2015.11.01.
Illés próféta Sareptában - Illés 3.
Lekció: 1Királyok 17,8-24.
Textus: 1Királyok 17,24.
Svábhegy
Utoljára egy hónappal ezelőtt volt szó közöttünk – kedves testvérek, kedves gyülekezet – Illés próféta történeteiről. Akkor arra hívta fel a figyelmünket az Igén keresztül az Úr, hogy a magunk lelki Kerít-patakjai, azaz a félreállítás, az elvonulás, a nagy harcokból való kiemelés helyei és alkalmai arra valók, hogy általuk növekedjen bennünk az Isten iránti alázat és bizalom, s hogy átéljük közben a Benne való elrejtettséget, védelmet. Illés is ezt tapasztalta meg ott a patak partján mikor az Úrtól odarendelt hollók vittek neki kenyeret és húst, és a patak vizéből ihatott, amíg az ki nem száradt. Amikor aztán ez is bekövetkezett, Illés új küldetést, és ezzel együtt új megtapasztalásokat nyert Istentől. Erről szól a most felolvasott rész.
Az előző szakasz azonban zárult, hogy a patak kiszáradt, s nyilván a hollók sem repültek többé Illéshez. Mondhatni: a madár se járt arra. Testvérek, sok hívő ember zavarba jön, elbizonytalanodik, sőt kétségbe is esik, amikor kiszárad a patak. Amikor elapadnak az addig bőséges anyagi források. Amikor felmondanak neki a munkahelyén, amikor csődbe megy az addig jól prosperáló vállalkozása, amikor meghal a családot addig fenntartó, biztos támaszt jelentő édesapa. Hol van Isten ilyenkor? Hogyan nézheti ezt tétlenül? Mi lesz most velünk? Vagy amikor kiszárad az addig bőséges örömet, megelégedést, érzelmi biztonságot jelentő párkapcsolat. Amikor feleslegesnek érezzük a kezdeményezést, értelmetlennek a szeretet kinyilvánítást, céltalannak az idő ráfordítást. Miben és hogyan tud segíteni az Úr ilyenkor annak, aki bízik benne?Mit lehet tenni ilyen helyzetben egy hívő feleségnek, vagy férjnek? Talán furcsa lesz, sőt talán túlontúl leegyszerűsítettnek is tűnhet az egy szavas válasz, de Illés történetének mai epizódja alapján nem mondhatok mást mint ezt: engedelmeskedni. Ez az amit vár Isten a kritikus, kiélezett szituációkban az övéitől, mert nem segíthet rajtuk más, mint az Úr szavának való engedelmesség. Hiszen Illés próféta egész eddigi története összefoglalható az isteni ige és annak beteljesedése lüktetésében: „Eredj el innen… és rejtőzz el a Kerít-patak mellett.” „Elment tehát, és az Úr igéje szerint járt el.” „Kelj föl és menj el a Szidónhoz tartozó Sareptába!” „Fölkelt tehát és elment Sareptába.” „..megparancsoltam ott egy özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék rólad.” „Az asszony elment, és Illés szavai szerint járt el.” „így szól az Úr, Izrael Istene: A lisztesfazék nem ürül ki, és az olajoskorsó nem fogy ki...” „A lisztesfazék nem ürült ki, az olajoskorsó sem fogyott ki, az Úr ígérete szerint.” – Tehát miközben Baál néma, tehetetlen bálvány, az Úr élő Isten, aki szól, s akinek a szava beteljesedik.
Ehhez azonban emberileg is szükség van valamire, ami a legkevésbé szokott a mi Istentől elidegenedett természetünknek tetszeni, ami ellen a leggyakrabban szoktunk ágálni, ami olykor a legnehezebb feladatnak tűnik nekünk, ez pedig az Isten szavának való engedelmesség. Az engedelmességben elismeri az ember, hogy van nála hatalmasabb, felette álló erő – s ez sérti sokak büszkeségét. Az engedelmességben elismeri az ember, hogy rászorul ennek a hatalomnak a segítségére – s ez megsebzi sokak önérzetét. Az engedelmességben ki kell, hogy szolgáltassa magát az ember ennek a felettes erőnek – s ezt sokan megalázónak tartják. De abban a pillanatban, amikor valaki lénye egészének a mélyéig átéli, hogy ez az erő – bár megtehetné – nem megsemmisíteni, eltiporni akarja, hanem átölelni, felemelni, megtisztítani és megváltoztatni, akkor bizalommal odaadhatja magát neki, s nem fog tudni mást kérdezni tőle, mint Saul a damaszkuszi úton neki megjelenő Jézustól: „Mit akarsz Uram, hogy cselekedjek?” Akkor az engedelmesség már nem nyűg, már nem kényszerű parancsteljesítés lesz, hanem bizalomból fakadó, önkéntes cselekvés.
