2015.02.08.
Földvásárlás a börtönben - Jeremiás 7.
Lekció: Jeremiás 32,1-15.
Textus: Jeremiás 32,42-44.
Svábhegy
A mai napon folytassuk kedves testvérek, kedves gyülekezet a Jeremiás próféta koráról, személyéről és igehirdetéseiről még tavaly megkezdett sorozatunkat! Három héttel ezelőtt arról hallottunk, hogy az ítéletes próféciák fenyegetései után, a könyv 30. fejezetétől kezdve egyre gyakrabban szólalnak meg bátorító, reménységet hirdető, vigasztaló szavak Jeremiás ajkán, és íródeákja, Bárúk tollán. Azt hirdeti rajtuk keresztül az Úr az ő népének, hogy a babiloni fogság keserves évtizedei után visszavezeti majd a megmaradtakat szülőföldjükre és új szövetséget fog kötni velük, amelyben már nem kőtáblákra, hanem a szívük hústábláira fogja vésni Isten az ő törvényeit. Az a furcsa történet is, amely Jeremiás földvásárlásáról tudósít, ebbe a sorba, az ún. üdvpróféciák sorába illeszkedik a maga különös módján. Hiszen mit is tesz a próféta? Megveszi az unokatestvére által felkínált családi földet. De mi ebben olyan különös? S mi ebben számunkra a lelki üzenet? Az amikor és amiért ezt teszi.
Mikor érdemes földet venni? Amikor tudjuk, hogy a megvásárolandó föld a (közel) jövőben nagy hasznot fog hozni, pl. állami kisajátítás, jövőbeli autópálya építés miatt. Sokan gazdagodtak már meg abból, hogy jókor voltak jó helyen, vagy jó informátoraik voltak, és megtudták, hogy melyik, ma még talán parlagon heverő földterületet fogja hamarosan az állam megvenni, mert ott valamilyen nagy beruházásra készül. De ki venne most földet mondjuk Kelet-Ukrajnában? Vagy ki vett volna földet Magyarországon a téeszesítés előtt? Biztos ráfizetés, kész csőd. – Vagy mikor érdemes lakást venni? Nyilván akkor, amikor még pang a piac, amikor mindenki eladni akar, és az árak lent vannak, de amikor már lehet sejteni, hogy megindul a gazdasági növekedés és fel fognak menni az árak. Magyarországon tavaly elkezdett fellendülni az ingatlanpiac, sokan mondták is, hogy most vegyen lakást, akinek van pénze, mert pár év múlva valószínűleg jókora felárral tudja majd eladni. De ki venne most lakást mondjuk Donyeckben? Vagy ki vett volna lakást 70 évvel ezelőtt az ostromlott budapesti belvárosban? – Jeremiás földet vesz akkor, amikor küszöbön áll az ország összeomlása, Jeruzsálem teljes pusztulása, a lakosság deportálása. Miért? Talán jókor volt jó helyen? Amennyiben a királyi palota börtönudvara ilyen hely, akkor igen. Vagy talán jó informátorai, megbízható támogatói vannak a királyi udvarban? Kizárt dolog, hisz épp azért zárták be, mert hazaárulónak titulálták. De akkor miért veszi meg azt a földet?
