2015.08.23.
Heródes kényszerpályája
Lekció: Márk 6,14-29.
Textus: Ézsaiás 30,15-18.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Amikor a múlt héten ezt a történetet olvastuk a Bibliaolvasó Kalauz napi újszövetségi igéjeként, arra gondoltam, hogy milyen modern filmet lehetne készíteni Keresztelő János tragikus haláláról. A nagy hollywoodi filmstúdiók hétről-hétre ilyenekkel árasztják el a mozikat és az internetet. Hiszen minden tárgyi feltétel adott egy izgalmas thrillerhez. Hatalmi harc, csábítás, házasságtörés, erotikus tánc, alkoholmámor, összeesküvés, erőszakos halál. Nyilván nem véletlenül ihletett meg annyi festő-és zeneművészt ez az evangéliumi jelenet. Talán csak a jó győzelme hiányzik a sztori végéről. S az is eszembe jutott, hogy ez a történet vajon mennyiben lehet példája, paradigmája annak, ami manapság leginkább felborzolja a híreket hallgató, olvasó, néző civilizált világot, az iszlám állam brutális kivégzéseinek? Amikor főleg keresztyéneket, de más vallású embereket is lefejeznek. Olyanokat, akik kitartanak hitük mellett, vagy akik intelligenciájuk, erkölcsi meggyőződésük és tudásuk miatt nem hajlandók behódolni ennek az ördögi őrületnek. Igen, talán mindkét vonalon el lehetne indulnunk ma, ha arra keressük a választ, hogy milyen üzenetei vannak számunkra ennek a bizarr történetnek, melyben Isten neve elő sem fordul, én azonban szeretnék most egy másik megközelítést javasolni nektek, s egy harmadik utat bejárni lélekben veletek. Ez az út az igében és a saját bensőnkben való komoly elmélyülést, koncentrációt igényel, de olyan szellemi-lelki gazdagságot rejt, ami megéri a fáradságot.
1./ Kezdjük azzal, hogy közelebbről is megvizsgáljuk az emberi főszereplőket. A legellentmondásosabb személy Heródes Antipás, annak a nagy Heródes királynak az egyik fia, aki Jézus születése idején a rómaiak jóvoltából uralkodott a zsidók felett. Bár a királyság nagy Heródes halálakor felbomlott, mivel Róma a fiai között osztotta fel Izraelt, s így ő is csak ún. negyedes fejedelem lett, mégis szívesen hívatta magát hiúságból királynak. Nemcsak az evangélium, hanem a kortárs zsidó történetíró, Josephus Flavius is hatalomvágyó, intrikus, gyenge jellemnek mutatja be. Kr. u. 39-ben például az akkori római császárhoz, Caligulához fordult, a történetünkben is szereplő Heródiás felbujtására, hogy mégis király lehessen az egész ország felett, de felségsértés vádjával perbe fogták, és Lugdunumba, a mai Lyon városába száműzték. Antipás egyébként nyíltan a rómaiak talpnyalója volt. Több galileai várost is Augustus császár környezetéről nevezett el. Hatalma érdekében sokat forgolódott Rómában, s épp az egyik ilyen útján csábította el Heródiást, annak a Fülöpnek a feleségét, aki a féltestvére volt. Tette így nem csupán házasságtörésnek, hanem vérfertőzésnek is minősült. Nemcsak az asszony hagyta el a férjét az új kapcsolatért, Antipás is elocsátotta a feleségét. Ezért figyelmeztette őt Keresztelő János a mózesi törvényre hivatkozva: „Nem veheted el a testvéred feleségét!” Az asszony ezért megharagudott a prófétára és mindenáron meg akarta öletni. Heródiás hataloméhes, vérszomjas nő. Az anyagi és politikai előbbre jutás érdekében elhagyja régi