2015.05.24.
Lélekoltás, vagy Lélekgyújtás? – Pünkösd
Lekció: 4. Mózes 11,16-29.
Textus: 1. Thessz. 5,19-20.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves ünneplő gyülekezet! Amikor pár éve elkészült templomunkban a tűzoltóság által kötelezően elírt tűzriasztó rendszer, - amit még a templomtoronyban is ki kellett építeni, - azzal viccelődtünk, hogy a régi időkben épp a templomtornyokban működött tűzőrség, ma meg lám, - a templomtornyokat is óvni kell a tűzvésztől. Az őrök éjjel-nappal figyeltek, és ha tüzet észleltek, félreverték a harangot. A félelem indokolt volt, hiszen akkoriban városok és falvak váltak - gyakran órák alatt - a pusztító tűzvész martalékává. Nem véletlenül lett a tűz a végítélet egyik jelképévé... De a láng nem csak pusztító erő. Nélküle nyers maradna a táplálékunk, sületlen a mindennapi kenyerünk. Nélküle télen megfagynánk, éjjel eltévednénk. Az sem véletlen, hogy a tűz az élet, sőt a Lélek, a Szentlélek egyik szimbóluma; gondoljunk csak az első pünkösd tüzes lángnyelveire.
De vajon milyen mértékben számolunk templomainkban, gyülekezeteinkben a mennyei szent láng fellobbanásával, meglepetéseivel, éltető erejével? Nem inkább az „önkéntes tűzoltókra” számítunk? Azokra, akik szerint gyanús, veszélyes, sőt egyházromboló minden ami új, minden, ami nem megszokott... Ezek az „önkéntes tűzoltók” ott voltak már az első pünkösdkor is, amikor igencsak a „megszokott liturgiától” eltérően alakultak az események, és képletesen szólva azonnal félreverték a harangot. Hiszen hamar kész volt a fanyalgó, summás ítélet: a feltámadott Krisztusról ismeretlen erővel és tűzzel tanúskodó apostolok biztosan „édes bortól részegedtek meg”. A mindenkori - Lelketlenül lelkes - önkéntes tűzoltóknak szól Pál apostol figyelmeztetése: „a Lelket ne oltsátok ki!” (1. Thessz. 5,19.)
Kísért ugyanis a veszély, hogy a kellemesen langyosan temperált templomainkban pünkösdkor hűvös, lélek- és életszegény, erőtlen igehirdetések és álmos, örömtelen gyülekezetek emlékezzenek az egykori tűzre, a néhai Lélekre. Alapigénk segíthet elkerülni, hogy pünkösd nosztalgikus „Lélek emlékünnepé” sorvadjon, melyen az öregedő, fogyó és gyengülő egyház elmereng születése szép napjain, amikor szavának még vonzása, tüze és ereje volt...
Pedig hogyan is szól a régi népdal? „Mi van ma? Mi van ma? Piros Pünkösd napja! Holnap lesz, holnap lesz a második napja!” Igen, a népdal szövege még csak ismerős, a dallamát is el tudnánk talán fújni, de valahol ez az ünnep mégiscsak elszürkült. A piros pünkösd napjából egy kora nyári hosszú hétvége lett! A gyermekek alig várják, hogy elvégre a szünidő, a családok pedig már ilyenkor megtöltik a szállodákat. Nem a pünkösdöt ünnepelünk, mert a piros pünkösd napja legfeljebb a naptárban piros számunkra, hanem a közelgő nyarat kóstolgatjuk. Mert az, hogy eljön a nyár, a szabadság, a pihenés, az sokkal kézzelfoghatóbb, mint az, hogy eljött a Szentlélek.
