2015.12.25.
Káosz karácsonyra?
Lekció: Lk. 2,1-6.; Mt. 1,18-23.
Textus: 1Móz. 1,1-3.; Jn. 1,9-12.
Svábhegy
Aki kézbe vette már közületek kedves testvérek, gyülekezeti újságunk karácsonyi számát, annak feltűnhetett, hogy beosztott lelkész kolléganőm egy a mozikban most világszerte vetített film címéről kölcsönözte a lelkészi üzenet címét: Csillagok háborúja. Hadd kövessem most én is az ő példáját, s hadd adjam egy másik, szintén a napokban bemutatott film címét a mai prédikációnak: Káosz karácsonyra? Én azonban egy apró módosítást eszközöltem az eredeti címen, mert egy kérdőjelet tettem a kijelentő mondat végére. Ez a film nem olyan népszerű, mint a galaktikus harcot felelevenítő sci-fi, és nem is olyan jó. A tartalma nagyjából annyi, hogy a főszereplő hölgy és férje már nagyszülők, a gyermekeik már rég kirepültek a házból. Az egyetlen alkalom, hogy újra együtt lehessenek az karácsony, ezért ő mindent megtesz, hogy mindenki hazatérjen az ünnepekre. De az igazi gond az, hogy a gyerekek nem nagyon kedvelik egymást, és mindenki a saját útján akar menni. A nagymama persze igazi háziasszonyként a tökéletes karácsonyról álmodik, amikor esik a hó, sül a pulyka, illatoznak a sütemények, és boldog egyetértésben örül az egész család. Mindent el is követ ennek érdekében, csak egy valamivel nem számol: a családtagokkal. Mert ahol négy generáció gyűlik össze, ott előbb-utóbb kitör a káosz.
Nálunk is egyre többen úgy díszítik fel a házaikat és kertjeiket karácsonyra ahogyan a hollywoodi filmekben látjuk, s idehaza is mind gyakoribb az amerikai típusú szenteste sült pulykával, rénszarvasos pulóverrel és giccses dalocskákkal, mégis úgy látom, hogy leginkább abban hasonlítunk az említett film szereplőihez, hogy mi is tökéletes karácsonyról álmodunk, ám ehelyett sokszor csak a karácsonyi káoszt éljük át. Ott él a lelkünkben a vágy az idillire, a hibátlanra, az általunk elképzelt leg-leg-legeslegszebb karácsonyra, ahol a karácsonyfa mellett bájosan mosolyog az egész család, ahol a levegőben ínycsiklandó illatok szállnak, ahol halk karácsonyi zeneszó hallatszik a háttérből. De vajon miért vágyjuk, miért óhajtjuk ennyire ezt az elénk vetített, belénk szuggerált, ránk erőltetett tökéletességet, ami - még ha sikerül is megrendeznünk, akkor is - csak pár óráig, egy-két napig tart? Mi hiányzik annyira a mindennapok egyhangúságából, a hétköznapok szürkeségéből, hogy még a nem vallásos emberek is elképesztő anyagi és fizikai áldozatokat képesek meghozni érte, csakhogy egy estére, az ünnepre az illúziója az övék legyen?
Nem nehéz rájönni testvérek, hogy ez nem más, mint a boldogság. Pontosabban az az Éden-kertben elveszített harmónia, rend és teljesség, amire Isten teremtette az embert és a világot. A káosz, a zűrzavar, az Isten nélküli lét ellentéte. Abban a világban ugyanis amelyikben élünk, Isten nélkül a káosz az úr. Így volt ez az első karácsonykor is, s így van ma is. Így volt ez a világpolitikában, így volt ez a korabeli egyházban, és így volt az átlagemberek fejében és szívében is, ahogy manapság is így van. Hadd szóljak hát először ennek a káosznak a sötétségéről, aztán a káosz ellentétéről, Isten világosságáról, s végül arról, hogy hogyan töltheti be a mi szívünket, életünket és világunkat a karácsonykor közénk jött világosság, tökéletesség és harmónia, a testet öltött Ige, Jézus.
