2015.04.03.
Imádság a halál kapujában – Nagypéntek
Lekció: Lukács 23,32-43.
Textus: Lukács 23,42.
Svábhegy
Ahogy hallottuk, azon a bizonyos napon három kereszt állt ott a Golgotán, és a három keresztről három halálraítélt imádkozott, három különböző imát mondva. Az első ima a középső kereszten függő Jézus kiszáradt ajkát hagyta el: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.” A második, átkozódó imát az egyik Jézus mellett megfeszített bűnöző mondta el: „Nem te vagy a Krisztus? Mentsd meg magadat és minket is.” A harmadik imádsággal pedig a másik, megtérő lator fordult így Jézushoz: „Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz királyságodba.” Három halálraítélt imádkozott azon a kora délutánon. Emberileg ugyanaz volt a sorsa mind a hármójuknak, mégis mennyire különböző ez a három imádság a halál kapujában. Tavaly részletesen foglalkoztunk nagypénteken Jézus imádságával, ezért erről most csak a bevezetőben szólok. Idén a másik két halálraítélt imádsága áll majd az igehirdetés előterében.
Jézus a kereszten imádkozik. Kivégzés alatt, haldoklás közben - imádkozik. Atyjához szól, aki nem vette el tőle a keserű poharat, bár háromszor kérte. Ahhoz fordul, aki kiszolgáltatta őt, egyszülött Fiát, ellenségeinek. Beszél, őszintén és bizalommal azzal, akinek akarata teljesedik be rajta. „Atyám” - így szólítja meg Őt a gyermeki bizalom hangján. Nem liturgia ez, nem szokás, nem előre megírt imádság. A szenvedő Fiú szívéből fakadó közlés a szerető Atya szívéhez. Lehetne Jézus néma, összeszorított ajkú, bezárt szívű. Végigcsinálhatná azt, ami felőle megíratott úgy, hogy nem beszél az Atyával. Mondhatná, hogy végig szenvedem, amit kívánsz, de azt ne várd, hogy közben bizalommal legyek irántad. De nem így történt. Az, aki engedelmes Fiúként önként vette át az Atya akaratát, alázatosan és bizalommal cselekszi azt meg. Ezért képes még itt is, még most is imádkozni. Ezért képes hinni és bízni még halálában is. Egészen egyedülálló az, ahogyan Jézus szenved a kereszten. Bocsánatért jár közben Atyjánál másokért. Mint haldokló ember imádkozik, és mint megváltó Isten munkálkodik a kereszten. Nem ágyban, párnák közt fekve, fájdalmait csillapítókkal enyhítve, csendben haldoklik, hanem rendkívüli testi és lelki gyötrelmeket szenved, de közben mint Isten Fia imádkozik, hiszen Atyámnak szólítja Őt. Ilyen módon imádsága is részévé válik az ő szabadító művének.
A kereszten mondott első imádság azt hirdeti, hogy Jézus közbenjáróként imádkozott. Nem önmagáért könyörög. Igencsak furcsa, hogy valaki ahhoz forduljon oda ezzel az imádságával, aki engedte, hogy halálra ítéljék, kigúnyolják, megverjék és megfeszítsék. De az különösen is megdöbbentő, hogy azokért imádkozik, akik éppen megölik. Jézus az ellenségeiért imádkozik, akik nemcsak olyan ellenségek, akik valamikor szörnyen megbántották, de most a halála előtt bocsánatáért esedeznek, s ő kész nekik megbocsátani, mert megenyhült már a régi sérelemtől, hanem azokért, akik éppen most gyalázzák és kínozzák. Azokért könyörög, akik egyáltalán nem érdemlik meg a bocsánatot, akik nem méltók arra, hogy könyörögjenek értük. Sőt, akik lehet, hogy azt mondanák, mit könyörögsz értünk, nem kell értünk könyörögni, te nem vagy Isten. Mert a közbenjáró munka nem annak a függvénye, hogy valaki látja-e már a vétkét, vagy nem, ellenségének tekinti-e magát, vagy nem, elég annyi: Jézus tudja, hogy bűnös. A Róma 5,8 szerint: „Isten azonban abban mutatta meg rajtunk a szeretetét, hogy Krisztus már akkor meghalt értünk, amikor bűnösök voltunk.”
