2015.05.31.
Imádság és Szentháromság
Lekció: Ap. Csel. 4,23-31.
Textus: Lukács 11,9-13.
Svábhegy
Ha megkérdeznénk az utca emberét, - kedves testvérek, kedves gyülekezet, - hogy milyen ünnep van ma, a legtöbben bizonyára csodálkoznának: ünnep, ma? Néhányan esetleg rávágnák: nemzetközi gyermeknap! Egyesek talán azt is tudnák, hogy ma van a magyar hősök emléknapja. Sőt, talán olyan is akadna, aki azt mondaná: ma van a dohányzásellenes nap. De ha magunkat kérdezném, hogy milyen ünnep van ma, nem tudom hány jelenlévő tudna helyesen válaszolni? Hiszen a mai ünnepnap egészen szürkévé lett. Egyrészt azért, mert nagyon kevés populáris néphagyomány kapcsolódik hozzá, másrészt azért, mert az ünnep nem egy eseményhez, hanem sokkal inkább egy tanhoz, egy hitünk alapjait megfogalmazó tanításhoz kötődik. A pünkösd utáni első vasárnap ugyanis egy „dogmatikus ünnep”, a Szentháromság ünnepe. Az ünnepről annyit tudunk, hogy a 10. században kezdték el ünnepelni, és a 13. században XXII. János pápa rendelte el a kötelező ünneplését, azóta az egész nyugati keresztyénség megtartja. Székelyföldön „kicsi pünkösdnek” is nevezik. Ezzel is utalnak arra, hogy a Lélek kiáradása, azaz pünkösd teszi érthetővé számunkra a Szentháromság elrejtett titkát.
Sajátos fénye van Szentháromság ünnepének, s én szeretem ezeket a sajátos fényű ünnepeket, amelyekkel a fogyasztói társadalom nem tud mit kezdeni. Szeretem azokat az ünnepeket, amelyeket nem cicomázott fel a népi kegyesség félpogány népszokásokkal. Szeretem azokat az ünnepeket, amelyeket nem üresedtek ki a túlpörgetett ünneplés miatt. Van néhány ilyen különös fényű ünnepünk, amelyek belevesznek a hétköznapokba, vagy a „karakter nélküli” vasárnapok sorába. Ezért szeretem áldozócsütörtököt, Jézus mennybemenetelének ünnepét is. S ilyen ünnep számomra Szentháromság vasárnapja is. Az ajándékárusok ilyenkor nem ontják el a piacokat kicsi rózsaszín, műanyagpálcára tűzött háromszögekkel, a környezet nem kényszerít minket arra, hogy az elvárásokra figyelve ajándékot vegyünk. Egyszerűen, csendben ünnepelhetünk. Az egyházi év ünnepei között a Szentháromság ünnepe igazi „dogmatikai ünnep” - mondják a szakemberek. Igazuk van. Hiszen nem az üdvtörténet egy eseményéhez, hanem az Isten üdvmunkájának a teljességére figyelhetünk ezen az ünnepen. De talán azt is mondhatjuk, hogy nem csak „dogmatikus ünnep”, hanem „liturgikus ünnep”, tehát a Szentháromság titkának a tárgyalása, fejtegetése helyett egyszerűen térdre rogyunk a magát kijelentő, érettünk munkálkodó, bennünket hordozó és megtartó, erejével megújító Isten előtt. Mert bár valóban egy - a Szentírás teljes üzenetére épülő - tanításról, azaz egy dogmáról szól ez az ünnep, mégsem csupán egy titokzatos keresztyén tanításra emlékezünk ezen a napon, hanem sokkal inkább arra, hogy az Isten minden időben, s minden helyzetben, és minden körülmények között velünk van! Az az öröm tölthet el, hogy a Szentháromság, az Atya, Fiú, Szentlélek munkálkodik az egyházban, s munkálkodik az életünkben.
