2015.08.02.
Pál apostol Athénben 2.
Lekció: Ap.Csel. 17,22-28.
Textus: 1. Kor. 9,21-22.
Svábhegy
A múlt vasárnap egy néhány részből álló igehirdetési sorozatot kezdtünk el Pál apostol athéni tartózkodásáról. Egy hete arról szólt hozzánk Isten Igéje, hogy Pál amikor bejárta a város nevezetességeit háborgott a lelke azon, amit Athénben látott, hiszen az utcák és terek éppúgy tele voltak a görög mitológia istenalakjainak szobraival és képeivel, mint a nekik épített templomok. De arról is hallhattunk, hogy az apostol bár eredetileg a munkatársait várta a városban, mégsem tétlenkedett, mert a pogány filozófusokkal éppúgy vitába szállt, mint saját népe tagjaival, a zsidókkal a zsinagógában. Persze nem a politikáról, vagy a kultúráról cserélt eszmét velük, hanem, ahogy a könyv írója, Lukács fogalmaz: „Jézust és a feltámadást hirdette”. Pál tehát nem afféle mai turistaként, de nem is városi polgárként volt jelen Athénben, hanem misszionáriusként. A turista megcsodálja a művészeti remekeket, a polgár használja a nagyváros lehetőségeit, a misszionárius viszont bárhol is tartózkodik, Krisztust hirdeti.
Kérdés persze, hogy van-e helye ebben a városban a Jézusról szóló evangéliumnak? Hogyan lehet a Krisztus evangéliumát az ókori Athénben képviselni? Nem kellene-e egy ilyen helyet, a tudás és filozófia, a művészet és az istenek fellegvárát inkább kihagyni a missziói út állomásai közül? Nem éreznénk-e úgy Pál helyében, hogy inkább könnyebb terepet kellene választanunk? Ha már az előző városból, Béreából is menekülnie kellett Pálnak az ellene fellázított sokaság miatt, nem kellene-e Athénban csendben meghúzódnia? Pál nem így gondolja. Ha Athénban van, Athénban hirdeti az evangéliumot, hiszen az ő üzenete, vagy inkább az ő Istene, Jézus, minden körülmények között és minden kultúrában megállja a helyét. – Ma azt vizsgáljuk meg éppen ezért a Szentlélek segítségével, hogy mit és hogyan mond az apostol az athéniaknak saját magukról és mit tanít nekik Istenről. Legközelebb pedig arról lesz szó, hogy mi következik abból, amit Pál Istenről tanított a művelt, gazdag és sznob athéniaknak.
1./ Az első, ami rendkívül feltűnő az előzmények ismeretében, hogy Pálból nem az indulat, hanem a szelídség beszél. Hiszen azt hallottuk legutóbb, hogy „háborgott a lelke, mert látta, hogy a város tele van bálványokkal.” A csodálatos athéni kultúra nem vakította el Pált az egy igazán fontos kérdésre nézve: kinek, minek szentelik oda az itt élők képességeiket, képzelőerejüket, pénzüket és idejüket? Kit és mit szolgálnak művészetükkel, filozófiájukkal, mint önmagukon túlit? Honnan merítik a legfőbb értékeiket, erkölcsüket, életük célját és jelentését? Pál látja a tömérdek bálványistent, a nekik emelt templomokat, akiket büszkén tisztelnek az athéniak. De nem úgy tekint ezekre, mint egy turista, aki izgalommal fedezi fel az idegen kultúrák vallásait. Nem is úgy, mint a helyi polgár, aki megszokta a bálványok jelenlétét, és - akár hűséges hódolóként, akár közömbös kívülállóként - meg sem kérdőjelezi jelenlétüket és befolyásukat. Nem, Pál nem turista és nem helyi lakos, Pál misszionárius. Isten gyermeke, Jézus Krisztus megragadottja, aki az Urat, szabadságát és szeretetét megismerte Krisztus arcán, és ezért a bálványok láttán háborog a lelke. Megtelt a szíve haraggal, fájdalommal, elkeseredéssel: hogy lehet, hogy a szobrok töltik be szívüket és képzeletüket, amikor azzal a vággyal kerülnek kapcsolatba, ami ott van minden emberben: vágy a transzcendens, a magunkon túli, az igazi spiritualitás iránt? Hogyan lehetséges, hogy az egyetlen igaz és szerető Isten helyett ezekben tudnak csak bízni?
