2017.01.08.
Az Isten
békességéhez vezető út
Textus: Filippi 4,4-7.
Svábhegy
Ezt a jól ismert igeszakaszt magam is gyakran szoktam áldásként idézni az istentiszteletek végén. Hiszen olyan szép, olyan szívhez szóló, olyan gondolatgazdag. De vajon áldáskívánásként, áldó formulaként diktálta ezt Pál apostol a börtönben, amikor a filippibeli kedves gyülekezetének megírta? Hiszen mi is az áldás? Isten aktív, intenzív, munkálkodó jelenléte az ember életében. Így amikor áldást kérünk egymásra, akkor azt kívánjuk neki, hogy Isten mutassa meg, éreztesse vele, hogy tevékenyen, hathatósan jelen van a mindennapjaiban. Irányítja a döntéseiben, kordában tartja az érzelmi kilengéseit, megóvja testileg és lelkileg a végzetes bajoktól, örömmel teszi teljessé a szívét. Ám, ha figyelmesen és nem rutinszerűen elolvassuk még egyszer ezt a rövid bibliai részletet, láthatjuk, hogy nem a megszokott liturgikus áldás sémákat követi. „Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek!..” (Fil. 4,4-7.) Egyetlen ígéret van csak benne, a többi csupa felszólítás: „örüljetek, legyen ismert, ne aggódjatok, tárjátok fel”. Az egyetlen ígéret persze igen lényeges ebben a szakaszban, olyannyira, hogy úgy érezzük, mintha minden egyes felszólítás egy-egy állomás lenne az apostol részéről, amelyen ha elindulunk, akkor feljutunk arra a hegycsúcsra, ahol csend és béke honol, ahonnan csodálatos a panoráma, ahol megnyugszik a szívük, ahol feltöltődik a lelkünk. A János-hegyi Erzsébet kilátóba is számtalan lépcső vezet, de tiszta időben ugye mindig megéri felkapaszkodni oda? Mi talán gyorsan és rögtön szeretnénk felérni erre a csúcsra, pedig az, enélkül a lépcsők nélkül elérhetetlen marad.
Miért van ez így? Azért, mert kimondva, kimondatlanul arra vágyik minden ember a legjobban, hogy megtalálja a békességet. Békességet a többiekkel, a mindig indulatos férjével, az örökké elégedetlen feleségével, a szófogadatlan gyerekeivel, a zsémbes anyósával, a kibírhatatlan menyével. Békességet másokkal, a folyton kötekedő főnökével, a megbízhatatlan kollégáival, a rendetlen beosztottjaival, a barátságtalan szomszédokkal. De békére vágyunk talán még ennél jobban is önmagunkkal, hiszen sokan vannak, akik nem tudnak megbocsátani maguknak életük korábbi súlyos hibái és rossz döntései miatt, vagy azért, mert elégedetlenek a külsejükkel, a kinézetükkel, a szellemi adottságaikkal, a képességeikkel. S mindezek legmélyén, a legtöbb békétlen ember nem is a környezetével és nem is önmagával küzd és harcol első renden, hanem azzal az Istennel, akit - bár nem ismer személyesen - mégis felelősnek tart félrecsúszott sorsáért. „Békére vágyódik mind e világ, félelmes ínségből, hozzád kiált” - énekeltük az előbb az egyik ifjúsági énekünkben, és ez mélyen igaz.
Ezért is szeretnénk annyira áldásként hallgatni ezt az igét, szeretnénk ha az Isten békessége, amiről itt az apostol ír, a miénk is lenne. Ha az csak úgy, magától fentről leszállna ránk. Csakhogy azt a lelki utat, ami ehhez vezet megpróbáljuk lerövidíteni, megspórolni, de ez így nem megy. Járjuk ma végig testvérek ezt a négy lépcsőfokot, a felszólítás grádicsait, hogy mához egy hétre, a jövő vasárnap felérkezzünk majd az ígéret kilátójába, ahonnan gyönyörű lesz a panoráma!
