2014.01.04.
Korsó, kút, forrás
Textus: János 4,1-26.
Azok számára, akik hétről hétre összegyűlünk ebben a templomban, - legyünk akár olyanok, akik hitben nevelkedtek, akár olyanok, akik felnőttkorban jutottunk hitre, vagy még csak az óvatos keresés, az érdeklődés fázisában - az egyik legmeglepőbb élmény újra meg újra, hogy a bibliai történetek mennyire maiak. Vajon mi ennek az oka? Egyrészt az, hogy a Biblia realista mű - nem időtlen, örök érvényű mítoszok gyűjteménye, hanem történelmi események dokumentuma. Abban a világban történt mindez, amiben mi is élünk, annak a világtörténelemnek a részeként, ami ma is tart. A másik ok, hogy bár a bibliai történetek legalább 2000 évvel ezelőttiek, s egészen más kultúrákban, a világ más részein estek meg, mégis minden emberben vannak alapvetően közös vonások, sőt, lényegileg az ember minden korban és minden helyen ugyanaz. Ezek a leírások azonban nemcsak annyiban maiak, hogy a mai kor helyzetével és emberével kapcsolatban adnak meglátásokat. Ennél többről van szó, újra meg újra ismétlődő, csodálattal teli meglepetésünket más okozza: az, hogy a történet rólunk szól, a történet bennünket szólít meg, a történet a számunkra elevenedik meg. Abban mai, hogy magunkat találjuk megszólítva Isten által itt és most. Így áll előttünk Jézus és a samáriai asszony találkozása is a mai napon.
Azok kedvéért, akik nem ismerik az előzményeket, el kell mondani, hogy a zsidó Jézus és a samáriai asszony személyében két, egymást évszázadok óta gyűlölő nép képviselője találkozik. A korabeli zsidóság a samáriaiakat rosszabbnak tartotta még a pogányoknál is. Ekkor már több évszázados volt a gyűlölködés a zsidók, és a samáriaiaknak nevezett szintén zsidó gyökerű népcsoport között. Az ellenszenv olyan erős volt, hogy Samária területére zsidó ember nem tette be a lábát, még akkor sem, ha ez nagyban megnehezítette a közlekedést. Az ország nagyrészt észak-déli kiterjedésű, és Samária középen helyezkedik el, majdnem teljes szélességében elfoglalva az ország területét. Tehát, ha valaki a délen fekvő Jeruzsálemből az északi Galileába indult, nem egyenesen Samárián keresztül ment, hanem keleti vagy nyugati irányban egy hatalmas kerülővel mellette elhaladva jutott csak célba.
Jézus, tanítványaival együtt egy helyhez ért, amit Jákób kútjának hívnak, Sikár városához közel. Jézusról azt olvassuk, hogy elfáradt. Tanítványai elmentek, bementek a városba, hogy élelmet szerezzenek. Jézus tehát egyedül maradt, magányos. Jákób kútja ma már egy kiépített szentély, de a XX. század elején még romokban állt. Érkezik egy asszony, aki mindennapi munkáját végzi. A közeli városból jön, hogy vizet merítsen a kútból. Ő otthon van, nem fáradt és merítő edénye is van. Ez a két ember találkozik. A fáradt, szomjas magányos utazó az idegenben, merítő edény híján annak az asszonynak a segítségére szorul, akinek minden eszköze adott ahhoz, hogy segítsen neki. Ez a valóság. Vagy mondjuk így, ez a valóság a felszínen, ez a látszat. És részben igaz is. Ezért mondja Jézus: „adj innom”. A találkozás azonban nemcsak ezért rendkívüli. Jézus egy ismert vándortanító, egy próféta, egy szent ember hírében álló személy. Az ilyen zsidó férfi nyilvános helyen szóba se állt volna egy nővel. Különösen nem egy pogánynak tekintett ellenséges népből származóval. Ráadásul ez a nő igencsak kétes erkölcsi háttérrel rendelkezett, hiszen már öt férje volt, s akivel most él, az nem férje, csak az élettársa. S mégis vagy tán épp ezért az áll a történet elején, hogy Jézusnak Samárián kellett átmennie. Azaz: a Jézust is irányító mennyei Atya akarata az volt, hogy ez a minden szempontból reménytelen helyzetben lévő asszony megtérjen, életre jusson, sőt: hiteles örömmondó legyen abban a városban!
