2015.05.17.
„Nem tudjátok, milyen lélek van bennetek...”
Lekció: Lukács 9,51-56.
Textus: Lukács 9,55-56.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Ha ez a felolvasott bibliai szakasz nem a historia, hanem a literatura része lenne, ha nem egy valóságosan megtörtént eseményt, hanem egy irodalmi példázatot tárna elénk, akkor nyugodtan elképzelhetnénk, hogy hogyan is hangzana ez ma! – Játszunk el most egy kicsit ezzel a gondolattal!
Ha Jézus a saját népe tagjainak mesélné el példázatként ezt a történetet, nem kizárt, hogy ehhez hasonlóan mondaná el az elejét: „A Mekkába tartó palesztin-arab zarándokok bérelt autóbusszal indultak útnak a gázai menekülttáborból, de a lestrapált, kiöregedett jármű még Izrael területén belül defektet kapott. Az elcsigázott zarándokok szívesen betértek volna éjszakára egy közeli zsidó kibucba, de a település határától már több száz méterre szögesdrót akadállyal és katonai járőrökkel találkoztak, így aznap éjjel a buszban aludtak.”
S vajon hogyan hangzana ennek a példázatnak a bevezető része közöttünk? Talán így: „A csíksomlyói búcsúba induló magyar zarándokokat egy mezőségi román faluban érte utol az éjszaka, ahol hiába kértek szállást a panziósnál, nem fogadták be őket, mivel a Székelyföldre szándékoztak menni. Sőt amikor meglátták a hátsó ülésen az összecsavart magyar zászlót, a kocsi hátulján pedig a Nagy-Magyarország matricát, még kőzáport is zúdítottak rájuk.” – „Azok útnak indultak, és betértek a samaritánusok egyik falujába, hogy szállást készítsenek neki. De nem fogadták be, mivel Jeruzsálembe szándékozott menni.” – A kérdés csak az, kedves testvérek, hogy hogyan folytatódna a mi történetünk? Ha mi ülnénk abban a buszban, vagy autóban!? – Palesztin módra előkapnánk a nálunk lévő fegyvereket és belelőnénk a zsidó milíciába? – Vagy magyar módra gyorsan mentenénk az irhánkat, de közben azért szép, cifra káromkodásban emlékeznénk meg az oláhok családfájáról? – Vagy ha példázat lenne ez a történet, s rajtunk múlna, mi hogyan fejeznénk be? Úgy, mint Jakab és János?
Jézus és tanítványai Galileából, az ország északi tartományából Júdeába, délre igyekeztek. Csakhogy a két ország rész között volt egy középső, félpogány tartomány Samária. Abban az időben már több mint fél évszázados ellenségeskedés volt a két nép, a két vallás, a két terület között. A samaritánusok adminisztratív, sőt katonai akadályokat is gördítettek a babiloni fogságból visszatérő zsidók templomépítési tervei elé, válaszul a zsidók később lerombolták a samáriaiak önálló templomát. Erre ők, kevéssel Jézus működése előtt azzal okoztak botrányt, hogy a páska ünnepén emberi csontok szétszórásával szentségtelenítették meg a jeruzsálemi templomot. „Szemet, szemért, fogat, fogért, templomot, templomért!” Nem egyszer véres összecsapásokra is sor került zsidó zarándokok és a samáriai őslakosok között, ha egy zarándokmenet nem kerülte ki ezt a veszélyes középső országrészt. Nem csoda hát, hogy egy ilyen aprócska incidens is micsoda indulatokat kavar Jézus tanítványaiban. Nagyon régi, nagyon mély és nagyon sajgó sebeket tépnek fel bennük az elutasító szavak.
Emberileg tehát teljesen érthető Jakab és János kifakadása. Hát nem felháborító, hogy ez a jött-ment népség, amelyik betelepült az országukba, ilyen arcátlanul megsérti a Közel-Keleten akkor még egyetemesen érvényes vendégszeretet törvényé!t? Hát nem indokolt, érthető, hogy fellobban bennük a bosszúvágy: „Szálljon le tűz az égből és égesse meg őket!”
