2015.11.29.

Zakariás éneke

Lekció: Lukács 1,67-79.

Textus: Lukács 1,68-69+78-79.

Svábhegy


Különös dolog az kedves testvérek, kedves gyülekezet, hogy a Biblia szereplőinek életében milyen meg­ha­tá­ro­zó sze­repe volt az éneknek. Alig van olyan bibliai könyv amelyben ne lenne valamilyen Istent áldó, dicsérő ének, le­gyen szó akár történeti, akár prófétai, akár tanítói jellegű iratról. Sőt egy kü­lön könyv is van a Szentírásban, amely csak énekelt imádsá­gokat és hitvallásokat tartalmaz, a Zsoltárok könyve. Mind az Ó, mind az Újszövetség tele van te­hát énekekkel. Igaz a kot­táit, a dallamait nem tudjuk már ezeknek az ősi énekeknek, de maguk a szövegek is olyan gyö­nyörűek, olyan magaszto­sak, hogy átizzik rajtuk az Isten dicsőítő, Istent magasztaló emberi lélek.

Lukács evangéliumának elejét, az első század énekes­könyvének is lehet nevezni, hiszen a négy evangélium kö­zül itt énekelnek a legtöbbet. Amint hallottuk a lekcióban, énekel Zakariás pap, Keresztelő János apja, de énekel Má­ria, és éne­kelnek Betlehem mezején az angyalok, de szép búcsúéneket mond az öreg Simeon is. Később az ó-egy­ház liturgiájában latin kezdő szavaik alapján emlegették ezeket az énekeket. Valójában persze a Biblia nem mondja, sem Zakariás­ról, sem Máriáról, sem Simeonról, sem az angyalokról, hogy énekelnek, csak annyit, hogy áldják az U­rat! Mégsem tudjuk másképpen elképzelni ezeket a szavakat, mint szívből fakadó, Istent dicsőítő és magasztaló ének­lést. Elképzelhetetlen, hogy Zakariás száraz és unott hangon adta volna elő mindazt, amit elmondott. Senki sem gon­dol­ja, hogy az angyali seregek fa­arccal mondták volna fel a leckét karácsony éjjelén.

Igen, énekkel magasztalta Mária az Urat, amikor Er­zsébet házában megbizonyosodott arról, hogy valóban a vi­lág Megváltóját hordja a szíve alatt. Zakariás hálás szívvel áldot­ta Istent, amikor megszületett a fia, János, és amikor meg­nyílt az addig néma ajka. Simeon pedig egészen személyes és mé­gis egészen egyetemes érvényű énekben pró­fé­tált a Messiás­ról, amikor kézbe vette a csecsemő Jézust negyven napos ko­rában a templomban.

De így van ez a mi esetünkben is. Életünk jeles esemé­nyeihez, különösen is nagyobb családi és egyházi ün­ne­pe­ink­hez hozzátartozik az ének. Adventben ez fokozottan is igaz. Még akkor is, ha profanizáljuk a karácsonyi éne­ke­in­ket. Hi­szen nincs olyan üzlet, piac, bevásárló központ, ahol mostan­tól négy héten át ne szólna a hangszórókból min­den­féle kará­csonyhoz kapcsolódó ének, legalábbis amíg a más vallásúa­kat nem sérti ez. S alig van talán olyan otthon, o­lyan lakás, a­hol karácsony este ne énekelnének az emberek, vagy legaláb­bis ne szólna valamiféle karácsonyi mu­zsi­ka. Legyen hát szó ma, és a következő adventi vasárnapo­kon közöttünk ezekről a Lukács evangéliuma elején ta­lál­ható é­nekekről. Először Zakariás énekéről, amelyet az első szavá­nak latin fordításáról az ó-egyházi hagyomány Be­ne­dic­tus­ként, áldásként ismer.