Így ezen a vasárnapon, amelyet Szentháromság ünnepének nevezünk, nem arról akarok elmélkedni, hogy teológiailag miként is magyarázható a Szentháromság létezése. Nem, ez valójában az íróasztalnál bogarászó teológusokat érdekli igazán. Én sokkal inkább arról akarok szólni, hogy miként rajzolódik ki életünkben az Isten mérhetetlen gazdagsága. Lehet és kell néha laboratóriumi körülmények között a víz összetételét elemezni. De mit ér a szomjazó vándornak, ha elmondják neki a víz összetételét és élettani szerepét, de nem kap egy kortyot sem! S ahogy a magunk életét ismerem, bizony inkább az élet útján megszomjazó vándorok vagyunk mi is, semmint labor asszisztensek. Persze jó tudni és látni, hogy amibe bele akarunk kortyolni, az friss, tiszta, éltető víz-e, s nem valami állott, piszkos, mérgező folyadék, de mégsem elemezni akarjuk a vizet, hanem azt szeretnénk, hogy felfrissítsen, megelevenítsen, felüdítsen.
I.) Lássuk hát először, hogy mit iszunk! De nem kell megijedni, nem veszünk fel fehér köpenyt, nem húzunk gumikesztyűt, nem kukucskálunk bele a mikroszkópba, tehát nem analizáljuk a Szentháromság titkát, csak egyszerű laikusként vetünk egy pillantást az üveg tartalmára. – Kicsoda a Szentháromság, mit kell tudjunk róla, hogyan lehet a miénk?
A régiek azt mondták: „Három az egyben, egy a háromban”. De mi ezt hallva valószínűleg nem a Szentháromságra asszociálunk elsőre, hanem a fogyasztói társadalom termékeire. „Three in one” „One in three”! Ma már nem kell külön megvenni a mosogatógéphez a mosóport, a vízlágyítót és a vízkőoldót, egy kapszulában minden benne van. Nem kell külön kávét, cukrot és még egy kicsi tejport is kanalaznunk a csészébe, egy tasakból kényelmesen belehuppantjuk a gyanús színű elegyet. Ma már nem kell külön fényképezőgépet, telefont és rádiót magunkkal vinni egy utazásra, egy jó mobil háromnál sokkal több funkcióval rendelkezik. Milyen kényelmes és milyen praktikus! – De a Szentháromság Istent mégse lehet ilyen háztartási cikkekhez hasonlítani! Miért beszélünk akkor egyáltalán így az Istenről, hogy Szentháromság? Azért, mert így jelentette ki magát az Igében. Mint aki Atya, Fiú, Szentlélek, teljes Szentháromság, egy örök Isten. Tetszik vagy sem, értjük vagy sem, Ő így szól hozzánk a Szentírásból.
Jóllehet ez a szó, ilyen formában, hogy Szentháromság, tényleg nem fordul elő a Bibliában, de a lényeg annál inkább. Bár a gondolkodó elme már rögtön azon is fennakad, hogy ha az Isten egy, akkor hogyan lehet mégis három. Ha pedig három, akkor meg miért lehet egy? Sokféle módon, képekkel, hasonlatokkal próbálták már ezt megmagyarázni, érthetőbbé tenni. Sokan azt mondották, gondoljunk a vízre. Akár mint víz, akár mint gőz, akár mint jég alakjában vizsgáljuk, tehát egymástól három igazán nagyon különböző megnyilatkozási formájában, a lényegen ez semmit sem változtat, mindenképpen H2O marad. Én is szoktam mondani, pl. a konfirmandusoknak, mi vagyok én a gyermekem számára? Édesapa. És a feleségem számára? Férj. És a ti számotokra? Zsolt bácsi. Tehát háromféleképpen is ugyanaz az egy: én vagyok. Valahogy így van az egy Istenben is ez a hármasság, hogy ugyanarról az egy Istenről beszélünk, akár Atyáról, akár Jézusról, akár a Szentlélekről van szó! Tehát Atya, Fiú, Szentlélek azt jelenti, hogy háromszor is ugyanaz az egy Isten! Azt mondtam, hogy valahogy így, de azért mondtam, hogy valahogy így, mert valójában azért mégsem így. Mert ezek a képek és hasonlatok nem magyarázzák meg nekünk Isten lényének és létének a titkát, hanem csak rámutatnak magára a titokra. Ezzel a szóval, hogy Szentháromság, elsősorban azt a hitünket valljuk meg, hogy az Isten nem valami, hanem Valaki, tehát nem a gondviselés, hanem a Gondviselő, nem az örökkévalóság, hanem az Örökkévaló, nem a világot fenntartó természeti törvény, hanem a Teremtő, nem az erkölcsi világrend, hanem annak Ura. Tehát nem a személytelen hatalom, hanem egy hatalmas Személyiség. Éppen úgy külön, önálló személy, mint ahogyan te, meg én különálló személyek vagyunk, de annyira magasabb rendű módon személy az Isten, amennyire egészen más és annyira sokkal több, mint az emberi személy, hogy csak ilyen dadogva tudunk Róla beszélni, többesszámban, hogy Atya, Fiú, Szentlélek. És ez egyáltalán nem leszűkítése, nem megszegényítése az Isten lényének, sőt épp az Ő lényének azt a mérhetetlen gazdagságát, azt a végtelenségét, és mégis önmagában való teljességét érzékelteti, amit emberi szavakkal egyszerűen nem lehet kifejezni és érzékeltetni, amit emberi értelemmel nem lehet felfogni. Lehet, hogy logikai abszurdum, de ez a Szentháromság az egy Istenben éppen annak a körülírása, hogy fölötte áll minden emberi gondolatnak és elképzelésnek.
