2015.12.13.
Magnificat – Mária éneke
Textus: Lukács 1,46-55.
Idei adventünkben az Istent dicsőítő énekek állnak igehirdetéseink középpontjában. Két hete Zakariásnak, az idős és sokáig gyermektelen papnak az énekéről hallottunk, akit Isten némasággal büntetett, mivel nem akarta elhinni, hogy fia fog születni, aki a Messiás előfutára lesz, de akinek az Úr énekre nyitotta a száját a gyermek körülmetélésekor. Legutóbb pedig Simeon, a jeruzsálemi aggastyán éneke kapcsán arról szólt az Ige hozzánk, hogy Isten ígéretét megtartó Úr, aki Szentlelke által prófétai kijelentést tud adni azok szívébe, akik hozzá hasonlóan várják a Megváltót, a megváltást. Az idős férfiak után ma ne csak egy nagyszerű kórus igényes szolgálata, hanem egy igencsak fiatal leány, a názáreti szűz kétezer éves éneke is vezessen bennünket az Istent dicsőítő éneklésre!
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Magnificat anima mea Dominum, - így kezdődik latinul Mária éneke. Magasztalja az én lelkem az Urat. Ennek kapcsán ma arról szeretnék szólni, hogy hogyan járhat át bennünket először, vagy újra az evangélium? Hiszen ez az ember, Mária örvendezve dicsőíti az Urat. Ki az, akinek örömhírt hoz Jézus Krisztus evangéliuma? A következő három választ adom erre: először annak, aki átélte az annak mélységét, azaz személyességét, másodszor annak, aki vallja annak szélességét, azaz, hogy az az egész életre kiterjed, harmadszor pedig annak, aki ismeri annak hosszúságát, azt hogy amit Isten elkezdett Mária idejében, azt be is fogja teljesíteni a végső időkben.
1./ Az evangélium mélysége. – Mária átélte, hogy az evangélium személyes és konkrét. Mert mi is az evangélium, az örömhír? Azok, akik gyermek, vagy fiatalkoruk óta gyülekezetbe járnak, talán azt mondanák erre, hogy az evangélium egy tan. Az, hogy Isten emberré lett Jézusban, hogy meghalt a bűneinkért, hogy feltámadt, legyőzte a halált, hogy felment a mennybe, uralkodik, és egy nap visszajön ítélni. De ez így csak egy tan. Egy tan, ami fontos, amit ismerni kell ahhoz, hogy üdvözülhessünk. De Mária nem egy tant vallott, azt hogy az Úr az ősatyák Istene, akit jó zsidóként neki is tisztelni kell. Nem. Amit Mária életében látunk, az egy nagyon személyes találkozás Istennel. Miért dicséri Őt? Így mondja: „Mert rátekintett szolgálóleánya megalázott voltára.” Történt valami. Utána azt mondja: „Mert nagy dolgokat tett velem a Hatalmas.” S az egész éneket így kezdi: „ujjong az én lelkem megtartó Istenemben.” Isten az én megtartóm, Ő az én szabadítóm, üdvözítőm. Ez nagyon valóságos, nagyon személyes találkozás Istennel. Azt mondja tehát, hogy ami velem történt, konkrétan az, hogy ez a gyermek, - aki az Isten Fia - megfogant bennem, ez az Isten szabadítása, ami elérte az életemet. Hiszen ő eddig megalázott volt, ami az ő alacsony, lenézett, megvett voltára utal. Tehát, hogy neki nincs, nem volt semmi méltósága, semmi rangja önmagában. Kálvin János, a reformátor, Mária bőrébe bújva így írja le ezt a szabadulás élményét: „Ismeretlen voltam, és lenézett ez azonban nem szolgált akadályul az Úrnak, engem arra méltatni, hogy szemeit reám fordítsa.” – Mária éneke, öröme arról szól, hogy Isten megtalált, észrevett, eljött hozzám, felemelt, - engem személyesen. Ez az evangélium mélysége.