Az evangélium elejéről tudjuk, hogy Zakariás és Erzsé­bet, - az öregedő papi házaspár - eltemetett re­mény­sé­gek után kapott ígéretet az Úrtól, hogy fiúgyermekük fog születni, aki próféta lesz, a Messiás előfutára. A jeruzsálemi temp­lomban hallott, gyermekkel kapcsolatos ígéretek azonban annyira megzavarták az idős pap szívét, hogy ké­tel­ke­dő hitetlenségbe zuhant. Isten pedig némasággal büntette őt, amely alól csak a gyermek születése után szabadulhatott fel. Első megnyilatko­zása tehát ez a magasztaló ének volt.

1./ Ehhez kapcsolódik testvérek az első üzenete a mai Igének, mégpedig, hogy a Szentlélek az, aki felsza­ba­dít az Istent dicsőítő énekre! A megelőző rész 64. versében ezt ol­vassuk: És egyszerre csak megnyílt Zakariás szá­ja, megol­dódott a nyelve...” (Lukács 1:64.) – Zakariás a megoldódott nyelvével magasztalni kezdi Istent a fia névadó ün­nepségén. Tegyük fel a kérdést: vajon, ha Zakariás nem írta volna a vi­asztáblára, hogy „János a neve”, akkor is meg­nyílt volna a szája? Én azt hiszem, hogy igen. Hiszen az Úr nem kötötte i­lyen feltételhez a gyógyulását. De mennyi­vel hitelesebb így a változás, hogy amint megnyílik a szája, azonnal Istent kezdi el áldani! Apja Zakariás meg­telt Szentlélekkel, és így prófé­tált: Áldott az Úr, Izráel Istene...” (Lukács 1,67-68.) És elkez­dődik ez a gyönyörű hit­vallás a mindenható Istenről, az Ő né­péről, és arról a váltságról, amit a Messiás Jézus Krisztusban készített. Megtelt Szent­lélekkel. Nem azért kezdett zsoltáré­neklésbe, mert tapasztalt papként tudta, hogy ezt így illik csi­nálni. Nem a­zért, hogy a névadási ünnepere egybesereglett családtagokat elkápráztassa valami megható kegyes liturgikus darabbal. Nem is azért, hogy magát szórakoztassa. Ő azért é­nekel, mert Isten Lelke indítja erre!

Istent dicsőítő éneket lehet persze másként is – külső nyomás hatására, mert a szüleim rám parancsoltak, - bel­ső megfelelési kényszerből, nehogy megszóljanak mások, - vagy szereplési, feltűnési vágyból is – énekelni, dünnyög­ni, dudo­rászni. Együtt, kórusban, kézben tartott kottával. De spontán módon, nem előre megírt szöveg szerint, szó­ló­ban, - azt nem nagyon. Márpedig Zakariás, az öregember ezt teszi, mert nem tud mást tenni. Mert megtelik a szíve Szent­lélekkel, és az túl­csordul rajta. Isten nem félig-meddig, csak egy ujjnyira, spó­rolósan tölti meg az ember szívét a ma­ga örömével, hálájával - ahogy mi szoktuk kínálni a legdrágább italainkat másoknak - hanem csordultig. Dávid így vall erről a 23. zsoltárban: „Asztalt terítesz nekem ellenségeim szeme láttára. Megkened fejemet olajjal, csordultig van poharam.” Pál apostol pedig a korintusiaknak ezt írja: második levelében: „Nagy a bizal­mam irántatok, sok di­cse­kedni valóm van veletek, tele va­gyok vigasztalódással, minden nyomorúságom ellenére csor­dultig vagyok öröm­mel.”