Mert az analógiák vésősoron nem is segítenek. A titok titok marad. Valami fénysugár talán esik a titokra, de nem lesz a mi birtokunkban. A misztériumban talán jobban belemerülhetünk, de megfejteni nem tudjuk. Miért? Mert a Szentháromság Isten nem egy dolog, akire megfelelő analógiákkal ráismerhetünk. Isten nem dolog, hanem személy. A személy matematikai vagy fizikai képletekkel nem bemutatható. Közületek sem mondhatom senkire, hogy bemutatlak egy egyszerű analógia mentén. A személy megismerhető, személyes érintkezésben, interakcióban. Isten személy. Istent csak kapcsolatban lehet megismerni. Isten bemutatkozik, mint Szentháromság Isten. Kijelenti magát, mint Atya, Fiú, Szentlélek. Isten bemutatkozik, beszél magáról, megismerteti magát.
Helyesebb ezért, ha úgy fogalmazunk, hogy ez a vasárnap arra való, hogy inkább leboruljunk a Szentháromság titka előtt, hiszen az Örökkévaló egész kijelentésének lényegéről van szó, Isten titkának mintegy a velejéről! – Berzsenyi Dániel híres sorai juthatnak eszünkbe ezen a napon: „Isten, kit a bölcs lángesze föl nem ér, Csak titkon érző lelke óhajtva sejt, Léted világit, mint az égő nap, De szemünk bele nem tekinthet” – Bizony, titok a Szentháromság, amely titkot egy egész földi élet is rövid igazán megismerni, de külön ajándéka Istennek, hogy egy olyan igeszakaszt hozott elénk az Igéből, melyben az Atyáról is, a Fiúról és a Szentlélekről is szó van.
II.) Igyunk hát másodszor egy jó ízűt a Szentháromság éltető, friss, tiszta forrásvizéből! – A felolvasott igeszakaszunk előzménye, hogy Péter és János a jeruzsálemi templomba mentek imádkozni. A templomépület egyik kapujában egy 40 év körüli, születése óta sánta ember koldult. Az apostolok Jézus nevében és a Lélek erejével meggyógyították a kéregetőt. A hatás nem maradt el. A csoda tömegeket vonzott köréjük, az apostolok pedig bizonyságot tettek Jézusról. Ezt a bizonyságtételt a zsidók vallási vezetői sem hagyták szó nélkül. Válaszképpen börtönbe vetették őket. Másnap az a 70 tagú Nagytanács, amelyik Jézust halálra adta, őket, Jézus követőit vonta felelősségre. A vádlottak azonban bátran és őszintén kiálltak Isten ügye mellett. Megkérdezték: „Igaz dolog-e Isten szemében, hogy inkább rátok hallgassunk, mint Istenre: ítéljétek meg magatok; mert nem tehetjük, hogy ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk.” (Ap.Csel 4,19/b-20.) A tanács tagjainak nem állt hatalmukban elhallgattatni őket, mégis megtiltották, hogy tovább prédikáljanak Jézusról. Péter és János első útja a vizsgálati fogságból szabadulva a gyülekezetbe vezetett, ahol találkoztak az övéikkel, a testvérekkel. Csupa öröm és csupa imádság volt ez a találkozás. Merítsünk most mi is egy nagy pohárnyi erőt és biztatást magunknak ebből a találkozásból, hogy megértsük milyen az áldott, szentháromságos imádság!