Így imádkozik Jézus a rómaiakért, akik azt hiszik, hogy elejét vették egy nemzeti és vallási lázadásnak. Azt gondolják, hogy Jézus likvidálásával egy Róma ellen irányuló galileai mozgalmat számolnak fel. A rómaiak példát statuálnak, fenntartják a rendet. Ezt cselekszik. – De mit tettek valójában? Nem egy Róma ellenes lázítót, hanem az egész világ, benne a Római Birodalom megváltására érkező Szabadítót feszítik meg. Értük is mondja Jézus: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek”. – Imádkozik a zsidókért is, akik meg vannak róla győződve, hogy Istennek tetsző dolgot cselekszenek, hiszen egy istenkáromló kapja meg méltó büntetését. Messiási igényekkel lépett fel egy ács fia, egy egyszerű zsidó férfi Isten Fiának mondta magát. Ez blaszfémia. Jeleket és csodákat tett az ördögök fejedelmének hatalmával, - gondolják - és több ponton megszegte a hagyományokat és a mózesi törvényt. A zsidók érvényesítik törvényeiket, mintha Istennek védelemre lenne szüksége. Ők ezt cselekszik. – De mit tettek valójában? Halálra adták azt, akiről a próféták írtak, kivégezték akire oly régóta vártak, aki nekik adatott az ő üdvösségükre. Értük is mondja: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.” – S imádkozik az övéiért is. Mert ott vannak a keresztnél a követői is, akik siratják, gyászolják, akik azt hiszik, hogy mindennek vége. Úgy érzik, Jézus ügye kudarcba fulladt. Hát nem arról volt szó, hogy ő váltja majd meg Izraelt? Hát mégsem ő a megígért Messiás? Sírnak, bánkódnak, csalódottak. Szétszélednek. Ők sem tudják, hogy mit cselekszenek, mert nem értik Jézust, és értük is szól az ima. Ma pedig szól miértünk, akármelyik csoportba is tartozunk.
Testvérek, a másik két halálraítélt imájáról csak ennek a jézusi imádságnak a fényében lehet helyesen szólni. Amit ugyanis Jézus ott a kereszten elmond az Atyának, az szembefordítja az imádságot hallgató másik két elítéltet. Az egyik átkozódni kezd, a másik könyörögni. Az egyik beáll a gyalázkodók közé, a másik Jézus pártját fogja. Jézus nagypénteki imája ma is két részre osztja az emberiséget. Az egyik fele kikéri magának, hogy érte Jézus közbenjárjon, a másik része pedig tudja, hogy ha nem hangzott volna el ez a kérés az Atyához, akkor semmije sem lenne. Se bűnbocsánata, se élete, se üdvössége. Jézus imája - akarjuk, nem akarjuk - minket is kettéoszt. Vajon melyik táborhoz tartozunk? Az önigazultakhoz, akik felháborodnak, vagy a megtérőkhöz, akik megalázkodnak? – Ne kapkodjuk el a választ. Mert ez ma nem lesz könnyű. Azon múlik a feleletünk, hogy vajon képesek leszünk-e a halálraítélt imádságával kiáltani a halálraítélthez?
1./ Kik imádkoznak itt? – Halálraítéltek. Az imádságok a halálraítélt, sőt, a halálos ítéletet annak minden testi és lelki kínjával éppen elszenvedő emberek szívében fogannak meg. A halál árnyékának völgyében nincs hitetlen ember. Ez egészen természetes, mondják többen, hiszen - amint a vicc is mondja - zuhanó repülőgépen nincs ateista. A múlt héten lezuhant repülőgép utasairól is tudjuk, hogy több nyelven is hangosan imádkoztak az utolsó percekben. De biztos ez?
