2014.01.25.
Bibliaolvasás 1 - „Örök élet beszéde van nálad.”
Lekció: János 6,52-59.
Textus: János 6,60-71.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Már a tavalyi évben is tervbe vette gyülekezetünk Missziói Bizottsága, hogy istentiszteleteink rendjében az ún. tematikus sorozatban az első félévben az imádság, „a második félévben pedig az egyéni és közösségi bibliaolvasás, bibliatanulmányozás örömét és jelentőségét hangsúlyozzuk”, erre azonban különböző okokból 2014-ben nem került sor. Idei munkatervünkbe ezért újra felvettük ezt a gondolatot, s ha Isten segít bennünket, akkor havonta egy alkalommal erről szeretnénk majd szólni. Elsősorban nem elméleti, teológiai tanítást kívánunk azonban adni a Biblia történelmi, vagy kulturális jelentőségéről, hanem sokkal inkább a vágyat szeretnénk felébreszteni minél többeknek a szívében a rendszeres bibliaolvasás iránt. Antoine de Saint-Exupéry, a Kis Herceg írója mondta: „Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt.” – Testvérek, ez az, amit szeretnénk elérni. Hogy minél többen kipróbálják közöttünk is, micsoda áldás van a Biblia olvasásában és tanulmányozásában! Hogy megérezzék azok is, akik eddig még nem tapasztalták, hogy a Szentírás nem holt betűk tárháza, nem egy ódon és elavult ókori mitológia, hanem az élő Úr ma is élő, eleven szava! Hogy Péter hitvallása - „Uram, kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad” - a miénk legyen!
De már most, e sorozat elején világossá kell tennem, hogy se azt, hogy a Bibliából ma is Isten szól hozzánk, se azt, hogy a Biblia Isten egyetlen írott kijelentése számunkra, nem akarom, és nem is tudom majd bebizonyítani nektek. Mert ahogy Isten léte sem lehet a természettudományos vagy filozófiai oknyomozás és igazolás tárgya, hiszen nem lehet matematikai egyenlettel és az arisztotelészi logika érveivel, minden kétséget kizáróan levezetni Isten létezését, - persze a nem-létezését se! - a fizikailag megismerhető világból, úgy a Bibliáról sem lehet bebizonyítani isteni eredetét. Viszont meg lehet tapasztalni, hogy akár az olvasott, akár a hallgatott bibliai szó, az Ige, és a mögötte álló megeleveníti Szentlélek hogyan ismer és talál meg bennünket életünk különböző helyzeteiben. Mielőtt a felolvasott újszövetségi részről szólnék, hadd mondjak el néhány példát ezért az életemből, mikor a Biblián keresztül Isten személyesen megszólított engem. Hadd érzékeltessem, milyen csodálatos dolog a tenger, a hajózás!
Évtizedekkel ezelőtt történt akkor, amikor gimnazistaként a pályaválasztás kínjai gyötörtek. Egy vasárnap délután az erkélyünkön olvasgattam a Bibliát, amikor édesanyám ruhateregetés közben, látva, hogy mit csinálok megkérdezte tőlem: „Zsolti, nem akarsz te lelkész lenni?” Reflexszerűen utasítottam vissza még a gondolatát is a dolognak, de egy perc sem telt el és épp ezeket a sorokat olvastam Pál apostolnak a Timóteushoz írt 2. leveléből: „Hirdesd az igét, állj elő vele akár alkalmas akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass teljes türelemmel és tanítással.” Amikor ezt olvastam a Bibliában, úgy szólalt meg számomra, mintha valaki hangosan kimondta volna. Ez a pillanat máig előttem van, mert ami akkor ott történt bennem, az el is döntötte, hogy mivel fogom tölteni az életemet: ez után jelentkeztem a teológiára. – Egy másik epizód. Néhány évvel ezelőtt, mint sokan tudjátok - ismeretlen okból - mélyvénás trombózist kaptam a jobb lábszáramba. Akinek volt már ilyen, az tudja mivel jár ez. Erős fájdalom, húzó, feszítő érzés, lábdagadás. Amikor bekerültem a kórházba, ez volt a Bibliaolvasó Kalauz szerinti napi ószövetségi ige Mózes 5. könyvének 8. fejezetéből: „Ruhád nem szakadt le rólad, lábad sem dagadt meg ez alatt a negyven év alatt. Megértheted ebből, hogy úgy fegyelmez téged Istened, az Úr, ahogyan az ember fegyelmezi fiát.” Nem említettem, de akkor múltam nem sokkal negyven éves... – S végül az aktualitás: most, amikor ez a sorozat indul, - megint csak micsoda „véletlen”, - ez a napi igénk a Bibliaolvasó Kalauzból: „Uram kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad.”