Ezen a ponton testvérek még egyszer vizsgáljuk meg mi is magunkat, mint egy másik olyan nagyváros lakói, amelyet betöltenek a mai világ bálványai. Például amikor az utcán sétálunk, és látjuk a kirakatok csillogását, a bankok mindig több fogyasztásra sokalló reklámjait, mit érzünk? Amint szembejönnek a felnőtt nőnek öltözött, kihívóan viselkedő tinédzserek, látsz-e valamit? Amint szemedbe néz ennek a világnak és bálványainak vesztese, kisemmizettje: a hajléktalan, az alkoholba, a drogba menekülő, hogyan viszonyulsz ehhez? Turista, helyi polgár, vagy misszionárius vagy? Azt hiszem, a legtöbben nem csodálkozunk azon, amit látunk, és nem mozgunk turistaként saját városunkban. Viszont attól tartok, hogy már rég a miénk lett a helyi lakos közömbössége. A mai világ istenei fennen reklámozzák magukat, az emberek imádják őket, hiszen követik sugallataikat és engedelmeskednek felszólításaiknak, később saját összetört életükkel fizetik az áldozatot, a mi lelkünk pedig nem háborog. Nem tölt be az Úrtól való szent harag, hogy az ő teremtményei nem őt dicsőítik, hanem a hiábavaló bálványokat kergetik. Pedig Jézus Krisztus minden követője misszionáriusnak hivatott el a városban. Akik imádságos lélekkel járnak az utcán, utaznak a buszon, metrón, és Jézus szemével tekintik az embereket és a várost. Vágyva arra, hogy ezek az emberek is megismerjék azt, akiben életet és szeretetet találnak. Pál nem volt képes háborgás, megindultság és fájdalom nélkül látni az athéniak bálványimádását.
Ám amikor szólnia kell arról, hogy kit és mit képvisel, akkor ennek az indulatnak a szikrája sincs benne. Pedig a felháborodáson kívül más tényezők is indokolták volna, hogy az érzelmei elragadják és jól beolvasson az ottaniaknak. Például az, hogy a vitatkozás légkörében teltek azok a napok, amíg a munkatársait, Szilászt és Timóteust várta. Vagy az, hogy nem önszántából ment az Areopágoszra, hanem mert megragadták és odaráncigálták. Mégsem olvassuk, hogy kikérte volna magának ezt a bánásmódot, vagy hogy dühtől és keserűségtől átitatott szavakat vágott volna hozzájuk. Sőt, azzal kezdte a beszédét, hogy szinte megdicsérte őket: „Athéni férfiak, minden tekintetben nagyon vallásos embereknek látlak titeket.” A városban minden sarkon volt egy istenszobor, minden utcában volt egy szentély, s ezt nem vette be az apostol gyomra. Két okból sem. Egyrészt, mert zsidó iskolában nőtt föl, farizeus-tanítvány volt, s a zsidó ember gyűlöli a bálványokat. Másrészt keresztyén volt. Most mégis, amikor az Areopágoszra kiáll, mégsem azt mondja, hogy athéni férfiak, ne áltassátok magatokat, ne próbálkozzatok! Mi az, hogy az ismeretlen istennek? Mi ez a játék? Tutira akartok menni? Valóban, mindennek van istene? Fűnek, fának, virágnak, gabonának, minden csillagnak, - és hátha van még egy isten, akit nem ismerünk, nehogy kihagyjuk? Nem, Pál nem korholja le őket, hanem megnyeri a figyelmüket. Így kell kezdeni, nem azzal, hogy ledorongolja, hogy földbe nyomja őket. Pál nem ironizál, nem gúnyolódik, hiszen az evangéliumot akarja hirdetni, Istennek a bűnös ember iránti szeretetét, és nem az ortodox zsidó-keresztyén önigazultságát és felsőbbrendűségét. Az, hogy „minden tekintetben nagyon vallásosnak” nevezi őket nem csipkelődés a részéről, hanem annak a Jézusnak a lelkülete, aki egyszer egy Nátánaél nevű, az Ő messiási eredetét kétségbe vonó zsidóról azt mondta: „íme egy igazi izraelita”. Mert nem az a baj, ha a keresztyénné lett emberben felébred a bűnnel szembeni harag, vagy a bálványimádással szembeni kritika, hanem ha nem Jézusnak a bűnösöket, parázna nőket, vámszedőket és vak koldusokat is magához ölelő szeretete lesz úrrá benne, hanem a maga indulatai. Pál tehát itt kilépett a saját koordináta rendszeréből. A beszéd megszólítása, az utána elhangzó dicséret, a hallgatóság kultúrájának, ezen belül vallásának ismerete mind erre utal. Nem konfrontálódni akar a városlakókkal, hanem megnyerni szeretné őket annak számára, akit még nem ismernek. Ahogy alapigénkből hallottuk: „A törvény nélkülieknek olyanná lettem, mint aki törvény nélküli...” (1. Kor. 9,21-22.)
