2015.03.29.
A Király letartóztatása – Virágvasárnap
Lekció: János 18,1-11.
Textus: Zsoltárok 2,1-5.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Az egyházi naptárt figyelemmel kísérők csodálkozhatnak azon, hogy ezt az igeszakaszt olvastam most fel János evangéliumából, hiszen, ma virágvasárnap van, Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának ünnepe, s ez a történet nagycsütörtök éjszaka játszódik. Tegnap, amikor a templomkert rendezés és a templomtakarítás vége felé együtt ebédeltünk az altemplomban, meg is jegyeztem valakinek, hogy mennyire frappáns lenne ma ennek apropóján a jeruzsálemi templom megtisztításáról prédikálnom. A helyzet azonban az, hogy amikor János evangéliumából Jézus letartóztatásának ezt a leírását a héten Bibliaolvasó Kalauzunk napi igéjeként olvastam, több olyan gondolat is elém jött, ami - reménységem szerint a Szentlélek Istentől indíttatva - nagyon is szorosan kapcsolódik majd virágvasárnap központi üzenetéhez, Jézus király voltához. Hiszen János evangélista, aki egész írásában kiemeli Jézus dicsőséges, isteni mivoltát, úgy mutatja be Őt nekünk a Gecsemáné-kertben is, mint egy királyt. Nagycsütörtök éjjel az Olajfák hegyén a legnagyobb Király letartóztatásának vagyunk a tanúi János tudósításában.
Királyokat amúgy nem túl gyakran szoktak letartóztatni a történelemben, inkább elűzik, vagy egyből megölik őket, ha kitör egy forradalom. Talán a leghíresebb ilyen letartóztatás Franciaországban történt. A francia forradalom 1789-ben nem űzte el a királyt, de helyzete jelentősen meggyengült, szökési kísérlete pedig már előrevetítette, hogy árulás és „idegenszívűség” vádjával a bűnbak szerepe vár rá. Ez végül is 1792. augusztus 10-ét, a Tuileriák palotájának ostromát követően vált valósággá. Jóllehet a király letartóztatása ellentmondott még az 1791. évi alkotmánynak is, hiszen az garantálta a király sérthetetlenségét, XVI. Lajos francia uralkodót mégis letartóztatták, majd pedig kivégezték.
Jézus Krisztus elfogatása azonban nem egy az e világi királyok, a földi uralkodók letartóztatása közül, hanem a világ Urának, a föld Királyának a letartóztatása. A Gecsemáné-kertben az ember letartóztatja az Istent. Az Olajfák hegyén a teremtmény letartóztatja a Teremtőt. – Lehetséges ez egyáltalán? Micsoda abszurditás ez? Mégis, hogyan engedhette ezt meg Jézus, ha ő valóban Isten Fia volt? Ha pedig nem volt az, akkor miért emlékezünk ma erre? Mit lehet egy olyan ember elfogásán ünnepelni, aki nem volt bűnöző? – A mai istentiszteleten ezt a látszólagos ellentmondást próbáljuk meg feloldani kedves testvérek. Mert a nagyheti történetnek ebben a részletében, mint cseppben a tenger, benne ragyog a mi dicsőséges Megváltónk isteni nagysága. Különös, hogy ezt a részletet csak János jegyezte fel, de ő a szemtanú hitelességével. De még különösebb maga a letartóztatási jelenet. El akarják fogni Jézust, és épp ez által derül ki az ő felséges szabadsága. Meg akarják alázni, és épp ez által válik nyilvánvalóvá isteni hatalma. Ártalmatlanná akarják tenni a kereszten, és épp ez által lesz