1./ A káosz sötétsége. – „Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. A föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött.” - hallottuk a Biblia első mondatait. A föld, azaz a fizikai világmindenség, az univerzum még kietlen és puszta. „Tohuvabohu” - így olvassuk a héber eredeti szövegben, ami azt jelenti: összevisszaság. Még sötétség van, nincs élet, nincs rend, nincs kozmosz, csak káosz van. Isten azonban egyszerre hirtelen világosságot támaszt, életet teremt, rend keletkezik. A káosz helyén létrejön a kozmosz. A világ szava, a kozmosz azt jelenti: rend, dísz, szépség. Amit Isten alkotott, az rendben volt. Minden a helyén volt. Díszes volt. Isten dicsőségét hirdette. Szép volt, díszes, és rendezett. Azt mondta Isten, legyen - és lett világosság. Talán mindannyian érezzük, hogy ez itt nem fizikai fényt, a Nap ragyogását jelenti, hanem a harmónia, a rend, az ékesség világosságát. A zűrzavar ellentétét.
Hogyan is tört be az a rendetlenség, az az összevisszaság a világba, amely annyi szomorúságot, félelmet, gyűlöletet és viszályt okoz népek és nemzetek, országok és emberek között egyaránt? Mi az origója, az eredője annak a mérhetetlen fájdalomnak, vérnek és könnynek, ami végigkíséri az emberi történelmet a kezdetektől napjainkig? Hogyan lett a rendből és harmóniából ismét „tohuvabohu”? Úgy, hogy az első emberpár fellázadt Isten ellen, és inkább a kísértőre, az ördögre hallgatott. Megvonták a bizalmukat Istentől, mert a maguk urai akartak lenni, sőt ők akartak istenné válni. A Biblia ezt nevezi bűnnek. Ennek azonban az lett a következménye, hogy az ember elveszítette a kapcsolatát teremtő Urával, s azóta az életét a bűn hatalma, törvényszerűségei határozzák meg. Így történhetett meg, hogy az első testvérpár egyike már gyilkossá vált, hogy néhány nemzedékkel később egy ember azzal fenyegetőzött, hogy gyermeket öl ha kell, és hetvenszer hétszeres bosszút áll magáért, hogy pár generáció elmúltával az emberiség annyira erőszakossá, agresszívvá vált, hogy Isten elhatározta, hogy özönvízzel pusztítja el miatta a világot. Betört a káosz az ember bűnével a világba, és azóta is itt van. Isten aztán a Tízparancsolattal, a kőbe vésett törvénnyel és a lelkiismerettel, a szívbe írt törvénnyel gátat szabott a káosz erőinek, de ettől még mindannyian érezzük, hogy azok jelen vannak az életünkben, s kifejtik romboló hatásukat a világban. – Hadd részletezzem ezt egy kicsit az első karácsonyra és a mi életünkre összpontosítva. Hogyan hatottak a káosz erői kétezer éve és ma?
Ha megnézzük, hogy milyen volt a politikai helyzet Jézus születése idején Palesztinában, kaotikus állapotokat láthatunk. Már eleve gondot okoz a terület megnevezése is, ahol Jézus világra jött és felnőtt. Hiszen Izrael önálló országa már Kr. e. 63 óta nem létezik. A rómaik elfoglalták, s a fennhatóságuk alá vonták. Élére bábkirályokat neveztek ki a Heródesek családjából. Kr. e. 4-ben az utolsó ún. király, Nagy Heródes is meghalt, és az országot fiai között osztották fel a római megszállók három fejedelemségre. Ám a legjelentősebb déli és középső országrész maradék önállóságát is elvették, amikor Júdea néven Kr. u. 6-ban római tartománnyá tették. Ami pedig a belpolitikai viszonyokat illeti, ott még nagyobb volt a zűrzavar. A különböző vallási és politikai pártok a rómaiaknál csak egymást gyűlölték jobban. Szadduceusok és farizeusok, zélóták és esszénusok álltak szemben egymással. Mindegyik másféle Messiást várt, de abban egyek voltak, hogy az eljövendő Messiás az ő oldalukon fog állni. Ezt az alaphelyzetet tetézte az a császári rendelet, amelyről a karácsonyi történetben is olvasunk. Augustus adóösszeírást rendelt el az egész birodalomban, melynek mindenkinek a szülőhelyén kellett eleget tennie. El lehet képzelni, hogy ez mekkora felfordulást eredményezett mindenütt.