De nem mindenki nyaral, aki egzotikus vidékeken jár. A hallott igében egy egész nép vándorol, de nem jól szervezett sivatagi szafarin vesznek részt, hanem egyhangúan menetelnek már két éve a Sinai félsziget köves, égető pusztájában. Izrael népéről van szó, amelyet Isten megszabadított Egyiptomból, ahol rabszolgaként éltek. Megígérte nekik, hogy elviszi őket a tejjel-mézzel folyó Kánaánba, ahol szabadon élhetnek majd, de a Kánaán földjéig hosszú és nehéz az út. A sivatag nem egy Disneyland, ahol jól lehet nyaralni, szórakozni. A sivatagban nincs víz, nincs élelem, hónapok óta csak azt a mannát eszik, amit Isten ad nekik napról napra, és az emberek egyre inkább lázadoznak. A sivatag nehéz terep. A sivatag a legtöbb emberből énjének a rosszabbik oldalát hozza ki. A zsidók is egymást hergelik, s egyre jobban hibáztatják vezetőjüket, Mózest, és Istent is. Azt mondják: Miért kellett eljönnünk Egyiptomból? Ott volt mit enni, hús is, hal is, zöldségek is bőven. Forduljunk vissza! A büntetése ennek az lett, hogy a tábor egyik részén tűz ütött ki és egy csomó sátor leégett. De ezek után sem álltak le a zúgolódással. A mindennapi eledel gondja olyan formában vetődött fel, hogy a vándorló nép megunta már a mannát és húst kívánt enni, s egyszerre elkezdte emlegetni az „egyiptomi húsos fazekakat”. A jelen nehézségei között a múltnak csak a jó vonatkozásaira emlékszik vissza: az „ingyen” hal, dinnye és hagyma emléke mögött feledésbe merült a korbács, a robot, a gyalázat - és elhomályosult az Egyiptomból való szabadítás célja is: az önálló boldog élet, a tejjel-mézzel folyó új országban, ahová azonban el kell vándorolni és amelyért egy ideig nélkülözni és küzdeni is kell. Az elégedetlenkedés persze közvetlenül a földi vezető Mózes ellen irányult. Ezek az emberek a szabadságukat is eladták volna azért, hogy a gyomruk tele legyen. Azt gondolom, ismerős számunkra ez a gondolkodás. „Panem est circenses”, tartották a régi rómaiak. Ha van kenyér és szórakozás, akkor a többi lényegtelen. Mit ér a szabadság, ha rossz az életszínvonal?
A mai Magyarország helyzetét is nyugodtan hasonlíthatjuk egy sivatagi úthoz. Ezért lehet számunkra sokatmondó a mai ige. A mi népünk is elgyengült, ingerlékeny, frusztrált lett. Aki megmerítkezik a tömegközlekedés fővárosi bugyraiban, az tudja micsoda indulatok feszülnek az emberekben, és mennyi elégedetlenség és keserűség árad belőlük. Nálunk is zúgolódnak sokan a vezetők, a politikusok ellen, akik némelyikében talán hasonló panasz fogalmazódik meg, mint itt a történetünk előzményében: „Ezért ezt mondta Mózes az Úrnak: Miért tettél szolgáddal?... Nem tudom egyedül vinni ezt az egész népet, mert túl nehéz nekem.” (4. Móz 11,11+14.) Erre a vezetői kifakadásra válaszol az Úr azzal, hogy Lelkét adja annak a hetven korábban már kiválasztott vénnek, akik a nép életének gondjait Mózessel együtt hordozzák a jövőben.
A történetben tehát azt látjuk, hogy Mózes nem tud megbirkózni a nehézségekkel, szabályosan összeroppan a felelősség, a tehetetlenség súlya alatt. Menekülni akar, Isten elé áll és felmond: nem vezetem tovább ezt a népet, túl nagy a teher rajtam, képtelen vagyok ellátni a feladatomat. Ma azt mondanánk, hogy Mózes „burn out” szindrómában szenved, kiégett, kimerült a sok stressz miatt. Minden embernek van egy határa, ameddig terhelhető. Ha nincs pihenés, szabadság, erőgyűjtés, akkor törvényszerűen jön az összeroppanás. Talán közülünk sokan a maguk tapasztalataiból is ismerik ezt. Nem kell ehhez vezetőnek lenni.