Hiszen az ellenvetők tábora azt hangoztatja, hogy gyáva, gyenge az az ember, aki a bajban fordul Istenhez. Ha nem imádkozott, amikor jól ment dolga, legyen annyira következetes, hogy nem imádkozik akkor sem, ha baj van. Nem az az erős ember, aki mindvégig kitart meggyőződése mellett? Különben is gyanúsak a halálos ágyukon - vagy keresztjükön - megtérők. Milyen számító, képmutató gondolkodás az, ha valaki egy életen át Isten nélkül él, de a halál óráján gyorsan beslisszol a mennyországba! Minden bűne elrendeztetik egy imában?! Ez az egész „jobb lator” történet a halálos óráján jó útra térő bűnösről annyira egyházias szagú: ha egész életében nem is, hát az utolsó pillanatban csak megnyertük őt az ügynek. Mintha előre erre számítana az egyház: ha előbb nem, legalább az utolsó percben. Nem őszintébb, hitelesebb a „bal lator”, kérdezik, aki beáll a Jézust gúnyolók közé, aki a halál pillanatában sem törik meg, aki nem esedezik valamiféle olcsó kegyelemért? – Igen, egy olyan világban élünk, ahol sokkal gyorsabban lesz hős Júdásból, mint Jézusból, sokkal hamarabb lesz követendő példa az átkozódó, semmint a megtérő gonosztevőből. Számos ellenérzés veszi tehát körbe az imádkozó halálraítéltet.
A kérdés azonban, még ha rettentő nehéz is, számunkra is így fogalmazódik meg: tudsz-e úgy szólni Jézushoz, mint halálraítélt bűnös? Egyrészt, mint halálraítélt, másrészt, mint bűnös. Mert ha jogi értelemben nem is vagyunk halálraítéltek, és fizikai értelemben sem közelített el halálunk órája, az üdvösségért, a szabadulásért való legalapvetőbb ima mégis csak ebben a szélsőségben születhet meg. Amikor egészen valóságossá válik számunkra, hogy Jézus nélkül elvesztünk. Ha ő nem ment meg, ha ő nem könyörül, ha ő nem szabadít meg, végünk van. Miért? Éppen a bűn miatt. A „jobb lator” így szól társához: „Nem féled az Istent? Hiszen te is ugyanazon ítélet alatt vagy! Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését kapjuk...” A másik nem így látja. Őt nem érdekli, hogy jogos a büntetés. Nem látja a különbséget az ártatlanul megfeszített, és a jogosan kivégzett között. Bizonyára mindvégig lehettek mentségei és magyarázatai. „Sokkal nagyobb gazemberek juttattak ide, akik a mai napig szabadlábon vannak. Számosan elkövették ugyanezt, mégsem kerültek az ítélet alá.” Lehet, hogy a gyerekkorát, a szüleit, vagy a környezetet vádolja. Vádolja a múltját, vádolja a politikát, vádolja a vallást, vádolja Istent. Érződik a szavaiból, az átkozódó imájából, hogy tele van szemrehányással - de nem vádolja magát. „Nem te vagy a Krisztus? Mentsd meg magadat és minket is.” Halálraítélt ő is, haldoklik, de nem lesz halálraítélt belülről. Nem fogadja el a valóságot. Nem is látja meg a valóságot - Jézust. A másik lator azonban kilép a szemrehányásból, és magára veszi büntetését. Jogos az ítélet. Jogosan halok meg embertelen kínok között ebben az órában. Igen, a gyerekkorom, a szüleim, a társaim, a politika, az egyház, mind részesei annak, amivé lettem - de én lettem azzá. Én cselekedtem. Én vétkeztem. Én vagyok a halálraítélt bűnös.
Tudsz-e úgy szólni Jézushoz, mint halálraítélt bűnös? De hát miért lennék én az? - teszed fel a kérdést. Nincs halálbüntetés Magyarországon. Mi olyat tettem én, amiért halált érdemelnék? Semmit. Nem loptam, nem csaltam, nem öltem. Semmi közöm a latrokhoz. Csakhogy Jézus ezt mondja: „Ha nem hiszitek, hogy én vagyok, meghaltok bűneitekben.” (Ján. 8,24.) Mármint aki nem hiszi, hogy Jézus a „Vagyok”, az egyetlen, igaz és szent Isten, aki nem hiszi el, hogy őbenne az örök Isten jelent meg emberi testben közöttünk, s aki nem hiszi el, hogy azért lett emberré, hogy miatta, helyette és érte is meghaljon, az meghal a bűneiben. Az marad úgy, ahogy van, ahogyan született, az Isten nélküli létben, ami maga a halál és a pokol. Igen, halálra ítéltek vagyunk, s nem csupán a József Attilai értelemben: „akárhogyan lesz, immár kész a leltár, éltem, és ebbe más is belehalt már”, hanem örök életes értelemben is! A végső halál, a kárhozat vár ugyanis mindazokra, akik nem ismerik fel, és nem fogadják el életük során Megváltójuknak Jézust.
