglalkoztatta, hogy a bűn miatt haragvó Isten kiengesztelődését hogyan lehetne kiérdemelni? A szerzetesek naphosszat böjtöltek, imádkoztak celláikban, testüket ostorozták és gyötörték, mégsem találtak békességet a lelküknek! Az egyszerű emberek is igyekeztek mindent megtenni amit az egyház előírt, nehogy elveszítsék az olyannyira remélt túlvilági boldogságot. Vasárnaponként templomba jártak, rendszeresen gyóntak és áldoztak, alázatosan tisztelték az ereklyéket, szorgalmasan vásárolták a bűnbocsátó cédulákat, s mégsem érezhették lelkileg biztonságban magukat. Egyfolytában ezt kérdezhették maguktól: mit kellene még tennem, hogy üdvözüljek? Luther Mártont is az a kérdés foglalkoztatta, hogy hogyan találhat ő egy kegyelmes Istenre? Mígnem az erfurti kolostor könyvtárának leláncolt Bibliájában megtalálta a római levél híres Igéjét: „az igaz ember pedig hitből fog élni.” Isten ugyanis a reformációban ismét nyilvánvalóvá tette, hogy mit vár az embertől. Ez pedig nem más, mint a Belé vetett bizalom, a mustármagnyi hit. Ennyi elég? Igen! Nem kell az önkínzás, felesleges a test sanyargatása, semmire sem jó a képek és szobrok tisztelete, elég a hit az üdvösséghez! Mint ahogy nem kellenek az egyházi hagyományok és emberi tanítások a Kijelentéshez, elég a Szentírás, hiszen csak a Bibliáról olvassuk magában a Bibliában, a Timótheushoz írt második levélben, hogy „a teljes Írás Istentől ihletett”! S éppen így nem kell a szentek és Szűz Mária közbenjárása és segítsége, elég maga Jézus, mivel szó szerint ezt olvassuk az Igében: „Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és ember között az ember Krisztus Jézus.” (1.Tim 2,5.) – Vajon el tudjuk-e fogadni ezt minden okoskodás nélkül? Elég-e nekünk Isten kegyelme evilági és örök értékeinkkel kapcsolatban egyaránt? A kegyelem hatása, hatalma ez az „elég”. Nincs másra szükség, csak Istennek a Jézus Krisztusban megjelent szeretetére, akár földi, akár mennyei ajándékainkra gondolunk.
2./ A következő szó így hangzik: neked. Ez pedig a kegyelem személyességére utal. – Ha a középkorban az volt a nagy kérdés, hogy én az ember mit adjak Istennek, mivel engeszteljem ki őt, akkor a reformáció ismételten felmutatta azt a bibliai igazságot, hogy az igaz vallásban nem az ember ad valamit Istennek, hanem fordítva: Isten ad az embernek. Ő az ajándékozó és nem én! Az én összes ajándékom úgyis csak fogyatékos, hiányos, tökéletlen lehet. Pedig mennyi mindent próbált Istennek adni az ember! Adott böjtöt, imádságot, alamizsnát, búcsújárást, hogy aztán eldicsekedjen, mint a példázatbeli farizeus a templomban: hálát adok neked Uram, hogy nem vagyok olyan bűnös, gonosz, mint általában az emberek. Én jó vagyok, én adok! Isten viszont azt mondja az ilyennek: te szegény ember nem adhatsz te nekem semmit, legfeljebb elfogadhatod azt, amit én adok neked! Hiszen még a gondolataidat és a szívedet sem adhatod. Azt is én végzem el benned, hogy a hálából az én ajándékaimért, nekem tudd adni önmagad! Még ez sem a te érdemed! A reformáció másik nagy felismerése ez volt: Isten az, aki megelőz, aki cselekszik, aki ad! Méghozzá nem is akármit, hanem a legtöbbet: önmagát. Jézus által Atyánkká lett, megváltott. Ahogyan egy énekünkben megfogalmazzuk: „csak Te kellesz, én Uram, Benned mindent meglelek.”