Testvérek, van ebben az indulatkitörésben egy nagy adag szenvedélyes nacionalizmus, mely elüldözné, kiirtaná népe ellenségeit. Van benne egy csomó szeretet Jézus iránt, amely elvakult fanatizmusában nem riadna vissza az inkvizíciótól sem. Van benne túlbuzgó jóakarat, amely a jó ügy, a szent cél érdekében minden eszközt kész lenne igénybe venni. De Jézus mégsem igazolja ezt a haragot, mégsem igényli ezt a segítséget! „De Jézus feléjük fordult, megdorgálta őket, és ezt mondta...” (Lukács 9,55-56.)
Megdöbbentő és elgondolkodtató kijelentés ez Jézus szájából: „Nem tudjátok, milyen lélek van bennetek.” Mintha azt mondaná ezzel a két begőzölt tanítványnak: ne a sértett nemzeti önérzeteteken át, ne a fájó emlékeiteken keresztül, még csak ne is abból a szemszögből nézzétek a világot, hogy kinek van igaza! A ti szempontotok mindig az legyen, hogy én, Jézus Krisztus mit akarok veletek, az ellenségeitekkel, a világgal! Mert én valami egészen újat hoztam ebbe a nyomorult világba: a megbocsátást, az eltűrést, a szeretetet, a megváltást! Inkább meghalok az ellenségeimért, mintsem, hogy elpusztítsam őket! Ez az én lelkületem!
Milyen lélek van mibennünk? Vajon mi tudjuk-e, kedves testvéreim? Egy héttel pünkösd előtt, hallatlan időszerű a magunk számára is tisztázni ezt a dolgot! A tanítványok ó-emberi lelkülete, vagy Jézus Krisztus Szentlelke? – Ne kapkodjuk el a választ! Már csak azért sem, mert nem most kell megfelelnünk erre a kérdésre. Nem egy csendes templom békés magányában. Nem a minket szerető, de legalábbis elfogadó keresztyén közösség akol melegében. Hanem abban az üvöltő világban, ahol irgalmatlan harc folyik az élet minden területén. A villamoson, hogy kinek jut ülőhely, vagy legalább kapaszkodó; az utcán, hogy melyik gépkocsi ér előbb az üres parkolóhoz; a munkahelyen, hogy kinek marad meg az állása, netán ki részesül jutalomban; a párkapcsolatokban, hogy ki hány trófeát, skalpot tudhat magáénak; a politikában, hogy ki tud több választót: megtéveszteni, vagy meggyőzni az igazáról és így tovább. – Milyen lélek van bennünk? Ezt a kérdést majd a jövő héten, a farkastörvények által vezérelt világban kell megválaszolnunk. De, hogy mégis könnyebb dolgunk legyen így pünkösd előtt, vizsgáljuk meg a tanítványok lelkületének néhány vonását.
1./ Az első, és talán legszembetűnőbb ezek közül az irgalmatlanság. Azt hiszem, nem kell bizonygatni a testvéreknek, hogy milyen irgalmatlan korban élünk. Félelmetes történeteket mondanak el már óvónők arról, hogy milyen irgalmatlanok a picik egymáshoz az óvodában, de ugyanilyen irgalmatlanok egymáshoz otthon is. Valószínűleg ezt látják a nagyoktól. Egyre természetesebb a durvaság, az erőszak, s az önzés. Nem tudnak játszani a gyerekeink csak durvulni. Nem tudnak veszíteni, örülni a másik győzelmének. Most nem idézem a mondatot, amit egyszer egy tizenéves fiú mondott erre, milyen az, aki örül a másik sikerének. Az irgalmasságnak szinte minden változata egyre nagyobb hiánycikké válik. Irgalmatlan a levegő, amit beszívunk, irgalmatlan a gazdasági élet, irgalmatlan a politika. Ráadásul kicsiktől nagyokig naponta olyan sok irgalmatlanságot látnak emberek a tévében, meg hallanak egymástól, hogy hozzászokunk. Olyan kifejező ez a jelzős szerkezet, amit valaki mondott egyszer: cserzett szívűek lettünk. Cserzetté vált a szívünk, ami azt jelenti, aminek lágynak, puhának kellene lennie, az megkeményedett. Egyfajta lelki szklerózis, elmeszedés lett úrrá az emberiségen. Sokszor észre sem vesszük, s mi is ugyanolyan irgalmatlanok leszünk egymáshoz, mint amit hallunk másokról, meg látunk nagyon sokféle változatban. Észre sem veszi már sok ember, amikor irgalmatlan. Nem is tekinti már irgalmatlanságnak azt, amikor azt cselekszi. Nem is látják sokan ezt bűnnek. Sőt átkeresztelik ezt a rettenetes bűnt. Talpraesettségnek nevezik, életrevalóságnak, ügyességnek meg minden más egyébnek, ami valójában kegyetlenség és irgalmatlanság.