Ha úgy látod kiszáradt életed Kerít-patakja, ha úgy érzed, hogy ahol élsz, ott - átvitt értelemben - már a madár se jár, ha azzal vádolnád magadban Istent, hogy nem tekint már rád, gondolj arra, hogy mit tett Illés, az özvegyasszony, sőt hogy mit tett a halál ebben a történetben: engedelmeskedett az Úr Igéjének!
1./ Az első engedelmesség tehát Illésé. De hát mi sem természetesebb egy próféta részéről, mint ez! Hát azért Isten embere, hogy azt tegye, amit az Úr mond neki! Nem? De igen, csakhogy ez az engedelmesség egyáltalán nem volt, nem lehetett olyan magától értetődő Illésnek. Sarepta Szidón városától 12 km-re délnyugatra feküdt, és ahhoz tartozott. Innen származott Jezábel, Akháb király gonosz pogány felesége, aki üldöztette Izráelben az Úrhoz hűséges embereket. Illésnek tehát az ellenség főhadiszállására kell mennie, a Baál kultusz központjába. Amiben engedelmeskednie kell a prófétának, az egészen meghökkentő, az teljesen ellentétes azzal, amit elképzelhetett, az ellentmond a hitének, s a józan értelmének is. Sarepta kockázatos hely Illés számára. A király előtt elmondott ítéletes próféciája miatt ellenségnek számít, s a Kerít patak mellett viszonylagos biztonságban volt, de itt nagyon is veszélyben van a próféta, ha kitudódik holléte.
De ahogy volt szerepe a Kerít-patak neve jelentésének, úgy van szerepe Sareptának is, ami azt jelenti: olvasztótégely. Valószínűleg az üvegiparáról lehetett híres ez a város, innen származik a neve. De sokkal fontosabb, hogy ez az olvasztótégely egyszerre jelent egyfajta lelki formálódást Illésnek is az özvegyasszonynak is.
Egyrészt azért, mert pont arra a területre küldi őt az Úr, akik ellen küzd és harcol. Pogányok közé, ahonnan minden baj forrása származik az Isten népére. Szíve szerint bizonyára azt mondaná, hogy nem megyek oda, mert veszélyes rám nézve, és nem megyek oda, mert ezek nem ismernek téged és kár közöttük egyetlen percet is eltöltenem. De Isten tudja jól, hogy hova küldi Illést: pogányok közé és üldözői szeme elé. Illésnek pedig engedelmeskednie kell.
Másrészt pedig azért is jelent formálódást Illés számára sareptai utazása, mert egy özvegyasszonynak kell róla gondoskodnia. Aki ismeri Móricz Zsigmond Hét krajcár című művét, tudja jól a csattanóját, hogy egynapi keresgélés után már csak egy krajcár hiányzik, hogy a szappant meg tudják venni a mosáshoz. S az az egy, az utolsó semmiképpen nem akar előbukkanni. Aztán jön egy koldus, aki elkántálja kérését, könyörgését, s végül, mikor megtudja, hogy mi a helyzet abban a házban, a végén ő, a koldus ad egy krajcárt az édesanyának, hogy szappant tudjon vásárolni a mosáshoz. „Kódustól alamizsnát” fogalmaz Móricz, ehhez nagy alázatra van szükség. Elfogadni egyébként is nehéz, hát meg egy koldustól. Így érkezik Illés is. Meg kell tanulnia, hogy Isten nem a dúsgazdagokat és nem is az újgazdagokat állítja mellé, akik felkarolják, akik gondját viselik majd az Isten ügyének, hanem egy özvegyasszonyt, akinek éppen kifogyott mindene. Se liszt, se olaj. De ha nincs is olaj, ha nincs is liszt, van Isten, aki ott van, és aki csodája által gondjukat fogja viselni minden szűkös körülmény között. Ilyen körülmények között kívánja formálni Illést az Úr. De hogy ez a csoda megtörténjen, ahhoz szükség van elsősorban az Úr hatalmára, másodsorban pedig az ember engedelmességére.