Innen a szószékről olyan sokszor látjuk mi lelkészek, hogy mennyien vannak, akik egyáltalán nem énekelnek az is­tentiszteleteken. Vannak, akik a rossz hangjukra hivatkoznak, mások arra, hogy nem ismerik az adott éneket, s o­lya­nok is a­kadnak, akik talán rangon alulinak érzik, hogy ők mások előtt ilyen módon megnyilvánuljanak. Sokféle o­ka lehet ennek, ám ha valakinek Isten Lelke tölti be a szívét, az nem tudni nem é­nekelni. Abból túl fog csordulni a há­la, az öröm, a magaszta­lás. Zakariás tele volt Isten élménnyel, hiszen Gábriel angyal az Úr megjelent neki a templom­ban és az Úr szavát hirdette, aztán pedig a szeme láttára valósult meg a csoda, meddő, idős felesége gyermeket várt. Rá­adásul Isten büntetése, a némaság is bekövetkezett. Aztán eljött a szülés napja, majd a családi ö­römünnep, a névadó al­kalma. De ő nem tud megszólalni ez idő alatt. Tele van már feszültséggel, szent izgalommal, mon­danivalóval, s szin­te kirobban belőle ez az ének! Mert akinek volt, vagy újra meg újra van Istennel való találkozás élménye, az nem tud dünnyögni, dudorászni, az orra alatt motyogni, az énekelni fog! Advent mindig annak a lehetősége testvérek, hogy megteljünk mi is Szentlélekkel. Úgy, ahogy ez Zakari­ással is történt. Isten-élményeinket felelevenítve, a velünk tett jótéteményeit végiggondolva, gondviselő jóságáért hálát ad­va, s ami a legfontosabb imádságban és Igéje olva­sá­sá­ban el­mélyedve hiszem, hogy mi is eljuthatunk oda, hogy egyszer csak elkezdjük Őt tiszta szívből áldani, ma­gasz­tal­ni, dicsőíte­ni! S ez nem a mi erőlködésünk, hanem a Szentlélek munkája lesz.

2./ A második fontos üzenete Igénknek, hogy a Szent­lélek az, aki rávezeti Zakariást, hogy miről hall­gas­son! Is­ten Lelke ugyanis nemcsak arra tanítja meg az embert, hogy mikor és miről szóljon, ha bizonyságot kell tennie hi­téről, ha­nem arra is, hogy miről hallgasson! Mert a legfeltűnőbb do­log ami ennek az éneknek az elolvasása során el­ső­re is feltűn­het nekünk, az az, amiről Zakariás nem szólt. Nem kellene természetesnek tartanunk, ha ez a késő vén­sé­gére gyermekkel megáldott ember, kicsiny fiába annyira belefeledkezett volna, hogy csak felette tudott volna uj­jon­ga­ni? Nem kellene megér­tenünk, ha Zakariás arról énekelt volna, hogy most már volt értelme az életének, mert meg­szü­letett az, akire végső megfá­radása idején mellette áll majd, s akire annyi, de annyi éven át várt?

De Zakariás nem is a rokonokat teremti le, hogy miért nem hittek Erzsébetnek, nem a templomi élményeit kez­di me­sélni, amelyeket már kilenc hónapja hordozott magában, sőt nem is a megszületett gyermek bájosságát, ara­nyos voltát di­cséri, hanem Istent! Zakariás nem a saját maga öröméről be­szél, pedig lett volna rá oka, hanem a nép e­gé­szének az örö­méről, amelyet nem is az ő fia, hanem az a másik fiú, Mária gyermeke szerez majd a halál ár­nyé­kában la­kozóknak. Mi természetesnek tartanánk, ha ez a himnusz a fiáról szólna. Ő az egyetlen gyermeke, öregségére kapta. Is­teni ígéret teljese­dett be benne. Pontról-pontra, minden úgy, ahogy az angyal megmondta. Teljesen érthető lenne, ha az­zal volna tele, hogy mi lesz a gyermekből. Kiderül azonban: nem azzal van tele. Ő a szabadító Isten szeretetével, a Mes­siás érkeztével van te­le. S azt szinte csak mellékesen említi meg, hogy ennek a Messiásnak lesz majd útkészítője az ő gyermeke, mert az ő é­letében továbbra sem a gyermeke lesz a központi személy, hanem Isten, aki adta őt, a nép, akihez küldi őt, a szabadító Messiás, akit hirdetni fog, s az a szabadulás, amit Jézus hoz. A prófécia 12 versében tízből meg sem említi a fiát! Zakariás Szentlélekkel van tele, ezért nem maga, nem a gyermeke, még csak nem is a saját hit­él­ményei körül forog, hanem Isten lénye körül!