Igaz-e ez vajon ránk is testvérek? Turisták, helyi polgárok, vagy misszionáriusok vagyunk a magunk városában? És vajon legyőzheti-e a bennünk támadó bosszúságot, dühöt és keserűséget annak a Jézusnak a Lelke, aki szelíd, s alázatos volt? Félre tudod-e tenni az érzelmeidet, amikor Jézusról beszélsz másoknak? Mert ugye beszélsz róla ti is?
2./ A másik, ami rendkívül megkapó Pál beszédének első részében, hogy hidat épít a hallgatóság és az evangélium között. – Mert vajon hogyan is hirdeti az apostol Jézus Krisztus evangéliumát ezen a helyen, ennek a hallgatóságnak? Korábbi missziói igehirdetéseivel összehasonlítva a legfeltűnőbb az, hogy semmit nem szól az Ószövetségről. Az Apcsel-ben olvasott missziói beszédek zsidó hátterűeknek, vagy istenfélő, tehát a Szentírással ismerkedő pogányoknak szóltak, s ezért természetes módon abból indultak ki, ahogy Isten Izrael történetében cselekedett, ahogy a próféták által ígéreteket tett, s ahogy előre beszélt arról, hogy a Messiásnak szenvednie kell. Az Areopágoszon azonban Pál hiába használná az Ószövetséget Jézus Krisztus bemutatására, az senkit se érdekelne, hiszen senki se ismeri. Mivel épít tehát Pál hidat ezekhez a pogányokhoz? Azzal, hogy a saját kultúrájukat úgy tekinti, mint amelyben vannak elemek, melyek az evangéliumra mutatnak. Ezért utal az ismeretlen istennek emelt oltárra, s ezért idézi a költőjüket is.
„Találtam olyan oltárt is, amelyre ez volt felírva: AZ ISMERETLEN ISTENNEK. Akit tehát ti ismeretlenül tiszteltek, én azt hirdetem nektek.” Az athéniak, attól való félelmükben, hogy ha egy általuk nem ismert istent nem tisztelnek, annak katasztrófa lehet a vége, neki(k) és építettek oltárt. Pál nem ezt az istentiszteletet helyezi előtérbe, hanem sokkal inkább az athéniak vállalt és elismert tudatlanságát: igazatok van abban, hogy létezik valaki, akit tisztelet és imádat illet, és ti nem ismeritek őt. Az athéniak vállalt tudatlanságában, és ehhez kapcsolódó bálványimádásában Pál apostol felismeri a kapcsolópontot. Amikor imádságos lélekkel, misszionáriusként bejárta a várost, nem pusztán elborzadt azon, amit látott, hanem azt is kereste, hogyan szólaltathatja meg ebben a világban az evangéliumot. Ebben az a meggyőződése vezette, hogy Isten nem hagyta magát „nyomok” nélkül; és minden kultúrában ott van az Úr által előkészített lehetőség az Ő neve hirdetésére. Így tekint az ismeretlen istennek emelt oltárra.
Pálnak ez a szabadsága és bölcsessége nagyon fontos azok számára, akik sem nem turistaként, sem nem polgárként, hanem misszionáriusként szeretnének élni városunkban. Akiket felindít az elveszettség, ezért imádságos lélekkel vannak jelen az utcákon, a munkahelyen, a kultúrában, más emberekkel, és keresik, hol készítette el az Úr a kapcsolópontot. Mert mindenhol jelen vannak ezek a kapcsolópontok, a művészetben, az emberek vágyódásaiban, hiányaiban, személyes történeteiben. Kreativitásunkon és a Szentlélekre való ráhagyatkozásunkon múlik, hogyan ismerjük fel a lehetőségeket, és hogyan élünk azokkal. Hiszen Jézus megmondta, hogy amikor „hatóság és a felsőbbség elé hurcolnak titeket... a Szentlélek abban az órában megtanít majd titeket arra, hogy amit mondanotok kell.” (Lukács 12,11-12.) Pál missziói igehirdetése megláttatja velünk, hogyan lesz a lenyűgöző, sokszor bénító nagyváros kultúrája az evangélium szolgája. A keresztyén tanároknak, művészeknek, íróknak különösen is nagy lehetőségeik vannak kilépni a helyi polgár szerepéből, és azonosulni a misszionáriussal hivatásukban.
