2017.01.15.
Isten békessége
Lekció: Filippi 4,4-7.
Textus: János 14,27.
Svábhegy
Azoktól kérdezem, akik a múlt vasárnap itt voltak, vagy ha nem, akkor a prédikációt utólag elolvasták, vagy meghallgatták: feljutottatok testvérek a csúcsra? Voltatok az elmúlt héten a kilátóban? Megtapasztaltátok, hogy milyen a minden értelmet meghalódó isteni békesség? Azok kedvéért mondom, akik nem értik, hogy miről beszélek: egy héttel ezelőtt arról volt szó, hogy olyan ez a filippi levélből jól ismert, gyakran áldásként idézett részlet, mint egy több lépcsőfokból álló út, amelynek a végén feljuthatunk egy gyönyörű panorámát nyújtó kilátóba. Isten igéje az Úrban való örömre, az emberek előtti szelídségre, az aggodalmaskodás megtagadására és a hálás imádság grádicsaira hívott bennünket, azzal az ígérettel, hogy a végén megérkezünk a kilátóba, ahol csodálatos a panoráma, ahol megnyugszik a szívük, ahol feltöltődik a lelkünk. Az apostol biztatása ugyanis így szólt: „és Isten békessége, mely minden értelmet meghalad, meg fogja őrizni szíveteket és gondolataitokat Krisztus Jézusban.”
Ezért kérdezem újra: eljutottunk ide, erre magaslatra az elmúlt napokban? S bár költői részemről a kérdés, de magunknak mégis érdemes rá őszintén válaszolni: ha igen, akkor mit éltünk át? Vajon mi előzte meg, és mi követte ennek a békességnek a megtapasztalását? Ha pedig nem, akkor miért nem? Hol akadtunk el, mi hiányzott a múlt hetünkből leginkább és miért? Nem tudtunk örülni az Úrban, azaz a Krisztusban elnyert új életünknek, hiszen már oly régóta tudjuk, hogy az Atya nem haragszik ránk, mert egyszülött Fiáért megbocsátott nekünk, - s így ez az örömhír már nem jelent nekünk semmit? Miért nem találtuk meg az igazi békességet? Talán az a szelíd lelkület fogyott el gyorsan belőlünk, mely a második lépcsőfok ezen az úton? Már mi sem tudjuk miért váltunk sértett morgolódókká, zsörtölődőkké? Mert kiborítottak, s feldühítettek az emberek? Mert apróságokon hagytuk magunkat felbosszantani? Esetleg engedtük, hogy hatalmába kerítsen az aggódás szelleme, amikor rossz hírekkel jött haza a társunk a munkából, a gyerek az iskolából, és ettől lett annyira rossz a kedvünk, és emiatt lett annyira zaklatott az idegrendszerünk? Vagy a hálás ima maradt el a hétköznapjainkból, mert annyi volt a gond és a baj, hogy nem értünk rá végiggondolni, hogy az Úr mennyi jót tett velünk? Pedig az Isten békességére vonatkozó ígéret egy „és”-sel kezdődik, amelyet nem lehet elhagyni. „És az Isten békessége meg fogja őrizni szíveteket és gondolataitokat Krisztus Jézusban.” Ha végigjárjuk ezeket a lépcsőket, akkor töltheti be a szívünket ez a békesség. Mert az örvendező, a szelíd, a hálás szív olyan, mint egy mágnes, amelyik Jézus közelébe vonzza és ott tartja az embert.
Bárhogy is volt, a baj az, hogy a békesség olykor csak egy szappanbuboréknak tűnik számunkra, amelyet nehéz felfújni, de annál könnyebb kipukkantani. A mindennapok taposómalmában az isteni békesség egy illúziónak, egy elérhetetlen álomnak látszik, amelyre hiába vágyakozik a lelkünk, legfeljebb pillanatokra, másodpercekre élhetjük át. – De vajon jól látjuk -e? Tényleg így van-e? Nem fűzünk-e hamis reményeket az áhított békességhez? Nem várunk-e mást, mint amit a Biblia ígér? Nem járunk-e úgy a békességgel, mint én, amikor az őszi gyülekezeti hétvégén a felújított galyatetői kilátóba fellépcsőzve abban bíztam, hogy a Tátra havas csúcsai is tisztán látszanak majd? Ehelyett köd, felhő és mennydörgés fogadott és sietni kellett, hogy ne ázzunk meg a közelgő esőben. – Mit jelent az „Isten békessége”, és mit ígér ezzel kapcsolatban nekünk az ige?
