2015.09.13.

Salamon király kincsei – Tanévnyitó

Textus: 1 Királyok 10,1-10.

Svábhegy


Kedves gyermekek és felnőttek, kedves testvérek! Nép­mesék, kalandregények és számítógépes játékok örök­zöld té­mája szokott lenni a kincs, ami valahol rejtőzik, s amit a hős megpróbál megtalálni. Bibliaolvasó Ka­la­uzunk tegnapi napra kijelölt szakaszából azt hallottuk most, hogy Salamon király udvarában nagyon sok kincs volt. Gondolhatnánk, hogy ez a kincs a gazdagság, a pompa, a pazar királyi ruhák, a szépen megépített palota, az ud­vari emberek ülésrendje, a felszolgá­lók magatartása vagy a bemutatott áldozatok nagyszerűsége összessége volt, de a Szentírás arra enged következtetni, hogy ezt a kincset nem ilyen külső, anyagi dolgokban lehetett fel­fe­dez­ni, hanem valami másban. Mert ez a kincs a király és a királyság lelki, belső kincse volt.

Sába népének, ennek az arab törzsnek országa a Krisz­tus előtti VIII. századig Arábia északi részén volt, ez az Arab-félszigetnek az a része, amit ma Szaúd-Arábiának hívunk. Később, a VIII. századtól kezdve benyo­mul­tak Dél-Arábiába is, ahol ma Jemen országa van. Itt éltek a Sába-törzs tagjai. Virágzó országot létesítettek és me­sés gazdag­ságot szereztek. Híresek voltak drágaköveikről, ékszereik­ről, ügyes kereske­dőik pedig bejárták az egész akkor ismert világot. Az arabok között a mai napig őrzik Sába királynő­jének Salamonnál tett lá­togatása em­lékét, legendák kerin­genek erről. 2000-ben tár­ták fel kilenc évi kutatómunka után német régészek Sába ki­rály­nőjének palotáját, amely még romjaiban is impozáns lát­ványt nyújt. Az etióp császá­ri udvar a mai napig erre a talál­ko­zásra vezeti vissza királyi háza alapításának történetét. Az eu­rópai kultúrában pedig őrzi a találkozás em­lékét több fest­mény és opera is őrzi. Van tehát kedves testvérek, Biblián kí­vüli emléke is ennek az egzotikus, ki­csit az ezeregy éjszaka világát idéző történetnek.

Mi indította ezt a gazdag királynőt, hogy egy viszony­lag nagy távolságot megtéve meglátogassa Salamon ki­rály­sá­gát? Egy­részt hal­lott arról, hogy északon van egy felemelke­dő ki­rályság, a zsi­dók birodalma, s az egy­ál­ta­lán nem lé­nyeg­te­len, hogy ve­télyt­árs, vagy pedig üzlettárs lesz nekik az az ország. Annál is in­kább, mivel Sa­la­mon a sábeusok számá­ra oly életbevágó ke­reskedelmi útvonalak északi célpontjait a ke­zében tartotta, s megszer­vezt­e a tengeri kereskedelmet, ami ve­szélyeztette az ő karaván-kereskedelmüket. Érdemes volt te­hát jóban len­ni­ük ezzel az északi királlyal, akinek ugyan ki­csiny a bi­ro­dal­ma, de fura dolgokat hallanak oda­lent a déli ré­sze­ken fe­lőle.

Másrészt viszont a Biblia tudósítása egy mélyebb érte­lem­ről és célról is beszél. Sába királynője hallott Iz­ra­el Is­te­né­ről, arról, hogy Ő hatalmas, mindenható Úr, s valami e­gé­szen különleges és csodálatos kultuszhelye van en­nek az Is­ten­nek Jeruzsálemben. Jó tudni, hogy Sala­mon ki­rály temp­lom­építésének, amely egy - ma így mon­da­nánk - nagy nem­zet­közi projekt keretében valósult meg, komoly híre volt az ó­kori világban. Első renden nem a beru­házás külső, lát­ványos vol­ta miatt, hanem azért, mert egye­düliként az ak­kor ismert világban, egy, látha­tat­lan­nak, öröknek és min­denhatónak tar­tott Istennek mu­tattak be áldozatot benne.

