2015.09.13.
Salamon király kincsei – Tanévnyitó
Textus: 1 Királyok 10,1-10.
Svábhegy
Kedves gyermekek és felnőttek, kedves testvérek! Népmesék, kalandregények és számítógépes játékok örökzöld témája szokott lenni a kincs, ami valahol rejtőzik, s amit a hős megpróbál megtalálni. Bibliaolvasó Kalauzunk tegnapi napra kijelölt szakaszából azt hallottuk most, hogy Salamon király udvarában nagyon sok kincs volt. Gondolhatnánk, hogy ez a kincs a gazdagság, a pompa, a pazar királyi ruhák, a szépen megépített palota, az udvari emberek ülésrendje, a felszolgálók magatartása vagy a bemutatott áldozatok nagyszerűsége összessége volt, de a Szentírás arra enged következtetni, hogy ezt a kincset nem ilyen külső, anyagi dolgokban lehetett felfedezni, hanem valami másban. Mert ez a kincs a király és a királyság lelki, belső kincse volt.
Sába népének, ennek az arab törzsnek országa a Krisztus előtti VIII. századig Arábia északi részén volt, ez az Arab-félszigetnek az a része, amit ma Szaúd-Arábiának hívunk. Később, a VIII. századtól kezdve benyomultak Dél-Arábiába is, ahol ma Jemen országa van. Itt éltek a Sába-törzs tagjai. Virágzó országot létesítettek és mesés gazdagságot szereztek. Híresek voltak drágaköveikről, ékszereikről, ügyes kereskedőik pedig bejárták az egész akkor ismert világot. Az arabok között a mai napig őrzik Sába királynőjének Salamonnál tett látogatása emlékét, legendák keringenek erről. 2000-ben tárták fel kilenc évi kutatómunka után német régészek Sába királynőjének palotáját, amely még romjaiban is impozáns látványt nyújt. Az etióp császári udvar a mai napig erre a találkozásra vezeti vissza királyi háza alapításának történetét. Az európai kultúrában pedig őrzi a találkozás emlékét több festmény és opera is őrzi. Van tehát kedves testvérek, Biblián kívüli emléke is ennek az egzotikus, kicsit az ezeregy éjszaka világát idéző történetnek.
Mi indította ezt a gazdag királynőt, hogy egy viszonylag nagy távolságot megtéve meglátogassa Salamon királyságát? Egyrészt hallott arról, hogy északon van egy felemelkedő királyság, a zsidók birodalma, s az egyáltalán nem lényegtelen, hogy vetélytárs, vagy pedig üzlettárs lesz nekik az az ország. Annál is inkább, mivel Salamon a sábeusok számára oly életbevágó kereskedelmi útvonalak északi célpontjait a kezében tartotta, s megszervezte a tengeri kereskedelmet, ami veszélyeztette az ő karaván-kereskedelmüket. Érdemes volt tehát jóban lenniük ezzel az északi királlyal, akinek ugyan kicsiny a birodalma, de fura dolgokat hallanak odalent a déli részeken felőle.
Másrészt viszont a Biblia tudósítása egy mélyebb értelemről és célról is beszél. Sába királynője hallott Izrael Istenéről, arról, hogy Ő hatalmas, mindenható Úr, s valami egészen különleges és csodálatos kultuszhelye van ennek az Istennek Jeruzsálemben. Jó tudni, hogy Salamon király templomépítésének, amely egy - ma így mondanánk - nagy nemzetközi projekt keretében valósult meg, komoly híre volt az ókori világban. Első renden nem a beruházás külső, látványos volta miatt, hanem azért, mert egyedüliként az akkor ismert világban, egy, láthatatlannak, öröknek és mindenhatónak tartott Istennek mutattak be áldozatot benne.