Tudom, hogy nemcsak én, hanem sokan mások is beszámolhatnának itt közöttünk hasonló lelki megtapasztalásaikról. Ezek nem bizonyító erejűek, de arra talán elegendőek, hogy azok is, akik eddig nem vették a kezükbe rendszeresen a Bibliát, és azok is, akik eddig nem érezték meg, hogy a Biblia alapján hirdetett ige által maga az élő Úr szól hozzájuk, kedvet kapjanak hozzá. – Ma arra a kérdésre keressük a választ a Szentlélek segítségével - hiszen, ha Ő nem teszi személyessé, konkréttá, elevenné a leírt és elmondott szavakat, akkor nincs értelme foglalkoznunk a Bibliával, - hogy milyen kontextusban, milyen összefüggésben hangzott el a már idézett hitvallás Péter ajkán. Érezhető ugyanis, hogy amit mondott, az egy reflexió, az egy válasz. Reakció Jézus kérdésére: „Vajon ti is el akartok menni?”, és reakció a korábbi eseményekre és beszédekre. A háttérben kétféle feszültség húzódik.
1./ Az első feszültségforrás: a sokaság és az evangélium viszonyában fedezhető fel! - Jézus a Tibériásból és Kapernaumból érkezőknek kenyeret és halat ad, s így több, mint ötezer embert megelégít. A sokaság ezt látva királlyá akarja tenni, de Ő inkább magányosan elvonul egy hegyre. Másnap azonban ugyanez a tömeg ismét éhes lesz, s ezért követik Őt. Enni akarnak. Csakhogy Jézus nem ismétli meg a csodát, hanem ugyanazt hirdeti nekik, csak másképp: beszélni kezd a mennyei kenyérről. Ezt pedig már nem ért a zsivajgó sokaság. Letépik a tegnapi babért, már nem kell nekik a király, elhagyják. Úgy tesznek, mintha ők döntenének abban, hogy mi az igazság, mi az evangélium. Azt hiszik, hogy ők a birtokosai az igazságnak, s ha majd erre Jézus is rájön, nyilván utánuk megy és kielégíti az igényeiket! - Ez a feszültségforrás: a tömeg és az evangélium viszonya, bizony ma is égető probléma a történelmi egyházak számára! Hiszen tudomásul kell vennünk, hogy nemhogy nem vagyunk egyedül a fogyasztói társadalomból kiábrándult emberek számára reményt, támaszt, segítséget nyújtók piacán, hanem egyre inkább csak a lehetőségek egyikeként jövünk, - ha még jövünk - számításba! A megoldatlan lelki problémákra külön iparág szakosodott ma már: pszichiáterek, jósok, jövendőmondók, mágusok és kuruzslók egész serege! A betegségekre a hagyományos gyógymódokon kívül ott vannak a természetgyógyászok, a keleti vallások csodatevői, az ezoterikus tanok sámánjai. A vallásos élmény utáni vágyat, a misztikus éhséget pedig kielégítik a gombamód szaporodó kisegyházak és szekták. Ezért nagy kérdés, hogy hogyan tudjuk úgy vonzóvá tenni a Krisztus követést, hogy közben hűek maradjunk a bibliai mércéhez, s ne húzzuk el a lelki mézesmadzagot senki orra előtt? Meg lehet-e felelni egyszerre a sokaság igényeinek és a Biblia igazságának? Nincs-e mégis azoknak igazuk, akik több kenyeret és halat ígérnek és kevesebb kemény beszédet? Nem kéne a Biblia helyett kenyeret és cirkuszt adnunk a népnek? – Ez a kérdés azért is olyan éles, mert Péternek nem az az utolsó vallomása, amit itt az alapigében olvastunk, hogy ti. „mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy az Istennek Szentje.” Lesz ennek még folytatása is, amikor majd egy szolgálólány előtt háromszor is így nyilatkozik: „nem ismerem azt az embert!” Amikor Jézust nem csak a tömeg, de a tizenkettő is magára hagyja! – Lássuk meg ezért testvérek, hogy a Biblia igazsága független annak fogadtatásától! Jézus szava él és létezik akkor is, amikor a sokaság nincs sehol! Az evangélium hitelét nem a számokban, pénzben, megtérőkben mérhető sikeresség adja, hanem az igéjében megszólaló és felismerhető Jézus Krisztus! Hiszen Őt mindenki elhagyta, s mégis ebben az elhagyatottságban hangzik el a nagy ígéret egy teljesen elesett ember felé: „még ma velem leszel a Paradicsomban!” S épp ebből a teljes kudarcból, a kereszt botrányából születik a legnagyobb győzelem: a megváltás csodája! A sokaság eltűnik, de az Ige örömhírének igazsága él és életet ad! Az egyház mustármagnyi kicsinysége, léte vagy nem léte - mondjuk így: a 12, éppúgy nem igazolja Jézus igazságának létezését, mint a csodaváró és kenyeret kívánó tömeg, - mondjuk így: az 5000 ember. Mert az üdvösség nem ezekben van letétbe helyezve, hanem a kereszten megszólaló és megnyilvánuló evangéliumban.
Testvérek azt kérdi ma ennek kapcsán tőlünk ez az ige, hogy szembe merünk-e nézni személyesen is a magunk várakozásaival és igényeivel? Akik elmentek akkor és ott Jézustól azok gazdasági és politikai Messiást akartak látni Benne. Azt remélték, hogy arra a problémára kínál majd megoldást nekik, ami a legjobban nyomasztotta őket. Jézus azonban arról beszélt nekik, hogy ne az életük részletkérdéseivel foglalkozzanak, amíg a legalapvetőbb kérdésük nincs megoldva: amíg nincs Életük! Ameddig ugyanis nincs közük Hozzá, addig nem ismerik az Életet! Szinte szó szerint így fogalmaz Ő is: „Bizony, bizony mondom néktek...” (János 6,53-54.)
A mi életünket is megannyi gond és baj jellemzi ma, kár lenne tagadni! Még mindig nehezen lehet kijönni a kis nyugdíjból, még mindig messze vagyunk a nyugat-európai fizetésektől, még mindig nem jut elég pénz a háztartásokban a kultúrára és szórakozásra, még mindig tömegek lennének vevők egy önjelölt gazdasági messiás demagógiájára! S akkor még nem is szóltunk magánéletünk számtalan aktuális nehézségéről, nyűgéről és bajáról: kihűlő házasságokról, nevelhetetlen gyerekekről, magára hagyott öregekről. – De vajon elhisszük-e, hogy nem tehetetlenség, nem az érzéketlenség, nem az okoskodó halogatás jele az, hogy Jézus ma is először az életünk legnagyobb, legfőbb, legégetőbb gondját akarja megoldani? Először Életet, igazi életet szeretne adni nekünk: bűnbocsánatot, szabad utat a mennyei Atyához, Vele való közvetlen kapcsolatot, üdvösséget, Önmagát! S azután majd minden gondunkat Őreá bízhatjuk, mert Neki gondja lesz reánk! Amely terhet pedig nem vesz le a vállunkról, amely gondot nem old meg, vagy nem úgy, ahogy mi elképzeltük, annak hordozásához meg majd erőt és reménységet. – Ez az evangélium kedves testvérek, s ettől riadtak vissza sokan Jézus távolabbi, 70-es tanítványi köréből is: „kemény beszéd ez: ki hallgathatja őt?”
