2015.10.04.
Illés próféta a Kerít-pataknál - Illés 2.
Textus: 1Királyok 17,2-7.
Svábhegy
Két héttel ezelőtt egy új igehirdetési sorozatba kezdtem bele Illés próféta történetei alapján. Akkor arról hallhattunk, hogy Isten egy olyan korban bízta meg feladattal Illést, amely korra a bálványimádás, az erőszakosság, az anyagiasság és az erkölcsi szabadosság volt jellemző, akárcsak mai világunkra. Illés próféta azt a küldetést kapta, hogy hirdesse ki Izrael istentelen királyának a következőt: „Az élő Úrra, Izrael Istenére mondom...” (1Kir. 17,1.) Illésnek - nem tudjuk, hogy hogyan, de - sikerült bejutni az elefántcsont díszítéssel ékeskedő királyi palotába, és bátran el is mondta az uralkodónak, Aháb királynak Isten ítéletét. Ha ismerjük a próféta életének további állomásait, akkor bizonyára azt gondoljuk, hogy Illés valami egészen rendkívüli, kivételes ember lehetett. Hiszen arról olvasunk és hallunk majd a következő történetekben, hogy az életét csodák sorozata kíséri. Feltámaszt majd egy gyermeket a halálból, egymaga legyőzi majd a bálványistenek, Baal és Aséra több száz papját, és tudjuk, hogy ő lesz az, akit az Úr tüzes szekerekkel a mennybe visz majd földi élete végén. Olvasva és hallgatva mindazt, ami vele és általa történt, talán az jut mindnyájunk eszébe: mi közünk van nekünk ehhez a majd háromezer éves történethez? Illés egy egész különleges embere volt az Úrnak, nem úgy, mint én. Ő - velem ellentétben - nem egy hétköznapi alak volt, hanem egy hős. Ezzel szemben Jakab levelében ez áll: „Illés ugyanolyan ember volt, mint mi, és amikor buzgón imádkozott azért, hogy ne legyen eső, nem is volt eső a földön három évig és hat hónapig” (Jak 5,17).
Ki a hős? Kit tartunk hősnek? Egy olyan embert, aki valami rendkívülit tesz, mások érdekében esetleg még az életét sem kíméli, bár a hős nem feltétlenül jelent hősi halottat. A hősöket - jó esetben még életükben - elhalmozzák kitüntetésekkel, kinevezik őket példaképeknek, mert az ember nem tud meglenni hősök nélkül. Kellenek az idealizált emberek, akik valahogy felülemelkednek a hétköznapokon és hősiességükkel példát adnak a hétköznapi embereknek. De végül is mi tesz egy hőst hőssé? A Biblia alakjait is nevezzük néha bibliai hősöknek. De vajon megállja-e ez a kifejezés a helyét? Vajon ők hősök-e abban az értelemben, ahogy mi a hősöket értjük? Isten hősöket keres? Ha olvasgatjuk a bibliai alakokról szóló beszámolókat, valahogy lefoszlanak róluk az idealizált hősi képek és egészen hétköznapi emberekként jelennek meg előttünk, akik tele vannak gyengeséggel, esendőséggel, kétségekkel, néha pedig súlyos bukások kísérik az életüket. De Isten nem „über menscheket”, hanem hétköznapi embereket keres, akiket csodálatos és nagyszerű terveiben eszközként tud használni - és a kegyelem erejével mégis hősökké formálni.
Illés maga is bűnös és esendő ember volt. Semmi nem volt meg benne a szuperhősök jelleméből. Még a sikerek között is képes volt elcsüggedni és depresszióba esni. Hajlamos volt arra, hogy elhagyja és sajnálja magát. El tudott uralkodni rajta a félelem, és elfutott a vélt és valós veszélyek elől. Hozzánk hasonló ember volt, akik hajlamosak vagyunk megijedni és félni, hajlamosak vagyunk elhagyni és sajnálni magunkat, hajlamosak vagyunk engedni az indulatainknak, a búskomorságnak és a depressziónak. De amikor a Biblia megállapítja, hogy Illés ugyanolyan ember volt mint mi, akkor azt nem azért teszi, hogy őt magunk mellé rántsuk a sárba, nem azért, hogy kényelmesen hátradőljünk és elégedetten megállapítsuk, hogy ő sem különb mint mi, ő sem volt jobb mint mi. Nem. A cél épp az, hogy meglássuk: micsoda lehetőségeket rejt magában, ha a mi hétköznapi, bűnös, esendő és kegyelemre szorult életünk Isten kezébe kerül. Isten azt akarja, hogy a Szentlélek felemelje az életünket Illéshez. Mert semmivel sem különlegesebb dolog, amit Isten Illés életében véghezvitt, mint amit a mi életünkben végbe tud vinni Jézus Krisztus erejével.
