2015.11.29.
Zakariás éneke
Lekció: Lukács 1,67-79.
Textus: Lukács 1,68-69+78-79.
Svábhegy
Különös dolog az kedves testvérek, kedves gyülekezet, hogy a Biblia szereplőinek életében milyen meghatározó szerepe volt az éneknek. Alig van olyan bibliai könyv amelyben ne lenne valamilyen Istent áldó, dicsérő ének, legyen szó akár történeti, akár prófétai, akár tanítói jellegű iratról. Sőt egy külön könyv is van a Szentírásban, amely csak énekelt imádságokat és hitvallásokat tartalmaz, a Zsoltárok könyve. Mind az Ó, mind az Újszövetség tele van tehát énekekkel. Igaz a kottáit, a dallamait nem tudjuk már ezeknek az ősi énekeknek, de maguk a szövegek is olyan gyönyörűek, olyan magasztosak, hogy átizzik rajtuk az Isten dicsőítő, Istent magasztaló emberi lélek.
Lukács evangéliumának elejét, az első század énekeskönyvének is lehet nevezni, hiszen a négy evangélium közül itt énekelnek a legtöbbet. Amint hallottuk a lekcióban, énekel Zakariás pap, Keresztelő János apja, de énekel Mária, és énekelnek Betlehem mezején az angyalok, de szép búcsúéneket mond az öreg Simeon is. Később az ó-egyház liturgiájában latin kezdő szavaik alapján emlegették ezeket az énekeket. Valójában persze a Biblia nem mondja, sem Zakariásról, sem Máriáról, sem Simeonról, sem az angyalokról, hogy énekelnek, csak annyit, hogy áldják az Urat! Mégsem tudjuk másképpen elképzelni ezeket a szavakat, mint szívből fakadó, Istent dicsőítő és magasztaló éneklést. Elképzelhetetlen, hogy Zakariás száraz és unott hangon adta volna elő mindazt, amit elmondott. Senki sem gondolja, hogy az angyali seregek faarccal mondták volna fel a leckét karácsony éjjelén.
Igen, énekkel magasztalta Mária az Urat, amikor Erzsébet házában megbizonyosodott arról, hogy valóban a világ Megváltóját hordja a szíve alatt. Zakariás hálás szívvel áldotta Istent, amikor megszületett a fia, János, és amikor megnyílt az addig néma ajka. Simeon pedig egészen személyes és mégis egészen egyetemes érvényű énekben prófétált a Messiásról, amikor kézbe vette a csecsemő Jézust negyven napos korában a templomban.
De így van ez a mi esetünkben is. Életünk jeles eseményeihez, különösen is nagyobb családi és egyházi ünnepeinkhez hozzátartozik az ének. Adventben ez fokozottan is igaz. Még akkor is, ha profanizáljuk a karácsonyi énekeinket. Hiszen nincs olyan üzlet, piac, bevásárló központ, ahol mostantól négy héten át ne szólna a hangszórókból mindenféle karácsonyhoz kapcsolódó ének, legalábbis amíg a más vallásúakat nem sérti ez. S alig van talán olyan otthon, olyan lakás, ahol karácsony este ne énekelnének az emberek, vagy legalábbis ne szólna valamiféle karácsonyi muzsika. Legyen hát szó ma, és a következő adventi vasárnapokon közöttünk ezekről a Lukács evangéliuma elején található énekekről. Először Zakariás énekéről, amelyet az első szavának latin fordításáról az ó-egyházi hagyomány Benedictusként, áldásként ismer.
Az evangélium elejéről tudjuk, hogy Zakariás és Erzsébet, - az öregedő papi házaspár - eltemetett reménységek után kapott ígéretet az Úrtól, hogy fiúgyermekük fog születni, aki próféta lesz, a Messiás előfutára. A jeruzsálemi templomban hallott, gyermekkel kapcsolatos ígéretek azonban annyira megzavarták az idős pap szívét, hogy kételkedő hitetlenségbe zuhant. Isten pedig némasággal büntette őt, amely alól csak a gyermek születése után szabadulhatott fel. Első megnyilatkozása tehát ez a magasztaló ének volt.