De ha közelebb hajolunk az ún. szent család történetéhez, ez a felfordulás, mintha csak fokozódna. Hiszen Józsefnek tudomására jutott, hogy jegyese, Mária terhes. Nyilvánvaló, hogy mivel ő nem érintette Máriát, csak arra gondolhatott, hogy a leány hűtlenné lett. A jegyesség akkoriban sokkal komolyabb elkötelezettséget jelentett, mint ma. Csak az egyik fél halála, vagy válás szüntethette meg. A mózesi törvények szerint a házasságtörés bűnéért eredetileg megkövezés járt. Jézus korában a nyilvános perrel együtt járó válás volt a gyakoribb. József mindenesetre házasságtörésben vélte vétkesnek jegyesét. József végiggondolta magában, hogy mit tegyen - olvassuk. Ez a végiggondolás azonban fájdalommal, csalódással, keserűséggel jár. Micsoda órák, micsoda napok! Megcsaltak, becsaptak. Hogyan? Miért? Miért engedte ezt Isten? Hogyan jutott ide Mária? Kitől eshetett teherbe? József nem kerülhette meg ezeket a kérdéseket. Végül úgy dönt, hogy titokban bocsátja el Máriát, azaz titokban válik el tőle. Igaz, istenfélő ember lévén nem akarta Máriát kitenni a válás nyilvános kimondásával együtt járó megbélyegzésnek, megszégyenítésnek. Talán az is benne volt döntésében, hogy szerette őt. Botrány lehetősége, kínos helyzet, fájdalom és csalódás - „Jézus Krisztus születése így történt” - olvassuk. S ha ehhez még hozzátesszük, hogy a császári rendelet miatt meg kellett tenniük egy több mint 100 km-es utat egy 9. hónapban lévő várandós feleséggel, akkor értjük meg igazán, hogy a káosz erői milyen erővel tomboltak Jézus születése idején is! Sőt, amikor Betlehembe érkezve kiderül, hogy nincs számukra hely és egy istállóban kell megszülnie Máriának az Isten Fiát, akkor nem kell már senkinek sem bizonygatnom, hogy a káosz erői milyen erővel igyekeztek mindent elkövetni, hogy ellehetetlenítsék Jézus születését! Felfordulás a kül-és a belpolitikában, megosztottság és széthúzás a vallási élet szereplői között, bizonytalanság és kiszolgáltatottság a családi élet színterein. –Káosz karácsonykor? Igen is, meg nem is. Mert a mi mindenható Istenünk - számunkra felfoghatatlan módon - ezen körülmények ellenére, sőt éppen ezen körülmények által készítette el az Ő Fiának megérkezését a mi sötét, bűntől terhelt, zűrzavaros „tohuvabohu” világunkba.
Milyen párhuzamokat mutat testvérek a mi mai életünk az akkorival? Ma vajon jobb, civilizáltabb, biztonságosabb a világ? Az édeni harmóniához, az isteni rendhez került közelebb az elmúlt két évezred során a világ, vagy az őskáoszhoz?