Isten azokat a teljesen hétköznapi embereket keresi, aki te vagy, aki én vagyok, akik mi vagyunk. Isten nem hősöket hív el, hanem olyan embereket, akik az Ő kezében és kegyelmének erejével megtapasztalják az imádság erejét, a Lélek győzelmeit, vagy éppen Isten mindenhatóságát. Illés mindezt a Kármel-hegyi istenítélet során fogja igazán közelről megtapasztalni. Ott fog diadalt aratni általa Isten a Baal papok és az Aséra papnők felett, s akkor fog majd visszatérni a nép szíve az Úrhoz. Ennek az ideje azonban még nem jött el. Illés még nincs kellőképpen felkészülve a szólásra, és a nép sem hinné még el a prófétai bizonyságtételt. Izraelnek még éveken keresztül szenvednie kell az aszály ész éhínség miatt, hogy igazán befogadja Isten üzenetét. Illésnek pedig még sok tanulnivalója van addig, hogy igazán az Úr prófétája legyen. Szüksége van még a Kerít-patakra, mielőtt a Kármel-hegyre indulna. Kármel nyugatra, a Kerít-patak viszont keletre van az északi országrész fővárosától, Samáriától. Neki most keletre kell indulnia. Oda, ahol a prófétai felkészülés első osztálya vár rá. – Mit kellett ott a patak mentén megtanulnia Illésnek, s mire akar megtanítani minket a magunk Kerít-patakjánál ma az Úr?
1./ Először is az alázatot. Hiszen talán joggal gondolhatta volna, hogy ha be mert menni a királyhoz, és be mert olvasni neki, akkor nincs mitől félnie. Akkor Isten nyilván megvédi majd őt minden helyzetben. Ha az Úr rögtön az első sorba állította a fronton, akkor rajta biztos nem fog a golyó. Csakhogy az első lecke, amit Illésnek meg kell tanulnia, az a maga jelentéktelensége. Bibliai szóval: a maga üres, törékeny cserépedény volta. Illésnek el kell rejtőznie, pedig talán a nyílt konfrontációt is vállalta volna. Ám aki nyilvánosan akar bizonyságot tenni Istenről, annak a csendes magányt kell először átélnie. Azért, hogy soha ne gondolja magát különbnek mások előtt, fel kell ismernie a saját jelentéktelenségét Isten előtt. Illés három és fél évig rejtőzött csendes közösségben Istennel, mielőtt a nép nyilvánossága elé lépett volna. Isten valamennyi szolgájának megvan a Kerít-patak menti rejtőzése, mielőtt eljutna a Kármel-hegy nyilvánosságáig. Józsefet kútba dobták és rabszolgának adták el a testvérei, mielőtt Egyiptom második emberévé lett volna. Mózesnek negyven évet kellett eltöltenie pusztai száműzetésben, mielőtt népe vezérévé vált volna. Pál apostol a megtérése után hosszú évekig csendesen tanult, érlelődött, növekedett Krisztus ismeretében, mielőtt a Szentlélek elküldte volna az első missziói útra. Illést tehát a Kerít-patakhoz küldte Isten. Ez a szó „kerít”, azt jelenti levágni. A nagy Illésnek, aki még a királyi palotába is bejutott és elmondhatta az üzenetet, most el kell mennie egy helyre, ahol Isten szeretné őt egy picit visszavágni, megformálni, hogy ne csak egyszerűen a tisbei Illés legyen a neve, ahogy e rész első verse fogalmazott, hanem ahogy a sareptai özvegy fogalmaz majd e rész utolsó versében: „Isten embere vagy”. Ahhoz, hogy Illés Isten ember legyen, hagynia kell magát vezetni, mégpedig olyan helyre, ahova nem biztos, hogy szívesen menne magától, el egészen a Kerít -patak partjára, amelynek még a neve is azt jelenti: rövidre vágni, visszavágni, levágni. Egyszerűen fogalmazva: Isten olyanná kíván nevelni bennünket, hogy nagyságunk eltűnjön, s az Ő ereje naggyá legyen bennünk. Hogy kinek hol van a Kerít-patak? Ott, ahol Isten formálni, átalakítani, kisebbé kíván tenni téged. Egy kórterem magányában, egy üres lakás sivárságában, egy fájdalmas szakításban, vagy egy temető csendjében. A kérdés, hogy hajlandóak vagyunk-e az igazságainkból, a sérelmeinkből, az okoskodásunkból levágni, lemetszeni hagyni Istennek, hogy az életünk szőlővesszőjén több gyümölcs teremjen?