a leghatalmasabb isteni mű: a megváltás végrehajtójává! Meg akarják ölni, és épp ez által nyilatkozik meg a halálon túli élet valósága az ő feltámadásában. – E jelenetet magam elé képzelve közben önkéntelenül is a 2. Zsoltárból hallott isteni humor jutott eszembe: „Miért tombolnak a népek, milyen hiábavalóságot terveznek a nemzetek? Összegyűlnek a föld királyai, a fejedelmek együtt tanácskoznak az ÚR ellen és felkentje ellen: Dobjuk le magunkról bilincseiket, tépjük le köteleiket! A mennyben lakozó kineveti, az ÚR kigúnyolja őket.” (Zsolt. 2,1-4.) Hiszen mennyire igyekszik a gonosz itt is Jézus ellen, milyen nagy apparátussal jön: katonai csapat, papi szolgák, fáklyák, lámpások, fegyverek az egyik oldalon - mintha egy veszedelmes gengszter-bandát kellene ártalmatlanná tenni ezen az éjszakán -, és egyetlen végtelen szelíd ártatlan ember a másik oldalon! És mégis ez az egy úgy áll ott a fegyveresek előtt a maga kiszolgáltatottságában, mint egy király - olyan méltóság és hatalom árad belőle, hogy ellenségei is visszatántorodnak tőle! Alaposan kitervelt elfogatási parancsot hajtanak végre, és mégis, csak eszközök annak a kezében, akit letartóztatnak! Egy csomó sötét bűn: irigység, gyilkos szándék, árulás, igazságtalanság eredőjeként vetik a kezüket Jézusra, és maguk sem tudják, hogy csak pontosan végrehajtják, amit Isten az örökkévalóságtól fogva nemcsak elhatározott az Ő Fia felől, hanem írásba is adott az Ószövetség lapjain! Olyan nevetségessé zsugorodik ezért össze a gonosz minden dühe, fogcsikorgató hatalma, amikor ennyire eszközként látjuk ott a még hatalmasabb Valaki kezében. Egy nagy ujjongó híradás ez az egész elfogatási jelenet János evangéliumában arról, hogy Krisztus az erősebb, Jézus a győztes! – Testvérek, ennek a jelenetnek minden mozzanatán átragyog Jézus isteni nagysága, az ő teljhatalma és ugyanakkor gyöngéd szeretete. Mi pedig megtudjuk ezt a leírást megfigyelve, hogy hogyan viszonyult a királyok Királya és az uraknak Ura, Jézus az Atyához, hogyan az ellenségeihez, és hogyan a tanítványaihoz.
1./ Hogyan viszonyult Jézus az Atyához? Úgy, ahogy Pál apostol a híres Krisztus-himnuszban írja a Filippi levélben: „Engedelmes volt halálig, mégpedig a keresztfának haláláig.” Jézus feltétel nélkül engedelmes az Atyának, bármibe is kerül az. Ha az életébe kerül, akkor is. Ezért jött, hogy az Atya akaratát tökéletesen megvalósítsa, mert az Atya akarata az, hogy rajtunk segítsen. Mivel az ember Istentől elszakadva végzetes, reménytelen helyzetbe került, mivel magán és egy-máson cseppet sem tud segíteni, ezért Isten jön segítségére. Ezért lett az Ige testté, ezért jött Jézus, ezért történt meg az, amit egy énekünkben így éneklünk: „meghal a jó, ki hűség volt, s alázat, - az él, ki Isten bántására lázadt”. Csak így lehetett rajtunk segíteni, hogy Jézus közbelépett. S amikor számunkra elképzelhetetlen rettenetes lelki és testi szenvedéseinek a küszöbén egy pillanatra meg-inog, a Gecsemáné-kerti magányos imaharcában mégiscsak megvívja ezt a küzdelmet, és visszavonhatatlan igent mond az Atya akaratára.