Olyan jó lenne idén adventkor Isten Lelke által megta­nulni nekünk is a hallgatás művészetét. Átvenni az Is­ten­re és egymásra figyelő csend áldásait. Azt amikor szánunk időt le­ülni Bibliát olvasni, sőt tanulmányozni, amikor szá­nunk időt egy esetleg nehezebb, komolyabb odafigyelést igénylő lelki könyvet elolvasni, amikor szánunk időt el­mé­lyedni az imád­ságban, és amikor szánunk időt leülni egymás mellé, és meg­hallgatni a másikat. A házastársat, a gyer­meket, a szülőt, a ba­rátot. Olyan ritkán tudunk év közben elegendő időt teremteni az ilyen csendekre. Amikor nem mi beszélünk, amikor nem a magunk okosságait szajkózzuk egymásnak, amikor nem a sa­ját örömeink és szen­ve­dé­seink körül forgunk. Ha a Szentlélek munkálkodhat bennünk, ha őszintén kérjük ezt, akkor az idei advent során mi is átélhetjük, hogy mennyi áldás: öröm, bé­kesség, megértés származhat abból, ha megtanulunk Tőle va­ló módon hall­gat­ni. Hallgatni amikor kell az érdemeinkről, a sikereinkről, a múltunkról, az emlékeinkről, önmagunkról. És csak ha a Lélek indít, akkor beszélni arról, amit Ő elvégezhe­tett a mi életünkben.

3./ S végül arról, hogy mit mondatott el a Szentlélek Zakariással. Konkrétan miért is áldotta az Urat ez az idős pap ebben az énekben? – Mindenekelőtt a már megtörtént, végbement szabadításért. Így hallottuk ezt: „Áldott az Úr, Iz­ráel Istene… (Lk. 1,68-70.) Nem tudom feltűnt-e az nekünk testvérek, hogy Zakariás egész énekében múlt időt hasz­nál? „Meglátogatta, megváltotta, támasztott, kijelentette”. Hogy lehet ez? Hiszen a szabadító Jézus, akkor még csak egy há­rom hónapos kicsiny magzat volt Mária méhében! Csakhogy ő hitben látta, előre látta ezt a megváltást. Mert ha az Isten í­gérete ilyen valóságosan beteljesedett az ő gyermeke megszü­letésével, akkor ugyanilyen valósá­go­san be fog teljesedni a Máriának tett ígéret annak a másik gyermeknek a születése­ kor is! Isten szabadítása ugyanis nem Jézus halálával, de még csak nem is a születésével vette kezdetét, hanem jóval koráb­ban, számunkra fel­fog­ha­tat­la­nul hamarabb. Még a teremtés, azaz a tér és az idő kezdete előtt. Már akkor, - ha lehet itt egyáltalán ezt a kifejezést hasz­nálni - eldőlt a világ és az em­beriség megváltásának ügye. Pál apostol ugyanis ezt írja az e­fézusi levél első ré­szé­ben: „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja...” (Efézus 1,3-4.) Ravasz László így írja: Isten bölcs tanács­vég­zésben, az örökkévalóságban eldőlt ez a kér­dés. A Szentháromság második személye, a Fiúisten ezt a ter­vet vitte vég­hez a názáreti Jézusban, térben és időben. Zakari­ás ebből a csodálatos titokból sejt, érez meg valamit a Lélek által ami­kor a már végbement szabadításról beszél.