Azért van ma számos keresztyén filmklub, mert a film kultúránk azon népszerű, sokakat megmozgató része, amelyre könnyen lehet építeni az evangélium bemutatásához. Hiába kezdenénk a Szentírással, egy olyan világban élünk, amelyben a felnövekvő generációk többségének fogalma sincs a Bibliáról. Könnyebb az Éhezők viadalából kiindulni, mint a tékozló fiú történetéből, könnyebb a Gyűrűk Urából, mint Mózes történetéből, és könnyebb Harry Potterből, mint Jézus példázataiból. Ami nem azt jelenti, hogy az evangélium történeteit felválthatják egyéb történetek, hiszen azok ugyanúgy az igazságot képviselik, hanem arról van szó, hogy mindezek a történetek hordoznak valami olyan, többek által ismert igazságot, amely igazság az evangélium szolgája lesz a misszionárius számára. Mindezeket az igazságokat fontos meglátnunk és értékelnünk, hiszen minden igazság, még a pogányok gondolkodásában, s alkotásaiban is, a Teremtő Isten igazsága!
Pál tehát rábólint az athéniak pogány vallásosságában megbúvó igyekezetre, amely oltárt emelt az ismeretlen istennek. Okosan és bölcsen közelített hozzájuk mondandójával. Belehelyezkedve az ő gondolkodásukba, göröggé lett a görögökért, hogy út nyíljon számukra az evangélium felé. Nem ellenük szólt, hanem értük. Méltányolt, hogy megnyerhessen…
3./ Végül pedig azt látjuk, hogy az apostol az igaz Isten ismeretét hirdette nekik. – Beszéde következő részében erről az Istenről a következő, az Ószövetséggel egyező állításokat teszi: Isten az egész világ teremtője; nem szorul emberi kéz szolgálatára, sőt, ő tartja fenn az életet; Ő uralkodik a népeken és kijelölte azok helyét; végül Ő minden ember teremtője és ilyen értelemben atyja. Mindebben Pál kétszer is idéz pogány költőket állításai megerősítésére, és annak megmutatására, hogy milyen bolond dolog azt gondolni, hogy Isten, mindenek teremtője és atyja „aranyhoz vagy ezüsthöz vagy kőhöz, művészi alkotáshoz vagy emberi elképzeléshez hasonló”. Sőt, inkább azt állítja, hogy ez az Isten egészen közel van hozzánk, hiszen költőjüket idézve: „őbenne élünk, mozgunk és vagyunk”, valamint „bizony, az ő nemzetsége vagyunk”.
Három dolgot állít tehát az apostol erről a számára egyáltalán nem ismeretlen Istenről, s mind a három dologban élesen konfrontálódik a korabeli görögök világképével. Az első, hogy Ő a világot alkotó, teremtő Isten. „Az Isten, aki teremtette a világot és...” (Ap.Csel. 17,24-25.) Tehát nem sok isten van, Zeusszal az élen, akik az Olimposzon ülve irányítják a földi halandók életét, hanem csak egy, aki azonban örökkévaló és mindenható. Pál, aki eddig mintegy megdicsérte az athéniak vallásosságát, most egy mozdulattal át is húzza azt, ami e vallásosság mögött van, mégpedig az önistenítést. Azt hirdeti, hogy nem az ember a világegyetem középpontja, de még csak nem is a Föld, mert Isten maga az adományozó, tőle jön az élet, amelynek Ő a forrása és Ura. Nem neki van szüksége az emberre és az ember tiszteletére, hanem az ember az, aki nem élhet nélküle. Nem Ő van valahol, a világmindenség egy bizonyos pontján, hanem mi élünk, mozgunk és vagyunk Őbenne. Nem Isten van a világban, hanem a világ áll fenn Istenben.
Ez pedig azt jelenti, hogy az apostol mindent megfordít. Azt látja, hogy az ember akkor is magáról beszél, amikor az Istenről beszél. Mert az ember, ha elszakadt Istentől, csak önmagáról tud beszélni. Azok a szép istenszobrok mind azt árulják el, hogy mindig önmagáról beszél az ember. Kálvin azt mondja, hogy az Istentől való elidegenedésünknek az egyik legjellegzetesebb mutatója az, hogy az ember sorra önmagára aggatja azt, amit az Istentől elorzott. Megfordítaná a folyók folyását, kioltaná a Nap fényét, s közben önmagából bálványt csinál, az életből pedig halált.