Így lép most letartóztatói elé. Ezt jelenti ez a mondat, amit olvastunk: „Mivel tudta Jézus mindazt, ami reá vár”, és erre utal ez a befejező megállapítása: „Vajon nem kell-e kiinnom azt a poharat, amelyet az Atya adott nekem?” – A harag pohara közismert kifejezés a Bibliában. Istennek a bűnnel szembeni haragját, ítéletét, és ennek az ítéletnek az elszenvedését jelenti kiinni ezt a poharat. Jézus tehát túllát az éppen zajló eseményeken, túllát az embereken is, a nép vezetőin, és az ott megjelent katonákon, és az Atyára néz. Ez az ő közös akciójuk az ember megmentésére. Ő pontosan tudja, mi az Atya akarata, és Ő ezt öröktől fogva vállalta. Hiszen az Isten Báránya megöletett a világ teremtése előtt - ahogy a Jelenések könyvében olvassuk.
Itt valami örök isteni terv valósul meg, aminek a célja, hogy mi kapjunk megoldást az életre, és Jézus ezt egy pillanatra sem akarja meghiúsítani. Ezért nem veszi igénybe a mennyei segítséget, ezért mondja Péternek: „Vagy azt gondolod, hogy nem kérhetném meg Atyámat, hogy adjon mellém most tizenkét sereg angyalnál is többet? De akkor miképpen teljesednének be az Írások, hogy ennek így kell történnie?” (Mt. 26,53-54.) Ennek azért kell így történnie, mert mi úgy elrontottunk mindent, hogy ezen csak így lehet segíteni. Ezen csak az Isten egyszülött Fia tud segíteni az ő élete árán. Mert az ember nem tudja jóvátenni amit elrontott és amit vétkezett, - azt csak isteni hatalommal lehet újjáteremteni.
Isten Fiának ez a feltétel nélküli engedelmessége, helyettes szenvedésének ez az alkudozás, zúgolódás, halogatás, minden enyhítés nélküli vállalása az, ami prédikál nekünk ezen a jeleneten keresztül. És amit ő elénk is példaképpen állít. Ahogyan ő engedelmeskedett az Atyának, úgy lehet és kell az övéinek neki engedelmeskedniük. – A kérdés csak az, hogy mi ismerjük ezt? Egyáltalán van-e élő kapcsolatunk Jézus áldozata által a mennyei Atyával? Tudjuk-e, hogy miben kellene neki engedelmeskednünk? Tudunk-e bízni benne akkor is, ha mi kerülünk igazságtalan, megalázó, hátrányos helyzetbe? Elhisszük-e, hogy nem véletlen az a szituáció, amit nekünk oly nehéz elhordozni, hanem az Ő bölcs és javunkat szolgáló akarata? Jézus tökéletes egysége az Atyával, ez a belső azonosulás az Atya szándékával, ez a mintája, a példája annak, ahogyan mi mai benne hívők ővele egyek lehetünk. Pontosan ezért imádkozott ő a főpapi imában, s nem azért, ahogy azt félre szokták érteni és magyarázni. Azt mondja: Atyám, ahogyan te énbennem és én tebenned, úgy legyenek egyek ők is mibennünk. (Jn. 17,21.) Erre az egységre hív minket, és az ő golgotai kereszthalála ezt tette lehetővé.
2./ Hogyan viszonyul Jézus az ellenségeihez? Úgy, mint aki Isten. Úgy, mint aki teljhatalmú Úr. Figyeljük meg: Ő megy eléjük, és nem nekik kell megkeresniük. Ő szólítja meg őket, és nem nekik kell keresniük a szavakat. S amikor bemutatkozik: „Én vagyok” - hátrahőkölnek, és földre esnek. – Miért? Mert Jézus itt egy pillanatra felemelte a leplet az Ő örök isteni lényéről. Itt olyan dicsőségesen ragyog az Ő istensége, hogy ezek az emberek úgy járnak, mint Mózes, aki nem tudott ránézni az Isten dicsőségére. Mert csak nekünk szürke ez a két szó: „Én vagyok”, de az akkori füleknek ez mérhetetlenül sokat jelentett. A mindenható Isten önkijelentése ez az egész Szentíráson végig.