1./ Az első felszólítás az Úrban való örömre hív fel. – „Örüljetek az Úrban” - biztatja a filippibelieket Pál kétszer is. Ha csak annyit írna az apostol, hogy „örüljetek”, akkor joggal tiltakozhattak volna a gyülekezet tagjai. Akkor joggal kérdezhették volna: ugyan, minek örüljünk? Az élet nehéz, a hitünk miatt üldöznek, tele vagyunk gondokkal. De Pál hozzáteszi a kulcsszót: az Úrban. Azaz Jézus Krisztusban. Őbenne örüljetek! Ami nekünk két évezreddel később nem csökkenti, csak növeli a nehézségeinket ezzel a felszólítással kapcsolatban. Nem értjük ugyanis, hogy mit jelent ez a különös rag, hogy az Úrban. Ha az lenne itt, hogy az Úrnak vagy az Úr által, lehet, hogy jobban értenénk. De Pál következetesen ezt a kifejezést használja a leveleiben: Krisztusban. Számára ugyanis a keresztyén hit nem egy elméleti ismeret, egy hagyomány, netán csak üres szokás volt, hanem egy valóságos, személyes, egészen szoros életközösség Jézussal. Ami konkrétan egy olyan törekvést jelentett, hogy azt tegye, amit Jézus mond neki, oda menjen, ahova Jézus küldi őt, azt mondja, amit Jézus bízott rá, azt keresse, ami Jézus nevét teszi naggyá mások előtt. Ezért ez a felhívása úgy fordítható, hogy örüljetek az Úrban való létezéseteknek és ennek minden következményének. Azt az Éden-kertben elveszített örömet, amely az Istennel közösségben élő ember sajátja volt, Krisztusban kaphatja vissza az ember. Az öröm ugyanis sohasem önmagában van, az mindig kapcsolódik valamihez. Valamilyen tehertől való megszabaduláshoz, vagy egy hiány elmúltához. Ezért teljesen hiábavaló önmagában az örömöt hajszolni. A Bibliában éppen ezért az öröm mindig a bűn nyomorúságából való szabadulás és az Isten-hiány, az Isten-arcú űr megszűnése feletti öröm! Az aki megnyitja a lelkét, szívét az Isten irántunk való szeretetéről szóló örömhír, az evangélium előtt, az átéli a bűnbocsánat örömét. Azt, hogy többé nem terhelik a lelkiismeretét a régi bűnei, többé nem nyomasztják a gondolatait a múlt sérelmei, többé nem vádolják a szívét az elvesztegetett lehetőségei. Milyen nagy dolog az, amikor akár egy szülő-gyerek kapcsolatban, vagy férj és feleség között átéljük azt, hogy a másik nem neheztel és nem haragszik ránk, hanem megbocsátott nekünk, s szeret minket! Mennyivel nagyobb az a megkönnyebbülés, amit Isten, az igazságos Bíró előtt átélhet az ember, aki bánja a vétkeit, és aki keresi a feloldozást! Micsoda öröm fakadhat abból a kegyelemből, amit akkor él át az ember, amikor szent Fia golgotai kereszthaláláért az Isten mondja azt neki, hogy nem haragszom, megbékéltem veled, leveszem rólad a bűneid terhét, légy szabad! Hát lehet ennek nem örülni?