Sába királynője megértette, hogy még ha Salamon gaz­dag­sága szegényes is, Egyiptom vagy éppen India gaz­dag­sá­gá­hoz képest, de van valami belső fénye annak az egész hely­nek, ahol Salamon él: az udvartartásának, az országának, a temp­lomnak, ahol bemutatta az áldozatot a menny Istenének. Fel­ismerte ez a pogány királynő azt, hogy van valami, ami csak rájuk, csak arra a népre jellemző. Hogy ott van azon a né­pen, s a nép királyán Is­ten áldása. S ezt észrevette. Hogy van valami plusz a hatalom, a dicsőség, a szépen felöltöztetett szol­gák, a gaz­dag királyi udvar, a pompa mellett. Hogy ott van valami, ami máshol nem tűnt fel, ami nem volt: az Isten ál­dása. Amit Sába királynője sem Egyiptomban, sem Indiá­ban nem talált meg, de a saját királyi udvarában, vagy életé­ben sem. Így amikor beszélgetett Salamonnal és meglátta az ud­var­tartását, a szolgáknak a ruházatát, a maga­vi­se­le­tüket az e­gész dicsőséges uralkodói légkört, s elgondolkozott azon az áldozaton, amit és ahogyan be­mutatták az menny Istené­nek, Izrael Istenének, akkor „még a lélegzete is elállt.”

Mert, ha valakinek áldás van az életén, a család­ján, ak­kor an­nak előbb-utóbb híre megy. Lehet, hogy i­rigy­ked­ve, le­het, hogy tisztelettel, lehet, hogy gúnyolódva be­szél róla a környezete, egy azonban nem lehet, hogy az ál­dás titokban ma­rad­jon. Mert ami igazán vonzó lehet egy hívő ember éle­té­ben: az Is­ten áldása. Amikor valaki lát­ja azt, hogy annak a ke­resz­tyén embernek az életében van még valami plusz, ami­vel más­hol ed­dig nem ta­lál­ko­zott, amit így fogalmazhatunk meg, hogy ál­dás. Az áldás ugyanis nem egy megfoghatat­lan, misz­ti­kus va­lami, ha­nem az Isten jelenléte, ami meglátszik erő­ben, böl­csességben, oly­kor még anyagiakban is, mert úgy is meg­áld­hat Isten. S per­sze ép­pen ettől vonzó is az ilyen élet. Hi­szen nem az a ka­pott ál­dá­sok célja, hogy általuk lenyű­göz­zük a környeze­tün­ket, ha­nem az, hogy kedvet kapjanak má­sok is áldott emberré vál­ni, az áldások Urát meg­is­mer­ni. Kér­dés, hogy a mi életünk va­jon ál­dott élet-e? – Kedves hittanos gye­rekek és családok, ennek az új tan­év­nek ismét hatalmas le­hetősége számotokra, hogy meglátszódjék életeteken Isten áldása. Az, hogy ti ismeritek ezt az Istent, hogy hisztek Őben­ne, hogy engedelmeskedtek Neki. S ezért a tanulásotokban, a családi életetekben, a ba­rátaitokkal való kapcsolatotokban va­lami olyan kincs, érték van, ami után mások is vágyakoznak. Kincs­ke­re­sés­re indult ez a királynő, és tényleg talált kin­cset.

De miben is látszott meg ez az áldás ott Salamon udva­rá­ban? Három dologról hallottunk, az első a király böl­csessé­ge volt. Azt olvastuk, hogy Sába királynője beszélt mindarról Salamonnal, amit kigondolt. Hiszen ki­fe­je­zetten azért jött, „hogy próbára tegye őt találós kérdésekkel”. „De Salamon megfelelt...” (1 Kir. 10,3.) Az egyik ilyen jel tehát a bölcses­ség. De itt nem csak arról van szó, hogy bölcsen tudott vála­szol­ni a találós kérdésekre, vagy a példabeszédekre, hanem egy­fajta életbölcsességről beszél a Biblia.

Szeretném, ha most senki nem értené félre azt, amit mon­dani fogok. Nem feltétlenül az a bölcs ember, aki­nek há­rom diplomája és két doktorátusa van. Nagyon jó, ha valaki sokat tanul. Ez is egyfajta ismeretet és böl­cses­séget ad. De ne higgyük, hogy a kitűnő bizonyítvány, vagy a diploma önma­gá­ban bölccsé vagy nagy tudá­sú­vá teszi az embert. Ez nem i­gaz. Jó dolog a tudomány, töre­kedjünk mi­nél többet megis­mer­ni a világból. Ilyen ér­te­lem­ben szabad és kell mi­nél több­re vinni az életben, minél több isme­retet, nem ön­magáért, de ha szükséges, meg­szerezni. De senki ne gon­dol­ja azt, hogy az is­meret, a meg­szerzett tudás önmagában bölccsé tesz. Az e­gye­te­mis­ták, de talán már a gimnazisták is mege­rő­sítik ezt a ta­pasztalatot.