Mi van ma a világpolitikában? Az egyik kiegyensúlyozott elemző Henry Kissinger a következőket írja: „Amikor az államok nem képesek arra, hogy saját területükön érvényesítsék hatalmukat, a regionális és a nemzetközi rend is meginog. A térképen megjelennek a törvénytelenség „fekete dobozai”-ként működő térségek. Az összeomló állam pedig ideális terepet kínál a területén a terrorizmus, a fegyverkereskedelem és a szomszédok elleni vallási uszítás számára. Ilyen kormányzat nélküli vagy már közvetlenül a dzsihádisták uralma alatt álló zónák hálózzák ma be a muzulmán világot Észak-és Közép Afrikában, az egész Közel-Keleten. Megállapíthatjuk, hogy a világ területének és lakosságának jelentős része a szakadék szélén áll. Bármikor kihullhatnak a nemzetközi rendből és hasonló - csak még sokkal szélesebb körű és mélyebb - háborúba süllyedhet, mint ami Európát sújtotta a 17. században.” Elemzését így zárja: „Ha nem sikerül helyreállítani a rendet, akkor azzal kell számolnunk, hogy a világ jelentős része megnyílik az anarchia és a szélsőségesség olyan formái előtt, amelyek szükségszerűen átterjednek a világ más régióiba is.” Szakadék széle, anarchia, háborúk? Ha visszanézünk a lassan elmúló 2015-ös évre, láthatjuk: ez nem utópia, ez nem egy amerikai fantasztikus film, hanem a véres valóság. Maga a káosz. S mi van a vallások világában? Itt talán jobb a helyzet? Nyilván nem, hiszen a legtöbb politikai, társadalmi krízis mélyén vallási válság húzódik. Azt, hogy az iszlám milyen hihetetlen mértékben terjed a világ szegényebb felén, mindenki tudja. De azt, hogy maga a keresztyénség mennyire erőtlen és gyenge a világ gazdagabbik felén, azt sajnos csak kevesen veszik észre és teszik szóvá. Pedig Európát nem a politikai tárgyalótermek asztalainál, nem is a katonai terepasztalok felett, hanem a szószékeken veszítettük el. Amikor felhígítottuk a keresztyénség tanításait, amikor megkérdőjeleztük a Biblia alapvető kijelentéseit, amikor relativizáltuk Istennek az életünket védő törvényeit! Amikor az ún. felvilágosodás nevében az evangélium tiszta hirdetése helyett feminista teológiával, a világos tanítás helyett pszichologizálással és filozofálgatással töltöttük meg a prédikációkat. Ahelyett, hogy a sötét világban a világ világosságává lettünk volna, magunk is a sötét ideológiák és tanok hirdetőivé váltunk. És ebben mi protestánsok éppúgy vétkesek vagyunk, mint mások.
Nem csoda, hogy tele van az emberek feje zavaros eszmékkel és gondolatokkal. Normálisnak, sőt szinte követendőnek tartanak közönséges aberrációkat. Van olyan nyugat-európai ország, ahol az emberi szabadság nevében követelik a pedofília legalizálását. Máshol természetes, hogy a miniszterelnök nyíltan homoszexuális, sőt örülnek is neki. Sokan semmi kivetnivalót nem találnak abban, hogy a más vallásúakra való tekintettel nem nevezik néven a karácsonyt, hogy leveszik a templomok tetejéről és az osztálytermek faláról a kereszteket, hogy a politikai korrektségre hivatkozva betiltják a Huckleberry Finn és a Tom Sawyer kalandjai ifjúsági regényeket, mert azokban előfordul az a szó, hogy „néger”.
Korunk jellemző betegsége a tekintélyvesztés. Ahol megszűnik a tekintély, ott eluralkodik a káosz. Ha a hatóságok tekintélye elvész, képtelenek fenntartani a rendet. Ha a szülői tekintély megszűnik, veszélybe kerül a család. Ha oda a tanári tekintély, lehetetlenné válik az oktatás. Ha a gyülekezetben nincs tekintélyük a vezetőknek, az előbb-utóbb szakadáshoz és botránkozáshoz vezet. Ugyanakkor ma számos szülő, pedagógus, közhivatalnok vagy gyülekezeti vezető nincs is tisztában azzal, hogy tekintélyt kellene képviselnie. Bonyolult lények vagyunk: bennünk van a tekintélytagadás ősi ösztöne, de a tekintély iránti sóvárgás is. Megbízható, valódi tekintélyt szeretnénk tisztelni, s ha ilyet nem találunk, előfordulhat, hogy méltatlanoknak vetjük alá magunkat. „Lázadó fiatalok” például elkötelezett hívei tudnak lenni olyan szektáknak, amelyek még szabadidejüket is beosztják. A legtöbb destruktív közösség tekintélyelven működik. A valódi tekintély azért hiányzik társadalmunkból, mert az Ige tekintélye elveszett. Akik számára az Ige nem tekintély, azok előbb-utóbb valamilyen ideológiához fordulnak. Európa már a XVIII. században fölcserélte a keresztyénséget a felvilágosodás eszméjével, amely azt hirdette: „Sem isten, sem úr!” E gondolat lett mára korunk vallása. Aztán csodálkozunk, hogy egy tekintély elvű vallás, az iszlám, milyen gyorsan hódít.