Ha pedig valaki irgalmas, azt gyengeségnek tekintik. Pedig, aki a dolgok mélyére néz, az látja, hogy sokszor éppen az irgalmatlanságaink mögött van gyengeség, félelem, szorongás, és épp a gyengéd emberek az erős emberek. Ahhoz, hogy valaki merjen, tudjon újra és újra gyengéd lenni, ahhoz nagy belső erőre van szükség.
De nem az irgalmatlan külvilágot akarom én most ostorozni. Mert itt nem a világ, hanem az egyház, nem a pogányok, hanem a tanítványok viselkednek irgalmatlanul. – Két vonása különösen fájó az ő magatartásuknak. Az egyik, hogy Jézus közvetlen közelében tudnak ilyen bosszúállóak, ilyen kérlelhetetlenek lenni. Pedig ekkorra már fül, ill. szemtanúi voltak annak, hogy mit tanított Jézus az ellenség szeretetről, hogy hogyan vállalt közösséget a lenézettekkel, hogy a samáriai asszony faluja felismerte benne a Messiást, hogy Jézus példának állította honfitársai elé a kapernaumi római, tehát pogány százados hitét! És mégis! Éles helyzetben mindez, úgy tűnik nem jut eszükbe. Nem a látottak, a hallottak, hanem az ösztönös reakcióik, a beidegződéseik alapján döntenek. Ezért mondtam, hogy nem itt és most lehet lemérni azt, hogy bennünk milyen lélek lakik, hanem élesben. Amikor mélyről fakadnak a szavak, a tettek, az indulatok. A másik jellemzője ennek az irgalmatlanságnak, hogy nem vérmérséklet, nem habitus, nem temperamentum függvénye ez, hiszen a két kifakadó tanítvány egyike az a János volt, akit a szeretet apostolának tartunk, akit szelíd, csendes, alázatos emberként könyvelt el a keresztyén világ, aki Jézus szeretett tanítványaként vonult be a történelembe! Ő is tüzet kér a samáriai falura. Nem ijesztő, nem félelmetes ez, kedves szelíd, csendes, alázatos testvéreim, mindannyiunkra nézve? Milyen lélek lakik hát bennünk? József Attilával együtt mondhatjuk bizony: „S romlott kölkökre leltél, pszichoanalízisben.”!
Ez az a gyilkos indulat, ami megszólal a tanítványok szívében. Talán maguk sem gondolták, hogy van még ilyen indulat bennük. Három évet eltöltöttek Jézus közelében, és még azok után is ott lapulhatnak ilyen sötét, gyilkos indulatok emberszívekben? Sajnos igen. – Nos, tehát megszólal bennük ez a gyilkos indulat: pusztítsd el őket, mert minket megsértettek. S erre mit mond Jézus: értsük meg őket, s menjünk csendesen tovább. – Ez a jézusi lelkület, ez a Szentlélektől származó indulat. Ez az irgalmasság Lelke. Aki a maga isteni hatalmát soha nem használta életellenes vállalkozásokra. Ő a maga isteni hatalmát, a benne tökéletesen lakozó Szentlelket mindig az élet támogatására használja. Mert a Szentlélekről mindenütt azt olvassuk a Bibliában, hogy az életre mond igent. Jézusban ez a Lélek uralkodott. Ezért nem várt és nem várt el senkitől semmit. Mindig, mindenkinek adott! Nem kért számon senkitől semmit, ehelyett példát mutatott! Nem vetett a szemünkre semmit, pedig lehetett volna, inkább biztatott és bátorított! Tanítványaival ellentétben, akik lám, még az irgalmas Jézus mellett is irgalmatlanok voltak, Ő még a bűnös emberrel is irgalmasan bánt! Így bánt a házasságtörő asszonnyal, az újgazdag Zákeussal, a megtérő golgotai latorral, vagy ezzel a samáriai faluval is. Ez az irgalmassága szólalt meg a kereszten is, ahol azokért, akik odajuttatták és még ott is gúnyolták így imádkozott: „Atyám bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek!” Ez az Ő Szentlelke!