Nem tudom, hogy ismered-e ezt az örömet? Átélted-e már valaha is ezidáig? Volt-e már részed ebben a feloldozásban, s ha nem, miért nem? Talán mert nem is gondoltad, hogy Istennek okoztál fájdalmat minden bántó szavaddal, minden vétkes mulasztásoddal, minden ártó tetteddel? Talán mert azt hitted, te mégiscsak jobb vagy az átlagnál, és vagy elég erényes ahhoz, hogy a végső elszámolásnál megmenekülj? Vagy talán azért, mert nem tudtad elhinni, hogy Isten tényleg minden bűnödet eltörölte Jézusért? Annak van állandó öröme az Úrban, aki mindezt komolyan veszi, átéli, megköszöni, és soha el nem felejti. S épp ezért az Isten békességét is csak az ismerheti, aki ismeri az Isten általi szabadítás örömét. Mert az a „minden értelmet meghaladó” békesség, az az, ahogyan Isten megbékélt a megfeszített Jézus által a világgal, benne veled és velem. Ennek pedig „mindenkor” lehet örülni, mert ez az Isten irántunk való örök szeretetéből fakad. Próbatételekben és sikerekben, nehézségek és áldások között is örvendezhetünk annak, hogy az Úr szeret és közössége vállalt velem
2./ A második lépcsőfok az emberek előtti szelídségre emel fel. „A ti szelídségetek legyen ismert minden ember előtt”- folytatja Pál. – Mire gondol vajon itt az apostol? Hiszen elsőre ez éppoly képtelenségnek hangzik, mint a szüntelen örvendezésre való felszólítás. Először is azért, mert mi keresztyének is hús-vér emberek vagyunk, különböző vérmérséklettel. Van köztünk csendes, visszahúzódó, introvertált típus, de van szókimondó, vezető alkatú, extrovertált karakterű is. Az előzőnek úgy tűnhet, hogy nincs is szüksége erre a felhívásra, mert ő helyből szelíd, az utóbbinak meg úgyis hiába parancsoljuk ezt, felnőttként már nem tud kibújni a bőréből! Másrészt pedig nem lehet „minden ember előtt” szelídnek lenni, hiszen a hívők is ebben a világban élnek, őket is naponta érik bosszantó, fájdalmas, igazságtalan hatások. Nekik is könnyű szelídnek bizonyulni kedves, jóindulatú, segítőkész emberek között, de hogyan is lehetne parancsszóra szelídnek maradniuk vérlázító helyzetekben? Kérdés persze, hogy mit is jelent ez a szelídség?
A köztudatban szelídnek tekintjük azt az embert, aki a légynek sem tudna ártani, aki csendes, megalkuvó, akinek még a hangját se lehet hallani. Sok önértékelési zavarral rendelkező hívő érzi magát, vagy azonosítja környezete szelídnek, pedig ez félreértése a görög „praütész” fogalomnak. Jézus azt mondta a tanítványoknak, hogy: „tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és megnyugvást találtok lelketeknek.” (Mt. 11,29.) Mit jelent ez? Jézus talán csendes, visszahúzódó volt? Nem igazán. A farizeusokkal gyakran került vitába, Jeruzsálembe való bevonulásakor pedig kiűzte a templomból az árusokat, pénzváltókat. Nem félt kiállni a hatalmas tömeg elé és tanítani az embereket az Isten országáról. Jézus szelídsége egész másban mutatkozott meg. Abban, hogy nem élt vissza isteni erejével. A szelídség ezért féken tartott erőt jelent. Magában hordja a megszelídítés gondolatát, amikor pl. egy vadlovat betörtek, hogy irányítható legyen. Amíg Pétert a Szentlélek meg nem szelídítette, addig egy nyers és heveskedő ember volt. Azután minden energiáját Isten dicsőségére fordította. Egy szabályozott folyó villamosáramot tud fejleszteni. Egy megfékezett tűz lakást fűthet. A szelídség megszelídített hatalom, erő, szellem és betört vadság. Az Úr Jézus a Szentlélek által szelídíti meg az övéit. Néha kellemetlen az, mikor próbálja vad természetünket betörni, de csak így formálódhat ki bennünk ez a csodálatos krisztusi vonás. Ez nem megy egyik napról a másikra. Ez egy tanulási folyamat, Jézus is ezt mondja. Mózesnek negyven év pusztai magányra volt szüksége ahhoz, hogy Isten összetörje hirtelen indulatú, vad, makacs szívét aki kész volt gyilkolni is igazáért, de miután az Úr megszelídítette, ezt írja róla az Ige:„Ez a Mózes pedig igen alázatos volt, a földön élő minden embernél alázatosabb.” (4.Móz.12,3.)