A reformátorokat sokszor érte az a kritika, hogy megszegényítették az egyházi életet és a híveket is, azáltal, hogy a Biblia alapján a templomokból kihordták a képeket és szobrokat, vagy azáltal, hogy az istentiszteleti liturgiát leegyszerűsítették, és sok egyházi szertartást, gyakorlatot eltöröltek. Csakhogy ezáltal nem szegényebb, hanem épp ellenkezőleg: gazdagabb lett a keresztyénség, hiszen a legnagyobb adományt, a legértékesebb kincset, a legdrágább ajándékot közvetítette mindenkinek: Krisztust magát! Azt, akiben van a mi bűneinknek bocsánata, az életünk értelme és az üdvösségünk. - Ebben a szócskában: „neked”, van tehát valami szívet-lelket melengető személyesség is! Hogy az Úristen ezt mondja: neked adom magam. Áldásaimat, ajándékaimat nem tartom meg magamnak, nem utalom át másnak, hanem neked adom. Szabad jó tetszésemből váltottalak meg, árasztom ki rád Lelkemet, és maradok veled a világ végezetéig. Név szerint is ismerlek, mindent tudok rólad, az én tulajdonom vagy. Ez a személyesség persze zavaró is lehet, ha nem akarom, hogy Isten beleszóljon a dolgaimba. Sőt, idegesítő is lehet, ha semmi kedvem ahhoz, hogy kapcsolatba kerüljön velem, ha féltem magamat Tőle. De az biztos, hogy csak azoké lesz az üdvösség, akiknek a neve be van írva az Élet könyvébe. Oda pedig nem kerülhet be az, hogy egy anonim keresztyén, egy egyházi adót fizető névtelen református, a gyülekezet egy ismeretlen tagja, vagy az, hogy egy elvileg vallásos állampolgár! Ott csak azok neve szerepel, akiken rajta van Jézus Krisztus pecsétje, akik megmosták ruhájukat a Bárány vérében, akikért Ő maga kezeskedik. A reformáció nagy áldása: az Istennel való személyes kapcsolat újra felfedezése, így lesz igen komoly felelősséggé is egyúttal!
Dietrich Bonhoeffer a mártírhalált halt német teológus hívta fel a figyelmet az egyház nagy csapdájára a múlt század harmincas éveiben, arra, hogy az ingyen kegyelem helyett az olcsó kegyelmet hirdették. Többek közt így fogalmaz: „Az olcsó kegyelem bűnbánat nélküli bűnbocsánat meghirdetését, gyülekezeti fegyelem nélküli keresztséget, bűnök megvallása nélküli úrvacsorát, személyes gyónás nélküli feloldozást jelent. Az olcsó kegyelem követés nélküli, kereszt nélküli kegyelem, az emberré lett Jézus Krisztus nélküli kegyelem. A drága kegyelem a szántóföldbe elrejtett kincs, amelyért az ember elmegy és örömmel eladja mindenét, amije volt; a drágagyöngy, amelynek áráért a kereskedő minden vagyonát oda adja; Krisztus királyi uralma, amelynek kedvéért az ember maga kaparja ki a saját szemét, amely megbotránkoztatja; Jézus Krisztus hívása, amelyre a tanítvány elhagyja hálóját, és követi őt. A drága kegyelem az evangélium, amelyet mindig újra kell keresni, ajándék, amelyért imádkozni, ajtó, amelyen kopogtatni kell. Drága, mert követésre hív, kegyelem, mert Jézus Krisztus követésére hív; drága, mert az ember életébe kerül; kegyelem, mert csak így ajándékoz életet; drága, mert a bűnt elveti, kegyelem, mert a bűnöst megigazítja. Mindenekelőtt azért drága a kegyelem, mert Istennek került sokba, Istennek Fia életébe került; - „áron vétettetek meg” - és nekünk nem lehet olcsó, ami Istennek drága. Mindenekelőtt azért kegyelem, mert Istennek nem volt túl drága a Fia a mi életünkért, hanem odaadta értünk. A drága kegyelem - Isten emberré létele.” – Ma személyesen tőlünk kérdezi Jézus: elég neked az én kegyelmem?