Vegyünk például egy gyermekeket nevelő, dolgozó édesanyát. Helyt kell állnia a munkahelyén, ránehezedik a háztartás, a gyermeknevelés terhe, a férje nem segít, és talán hozzájön még ehhez az idős szülők ápolása is. Feszültség van a családban, és egy idő után nem bírja tovább: fáradt, ingerült, ideges lesz és már csak panaszkodni tud. Vagy vegyünk egy fiatal pályakezdőt. Sokszor beszélgetek ilyenekkel, hiszen a jegyespárok tipikusan ebbe a kategóriába tartoznak. Építik a karrierjüket, napi tíz, tizenkét órát dolgoznak, kell a pénz az indulásra: lakásra, berendezésre, esküvőre, s már egymásra is alig marad idejük. Fáradtak, nem tudnak örülni, és mindez kikezdi a kapcsolatukat is. De vehetünk akár egy sokkal fiatalabb korosztályt is. Már a 12-13 éves gyerekek is túlterheltek. A tanulás nem öröm, mert nem a tudás megszerzéséről szól, hanem arról, hogy mindenáron jó bizonyítványt kell szerezni, mert csak így juthatnak tovább, a szülők elvárásainak eleget kell tenni, külön nyelvórák, zenetanulás, versenysport, s egy idő után elfogy az erejük. Nincs idejük gyereknek, fiatalnak lenni, elkapta őket is az élet versenyének árja. Vagy összeroppannak, vagy mindent feladva menekülnek, kitörnek, belevetik magukat a szórakozásba, a drogba, és akkor a szülők nem értik, mi történt a gyermekükkel. Nem fogják fel, hogy éppen azért ment tönkre a gyermekük, mert túl sok volt az elvárás, amivel egyedül nem tudott megbirkózni.
Mit lehet tenni? Aki kiégett, összeroppant, azon már nem segít két, három hét szabadság. Mózestől megtanulhatjuk, hogy az ilyen helyzetben is Istenhez lehet fordulni, tőle lehet segítséget kérni. Isten meghallgatja panaszainkat, és válaszol. Ebben a helyzetben azt gondolnánk, hogy Isten válasza az, hogy erőt, több erőt és még több erőt ad a nehézségekkel küzdő, összeroppant embernek. Isten azonban mást tesz. Segítséget ad, embereket állít Mózes mellé. Leveszi Mózes válláról az egyszemélyes felelősség terhét és megosztja azt másokkal. Isten Lelke indítja azt a hetven embert, akikről a történetben hallottunk, hogy Mózes segítői legyenek, és vele együtt hordozzák a nép vezetésének terhét. Ez is pünkösd, Isten Lelkének ószövetségi munkája. A pünkösd ószövetségi evangéliuma: az Úr a nép hetven elöljárójának is ad Lelkéből, aki a táborban eddig csak Mózes által működött. A Úr tüze nem a nép ellen, hanem értük lobban lángra, s prófétálásra indítja a véneket. Mert a Lélek ajándéka ilyen. Ha Isten tovább osztja azt, akkor nem kevesebb jut belőle, hanem több lesz. Nem olyan mint az alma, amelyet a több felé akarunk osztani, akkor egyre kisebb szelet jut belőle, hanem olyan, mint a tűz. Minél többeknek adjuk át, annál nagyobb lesz a láng. Éppen fordítottját élheti át az, aki kapott belőle: azt, hogy ha más is részesedik a Lélek ajándékából, akkor nem kevesebb jut neki, hanem több. Mózes tehát azt élhette meg, hogy számára áldás, ha más is részesedik ebből az ajándékból, mert ahol a Lélektől vezérelt emberek többen vannak, ott nagyobb erővel és, mai kifejezéssel élve, „több hatásfokkal” tehetik azt a feladatot, amit az Isten rájuk bízott. Nem véletlen mondja ki Mózes azt a mondatot, amelyben megfogalmazódik a vágya: „Bárcsak az Úr egész népe próféta volna, és nekik is adná lelkét az ÚR!” Mert ha minden szívet az Isten Lelke vezérelne, ha minden ember az Istenre hangolt lelkülettel tenné a kötelességét, akkor Mózesnek is kevesebb gondja volna.