férjét, az újat pedig szörnyű bűnbe taszítja. Bibliai Lady Machbet ő, aki az érvényesülésért mindent és mindenkit képes feláldozni. Még a saját lányát is kiárusítja, mikor a lakomán táncoltatja, s ezzel odadobja a becsületét, rangját, jó hírét. Ilyen fontos volt neki megöletni Keresztelő Jánost, aki veszélyeztette királynéi státuszát. Annyit pedig még a lakoma előtt sikerült elérnie Antipásnál, hogy Jánost börtönbe zárassa. Nem tudni, hogy azért tette-e ezt Heródes mert félt a prófétától, netán azért, mert védelmezni akarta őt felesége bosszújától? Az azonban biztos, hogy tisztelte őt, akit szent embernek tartott, talán mert lelke mélyén vonzotta az a tisztaság és életszentség, amit Keresztelő János hirdetett és képviselt. És ott van még a szereplők között Heródiás fiatal-felnőtt lánya is, akinek nevét Flaviustól tudjuk, Salómé. Nem akárki ő, nagy Heródes unokája, fejedelmi leány, aki készségesen közreműködik saját apja elárulásában, hiszen tánca anyja és Antipás bűnös házasságának nyilvánosság előtti legitimációja is egyben. Pedig az ilyen királyi tivornyákra nemhogy királylányok, de egyszerű származású erkölcsös nők sem voltak bejáratosak. Az efféle erotikus tánc a prostituáltak tiszte volt. De Salómé nem jön zavarba a felkéréstől, nyilván nem először lejtett már ilyen táncot más férfiak előtt. Mint ahogy az sem okozott lelki-érzelmi válságot neki, amikor a hóhér neki nyújtotta át János vérző fejét egy tálcán. Heródes Antipás, Heródiás, Salómé, mulató vendégek: megannyi beteg, romlott ember együtt egy véres, részeg orgián. Tisztázatlan érzelmek, félelmek, indulatok, szenvedélyek és érdekek kibogozhatatlan hálója veszi körül Keresztelő Jánost, és okozza halálát.
Mindezt hallva lehet, hogy egy latin-amerikai szappanopera, lehet, hogy egy ókori halál-tánc jelenet, lehet, hogy egy apokaliptikus világvége vízió jelenik meg lelki szemeink előtt, de a legzavaróbb az egész történetben mégiscsak az, hogy a végéről hiányzik a katarzis, a megtisztulás, a happy end! Isten nem jelenik meg itt úgy, mint Babilonban, ahol a királyi lakoma során egy kéz írta a falra a bekövetkező ítélet szavait Nebukadneccar király számára: „Mené, mené, tekél ufárszin”. „Megmérettél és híjával találtattál.” Nem küld kénköves tüzes esőt rájuk, mint ahogy tette Sodoma és Gomora lakóival. Meglepő, hogy nem istenítélettel zárul a történet. Az Úr sokáig engedi az övéinek erőszakos halálát, s hosszú ideig, nem áll bosszút értük, nem lép közbe. Mert Keresztelő János halála előre jelzi Jézus sorsát, aki kevéssel e jelenet után szól először nyilvánosan a maga szenvedéseiről. De nem csupán úgy lesz ezzel Jézus előfutárává János, hogy előre hirdeti Őt, hanem úgy is, hogy prófétai sorsa és halála előre mutat Jézus szenvedésére és halálára. Ők nem egyszerűen igazságtalanul szenvednek, hanem az igazságért is! Ahogy János szóvá tette Heródes bűneit, úgy emelte fel a hangját Jézus a korabeli zsidó vallási és politikai elit bűnei ellen. Ahogyan nem tett semmit Heródes Keresztelő János kivégzése ellen, úgy nem tett semmit Jézus kivégzése ellen sem ő, sem pedig Pilátus. Mindketten gyávák, gyengék, jellemtelenek, akiknek a totális belső rabsága legyőzi énjük pislákoló jobbik felét.