1./ Ehhez kapcsolódik testvérek az első üzenete a mai Igének, mégpedig, hogy a Szentlélek az, aki felszabadít az Istent dicsőítő énekre! A megelőző rész 64. versében ezt olvassuk: „És egyszerre csak megnyílt Zakariás szája, megoldódott a nyelve...” (Lukács 1:64.) – Zakariás a megoldódott nyelvével magasztalni kezdi Istent a fia névadó ünnepségén. Tegyük fel a kérdést: vajon, ha Zakariás nem írta volna a viasztáblára, hogy „János a neve”, akkor is megnyílt volna a szája? Én azt hiszem, hogy igen. Hiszen az Úr nem kötötte ilyen feltételhez a gyógyulását. De mennyivel hitelesebb így a változás, hogy amint megnyílik a szája, azonnal Istent kezdi el áldani! „Apja Zakariás megtelt Szentlélekkel, és így prófétált: Áldott az Úr, Izráel Istene...” (Lukács 1,67-68.) És elkezdődik ez a gyönyörű hitvallás a mindenható Istenről, az Ő népéről, és arról a váltságról, amit a Messiás Jézus Krisztusban készített. Megtelt Szentlélekkel. Nem azért kezdett zsoltáréneklésbe, mert tapasztalt papként tudta, hogy ezt így illik csinálni. Nem azért, hogy a névadási ünnepere egybesereglett családtagokat elkápráztassa valami megható kegyes liturgikus darabbal. Nem is azért, hogy magát szórakoztassa. Ő azért énekel, mert Isten Lelke indítja erre!
Istent dicsőítő éneket lehet persze másként is – külső nyomás hatására, mert a szüleim rám parancsoltak, - belső megfelelési kényszerből, nehogy megszóljanak mások, - vagy szereplési, feltűnési vágyból is – énekelni, dünnyögni, dudorászni. Együtt, kórusban, kézben tartott kottával. De spontán módon, nem előre megírt szöveg szerint, szólóban, - azt nem nagyon. Márpedig Zakariás, az öregember ezt teszi, mert nem tud mást tenni. Mert megtelik a szíve Szentlélekkel, és az túlcsordul rajta. Isten nem félig-meddig, csak egy ujjnyira, spórolósan tölti meg az ember szívét a maga örömével, hálájával - ahogy mi szoktuk kínálni a legdrágább italainkat másoknak - hanem csordultig. Dávid így vall erről a 23. zsoltárban: „Asztalt terítesz nekem ellenségeim szeme láttára. Megkened fejemet olajjal, csordultig van poharam.” Pál apostol pedig a korintusiaknak ezt írja: második levelében: „Nagy a bizalmam irántatok, sok dicsekedni valóm van veletek, tele vagyok vigasztalódással, minden nyomorúságom ellenére csordultig vagyok örömmel.”
Innen a szószékről olyan sokszor látjuk mi lelkészek, hogy mennyien vannak, akik egyáltalán nem énekelnek az istentiszteleteken. Vannak, akik a rossz hangjukra hivatkoznak, mások arra, hogy nem ismerik az adott éneket, s olyanok is akadnak, akik talán rangon alulinak érzik, hogy ők mások előtt ilyen módon megnyilvánuljanak. Sokféle oka lehet ennek, ám ha valakinek Isten Lelke tölti be a szívét, az nem tudni nem énekelni. Abból túl fog csordulni a hála, az öröm, a magasztalás. Zakariás tele volt Isten élménnyel, hiszen Gábriel angyal az Úr megjelent neki a templomban és az Úr szavát hirdette, aztán pedig a szeme láttára valósult meg a csoda, meddő, idős felesége gyermeket várt. Ráadásul Isten büntetése, a némaság is bekövetkezett. Aztán eljött a szülés napja, majd a családi örömünnep, a névadó alkalma. De ő nem tud megszólalni ez idő alatt. Tele van már feszültséggel, szent izgalommal, mondanivalóval, s szinte kirobban belőle ez az ének! Mert akinek volt, vagy újra meg újra van Istennel való találkozás élménye, az nem tud dünnyögni, dudorászni, az orra alatt motyogni, az énekelni fog! – Advent mindig annak a lehetősége testvérek, hogy megteljünk mi is Szentlélekkel. Úgy, ahogy ez Zakariással is történt. Isten-élményeinket felelevenítve, a velünk tett jótéteményeit végiggondolva, gondviselő jóságáért hálát adva, s ami a legfontosabb imádságban és Igéje olvasásában elmélyedve hiszem, hogy mi is eljuthatunk oda, hogy egyszer csak elkezdjük Őt tiszta szívből áldani, magasztalni, dicsőíteni! S ez nem a mi erőlködésünk, hanem a Szentlélek munkája lesz.