Így kezdődik a Tízparancsolat, így mutatkozott be Isten: Én vagyok az Úr, a te Istened. Így mutatkozott be Mózesnek, mikor az tudakolja: mit mondjak azoknak, akikhez küldesz? Ki küld engem? Ki van mögöttem? Kire hivatkozhatom? Én „vagyok, aki vagyok” - és ezt a formulát használta Isten mindig, amikor arról szólt az Ő népének, hogy egyedül Ő az Isten ezen a földkerekségen, és amikor azt ígérte népének, hogy jelen lesz, velük lesz, számíthatnak rá. Az „én vagyok” a mindenható Isten dicsőséges önkijelentése, és ez visszhangzik Jézusnak azokban a mondásaiban, amikor János evangéliumában azt mondta: „Én vagyok az életnek kenyere. Én vagyok az ajtó. Én vagyok az út, az igazság és az élet. Én vagyok a világ világossága. Én vagyok a feltámadás és az élet.” Jézus legteljesebb önkijelentése ez a két szó: Én vagyok. Ebben a helyzetben arra utal ez, hogy jöhet ellene egy egész katonai csapat, megkötözhetik, leköpdöshetik, véresre verhetik, keresztre szögezhetik, megölhetik, Ő akkor is az, aki. Isten, öröktől fogva mindörökké!
Hadd kérdezzem meg: hisszük-e ezt igazán? Nagyon sokan magukat keresztyénnek vallók ezt nem hiszik, pedig ez üdvösség kérdése. Jézus Isten öröktől fogva mindörökké. És Úr, aki ura itt ennek a helyzetnek is. Minden úgy történik, ahogy Ő akarja. Eléje megy a sorsának, alkalmat ad Júdásnak, hogy megtalálja az ismert helyen. Engedi, hogy megkötözzék és letartóztassák. De Ő irányítja az eseményeket. Ő marad minden történés végső alanya, aki soha nem válhat tárggyá a nagyképű ember kezében. S amikor azt hiszik, hogy diadalmaskodnak rajta ellenségei, akkor derül ki, hogy Ő vívja meg a történelem legnagyobb horderejű csatáját, és aratja annak a legdicsőségesebb győzelmét.
Valahogy az jut ebben kifejezésre: elfoghatják Jézust a sötétség emberei, de akkor is Ő a világ világossága! Letéphetik róla a ruhát, és olyan nyomorulttá tehetik, hogy mint megkínzott ember fölkiált majd: szomjazom! De ezzel sem tudják megakadályozni, hogy Ő maradjon az élet vizének kútfeje, amelyikből ha valaki iszik, soha meg nem szomjazik. Megverhetik most a pásztort és szétszórhatják a nyájat, de éppen ezáltal lesz belőle az a Jó Pásztor, aki az életét adja a juhokért! Elvehetik az életét, de nem akadályozhatják meg abban, hogy éppen ez által mentse meg az életét azoknak, akik hisznek benne. Szegekkel és dárdával kionthatják a vérét, de mit tehetnek az ellen, hogy éppen ez a vér az, ami megtisztít minket minden bűntől! Mindez benne zeng hatalmasan ebben az egyszerű „Én vagyok”-ban. Ilyen a mi Megváltónk. Ezért nekünk így kellene benne bíznunk, így szabad hozzá imádkoznunk, s nem szabad Őt azzal megszomorítanunk, hogy ennél kisebbnek képzeljük el, vagy azt gondoljuk, hogy van bármi, ami neki lehetetlen.
Hogyan viszonyul ellenségeihez? Úgy, hogy amikor Péter elkezd ott handabandázni, és ezzel megsebesít súlyosan valakit, akkor ez a Megváltó az, aki meggyógyítja az ellenségét. Azt a szolgát ellene vezényelték ki. Az volt a dolga, hogy részt vegyen Jézus letartóztatásában, de mikor bajba kerül Jézus segít rajta.