2./ A másik vonása Jakab és János lelkületének az álságosság. Az a fajta számító alázatoskodás, amely egyfelől Jézus nyakába rakná a felelősség terhét, másfelől viszont értelmezhető úgy is, mint Jézus akaratának őszinte keresése. – Miből derül erre fény itt az Igében? Abban a kérdésükben, amelyet így intéznek Jézushoz: „Uram, akarod-e, hogy ezt mondjuk...” (Lukács 9,54.) Milyen finom csúsztatás, milyen rafinált fogalmazás, milyen észrevétlenül megbúvó csapda ez, kedves testvéreim! A saját presztízs veszteségüket Jézus személyének sérelmeként feltüntetni! Úgy beállítani a dolgot, mint egy szent ügy sárba tiprását, ami miatt nyilván joggal szerezhetnek elégtételt! Közben persze megpróbálni Jézussal legalizáltatni az indulataikat, sőt kompetensnek tartani magukat arra, hogy Isten ítéletében eljárjanak! És mindezt úgy, mintha fontos lenne nekik Jézus akarata! Bravó, kedves Jakab és János!
Látjátok, ezt nevezem én álságosságnak. Az agresszivitás megkeresztelését, kegyes külsőbe való beöltöztetését, a saját szenvedéseink és az Isten ügye miatti szenvedés összemosását. Isten óvjon meg minket ettől! Mert ez a velünk született ó-emberi lélek roppant ügyes stratéga, kedves testvérek! Mi mindenre képes, ha az érdekeiről van szó! Semmitől sem riad vissza, ha el akarja érni a célját! Másokat befeketít, hogy maga jobban ragyogjon, mindenre talál magyarázatot, ha mentegetőzni kell, zavaros ideológiákat gyárt, hogy eszközeit tisztára mossa, s ami a legijesztőbb: saját jellemhibáit azzal palástolja, hogy keresztyén voltára mutogat: lám, ezért nem szeretnek, ezért nem fogadnak be, ezért üldöznek! Pedig lehet, hogy csak arról van szó, hogy elviselhetetlen tulajdonságaival megy a környezete idegeire: a szószátyárkodásával, a pletykálkodásával, a kíméletlen kritikai hajlamával, az állandó sértődékenységével, az örökös okoskodásaival, vagy elégedetlenségével. – Milyen lélek lakik bennünk? Ez az álságos állandóan másokat vádoló, vagy az, ami Jézusban volt? Az előbbit kátégór-nak, vádlónak nevezi a Biblia, s azt írja, hogy ez az ördög lelkülete. Amelyik Jézus mellett állva is pusztítani akar, amelyik mindig a hibát keresi és találja meg a másikban, amelyik mindig okot ad a duzzogásra, amelyik mindig keserűvé és boldogtalanná tesz, amelyik szüntelenül eljátssza a vádlót, az ügyészt. Az utóbbit, Jézus Lelkét pedig „Paraklétosz”-nak, pártfogónak hívja a Szentírás, mert Ő az, aki mellénk áll, aki mint egy jó védőügyvéd, képviseli az érdekeinket, aki vigasztal és bátorít, aki a hibák közt is észre veszi azt a kicsi jót, amit mindenkiben meg lehet találni, aki megtanít megérteni, elfogadni, szeretni a másikat. – Melyik lélek van mibennünk?