Az első amit kiemelnék ebből az igéből, hogy Pál nem a mi békességünkről beszél itt, hanem az Isten békességéről. A kettő ugyanis alapvetően nem ugyanaz. Az emberi és az isteni semmiben sem lehet ugyanaz. Sem a szeretetben, sem az örömben, sem a békességben. Mert milyen is az emberi béke? Ahogy az előbb is céloztam rá: tünékeny. Vagy ahogy Radnóti megfogalmazza Himnusz a békéről c. versében: „Te tünde fény! futó reménység vagy te, forgó századoknak ritka éke: zengő szavakkal s egyre lelkesebben szóltam hozzád könnyű léptű béke! Szólnék most újra, merre vagy? Hová tűntél e télből, mely rólad papol s acélt fen szívek ellen, - ellened!” Az emberi béke - legyen szó a szív békéjéről, a családi békéről, vagy akár a nemzetek közötti megbékélésről - gyorsan elillan. Olyan, mint egy könnyű, tavaszi vadvirág, amelynek nincsenek erős gyökerei, és a legkisebb szél is kitépi a földből. Elég például egy keserű megjegyzés, egy idegesen odavetett szó, egy alaptalan szemrehányás és máris oda a családi nyugalom. Elég kirázni egy poros szőnyeget a felső emeleten, esetleg sáros lábbal összejárni a frissen takarított lépcsőházat, vagy hangosabbra állítani a lakásban zenét, s máris egymásnak ugranak a szomszédok. Elég egy fürdőszoba előtti sorban állás, egy összegyűrődő ruhadarab, egy túlsütött pirítós, vagy egy ügyetlen vasárnapi úrvezető, s rögtön felfortyan bennünk az indulat még istentiszteletre jövet is.
Testvérek, alapigénkben Jézus is a békességről szólt, de egy másfajta békességről, amelyet Ő nem úgy ad, mint ahogy a világ adja a maga békességét! Egy olyan békességről beszélt, amely nemcsak egy negatív nyugalmi állapot, hanem egy aktív magatartás. Ez nem a fegyverszüneti egyezmények, az elásott csatabárdok, a kierőszakolt békediktátumok, vagy a meg nem támadási szerződések békessége, hanem egy olyan lelkület, amely az élő Jézussal való találkozás során lehet az emberé, ma a miénk!
Milyen az Isten békessége, amelyet Jézus ígér a tanítványainak? Olyan, mint amiről Babits ír „Zsoltár gyermekhangra” c. versében: „Nagy, süket és szent nyugalma háborúnkat meg se hallja. Csöndes ő míg mi viharzunk békéjét nem bántja harcunk”? Isten békéje süket, amely meg se hallja az emberi békétlenségeket? Igaza van a költőnek? Én nem ezt olvasom a Bibliában. Kinek fáj az, hogy az emberiség annyira megromlott, hogy özönvízzel kell kipusztítani? Ki az, aki emiatt megszomorodik szívében? Ki teszi szóvá Ábrahámnak azt, hogy Sodoma és Gomora annyira elzüllött, hogy megérettek az ítéletre? Ki akarja felébreszteni a közbenjáró lelkületet ezáltal az ősatyában? Kinek szúr szemet az, hogy Izrael népe, amint kijött az egyiptomi rabszolgaságból, máris bálványimádó lett a pusztában? Ki adja ezt hírül a hegyen lévő Mózesnek, azért, hogy imádkozzon elfajzott népéért? Ki az, aki mindent megtesz annak érdekében, hogy Jónás, ez a szánalmas próféta eljusson a bűnös, pogány fővárosba Ninivébe az Isten közelgő ítéletét hirdetni? És ki az, akinek annyira fájt a világ elveszett állapota, hogy az Ő egyszülött Fiát feláldozta érte? Ez az Isten lenne süket, akinek a békéjét nem bántja a mi harcunk? Nem, kedves testvérek, Isten békessége nem hasonlítható a süketnémák csendjéhez. Isten békessége nem a hűvös kívülállók érzéketlenségének békéje.