Hogy ez mennyire valóság lehet az életünkben, azt legjobban épp az apostol példája mutatja meg nekünk. Pál a levelét a filippibeliekhez írta. Ők maguk szemtanúi voltak ennek, hogy Isten hogyan őrizte meg Pál szívét és gondolatát a Krisztus Jézusban. Mert amikor Pált társával, Szilásszal együtt jogtalanul, nyilvánosság előtt megalázták, megverték és a városi börtönbe zárták, Isten mindezekben megőrizte Pált. Pálék képesek voltak szelíden viselni a megvesszőzést az evangéliumért. Már ott, a botozás során is háboroghatott volna, haragudhatott volna, ki kérhette volna maguknak, hiszen római állampolgár volt, hogy őt nem lehet tárgyalás nélkül csak úgy elítélni, megverni és börtönbe zárni, mégis szelíden viselte mindezt. A szelídség, Isten Lelke nyomán ott volt benne, pedig Pál sem nem volt balek, sem nem volt visszahúzódó típus. De aki Krisztusban van, abban ott él Jézus szelíd Lelke, aki a kritikus pillanatokban szelíddé tudja tenni még a mai Pétereket és Pálokat is. – „A ti szelídségetek legyen ismert minden ember előtt!”- erre biztat minket az Ige. Legyen benned Jézus ereje, amelyet Ő szabályoz, Ő tart mederben, Ő kontrollál. Vajon miről ismernek meg leginkább az emberek minket? Mi az az egy-két alapvető tulajdonságunk, amellyel azonosítanak? Mint komor bikáé, olyan a járásod? Búval bélelt, savanyú és cinikus ember vagy? Netán úgy azonosítanak mint örökké zsörtölődő, kritikus, kákán is csomót kereső embert? Vagy ez a jézusi szelídség igaz rád? Kész vagy-e fellépni ebben az évben erre a második lépcsőre is?
3./ Az apostol harmadik felszólítása az aggodalmaskodás megtagadására vonatkozik. „Semmiért se aggódjatok!” – Mit jelent az aggodalmaskodás a szó bibliai értelmében? Az aggodalmaskodás gyökere mindig az a félelem, hogy Isten holnap hátha már nem lesz Isten, vagy hátha elfeledkezik rólunk, vagy hátha adódik olyan helyzet, amelyikben Ő is tehetetlen. Az aggodalmaskodó ember azt képzeli, hogy ő látja reálisan a helyzetet, holott az igazság az, hogy sok elképzelt baj aggasztja és sok lehetséges problémával foglalkozik. Szinte egy igézet alá kerül. Az aggályai egyre mélyebben belerágják magukat a szívébe és egyre inkább abban a képzelt világban él, ami esetleg lehetséges, hogy eljön és azok a bajok bekövetkeznek és egyre jobban eltávolodik a valóság talajáról. Szinte megbűvölik az aggályai és mint ahogy a nyuszi, amikor az úton reflektorfénybe kerül, megdermed és nem tud mozdulni, így jár az aggodalmaskodó ember is saját aggályainak a bűvöletében. Képtelen emlékezni a múltnak az áldásaira és nem tud igazán bízni abban a mennyei Atyában, Aki holnap is ugyanolyan Isten lesz, mint tegnap volt és egészen bizonyos, hogy nem feledkezik el rólunk véletlenül sem és egészen bizonyos, hogy nem lesz olyan helyzet, amelyikben Ő tehetetlen.
Isten nagyon határozottan tiltja az aggodalmaskodást az övéinek, mert az aggodalmaskodás gyökere mindig a hitetlenség. Az aggodalmaskodás elszívja az energiánkat, mert az ilyen ember csak az elképzelt bajokat és nehézségeket látja. Az aggodalmaskodó csak a nehézségeire, az ellenségeire és többnyire csak önmagára néz. Az aggodalmaskodó meg van győződve arról, hogy van oka félni. Az aggodalmaskodó úgy érzi, összeroskad a teher alatt. Az aggodalmaskodó ember eleve lemond a győzelemről, a megoldásról.