Sába királynője megértette, hogy még ha Salamon gazdagsága szegényes is, Egyiptom vagy éppen India gazdagságához képest, de van valami belső fénye annak az egész helynek, ahol Salamon él: az udvartartásának, az országának, a templomnak, ahol bemutatta az áldozatot a menny Istenének. Felismerte ez a pogány királynő azt, hogy van valami, ami csak rájuk, csak arra a népre jellemző. Hogy ott van azon a népen, s a nép királyán Isten áldása. S ezt észrevette. Hogy van valami plusz a hatalom, a dicsőség, a szépen felöltöztetett szolgák, a gazdag királyi udvar, a pompa mellett. Hogy ott van valami, ami máshol nem tűnt fel, ami nem volt: az Isten áldása. Amit Sába királynője sem Egyiptomban, sem Indiában nem talált meg, de a saját királyi udvarában, vagy életében sem. Így amikor beszélgetett Salamonnal és meglátta az udvartartását, a szolgáknak a ruházatát, a magaviseletüket az egész dicsőséges uralkodói légkört, s elgondolkozott azon az áldozaton, amit és ahogyan bemutatták az menny Istenének, Izrael Istenének, akkor „még a lélegzete is elállt.”
Mert, ha valakinek áldás van az életén, a családján, akkor annak előbb-utóbb híre megy. Lehet, hogy irigykedve, lehet, hogy tisztelettel, lehet, hogy gúnyolódva beszél róla a környezete, egy azonban nem lehet, hogy az áldás titokban maradjon. Mert ami igazán vonzó lehet egy hívő ember életében: az Isten áldása. Amikor valaki látja azt, hogy annak a keresztyén embernek az életében van még valami plusz, amivel máshol eddig nem találkozott, amit így fogalmazhatunk meg, hogy áldás. Az áldás ugyanis nem egy megfoghatatlan, misztikus valami, hanem az Isten jelenléte, ami meglátszik erőben, bölcsességben, olykor még anyagiakban is, mert úgy is megáldhat Isten. S persze éppen ettől vonzó is az ilyen élet. Hiszen nem az a kapott áldások célja, hogy általuk lenyűgözzük a környezetünket, hanem az, hogy kedvet kapjanak mások is áldott emberré válni, az áldások Urát megismerni. Kérdés, hogy a mi életünk vajon áldott élet-e? – Kedves hittanos gyerekek és családok, ennek az új tanévnek ismét hatalmas lehetősége számotokra, hogy meglátszódjék életeteken Isten áldása. Az, hogy ti ismeritek ezt az Istent, hogy hisztek Őbenne, hogy engedelmeskedtek Neki. S ezért a tanulásotokban, a családi életetekben, a barátaitokkal való kapcsolatotokban valami olyan kincs, érték van, ami után mások is vágyakoznak. Kincskeresésre indult ez a királynő, és tényleg talált kincset.
De miben is látszott meg ez az áldás ott Salamon udvarában? Három dologról hallottunk, az első a király bölcsessége volt. Azt olvastuk, hogy Sába királynője beszélt mindarról Salamonnal, amit kigondolt. Hiszen kifejezetten azért jött, „hogy próbára tegye őt találós kérdésekkel”. „De Salamon megfelelt...” (1 Kir. 10,3.) Az egyik ilyen jel tehát a bölcsesség. De itt nem csak arról van szó, hogy bölcsen tudott válaszolni a találós kérdésekre, vagy a példabeszédekre, hanem egyfajta életbölcsességről beszél a Biblia.
Szeretném, ha most senki nem értené félre azt, amit mondani fogok. Nem feltétlenül az a bölcs ember, akinek három diplomája és két doktorátusa van. Nagyon jó, ha valaki sokat tanul. Ez is egyfajta ismeretet és bölcsességet ad. De ne higgyük, hogy a kitűnő bizonyítvány, vagy a diploma önmagában bölccsé vagy nagy tudásúvá teszi az embert. Ez nem igaz. Jó dolog a tudomány, törekedjünk minél többet megismerni a világból. Ilyen értelemben szabad és kell minél többre vinni az életben, minél több ismeretet, nem önmagáért, de ha szükséges, megszerezni. De senki ne gondolja azt, hogy az ismeret, a megszerzett tudás önmagában bölccsé tesz. Az egyetemisták, de talán már a gimnazisták is megerősítik ezt a tapasztalatot.