Az Ő békessége mindenekelőtt egy - ha szabad ezt mondani - belső békesség. Az Atya, Fiú, Szentlélek Isten belső és örök harmóniája. Az a rend és az a szeretet, melyet mi elképzelni sem tudunk, csak életünk kivételes perceiben élhetünk át hasonlót. Valami olyasmire gondolok, amit az előbb idézett versében Radnóti így folytat: „Nyarakra gondolunk s hogy erdeink majd lombosodnak s bennük járni jó, és kertjeinknek sűrű illatában fáján akad a hullni kész dió! s arany napoknak alján pattanó labdák körül gomolygó gombolyag, gyereksereg visong; a réteken zászlós sörényű, csillogó lovak száguldanak a hulló nap felé! s fejünk felett surrog és csivog a fecskefészkektől sötét eresz! Így lesz-e? Így! Mert egyszer béke lesz.” – Isten békessége az a Szentháromság belső békessége, ahogy a három személy szereti egymást örökkévaló szeretettel. Talán jobban megértjük ezt, ha arra gondolunk, milyen nyugalom és béke töltötte el Jézus szívét földi élete során mennyei Atyjával kapcsolatban. Mennyire biztos volt abban, hogy az Atya nem hagyja el őt, hogy megőrzi a legnagyobb veszedelmek és kísértések idején is! Mennyire rá merte bízni magát erre a hűséges szeretetre még a Gecsemáné-kertben és a kereszten is!
Ugyanakkor az Isten békéje nem azt jelenti, hogy neki mindegy lenne mi történik az általa teremtett világban. Ahogy az előbb is utaltam rá, az emberi bűn kezdettől fogva bántotta Őt. Örök belső békéje közben is haragudott a bűnre, és a bűnös emberre. Igazsága és szentsége semmi hamist és tisztátalant nem tűr meg. Azért, hogy a bűnös emberrel megbékéljen, fel kellett áldoznia Jézusban értünk önmagát. A békességnek ugyanis ára van, amit Jézusnak kellett megfizetni! Mert az igazi békességhez nem vezet olcsó, sima, kényelmes, kikövezett út. A békesség olyan mennyei áldás, a hiánya pedig olyan pokoli átok, hogy nem valósítható meg áldozathozatal nélkül! Beszélhetünk mi a békéről, vágyakozhatunk utána, tüntethetünk mellette - ha nem fizetjük meg az árát, semmi sem lesz belőle! S ez nemcsak ránk, hanem még Istenre is érvényes! Ő sem talált olcsó megoldást, hiszen egyszülött Fiának az életével kellett fizetnie azért, hogy békességet teremtsen az ember és Önmaga között. Azért kellett ilyen drága árat fizetnie, mert az embert az Istentől és az embert a másik embertől elválasztó szakadék olyan mély. Ahogy hitvallásunk, a Heidelbergi Káté hűvös józansággal megállapítja: „Természettől fogva hajlandó vagyok Isten és felebarátom gyűlöletére.”