2./ A másik feszültségforrás Jézus és a tizenkét tanítvány viszonya. Ezzel kapcsolatban hangzott el a Mester ajkán a kérdés: „Vajon ti is el akartok menni?” – Testvérek, az, hogy ki mit érez meg ebben a kérdésben, az attól is függ, hogy ki mit tapasztalt meg eddig Jézus közelében! Mindenesetre fel lehet fedezni a keserű csalódást is benne: „Hát még ti is el itt hagytok?” De meg lehet hallani a rezignált józanság, az illúziómentes realizmus hangját is: „Igen, ti sem vagytok különbek, mint a sokaság!” Vagy talán a lefojtott indulat szólal meg ezekben a szavakban: „Nem én választottalak-e ki...” (Jn. 6,70.) - Nos, valószínűleg mindez ott feszül ebben a jézusi kérdésben. Az azonban egészen egyértelműen kiderül belőle, hogy a tanítványoknak nem kötelező vele maradni! Ha menni akarnak megtehetik! Visszatérhetnek a halászhálókhoz, a vámszedőasztalokhoz, a családtagjaikhoz! – Nem meglepő ez a magatartás Jézus részéről? Ennyire mindegy neki, hogy mi lesz azokkal, akik egyszer „mindent elhagytak és követték Őt?” Ilyen könnyen elengedné azokat, akikkel három éven át együtt volt? Vagy ennyire biztos abban, hogy maradnak? Talán így akarja „kiprovokálni” Péter hitvallását? Ő ne látná előre, hogy a nagy fogadkozó lesz majd az, aki égre-földre esküdözik, hogy semmi köze hozzá?! – Mi ennek a látszólagos jézusi könnyelműségnek a magyarázata? Mielőtt teljes teológiai rövidzárlatot mutatva arra a következtetésre jutnánk urunk viselkedéséből, hogy akkor ezek szerint mi is könnyű szívvel útilaput köthetünk bárkinek a talpára, aki el akar menni Tőle, lássuk meg, hogy a feltámadás után Jézus első dolga lesz az, hogy a hétköznapok egyhangúságába visszazuhant, a halászhálóhoz visszatért Péteréket megkeresse és újra szolgálatába állítsa!
Csakhogy egyet nem erőltet, egyet nem akar mindenáron kicsikarni Jézus, hogy a kereszt felé vezető úton elkísérjék! Tudjátok miért? Mert ezt az utat kedves testvéreim, mindenkinek magának, önként lehet és kell végigjárnia! Annak a megtapasztalását, hogy az én személyes bűneimért, egész elrontott életemért, minden vétkem súlyáért hordozta Ő a keresztet, nos ezt semmilyen ráolvasással, semmilyen lelki zsarolással, semmilyen vallásos kényszerrel nem lehet kipréselnünk egymásból! Azt a vallomást, hogy „mind ami, kín s ütés ért, magam hoztam reád”, ezt csak egészen személyes átéléssel szabad kimondani, sehogy máshogy! Az őszinte bűnbánat, a valódi alázat útjára, ma is csak önkénteseket hívogat Jézus, s ha még nem tudunk teljes szívvel dönteni mellette, Ő nem kényszerít! De abban biztosak lehetünk, hogyha eljutunk a kereszt előtti leborulásig, akkor Ő éppúgy eljön hozzánk, mint tanítványaihoz húsvét után! S akkor mi is elmondhatjuk a költővel együtt hitelesen: „Mikor elhagytak, mikor a lelkem roskadozva vittem, csöndesen és váratlanul átölelt az Isten.”