Sokszor látom azt hívő embereknél, hogy összekeverik a gondoskodást és az aggodalmaskodást, illetve az Úrba vetett bizalmat és a felelőtlenséget. Az első esetben gondoskodásnak, törődésnek, odafigyelésnek vélnek olyan tevékenységeket is, amelyeket, ha igazán bíznának Istenben, nem tennének. Főleg az édesanyák hajlamosak erre, akik gyakran túlóvják gyermekeiket, s ezzel tesznek rosszat nekik, mert burokban nevelik őket. A gond csak az, hogy ezt a burkot előbb-utóbb kinövik, s akkor belső, lelki, érzelmi immunrendszer, ellenálló képesség nélkül kerülnek ki a csöppet sem biztonságos külvilágba. Mások, talán inkább az édesapák hajlamosak szimpla nemtörődömségből olyat is megengedni a gyermekeiknek, amelyet egy felelős, a szülői hivatását Istentől elnyert családfő nem tenne meg. A lustaság nem egyenlő az Istenbe vetett bizalommal. Az Ige soha nem mondja nekünk, hogy ne tegyük meg azt, amit ránk bízott az Úr. Soha nem mondja azt, hogy ne dolgozzunk, mert majd anélkül is a szánkba repül a sült galamb. De azt mondja, hogy minden gondunkat vessük arra az Úrra, aki még a hajszálainkat is számon tartja. S azt is mondja, hogy teljesen értelmetlen az aggodalmaskodás, mert azzal úgysem tudjuk megváltoztatni a holnapot, csak tönkre tesszük vele még a mát is.
Az aggodalmaskodás lelkületének a felismerése azonban még nem elég. Attól, hogy látom magamban az erre való hajlamot, még nem következik, hogy meg is akarok szabadulni tőle. Hiszen meg is magyarázhatom magamnak, hogy miért vagyok ilyen, és mindig fogok találni elég okot, hogy felmentsem magam a változás sürgetése alól. S aztán nem lépek feljebb a lépcsőn, és nem is tapasztalom meg soha Isten minden értelmet meghaladó békességét, mert a szívem továbbra is görcsökkel, félelmekkel, pótcselekvésekkel lesz tele. Mivel az aggodalmaskodás gyökere az Isten iránti bizalmatlanság, mondjuk ki, hogy ez bűn, amit meg is kell tagadni, ha szabadulni akarunk tőle! – Készek vagyunk-e erre?
4./ A negyedik, az utolsó lépcső, amelyre az Ige szeretne felemelni minket a hálás imádságra szólít fel. „Imádságban és könyörgésben...” (Fil. 4,6.) Aggódás ellen imádkozz! Ez tehát Pál apostol javaslata. Még pedig imádságaid fő jellemzője legyen a hálaadás. Mi az imádság Jézus szerint? Betanult vallásos klisék idézgetése? Mások által előre leírt szövegek gépies felmondása? Vészhelyzetben leadott SOS jelzések? Sokan, valljuk be, bizony így gondolnak az imádságra. Emlékszem egyszer egy súlyos beteg emberhez hívtak kórházi látogatóba a rokonai. A kórterem ajtajában azt mondta az illető haldokló lánya: lelkész úr, itt már csak az imádság segít. Mintha az imádság egy végszükségben beveendő pirula, vagy egy fuldoklónak odavetett mentőöv lenne, amire ugye normál esetben nincs szükség. Sok mindent el is árul egy-egy ilyen megjegyzés az adott ember lelkiállapotáról. Jézus ezzel szemben úgy beszél az imádságról, mint egy csodálatos ajándékról, amellyel rendszeresen élhetünk. Számára az imádság olyan volt, mint amikor a kisgyermek a szüleivel, az édesapjával beszél. Lehet, hogy lihegve önti ki neki a szívét, mert éppen menekül, fél. De hozzá menekül és neki panaszolja el a félelmét. Lehet, hogy sírva mondja el és közben még hüppög is, mint ahogy a kicsik szokták elmondani néha a panaszaikat. Összetört mondatokban, szaggatottan mondja el, mert sajog a lelke, mert nem érti még, hogy miért enged az életében annyi nehézséget. De akkor is hozzá fut, és benne bízik. Azzal a bizonyossággal mondja, hogy annak, akihez szól érdemes elmondani, mert figyel rá, szereti őt és intézkedni fog. Van értelme annak, hogy elmondja neki. Éppen ezért, mire elmondta, meg is nyugszik. Abbamarad a sírás, feloldódik a szorongás és várja az Atya válaszát. Ezt jelenti imádkozni. Kiöntöm a szívemet, azt mondom el neki, ami éppen bennem van és ezzel a bizalommal mondom.