2./ S itt kell áttérnünk kedves testvérek a történet személyes vonatkozásaira. Mert hasonló történeteknek nem egyszer mi magunk is főszereplői vagyunk, s az ahogyan ezekben viselkedünk, megmutatja, hogy mi lakik bennünk. És sajnos attól tartok, hogy nem egyszer hasonló okokból mint itt Heródes, mi is hasonló kényszerpályákat futunk be, mert nem tudunk, vagy nem akarunk leállni menet közben. – Milyen kényszerpályájára állt Heródes, és miért nem volt képes leállni közben? Kényszerpályája lényege az volt, hogy nem akarta kivégeztetni Jánost, mégsem volt elég ereje szembeszállni a gyilkos szándékkal. A presztízsen, amelyet hatalmi, alkoholos és érzéki mámora éltetett, ezeken keresztül vezette és tartja kényszerpályán az ördög az uralkodót. Hiszen Galilea és Perea tartomány fejedelme, aki királynak hívatja magát, mégse visszakozhat a születésnapi lakomáján a főúri vendégei előtt! Oda lenne a rangja, a hitelessége, a tekintélye, ha meggondolná magát, és leállítaná Keresztelő János kivégzését! Mit gondolnának róla az előkelők, ha azt látnák, hogy megretten egy toprongyos kis próféta megölésétől! A saját palotájában, a saját bulijában mégiscsak ő az úr! Miközben ezt hiszi és hiteti magáról, nem veszi észre, hogy döntéseit nem maga hozza, hanem asszonyi függés alatt van. De a látszat, a presztízs, az mindennél fontosabb. Még a lelkiismereténél is. Így aztán bár szomorkodva, de mégis eleget tesz Heródiás és Salómé követelésének. Később azonban, ahogy a történet elején olvastuk, amikor Jézusról hall, azt hiszi, hogy az a János támadt fel, akit ő lefejeztetett. Gyötrő bűntudata visszajár hozzá, mint Arany János Walesi bárdokjában Edward királynál is, aki megőrült a lelkiismeret vádjától a kivégzettek miatt: „Ha, ha! mi zúg?... mi éji dal London utcáin ez? Felköttetem a lord-majort, Ha bosszant bármi nesz! Áll néma csend; légy szárnya bent, Se künn, nem hallatik: „Fejére szól, ki szót emel! Király nem alhatik.” Ha, ha! elő síp, dob, zene! Harsogjon harsona: Fülembe zúgja átkait A velszi lakoma... De túl zenén, túl síp-dobon, Riadó kürtön át: Ötszáz énekli hangosan A vértanúk dalát.” Heródesnek itt csak egy vértanú hangjával kellett később megküzdenie, de a lelkiismerete felett győzött a presztízsszempont. Az, amit befelé és kifelé is mutatni kell. Befelé azért, hogy az ember elnyomja a saját kisebbrendűségi érzéseit, kételyeit, s így bizonyítsa magának, hogy ő milyen fontos és értékes ember. Kifelé meg azért, hogy fenntartsa a magabiztos uralkodó látszatát, aki tartja a szavát, s amit egyszer megmond, az bizony úgy is van! Hiszen ő megteheti, hogy akár a fele királyságát is felajánlja az előtte hajlongó, vonagló fiatal démonnak! Ez az ígéret persze beválthatatlan, mert Róma engedélye nélkül e kisujját sem mozdíthatta meg Antipás, de a két nő nem is ilyesmit akart. Nem földet, nem gazdagságot, nem rangot, hanem vért akartak látni. Utólag és kívülről nézve milyen szánalmas egy ilyen kis pojáca király aki azt hiszi, hogy mindenható, közben pedig még a feleségének és a mostohalányának sem tud ellenállni! Ám ő nem lehet gyenge, nem vonhatja vissza a szavát, nem hagyhatja abba ezt a véres komédiát! Nem, neki meg kell felelnie a presztízsnek, az elvárásoknak, ő nem állhat le!
Testvérek, vizsgáljuk meg a következő percekben magunkat, hogy bennünket vajon mennyire vezetnek presztízsszempontok a döntéseink során? Mondok néhány példát, amelyen keresztül jól le lehet azt mérni, hogy milyen lélek és lelkület uralkodik bennünk. Az ördögi, amely Heródesben is ott volt, vagy Isten Lelke, aki nem szereti a hamisságot, de együtt örül az igazsággal? Emberi kapcsolatainkon keresztül tárjon most tükröt elénk ebben az Úr!