Mert nemcsak azt nehéz a mi szűkös emberi értelmünkkel felfogni, hogy Isten olykor le akar vágni, le akar metszeni az életünkről egy-egy vadhajtást, amikor félreállít, tehát hogy olykor a magunk Kerít-patakjához küld, hanem azt is, hogy máskor pedig azt mondja: „Kelj föl, és menj el a Szidónhoz tartozó Sareptába, és maradj ott!” Sarepta lehet ugyanis számunkra minden ellenséges, vagy annak képzelt közeg, ahol a bőrünket félthetjük, ahol kockázatos dolog lehet vállalni a hitünket, ahol emberileg okkal tarthatunk attól, hogy ott eleve bukásra van ítélve az Úr ügye. Így lehet Sarepta egy olyan iskola egy keresztyén fiatal számára, ahol rajta kívül senki nem jár hittanra, s ezért kinevetik és kiközösítik, vagy egy felnőtt számára egy olyan munkahely, ahol Isten nevét csak káromkodások formájában emlegetik, és ahol ha kitudódik, hogy az illető templomba jár, búcsút is inthet a karrierjének. Olykor a saját otthona is Sarepta lehet egy hívő embernek, ha a családból egyedül ő tér meg, és a saját szerettei néznek rá gúnyos és megvető szemekkel azért, mert komolyan veszi a hitét. – Illés megharcolta a hit szép harcát, és engedelmeskedett Isten szavának. Ez volt az emberi feltétele a csodának, hogy ott az ellenséges helyen átélje: nem vagyok egyedül. Az Úr itt is jelen van. Egy pogány özvegyasszonyon keresztül gondomat viseli, mert neki semmi sem lehetetlen.
2./ Éppen ezért a második engedelmesség a sareptai özvegyé. Testvérek, nem tudom, hogy az ő engedelmessége, vagy pedig Illésé volt-e a nehezebb, de talán nem is érdemes ezeket hasonlítgatni. Isten senkire sem rak nagyobb próbát és terhet, mint amit el bír viselni. Ez az asszony sem kapott nagyobbat, bár a mi számunkra már ez is túlzásnak tűnhet. Hiszen nem elég, hogy özvegy, az egyetlen fiával együtt a halálra készül. Talán kevesen vagyunk itt, akik valóban átélték azt, hogy csak egy kevés olaj és egy marék liszt maradt csupán, utána pedig marad az éhenhalás. Az utolsó falat kenyerének megsütéséhez gyűjtött rőzsét. Képzeljük magunk elé: ott áll az erdő szélén, az országúton, ez az egyszerű, fiatal nő, elveszítette a férjét, nincs senkije, semmije, halni készül a gyermekével. És most megjelenik valaki, egy idegen, az ellenséges nép tagja, egy bajbajutott, éhes ember, és Isten nevében arra kéri, hogy adja át utolsó falat kenyerét, hogy mondjon le a legszentebbről, a kisfia, és a maga életét jelentő betevő falatról. Vajon melyikőnk tenné meg ezt? De az asszony végül mégis megteszi, amire a próféta kéri. Miért? Kell, hogy legyen valami magyarázata ennek a magatartásnak? Mi motiválhatta őt? Van az igében néhány apró mozzanat, ami segít megválaszolnunk ezt a kérdést. – Az első, hogy az asszony Illés Istenét, élő Úrnak mondja. Felismeri tehát, hogy Illés próféta, hogy melyik Isten szolgálatában áll, és Őt élő Úrnak nevezi. Isten a maga titokzatos módján előre munkálkodni kezdett ennek a szerencsétlen sorsú nőnek a szívében, már Illés megérkezése előtt. Hiszen ezt is mondta a prófétának: „Én megparancsoltam ott egy özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék rólad.” Isten megelőzte Illést. De nagy dolog ez testvérek! Mi azt hisszük, hogy ahová Isten küld az olyan, mint egy oroszlánbarlang, s közben az derül ki, amit Ady így ír: „Ő, az Isten járt előttem, kivonta kardját, megelőzött.” Amikor Illés megérkezik, ez az özvegyasszony már sejt, már érez valamit, abból ami történni fog. Így amikor Illés prófétai kijelentést tesz Izráel