Testvérek az alázat, a türelem, a csendes tanulás egyáltalán nem divatos kifejezések manapság. Lehet, hogy korábban sem volt az, de akik emberekkel foglalkoznak, mégis úgy érzik, hogy szinte minden szakmában az érvényesül és jut fel a csúcsra, aki az önteltségig magabiztos, aki minden elvet elvet, aki gátlástalanul törtet át másokon, és aki gőgösen osztja az észt nála sokkal tapasztaltabbaknak is. Sajnos igaz ez nemcsak világi területeken, hanem bizony az egyházi, gyülekezeti szektorban is. Egyházi alkalmazottak, lelki munkások, presbiterek és lelkészek is tanulhatnának Illéstől. Ahol az ember naggyá akar válni, ott Isten a háttérbe húzódik. Ahol az ember hátrébb lép, ott elkezdhet az Úr hatalmasan munkálkodni.
2./ A második amit megtapasztal Illés a pataknál, az az elrejtettség. „Rejtőzz el!” - mondja neki az Úr. Illésnek adott Isten kellő bátorságot bemenni Ahábhoz és az ítéletet hirdetni neki. De a bátorság soha nem azonos a vakmerőséggel. Az az Úr, aki beküldte az uralkodóhoz, most azt parancsolja neki, hogy rejtőzzön el. Isten nem feltétélen úgy rejt el, hogy láthatatlanná, sebezhetetlenné tesz, hanem úgy, hogy megmutatja, hol van a rejtekhely. Jézus meg tudta tenni, hogy amikor idő előtt el akarták fogni, akkor úgy ment át a rá támadók között, hogy azok nem tudták megfogni. Nem engedte, hogy a kezüket rá tegyék. Bizonyos rendkívüli esetben ma is tesz olyat az Úr, hogy csodás módon ad szabadítást igen szorult, kiélezett helyzetekben. Sok ilyen esetet lehet olvasni például a keresztyén missziók történeteiben. De Isten gondviselésének nemcsak rendkívüli, csodás eszközei vannak, hanem rendesek, ha tetszik hétköznapiak is. Ilyen volt Illés számára a patak zegzugos, sziklás környéke. Isten ott adott védelmet szolgájának, ahová Ő küldte. Lehet, hogy akkor is megóvta volna, ha Illés engedetlenül a saját feje után ment volna. De ez már az Ő különös kegyelme. Jónás nem számított rá, hogy Isten egy nagy cetet rendel a tengerbe, amely benyelte, s ezzel megmentette őt. Az engedetlen Jónásra is vigyázott az Úr, de erre nem szabad bazírozni. Ám ahová Isten küld, ott azt ígéri, hogy velünk lesz, és mi számíthatunk rá. Nem probléma, baj és konfliktus mentességet ígér, hanem azt, hogy ezek közben is velünk lesz. Vagy ahogy a 91. zsoltárban olvassuk: „Aki a Felséges rejtekében lakik, a Mindenható árnyékában pihen...” (Zsolt. 91,1-2.) – Ismerjük-e mi testvérek ezt a biztonság érzést? Azt a reménységet, sőt meggyőződést, hogy nem érhet olyan csapás, nem történhet velem olyan baj, amiről ne tudna az én szerető Uram, amiben ne lenne velem az én megváltó Istenem, amiből ne tudna engem kimenteni az én szabadító Jézusom? Mert ha igen, akkor ez meglátszik az idegállapotomon, ez érződik a hanghordozásomon, ez tükröződik a viselkedésemen, ez átfénylik még a pillantásomon is. Családi feszültségek, munkahelyi csatározások, hétköznapi küzdelmek során derül ki az, hogy a Felséges rejtekében lakozom-e én valójában!?