A Bibliából azonban tudhatjuk, hogy Isten a világ rendjét a legkisebb részletig meghatározta. A természetben létezik hierarchia, vagyis tekintély, még az atomok világában is. Ha valamelyik neutron úgy gondolná, hogy az atommag helyébe lép, annak katasztrófa lenne a következménye - éppúgy, mintha valamelyik bolygó úgy döntene, eleget keringett már a Nap körül, legyen fordítva ezentúl. Büntetlenül nem lehet sokáig szembemenni Isten rendjével. Sem a fizika világában, sem a mindennapi életben. Előbb-utóbb visszaüt a magunk szülte káosz, és maga alá temeti az önhitt, Isten nélküli embert. Így ír erről Weöres Sándor A teljesség felé című esszégyűjteményében: „Jóslás az egyéniség alá-süllyedéséről...”
De hogy ne így legyen, hogy a káosz erői ne pusztíthassanak el mindent, hogy aki hisz benne, aki akar neki engedelmeskedni, az élhessen másképp, élhessen az Ige szerint, Isten rendjében és Isten szabadságában, ezért jött el Isten Fia karácsonykor a földre!
2./ Isten világossága. – Milyen csodálatos azt látni testvérek, hogy Isten nem iszonyodott ettől a káoszba süllyedt világtól. Hogy nem fogta be az orrát, és nem fordult el tőlünk. Hanem úgy szerette ezt a világot, hogy Jézust adta érte. Adta érte karácsonykor, s adta érte nagypénteken. Karácsonykor ugyanis épp a kaotikus viszonyok kellős közepette érkezik el a földre a Megváltó. Csakhogy ezek a kaotikus viszonyok különös módon nem akadályai, hanem eszközei lesznek Krisztus megszületésének. Hiszen Augustus, a világ ura, kiad egy császári rendeletet, de nem is sejti, hogy ezzel teszi lehetővé, hogy beteljesedjen az ősi prófécia, mely szerint a Messiásnak Betlehemben kell megszületnie. József először nem érti, hogy miért épp vele történt meg ez, hogy a jegyese mástól fogant gyermeket, pedig e csoda által lesz valósággá a másik prófétai ígéret, hogy egy „szűz fogan méhében és fiút szül és Immánuélnak nevezik el.” Az Atya az Ő Fiának eljövetelét ilyen körülmények között engedte megvalósulni. Nem kímélte meg Józsefet a csalódástól, Máriát a rosszindulatú pletykáktól. Isten munkája nem a mi elképzeléseink, terveink szerint halad előre. Heródes halálra keresteti majd nem sokkal születése után a gyermeket, s nem is gondolja, hogy még ezzel a szörnyű tettel is egy ószövetségi jövendölést vált valóra. Mert kedves testvérek, minden látszat ellenére, minden ellenkező előjel ellenére, mégsem a káosz, mégsem a zűrzavar, mégsem a „tohuvabohu” az úr a világ felett, hanem egyedül Isten! Ő úr minden emberi összevisszaság felett, úr a bűn és a sátán felett, úr a sötétség minden hatalma felett! Augustus császár, Heródes bábkirály, lelketlen betlehemi lakosok, családi feszültségek, zavaró körülmények nemhogy nem akadályozzák meg Őt örökkévaló tervének véghezvitelében, hanem még elő is segítik azt! – „Akkor ezt mondta Isten: Legyen világosság! És lett világosság.” „Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba.” Ahogy fény nélkül lehetetlen a vegetáció, ugyanúgy e nélkül az isteni világosság nélkül lehetetlen teljes emberi életet élni.
Jézus az az igazi világosság, aki különleges fényt hozott erre a világra. Nyilván nem általános jelentése van itt a világosságnak, hanem egy speciális, sajátos értelme. Olyan lelki világosságról szól itt az evangélium, ami hiányzott erről a világról. A karácsonyi evangélium arról szól, hogy amikor Jézus Krisztus megjelent ezen a földön, az igazi világosságot hozta el. Azt a világosságot, ami nemcsak leleplezi ezeket a sötét dolgokat, hanem ami szabadulást is ad tőlük. Ami megtanítja az embert tisztán gondolkozni, tisztán beszélni, tisztán élni. Amikor valaki azt mondja, amit gondol, és azt fogja tenni, amit mondott. Ó, de ritkán találkozunk ezzel! Karácsonykor ez az igazi világosság jelent meg, mert Jézus azt végezte el, amit mi sehogy sem tudtunk megvalósítani, hogy az Istentől elszakadt embert visszavezeti Istenhez, és újra létrejön a kapcsolat. Péter apostol írja ezt a levelében: azért jött, hogy minket Istenhez visszavezessen. Ez a lényege az Ő munkájának. Helyreáll az érintkezés, és felgyullad az a fény, amit egyedül Jézus Krisztus tudott elhozni erre a világra. Mert volt sok filozófus, vallásalapító és sok jó szándékú ember, akik próbáltak és igyekeznek valami kis fényt csiholni. Nem véletlen ez a jelző itt: igazi világosság, amely megvilágosít minden embert. Tegyük hozzá: aki hagyja, hogy Isten világossága beragyogjon az életébe, a gondolataiba, a fantáziájába. A kaotikus belső világába.