Furcsa paradoxon, mégis igaz, hogy épp Jézus valóságának a megismerése során ébredhet rá erre a tényre az ember. Amikor valaki bekerül az ő szentségének, tisztaságának, igazságának a fényébe, akkor kezdi el felfedezni a maga lényének a sötét vonásait, amelyektől nem tud szabadulni. Az ő jelenléte lett égető Péter számára is, amikor a csodálatos halfogás után, a csónakban ülve azt kérte tőle: „Eredj el tőlem Uram, mert én bűnös ember vagyok!” Én nem tudom bebizonyítani neked halálraítélt voltodat. De az ártatatlan és bűntelen Jézus váltsághalálát szemlélve, ő maga tud erre a felismerésre eljuttatni téged. Arra, hogy akkor is, ha korábban már megismerted az ő kegyelmét, szabadítását, bocsánatát, mégis újra eljutottál a disznók vályújáig. Arra, hogy megismerted és megvallottad iránta való szeretetedet, és mégis a gyűlölködés foglya vagy. Igazságot, tisztaságot fogadtál, és mégis megkötöz a szennyes fantáziád. Hűséget fogadtál az Úrnak, azt ígérted, az övé vagy mindörökre, és most mégis vádolod. S közben azt érzed, hogy nem tudod magad tisztává tenni, nem tudsz megszabadulni az indulataidtól, nem tudod nem vádolni és szemrehányással nem illetni az Urat. Szeretnéd, hogy ne így legyen, de nem megy. Nos, épp ebben a „nem tudom-ban” ismerheted fel, hogy halálraítélt vagy. Épp ebben ismered el, hogy nem válthatod meg magad. Éppen itt látod meg, hogy nincs ennél az imádságnál fontosabb, és nincs semmi, ami túlmutatna rajta. Mert itt, csak itt születik meg a megtérő halálraítélt könyörgése: „Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz királyságodba.”
2./ Kihez imádkoznak itt? A halálraítélt megtérő könyörög - és tartsák ezt mások gyengeségnek, számításnak, képmutatásnak - a halálraítélt nem előttük ítéltetik meg. Aki bűnös és elveszett, az gyenge és alázatos; nem próbálja magát védeni. Gondoljon bárki bármit, engem egyedül az én Uram ítél meg, és én hozzá kiáltok. De ha el is jut a halálraítélt eddig, hogyan lesz képes egy másik halálraítélthez imádkozni? Kinek kell egy halálraítélt Isten? Egy magát megmenteni nem tudó megmentő? Ki akar ránézni, sőt, segítségül folyamodni egy véres, megfeszített, bűnösök közé sorolt üdvözítőhöz?
A szélsőség eme másik oldala is elrettentő. Már a próféta is megfogalmazta: „Sokan csak iszonyodtak tőle, annyira torz, nem emberi volt külseje, emberhez nem méltó volt alakja. Megvetett volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak férfia, betegség ismerője. Eltakartuk arcunkat előle, megvetett volt, nem törődtünk vele.” A szenvedésbe, más valaki szenvedéseibe betekinteni nem jó. Az emberek egy része menekül azoktól, akiket valamiféle tragédia ért. Mit mondjak, mit tegyek, hogyan viszonyuljak hozzá? Inkább eltakarjuk az arcunkat, inkább elfordítjuk a fejünket. Lássuk, nézzük azt, ami egészséges, szép és erős. Ha valahonnan élet fakad, az az erősből, a vitalitással teliből fakad. Ugyanakkor, miközben igaz, hogy az ember elfordul a szenvedéstől, egy különös kifordulás vagy inkább kivetkőzés nyomán a mai ember szereti nézni a szenvedést. Közönnyel, sőt, kárörvendve, lenézve, megvetve, gyalázza a szenvedőt, de mintha a mai világ egyre több örömöt találna ebben. A ma embere nem elfordul a szenvedőtől, hanem kéjesen belerúg egy hatalmasat. Mert a szenvedő maga tehet a szenvedésről. Miért hozta magát ebbe a helyzetbe? „Másokat megmentett, mentse meg magát, ha ő az Isten választott Krisztusa!” Ezt akarta, nem? Csúfolják, gúnyolják, gyalázzák, mert jólesik. Ha arról van szó, hogy igaz és ártatlan szenved, elfordítjuk a fejünket; ha olyan valaki gyötrődik, akit ismerünk, inkább elkerüljük. Ha ismeretlen, akkor megérdemelte, akkor a maga baja, miért ilyen élhetetlen, miért ilyen primitív, miért ilyen szánalmas lúzer. Meg kell vetni, bele kell rúgni, el kell távolítani maguktól, nehogy kiderüljön, hogy cseppet sem rosszabb, mint mi. Különben felsejlik annak a lehetősége, hogy velünk ugyanez megtörténhet. Hogy együtt kellene érezni a szenvedővel, hogy ki kellene felé nyújtani segítő kezüket? Na, ne!