3./ Itt érkezünk el, kedves testvérek a kegyelem harmadik jelzőjéhez, amely a kegyelem birtokosára, tulajdonosára, Jézusra mutat. Ez a szócska az „én”. „Elég neked az én kegyelmem” - válaszolja az Úr az apostol forró könyörgésére ezt a szót. Pál szabadulni szeretett volna valamitől, ami gyötörte és kínozta. Nem a terhes, sok testi és lelki küszködéssel járó szolgálattól, hogy elvonulhasson valahová egy csendes szobába, hogy ott szép keresztyén könyveket írhasson, hanem szabadulni vágyott egy testi betegségtől, ami lelki megpróbáltatásokkal is járt. A szolgálat érdekében akart szabadulni tőle, hogy jobban, egészségesebben, még eredményesebben hirdethesse az evangéliumot szerte a világon. Tövisnek nevezi ezt az ismeretlen testi nyomorúságot, illetve a Sátán angyalának, azaz követének, amit azért adott neki az Úr, hogy el ne bízza magát! Ő, aki megtérésekor - ahogy itt fogalmaz - a harmadik égig elragadtatott most azért könyörög háromszor is, hogy vegye el tőle ezt a betegséget, mert ez akadályozza a szolgálatban. De Istennek más volt a terve vele. Nem vette ki testéből a tövist, hanem azt mondta neki: „Elég neked az én kegyelmem.” Azaz: maradj csak a kísértések között, mert éppen így lesz az én erőm hathatós benned, Pál! Azért kell tehát tovább hordoznia testében a tövist, hogy soha el ne felejtse: csak és egyedül a kegyelemből éljen. Ne látomásaiból, ne elragadtatott élményeiből, ne megtérése emlékeiből, hanem csak egyedül a megfeszített Krisztus érdeméből. Kegyelemből. Ez a tövis az az ellensúly, ami megóvja az önteltségtől, a kegyes önigazultságtól, a farizeusi felsőbbrendűségtől. Hiába kapta ő a „kinyilatkoztatások különleges nagyságát”, Isten gondoskodott róla, hogy a mérleg másik serpenyőjében ott legyen a szenvedés tövise is!
Mi talán nem részesülünk már olyan rendkívüli lelki élményekben, mint az apostol. Igaz, hogy a töviseinket sem lehet összehasonlítani Pál gyötrelmeivel. Nekünk nem adatik meg, hogy elragadtassunk a harmadik égig. De az igen, hogy a mérlegünk másik serpenyőjében, a töviseket kiegyensúlyozandó ott legyen ugyanez az ige: „elég neked az én kegyelmem.” S vajon kell-e ennél több? Mert ugye, mindannyian hosszan tudnánk most sorolni, hogy milyen tövisekkel kell együtt élnünk, talán hosszú évek, esetleg évtizedek óta már! Pálhoz hasonlóan mi is ismerjük a búskomorságot, az álmatlan éjszakákat, a mázsás lelki terheket, az öregedés és a halál félelmét. Sokszor talán kiáltanánk is: elég most már Uram! Könyörülj hű szolgádon! De az Úr ezt feleli: a kegyelem az elég! Az elég lesz arra, hogy erőt kapj a munkára, a szolgálatra, az evangélium hirdetésére. Persze ne a szószéki igehirdetést értsük ezalatt, hanem a hétköznapok istentiszteletét. Azt, ahogyan egy diák odaszánja magát a feladatára, a tanulásra, annak ellenére, hogy nagy erőfeszítésébe kerül. Azt, ahogyan egy édesanya még arra is figyel, hogy miután vacsorát adott a családjának, és ágyba tette a gyermekeit, még a táskájukat is átnézze, hogy mindent bepakoltak-e, pedig már sajog mindene a fáradtságtól. Vagy azt, ahogyan egy családfenntartó férfi hajnali ébredés és késő esti lefekvés ellenére is munkahelyi emberszámba veszi a beosztottait. – Sorolhatnám még a példákat, de talán így is értjük: nem biztos, hogy a körülmények megváltoznak, a feltételek egyszerűsödnek, a tövisek elmúlnak, de az igen, hogy a kegyelemben bízóknak mindenre van és lesz erejük Krisztusban, aki őket megerősíti! Mert ez a kegyelem, nem a mi kegyelmünk, hanem Istené. Milyen az Isten kegyelme? Hadd szemléltessem két példával.