2./ A második fontos üzenete Igénknek, hogy a Szentlélek az, aki rávezeti Zakariást, hogy miről hallgasson! Isten Lelke ugyanis nemcsak arra tanítja meg az embert, hogy mikor és miről szóljon, ha bizonyságot kell tennie hitéről, hanem arra is, hogy miről hallgasson! Mert a legfeltűnőbb dolog ami ennek az éneknek az elolvasása során elsőre is feltűnhet nekünk, az az, amiről Zakariás nem szólt. – Nem kellene természetesnek tartanunk, ha ez a késő vénségére gyermekkel megáldott ember, kicsiny fiába annyira belefeledkezett volna, hogy csak felette tudott volna ujjongani? Nem kellene megértenünk, ha Zakariás arról énekelt volna, hogy most már volt értelme az életének, mert megszületett az, akire végső megfáradása idején mellette áll majd, s akire annyi, de annyi éven át várt?
De Zakariás nem is a rokonokat teremti le, hogy miért nem hittek Erzsébetnek, nem a templomi élményeit kezdi mesélni, amelyeket már kilenc hónapja hordozott magában, sőt nem is a megszületett gyermek bájosságát, aranyos voltát dicséri, hanem Istent! Zakariás nem a saját maga öröméről beszél, pedig lett volna rá oka, hanem a nép egészének az öröméről, amelyet nem is az ő fia, hanem az a másik fiú, Mária gyermeke szerez majd a halál árnyékában lakozóknak. Mi természetesnek tartanánk, ha ez a himnusz a fiáról szólna. Ő az egyetlen gyermeke, öregségére kapta. Isteni ígéret teljesedett be benne. Pontról-pontra, minden úgy, ahogy az angyal megmondta. Teljesen érthető lenne, ha azzal volna tele, hogy mi lesz a gyermekből. Kiderül azonban: nem azzal van tele. Ő a szabadító Isten szeretetével, a Messiás érkeztével van tele. S azt szinte csak mellékesen említi meg, hogy ennek a Messiásnak lesz majd útkészítője az ő gyermeke, mert az ő életében továbbra sem a gyermeke lesz a központi személy, hanem Isten, aki adta őt, a nép, akihez küldi őt, a szabadító Messiás, akit hirdetni fog, s az a szabadulás, amit Jézus hoz. A prófécia 12 versében tízből meg sem említi a fiát! Zakariás Szentlélekkel van tele, ezért nem maga, nem a gyermeke, még csak nem is a saját hitélményei körül forog, hanem Isten lénye körül!
Olyan jó lenne idén adventkor Isten Lelke által megtanulni nekünk is a hallgatás művészetét. Átvenni az Istenre és egymásra figyelő csend áldásait. Azt amikor szánunk időt leülni Bibliát olvasni, sőt tanulmányozni, amikor szánunk időt egy esetleg nehezebb, komolyabb odafigyelést igénylő lelki könyvet elolvasni, amikor szánunk időt elmélyedni az imádságban, és amikor szánunk időt leülni egymás mellé, és meghallgatni a másikat. A házastársat, a gyermeket, a szülőt, a barátot. Olyan ritkán tudunk év közben elegendő időt teremteni az ilyen csendekre. Amikor nem mi beszélünk, amikor nem a magunk okosságait szajkózzuk egymásnak, amikor nem a saját örömeink és szenvedéseink körül forgunk. Ha a Szentlélek munkálkodhat bennünk, ha őszintén kérjük ezt, akkor az idei advent során mi is átélhetjük, hogy mennyi áldás: öröm, békesség, megértés származhat abból, ha megtanulunk Tőle való módon hallgatni. Hallgatni amikor kell az érdemeinkről, a sikereinkről, a múltunkról, az emlékeinkről, önmagunkról. És csak ha a Lélek indít, akkor beszélni arról, amit Ő elvégezhetett a mi életünkben.