A másik kijelentéssel pedig az athéniak emberképét állítja feje tetejére, amikor úgy beszél az igaz Istenről, mint a történelem Uráról. „Az egész emberi nemzetséget egy vérből teremtette...” (Ap.Csel. 17,26.) Pál ezzel azt gőgöt utasítja el, amely ott volt egyfelől a zsidókban, akik a maguk kiválasztottságát úgy értelmezték, és sokszor értelmezik ma is, hogy ők jobbak és fontosabbak, mint a pogány népek, másfelől azonban ott volt a görögökben is, hiszen a görög polisz, - különösen is Athén, a kultúra, a tudomány, a művészetek fellegváraként - valóban egy olyan magas szellemi teljesítményt produkált az ókorban, ami máig páratlan. Ezért Pál arra figyelmezteti őket, hogy ne a saját választottságukat vagy szellemi teljesítményüket, filozófiai magaslataikat ünnepeljék, egyszóval ne magukat istenítsék, amire az ember mindig is hajlik, hanem emlékezzenek arra, hogy Isten a történelem Ura. Ő az egész emberiséget egy vérből teremtette, - s ezzel az összetartozásunkra utal, - de ő az, aki elrendelte a népek lakóhelyet és idejét, amivel pedig a különbözőségünket emeli ki.
A harmadik pedig amiről említést tesz Pál az igaz Istennel kapcsolatban, hogy ez az Isten annak ellenére, hogy a világ és a történelem Ura, mégsem egy idegen, megismerhetetlen, távoli Isten, hanem közel van az emberhez. Közelebb, mint gondolnánk. No, nem úgy, ahogy azt Platón, vagy az ő nyomán a görög és keresztyén misztikusok hirdették, hogy ti. Isten ott van mindannyiunk lelkében, csak jó mélyre kell ásni hozzá, hogy előhozzuk onnan... Nem! Pál nem erre utal itt, hanem arra, hogy ez az Isten azért van közel hozzánk, mert időben és térben egészen közel jött hozzánk Fiában, Jézusban, meg azért mert egészen közeli közösségbe lehet Vele kerülni a Szentlélek által, aki mintegy lakozást vesz a Krisztusban hívők szívében, meg azért mert szól hozzánk folyamatosan az Ő Igéjén keresztül, s azért mert mi pedig megszólíthatjuk Őt, beszélgethetünk vele imádság által! Isten az embert vele való közösségre teremtette. Ezért az ember nyugtalan mindaddig, amíg Istennel való közössége helyre nem áll. Ő nincs messze egyikünktől sem. Ő nem egy eszme, hanem élő személy.
Látható tehát testvérek, hogy az apostol úgy beszél az athéni művelt polgároknak és filozófusoknak az ő nyelvükön, az ő gondolatrendszerük szerint, az ő fogalmaikat használva, hogy közben szemernyit sem enged az evangélium igazságából! Mer konfrontálódni, meri vállalni, hogy ezért majd akár ki is gúnyolják, akár, mint máshol meg is kövezzék, mert neki csak egy fontos, hogy „mindenképpen megmentsen némelyeket.” Athénben is, Korinthusban is, Budapesten is. – Azt kérdezi ezen a szakaszon keresztül ma tőlünk Isten, hogy mi hogyan viszonyulunk ehhez a városhoz, ehhez a kerülethez, a környezetünkhöz? Idegen turistaként, akik kritika nélkül megcsodálják az emberi alkotóképesség páratlan nagyságát, bennfentes helybeli polgárként, akiknek fel se tűnik az elveszettség, a hitetlenség, a bűn és a kárhozat ereje, vagy pedig lelki emberként, misszionáriusként, akik látva a sok nyomorúságot, bálványimádást, önistenítést nem csupán háborognak, hanem mindenképpen meg akarnak menteni némelyeket!? Mindenképpen, minden módon: félretéve az indulatainkat, felháborodásunkat, hidat keresve, kapcsolópontot találva a mai posztmodern kultúrában élők és az evangélium igazsága között, és mindeközben az igaz Isten igaz ismeretét hirdetve nekik.
A korabeli Athén lenyűgöző város volt. Lenyűgöző volt a filozófiája, az építészete, a vallásossága, a művészete. Turisták nézhették álmélkodva és gyönyörűséggel teli csodálattal, ha arra jártak. A lakói büszkén és önelégülten vallották magukat Athén polgárainak. De Pált valami ill. valaki egész más nyűgözte le, ejtette rabul, olyan erővel, aminek következtében ő többé már sehol sem lehetett pusztán turista, vagy helyi lakos, kizárólag csak misszionárius. Jézus Krisztus ragadta meg lénye legmélyén, ellenállhatatlan erővel. Az, akiről így ír ugyanebben a levélben: „Miközben a zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt az Isten ereje és az Isten bölcsessége… Az ő munkája, hogy ti a Krisztus Jézusban vagytok.” Isten adja, hogy ez valóban igaz is legyen ránk. Ámen.