Mahatma Gandhi, India nagy államférfija írja le önéletrajzában a következő történetet: „Tizenöt éves voltam, amikor zavaros ügyeim következtében adóssá lettem. Apám vagyonából elloptam egy arany karkötőt, s annak árából törlesztettem adósságomat. Senki nem vette észre a lopást, de lelkiismeretem egyre súlyosabb vádjait végül már nem tudtam elviselni. Éreztem, hogy nem lesz erőm szóval megvallani a bűnömet, ezért egy írtam le vallomásomat. Egész testemben reszkettem, amikor átadtam apámnak ezt a papírt. Ő elolvasta, lecsukta a szemét és néhány pillanatig mozdulatlan maradt. Aztán eltépte a papírt, és csak ennyit mondott: „jól van.” Majd átölelt, s ezzel be volt fejezve az ügy. Ettől kezdve sokkal jobban szerettem apámat, mint azelőtt.” A tékozló fiak és lányok Atyjának ilyen a kegyelme. Nem tekint az érdemeinkre, mert azok ebben a pillanatban semmit sem érnek. Viszont féltétel nélküli és teljes. A másik példa mostanában mindennapos. Tavaink és folyóink vize majdnem mindenhol hetek óta befagyott a nagy hidegben. Sokan merészkednek rájuk ott is, ahol tilos és életveszélyes. Képzeljük el, hogy mi is ezek között vagyunk. Korcsolyázunk, vagy sétálunk a jégen, amikor az, egyszer csak beszakad alattunk. Tudjuk, hogy csontig hatoló hidegben perceink vannak csak az életben maradásra. Viszont minél jobban kapálózunk, annál inkább törik a jég, és mi ott fogunk meghalni, ha nem segít rajtunk valaki. Hiába minden erőnk, képességünk, vagyonunk, nem tudjuk kihúzni magunkat. De hirtelen jön a szabadítás, dobják felénk a mentőkötelet, megérkeztek a tűzoltók. Ha belekapaszkodunk, akkor megmenekülünk. Ha ellökjük magunktól, elveszünk. Isten szeretete, kegyelme ez a mentőkötél. Jézusban Ő nyúlt utánunk, hogy el ne vesszünk. Egyedül kegyelemből, sola gratia. – A bűn minden következményét rajta hajtotta végre, helyettünk. Cserébe azt várja el tőlünk, hogy mi is így bocsássunk meg egymásnak feltétel nélkül, egészen. Ha Ő, az Úr elengedte minden bűnadósságunkat, nekünk is el kell engedni egymás - mérhetetlenül kisebb - adósságát. Az Ő kegyelme ugyanis kötelez arra, hogy mi is így viszonyuljunk egymáshoz. Erre kötelez a megterített asztal által is: a kegyelem királyi székéhez azok jöhetnek, akik tudják, hogy Jézus nélkül halálra méltó hernyók csupán, de Általa, Őérte bocsánatot nyert, új életet kapott, üdvösségre jutott pillangók, s akik készek ezt a kegyelmet tovább is adni a körülöttük élőknek is. Akik - Pál szavaival élve - nem akarják az Isten kegyelmét hiábavalóvá tenni magukban! Bárcsak ezek közé tartoznánk mi is! Ámen.