Tudsz-e úgy szólni Jézushoz, mint halálraítélthez? Feje felett a tábla, nem kis iróniával írva, ez a zsidók királya. Kinek kell egy ilyen király? Körülötte gúnyolódók és csúfolók serege; kórusban zengik, hogy a keresztyénség a gyengék vallása, az egyház képmutató, Jézus követői pedofil papok. Halálraítélt vagyok, rendben, - ezt a modern pszichológia és az egzisztencialista filozófia is elmondja, - de hogyan bízhatnék e másik halálraítéltben? Hogyan hihetném, hogy ő az élet királya? Hogyan szólíthatnám meg, azt, aki magát nem tudta megmenteni, mint aki megmenekülésem egyetlen forrása?
Nos, testvérek, csak úgy, mint a „jobb lator”. Halálraítéltként a halálraítéltet. Mert a titokzatos igazság az, hogy csak a halálraítélt gonosztevő láthatja meg a halálraítélt Jézusban az eljövendő királyt. Hiszen aki maga nem tört meg, hogyan bírná szemlélni azt, aki megtört? Amíg erős vagy, amíg van reménységed, amíg van más menekülésed, vagy vélt menekülésed, amíg van igazságod a törvényből, a vallásból, a közerkölcsből, addig hogyan bírnád elmélyülten figyelni és megérteni a keresztre feszített Jézust? Amíg erős vagy, vagy nem érdekel, vagy szégyennel telve elfordítod az arcod, vagy nevetsz rajta. Röhögsz, vagy megbotránkozol, amikor így imádkozik: „Atyám, bocsásd meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.” Ilyet józan ember nem mond. De az Isten Fia, aki nem gyengeségből, hanem erőből és szeretetből függ a kereszten, ő mond. Aki maga nem ismerte meg saját elveszettségét, hogyan ismerné fel, mi a különbség az ő halálra ítéltsége és Jézus halálra ítéltsége között? Aki nem ismeri a maga halálos bűnösségét, hogyan ismerné fel a halálraítélt Jézus tökéletes igazságát? Ahhoz, hogy halálraítéltnek lásd magad, látnod kell a halálraítélt királyt. És ahhoz, hogy a halálraítéltben meglásd a királyt, előbb halálraítéltként kell látnod magad. Egyik sem megy a másik nélkül.
Ez a megtérő lator tehát nemcsak a saját helyzetét látta jól, hanem Jézus halálának a jellegét is! Hiszen a folytatásban így szólt: „Mi ugyan jogosan...” (Lk. 23:41.) Csak az örökkévalóságban derül majd ki, testvérek, hogy honnan szerzett tudomást ez az ember Jézus halálának igazságtalanságáról. Talán már korábban is hallott Róla, talán szenvedéseinek elhordozásában ismerte ezt fel? Nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy szavai ismét csak messze túlmutatnak önmagukon, s máig érvényes üzenetet hordoznak! Hiszen, ha Pilátus is, aki halálba adta, s ez a lator is, aki meghalni látta elismerte, hogy őt bűntelen, ártatlan emberként feszítették meg, akkor kétség nem férhet ahhoz, hogy ő váltsághalált halt a világért! Akkor egyértelmű, hogy ott a Golgotán beteljesedett Ézsaiás próféta jövendölése, mely szerint: „a mi vétkeink miatt kapott sebeket, a mi bűneink miatt törték össze.” Nem csupán arról van szó tehát, hogy ő nem érdemelte meg azt, amit elszenvedett, hanem arról is, hogy mi érdemeltük volna mindazt, ami őt sújtotta. Mert ennek Isten „forgatókönyve” szerint pontosan így kellett történnie. Nem egy tragikus véletlen vagy egy jogtalan bírói intézkedés következménye volt az, hogy ő meghalt azon a kereszten, hanem az Isten előre elhatározott döntése! Maga Jézus is hányszor beszélt tanítványainak ennek a napnak a kikerülhetetlen szükségszerűségéről! „Az Emberfiának Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie és meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia”. – Látod-e a halálraítélt Jézusban az Isten Fiát?