Pünkösd azt jelenti, hogy a Szentlélek közöttünk van, s Isten az Ő Lelke által ma is munkálkodik. És nem mindig úgy, hogy megerősít minket, több erőt ad, hanem úgy, hogy levesz rólunk terheket. Nem úgy, hogy a feladatunk kevesebb lesz, hanem úgy, hogy segítőtársakat ad nekünk. A gyermeket nevelő, dolgozó édesanya mellett felébreszti a férjben a megértés és a segítőkészség lelkét. A pályakezdő jegyespárt ráébreszti, hogy fontosabb a kettőjük szeretetkapcsolata, mint a karrierjük és a pénz, amit hajszolnak. A tizenéves szülei a józanság Lelkét kapják, hogy szeretettel, megértő türelemmel legyenek segítőtársak gyermekük felnőtté válásában.
A pünkösd az az esemény, amikor Isten Lelke társakat ad, és megosztja az egymás mellett élő emberek között a felelősséget és a feladatokat. A Szentlélek közösséget teremt, tehervállaló, egymást hordozó szeretetközösséget. Ha ez megtörténik, akkor lehet megpihenni, fellélegezni, szabadságra menni. Akkor megtapasztaljuk, hogy megújul bennünk és körülöttünk az élet.
De ez a pünkösdi megújulás testvérek azzal kezdődik, hogy be merjük vallani Istennek: nem bírom tovább, krízishelyzetben vagyok, elég volt. Azután pedig merjük engedni, hogy Isten megossza a terhünket másokkal. Jézus egymásra bízott bennünket, hogy szeressük egymást, úgy, ahogyan Ő szeretett minket. Hordozzuk egymás terhét, mert így töltjük be az Ő törvényét. Segítsünk egymásnak, imádkozzunk egymásért, bátorítsuk egymást hitben, hogy: Velünk van Jézus, a mi Urunk, a feltámadt és élő Krisztus. Ő hordozza terheinket, Ő adja nekünk szeretetét és erejét, Ő bocsátja meg bűneinket és tévedéseinket. Ha Őt mint mennyei társunkat magunk mellett tudjuk, akkor új erő, és új remény költözik belénk. A Szentlélek nem a félelemnek, hanem a hit közösségének, az egymással törődésnek, a szeretetnek a lelke. Ahol ez az egymásra figyelő, egymás terhét hordozó szeretet van, ott biztos, hogy a Szentlélek munkálkodik.
De hát éppen itt lesz nagyon is aktuális az igehirdetés kezdetén idézett népdal második verse: „Jó legény! Jól megfogd! Lovadnak kantárját! Hogy el ne tapossa a pünkösdi rózsát!” Töprenghetünk azon, hogy mit jelent és egyáltalán mit keres itt ez a népdalvers. A pünkösdi rózsa a népi szimbolikában elsősorban a szerelmet ábrázolja. De a pünkösdi rózsa vörös szirmai a Szentlélekre is emlékeztetnek. S ahogy a népdalban a pünkösdi rózsa letaposása valójában a szerelem lerombolását jelképezi, úgy gondolhatunk arra, hogy bizony mi is sokszor lehetünk az Isten szerelmének, az Isten hozzánk lehajló jóságának, és köztünk lakó Lelkének a rombolói. Nem továbbadjuk a lángot, hanem kioltjuk.