Nos, ezért nem vétkes könnyelműség, keserű cinizmus, vagy szánalmas naivság Jézus részéről ez a kérdés, hanem a legnagyobb lelkigondozói bölcsesség és szeretet: amikor már áldozatvállalást, szenvedést, üldöztetést jelent az Ő követése, akkor erre előre figyelmeztet! S bár Péter élete csak hosszútávon hitelesíti majd itt elmondott szavait, Jézus mégis elfogadja hitvallását, amellyel a kérdésre felel: „Uram, kihez mehetnénk? Örök élet beszéde van nálad. És mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy az Isten Szentje.” Persze, ha kötözködni akarnánk, akkor ezt a választ megint sokféleképpen lehetne értelmezni: a tehetetlenség beismeréseként: „ugyan, hova mehetnénk?”; a jézusi kérdés udvariatlan, nyegle reakciójaként; netán a megszokás automatizmusaként, - én azonban Péter költői kérdésében, s különösen az azt követő szavakban a döntést érzem. Azt a döntést, melynek súlyát és következményeit ő itt és ekkor még nem tudja felfogni, de amely ettől függetlenül, önmagában is hiteles és igaz! Hiszen a sokaság oldalán ma is ott vannak a kecsegtető, ígérgető, elbűvölő szavak. A hamis próféták és az önjelölt messiások üres és demagóg szólamai, vagy az újdonság erejével ható vallási siker-propaganda látványos és szórakoztató show-műsorai. S lehetnek ezek ideig-óráig közönségcsalogató attrakciók, de hogyan is lehetne ezeket választani, amikor Jézusnál az örök élet beszéde van? Nem nyelvtani formák és akusztikai hangok puszta játéka, nem politikai kortesbeszédek üres kampányfogásai, hanem élet, erő, igazság, Isten élő Igéje! A Biblia, amely túlélt eddig is mindent, s ma is hol éles, kétélű kardként, sziklazúzó pörölyként, hol pedig sebeket gyógyító írként munkálkodik!
Ez az egyszerű halászmester azt találta meg Jézusnál, amit az alkimisták hiába kerestek, az életelixírt. Amit sok bölcselő hiába kutatott, az örök élet titkát, azt találta meg Péter, mégpedig Jézus beszédében, az igében. Helyesen döntött, amikor bizonyságot tesz Krisztusról és elkötelezi magát a teljes odaadásra és követésre. Mert kihez mehetett volna Péter?Az írástudókhoz? Akik ismerik ugyan az írásokat, de nem ismerik az élő Istent és ezért elutasítják az Igét is? A farizeusokhoz? Akik görcsös erőlködéssel igyekeznek megtartani a Tórát, a mózesi törvényeket és a Talmudot, a törvény magyarázatát, csak éppen sosem jutnak el vele a tökéletességre, ezért az nem képes üdvözíti őket? A szadduceusokhoz? Akik Heródes és Pilátus kegyeit keresik és egy jobb pozícióért, a meggazdagodás reményéért elárulják saját népüket is? Vagy a Holt-tenger közelében barlangokban elbújó remetékhez, az esszénusokhoz? Akik a világból való teljes kivonulástól és elzárkózástól remélik az üdvösséget? A zélótákhoz? Akik szabadságharcosoknak kiáltják ki magukat, de csak fanatikus és kegyetlen terroristák, akik azt várják a Messiástól, hogy vezetőjük legyen és Izraelt tegye a föld népei felett uralkodó világhatalommá?
A tanítványnak nincs hova mennie. A Jézus mellett magát végleg elkötelező tanítvány számára ellehetetlenül minden világi megoldás, mivel egyedül Jézus rendelkezik az örök élet beszédével. Aki már egyszer kapott ebből az Igéből - s így maga is életet nyert - az ismeri a különbséget az „igazi élet” és a között a látszat élet között, amit a világ és az emberi igyekezet teremt magának. Aki pedig egyszer életet nyert Jézustól, az immár hiszi és felismeri, hogy kicsoda Ő. Aki megismerte Jézus Krisztust, aki hallotta az Ő szavát, az örök élet beszédét, annak döntenie kell. Ahol Jézus jelen van, ott megoszlás támad ma is az emberek között. Kereszttűzbe kerül személye és üzenete, amit hozott. Kezdettől fogva így van, ez a természetes. Kérdéseket vet fel, hiszen személye valami olyan titkot hordoz, amely az embert döntés elé állítja. Ő nem olyan személy, akivel szemben az ember közömbös maradhat. Így, vagy úgy, de mindenkinek választania kell, hogy viszonyul hozzá. Van, aki a csendes elmaradás útját választja, előbb elmarad a gyülekezet közösségéből, aztán elmarad a mindennapi bibliaolvasás és az imádság is, és így kerül egyre messzebb magától Jézustól. Közben pedig meg is magyarázza magának, hogy nem kell olyan komolyan venni mindent, amit a Biblia mond. Aztán van olyan is, aki pedig árulóvá lesz, átáll a másik oldalra, ahol több hasznot, jobb előrejutást remél. De mindig vannak olyanok, akik megmaradnak, akik kitartanak, s ha kell életüket is adják Krisztusért, mert benne felismerték az „Istennek Szentjét” és nála megtalálták az „örök élet beszédét.”