1./ Ami elsőre feltűnő a gyülekezet közös imádságában, hogy milyen végtelen bizalommal szólítják meg benne a teremtő, mindenható Atyát! Így olvastunk erről: „Amikor ezt meghallották...” (Ap. Csel. 4,24-26.) Az első keresztyén közösséget tehát megfélemlítették, megfenyegették. Mindenki tudja, hogy nemrég hogyan bántak el Jézussal, senkinek sem lehetnek illúziói afelől, hogy ez a fenyegetés nem játék. Ha valaki azonosul a Jézust követőkkel, az állásával, a karrierjével játszik. Ilyenkor szokták titokban, a szomszéd faluban megkeresztelni a gyerekeket... Ezek azok az idők, amelyekről azt mondják, hogy akkor nem lehetett... Túl nagy az ára... Mindez nyilvánvalóan válságot jelent egy éppen kibontakozóban lévő, növekedésnek induló közösségben. A megfélemlítésben az első gyülekezet imádkozni kezd. Vajon hasonló helyzetben nekünk milyen más lehetőség jutna eszünkbe? Jogi tiltakozás? „Egy demokráciában ez lehetetlen!” A kapcsolatok feltérképezése? Hátha valakinek van ismerőse a Nagytanács tagjai között, és rá lehet venni, hogy hunyjon szemet? Elkerülő stratégiák kidolgozása? Esetleg jobb lenne óvatosságból felhagyni egy kis időre Jézus hirdetésével, és majd később újra kezdeni - így több az esély a megmaradásra! Vagy a teljes reménytelenség és kétségbeesés? Ha a Nagytanács ellenünk fordult, úgy elintéz mindannyiunkat, mint Jézust, ezért jobb, ha már most lehúzzuk a rolót! Számtalan módon lehet a válsághelyzetre reagálni, s gyakran úgy tűnik, hogy minden reakció nagyobb józanságról és valóságérzékről tesz bizonyságot, mint az amit Jeruzsálemben választanak: „Amikor ezt meghallották, egy szívvel és egy lélekkel Istenhez kiáltottak.”
Mennyire gyakorlatias és józan válasz a szorongatott helyzetre az imádság? Nem a valóságtól menekülnek el azok, akik ahelyett, hogy valami hasznosat, vagy előremutatót tennének, imádkozni kezdenek? Nem a gyengeség, a tehetetlenség, a gyávaság jele ez? Ezekre a kérdésekre a válasz abban van, hogy vajon Isten olyan „tényező-e”, akire számítani lehet, valóságos szereplő-e a mindennapi helyzetek, események sodrában? Menekülés, struccpolitika bevonni Őt, feltárni elé egy nehéz helyzetet, vagy épp a legjobb megoldás, hiszen Ő a leghatalmasabb „tényező”, aki feltétlenül a Nagytanács felett áll? Ezért olyan fontos, hogy az imádság a teremtő Atya mindenhatóságának megvallásával kezdődik: „Urunk, te teremtetted az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van...” Ez Isten népének meggyőződése és hitvallása, és ezért tárják fel a helyzetet az Ő színe elé. Valóságosan számolnak Istennel, számolnak annak a hatalmával, aki mindeneknek alkotója. Számukra az imádság nem a vallásgyakorlás egy formája, ami elszigetelten létezik a mindennapi, megfogható valóságtól, hanem annak elismerése, hogy az Úr a legvalóságosabb szereplő minden helyzetben. Az imádság nem varázsszer az apostolok életében, hanem annak megélése, kifejezése, hogy bármit tesznek, bármilyen helyzetben találják magukat, az nem független attól, aki Úr mindenek felett. Azért imádkoznak, mert Isten abszolút valóságos lett számukra, s egy pillanatig sem kérdés, hogy ő az első számú „tényező”. Éppen ezért, amikor mi nem imádkozunk, azért nem tesszük, mert nem ismerjük el hatalmát, szeretetét és valóságos voltát. Nem „tényező”, mert még ha szánkkal azt is mondjuk, hogy dehogynem, - képtelenek vagyunk számítani rá, feltárni előtte a helyzeteket, és vele és általa egészen új perspektívát kapni.