Istene, Jahve nevében, hogy: „A lisztesfazék nem ürül ki, és az olajoskorsó nem fogy ki…”, akkor dől el a kérdés véglegesen. Akkor dől el, hogy ez az élő Isten csak Illés Istene, vagy pedig a tehetetlen Baál helyett, bízik-e benne ez az asszony is? Akkor dől el, hogy el meri -e engedni az utolsó falatot, az utolsó szalmaszált, az utolsó emberi biztosítékot is, és rá meri-e hagyni magát és a fiát erre a kijelentésre? Vagy pedig élnek még ketten egy napig abból a semmiből, abból az utolsó lepényből? Tudjátok testvérek, hogy mi billenti át a nő szívében a mérleg nyelvét? Az, hogy amit Illés mond, az nem emberi jókívánság, az nem üres politikusi ígérgetés, az nem könnyelmű nagyot mondás, hanem az élő Isten Igéje! Abban pedig mindig Isten maga van benne! Az teremtő erővel bíró hatalom minden korban és helyzetben! Az teremtő erővel hitet plántál ennek az özvegynek a lelkében. Ezért lesz képes lemondani az utolsó falatáról. Amikor minden üres, akkor lehet megtapasztalni, hogy Isten közel van és megtölti az üres edényeket. De ehhez szükség van az engedelmességre.
Hadd illusztráljam ezt a hitben való cselekvést egy történettel, amely segít megérteni, hogy mit vár tőlünk Isten a szükséghelyzetekben. Egyszer egy ember eltévedt a sivatagban. Már teljesen kitikkadt, szinte hallucinált a kiszáradástól. Nem ivott már több mint két napja. Aztán egyszer mintha egy kis épületet látott volna meg a távolban. Nem tudta eldönteni, hogy képzelődik-e, vagy valóban igaz, ezért legutolsó erejét is összeszedve, nagy nehezen eljutott az épületig. Lakatlan volt. Azt gondolta, itt talán jó lesz meghalnia, legalább egy kis árnyékot talál az utolsó percekre. Aztán észrevett egy fúrt kutat a ház mögött. Már szinte érezte, hogyan telik meg a szája, a torka, a nyelőcsöve, a gyomra éltető friss vízzel, ahogy odarohant és elkezdte mozgatni a kút karját, fel és le, fel és le. Utolsó erejével is fel és le, fel és le. De nem hallott mást, csak a kiszáradt tömítés keservesen reszelő hangját. Elszomorodott, mire észrevett egy korsót a kút mellett. Felkapta, hátha abban maradt még néhány csepp, amikor meglepetten tapasztalta, hogy van benne, legalább két liter víz. Megörült és már meg is nyugodott a megmenekülés biztos tudatában, ám amikor a korsóról lefújta a homokot, az oldalán ezt a szöveget látta: „Ez a víz arra van, hogy a kútba beöntve, friss vizet pumpálhass magadnak. Ne feledd a korsót vízzel tele itt hagyni a következő utazónak, hogy ő is tudjon friss vizet nyerni.” A férfi levette a kupakot, és a korsó valóban majdnem tele volt. És ott állt egy nagy döntés előtt. Megissza a két liter vizet és ezzel önmagát megmenti egy időre, vagy pedig engedelmeskedik az üzenetnek és kockáztat. Vagy elvész ez a két liter víz is, vagy pedig friss vizet nyer bőséggel, kifogyhatatlant. Ez az ember a sivatagban végül is engedelmeskedett a korsóra írt szövegnek. Hiába volt elavult a kút, rozsdás és összeszáradt a belső szerkezete, végül is beleöntötte a kútba azt a biztosnak tűnő két liter vizet. És elkezdett pumpálni. Fel és le. Fel és le. Semmi. Fel és le. Fel és le. Még mindig semmi. Már amikor semmit sem érzett a szédelgéstől, egyszer csak megjelent egy pár csöpp tiszta víz. Egyre csak bővülő vízsugárban. S annyit ívott, amennyi csak fért bele. Majd megtöltötte a korsót, hogy a következő utazónak is legyen módja vizet nyerni a kútból. De a biztonság kedvéért még ráírt annyit a korsóra: Higgy ennek a beszédnek! Ez tényleg működik.