3./ S végül arról, hogy mit mondatott el a Szentlélek Zakariással. Konkrétan miért is áldotta az Urat ez az idős pap ebben az énekben? – Mindenekelőtt a már megtörtént, végbement szabadításért. Így hallottuk ezt: „Áldott az Úr, Izráel Istene… (Lk. 1,68-70.) Nem tudom feltűnt-e az nekünk testvérek, hogy Zakariás egész énekében múlt időt használ? „Meglátogatta, megváltotta, támasztott, kijelentette”. Hogy lehet ez? Hiszen a szabadító Jézus, akkor még csak egy három hónapos kicsiny magzat volt Mária méhében! Csakhogy ő hitben látta, előre látta ezt a megváltást. Mert ha az Isten ígérete ilyen valóságosan beteljesedett az ő gyermeke megszületésével, akkor ugyanilyen valóságosan be fog teljesedni a Máriának tett ígéret annak a másik gyermeknek a születése kor is! Isten szabadítása ugyanis nem Jézus halálával, de még csak nem is a születésével vette kezdetét, hanem jóval korábban, számunkra felfoghatatlanul hamarabb. Még a teremtés, azaz a tér és az idő kezdete előtt. Már akkor, - ha lehet itt egyáltalán ezt a kifejezést használni - eldőlt a világ és az emberiség megváltásának ügye. Pál apostol ugyanis ezt írja az efézusi levél első részében: „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja...” (Efézus 1,3-4.) Ravasz László így írja: Isten bölcs tanácsvégzésben, az örökkévalóságban eldőlt ez a kérdés. A Szentháromság második személye, a Fiúisten ezt a tervet vitte véghez a názáreti Jézusban, térben és időben. Zakariás ebből a csodálatos titokból sejt, érez meg valamit a Lélek által amikor a már végbement szabadításról beszél.
Testvérek mi már időben is a nagy szabadítás, az Úr Jézus halála és feltámadása után élünk. Számunkra a golgotai kereszt és az üres húsvéti sír már történelmi tény. De vajon látjuk-e hitben előre tekintve a mi teljes megváltásunknak a valóságát ugyanolyan szilárd bizonyossággal, ahogyan Zakariás látta a Messiás általi szabadulást előre? Mire gondolok? Arra, hogy az advent nemcsak annak az időszaka, amikor mi visszatekintünk Jézus születésének idejére, hanem amikor előre is kell néznünk a második adventre, az Ő második eljövetelére. Amikor már nem védtelen csecsemőként érkezik el erre a világra, hanem teljhatalmú Úrként, ítélni élőket és holtakat. Amikor valóra válik majd az, hogy akik a Krisztusban hunytak el, és akik akkor majd Benne hisznek, azok megkapva új, dicsőséges, mennyei testüket örökre Megváltójukkal lesznek az új teremtésben. Vajon mi is rendelkezünk-e olyan biztos reménységgel, mint Zakariás? Hogyan is ír erről Pál a római levélben? Hiszen tudjuk, hogy az egész teremtett világ...” (Rm 8,22-23.)
De Zakariás áldotta az Urat a szabadítás következményéért is. Így hallottuk ezt: „és megadja nekünk, hogy ellenségeink kezéből megszabadulva...” (Lukács 1,74-75.) Az ószövetségi kegyes hívők, akik nem képmutató, farizeusi módon értelmezték és alkalmazták a törvényt nemcsak azért szerettek volna megszabadulni a római uralomtól, hogy politikailag elnyerjék a függetlenséget, hanem azért, hogy Istennek tetsző, neki szentelt vallásos életük ne ütközzön semmilyen akadályba. A megváltás célja nem az, hogy az Úr által meglátogatott nép élvezze a kiváltságos hívők szabadságát, hanem az, hogy egész életével Istennek szolgáljon! Olyan szépen fogalmazta meg ezt Zakariás: hogy „szentségben és igazságban őelőtte éljünk életünk minden napján.”
Az egzisztenciális homályban, hogy tudniillik mit kezdjünk az életünkkel azon túl, hogy megszületünk, felnövünk, tanulunk, dolgozunk, családot alapítunk, otthont teremtünk, megöregszünk és meghalunk, Zakariás bátran vallja: az életünk célja, hogy Isten előtt éljünk, őt szolgáljuk. Mindez pedig legyen – és lehet! – félelem nélkül. Mert nem az Istentől való félelemből fakad a szentségben és igazságban élt élet gyönyörű és megelégítő programja, hanem éppen a félelmekből való szabadságból. Amikor Krisztus fénye és melegsége beragyog az életünkbe, szétolvad bennünk a félelmek sötétsége és hidegsége. Leomlanak a legkülönbözőbb aggodalmak, rémképek, jogos vagy jogtalan szorongások bénító bilincsei. Zakariás azt hirdeti, hogy Jézus világossága felragyog azoknak, akik „a halál árnyékában lakoznak”. Azaz Ő leoldja a halálfélelem kötelékeit is. A félelmektől felszabadult ember pedig bátran és örömmel adja oda magát arra, hogy Istent szolgálja. Ez a szolgálat nem azt jelenti, hogy lelkipásztorok, misszionáriusok leszünk, még csak nem is arról van itt szó, hogy milyen feladatokat, szolgálatokat látunk el a gyülekezetben. Zakariás arról beszél, hogy a félelmektől felszabadult ember egész életére úgy tekint, mint amit Istenért és Istennel szentségben és igazságban, tisztaságra és józanságra törekedve él.