Mi volt a forrása Salamon bölcses­sé­gének? Azt mondja a Szentírás, hogy az Úrnak félelme, az is­ten­hit a böl­csesség kez­dete. A Biblia szerint az istenféle­lem a bölcsesség kez­de­te. Fontos tehát a tanulás, a legter­mé­sze­te­sebb dolog, és a hí­vők tartozzanak a legképzettebb emberek kö­zé, de nem a ren­de­zett vagy kevésbé rendezett is­me­retek hal­maza adja meg a böl­csességet vagy annak kezdetét, hanem az istenhit, a Krisz­tus­ba vetett bizalom.

Honnan származott Salamon bölcsessége? Né­hány fejezettel korábban olvasunk erről. Egy éjjel megje­lent neki az Úr, és ezt mondta: Kérj valamit, én megadom ne­ked. Sa­la­mon engedelmes szívet kért, hogy tudja kor­má­nyoz­ni a népet, kü­lönbséget téve a jó és rossz között. Isten­nek pedig tetszett, hogy ezt kérte Salamon. A­zért ezt mondta ne­ki: „olyan bölcs és értelmes szívet adok neked, hogy hoz­zád fogható nem volt e­lőt­ted, és nem tá­mad utánad sem. Sőt, azt is megadom ne­ked, amit nem kér­tél. Olyan gazdagságot és dicsőséget adok e­gész éle­ted­ben, hogy nem lesz hozzád fog­ható senki a ki­rá­lyok között. Ha az én utaimon jársz, és meg­tartod rendel­ke­zé­se­imet és pa­rancsaimat, ahogyan apád, Dá­vid tette, akkor hosszú életet adok neked.” - Honnan volt te­hát Sa­la­mon böl­cses­sége? Is­tentől kapta! A helyzetek felis­me­rése tehát nem az ember­től magától jön, hanem Istentől ka­pott bölcsességgel tud­ja valaki megítélni: mi a jó, és mi a rossz.

Persze tisztában vagyok azzal, hogy kevés fiatal van ma, aki azt fogalmazná meg: én annyira szeretnék bölcs len­ni. Úgy érzitek, hogy ennél sokkal fontosabb dolgok moz­gat­nak. Szeretnétek szépek, okosak, sikeresek, gaz­dagok lenni. Szeretnétekjó fej” barátokra szert tenni, jó iskolát, később jó munkát, megfelelő társat találni, igen. De ki akar ma bölcs lenni? Mégis érzitek talán ti is, kedves hittanos gyerekek: ah­hoz is, hogy a legföld­höz­ra­gadtabb célokat - gazdagság, hír­név, siker - elérjétek, már ehhez is kitartás, szorgalom és alá­zat kell. S az ilyen na­gyon is világi eredményekhez is egy csomó jó döntést kell meghozni. Ez viszont nem megy böl­cses­ség nélkül.

Salamonnak elmondta Sába ki­rály­nőjének, hogy min­den kincsét Istentől kapta. Itt első­sor­ban nem az arany­ról be­szélt, meg a hatalomról és a di­csőség­ről. Hanem arról, hogy a böl­csességet a hatalom gyakorlá­sá­hoz a min­denható Istentől kap­ta. Sába királynője pedig min­den­ről beszélt vele, amit ki­gon­dolt. Ha valakinek van Is­ten­től bölcsessége, az tényleg tud az élet alapvető kérdéseire, a legfőbb kérdésekre igazán jó, i­gei választ adni. Nem biz­tos, hogy azt elfogadják. De az Is­ten szerint való bölcsesség eljuttatja az embert oda, hogy tud jó vá­laszokat ad­ni az emberek kérdéseire. Mert akinek nin­csen böl­csessége - mondja Jakab apostol -, az kérje Is­tentől, és meg­ada­tik neki.