Testvérek, ez a hit dilemmája. Engedelmeskedünk Isten szavának? Vagy megisszuk, megesszük ami van, s aztán meghalunk? Az asszony nem minden mindegy alapon adta oda Illésnek a kenyeret, hanem a megharcolt hit alapján. Nem úgy volt vele, hogy ezen már nem múlik, nincs veszteni valóm, egye fene! Számára ez egy rendkívül súlyos dilemma volt. Hit által ajánlotta fel Illésnek, Isten emberének az utolsó kis értékét. Eszünkbe juthat róla a szegény özvegyasszony, aki az utolsó két fillérét dobta a templomi perselybe, s akinek a hitét Jézus ugyanúgy kiemelte kortársai számára, mint ennek a sareptai özvegynek a hitét. – Belegondoltam, hogy vajon a miénket, az enyémet oda tudná állítani példának mások elé? Bízunk mi az Úr gondviselésében igazán? Hisszük, hogy aki az égi madarakról és a mezei liliomokról nem feledkezik meg, az minket és a mi gondjainkat, szükségeinket is számon tartja? Vagy pedig görcsösen igyekszünk megmenteni, félretenni, bebiztosítani, bespájzolni magunknak, gyermekeinknek azt, amiről Jézus azt mondta, hogy megrágja a moly, kiássák a tolvajok, és megemészti a rozsda? Ha most az emberi szavak mögött te is meghallod az élő Isten szavát, mint ez a sareptai özvegy, akkor te is bízd bátran magad az Ő ígéretére! Akkor a te életedben is megtörténhetnek a legnagyobb csodák is!
3./ Mert a történet legnagyobb csodája csak ezután jön. Amikor a halál erői engedelmeskednek az élő Úrnak. Hiszen a folytatás nem várt fordulatot vesz, amikor pár hónappal, vagy akár pár évvel később – hiszen Illés több mint három évig kellett, hogy Sareptában maradjon – meghal az özvegyasszony fia. Már csak ez hiányzott! - gondolhatta, és egy kicsit mondta is Illés, a hír hallatára. Amikor Istenhez imádkozott így kiáltott: „Istenem, Uram! Még bajt is hozol erre az özvegyre, akinek én a vendége vagyok, és megölöd a fiát?” Igen testvérek, már csak ez hiányzott! Tudniillik Illés és a nő számára is. Ez hiányzott ahhoz, hogy Illés megtapasztalja Isten halál feletti hatalmát. Azt, hogy Ő tényleg élet és halál Ura. Mert amikor majd szembe kell néznie több száz ellenséges indulatú Baál prófétával a Kármel hegyen, akkor ahhoz, hogy ne féljen és ne rettegjen, neki a halál felett is diadalmas Istenre kell majd néznie. S akkor ezzel a mostani élményével a háta mögött lesz képes erre. És igen, ez hiányzott a sareptai özvegy számára is. Hiszen azt, hogy Isten gondviselő Úr, már az elmúlt hónapok, sőt talán évek alatt ő is megtapasztalta, de azt, hogy Jahve Úr a halál felett is, azt még nem élte át. Isten szeretete realizálódott már a gondviselésben számára, de azt még nem tudta, hogy Ő megváltó Isten is. Ezért volt szükség erre a rettenetes dologra, gyermeke ideiglenes elvesztésére. Ha ez nem következik be, akkor ez az asszony nem kell, hogy szembenézzen a bűneivel, és nem tapasztalja meg gyermeke feltámadásában Isten bűnbocsátó hatalmát sem. Nem tudjuk, mi volt az a bűn, amire emlékeztette őt gyermeke elvesztése, de nem is ez a lényeges. Lehet, hogy csak az anyai, szülői önvád szólal meg abban, ahogy számon kéri Illésen a történteket: „Mi bajod van velem, Isten embere? Azért jöttél hozzám...” (1Kir. 