Csodálkozzunk hát rá Szentháromság vasárnapon mi is bízó szívvel a teremtő, mindenható Atyaistenre. Mennyi isteni szeretet fedezhető fel a teremtettségben! Azért alkotott világot és benne embert az Isten, mert örökké tart a szeretete. S ez felfedezhető még a bűn rombolása ellenére is a világunkban. A mérhetetlen gazdagság ott van a teremtettség törvényeiben, a természet rendjében, az állandóságban és a változásban, a fejlődésben és abban, hogy a természetnek milyen erős a regeneráló képessége. Az élővilágban és az ember adottságaiban, képességeiben is. A kicsiny gyermek életében, akit az Úr ajándékaként, a teremtés részeseként kapunk, a családban, amely a gondoskodás színtere lesz. Legyen hát bátorságunk hittel rácsodálkozni arra, hogy életadó és fenntartó Isten az Atya. Mert minden szépben, rendben, életben az Isten szeretete látható meg! Ha így gondolunk a mi Teremtőnkre, akkor első számú „tényező” lesz számunkra minden külső és belső szorongattatás idején is.
2./ A második ami feltűnő ebben az imádságban, hogy mennyire kriszto-centrikus! Azaz, hogy mennyire Jézus személye és váltságműve áll a középpontjában! Hiszen Isten, Igéje alapján, tartalmában is vezeti a jeruzsálemi gyülekezet imádságát. A Szentlélek eszükbe juttat, eléjük hoz egy olyan bibliai részt, amely megvilágítja, és ezzel új fénybe helyezi az eseményeket. Az imádság alatt - ahogy hallottuk - idézik a 2. zsoltárt. És az Ige hihetetlen konkrétan világítja meg szorongatott helyzetüket: „Mert a te szent Szolgád, Jézus ellen, akit felkentél, valóban megegyezett Heródes és Poncius Pilátus...” (Ap. Csel 4,27-28.) Igen, Urunk, éppen az történik, amit Igédben megmondtál. Megegyeztek a te felkented, Jézus ellen, és ugyanezt teszik most is. El akarják hallgattatni az evangéliumot, meg akarnak félemlíteni bennünket, a hatalmasok hiábavalóságot terveznek, és felkeltek ellened. Nincs ebben semmi új, semmi különös. Egyedül te vagy az Úr!
Azzal, hogy az Ige az imádságban megvilágítja, értelmezi, új perspektívába állítja a mindennapi helyzeteket, motivál és erőt ad nekik: „Most pedig, Urunk, tekints az ő fenyegetéseikre...” (Ap. Csel 4,29-30.) Nem torpannak meg, nem rettennek meg, nem adják fel, sőt, még több erőt, még több bátorságot és még több jelet kérnek az Úrtól. A hatalmasok és fenyegetéseik semmivé olvadnak szemükben, hiszen a Lélek és az Ige által Jézus hatalma jelenik meg előttük. A szorongatott helyzetben nem a maguk biztonságával, eddig elért eredményeik megtartásával, konzerválásával vannak elfoglalva, hanem Jézus további hirdetésével. Egy szívvel, egy lélekkel kiáltanak az Úrhoz.
A Szentlélek ma is hasonlóképpen cselekszik. Ma is Jézusra irányítja az imádkozó ember gondolatait. Arra amit Ő a kereszten és húsvétkor elvégzett értünk, a megváltásunkra. És megdöbbentő módon tudja feltárni egy-egy élethelyzet értelmét azzal, hogy az imádságban egy bibliai szakaszt hoz az egyén, vagy a közösség elé. Legyen ezért testvérek Szentháromság vasárnapon, és minden alkalommal Jézus központú a mi imádságunk is! Csodálkozzunk rá mi is a bűnbocsánat és a kegyelem kiáradására. Mert az Isten szeretetének csúcsa ott, a kereszten mutatkozott meg. A keresztig engedelmes Krisztus azért vállalta a kínt és a csúfságot, s azért győzött le minden erőt akkor, amikor feltámadt, hogy számunkra szabad utat teremtsen. Az Istentől elszakadt életünk számára megnyíljon a visszafelé vezető út az Atya szeretettel kitárt karjai felé. Ebben van Krisztus gazdagsága. Megmutatta, hogy milyen szerető, megbocsátó, kicsiket, fáradtakat, gyengéket elfogadó Istenünk van. Legyen tehát bátorságunk hittel rácsodálkozni arra, hogy az Atya szeretete az emberré lett Fiúban lett teljes. Így lássuk meg Krisztusban a szeretet Istenének arcát!