Testvérek, jól tudjuk, hogy nagy gazdasági és pénzügyi válságok idejét éli most a világ, amikor szinte napról napra változik a helyzet. Ilyenkor az emberek azt kérdezik, mit érdemes vásárolni, mibe érdemes befektetni, hogy a pénzünk, amennyi van, ne vesszen el, hanem inkább gyarapodjon az értéke. Vannak akik nemesfémekre gondolnak, mások ingatlanban vagy vállalkozásban gondolkodnak, de a szakemberek szerint szinte minden bizonytalan. Nem volt ez másképp Jeremiás idejében sem, azzal a különbséggel, hogy egy valami biztos volt: már ott állomásoztak a babiloni csapatok Jeruzsálem alatt, s az utolsó júdai királynak, Cidkijjának útjában állt a próféta. Azért volt ez így, mert volt egy háborús párt, amely szerint nem szabad meghódolni és adót fizetni a babiloni királynak, hanem hadakozni kell és győzni fognak, Isten meg majd úgyis megmenti őket. Jeremiás viszont azt hirdette az Úr igéjére hivatkozva, hogy épp ennek a háborús felfogásnak a következtében még maga a király is fogságba fog esni, elhurcolják, s nem rövid, hanem hosszú száműzetésbe megy az egész nép. Ezt a próféciát persze demoralizálónak tartotta a háborús párt, akik könnyen elérték a királynál, hogy börtönbe zárja Jeremiást. Oda is került, és ott kapta vidéki rokonaitól a hírt, hogy nagybátyja fia el akarja adni az atyai örökségét, mert pénzre van szüksége, s neki, mint legközelebbi rokonnak lehet azt megvásárolnia a mózesi törvény öröklési joga szerint. Közeleg a végső pusztulás, mindenki megpróbálja pénzzé tenni az ingó és ingatlan vagyonát, hogy az ezüstöt és aranyat el tudja vinni magával Babilóniába. Ezért jön Hanamél, s Jeremiásnak nyilatkoznia kell megveszi-e, vagy pedig lemond róla. Jeremiás felismerte ebben a dologban az Úr szavát és úgy döntött, megveszi a földet. Ez a dolog abban a pillanatban teljes őrültségnek látszott, főleg az ő részéről, aki tisztában volt a hamarosan beköszöntő babiloni fogsággal és ezt nyilvánosan hirdette is. – Mi történt tulajdonképpen?
Jeremiásnak ebben a kritikus helyzetben nyilván esze ágában sem lett volna földet venni, viszont azt megszokta, hogy Istennek mindig engedelmeskedni kell. Akkor is, ha nem érti, hogy mit miért parancsol. Megjelent az unokatestvér, az előírások szerint megfogalmazták az adásvételi szerződést, és tanúk előtt kifizette Jeremiás annak a mezőnek az árát. Később tudta meg ő is, mások is, hogy Isten ezt az ügyletet igehirdetésnek szánta. Azt akarta szemléltetni a népnek, hogy a bekövetkező nagy ítélettel, Jeruzsálem pusztulásával és a nép fogságra vitelével nem ér véget a nép története. Isten ezt ítéletnek szánja, de az ítélettel soha nem az a célja, hogy megsemmisítse, hanem hogy megtisztítsa az Ő népét. Vége lesz az ítéletnek, és ő visszahozza a maradékot a babiloni fogságból. Ahogy olvastuk: „Ezt mondja a Seregek Ura: fognak még házat, szántóföldet és szőlőt venni ebben az országban.”
Abban az időben amikor mindenki kilátástalannak látta a jövőt és reménytelennek a helyzetet, amikor, - ha nem is vallották be, - de sejtették, hogy ebből ostrom lesz, a túlerővel szemben nem fognak tudni megállni, s az ellenség megsemmisíti őket, Isten reménységet akar oltani az ő népe szívébe, amelyet éppen megítél bűnei miatt. Nagy próbák következnek most, de lesz maradék, amelyet az Úr visszahoz, mert nem semmisítheti meg őket egészen az ellenség. Lesz itt még adásvétel, lesz élet ebben az országban. A sok leendő adásvétel közül az első Jeremiásnak ez a földvásárlási akciója Isten parancsára, ami egy prófétai jel volt. Ezzel is arra akarta bátorítani Isten a népet, hogy legyen reménység a szívében. – Ez a történet lényege, de mi az üzenete számunkra? Az, hogy az Istenben bízó ember hogyan látja maga körül az életet, a holnapot, s hogy látja ezt az, akinek nincs ilyen reménysége. – Mi volt a különbség Jeremiás próféta és kortársai gondolkodása, világlátása, életfelfogása között?