Amikor Isten evangéliuma elér bennünket, amikor végre kimondjuk - nem tanszerűen, nem iskolás módon - hogy Ő az én szabadítóm, a megtartóm, az mindig konkrét és személyes. Ha az nem ér el az életem valóságos mélységében, akkor nem lesz belőle felfakadó, kitörő öröm sem. - Mi a jele annak, hogy elért-e minket ténylegesen Jézus Krisztus evangéliuma? Miből tudhatjuk meg, hogy találkoztunk-e már így Isten szeretetével? Pontosan abból, amit Márián látunk, hogy az evangélium örömet hoz és ujjongást szül. Ezért ha bizonytalan vagy, hogy találkoztál-e már Jézussal, övé vagy-e már, vagy sem, vagy ha ez már csak egy megfakult, régi emlék, ami nem jelent ma már semmit neked, akkor tedd fel ezt a kérdést magadnak: hogy vagyok én az evangélium örömével? Ha azt kérdezed, na de mi ez az öröm? Hadd hozzam ezt közelebb néhány egyszerű párhuzammal.
Ha van valaki közöttünk, akinek a családjában mondjuk súlyos devizahitelt volt, vagy van, s egyszer csak bejelentenék, hogy nincs semmi adósságod, mindent elengedtek, akkor mit éreznél, mit tennél ebben a pillanatban? Ha ma eléd állna valaki, akiről eddig úgy tűnt, hogy reménytelenül voltál szerelmes, és azt mondaná: szeretlek, - akkor mit éreznél, mit tennél? Ha valaki elvesztett valakit, mondjuk az illető hűtlen lett hozzá, s visszajönne, bocsánatot kérne, s azt mondaná: ha tudsz, bocsáss meg, szeretlek, - akkor mit éreznél, mit tennél? Ha van valaki, akit szeretünk és nagyon súlyos beteg, kezelésekre jár, nincs már sok hátra neki, s egyszer csak jönne a hír, meggyógyult, - mit éreznél, mit tennél? „Ujjong az én lelkem megtartó Istenemben.” Talán ezek segítenek éreztetni, hogy mit jelent, hogy az evangélium egészen személyes és konkrét. Mit jelent, hogy Jézus az életünk egészen valóságos nehézségeiben, nyomorúságaiban, mélységeiben hoz szabadítást. Ahhoz viszont, hogy ez megtörténjen, őszintének kell lennünk. Mert nagyon sokan nem hozzák az életük igazi, egzisztenciális válságait Jézus szabadító jelenlétébe. Több okból nem. Az egyik ok lehet, mikor valaki tagadja, hárítja ezt. Azt mondod: nincs is semmi baj. Hárítasz, mert úgy érzed, túl nagy falat lenne ezzel bárkinek is megbirkózni. Inkább hagyjuk. Ezért nem hozzuk Isten elé. A másik, mikor azért nem hozzuk Isten elé az életünk valóságos mélységeit, mert szégyelljük. Nem tagadjuk, tudjuk, hogy van, de szégyelljük Isten előtt, mások előtt, mert a saját mélységeinkben kisebb-nagyobb mértékben, de benne van a saját bűnünk is. Aztán van amikor egyszerűen hitetlenek vagyunk arra nézve, hogy a mi személyes fájdalmainkban, hiányainkban van, lehet Istennek szabadítása. Az evangélium viszont konkrét és személyes. Soha nem fakad fel az abból eredő öröm, magasztalás és hála, ha az nem érhet el egy bűnben, egy megromlott kapcsolatban, egy konfliktusban, egy szenvedélybetegségben, érzelmi-pszichés problémákban, elfojtott vágyak, indulatok, agressziók mélységében. Akkor fakad fel, amikor elé tárjuk őszintén. Azt látjuk Mária énekéből, hogy az örömnek ez az Isten előtti feltárulkozás a titka. Az evangélium mélysége szükséges ahhoz, hogy örömet hozzon.
Ugyanakkor ez az ének nem individualista. Nem itt áll meg Mária, nem itt van vége. Ezért azt látjuk másod-szor, hogy túlcsordul rajta, hogy az örömhír másokat is elér.