Mi volt a forrása Salamon bölcsességének? Azt mondja a Szentírás, hogy az Úrnak félelme, az istenhit a bölcsesség kezdete. A Biblia szerint az istenfélelem a bölcsesség kezdete. Fontos tehát a tanulás, a legtermészetesebb dolog, és a hívők tartozzanak a legképzettebb emberek közé, de nem a rendezett vagy kevésbé rendezett ismeretek halmaza adja meg a bölcsességet vagy annak kezdetét, hanem az istenhit, a Krisztusba vetett bizalom.
Honnan származott Salamon bölcsessége? Néhány fejezettel korábban olvasunk erről. Egy éjjel megjelent neki az Úr, és ezt mondta: Kérj valamit, én megadom neked. Salamon engedelmes szívet kért, hogy tudja kormányozni a népet, különbséget téve a jó és rossz között. Istennek pedig tetszett, hogy ezt kérte Salamon. Azért ezt mondta neki: „olyan bölcs és értelmes szívet adok neked, hogy hozzád fogható nem volt előtted, és nem támad utánad sem. Sőt, azt is megadom neked, amit nem kértél. Olyan gazdagságot és dicsőséget adok egész életedben, hogy nem lesz hozzád fogható senki a királyok között. Ha az én utaimon jársz, és megtartod rendelkezéseimet és parancsaimat, ahogyan apád, Dávid tette, akkor hosszú életet adok neked.” - Honnan volt tehát Salamon bölcsessége? Istentől kapta! A helyzetek felismerése tehát nem az embertől magától jön, hanem Istentől kapott bölcsességgel tudja valaki megítélni: mi a jó, és mi a rossz.
Persze tisztában vagyok azzal, hogy kevés fiatal van ma, aki azt fogalmazná meg: én annyira szeretnék bölcs lenni. Úgy érzitek, hogy ennél sokkal fontosabb dolgok mozgatnak. Szeretnétek szépek, okosak, sikeresek, gazdagok lenni. Szeretnétek „jó fej” barátokra szert tenni, jó iskolát, később jó munkát, megfelelő társat találni, igen. De ki akar ma bölcs lenni? Mégis érzitek talán ti is, kedves hittanos gyerekek: ahhoz is, hogy a legföldhözragadtabb célokat - gazdagság, hírnév, siker - elérjétek, már ehhez is kitartás, szorgalom és alázat kell. S az ilyen nagyon is világi eredményekhez is egy csomó jó döntést kell meghozni. Ez viszont nem megy bölcsesség nélkül.
Salamonnak elmondta Sába királynőjének, hogy minden kincsét Istentől kapta. Itt elsősorban nem az aranyról beszélt, meg a hatalomról és a dicsőségről. Hanem arról, hogy a bölcsességet a hatalom gyakorlásához a mindenható Istentől kapta. Sába királynője pedig mindenről beszélt vele, amit kigondolt. Ha valakinek van Istentől bölcsessége, az tényleg tud az élet alapvető kérdéseire, a legfőbb kérdésekre igazán jó, igei választ adni. Nem biztos, hogy azt elfogadják. De az Isten szerint való bölcsesség eljuttatja az embert oda, hogy tud jó válaszokat adni az emberek kérdéseire. Mert akinek nincsen bölcsessége - mondja Jakab apostol -, az kérje Istentől, és megadatik neki.