Adva van egy család. A gyermekek már felnőttek, kirepültek a családi fészekből, mindegyiknek saját családja van. Az apa és egyik fia azonban évek óta haragban vannak egymással. A fiú nem tudja megbocsátani az apjának, hogy annak idején miket mondott neki a lányról, aki aztán a felesége lett. Az esküvő után borult ki a bili, - ahogy mondani szokás - és az első közös karácsonykor vesztek úgy össze, hogy azóta nem állnak szóba egymással. Nem hívják egymást telefonon, nem látogatják egymást még az ünnepeken sem, mindketten meg vannak győződve a maguk igazáról és vérig sértve érzik magukat. Azt várják, hogy a másik kezdeményezzen, a másik vegye fel a telefonkagylót és a kapcsolatot, és a másik kérjen bocsánatot tőlük. Az önérzetük, a büszkeségük nem engedi meg nekik, hogy tegyenek a másik felé egy lépést, mert vesztesnek éreznék magukat. Inkább hibáztatják a másikat és nyalogatják a sebeiket. Szimbolikusan lefejezték az apa-fiú kapcsolatot. Azonban ha akár az apa, akár a fiú keresztyén, vagy azzá lesz, valami minőségi változás történhet. Az amelyik Jézus tanítványa lett, felismeri, hogy mennyit ártott a másiknak a szavaival és a tetteivel. Szembe mer nézni azzal amit mondott és amit csinált. Vállalja a maga felelősségét, és nem mindig a másikét emlegeti. Kér és kap elég erőt ahhoz, hogy felemelje a kagylót, vagy ahhoz, hogy becsöngessen az ajtón. És nem a másik hibáival hozakodik elő, hanem a maga bűneiért kér bocsánatot. Feladja a presztízsszempontot, a maga nagy igazságérzetét, és ahogyan az igében olvassuk, „egymást magunknál különben tartva” megalázza magát. Nem törődik azzal, hogy erre a másik mit reagál - persze nagyon örülne neki, ha megtörne a hallgatás és a jég -, ő a maga részéről szeretné rendezni a múltat. Békejobbot nyújt, s ha erre kinyílik a másik tenyér is, akkor beteljesedik a kapcsolatukban az apostol szava: „testvéreim, amennyire lehetséges éljetek békességben minden emberrel.” Nem minden emberrel lehet. Van, aki nem tud, vagy nem akar megbocsátani. Van, akiben akkora a seb, a sérelem, a fájdalom, hogy sok időbe telik, amíg ő is engedni tud. De Isten gyermeke nem tarthat haragot, nem maradhat kiengesztelhetetlen, nem őrizheti magában a gyűlölködés tüzét. Krisztus tanítványa nem rendezheti be az emberi kapcsolatait presztízsszempontok alapján!
Vagy adva van egy házasság. Férj és feleség jól ismeri már egymást, de a hosszú évek alatt nem elfogadni és tolerálni tanulták meg egymást, hanem a másik gyenge pontjainak a kihasználását fejlesztették tökélyre. Tegyük fel, hogy hajba kapnak valami apróságon. Elkezdődik a vita. Először még viszonylag nyugodt hangnemben jönnek elő a célozgatások, az utalások arra, hogy ki miért felelős, miről tehet és miről nem. De a maga igazságrészecskéjéből persze nem akar engedni egyikőjük sem. Így aztán emelkedik a hangerő és robbanás közelivé válik a feszültség. A gyerekek elmenekülnek a szobájukba. A vitából akkor lesz veszekedés, amikor már rég nem a tárgyról, hanem a másik ember személyéről, meg a múltban elkövetett bűnökről, vagy mulasztásokról van szó. Előjönnek a sértő megjegyzések, az öv alatti ütések, a fel nem dolgozott, meg nem bánt és meg nem bocsátott régi sérelmek. Kiderül, hogy mind a ketten szorgalmasan teleírtak az elmúlt években egy tartozik-követel jegyzetfüzetet a másik adósságaival és a maguk adományaival. A veszekedés végső fázisában pedig be is nyújtják egymásnak a számlát. Amikor aztán a kiabálás és a sírás után mindketten elvonulnak bunkereikbe, kezdetét veszi az önigazolás lelki folyamata. Ennek során megállapítják, hogy a másik már megint, vagy még mindig nem, mert ő soha, és egyébként is... A presztízs, az igazság és jogosság látszatának fenntartása érdekében pedig a végén még a gyerekeket is beavatják külön-külön a dologba, amikor négyszemközt nekik panaszkodnak a másikról, és tőlük várnak visszaigazolást a tetteikre és a szavaikra. Viszont mivel az életnek csak menni kell valahogy tovább, következik a félrenézések, a hallgatás, a „haragszom rád” fenntartásának a látszata. A „ki bírja tovább, hogy nem szól a másikhoz” című tragikomédia. Egy újabb presztízsharc, amelynek nem lehet győztese, csak vesztese. Amelyben szép lassan le lehet fejezni, meg lehet ölni egymásban a bizalmat, a kedvességet, a szeretetet.