17,18.) A gyászban, a tragédiában hajlamos az ember a maga felelősségét firtatni. Ez lehet jogos, vagy alaptalan felvetés is, de az biztos, hogy az Isten előtti bűnösségünk kérdését veti fel számunkra. Sokan nem is teszik fel maguknak máskor a kérdést: mit vétettem? - csak amikor összecsapnak a fejük fölött a hullámok. Illés azonban nem foglalkozik a nő vádjaival, hanem imádkozik. És most ismét átéli, hogy nagy ereje van az igaz ember buzgó könyörgésének, hiszen amikor azt kérte az Úrtól, hogy ne legyen eső az országban, akkor is bekövetkezett ez, s most amikor azért fohászkodik, hogy térjen vissza az élet a fiúba, akkor is meghallgatásra talál Istennél a kérése. Lám, a halál erői engedelmeskednek az élő Úrnak! Mindez pedig azért történt, hogy ez a pogány özvegyasszony elmondhassa saját hitvallásaként: „Most már tudom, hogy te Isten embere vagy, és hogy igaz a te szádban az Isten Igéje!”
Testvérek, a halál erői ebben az esetben még csak átmenetileg engedtek az élő Úrnak. Hiszen később, ez a fiú is nyilván meghalt egyszer. De amikor egy másik fiú, az Isten egyszülött Fia halt meg a kereszten, s amikor úgy tűnt, hogy a halál lesz a győztes a csatában, akkor az élő Úr szavának engedve Jézus harmadnapon feltámadt a halottak közül, mégpedig végérvényes diadalt aratva a halálon. Dicsőséges, halhatatlan testbe öltözött, amelyet annak zálogaként vitt fel magával a mennybe, hogy egyszer minket is fel fog támasztani és oda fog venni magához a mennyei dicsőségbe. Ezért nem ünnepeljük mi reformátusok a halottak napját, hanem ilyenkor a temetőben járva, elhunyt szeretteinkre emlékezve arra gondolunk, hogy micsoda erőforrás és reménység számunkra, hogy nekünk halál felett győztes Urunk van! Olyan, aki megengedi ugyan a mi életünkben is a sokszor váratlan fájdalmat, veszteséget és gyászt, de aki ezen keresztül is a mi üdvösségünket akarja munkálni. Mert néha bizony nekünk is szükségünk van arra, hogy hiányainkon, próbatételeinken keresztül megkérdezze tőlünk az Úr: te kinek tartasz engem? Csupán a gondviselődnek? Aki azért vagyok, hogy téged kiszolgáljalak? Aki a jólétedet kell, hogy biztosítsam? Vagy látod már bennem az élet és halál Urát? Aki előtt semmilyen szavad, tetted, gondolatod, mulasztásod nem rejthető el, de aki nem akarom ezeket a fejedre olvasni, hanem szeretnélek tőlük megszabadítani. S vajon tényleg hiszed, hogy számomra ma sincs lehetetlen, és velem bátran indulhatsz majd oda, ahová küldelek?
Az asszony akkor jutott el a hitvallásra, amikor a halott fiút újra élve látta. A mi hitvallásunk alapja sem lehet más, csak ha a halott Fiút meglátjuk élőként. Hitvallást csak az tud tenni, aki ezt a kereszten meghaló Fiút, élve tudja látni, feltámadottként, aki ma is él és cselekszik. Ez a hitvallásunk alapja: a hit, a feltámadásba vetett hit. Isten engedte, hogy a legnagyobb bajt is. Saját fiát adta a halálba miértünk, a mi bűneinkért. És a legnagyobb bajban mutatta meg a hatalmát, hogy Ő még a halál felett is Úr és feltámasztotta Jézust. Aki látja a feltámadott Krisztust és engedelmeskedik neki, az tudja elmondani: most már tudom, hogy igaz az Úr igéje! Így legyen. Ámen.