1./ Először is azt mondhatjuk, hogy nagyon sokszor különbség van a pillanatnyi meg a hosszú távú érdekek között. Aki lát a történelemben, és ilyen ember kevés van, az a távlati érdekek felől nézi a világot, de a legtöbb embert csak a pillanatnyi haszon érdekli. Ézsaú is eladta a maga elsőszülöttségi jogát egy éhes és frusztrált pillanatában, amikor többet ért neki egy tányér lencsefőzelék, mint az, hogy valamikor majd örökölheti az atyai vagyont. A rövid távú érdekek előre helye-
zése azóta is számtalanszor megtörténik a világban, de mintha manapság különösen is erős volna a „carpe diem” az „élj a mának” felfogás itt Európában, s hazánkban. Ne gondolj a jövődre, mert úgy sincs jövő, ne tervezz előre, mert úgysem tudod, mit hoz a holnap, élvezd a pillanatot. Milyen jó lett volna, ha csak szegény kis magyar népünknek is lettek volna olyan szellemű emberei, mondjuk a két világháború között, akik pontosabban láttak volna a történelemben. Ilyesmi azonban csak Istenre nagyon odafigyelő lelkeknek adatik meg, akiket a többség aztán rendszerint lehurrog. Ez történt Jeremiással is, aki azért került börtönbe, mert pontosabban látott a történelemben, mint a király és összes tanácsadója együttvéve. Ő nem a legközvetlenebb érdekeit nézte, mint azok, akik szerették volna megtartani a trónt és a hozzá kapcsolódó tanácsadói állásaikat. Hányszor ejtik meg az embert a saját igényei - ez vagy az biztosan így lesz, mert nekem most ez a pillanatnyi érdekem, és én így lennék a legboldogabb - és emberek csapdába ejtik magukat, és futnak a legrövidebb távú érdekeik után, mert a vágyaikra komolyabban figyelnek, mint az élő Istenre. Jeremiás nem volt rabja a vágyainak, pedig ő is nagyon szerette volna, ha Jeruzsálem épségben megússza a babiloni hadjáratot. De odafigyelt Isten igéjére, és ezért túllátott a vágyálmain. Így jutott el oda, hogy meg is hirdette azt, ami nem volt ínyére senkinek, neki magának sem, de ő megpillantotta azt a dolgot a jövőben, és nem hallgatott róla.
Jó lenne testvérek nekünk is eljutnunk oda, hogy szabadabbá válunk a pillanatnyi érzéseinktől és a legközvetlenebb érdekeinktől, mert az igazi érdekeink sokkal inkább a nagyobb távlatokban rejlenek. Azokért áldozatot kell hozni, tudni kell értük lemondani, önmagunkat korlátozni és fegyelmezni, ami cseppet sem kellemes dolog. De a világ sok zűrzavara, emberi romlása, s végeredményben a boldogtalansága épp ebből fakad, hogy a legtöbben csak azt keresik, ami számukra épp most a legkellemesebb, és nagyon kevesen tudnak áldozatot hozni távlati célokért. Ki mer ma nemzedékekre előre tervezni, a jövő érdekében áldozatot hozni, vagy ha olyan helyzetben van, akkor áldozatot hozatni, ki meri felvállalni az ezzel együtt járó érdeksérelmeket, hiszen a pillanat, a ma és holnap, a jövő ütközik itt össze? Csak az, aki túl lát a jelenen, és nem a saját utópiái nyomán, hanem Isten történelmet munkáló hatalma nyomán látja a jövőt. Én emlékszem, hogy sokan mondták 15 évvel ezelőtt: tiszteletes úr, elég lesz itt egy kis falusi imaház, amiben elférünk 50-en, 60-an, minek ide ilyen templom? Pedig egy templom az nem a jelennek épül, hanem a jövőnek. De az Istentől elkészített jövőt, az általa irányított történelmet csak azok ismerik fel, akik nem a rövid távú érdekeikre, a kényelmükre, hanem az Ő szavára figyelnek.
Jeremiás talán egyedül volt ilyen az akkori Jeruzsálemben, börtönbe mindenesetre tudomásunk szerint más nem került ilyesmiért. Ezért meghökkentő, hogy miként jut eszébe egy ilyen helyzetben, a börtönben ülve vidéken földet vásárolnia magának, amikor ő is látja, hogy itt mindenkit el fognak hurcolni, az ország pedig évtizedekre gyakorlatilag lakatlanná válik. Egész biztos, hogy nem az anyagi haszonszerzés vezette, ez teljesen távol állt tőle. Nem is a véleménye változott meg, hogy esetleg mást gondoljon, mint amiért a börtönt szenvedte, tudta ő most is, hogy nehéz és hosszú lesz a száműzetés. Hanem annyi történt, hogy Jeremiás meg tudta hallani Isten megszólító üzenetét egy egyszerű családi látogatásból is, amikor a börtönben nagybátyja fia nyilatkozatot kért tőle a föld ügyében, hogy tart-e rá igényt, vagy sem.