S mivel ez az idős pap nem volt képmutató, áldotta, dicsérte az Urat a megszületett gyermekért is! Jánosért, akinek az lesz majd a küldetése, hogy a Magasságos előtt járjon és a népnek a bűnbocsánatot hirdetve megtanítsa az üdvösség ismeretét, ezáltal „ráigazítsa lábunkat a békesség útjára”. Mert a Messiás megbékít Istennel és egymással. Jézus azért jött, hogy - képletesen szólva - lábainkat leemelje a harag és a viszály útjáról, és mintegy kézen fogva rávezessen arra az útra, amit nélküle nem találunk meg. Ő békít meg Istennel és Ő békít meg a másik emberrel. Zakariás azért hálás Istennek a gyermekért, mert ezt a küldetést fogja végezni, s ezt ő látja előre. Nem lehet nagyobb boldogság egy hívő szülő számára, mint az, ha tudja, hogy gyermeke Isten gyermeke is lesz egyszer, és az Ő küldetésében járva találhatja meg élete értelmét. – Bárcsak mi is olyan szülők, nagyszülők lehetnénk már most, vagy majd amikor Isten megadja nekünk, hogy gyermekeink, unokáink boldogságát ne anyagi biztonságban, nem sikeres karrierben, ne fizikai egészségben lássuk és keressük, hanem a legnagyobb jóban, abban hogy ők is a Magasságos prófétái, azaz követői és szavának továbbadói legyenek, amikor felnőnek!
Zakariás tehát énekelt. Istent dicsőítette, áldotta és magasztalta a családtagjai, barátai füle hallatára. Hiszen ahol valaki ennyi áldást kap, ennyi csodát él át, ott nem lehet némának maradni, ott beszélni kell! S kinek tegyen bizonyságot az ilyen ember, ha nem a rokonainak és az ismerőseinek?! Akiket a legjobban szeret, akik a legtöbbet jelentik neki, és akiket a legkevésbé szeretné, ha elvesznének és nem üdvözülnének! Testvérek, az a legszebb lehetőségünk, s sokszor bizony a legnehezebb küldetésünk is, hogy mi, akik hallgatjuk, és – gondolom – olvassuk is az igét, hogy mi, akik imádkozunk, és – gondolom – közben is járunk szeretteinkért, beszéljünk is nekik Istenről. Nem magunkról, nem a saját örömeinkről, hanem az Ő kegyelméről, szeretetéről! Nem kell ehhez nemhogy teológiát, de még csak retorikát sem tanulni, hiszen „amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj”! Ha a mi szívünk is megtelik Szentlélekkel, éppúgy, mint Zakariás szíve, akkor a Szentlélek nekünk is szánkba adja majd a megfelelő szavakat, és nekünk is megmutatja, hogy mikor van itt az alkalmas idő.
Vajon megnyílt-e már ilyen értelemben a mi szánk? És vajon megnyílt-e már a szívünk? Mert hitvalló csak az lehet, akinek van már hite. Mi úgy születünk erre a világra, hogy ez a hit nem a miénk, mert nem ismerjük Istent. Ezt ajándékba kaphatjuk Tőle, miközben nyitott szívvel hallgatjuk az Ő Igéjét, vagy amikor őszintén kérjük tőle imádságban a Szentlelket. Ő pedig készséggel ad nekünk élő hitet. Bennünk is megszülethet a Krisztus. Képzeld csak el, micsoda ajándék lenne ez számodra és a körülötted élők számára! Rajtad keresztül Ő szólna: vigasztalna, intene, tanácsolna és szeretne másokat! Képzeld csak el! Élnél többé nem te, hanem élne benned a Krisztus! Hihetetlen, nem? Mint ahogy Zakariásnak is hihetetlen volt, hogy egyszer gyermeke szülessen. És mégis bekövetkezett! Mégis megtörtént! Mégis kezébe vehette a kis Jánost! Mert az Istennek semmi sem lehetetlen! Még az sem, hogy mi is képesek leszünk a bennünk megszületett Krisztust hitvalló módon felmutatni másoknak: jó cselekedetekkel, az Ő akaratának való engedelmességgel, bátor, hiteles róla szóló bizonyságtétellel, - dicsőítő énekszóval! Így legyen! Ámen.