Lehet-e, érdemes-e habozni, kedves tanítványtársaim? A tömeg számára ott az önmegvalósítás sok ígérete: a pénzben, karrierben, hatalomban, sikerekben való életcél-keresés lehetősége. Vagy ott van nekik a sok szép eszmében, nemes filozófiai gondolatban, humanista ideológiában kínált önmegváltás és jobbá válás esélye. De hogyan is lehetne ezt választani, amikor Ő, az Isten Szentje, egyszülött Fia kínálja nekünk írott Igéjében a Bibliában, és ma délelőtt a látható Igében az úrvacsorában is önmagát, s vele a múltunk, a jelenünk és a jövőnk megváltását!? Érdemes-e bizonytalankodni, kedves testvéreim? Bárcsak ott lenne egész életünkben ez a bizalom a szívünkben: „Uram, kihez mennénk rajtad kívül?” Kihez mehetünk a hétköznapi megpróbáltatásokban? Kihez mehetnénk az egyetemi vizsgák, a munkahelyi csatározások, a családi élet küzdelmeiben? Kihez mehetünk a párválasztási kérdéseinkkel? Kihez mehetünk, amikor aggódva kell odaborulnunk egy beteg kisgyermek ágyához, vagy amikor a szüleinket kell elkísérnünk a temetőbe? Kihez fordulhatunk betegségünkben? S Uram, kihez mehetnénk, amikor majd egyszer mi készülünk át oda, hozzád arra a bizonyos túlsó partra? Az örök élet beszéde nálad van, te vagy az örök élet.
Választani lehet és kell, kétféle szellemiség, kétféle irány, kétféle életút és cél között. Az egyiken sokan járnak, s az a kárhozatba visz. A másikon kevesen, mert az a keskeny út, de az az örök életre visz! Te ma merre indulsz? Az egyiken ott vannak az életmód recepteket, az örök fiatalság ígéretét, az önmegváltás megannyi lehetőségét kínáló bóvli irodalom könyvei, a másikon pedig ott van a Biblia, amelyről ezt írta Gárdonyi Géza: „Ez a könyv a könyvek könyve, Szegény ember drágagyöngye. Égi harmat lankadtaknak, Világosság földi vaknak. Bölcsességnek arany útja: Boldog, aki rátalál! Szomjas lelkek forrás-kútja, Hol pohárral Krisztus áll. Ez a könyv az örök törvény, Királyon lánc, rabon napfény, Tévelygőnek hívó harang, Roskadónak testvéri hang. Elhagyottnak galambbúgás, Viharvertnek ereszet, Haldoklónak angyalsúgás: „Ne félj: fogd a kezemet” Gyermeknek is: „Mily szép rege”, Bölcsnek: „Rejtelmek tengere!” Fal, - s túl rajta élő hangok, Köd, s benn zengő hárfák, lantok. Templomok közt legszebb templom: Csak megnyitom s benn vagyok. Ablakán a Paradicsom Rózsáira láthatok. Minden fakul, minden romlik, Márványvár is összeomlik. Bíborleplek ronggyá málnak, Dicsőségek füstbe szállnak. Csak ez a könyv nem tér porba, Mintha volna élő lelke!... Ez a könyv a Mózes bokra: Isten szíve dobog benne.” – Kívánom, hogy mostantól amikor felnyitod, amikor olvasod te is megtaláld benne mindezt! Így legyen. Ámen.