De ez az elrejtettség nemcsak a fizikai védelmet jelentette Illés számára, hanem a lelki elcsendesedést is. A Kerít-patak egy vadregényes, elrejtett terület volt Illés idejében. A rivaldafényből el kell vonulnia, le a színpadról és el kell rejtőznie valahol, ahol senki nem tud róla. Egyedüllétbe, pontosabban az Úrral való közösségbe kell vonulnia Illésnek. Isten a nagy csodákat rejtett módon szereti előkészíteni. A szív mélyén. Menj be a te belső szobádba - mondja Jézus. Ne az utcasarkon imádkozz, ne az emberek jó tetszését keresd. Isten előtt, rejtetten imádkozz. Annak lesznek nagy eredményei. Illés elrejtésének célja, hogy Illés csendben lehessen az Úrral. Az állandó harcok, a mindennapi feladatok, tevékenységek között fontos, hogy megtaláljuk a belső szobát és csendet napról napra. De ez ennél több. Időnként ennél többre van szükség. Istennek szándéka és akarata, hogy időnként teljesen kikapcsoljon minket a világból. A vasárnapi istentisztelettel és pihenéssel is ez a célja, de amit Illés életében látunk még ennél is több. Teljesen félre akarja vonni őt, hogy egyre jobban és mélyebben megérthesse a céljait. Isten gyermekének néha teljesen hátra kell hagynia mindent egy időre és megkeresni a lehető legzavartalanabb helyet, ahol Isten beszélhet vele. De ez nem csak imádságban van így, hanem minden körülmény között. Hogy kik vagyunk igazán, az nem akkor derül ki, amikor szerepeinket játsszuk a környezetünk előtt, hanem amikor egyedül vagyunk, amikor azt hisszük senki sem lát. De Isten előtt vagyunk akkor is. Isten ezért szeretne bennünket elküldeni, hogy az elrejtettség helyén egyre jobban megismerjük Őt és megismerjük magunkat, hogy kik is vagyunk. – Beszélhet-e ma velünk ezen a csendes helyen Isten? Vajon meghalljuk-e az emberi szavakon túl az Ő kereső, szólítgató hangját? S vajon felelünk-e majd rá őszinte imádságban?
3./ A harmadik tanulnivaló Illés próféta számára a bizalom volt. Az, hogy megbízik-e az Úr szavában, gondviselésében akkor is, ha az ellene mond a józan észnek, a racionális gondolkodásnak? Hiszen már az is igen kemény próbatétel a mi véges emberi értelmünk számára, hogy hogyan tud Isten a természeti erőknek úgy parancsolni, hogy azok engedjenek a szavának. Hogyan lehetséges, hogy a hollók kenyeret és húst vigyenek neki reggel és este? Nem
kisebb csoda ennél, hogy hogyan mennek bele a halak Jézus parancsára a hálóba, akkor amikor nem is lehetne halakat fogni a Genezáreti-tóból!? De legalább ekkora csoda, hogy egy kisfiú öt kenyeréből és két halacskájából hogyan tud jóllakni több, mint ötezer ember!
Egy kevéssé ismert, de nagy hatású és komoly egyházszervező Johannes Brenz sváb reformátor egészen csodálatos módon tapasztalta meg Isten különleges gondviselését, hasonlóan Illéshez. V. Károly császár kiadta Johannes Brenz ellen az elfogatóparancsot, de egy névtelen figyelmeztetés hatására Brenz megszökött. A császár katonái üldözték és Brenz egy városban belopózott egy házba a lakók tudta nélkül és elbújt a szénapadláson. A császár katonái tűvé tették érte a várost, de nem találták, néha egészen közelről hallotta a katonák hangját. Aznap, amikor Brenz elbújt a padláson, egy tyúk felment a padlásra és ott tojt egy tojást. Három héten keresztül minden nap felment a padlásra és tojt egy tojást. Ez volt három hétig Brenz tápláléka napról napra. Később, amikor elmentek a császár katonái és Brenz előjött a rejtekhelyéről, a csodálkozó háziak azt mondták, hogy addig a napig, amíg Brenz nem bújt el a padláson az a tyúk még nem tojt, pontosan azon a napon kezdett el tojni.
Illés elrejtése még csodálatosabb, hiszen a hollóknak parancsolta meg Isten, hogy táplálják őt, amiben Illésnek még azt a viszolygását is le kellett győznie, hogy a hollók Mózes törvénye szerint tisztátalan állatok voltak. Istent azonban gondviselésében még a saját törvényei sem gátolják meg. Illés ebben az elrejtettségben tehát azt tapasztalta meg, hogy Isten az Ő engedelmes szolgájáról különleges módon is gondot visel. Ezt a különös gondviselést csak ebben az elrejtettségben lehet megtapasztalni, mikor átadunk Istennek minden terhet, leteszünk elé minden aggodalmaskodást, elengedünk minden emberi elképzelést, ami a biztonságra, jólétre és külső békességre vonatkozik.