Az ember nem szelíd, békés lény, aki csak a körülmények miatt téved rossz útra! Ha az érdekeiről, a jogairól, vagy a vágyairól van szó, akkor ember embernek farkasa. Ösztönösen gyűlöl, hadakozik, és pusztít. Aki nem ért velem egyet, az olvassa el a napilapok bűnügyi rovatát! Ezért nem lehet egyet értenünk sem az optimista filozófiai rendszerekkel, sem a naiv békemozgalmakkal. Ezek ugyanis épp azzal nem számolnak, ami lényünk legmélyéhez tartozik, a bűn rontásával! Jól látta ezt Szent Ágoston, amikor az Istennel hadakozó ember lelkiállapotát így írta le: „az Isten megvetéséig fokozódó önimádat”. Igen, ez a mi valós önarcképünk, s ezért kellett olyan rettenetes árat fizetnie Jézusnak azért, hogy ez a kép megváltozzon! A nagy békekötés menny és föld között ott köttetett meg a Golgotán! Mert Istennek annyira fontos volt ez a békesség, hogy minden költségét Ő vállalta magára. Jézus kereszthalála az, amiről Ézsaiás így prófétált: „Békességünknek büntetése rajta van” Ezért mondta Jézus, hogy Ő nem úgy adja nekünk az Ő békességét, ahogyan a világ adja a magáét! A világ ugyanis mindig mással fizetteti meg a béke árát: győztes nagyhatalmak a vesztes országokkal, munkahelyi kiskirályok a beosztottaikkal, iskolai osztályok hangadói a náluknál gyengébbekkel, a zsarnok édesapák és amazon édesanyák pedig a társukkal, vagy a gyerekeikkel! Áldozatot nekik kell hozni a felszínes békéért, a látszólagos nyugalomért, a „status quo” fenntartásáért! De Istennél ez pont fordítva történt: a királyok Királyából úgy lett a Békesség Fejedelme, hogy önmagát áldozta fel!
Ilyen az Isten békessége. Örök belső, és Jézusban az emberrel és az egész teremtett világgal drága áron megszerzett külső békesség. Erről mondja azt Pál apostol, hogy „minden értelmet meghalad.” S ez a második gondolat, amelynél szeretnék megállni. Mit értsünk ez alatt? Hogyan haladhatja meg a békesség az értelmet? Hogyan nőhet feléje? Hát nem az értelem, az ész, a gondolkodás a legnagyobb a világon? A görög gondolkodás számára a bölcsesség, a logosz, a logikus gondolkodás mindennél nagyobb érték volt. Aki rendelkezett a bölcsességgel, a tudással, az az istenek kegyeltje volt, arra felnéztek az emberek. A filozófia a bölcsesség kedvelésének tudománya volt. S akkor jön Pál, és le meri azt írni, hogy van valami, ami még az értelmet is felülhaladja, ez pedig az Isten békessége. Pál, aki bár a hellén kultúrát értő és ismerő közegben született, mégis ízig-vérig zsidó volt, s mint ilyen jól tudta, hogy a „sálóm”, az Isten békessége, az több egy átmeneti kellemes érzésnél, amely nyugalmi állapotban az embert, hiszen ezzel a szóval a zsidók az üdvösséget is kifejezték. Isten békessége azért halad felül minden emberi értelmet, mert akkor is jelen van, akkor is tud hatni a szívben, amikor az értelem tehetetlen. Hadd mondjak néhány bibliai példát. Jézus és a tanítványok hatalmas viharba kerülnek a Genezáreti-tavon. Tombol az orkán, már-már felborul a csónak, csapkodnak a villámok, s mit csinál eközben Jézus? Békésen alszik a hajó hátsó részében. A tanítványok kétségbeesetten ébresztgetik, s erre ő a legnagyobb nyugalommal ráparancsol a szélre és a vízre, s azok egyszeribe elállnak. Az értelem azt mondta: kész vége, elveszünk. Az Isten békessége azt mondta: Ne féljetek! Pál és Szilász a filippi börtönben ülnek, lábuk kalodában, hátukon a megbotozás utáni alvadt vér, lelkükben forrhatna az ártatlanul elítéltek dühe, ehelyett ők énekkel magasztalják az Urat. Érthető ez emberileg? Nem. De az Isten békessége betöltötte a szívüket. Luther Márton ott áll egymaga a wormsi birodalmi gyűlésen a német-római császár, a pápai követ és a tartományok hercegei előtt, ahol az életével játszik, ha a tanait nem vonja vissza. A józan ész azt súgná neki: ne légy makacs, Husz János is menlevelet kapott Zsigmond császártól, mégis megégették, lásd be, hogy nincs értelme tovább erősködni! De a minden értelmet meghaladó isteni békesség erőt ad neki kiállni a felismert Igazság mellett: „itt állok, másként nem tehetek. Semmit vissza nem vonok.”