Ezzel szemben amikor egy keresztyén házaspár vitatkozik, - mert, hogy ők sem egyformák, s köztük is vannak nézeteltérések - akkor nem kihasználni akarják egymás örökölt, vagy tanult gyengeségeit, hanem igyekeznek megérteni azt. Ami nem azt jelenti, hogy igazolják a rosszat, a bűnt, a hibát, hanem azt szeretnék, ha Krisztus csiszolhatná őket egyre jobban egymáshoz. Ez a csiszolódás is súrlódásokkal, szikrázásokkal, időnként parázs vitákkal jár, de tudják, hiszik, hogy a krízisek által maga Isten akarja őket nevelni. Maga az Úr vési le róluk ó-emberük gőgjét, önhittségét, zsémbességét. Így aztán kellő távolságtartással tudják látni magukat, viselkedésüket a konfliktusok során, s ez megőrzi bennük az önmagukra való reflexió képességét, és a humorérzéket. Azt ami Istenben is megvan, aki ezt kérdezte egyszer a töklevél elszáradása miatt duzzogó, halálosan megsértődött Jónás prófétától: „Igazad van-e, hogy haragszol?” A hívő házaspárt ezért nem a presztízs, a hiúság, az önigazultság vezeti, hanem Isten szeretete. Az a szeretet, amely tud nem hányaveti módon, foghegyről odavetetten, kierőszakoltan, hanem őszintén, önként bocsánatot kérni és adni, mert tudja, hogy Isten mennyivel többet bocsátott meg neki. A krisztusi lelkületű ember nem a másik bűneit igyekszik számon tartani, hanem Isten irgalmának tetteit. Jézus tanítványa ismeri annak az igének az igazságát, ami a Példabeszédek könyvében így áll: „Vassal formálják a vasat, és formálja egyik ember a másikat.” Tisztában van vele, hogy az ő kemény, hajlíthatatlan természete csak Isten szeretetének a tüzétől tud úgy átforrósodni, hogy hajlítható, alakítható legyen az Úr kezében. Presztízsszempontok helyett, Isten Lelke vezeti őt döntéseiben.
S hogy ne csak kitalált példákat hozzak, hadd utaljak a végén néhány bibliai eseményre, pró és kontra egyaránt. Saul, Izrael első királya volt. Életét a látszat fenntartása, a presztízs megőrzése irányította. Az, hogy bár a legkisebb törzsből származik, mégse véletlenül lett ő a király! Elfelejti, hogy őt Isten választotta ki, hogy az Úr hívta el. Magában, a hatalmában, a katonái erejében bízik egyre jobban, és nem Istenben. Nem is csoda, hogy egyre több politikai és katonai baklövést követ el. Egyszer például kiadja az értelmetlen, Isten akarata ellenére való parancsot, hogy az ellenséges filiszteusokat egy egész éjjelen át üldözni és irtani kell, s hogy halál fia, aki eszik harc közben! Ostoba parancsáról azonban nem hall a saját fia, Jónátán, aki az Úrra tekintve nagy szabadítást hajtott végre korábban a nép érdekében. Így történik meg az, hogy Jónátán erdei mézet eszik a hajsza közben, amiről Saul tudomást szerez. De nincs mit tenni, ő a király adta ki a parancsot, így aztán Jónátánnak meg kellene halnia. Igen ám, de a katonáknak több eszük van a királynál, és kiállnak Jónátán mellett, s ezzel megmentik az életét. Saul nem akart engedni, hisz mi lesz akkor az ő királyi presztízséből! Oda lesz a tekintélye! Akkor inkább haljon meg a saját fia! Olyan mint Heródes, aki inkább enged a felesége, a mostohalánya, az alkohol és kéjvágy igézetének, mintsem a józan ész és a lelkiismeret hangjának. – Micsoda megátalkodott bornírtság ez! Igenis, mindig van mit tenni! Mindig van másik lehetőség! Nem muszáj végigmenni a szakadék felé vezető úton! Hol van az megírva, hogy egy vitát veszekedés, egy veszekedést sok veszekedés, sok veszekedést pedig válás kell, hogy kövessen? Miért kellene a presztízsszempontoknak győznie? Miért kellene lefejezni a kapcsolatainkat? Egyáltalán nem törvényszerű, hogy egy elhidegült apa-fiú viszony örökre úgy maradjon! Csak legyen, aki kilép a bunkeréből, legyen aki felveszi a telefonkagylót, legyen, aki megtöri a hallgatás falát! S ki más legyen ez, mint a hívő fél, mint a keresztyén ember? Talán nem rád vár ez a feladat? Mert igenis lehet másképp.