Testvérek mi már időben is a nagy szabadítás, az Úr Jé­zus halála és feltámadása után élünk. Számunkra a gol­go­tai kereszt és az üres húsvéti sír már történelmi tény. De vajon látjuk-e hitben előre tekintve a mi teljes megvál­tá­sunk­nak a valóságát ugyanolyan szilárd bizonyossággal, ahogyan Zaka­riás látta a Messiás általi szabadulást előre? Mi­re gondolok? Arra, hogy az advent nemcsak annak az időszaka, amikor mi visszatekintünk Jézus születésének ide­jé­re, hanem amikor e­lőre is kell néznünk a második adventre, az Ő második eljö­vetelére. Amikor már nem védtelen cse­csemőként érkezik el erre a világra, hanem teljhatalmú Úrként, ítélni élőket és hol­takat. Amikor valóra válik majd az, hogy akik a Krisztusban hunytak el, és akik akkor majd Benne hisznek, azok megkapva új, dicsőséges, mennyei tes­tüket örökre Megváltójukkal lesz­nek az új teremtésben. Vajon mi is rendelkezünk-e olyan biz­tos reménységgel, mint Zakariás? Hogyan is ír erről Pál a ró­mai levélben? Hiszen tudjuk, hogy az egész teremtett világ...” (Rm 8,22-23.)

De Zakariás áldotta az Urat a szabadítás következmé­nyéért is. Így hallottuk ezt: „és megadja nekünk, hogy el­len­ségeink kezéből megszabadulva...” (Lukács 1,74-75.) Az ó­szövetségi kegyes hívők, akik nem képmutató, farizeusi mó­don értelmezték és alkalmazták a törvényt nemcsak azért sze­rettek volna megszabadulni a római uralomtól, hogy po­litika­ilag elnyerjék a függetlenséget, hanem azért, hogy Istennek tetsző, neki szentelt vallásos életük ne ütközzön sem­milyen akadályba. A megváltás célja nem az, hogy az Úr által meglá­togatott nép élvezze a kiváltságos hívők sza­bad­ságát, hanem az, hogy egész életével Istennek szolgáljon! Olyan szépen fo­galmazta meg ezt Zakariás: hogy „szent­ségben és igazságban őelőtte éljünk életünk minden napján.”

Az egzisztenciális homályban, hogy tudniillik mit kezd­jünk az életünkkel azon túl, hogy megszületünk, fel­nö­vünk, tanulunk, dolgozunk, családot alapítunk, otthont teremtünk, megöregszünk és meghalunk, Zakariás bátran vall­ja: az éle­tünk célja, hogy Isten előtt éljünk, őt szolgáljuk. Mindez pe­dig legyen – és lehet! – félelem nélkül. Mert nem az Istentől való félelemből fakad a szentségben és igazságban élt élet gyönyörű és megelégítő programja, hanem ép­pen a félelmek­ből való szabadságból. Amikor Krisztus fénye és melegsége beragyog az életünkbe, szétolvad bennünk a félelmek sötétsé­ge és hidegsége. Leomlanak a legkülönbözőbb aggodalmak, rémképek, jogos vagy jogtalan szoron­gá­sok bénító bilincsei. Zakariás azt hirdeti, hogy Jézus világossága felragyog azok­nak, akik „a halál árnyékában la­koz­nak”. Azaz Ő leoldja a halálfélelem kötelékeit is. A félelmektől felszabadult ember pedig bátran és örömmel adja oda magát arra, hogy Istent szolgálja. Ez a szolgálat nem azt jelenti, hogy lelkipásztorok, misszionáriusok leszünk, még csak nem is arról van itt szó, hogy milyen feladatokat, szolgálatokat látunk el a gyüleke­zetben. Zakariás arról be­szél, hogy a félelmektől felszabadult ember egész életére úgy tekint, mint amit Istenért és Istennel szentségben és igaz­ságban, tisztaságra és józanságra töreked­ve él.