Mert a Szentlélek olyan láng, aki világít, de nem vakít el, megtisztít, de nem éget el, meleget áraszt, de nem perzsel meg. A Lélek sohasem arrogáns, hanem inkább toleráns. Ezt jól illusztrálja Eldád és Médád epizódja, akik a Lélektől indíttatva, de Mózestől függetlenül kezdenek prófétálni. Ahogy hallottuk azonban, Józsué - az „önkéntes tűzoltó” - megpróbálja betiltatni Mózessel az „alternatív istentiszteletet”. De Mózes tudja, hogy Isten Lelkét nem lehet kisajátítani, privatizálni, birtokolni és tetszés szerint osztogatni, mert Isten szuverén joga, hogy kinek, mikor, hol és hogyan ajándékozza oda! Jézus költői képével: „A szél arra fúj, amerre akar...” (János 3,8.) Józsuét ugyanaz a szűkkeblű, féltékeny indulat keríti hatalmába, amely később az újszövetségi tanítványokat is, amikor el akarják némítani a Jézus nevében gyógyító ördögűzőt, mert nem őket követi, majd pedig mennyei tűzzel kívánják felégetni a barátságtalan samáriai falut. A Mester kemény szavakkal próbálja kiűzni tanítványaiból a félelem, a szűkkeblűség, a kicsinyes bosszúállás lelkületét. A Lélek kiszabadít szorongó, önző kis világomból, újra összekapcsol a Teremtővel, akit általa „mi Atyánk”-nak szólíthatok. A Lélek juttatja eszembe mindazt, amire Jézus tanított, ami nem csupán az enyém, amivel tartozom a világnak, amiről mások előtt tanúskodhatom a tőle kapott erővel.
A felolvasott történetben tehát Józsué akart sorompót állítani azok elé, akik kilógnak a sorból. Tiltsd meg nekik, -
mondja Mózesnek - hogy a Lélek erejével prófétáljanak! Nagyon nehezen viseli azt, ha valaki a rendtől eltérő módon tesz valamit. Mint egy túlbuzgó tűzrendész: erdőtüzet vizionál ott is, ahol csak egy kedves kis tábortűz gyulladt fel. Újra és újra meg kell ezért kérdeznünk magunktól is, hogy nem mi vagyunk-e azok, akik engedik letaposni a pünkösdi rózsát, nem mi vagyunk azok, akik szeretnénk megtiltani mindent, ami nem a mi liturgiánk, nem a mi rendünk, nem a mi hagyományunk szerint működik? Nem vagyunk a Lélek „önkéntes tűzoltói”?
Pedig Isten Lelke nem ismeri az emberi szokások határát. Tény - és azt fontos újra és újra hangsúlyozni -, hogy Isten ad egy jó medret ahhoz, hogy a munkáját megtapasztalhassuk. A tűz akkor lesz áldássá, ha a kályhában, vagy a neve is ezt üzeni: a tűz-helyben lobog. De amikor a Lelek kiárad, akkor nem a jó rendünk, nem az emberi szokások és elvárások szerint működik az Isten, hanem úgy, hogy újat teremt. Nem véletlen az sem, hogy az első pünkösdkor a részegség vádjával illették az apostolokat. Mert ahol az Úr Lelke kiárad, ott minden megújul, ott új teremtés jön létre. Ott elvesznek azok a gátlások, amelyek az emberben különben meglennének, ott valamilyen szent mámor lesz úrrá a szíven. Az a szent mámor, amely nem engedi, hogy a szavak bennrekedjenek. Amely nem engedi, hogy az ember hazudjon, amely nem engedi, hogy ne legyen prófétálás! Mert ahogy Péter is idézi Jóel prófétát pünkösdi prédikációjában: „Az utolsó napokban, így szól az Isten, kitöltök Lelkemből...” (Ap. Csel 2,17.) A prófétálás nem egyenlő a jövendőmondással, s végképp nem azonos a jóslással. A próféta az az ember, aki Isten szavát, igéjét hirdeti a népnek. Amikor pünkösdkor kimozdulnak a saját kis zárt világukból Jézus tanítványai, akkor prófétákká válnak. A jeruzsálemi sokaságnak, később pedig minden nép között hirdetik az Isten szeretetéről szóló örömhírt. – „A Lelket ne oltsátok ki, a prófétálást ne vessétek meg” - kéri alapigénkben az apostol a thesszalonikai gyülekezettől. Azaz örüljenek annak, ha valaki Isten Lelke által Jézusról beszél közöttük. Ne váljon rögtön gyanússá az, ha valakit a Lélek erre indít. Sőt, inkább őket is erre mozgósítsa! Itt az az egyszerű kifejezés van, amikor lelocsolnak egy tüzet, és az kialszik. Amikor Isten Szentlelke valahol tüzet élesztene, vagy tüzet támasztana, ami világítana és melegítene, s azt valaki lelocsolja, és az egész megszűnik. A Lélek megoltásának legjellemzőbb esete, mikor valaki megveti a prófétálást. Ma az újszövetségi prófétálásnak az igehirdetés felel meg. Tehát amikor valaki az igehirdetést megveti, vagyis nem úgy hallgatja azt, mint az élő Isten hozzá szóló szavát, hanem csak az emberi részét veszi komolyan és azt kritizálja, és nem hoz létre semmi változást az életében Isten hozzá szóló igéje. Megveti a prófétálást, ezzel megoltja a Lelket. Isten Szentlelke át akarná tüzesíteni az ő életét. Irányt mutat, valamit le akar leplezni, valamivel meg akarja ajándékozni, s ő elzárkózik például ilyen szöveggel, hogy ez a pap nekem ne mondjon semmit. De hátha rajta keresztül Isten akart mondani valami fontosat. Nem, az nem lehetséges! – Megoltotta a tüzet.