Testvérek, talán már ebből is látjuk, hogy ez a békesség mindig a kritikus helyzetekben lesz megtapasztalhatóvá. Akkor, amikor a hitünk, az Úr hatalmába vetett bizalmunk vizsgázik. Akkor, amikor váratlanul bejelenti életünk szerelme, hogy ő bizony mást szeret, akkor, amikor az ügyeletre kell rohanni a nagy beteg gyerekkel, akkor, amikor elénk tolnak egy papírt, amelyen közlik, hogy többé nincs szükség a munkánkra, akkor amikor jön az a bizonyos késő esti telefonhívás, ami ugye csak tragikus hírt jelenthet, vagy amikor behívat és leültet a főorvos, hogy elmondja milyen súlyos a kór, amely megtámadta a szervezetünket. Ilyenkor az értelem hozza a pró és kontra érveket, igyekszik mindennek megtalálni az okát és a
célját, de közben az Isten békessége eltölti a szívet azzal a vigasszal, hogy „nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok.” Ilyenkor éli át azt a hívő ember, hogy valami megmagyarázhatatlan nyugalom és biztonságérzet tölti el a szívét. Ilyenkor csodálkoznak a hitetlen ismerősök, hogy az illető miért nem esik pánikba, miért nem hisztériázik, miért nem zuhan össze?
Azért testvérek, mert - s itt jön a harmadik gondolat - megőrzi ez a békesség a szívét és a gondolatait Krisztus Jézusban. Ez a szó, ami itt az eredeti szövegben van: „megőrzi” a szíveteket és gondolataitokat - katonai szakkifejezés, azt jelenti: őrt állni. Őrt áll az Isten békessége és nem engedi, hogy a szívünket és gondolatainkat megrabolja, felzaklassa, megzavarja ennek a világnak sok aggodalmat szülő eseménye vagy tényezője. Milyen jó azt olvasni a 121. zsoltárban: „Bizony nem szunnyad, nem alszik Izrael őrizője.” Amíg a tanítványok alszanak a Gecsemáné-kertben, nem alszik Jézus, hanem értük is imádkozik. Megőrizni a szívét és a gondolatait, tehát az érzelmeit és az értelmét, az egész lelkét a Krisztus Jézusban nyilván csak annak lehet, aki már Krisztus Jézusban van. Maga Jézus ígérte meg ezt a tanítványainak az utolsó vacsora során, amikor az igazi szőlőtő példázatát elmondta nekik. Azt magyarázta el nekik a természetből vett képpel, hogy ahogy a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt csak akkor, ha a szőlőtőn van és marad, úgy ők sem tölthetik be küldetésüket csak akkor, ha megmaradnak őbenne. „Maradjatok énbennem, és én tibennetek...” (János 15,4.) És ki van már Jézusban? Az, aki beoltatott Őbelé, mint egy vessző a tőbe. Azaz, aki már hiszi és vallja, hogy Jézus az Ő szabadító, megváltó Ura, akinek ő átadta az életét. Az ilyenekre érvényes, hogy az Isten békessége meg fogja őrizni a szívüket és a gondolataikat Őbenne. Az érzelmeiket és az értelmüket is.