Van, aki közöttünk kincset keres? S talán még mindig azt hiszi, hogy a pénz, az arany, a drágakő, a ha­ta­lom, a di­cső­ség, a tudás az? Az istenfélő szív, ez a legnagyobb kincs. Az Istentől kapott bölcsesség, a hit ajándé­ka. Ennél nagyobb egy­szerűen nem létezik. Mert ebből indul ki min­den, ami jó le­het a mi életünk, a családunk, sze­retteink szá­mára.

Isten áldásának a másik jele Salamon udvarában a rend volt. Ezt olvastuk erről: „Amikor Sába királynője lát­ta Sa­la­mon nagy bölcsességét...” (1 Kir. 10, 4-5.) Nem tudom, ked­ves gyerekek és fiatalok, ha nem is Sába ki­rály­nője, de mond­juk az iskolaigazgató, vagy csak az osztályfőnök látná a ti „udvartartásotokat”, akkor mitől áll­na el a lélegzete? A rend­től vagy a rendetlenségtől? Persze ismerem én is az internetes életbölcsességeket, mi­sze­rint a „rend a káosz speciális e­sete”, meg hogy a „rend azoknak való, akik lusták megkeres­ni a cuc­caikat”, s az­zal is tisztában vagyok, hogy „ahol szere­tet van, ott rendetlenség is van”, mégis úgy gondolom, hogy ige­n­is van össze­függés a külső és a belső rend, vagy rendet­len­ség között. Áldatlan állapotok ugyanis nemcsak a szobák­ban és az íróasztalokon, hanem a fejekben és a szívekben is le­het­nek. Mire gondolok? Arra, hogy sejtjük, érezzük ta­lán sok­szor, hogy Isten mit kíván tőlünk, hogy mi lenne az, ami ked­ves lenne Neki, de kavarog bennünk egy cso­mó más vágy és hatás is. Amit a barátok, amit a szórakoztató ipar, amit a szí­vünk diktál. S hol erre, hol arra hall­ga­tunk. Tudjuk például, hogy a hazugság bűn, de ha az érdekeink megkívánják, vagy félelemből mégis meg­tesszük és elhallgatjuk a rossz jegyet, vagy az intőt. Tudjuk, hogy a szabadidőnket mennyi hasznos, tartalmas, tes­tet-lelket felüdítő programmal lehetne el­tölteni, és mégis órákra ott tudunk ragadni értelmetlen számítógépes já­tékok, vagy üres tévé műsorok előtt. Bizony nemcsak a hi­tet­len emberek fejében és lelkében lehet zűrzavar és ká­osz, hanem még a hittanra, templomba járó emberében is. Vannak vallásos felnőttek, akik szívében egyszerre el­fér Jézus tanítá­sa és mindenféle ezoterikus zagyvaság. A református öntudat és a sámán kultusz. Amikor vi­szont valaki egészen megismeri Isten valóságát, Jézus hatalmát és szeretetét, akkor rájön arra, hogy menyi min­den volt az életében, a gondolkodásában, az értékrendjében ami tisztátalan. Pál apostol írja, hogy miután meg­tért, „kárnak és szemétnek” ítélte a maga korábbi kincseit Krisztusért. – Nemcsak a hittanos gyerekek, hanem mind­nyá­junk lehetősége az új tanév elején, hogy rendet tegyünk. Nem csupán a szobánkban, a lakásunkban, ha­nem sokkal inkább a szívünkben, a lelkünkben. Hogy mi is „kárnak és szemétnek” ítéljük mindazt, ami nem fér­het össze Isten szentségével és i­gazságával. Hogy kivessük onnan a hazugságot, az irigyke­dést, a haragot, a kép­mu­tatást, - egyszóval a bűnt. Hogy Isten rendje uralkodjon bennünk és látszódjék rajtunk.

Mert ha így lesz, akkor az áldás harmadik jellemvonása is meg fog látszódni az életünkön. Ez pedig a bol­dogság. Hi­szen Sába királynője miután lát­ta Salamon ünnepi asztalánál a király szol­gáit és a ne­meseket azt mond­ja, hogy „boldogok az embereid, és bol­do­gok azok a szolgák, akik állandóan előt­ted állnak, és hall­gatj­ák bölcs szavaidat.” Mintha ezt monda­ná: micsoda boldogság, öröm lehet neked szolgálni! Milyen jó annak, aki a te szol­gád lehet! De ez a messziről jött király­nő azt is megértette, hogy ennek mi a titka: „Áldott legyen Is­te­ned, az Úr, aki kedvét lelte benned, és Izrael trónjára ülte­tett”! Azért lehetett boldogság Salamon udvarában szolgálni, mert Salamon is szolgált egy nagyobb Úrnak, Istennek! Mert annak ellenére, hogy király volt, nem felejtette el, hogy felet­te is áll egy király, a világ teremtő Ura!