Jézus Krisztusról azt tudjuk, hogy a saját sérelmét mindig a mennyei Atya ítéletére bízta. Bár Isten Fiaként ítélkezhetett volna, de nem tette. Péter apostol első levele írja róla: „Ő nem tett bűnt, álnokság sem hagyta el a száját...” (1. Péter 2,22-23.) Még virágvasárnap, amikor a templomot megtisztította, még akkor sem a saját ügyében járt el. Hiszen akkor a mennyei Atya háza iránti féltő szeretet emésztette őt. Szó se volt ott egyéni sérelmekről, hiúságból fakadó bosszúvágyról, presztízs veszteségről. Őbenne nem elfojtott indulatok, évszázados keserűségek munkáltak, hanem ennek a paraklétoszi, ennek a pártfogói Léleknek az ereje. Ezért volt képes virágvasárnap is a vakok, sánták, betegek és a kisgyermekek mellé állni, őket a farizeusok vegzálásától megvédeni.
Testvérek, jól tudom, hogy ez a mai világ milyen tökélyre fejleszti bennünk ezt az álságosságot. Még magunkat is félre tudjuk vezetni, magunknak is tudunk hazudni. Arra is képesek vagyunk, hogy el is higgyük, amit a bennünk élő „katégór” sulykol a szívünkbe. Olyan ez a lélek, mint egy csúszós, sikamlós, tekergő kígyó. Alig tudjuk elkapni, leleplezni, tetten érni. Mi nem. Mi sokszor tényleg nem tudjuk, milyen lélek lakik bennünk. De az a Jézus igen, aki legközelebbi tanítványaiban is felismerte ezt. Ha meg akarunk tőle szabadulni, kérjük hát Jézust, hogy rántsa le a leplet ezekről a tévelygéseinkről, mutasson rá „romlott kölkeinkre”, s adja helyébe nekünk az Ő Lelkét. A Zsoltárok könyve 143. részében így könyörög ezért Dávid: „Taníts akaratod teljesítésére, mert te vagy Istenem! A te jó lelked vezéreljen az egyenes úton!” Isten Szentlelke egyenes úton vezeti a Jézusban bízókat! Ezek közé tartozunk-e mi is?
3./ S végül elmondható, hogy a tanítványok lelkülete nemcsak irgalmatlan és álságos volt, hanem sematikus, leegyszerűsítő is. Hiszen a legkézenfekvőbbnek tűnő megoldást javasolják Jézusnak: tüzet kérni ez égből! Nem kell itt vacakolni, nyafogni, problémázni – intézzük el őket a legegyszerűbben! Gyors, látványos, hatásos eljárás! Talán nem elég fájdalommentes, de az nem baj! Nem bajlódunk velük, és példát is statuálhatunk a többi samáriai falu számára!
Testvérek, nyilvánvaló dolog, hogy a radikális módszereknek is meg van a létjogosultsága bizonyos esetekben. Lehet az életmentő is, ha gyors segítségre van szükség. Biztos, hogy olykor szükség lehet a „gordiuszi” csomók átvágására is. Különösen, ha anarchikus viszonyok, kaotikus állapotok felszámolása a cél. De ennek akkor is kellő körültekintéssel szabad csak neki fogni, s ez soha nem fakadhat önzésből, hatalomvágyból, vagy mint itt a tanítványok esetében, sértődöttségből! Amit Jakab és János javasol, az a lelki rövidzárlat tipikus példája. Nem is lehet belőle semmi jó. Nem is lehet igazolni semmivel sem.