2./ A másik különbség - épp ezért - az emberi igazságok és Isten igazsága között húzódik. Ez a dolog már egy magasabb lépcső, mint az előbbi. Jeremiásnak tartása van, ezt láttuk, ő nem a vágyainak él. Olyan ember, akinek fontosabbak a távlatok, aki lát a történelemben, és aki kész a megpillantott igazságért akár szenvedni is. Ez volt az első fok, legyőzni a vágyakat és szenvedni az igazságért, s tudjuk, a legtöbben egyáltalán nem képesek erre az első fokra fellépni. Ám Jeremiás tovább lép ennél, mert Isten megérintette a szívét, ahogy olvastuk, „ráismertem, hogy ez az Úr szava” - és teljesen ésszerűtlenül megveszi a felajánlott vidéki birtokot magának. Mi történt?
Az, hogy túl tudott lépni még a számára oly fontos igazságon is, mert időközben Istentől egészen friss kijelentést kapott. Nem keményedett bele a szíve abba, amit egyszer felismert, amit igaznak elfogadott, hanem megmaradt érzékeny, megszólítható léleknek, akit Isten vezethet. Ez a második, és még az elsőnél is magasabb lépcső. Élni a szó hatványozott értelmében, intenzíven és valóságosan. Eddig arról volt szó, hogy ne higgyetek a legközvetlenebb vágyaitoknak, ne hitessétek el magatokat, hogy az a valóság egyedül, amire vágytok, más nem számít. Higgyétek el, hogy a kevesebb több, hajoljatok meg a hódítók előtt, különben igenis jön a fogság. Most azonban még ennél is magasabb igényről van szó - figyeljetek oda egész szívetekkel az élő Isten titeket kereső megszólításaira! Mert jön ugyan a fogság, de lesz egyszer, ha sokára is, hazatérés, s újra fognak házat, szántóföldet és szőlőt venni ebben az országban. Mert Isten szól a fazekas műhelyében, szól a templomban és szól a családi ügyeitekben is, a kérdés csak az, hogy készek vagytok-e figyelni rá, s meghallani, amit mond nektek? Megérintheti-e a szíveteket, vagy pedig teljesen be vagytok már zárkózva a vágyaitokba, esetleg pedig, ha följebb jutottatok ennél, akkor az igazságaitokba? Jeremiás nem tokozódott bele sem a vágyaiba, sem pedig az igazságaiba, megmaradt megérinthető szívű, engedelmes léleknek, aki még hallja, mit mond neki az Úr.
A második tehát, amit megtanulhatunk ebből a leírásból, hogy Isten parancsai néha az emberi értelem és szokások számára teljesen érthetetlenek. Egy ellenségtől körülvett, ostrom előtt álló, kiéheztetett városban, egy bebörtönzött próféta végképp nem ingatlant akar vásárolni. Ő maga sem érti, hogy miért mondja ezt neki Isten. Nem most van itt az ideje, nincs szüksége rá, eszébe sem jutott, még ki is nevetik talán miatta. Baja is lett aztán belőle. Miért mond ilyet Isten?
Jeremiás azonban mint hívő ember tudta, hogy az események két párhuzamos síkon történnek. Van ez az alsó, amit mi és érzékelünk és látunk. Ott az ellenség, nincs élelem már a városban, őt is becsukták, és nem tudja, mi lesz vele és így tovább. De vannak Isten gondolatai sokkal magasabban, mert nem az én gondolataim a ti gondolataik és nem a ti utaitok az én utaim - ezt mondja az Úr. És ezzel a prófétai jellel, hogy ő ilyen helyzetben vásároljon földet Isten az egész nép számára akar valami életmentő üzenetet közvetíteni. Ebben a pillanatban ezt még Jeremiás sem érti. De ha nem érti, akkor is engedelmeskedik. Készek vagyunk-e mi erre testvérek? Vagy sokszor faggatjuk Istent, próbáljuk kioktatni, és számon kérni rajta az ő döntéseit és parancsait, s megmagyarázni neki, hogy most éppen mi időszerű? Ezt egyedül ő tudja, aki az időn felül áll.
Mit tesz a próféta ebben a helyzetben? Azt, amit mindig tett Jeremiás: engedelmeskedik. S mi ad neki ehhez erőt?