3./ A harmadik fontos vonása ennek az imádságnak pedig az, hogy mennyire megmutatkozik a Szentlélek ereje az imádság hatásában! Hiszen így zárult az idézett szakasz: „Amint könyörögtek...” (Ap. Csel 4,31.) – Az imádságot Isten meghallgatta, hiszen bátran hirdették az Igét, s éppen ezt kérték. Ennek a bátorságnak, szabadságnak a hátterében pedig a Szentlélekkel való újonnan történő betöltekezés állt. A Léleknek ehhez az újbóli kitöltetéséhez kapcsolódik a hely megrendülése, amely kifejezés utalhat földrengésre is, de jelentősége nem ebben áll. A megrendülés, megrázkódtatás inkább azt fejezi ki, amit a Jézusról szóló bátor igehirdetés tenni fog: megrendíti, felforgatja az egész világot. A Jézus Krisztusról, mint a megfeszített és feltámadt Isten Fiáról szóló tanúság valóban megrendíti, megrázza a világot. Megrendültek hatalmas emberek, megrendültek birodalmak, megrázattak diktatúrák Jézus Krisztus neve és ereje előtt. És még egyszer meg fog rendülni az ég és föld akkor, amikor Jézus visszajön dicsőségben. Nem csoda hát, hogy amikor Jézus követői erőt és bátorságot kérnek az Ige szólásához, valamint jeleket és csodákat az üzenet megerősítéséhez, megrendül a hely, ahol együtt vannak. Ez az imádság meghallgattatott, az Ige terjedt és növekedett, a világ megváltozott.
Szentháromság vasárnapján kérjük ezért mi is, újra a Lélek kiáradását! A Fiú azzal bátorított minket alapigénkben, hogy ha mi, amúgy természetünktől fogva gonosz földi apák nem adunk rossz ajándékot gyerekeinknek, akkor a mennyei Atya mennyivel inkább ad nekünk Szentlelket, - ha kérjük! Jézus ígérete beteljesedett és megerősítő és bátorító Lelke kiáradt a tanítványokra. Azért teremtett tehát Lelke által egyházat az Isten, hogy a hívők imádkozó közössége által legyen ismert a világban az, hogy hogyan szeret minket az Isten. Legyen hát bátorságunk hittel rácsodálkozni arra, hogy a Lélek munkája által él az egyház, és ebben mi is jelen lehetünk!
Látható tehát, hogy a Szentlélek még a testvéri közösségben sem öncélúan adatik. Nem csak arra való, hogy belül valaki boldogabb vagy nyugodtabb, vagy békésebb legyen: ezek fontosak ugyan, de mégis mellékesek ahhoz képest, hogy akik ott megteltek Szentlélekkel, azoknak lett bátorsága szólni az Isten igéjét, hirdetni Jézust. Mert a világnak ma is Ő hozhat békességet, Ő adhat reményt, csak Őbenne van a jövő. Ezért aki vette a Szentlélek áldását, az merjen róla szólni az embereknek, ne szégyellje Jézus nevét az emberek előtt! S az egy szívvel és egy lélekkel való könyörgés sem csak az első gyülekezet előjoga volt. Nekünk is szabad élni ezzel a lehetőséggel. Lehet, sőt kell is kérnünk Istent, hogy adja meg a bátorságot és ezzel együtt a bölcsességet is ahhoz, hogy a gyorsan változó világban hallatni tudjuk, - nem a mi hangunkat, hanem - a Szentháromság Isten szavát, akaratát.
A víz, az éltető, felüdítő, tiszta forrásvíz itt van előttünk a hirdetett, a hallható, s íme az Úr asztalán a látható Igében, az úrvacsora sákramentumában is. A Szentháromság egy Isten magát adta, adja, kínálja nekünk. Kortyolunk-e, iszunk-e vajon belőle, vagy továbbmegyünk szomjasan, boldogtalanul, üres szívvel? Hiába minden „három az egyben” termék, ha nem alkalmazzuk, nem használjuk, semmi hasznunk belőle! Isten ajándékát fogadjuk el inkább hálás szívvel és lélekkel! Ámen.