Van, aki közöttünk kincset keres? S talán még mindig azt hiszi, hogy a pénz, az arany, a drágakő, a hatalom, a dicsőség, a tudás az? Az istenfélő szív, ez a legnagyobb kincs. Az Istentől kapott bölcsesség, a hit ajándéka. Ennél nagyobb egyszerűen nem létezik. Mert ebből indul ki minden, ami jó lehet a mi életünk, a családunk, szeretteink számára.
Isten áldásának a másik jele Salamon udvarában a rend volt. Ezt olvastuk erről: „Amikor Sába királynője látta Salamon nagy bölcsességét...” (1 Kir. 10, 4-5.) Nem tudom, kedves gyerekek és fiatalok, ha nem is Sába királynője, de mondjuk az iskolaigazgató, vagy csak az osztályfőnök látná a ti „udvartartásotokat”, akkor mitől állna el a lélegzete? A rendtől vagy a rendetlenségtől? Persze ismerem én is az internetes életbölcsességeket, miszerint a „rend a káosz speciális esete”, meg hogy a „rend azoknak való, akik lusták megkeresni a cuccaikat”, s azzal is tisztában vagyok, hogy „ahol szeretet van, ott rendetlenség is van”, mégis úgy gondolom, hogy igenis van összefüggés a külső és a belső rend, vagy rendetlenség között. Áldatlan állapotok ugyanis nemcsak a szobákban és az íróasztalokon, hanem a fejekben és a szívekben is lehetnek. Mire gondolok? Arra, hogy sejtjük, érezzük talán sokszor, hogy Isten mit kíván tőlünk, hogy mi lenne az, ami kedves lenne Neki, de kavarog bennünk egy csomó más vágy és hatás is. Amit a barátok, amit a szórakoztató ipar, amit a szívünk diktál. S hol erre, hol arra hallgatunk. Tudjuk például, hogy a hazugság bűn, de ha az érdekeink megkívánják, vagy félelemből mégis megtesszük és elhallgatjuk a rossz jegyet, vagy az intőt. Tudjuk, hogy a szabadidőnket mennyi hasznos, tartalmas, testet-lelket felüdítő programmal lehetne eltölteni, és mégis órákra ott tudunk ragadni értelmetlen számítógépes játékok, vagy üres tévé műsorok előtt. Bizony nemcsak a hitetlen emberek fejében és lelkében lehet zűrzavar és káosz, hanem még a hittanra, templomba járó emberében is. Vannak vallásos felnőttek, akik szívében egyszerre elfér Jézus tanítása és mindenféle ezoterikus zagyvaság. A református öntudat és a sámán kultusz. Amikor viszont valaki egészen megismeri Isten valóságát, Jézus hatalmát és szeretetét, akkor rájön arra, hogy menyi minden volt az életében, a gondolkodásában, az értékrendjében ami tisztátalan. Pál apostol írja, hogy miután megtért, „kárnak és szemétnek” ítélte a maga korábbi kincseit Krisztusért. – Nemcsak a hittanos gyerekek, hanem mindnyájunk lehetősége az új tanév elején, hogy rendet tegyünk. Nem csupán a szobánkban, a lakásunkban, hanem sokkal inkább a szívünkben, a lelkünkben. Hogy mi is „kárnak és szemétnek” ítéljük mindazt, ami nem férhet össze Isten szentségével és igazságával. Hogy kivessük onnan a hazugságot, az irigykedést, a haragot, a képmutatást, - egyszóval a bűnt. Hogy Isten rendje uralkodjon bennünk és látszódjék rajtunk.