2./ Ez az evangélium szélessége. Ami vele történt, amit ő átélt, az elővételezi azt, amit Isten megtesz a szegényekért, a nyomorultakért, az elesettekért a társadalomban. Mária azt az Istent magasztalja, aki „hatalmas dolgot cselekedett karjával.” – Mi ez a hatalmas dolog? Isten két irányú cselekvése. Ledöntés, megalázás, illetve felemelés, felmagasztalás. Az egyik: „szétszórta a szívük szándékában felfuvalkodottakat”, „hatalmasokat döntött le trónjukról”, „és bővelkedőket küldött üres kézzel”. Látni kell testvérek, hogy mivel ütközik itt össze Isten ereje, karja. Az emberi ranggal, az emberi gőggel, az emberi önteltséggel. Politikai, társadalmi, gazdasági igazságtalansággal. Minden társadalomban kell, hogy legyenek hatalommal bírók, minden társadalomban vannak tehetősek és kevésbé jómódúak. Nem ez a baj. Az a probléma, mikor a hatalom és a gazdagság mögött felfuvalkodottság van. Büszkeség, gőg, önteltség. Mert a hatalommal lehet jól élni, de hogyan él vele aki önmaga körül forog? Kegyetlenül, erőszakosan, elnyomó módon. A vagyonnal is lehet jól élni, de hogyan él vele, aki felfuvalkodott? Aki, mint egy magát felfújó béka: önelégült. Közömbös, érzéketlen, önző. Isten karja, ereje ezzel a büszkeséggel ütközik össze.
Gondoljatok bele: nincs és nem is lesz még egy olyan szerep a világtörténelemben, mint Máriáé. Emelhet-e Isten magasabbra valakit, annál, mint hogy az Ő Fia rajta keresztül érkezik el ebbe a világba? Hol vannak ehhez a méltósághoz képest a saját magukat kitüntető császárok, királyok, hadvezérek? És Mária mégis alázatos marad, és alázatosan ujjong a Hatalmas Isten előtt. Mert az Úr a hatalmas és nem az ember! Isten, és nem Mária! A büszke az, aki a szíve szándékaiban, a képzeletében, az önmaga szemében magasan van, Istent nem ismeri, másokat pedig lenéz.
Persze erre rögtön életbe lép bennünk a hárító mechanizmus. Nem, ez nem én vagyok. De igen, ezek mi vagyunk, ha vannak emberek, akiket lenézünk. Ehhez nem kell a csúcson lenni, elég a magunk szintjén kigúnyolni, lenézni, megvetni másokat. Akkor bizony büszke, öntelt vagyok. A büszkével az a baj, hogy mindent amit elért, magának tulajdonít, s ezért nincs szüksége Istenre. A felfuvalkodott megveti Istent, ezért megy szembe vele Isten karja, ereje. Szétszórja, ledönti, üres kézzel küldi el őket.
Mit tesz Isten a másik oldalon, a másik kezével? „Megalázottakat emelt fel”, „éhezőket látott el javakkal”. A nyomorultat felemeli, magához öleli. Amiről Mária énekel, az Isten világot kormányzó munkája. Amiről ez a fiatal, névtelen leány szól, az Isten igazságának érvényre jutása a történelemben. Látjátok Isten nemcsak az ember személyes, egzisztenciális koordináta rendszerében cselekvő Úr, hanem a világtörténelem színpadán is. Amiről Mária dalol, az a mindennapokban itt van körülöttünk. Hatalom, gazdagság, szegénység. Az örömhír ebbe a világba is elérkezik. Lesz akit ledönt, lesz, akit felemel. Ez az evangélium szélessége. Mária abban örvendezik, hogy az egész társadalomban fel fogja emelni Isten a nyomorultakat! S Jézus ezt tanította is. A gazdagok ítéletét és a szegények boldogságát. Persze mondhatnánk, ez utópia. Ilyet csak a kommunista forradalmak tűztek zászlajukra. Nem volt még olyan társadalom, ahol ez megvalósult volna. Ahol a hatalmasok ne hatalmaskodtak volna, s ahol a gazdagok ne a saját profit éhségük szerint bántak volna a javakkal és az emberekkel. Ám amiről Lukács az első könyvében, az evangéliumában ír, az gyakran a másodikban, az Apostolok Cselekedeteiben valósul meg! Hallgassuk csak meg, hogyan fogalmaz az első keresztyén gyülekezetről: „Nem volt közöttük egyetlen szűkölködő sem, mert akiknek földjük volt...” (Ap. Csel. 4,34.) Értitek? Ott ez megvalósult, egy gyülekezetben valósult meg! Látjátok az evangélium feje tetejére állítja a világ értékrendjét. A büszke még több hatalmat, pozíciót, alattvalót akar, a gazdag még nagyobb vagyont, nagyobb házat, újabb kocsit, egzotikusabb utazást akar, de akiben az a Lélek, Isten Lelke van, aki Máriában volt, az együtt érző, az adakozó, az irgalmas, annak Istennel együtt dobban a szíve. Azzal aki megalázottakat emel fel, s aki éhezőket lát el javakkal.