Péter apostol később éppen erre az ellenségeit is szeretni tudó jézusi magatartásra hivatkozva inti a következőkre a keresztyéneket: „Mert kegyelem az, ha valaki Istenre néző lelkiismerettel tűr el sérelmeket, amikor igazságtalanul szenved. De milyen dicsőség az, ha kitartóan tűritek a hibátok miatt kapott verést?...” (1. Péter 2,19-25.) – Hogyan viszonyul Jézus az ellenségeihez? Nyugodtan kérdezhetjük ezt így: hogy viszonyul hozzánk? Hiszen mindnyájan úgy születünk, mint az Ő ellenségei, s épp az Ő ellenségeiből akar Isten gyermekeivé tenni halála által, hogy azután mi is hozzá hasonló királyi méltósággal és uralkodói alázattal viseljük el a méltánytalanságokat, s a próbatételeket.
Amikor katona voltam a 80-as évek közepén, emlékszem volt egy ferences szerzetesnek készülő teológus katonatársam, aki mindig mosolyogva, szinte örömmel fogadta el a legkegyetlenebb vegzálásokat, a legigazságtalanabb büntetéseket, a legméltánytalanabb hátratételeket is. Nem morzsolt el a foga között káromkodásokat, nem tervezett bosszút a feletteseivel szemben e leszerelés utánra, nem kérte ki magának a bánásmódot, hanem alázattal elviselte. Az állandó WC pucolásokat, folyosó felmosásokat, még a fogdába küldéseket is. Szó se róla, egy darabig nagyon idegesítette a tiszteket is, de a szobatársait is a viselkedése. Ám egy idő után kezdték tisztelni, s rájöttek, hogy nem találnak fogást rajta. Így lett az ellenségeit is szerető Jézusra mutató példává a hadseregben. – Életünk különböző harcaiban, vajon mi kire mutatunk? Otthoni csetepatéink, munkahelyi csatározásaink, hétköznapi küzdelmeink során Jézust látja bennünk a környezetünk?
3./ Hogyan viszonyul Jézus a tanítványaihoz? Olyan kimeríthetetlenül sokat mond testvérek ez az egyszerű megállapítás is: „Azért ha engem kerestek, ezeket engedjétek elmenni.” A zendülővel együtt a követőit is letartóztatták mindig. Jézus azonban tudja, hogy a tanítványok hite itt még nem olyan erős, hogy elbírná az érte vállalt szenvedést. Majd eljön annak az ideje is. Ezek közül az emberek közül, akik itt szétfutottak, többen a vértanúságig hűségesek lesznek Megváltójukhoz. De ehhez még erősödniük kell. Most még védi őket, és a szó szoros értelmében odaáll a letartóztatásukra kivezényelt ellenség és az általa védett tanítványok közé, és a testével védi őket. – Ha engem kerestek, ezeket engedjétek elmenni most mindjárt. Tisztázzuk idejében a dolgokat. És engedik elmenni a tanítványokat.
Tehát Jézus szinte olyan fölényesen ura a helyzetnek, hogy majdnem utasításként mondja ezt az ellenségeinek. Szinte a saját parancsára fogják el! Bár ellenségeinek a hatalmába kerül, de nem tragikus véletlen folytán, még kevésbé azért, mert gyenge volt, vagy tehetetlen, hanem egyedül azért, mert Ő így akarta! Mert Istennek engedelmeskedve cselekszi azt, amit vállalni akar, és így Ő diadalmaskodik akkor is, amikor látszólag vereséget szenved! – Ez az igazi szabadság, amikor valaki teljesen önként, szabadon engedelmeskedve vállalja és cselekszi azt, amit Isten elrendelt felőle: szabadon áll bele Isten akaratának a vonalába, Ő maga egészen azt a-karja cselekedni, amit az Isten akar vele cselekedni!