Az, hogy miközben hallgatja az unokatestvér előadását, hogy itt van ez a föld, meg neked elővételi jogod van stb. aközben „ráismertem, hogy ez az Úr szava” s abban a pillanatban eldönti, hogy engedelmeskedik. Nagy kiváltság, ha valaki ismeri már az Úr hangját. Aki hallgatja azt naponta, és így ráismer, amikor azt hallja, az felismeri azt is, amikor nem az Úr szól, csak csapdát állítanak neki mások. Akár mennyire hasonlít is az Úr hangjához, az csak hasonlít, de nem az övé. Az csak emberi igazság, amelyben óhatatlanul van önzés, hiúság, dicsőségvágy, egy csomó múltból hozott feldolgozatlan sérelem, s ki tudja még mi minden. Lehet, hogy logikus is, lehet, hogy nagyon tetszetős, lehet, hogy nyakon van még öntve kegyes vallásos frázisokkal is, de mégsem Isten szava. János evangéliumának 10. részében Jézus a jó pásztorról szóló példázatában arról beszél, hogy az ő juhai ismerik az ő hangját, követik őt és idegent nem követnek. Testvérek Jézus hangját az ismeri fel, akiben már ott él az Ő Lelke. A Szentlélek az, aki által mi felismerhetjük úgy, mint itt Jeremiás a hétköznapi történésekben, az életünk apró-cseprő dolgaiban éppúgy, mint a Biblia lapjain, vagy az igehirdetés emberi szavában az egyetlen nagybetűs Igazságot, Isten Igéjét, szavát!
Jó lenne testvérek kedvet kapni ehhez mindnyájunknak! Újra vezetetten élni, figyelni az igére, amiben Isten magát velünk közli. Jézus egész földi élete is erre tanít bennünket, még sokkal inkább, mint Jeremiásé. Ő otthagyja a názáreti zsinagóga népét, „átmegy közöttük”, ahogy Károlinál olvassuk, mert még nem jött el az ő ideje. A kánai menyegzőben még saját édesanyját is elutasítja ugyanezért, aztán az Atya intésére figyel és egy idő múlva azt mondja, töltsétek meg a kővedreket vízzel. Így halad az élete lépésről lépésre előre, el egészen a legmagasabbig, amikor az egész bűnös világért odaáldozza életét a kereszten. – Vajon követői vagyunk-e abban, amilyen komolysággal ő az Atyára figyelt?
Jeremiásnál is ezt látjuk. Egy ember, aki le tudja magáról hántani kívánságait, aztán le tudja hántani magáról még az igazságát is, mert arra figyel, aki őt igéjével szólongatja. Ma az emberek mindenféle ezoterikus meséknek hisznek, és egészen közönséges hitetőknek, csalóknak is bedőlnek, sőt még fizetnek is érte, csak hogy az élő Istenre ne kelljen figyelni, s neki ne kelljen engedelmeskedni. Ezt a szomorú képet látjuk aztán viszont a rengeteg zűrzavarban és romlásban, amikor az emberek tényleg a maguk kívánságai és szája íze szerint gyűjtenek tanítókat maguknak, mert viszket a fülük. Az igazságtól elfordulnak, a mesékhez pedig odafordulnak. Ilyen világban élünk. De kétezer-hatszáz év távolából is világosan üzen az Úr egy olyan valaki által, aki előbb börtönt vállalt azért, mert túllátott a saját vágyain, aztán pedig még a saját nagy igazságán is túllátott, mert hajlandó volt meghallani az őt frissen megszólító igét, azt, amit Isten mondott neki. Odatartjuk-e a fülünket naponta Isten igéjéhez, hogy egyre inkább kialakuljon bennünk ez a készség, hogy ráismerjünk az ő szavára és felismerjük azt, ha valaki csak meg akar téveszteni?