Ám van a bizalomnak még egy óriási próbája Illés esetében. Tudniillik az, hogy neki voltaképpen a saját kényelme, biztonsága, jóléte ellen kellett imádkoznia. Hiszen ő „buzgón imádkozott azért, hogy ne legyen eső”, ahogy az Igében olvassuk. Tehát azért kellett könyörögnie, hogy beteljesedjen az Úr szava! Amit az Ő nevében hirdetett a bálványimádó királynak az nem magától, nem automatikusan fog bekövetkezni, hanem az ő buzgó imádsága is kell hozzá. Viszont ezzel a saját ellátása, tápláltatása, érdeke ellen is tesz! Hiszen így - ahogy nem sokára be is következett - ki fog száradni a patak, szomjan fognak pusztulni az állatok, s mi lesz akkor vele? Ez az igazán komoly hitpróba. Imádkozni az Úr akaratának megvalósulásáért úgy, hogy tudom, hogy ha megvalósul, akkor én is a kárát látom!? Elhinni, hogy Isten nagyobb és hatalmasabb, mint az ajándékai. Kemény lecke lehetett ez Illésnek, amikor látta, hogy napról napra apad a víz a patakban. De ő sikerrel állta ki a próbát, sikerrel járta ki ezt az iskolát. Bizalma nem ingott meg abban, hogy Istennek semmi sem lehetetlen.
Kedves testvérek! Mi talán naponta elmondjuk a Jézustól tanult imádságban, hogy „legyen meg a te akaratod”. Vajon tényleg komolyan gondoljuk? Hisszük mi, hogy „mind jó, amit Isten tészen, szent az ő akaratja”? S vajon őszintén szoktuk énekelni, hogy „ő énvélem is úgy tégyen, mint kedve néki tartja”? Milyen jó tudnunk az ilyen hitpróbáinkban, hogy nem vagyunk egyedül. Hogy az a Jézus, aki a Gecsemáné-kertben a legnehezebb bizalmi próbát megharcolta, amikor kimondta imája végén: „Mindazonáltal ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te, Atyám” - Ő velünk van ilyenkor, s ha tőle kérünk, akkor kapunk is erőt a kitartáshoz. Ő meg tud arról győzni, hogy amit még nem értünk, az nem feltétlenül értelmetlen, hogy amit ma még nem tudunk elképzelni, az számára nem lehetetlen, hogy ha bízunk benne, s Illéshez hasonlóan mi is buzgón imádkozunk, akkor megvalósul az Ő üdvakarata a mi életünkben is.
Egyszer egy fiatal, tehetséges és jól képzett férfi, aki a főiskola után elhelyezkedett a szakmájában és a karrierje elindult felfelé, rendkívüli sikereket ért el, egyszer csak meghallotta Isten hívását, lemondott az állásáról, eladta a házát és elkezdett felkészülni arra, hogy főállású lelki munkás legyen. Beiratkozott a teológiára, s az első szemeszter végén a következőképpen összegezte a helyzetét: nincs állásom, amivel a tanulás mellett pénzt kereshetek. A feleségem beteg, és három tárgyból megbuktam. Így fakadt ki a mentorának: sohasem voltam biztosabb abban, hogy Isten akaratát teszem, mégis ilyen helyzetbe jutottam. A mentora így felelt: „Barátom, ez éppúgy a tananyag része, s Isten ezzel is éppen úgy formálni akar, mint azokkal a tárgyakkal, melyekre beiratkoztál.”
Hiszed és tudod, hogy Isten akaratában élsz, ha azt is tapasztalod, hogy kiszárad a patak, amelyből eddig ihattál? Imádkozol és rosszabb lesz? Böjtölsz és nem változik semmi? Tudsz-e ilyenkor csendben Istenre tekinteni? Életünk kiszáradt patakjai, - csődbe ment üzleti terv, zátonyra futott házasság, lebetegedett családtag, problémás kamaszgyerek - mind-mind arra jók, hogy belássuk mennyire rá vagyunk utalva Isten gondviselő szeretetére. Arra szolgálnak a kiszáradt patakok, hogy még jobban bízzunk abban, aki szeretete kiapadhatatlan forrása, a golgotai kereszt felé vezet ezek által minket. Oda, ahonnan ma is árad az élő víz, a bűnbocsánat, az újrakezdés, az üdvösség forrása.
Ha Illés tényleg ugyanolyan ember volt mint mi, akkor hasonlítsunk rá abban is testvérek, hogy egyrészt saját érdemeink, fontosságunk hangsúlyozása helyett megalázzuk most magunkat Őelőtte, nem félve attól, ha valami emberi túlburjánzást kivág, lemetsz rólunk. Másrészt pedig az ének utáni csendben járuljunk elé személyes imádságban, hogy bennünk is növekedjék az iránta való feltétlen bizalom, mert Ő rólunk is gondot visel, miránk is vigyáz, bennünket is elrejt, ha kell. Csak induljunk, s engedelmeskedjünk neki, ha a magunk Kerít-patakjához küld! Ámen.