Ilyen a mi Megváltónk. Ilyen a Pásztor, aki életét adja a juhokért. És nagypénteken ugyanez történt kozmikus méretekben, emberiség-méretben. Jézus odaállt a mindenható Isten és mi közénk, és a szó szoros értelmében a testével védett minket. Mintegy a szeretetével védi és takarja, fedezi azokat, akik mögötte vannak. A halálig hű Megváltó drága szavai ezek, amelyekben az evangélium szíve lüktet. Saját magának az odaadásával biztosítja a szabadságot azoknak, akik hittel rejtőznek mögé, és akik bizalommal tekintenek föl rá! Önként tartotta oda a kezét a megkötözésre, hogy a mögötte állókat soha meg ne kötözzék a sötétség láncai, hanem megállhassanak mindvégig az Isten gyermekeinek a szabadságában és örömében. Hagyta magát elfogatni, hogy rólunk lehulljanak a bilincsek, és teljes szívvel dicsérhessük Istent az Ő szabadító kegyelméért!
Ott vagyunk-e vajon mi is mögötte? – Tudjátok, mit kell csak tennünk? Nyugtalan lelkiismeretünkkel, békétlen szívünkkel oda kell csak rejtőznünk a Megváltó mögé, Aki minden vádat, minden bűnnek és mulasztásnak a terhét, minden jóvátehetetlen megbántásnak a fájó emlékét és következményét hajlandó magára venni. Aki mindennek, ami nyugtalanítja a lelkünket hajlandó ezt mondani: „Ha engem kerestek, engedjétek ezeket elmenni!” Igen, engedtessék el ezeknek a bűnadósságuk, mert az az adósság az utolsó fillérig kiegyenlítést nyert. Igen, nyerjenek feloldozást az átok alól, mert az az átok a kereszt által áldássá vált számukra. Igen, bocsáttassanak el a büntetés alól, mert azt a büntetést már isteni helyettesük letöltötte. Igen, engedjék el őket a kárhozat és pokol szenvedései alól, mert valaki helyettük már fenékig ürítette a keserű poharat! És majd az ítélet nagy napján is bocsáttassanak el az Isten ítélőszéke elől szabadon és boldogan, mert ott is fedezi majd őket a Jó Pásztor szeretete: „Így kellett beteljesednie annak az igének, amelyet mondott: Azok közül, akiket nekem adtál, nem hagytam elveszni senkit.” (János 18,9.) - Ott leszünk-e közöttük? Ott leszel-e Mögötte hit által? – Jöhetünk most is, ebben a pillanatban is!
Mi erre a mi válaszunk? Erre a válasz csak az lehet, amit Pál apostol így írt meg: „... és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt.” (2 Kor. 5,15.) Azért halt meg, hogy ne úgy éljünk tovább, mint ahogy addig éltünk, amíg ezt nem hittük. Ez a változás a célja az ő halálának. Az ember letartóztatta az Istent. A teremtmény elfogatta a Teremtőt. Igen, a világ Ura akarta így ezt. Az a Király, akit virágvasárnap még a tömeg is hozsannázott, de akit őt nap múlva a keresztre küldött. De ez a letartóztatásában is Istenként jelen lévő Úr, azért engedte ezt meg, hogy mi tényleg szabaddá lehessünk a bűntől. Ehhez az kell, hogy egyszer a mi királyunkat is foglyul ejthesse az ő szeretete. Hogy mi mint az életünk kiskirályai hagyjuk letartóztatni Általa a gőgünket, az önigazultságunkat, a büszkeségünket, a haragunkat, mindazt, ami Nélküle a szívünkben uralkodik. Ha hagyjuk, hogy Jézus szeretete megkötözze a velünk született természetünk óriási ego-ját, akkor válhatunk egészen szabaddá. Szabaddá arra, hogy amilyen engedelmes volt ő az Atyának, olyan engedelmesek legyünk mi is iránta. Hogy ahogy ő viszonyult az ellenségeihez, mi is úgy viszonyuljunk a magunkéihoz. S ahogyan ő szerette az övéit, mi is úgy szeressük egymást. Ez nem magától lesz a miénk, ezt hittel fogadhatja el az ember. A megterített asztalnál ma újra lehetőségünk van elfogadni ezt az ajándékot Őtőle. Éljünk vele, hogy élhessünk általa! Ámen.