Hogyan történhet ez meg a gyakorlatban? Hogyan valósulhat meg ez konkrét élethelyzetekben? Hadd hozzak pár példát. Bosszankodhatom például azon, hogy milyen hideg van és mennyire rossz az idő. De ha Isten az Ura az értelmemnek, akkor eszembe juttathatja azt, hogy milyen jó, mert ezáltal sokkal kevesebb lesz nyáron a kártevő. Ha pedig Isten az Ura az érzelmeimnek is, akkor gyönyörködöm a havas tájban és a szikrázó napfényben. Vagy lehet frusztrálódni azon, hogy mennyi baj van a gyerekekkel az iskolában, de ha rájuk nézek az is eszembe juthat, hogy milyen szépek, és mennyi örömet kaptam már rajtuk keresztül Istentől. S egyszerre hála és derű töltheti el a szívemet. S persze az is mennyire idege-sítő tud lenni, amikor a munkahelyemen leckéztet a főnököm, de Isten Lelke felébresztheti bennem a gondolatot, hogy akár imádkozhatnék is érte, és milyen jó, hogy van egyáltalán állásom. Vagy elég fárasztó lehet egy átdolgozott munkanap után sorba állni a közértben a pénztárnál, de ha Jézusban vagyok, akkor Ő emlékeztethet arra, hogy hálás lehetek azért, hogy van mit a kosárba, otthon meg az asztalra tegyek. Péntek délután például hat órányi tanítás után álltam neki a hólapátolásnak, ami egyáltalán nem tűnt szórakoztatónak, aztán egyszerre csak arra lettem figyelmes, hogy egy vadgalamb gyönyörűen búg és turbékol, mintha csak május lenne. S erről eszembe jutott, hogy milyen nagyszerű, hogy van Ura a teremtett világnak, aki még az égi madarakra is gondot visel, s máris jó kedvűen lapátoltam tovább.
Nem azt ígéri testvérek nekünk az Úr, hogy biztos soha el nem csúszunk a havon, hogy minden jegye ötös lesz a gyerekeinknek az iskolában, hogy nem tehetnek ki az állásomból mert én hívő vagyok, hogy nem lesz hosszú a sor a kasszánál, vagy a hazafelé vezető úton, hanem hogy mindezekben nem uralkodik el rajtunk a keserűség, a panasz, az önsajnálat és az irigység. Azt, hogy Jézus Lelke átbillenti bennünk a mérleget a hála, az öröm, a szelídség, a békesség oldalára. És figyeljük csak meg, nem azt ígéri az apostol, hogy minden úgy fog sikerülni, ahogy megálmodtuk, hanem azt, hogy megőrzi bennünk a békességet, mert megőriz minket Krisztusban, a Vele való közösségben, a Benne való elrejtettségben. Ha azt kérem például Istentől: „Add Uram, hogy sikerüljön a vizsga” vagy: „Add, Uram, hogy felvegyenek”, vagy: „Add, Uram, hogy én is szimpatikus legyek neki...”, „Add, Uram, hogy meggyógyuljak...” - erre csak egyetlen biztos ígéretünk van: az Isten békessége meg fogja őrizni a szívemet és a gondolataimat Jézusban. Abban a Jézusban, aki maga is megharcolta ezt a lelki küzdelmet ott a Gecsemáné-kertben, amikor azt szerette volna, hogy ne kelljen kiinnia a szenvedés keserű poharát. Mégis azt tudta mondani, „mindazonáltal ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogyan te, Atyám!” A legnehezebb kérését is feltárta gyermeki bizalommal az Atya előtt, de rá mert és tudott hagyatkozni erre a szerető Atyára. És amikor megvívta a diadalt, amikor kimondta, hogy „igen, Atyám”, akkor olyan hatalmas lelki békével lépett elfogói elé, hogy azok csak csodálkozni tudtak. Mert nem biztos, hogy mindent most, azonnal megkapunk, nem is biztos, hogy a javunkat szolgálná. De egy nagyobbat, egy többet biztosan kapunk, amire mindig szükségünk van. Ez pedig az Isten békessége.
Befejezésül csak annyit mondanék, hogy aki feljutott már erre a kilátóra, aki körülnézett már erről a helyről, az ezt el kell, hogy mondja másoknak is. Annak úgy kell élnie, hogy mások is elinduljanak felfelé ezen a lépcsősoron egészen az Isten minden értelmet meghaladó békességéig. Mert ez az ajándék kötelez. Kötelez arra, hogy továbbadjuk a kötekedőknek, a csalódottaknak, az Isten elől menekülőknek, a békétleneknek. Így legyen! Ámen.