3./ Mit imádkoznak itt? Mindkettő azt, ami a szívében van. Az egyik a gyalázkodást, a gúnyt, az átkot. Ő a „gerinces”, aki nem törik meg, aki a halál kapujában sem adja be a derekát. Még az Istennek sem. Ő ebben a megátalkodottságban, ebben a megkeményedett lelki állapotban hal meg, s marad abban az örökkévalóságban, amiben itt a földön élt, a kárhozatban. Ő az, akin még az Isten sem segíthet. A másik azonban kimond egy igazi imádságot: „Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz királyságodba.”
„Emlékezzél meg.” Mert számodra, már tudom, nincs itt mindennek vége. Hiszen te vagy a felkent, a király, aki eljössz királyságodba. Te, az ártatlanul halálraítélt, a téged gyilkolókért imádkozó, nem fejezed be mindenestül a halállal. Neked jövőd van, uralmad van, s ebből a jövőből gondolhatsz majd rám. Emlékezz hát meg, ne feledkezz hát meg rólam, részeltess abban, ami egyedül a tiéd. Te, az igaz, az egyszülött Fiú nem veszhetsz el végérvényesen. Téged, az Urat, nem nyelhet el a halál mindörökre. Te vagy a király - gondolj rám. Én elvesztem, de te megtalálhatsz. Én jogosan vagyok az ítélet alatt, de te felmenthetsz. Nekem nincs tovább élet, de te mégis adhatsz. Nekem minden bezárult, de nálad minden feltárul. Jézus, emlékezzél meg rólam! Tarts meg, ments meg! Ne azzal a csodával, hogy leemelsz a keresztről, hanem azzal a csodával, hogy a tiéd lehetek mindörökké. Csak ennyi az üdvösség imádsága: emlékezzél meg rólam.
„Emlékezzél meg rólam.” Rólam. Itt én vagyok, Uram. Nem az szól, aki mindig másnak akar jót tenni, vagy segíteni. Nem az szól, aki nevedben másnak szolgál. Nem a kimerült édesanya vagy édesapa. Nem a gyötrődő férj vagy feleség. Nem az aggódó nagyszülő. Nem az egész világot képmutatónak tartó, lázadó fiatal. Itt én rólam van szó. Nem rólunk, mindannyiunkról, hogy valahol közben eltűnjön az én. Nem a világról, az emberiségről, nagy megváltó álmaimról. Uram, rólam van szó. Én vagyok a halálraítélt. Itt és most, keresztedet szemlélve, egyedül csak én. Nekem fellegzett be. Nekem nincs tovább. Én vétkeztem ellened. Én feszítettelek keresztre. Én teszem ezt most is, és nélküled én fogom tenni ezt holnap. Nekem van végem, ha nem segítesz! Rajtam könyörülj! – Aki ezt ki tudja mondani őszintén, az ma sem fog mást hallani Jézustól, mint ezt: „Bizony, mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban.” Még ma velem leszel… Jól látod: halálraítélt vagy. Jól látod, hogy halálraítélt vagyok. És mégis jó helyre fordultál. Nem valamikor, hanem még ma velem leszel. A halálraítélt számára van még ma. Örök élet. Üdvösség. Megmentés. Mindez létezik, mert Jézus biztosítja. Ne érd be ennél kevesebbel, és ne akarj ennél többet, hiszen nincs több. Boldog az az ember, aki az örökkévalóság felé, ilyen ígéret fényénél indulhat el! Ne restelljünk egy ókori zsidó gonosztevő nyomába szegődni. Mint Kopernikusz a híres csillagász, aki a sírján a következő, általa szerkesztett sírfelirattal vallott erről: „Nem kérem azt a kegyelmet, amiben Pált részesítetted, vagy amivel Pétert megajándékoztad. Csak azt az irgalmat, amivel a jobb latort kitüntetted.” Így legyen ez velünk is! Ámen.