Mert ha így lesz, akkor az áldás harmadik jellemvonása is meg fog látszódni az életünkön. Ez pedig a boldogság. Hiszen Sába királynője miután látta Salamon ünnepi asztalánál a király szolgáit és a nemeseket azt mondja, hogy „boldogok az embereid, és boldogok azok a szolgák, akik állandóan előtted állnak, és hallgatják bölcs szavaidat.” Mintha ezt mondaná: micsoda boldogság, öröm lehet neked szolgálni! Milyen jó annak, aki a te szolgád lehet! De ez a messziről jött királynő azt is megértette, hogy ennek mi a titka: „Áldott legyen Istened, az Úr, aki kedvét lelte benned, és Izrael trónjára ültetett”! Azért lehetett boldogság Salamon udvarában szolgálni, mert Salamon is szolgált egy nagyobb Úrnak, Istennek! Mert annak ellenére, hogy király volt, nem felejtette el, hogy felette is áll egy király, a világ teremtő Ura!
Kedves gyermekek és felnőttek! Ugye tudjátok, hogy mi már nem egy földi királynak, hanem a királyok Királyának szolgálhatunk? Minket maga Jézus hívott arra, hogy legyünk az Ő szolgái és tanítványai. Ez nem kényszer, nem kötelesség, hanem valami egészen fantasztikus lehetőség. A boldog Isten boldog gyermekei lehetünk Jézus által. Akik Jézusnak szolgálnak, azok már csak azért is boldogok lehetnek, mert Vele élhetnek. Naponta a bocsánatból élnek. Naponta beszélhetnek vele. Mindent elmondhatnak neki: örömet, bánatot, szükséget, kérést bármit feltárhatnak előtte. Naponta megállhatnak előtte, és az Ő beszédét hallhatják. Aki Jézussal együtt él, az nem is lehet boldogtalan ember! Nem azért mert állandóan fülig ér a szája, vagy mert szünet nélkül lelkesíti magát mesterséges lelki ajzószerekkel, hanem azért mert benne él Isten szeretetében. Abban a szeretetben amelytől semmi és senki nem szakíthatja el! Az ilyen embernek egy hatalmas kincs van a birtokában, ismeri Jézust, és ez valóban boldoggá teszi. Krisztusban gazdag élete van, mert mindent megkapott Istentől.
A mi udvartartásunk sokkal szerényebb, mint Salamoné. Közöttünk tudtommal nincsen király. De nagyon sok királyfi van, Isten gyermeke. Királyfi? Igen, Isten királyi hatalmának, uralmának a részese. Sába királynője az élő Istennel találkozott Salamon udvarában. Nem csupán benyomásokat szerzett az istenfélő élet áldásait illetően, nem egyszerűen elméleti tudását gyarapította egy új vallás megismerésével, s végképp nem egy gazdasági, vagy turista út élményeivel tért haza gazdagabban, hanem a legnagyobb kincs, az üdvösség elnyerésével. Isten azt akarja, hogyha valaki a mi szerény udvartartásunkba látogat, találkozik velünk a az iskolában, a lakásunkban, a munkahelyen, itt a gyülekezetben, akkor átsugározzék rajtunk Isten áldása. Vajon, hogyha velünk beszélnek, velünk találkoznak, akkor rajtunk keresztül meglátják a királyok Királyát? Rákérdezhetnek a békesség, a rend, a bölcsesség, a boldogság, az áldás forrására? Mert az áldott élet azt jelenti: Istenre mutató élet. Isten azért áld meg, hogy áldássá legyünk mások számára.
Jézus igazi király volt. Aki benne hisz, az az Ő királyi udvartartásába, baráti körébe tartozik. Mondhatom úgy is, hogy az Ő családtagja lett. Az újonnan született kegyelemből, hit által. Az ilyen ember megérti, hogy mi az igazi kincs. Az megtalálta az elvehetetlent, az elveszíthetetlent, s az örökkévaló kincset, ami romolhatatlan, amit a tolvajok nem visznek el, amit a moly nem rág meg, és a rozsda sem emészt meg, ami megmarad.
Sába királynője ezt a kincset találta meg Salamon udvarában. Isten adja meg, hogy gyerekeink is megtaláljuk ebben a tanévben a hittanórákon, a gyermek-istentiszteleteken, mi pedig az Ő Igéjében a gyülekezet közösségében! Ámen.