Nagyon nagy veszély, amikor mások életében olthatjuk meg a Szentlélek tüzét. Hányszor látom összeszoruló szívvel és próbálom helyrehozni az így okozott károkat. Amikor valaki komolyan veszi Isten igéjét, szó szerint komolyan, és rá akar állni, s egy fölényes, gúnyos arcmozdulat, mosoly, vagy kézlegyintés megoltja benne ezt a tüzet. A Lelket meg ne oltsátok! Mérhetetlenül sok kárt lehet okozni kezdő hívők üde, az igét komolyan vevő hitének vagy még nem hívő, de kereső emberek őszinte vágyakozásának, vagy bárkinek, ha valaki cinikus gőggel közelít a szent dolgokhoz. Ha kiderül, hogy nem hiszi, amit hisz, csak beszélt róla. Isten Lelkét oltja meg az is, aki halogatja a neki való engedelmességet, aki ha külsőleg nem is, de magában legyint valamire, ami pedig Isten igéjében benne van, és ha valaki megoltja a Lelket, annak meg kell tapasztalnia majd, milyen a Szentlélek vezetése nélkül kínlódni.
Isten arra hív ma minket, hogy a pünkösdkor kiáradt Lélek vezetése alatt éljünk, hogy ne akarjuk eloltani a pünkösdi Lelket, hogy örömmel éljük meg a hitünket, hogy lelkesen merjünk szolgálni, nem félve attól, hogy emberek mit szólnak hozzá. Mert a világnak nem „jól nevelt”, keresztyénekre van szükség, akik ismerik ugyan az értékrendet, de a hétköznapjaikban egészen más értékrend szerint élik az életüket. Isten a világot úgy akarja a szerelmével átitatni, hogy előbb a mi szívünket járja át az Isten-szerelem. Ezért árasztotta Lelkét az apostolokra, ezért hirdetteti meg az evangéliumban, hogy a Lélektől kell újjászületnünk! Ezért személyes életünket is, és közösségünket is, - egyházunkat, gyülekezetünket - újjá akarja formálni. – Lélekgyújtó, vagy Lélekoltó emberek vagyunk-e? Tüzet foghatott-e már a szívünk Istennek Jézusban megtestesült szeretetét átélve? Ha igen, továbbadjuk-e ezt a lángot a családunkban, a munkahelyünkön, az iskolánkban? Vagy pedig előbb magunkban, később másokban is megoltjuk a pünkösdi Lélek tüzét közömbösséggel, hitetlenséggel és hiteltelenítéssel? – Felolvasott történetünk végén Mózes távlatokat nyitó, közbenjáró imádsága esélyt, bátorítást kínál, hogy 2015 pünkösdje ne csupán emlékünnep legyen: „Bárcsak az Úr egész népe próféta volna, és nekik is adná lelkét az ÚR!” Hála Istennek és az ő Fiának, hogy ez az első pünkösd óta velünk, bennünk, általunk is megtörténhet, s így „tűzveszélyes” hellyé, közösséggé válhat az életünk és gyülekezetünk! Így legyen! Ámen.