Mit jelent ez nekünk? Hogyan érint ez minket? Hogyan bánunk a hatalommal? Munkahelyen, ahol deklaráltak a hierarchikus viszonyok. Vagy egy olyan közösségben, ahol lehet, hogy nincs pozícióm, de adnak a szavamra, befolyásom van. Hogyan élek vele? Másokat támogatok, segítek, felemelek? Vagy mások letaposására használom, hogy én emelkedjek magasabbra? S mi van a vagyonunkkal? Az evangélium nem kerüli el a pénztárcánkat. Akinek több van, mire használja a többet? Több élményre, több kényelemre, több luxusra? S ez mivel jár? Több elkülönülés, több lenézés, több megvetés. Ha tényleg magasztalja a mi lelkünk is azt az Urat, aki éhezőket lakat jól, aki megalázottakat emel fel, akkor abból könyörületes szív fakad. Olyan, amelyik abból a bőségből, amit nála helyezett el az Úr, rendszeresen, örömmel és jó szívvel ad. Akkor nem 8-10 db, cipősdoboz gyűlik össze egy karácsonykor Budapest XII. kerületében, hanem 50, vagy akár 100. Sokan úgy hisszük, hogy nekünk nincs bőségünk, de van. Annak is, aki nem milliomos. Hogyan használjuk az autónkat, az otthonunkat, az időnket? Nemcsak a pénztárcánkat lehet megnyitni mások előtt. A gyülekezet közösségben millió módon lehet szolgálni azokat, akiknek kevesebb van. Még ha diák vagy, s csak zsebpénzed van, akkor is el lehet kezdeni kicsiben. Ha már nyugdíjas vagy, ne mondd, hogy nincs időd. Arra van, ami fontos neked. Ha családos vagy ne mondd, hogy nem szolgálhatsz az otthonoddal, a kocsiddal néha másokat! Tudjátok miért nem hirdetjük az idős testvérek templomba szállításának ügyét már régóta? Nem azért, mert megoldódott, hanem mert hónapok alatt senki se jelentkezett rá, s mi restelltük! És akiknek két autójuk is van, nem érnek rá. Akinek pedig alig futja betevőre is, taxit fizet, hogy itt lehessen és más időst is hozhasson! Ha az evangélium személyessége, mélysége nem talált még meg, akkor nem fogod érezni a szélességét sem. Akkor csak átmeneti akciókkal fogod a gyülekezetet, Krisztust szolgálni, akkor csak alkalmankénti nekibuzdulással fogod a kevesebbel rendelkezőket felkarolni, s ha már túl sok áldozatot, túl sok időt, túl sok kényelmet kell adni érte, akkor köszönöd szépen és lemondasz, kilépsz, abbahagyod. Isten azonban akkor örül, ha ad. Öröme van abban, hogy jóllakatja az éhezőt, s felemeli a megalázottat. Ezért nekünk is akkor lesz örömünk, ha azt tesszük, amit Ő tesz. Ha valaki azt mondja, hogy én a személyes életemben megtapasztaltam Isten szabadító, bűnbocsátó voltát, de nehogy már a befolyásom, a pénzem, az időm dolgaiba is beleszóljon! Ezt hagyjuk inkább! Ebből nem lesz olyan igazi, túláradó adventi öröm, mint amilyen öröme lett Máriának.