3./ A fény terjedése. – Hogyan lehet bekerülnie az életünknek ebbe a világosságba? Azt olvastuk itt: „az Ige az igazi világosság.” Ahol Isten Igéje hangzik, ott emberek élete világosságba kerül. Ahogyan Isten az Ő szavával teremtette a világot, az Ő szavával teremti újjá a mi tönkrement életünket is. Kérdés, hogy valaki ez elől a világosság, az ige elől elbújik, vagy kiszolgáltatja magát neki. Karácsony megtörtént, az igazi világosság eljött a világra, amely megvilágosít minden embert. A felelősségünk az, hogy mit teszünk vele. Azért nem szeretik sokan Jézus világosságát, mert Ő nem lesz soha a cinkosunk a sötét cselekedeteinkben. Ő soha nem válik cinkostárssá. Ő nem hajlandó együtt haragudni a rokonainkra, Nem hajlandó velünk együtt gyűlölni, ütni, csalni, hazudni vagy éppen bárkit becsapni, mert Jézus a világ világossága, és benne nincsen semmi, ami sötétség lenne.
A folytatásban ezt a két lehetőséget olvassuk: „a saját világába jött, de az övéi nem fogadták be őt...” (Jn. 1,11-12,) Befogadom vagy elutasítom? Ez a mi felelősségünk. Isten tegyen készekké minket arra, hogy kinyissuk magunkat a karácsonyi világosság, az élő Krisztus előtt, s el merjük mondani: Uram, tégy velem, amit akarsz! S amikor ebben a világosságban meglátjuk a sötét dolgainkat, ne kívánjunk együtt élni velük tovább, hanem hozzuk világosságra, tegyük Ő elé, és vegyük komolyan, hogy elég nekünk is az Ő kegyelme. Azt olvassuk Pál apostolnál: „aki így szólt: sötétségből világosság ragyogjon, ő gyújtott világosságot a mi szívünkben is.” Isten ezt ma is végzi az Ő igéjével. Aki elindul ezen az úton, az egyszer csak elkezd világítani. Előbb kilépünk a sötétségből a világosságra a bűnvallás kapuján, aztán elindulunk a világosság útján Jézussal. Aki engem követ nem járhat sötétségben - mondja Ő. S egyszer csak világítani kezd az életünk. Másodlagos fényforrássá válunk mi is, mint a Hold, aminek nincs saját fénye, de a Nap fényét sugározza. Ez történik a hívővel is. Mivel világít, ebben a sötét világban felhívja a figyelmet arra, aki az igazi világosság ezen a földön. S akkor a káoszból, ha csak kicsiben is, de elkezd létrejönni a kozmosz: a rend, a szépség, a harmónia. Weöres Sándor így ír erről… (Noé bárkája – A teljesség felé)
Isten minket ebbe a világosságba hív, s ebben akar járatni. És csak ebben a világosságban jár velünk együtt a világ világossága, aki karácsonykor eljött ide közénk. Bár csak engednénk Isten hívásának és elmondanánk ma a magunk szavaival egyszerűen, de őszintén, hogy Uram, ez, meg ez valóban sötétség bennem, de szeretnék kilépni a világosságra, és világosságban járni. Nem akarok se karácsonykor, se máskor a káoszban élni, hanem a te szép rendben akarok élni ezentúl. Így legyen közös hitvallásunk az ének vallomása: „Halálban, éjben vártam én: fölkelt a nap rám véled...” (329,3.) Ámen.