Kedves gyermekek és felnőttek! Ugye tudjátok, hogy mi már nem egy földi királynak, hanem a királyok Ki­rályá­nak szolgálhatunk? Minket maga Jézus hívott arra, hogy le­gyünk az Ő szolgái és tanítványai. Ez nem kény­szer, nem kö­te­lesség, hanem valami egészen fantasztikus le­he­tő­ség. A bol­dog Isten boldog gyermekei le­he­tünk Jézus által. Akik Jé­zus­nak szolgálnak, azok már csak azért is bol­do­gok lehetnek, mert Vele élhetnek. Na­pon­ta a bocsánatból él­nek. Na­ponta be­szél­het­nek vele. Mindent elmondhatnak neki: örö­met, bá­na­tot, szük­séget, ké­rést bármit feltárhat­nak előtte. Naponta megállhatnak előtte, és az Ő beszédét hallhatják. Aki Jézus­sal e­gyütt él, az nem is lehet bol­dogtalan ember! Nem azért mert ál­landóan fü­lig ér a szája, vagy mert szünet nélkül lel­ke­sí­ti ma­gát mes­ter­séges lelki ajzószerek­kel, hanem azért mert ben­ne él Isten sze­retetében. Abban a szeretetben amely­től semmi és senki nem szakíthatja el! Az ilyen embernek egy hatalmas kincs van a birtoká­ban, is­meri Jé­zust, és ez valóban boldoggá teszi. Krisztus­ban gaz­dag élete van, mert mindent megkapott Istentől.

A mi udvartartásunk sokkal szerényebb, mint Sa­la­mo­né. Közöttünk tudtommal nincsen király. De na­gyon sok ki­rályfi van, Isten gyermeke. Királyfi? Igen, Isten kirá­lyi ha­tal­mának, uralmának a részese. Sába ki­rály­nője az élő Istennel találkozott Salamon udvarában. Nem csupán benyomásokat szer­zett az is­tenfélő é­let ál­dá­sait illetően, nem egyszerűen el­mé­leti tu­dá­sát gya­ra­pí­tot­ta egy új vallás megismerésével, s vég­képp nem egy gaz­dasági, vagy turista út élmé­nyeivel tért ha­za gaz­da­gab­ban, hanem a legnagyobb kincs, az üdvösség el­nye­ré­sé­vel. Isten azt akarja, hogyha va­la­ki a mi szerény ud­var­tartásunkba látogat, találkozik velünk a az iskolában, a la­ká­sunkban, a munkahelyen, itt a gyülekezet­ben, akkor átsu­gá­rozzék rajtunk Isten áldása. Vajon, hogyha velünk be­szél­nek, velünk találkoznak, akkor rajtunk keresztül meglátják a ki­rályok Királyát? Rákérdezhetnek a bé­kes­ség, a rend, a böl­cses­ség, a boldogság, az áldás forrására? Mert az áldott élet azt jelenti: Istenre mutató élet. Isten azért áld meg, hogy ál­dás­sá legyünk mások számára.

Jézus igazi király volt. Aki benne hisz, az az Ő ki­rályi ud­vartartásába, baráti körébe tartozik. Mondhatom úgy is, hogy az Ő családtagja lett. Az újonnan született ke­gye­lemből, hit által. Az ilyen ember megérti, hogy mi az igazi kincs. Az meg­találta az elvehetetlent, az elveszíthetetlent, s az ö­rök­ké­va­ló kincset, ami romolhatatlan, a­mit a tolvajok nem visz­nek el, amit a moly nem rág meg, és a rozs­da sem emészt meg, a­mi megmarad.

Sába királynője ezt a kincset találta meg Salamon ud­va­rában. Isten adja meg, hogy gyerekeink is meg­ta­lál­juk eb­ben a tanévben a hittanórákon, a gyermek-istentiszteleteken, mi pedig az Ő Igéjében a gyülekezet kö­zös­ségében! Ámen.