3./ De mi az evangélium hosszúsága? Ha megfigyeljük, Mária mindarról amiről eddig szó volt múlt időben beszélt. Hogy lehet ez? Hiszen Isten mind a mai napig számtalan gonosz hatalmat a helyén hagyott, rengeteg megalázottat nem emelt fel, ma is van egy csomó éhező a földön. Hogyan énekelhet akkor ezekről múlt időben? Úgy, hogy itt Mária az ószövetségi zsoltárok és próféciák világában megszokott módon, múlt időben beszél arról, ami a jövőben fog bekövetkezni. Olyan bizonyos Isten ígéreteinek a beteljesülését illetően, hogy múlt időben beszél a jövőről! Hitben látja előre azt, amit az Úr még meg fog cselekedni. „Felkarolta szolgáját Izraelt, hogy megemlékezzék irgalmáról...” (Luk. 1,55.) Mária visszanéz a múltba, de rögtön előre is tekint a jövőbe. Ábrahámtól eljut az örökkévalóságig. De miért fontos ez? Lehet, hogy azt gondolod, mi közöm hozzá? Ez csak valamilyen teológiai érdekesség. Pedig ez hallatlanul fontos. Mert a megtapasztalás szintjén ebben a világban az evangéliumból mindig csak rész szerint kapunk. De hitbeli bizonyosság szintjén a szabadítás teljességére kell néznünk.
Gondoljunk csak Máriára. A hatalmasokat ledöntő, és a nyomorultakat felemelő Istenről énekel - hitben. S mi történik pár hónap múlva? Az akkori világ ura, Augustus császár kiad egy kegyetlen rendeletet a népszámlálásról, s így a kilencedik hónapban lévő Mária és jegyese József hosszú vándorút után megérkezik Betlehembe. Ám ott nem a gőgöst, a büszkét küldik el üres kézzel, hanem az Úr alázatos szolgálóleányát. Máriát. Nincs hely sehol, menjetek ahová tudtok! Amikor pedig megszületik a gyermek, ott egy másik uralkodó, az öntelt, felfuvalkodott kiskirály, akinek a véres keze elől menekülniük kell Egyiptomba. Aztán eljön a legnehezebb Mária életében később, amikor ezt a fiút, Jézust a kereszten kell látnia. Nem a hatalmaskodók dőlnek le trónjukról, hanem Isten a saját Fiát hagyja meghalni? Hogyan lehet ez? És még később, mikor megindul az üldözés az ellen a jeruzsálemi keresztyének ellen, amelynek Mária is a tagja, azt olvassuk, hogy szétszóródtak a gyülekezet tagjai az üldöztetés miatt. Kiket szór szét Isten? A szívük szándékában felfuvalkodottakat? Hogyan van ez? Mégsem az történik, amit Isten akar? Nem. Hanem úgy, hogy Mária, Jézus, az apostolok, az első gyülekezet tagjai ismerték az evangélium hosszúságát. Azt, hogy amit Isten elkezdett Ábrahámban, azt egy napon be fogja teljesíteni. Az Ő országa megy, halad előre az időben az örökkévalóságig feltartóztathatatlanul. És ők ezt a hitbeli bizonyosság szintjén előre látták. S itt érkezünk meg testvérek az egyházhoz! Nem a reformátushoz, nem a katolikushoz, nem az ortodoxhoz, hanem az egyetemeshez. Itt érkezünk meg a kiválasztottak közösségéhez. Ahhoz, amelyiknek a kezdetén Ábrahám áll, s amelyiknek a vége az örökkévalóságba torkollik. Ahhoz, amelyiknek te is, én is a tagjai vagyunk, lehetünk, ha az evangélium beléphet az életünkbe. Ha engedjük, hogy akár az életünk legszemélyesebb mélységeiben utolérjen és őszinte feltárulkozásra indítson, ha kérjük, hogy a társadalmi igazságosság vonatkozásában - a hatalomhoz, pénzhez való viszonyunkban - megtérésre hívjon, és ha várjuk, hogy Isten országának, az egyháznak a jövőjét illetően adventi reménységet gyújthasson a szívünkben!
Ennek az éneknek akkor lehetünk a részesei, ha énekeljük, ha imádkozzuk Máriával együtt mi is az Istent magasztaló Magnificatot. Így legyen! Ámen.