De, van még ennél is feljebb, kedves testvérek! Van itt még egy fél lépcsőfok, amelyben sokan meg szoktak botlani. Ez pedig a hálaadás. Hiszen, ha rendszeresen imádkozunk is, az imáink nagy része kérés. Csak kérünk, elsősorban önmagunk, másodsorban a szeretteink részére bizonyos dolgokat. Nincs ezzel semmi gond, de hálaadás nélkül az egész nem más, mint hálátlan követelőzés. Ugye, milyen rossz lenne, ha a gyermekeink állandóan csak a kéréseikkel ostromolnának bennünket! Ha napról napra azzal jönnének, hogy nekik erre vagy arra van szükségük s közben soha nem mondanák azt, hogy köszönöm anya vagy apa. Ugyanilyen a helyzetünk a mennyei Atyával, hiszen nem mindegy, hogy csak a kéréseket soroló vagy hálát adni is tudó gyermekei vagyunk Neki! Az ige arra biztat, hogy kérjünk, de mindezt tegyük hálaadással! Csak úgy lehet meghitt kapcsolat ember és Isten között, ha nem felejtjük el, hogy kinek köszönhetünk mindent az életünkben!
Miért van erre szükség? Azért, hogy lássuk, mi mindent kaptunk már eddig Istentől, mi mindent tett Ő a világ teremtésétől máig, milyen gazdagon ajándékozott meg minket is minden érdem nélkül. Aki hálát ad, az feltekint az ajándékokról az ajándékozóra. Annak megnyílik a szeme, és tud számolni a cselekvő Istennel. Annak Isten maga lesz fontossá, nemcsak ajándékai, s felismeri, hogy az ajándékozó több, mint ajándékainak összessége. A hálaadás megerősíti azt a bizonyosságunkat is, hogy az az Isten, aki eddig ennyi jót tett velünk, ezután is meg tud tenni és adni bármit. Hiszen ő a mi szerető Atyánk, aki jól tudja, mire van szükségünk, mielőtt kérnénk tőle (Mt 6,8). A hitünket erősíti, ha nem unjuk meg megköszönni újra és újra a legnagyobb ajándékát, azt, hogy „aki tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?" (Róma 8,32). Egészen másként fogjuk a kéréseinket Isten elé terjeszteni, és egészen más kéréseket fogunk megfogalmazni, ha bővelkedünk a hálaadásban. Nem véletlenül buzdít a zsoltáros: „Áldjad, lelkem, az Urat, és ne feledd el, mennyi jót tett veled!" (Zsolt 103,2.) Erre a hálaadással teli imádkozásra, erre az utolsó fél lépcsőfokra is szeretne a Szentlélek felvezetni ma minket. Engedjük-e Neki? Akarjuk-e ezt igazán?
Négy állomás, amely az Istentől való, elvehetetlen, minden értelmet meghaladó békesség felé vezet? Öröm az Úrban, szelídség a szívben, elfordulás az aggódástól, hálás imádság. Lesz vajon szükségünk jézusi békességre ebben az új évben munkahelyi konfliktusok, iskolai próbatételek, családi viszályok és gyülekezeti súrlódások esetén? Már az elmúlt egy héten is de sokszor kellett volna. Jézus boldognak, Isten fiainak nevezi azokat, akik békét teremtenek. Kezdjük ezt el ma a magunk szívében, lelkében, életében! Ámen.