3./ Végül a harmadik különbség abban van, hogy kinek hogyan vált példaértékűvé az élete. Hiszen amíg Júda és Jeruzsálem népe csak közvetetten és csak ítéletesen, addig Jeremiás próféta élete közvetlenül, s egészen mutatott Istenre. Jeruzsálem pusztulása bekövetkezett. Kr. e. 587-ben a babiloniak a templomával együtt lerombolták, felgyújtották, az életben maradtakat pedig fogságra hurcolták. Cidkijja családját a szeme láttára kivégezték, aztán a királyt megvakították, majd őt is Babilóniába deportálták. Egészen döbbenetes módon beteljesedett mindaz, amit az Úr Jeremiáson, és korábban még más prófétákon keresztül is előre megmondott nekik. A zsidó nép sorsa közvetetten és ítéletesen is bizonyította Isten létét, s azt, hogy aki Őt nem veszi komolyan, aki az Ő szavára nem akar hallgatni, arra ez vár. Mert így is lehet Istenre mutatni, - ma is. Amikor megkeresztelt, konfirmált, elvileg vallásos és templomba járó emberek életén nincs áldás, nincs gyümölcs, amikor az ilyen családokban generációk vadulnak el Istentől, amikor a keresztyénnek nevezett házasságok tömege mutatja a széthullás jeleit, akkor - bármilyen furcsán hangzik is - ez is egyfajta közvetett istenbizonyíték. Fájdalmas kimondanom, de így igaz, itt a gyülekezetben is vannak családok, életek, amelyekben olyan nyilvánvalóan elkezdődött Isten munkája, akiknek olyan egyértelműen belenyúlt Jézus az életébe, s akik mégsem fordultak hozzá teljes szívükből, akik megálltak ott, ahol annak idején Júda lakói: szeret az Isten, mi vagyunk az ő népe, megvéd minket minden bajtól, nem is kell őt komolyan venni, nem is kell hozzá megtérni. S amikor összecsaptak a fejük felett a hullámok, amikor kicsúszott a talaj a lábuk alól, akkor meglepődtek és számon kérték rajta, hogy hogyan is engedheti meg ezt velük!? Pedig csak arról van szó, hogy az életük hiányai - a békességnek, a megértésnek, az áldozatvállalásnak, a türelemnek és szeretetnek a hiányai - váltak ordítóvá a környezetük számára. Úgy mutat Istenre az életük, hogy az isten-hiány ítéletessége válik jellé mások számára.
Mivel Jeremiás engedelmeskedett, így az ő magatartása közvetlenül is igehirdetéssé vált. Sokszor elmondta a megtérésre hívó szót, de nemcsak elengedték a fülük mellett, hanem felháborodtak, őt pedig bebörtönözték. Akkor elkezdett a cselekedeteivel, a magatartásával prédikálni. Ne essetek kétségbe, érdemes földet venni még most is. És mennyivel többet lát a hívő ember! Jeruzsálem lakói közül sokan még azt se hiszik el, még ekkor sem, hogy el fogja pusztítani az ellenség a várost. Még az orrukig sem látnak. Jeremiás meg arra készül, hogy mi lesz akkor, amikor visszajönnek a fogságból, ahova még el sem mentek. Ennyivel tágasabb a horizontja a hívő embernek. Ennyivel többet jelent az, hogy valaki nemcsak a láthatókra néz, hanem a láthatatlanokra is. Komolyan veszi a láthatókat is, és számol a tényekkel, de ugyanilyen valós tények számára Isten ígéretei, Isten igéje és kijelentése is, és ahhoz igazodik mindig. Jeremiásnak ez a tette tehát prófétai jel volt. Isten igehirdetésnek szánta a nép számára, hogy ne reménység nélkül menjenek el majd fogságba, hanem lássanak túl a pillanatnyi sok nyomorúságon, lássanak előre, messzire. Világítson nekik Isten ígérete most is, majd a fogságban is, a fogságból hazavezető úton is. Merjenek bízni Őbenne, legyen reménység a szívükben.
Erre hív minket is most a mi Urunk. Hogy mi is tudatosan, s egész életünkkel mutassunk másoknak arra a Jézusra, aki mindig az Atyától kapott küldetésre nézett, aki szüntelenül az Atya irányítására figyelt, s aki azt mondta: „Aki engem látott, látta az Atyát.” Hogy elsősorban ne az életünk fájdalmas isten-hiányai, hanem az áldott istenélményei, az engedelmességből fakadó áldásai legyenek az Úrra mutató jelekké mások számára. Ma kezdődik a házasság hete. Ezért így mondom: legyenek áldott házasságok, legyen sok megszülető gyermek, legyenek hitben felnövő nemzedékek és teljenek meg a templomok velük, hogy mi is „vegyünk földet”, azaz a magunk eszközeivel építsük a jövőt, az Úr országát! Így legyen. Ámen.