S mivel ez az idős pap nem volt képmutató, áldotta, di­csérte az Urat a megszületett gyermekért is! Jánosért, aki­nek az lesz majd a küldetése, hogy a Magasságos előtt járjon és a népnek a bűnbocsánatot hirdetve megtanítsa az üd­vösség is­meretét, ezáltal „ráigazítsa lábunkat a békesség útjára”. Mert a Messiás megbékít Istennel és egymással. Jé­zus azért jött, hogy - képletesen szólva - lábainkat leemelje a harag és a vi­szály útjáról, és mintegy kézen fogva rá­ve­zessen arra az útra, amit nélküle nem találunk meg. Ő békít meg Istennel és Ő békít meg a másik emberrel. Zakariás a­zért hálás Istennek a gyermekért, mert ezt a küldetést fogja végezni, s ezt ő látja e­lőre. Nem lehet nagyobb boldogság egy hívő szülő számára, mint az, ha tudja, hogy gyermeke Isten gyermeke is lesz egy­szer, és az Ő küldetésében járva ta­lálhatja meg élete értelmét. – Bárcsak mi is olyan szülők, nagyszülők lehetnénk már most, vagy majd amikor Isten megadja nekünk, hogy gyer­mekeink, unokáink boldogságát ne anyagi biztonságban, nem sikeres karrierben, ne fizikai egészségben lássuk és ke­ressük, hanem a legnagyobb jóban, abban hogy ők is a Magasságos prófétái, azaz követői és szavának továbbadói le­gyenek, ami­kor felnőnek!

Zakariás tehát énekelt. Istent dicsőítette, áldotta és ma­gasztalta a családtagjai, barátai füle hallatára. Hiszen a­hol va­laki ennyi áldást kap, ennyi csodát él át, ott nem lehet némá­nak maradni, ott beszélni kell! S kinek tegyen bi­zony­ságot az ilyen ember, ha nem a rokonainak és az ismerőseinek?! Aki­ket a legjobban szeret, akik a legtöbbet je­len­tik neki, és aki­ket a legkevésbé szeretné, ha elvesznének és nem üdvözülné­nek! Testvérek, az a legszebb lehetősé­günk, s sokszor bizony a legnehezebb küldetésünk is, hogy mi, akik hallgatjuk, és – gondolom – olvassuk is az igét, hogy mi, akik imádkozunk, és – gondolom – közben is járunk szeretteinkért, beszéljünk is nekik Istenről. Nem ma­gunk­ról, nem a saját örömeinkről, hanem az Ő kegyelméről, szeretetéről! Nem kell ehhez nem­hogy teológiát, de még csak retorikát sem tanulni, hiszen „a­mivel csordultig van a szív, azt szólja a száj”! Ha a mi szí­vünk is megtelik Szent­lé­lekkel, éppúgy, mint Zakariás szíve, akkor a Szentlélek nekünk is szánkba adja majd a megfelelő szavakat, és ne­künk is megmutatja, hogy mikor van itt az al­kalmas idő.

Vajon megnyílt-e már ilyen értelemben a mi szánk? És vajon megnyílt-e már a szívünk? Mert hitvalló csak az le­het, akinek van már hite. Mi úgy születünk erre a világra, hogy ez a hit nem a miénk, mert nem ismerjük Istent. Ezt a­jándékba kaphatjuk Tőle, miközben nyitott szívvel hallgatjuk az Ő Igé­jét, vagy amikor őszintén kérjük tőle imád­ság­ban a Szentlel­ket. Ő pedig készséggel ad nekünk élő hitet. Bennünk is meg­születhet a Krisztus. Képzeld csak el, mi­cso­da ajándék lenne ez számodra és a körülötted élők számára! Rajtad keresztül Ő szólna: vigasztalna, intene, taná­csol­na és szeretne másokat! Képzeld csak el! Élnél többé nem te, hanem élne benned a Krisztus! Hihetetlen, nem? Mint ahogy Zakariásnak is hihe­tetlen volt, hogy egyszer gyermeke szülessen. És mégis bekö­vetkezett! Mégis meg­tör­tént! Mégis kezébe vehette a kis Já­nost! Mert az Istennek semmi sem lehetetlen! Még az sem, hogy mi is képesek le­szünk a bennünk megszületett Krisztust hitvalló módon felmutatni másoknak: jó cselekedetekkel, az Ő akaratának va­ló engedelmességgel, bátor, hiteles róla szóló bizonyságtétellel, - dicsőítő énekszóval! Így legyen! Ámen.