Ott van például Dávid, Izrael második királya, aki soha nem állt bosszút Saulon, aki pedig ártatlanul üldözte őt. Kétszer is megkímélte az életét, pedig emberileg jogosan vehetett volna elégtételt. Egyszer azonban majdnem végigrohant ő is a presztízsszempontok szakadékba vezető útján. Történt ugyanis, hogy egy megtollasodott, újgazdag földbirtokos, akinek korábban Dávid emberi ingyen őrizték a nyájait, nem segített Dávidnak, nem adott neki és katonáinak ennivalót, pedig épp egy hatalmas lakomát rendeztek akkor, amikor Dávid a jóindulatára apellált. Sőt, ez a bizonyos Nábál megalázó módon el is zavarta Dávid embereit. Amikor ezt megtudta Dávid, elszakadt benne a cérna. Bosszút esküdött, és el is indult négyszáz fegyveresével Nábál ellen. Isten azonban elébe küldte Nábál bölcs és hívő feleségét, Abigailt, aki ajándékokkal kedveskedve, s értelmes érvekkel és Isten igazságosságára hivatkozva leszerelte Dávid haragját, aki az Úrra bízta a bosszúállást. Ettől nem szenvedett csorbát Dávid tekintélye, nem szerepelt le a katonái előtt, sőt felértékelődött a hitelessége. Nem a presztízsszempontok győztek felette, hanem Isten Lelke.
Aki felett még a környezete, vagy a saját egojának az elvárásai, a vélt, vagy valós presztízsszempontok győznek, az még nem, vagy nem egészen Isten gyermeke. Isten gyermeke tisztában van önmagával, a talentumaival és a gyengéivel is, s nem akarja magát másnak mutatni, mint ami valójában. Isten gyermeke nem érzi veszteségnek, ha az Úr megállítja őt egy veszedelembe vezető úton, hanem hálás ezért a figyelmeztetésért. Isten gyermeke nem tartja rangján alulinak engedni, megalázkodni, visszakozni. Isten gyermeke nem lelakatolni, lefejeztetni akarja az emberi kapcsolatait, hanem új tartalommal, jézusi lelkülettel, mennyei értékekkel szeretné megtölteni azokat.
Kedves testvérek! Ma azt helyezte a szívünkre az Ige, hogy nem muszáj a kényszerpályáinkon végigmennünk! Nem kötelező fejjel rohannunk a falnak! Nincs előírva, hogy a tékozló fiaknak és lányoknak a disznók vályújáig kell zuhanni!Az igazi istenítélet az, amikor nincs ítélet. Amikor Isten megengedi, hogy végigrohanjunk a kényszerpályáinkon. Amikor már nem is figyelmeztet, nem is avatkozik közbe. Amikor a bűnünk lesz a büntetésünk, mint itt Heródesnek is. Nekünk nem kell lóháton vágtatni, ahogy Ézsaiás könyvéből hallottuk. Ma még meg lehet állni útközben. Ma még tehetsz valamit azért, hogy megújuljon a házasságod, a gyermekeiddel, a szüleiddel, a többi emberrel való kapcsolatod. Mert „még vár az Úr, hogy megkegyelmezhessen, készen áll arra, hogy irgalmazhasson. Mert bár ítélő Isten az Úr, boldogok mindazok, akik benne reménykednek.” (Ézs. 30,18.) Bárcsak ezek közé tartoznánk mi is! Ámen.