Azért mondom ezt, mert az az igazán döbbenetes az ő „megoldási javaslatukban”, hogy egy ószövetségi történetre hivatkozik. Ha úgy tetszik, egy igére. Illés prófétáról olvassuk, hogy tüzet kért az égből az őt elfogni szándékozó katonai csapatokra, s ez a kérése meg is hallgattatott! Csakhogy Illés nem magát védte ezzel, hanem Isten ügyét, amit rajta kívül akkor alig képviselt valaki Izráelben. Ráadásul itt senki nem fenyegette a tanítványok életét! – Látjátok micsoda teológiai rövidzárlat ez! Összefüggéseiből kiragadva, a mélyebb értelmétől megfosztva, a magunk javára alkalmazgatni a Biblia igéit. Hivatkozni rá, amikor érdekeinket szolgálhatja, elhallgattatva, amikor ránk nézve kellemetlen lenne. Nem lehet ilyen sematikusan használni Isten szavát! Ez jellegzetesen a Sátán egzegézise, bibliamagyarázati módszere! Hiszen így idézte Jézusnak is a Bibliát, amikor megkísértette Őt a pusztában: „ugorj le a templom párkányáról, mert meg van írva: Angyalainak parancsol, hogy meg ne üsd lábadat a kőbe!” Az ördög szereti ezt a primitív sematizálást, a dolgok állandó fekete-fehérben feltüntetését. Tudjátok miért? Mert ismeri a természetünket. Tudja, hogy ha így gondolkodunk, akkor magunkat mindig az igazak, a jók, a rendes emberek közé soroljuk. Jézus azonban soha nem gondolkodott sémák, skatulyák szerint emberekről. Kemény, éles, radikális hangot is csak azokkal a farizeusokkal, írástudókkal szemben használt, akiket gőgös önelégültségükből, képmutató vallásosságukból másként kizökkenteni nem tudott. De az ősellenségnek kikiáltott samáriaiakkal szemben az agapé-szeretet keskeny útját járta. Nem törekedett gyors, látványos, leegyszerűsített megoldásra, hanem a nehezebb, lassabb, áldozatosabb utat választotta. Azt, amelyik példának állította saját irgalmatlan népe elé az irgalmas samaritánust. Azt, amelyik hajlandó volt egy romlott erkölcsű samáriai asszonnyal is teológiai beszélgetést folytatni, s általa egy egész samáriai falut az evangéliumnak megnyerni. Azt, amelyik közösséget vállalt ezzel a lenézett néppel, sőt ennek egyik legnyomorultabb tagjával, akit a leprából szabadított meg. Így érte azt el, hogy néhány évvel mennybemenetele után, amikor egy Fülöp nevű misszionárius hirdette Samáriában az igét, az egész tartomány befogadta a Jézusról szóló örömhírt! Ez volt a szeretet áldozatos útja, amelyről így szólt itt alapigénkben az Úr: „az Emberfia nem azért jött, hogy az emberek életét elveszítse, hanem hogy megmentse.”
Ez a krisztusi lélek él abban a férfiban, aki egyszer elmesélte nekem egy munkahelyi élményét. Távollétében elkezdték igazságtalanul bírálni és szapulni a főnökét a kollégái. Kígyót-békát mondtak rá, többnyire indokolatlanul. S akkor ő, - így mondta: ma sem tudom honnan kaptam hozzá erőt - szép halkan elkezdte mentegetni. Elmondta, amit csak ő tudott, hogy milyen feszültségei vannak odahaza, hogy a felesége beteg, a lánya munkanélküli lett, hogy mennyi baja és nyomorúsága van. S akkor a társaság szép lassan lecsendesedett és elgondolkodott. Valaki így lett 'katégór', vádló helyett 'paraklétosz', védőügyvéd. A sematikus, leegyszerűsítő ítélkezést így váltotta fel a differenciált, többféle szempontot figyelembe vevő, mélyebbre látó gondolkodás.
Az, amiért a költő, Reményik Sándor is könyörög „Ne ítélj” című versében: „Istenem, add, hogy ne ítéljek...” (Ne ítélj) – Milyen lélek van bennünk? Irgalmatlan, álságos, sematikusan gondolkodó? Vagy jóságos, egyenes, agapé szeretettel teljes? Kátégór, vagy Paraklétosz? Vádló, vagy védő? Ördögi, vagy Jézusi? – Hogyan folytatódna a mi történetünk? Ha mi ülnénk abban a buszban, vagy autóban!?
Pünkösd előtt egy héttel, hívjuk hát együtt Krisztus Szentlelkét: „Veni Creator Spiritus!” „Jövel teremtő Lélek!” Teremts új szívet, új gondolkodást, új érzületet bennem, hogy a magam Samáriáját én is így tudjam megérteni, elhordozni és szeretni! Így legyen! Ámen.