Jézus tehát egy hatalmas távolságot lép át minden előítélet nélkül, amikor így szól: „adj innom”. Az asszony pedig joggal lepődik meg. Jézus szeretete és együttérzése sokkal erősebb, mint korának faji, társadalmi, vallásos előítéletei. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az asszony felismerné , hogy kivel áll szemben. A látszat az, hogy Jézus az asszony segítségére szorul. Van azonban egy mélyebb valóság, amelyről mi már tudunk, vagy legalábbis, amit János evangélista az olvasó elé adott korábban, és amit látnunk kell. Jézus, ugyanis nem pusztán egy ember, egy közülünk, hanem aki János szerint a a testté lett Ige, az emberré lett Isten. Ő az élet, a világosság, a világ kezdetének az oka; aki azóta is kezében tartja a világot. Az asszony pedig vele szemben egy képviselője az egész emberiségnek, amely emberiség éppen ettől az Istentől elszakadva szomjúhozik, tapasztalatában átéli a káoszt, és a sötétséget, az élet és világosság ellentétét.
Ki szorul hát kinek a segítségére? A mélyebb valóság szintjén az asszony szorul Jézus segítségére. Éppen ezért a beszélgetés két szinten folytatódik. Jézus az isteni valóságot látja, az asszonynak életre van szüksége. Az asszony a másik valóságot látja, - hiszen látszat szerint ítél - ez az ember az ő segítségére szorul. „Adj innom!” - „Hogyan, te zsidó létedre inni kérsz tőlem?” Jézus újra, az isteni valóság szintjén: „ha ismernéd az Isten ajándékát, és hogy ki az, aki inni kér tőled, akkor te kértél volna tőle, s ő adott volna neked élő vizet”. Az asszony a saját értelme szerint: „Uram, merítő edényed sincs, a kút is mély, honnan adnál te élő vizet?” - Lássuk meg, ez nem az ártatlan csodálkozás hangja. Az, hogy Jézus átlépte a hatalmas távolságot, már önmagában nagyon furává teszi őt az asszony szemében. Utána Jézus azt mondja, hogy ő tud inni adni az asszonynak, pedig nincs nála merítő edény. Ráadásul arról beszél, hogy élő vizet fog adni. Az „élő víz” kifejezés pedig forrásvizet jelent. Jákób kútja azonban egy ciszterna, amit Jákob ásott ki, amelynek az alján gyűlik össze a víz. „Nagyobb vagy te atyánknál, Jákobnál?” - mondja az asszony. - „Nincs edényed, Jákob is itt itatta meg a családját, a jószágait, azóta is ide járunk vízért. Te pedig azt gondolod, hogy forrást fogsz itt találni? S ebből a forrásból olyan víz fog fakadni, amelyből ha iszom, soha többé meg nem szomjazom?” - Az asszony ironikusan, cinikusan kérdezi Jézust. Miről beszél ez az ember? Hogyan tudna valami olyat csinálni, nagyobbat tenni, mint a nagy pátriárka, Jákob? Az asszony bolondságnak tartja mindazt, amiről Jézus beszél, mert az ő szintjén, abban a valóságban, ahol ő jár, egyelőre teljesen értelmetlen mindez. Jézus azonban kitartó, türelmes, és folytatja az asszonynak önmaga kijelentését. De még mielőtt megnéznénk, hogyan folytatódik találkozásuk, álljunk meg egy pillanatra.
Húsz-harminc évvel később ugyanis Pál apostol, aki arra tette az életét, hogy Jézust mutassa be másoknak, ugyanezzel találja magát szemben. A korintusi gyülekezetnek írja, ne csodálkozzanak azon, hogy az evangélium befogadhatatlan és érthetetlen a kívülállók számára. Arról beszél, hogy Jézus, az evangélium, a görög embernek bolondság. Ahogy bolondság volt a samáriai asszonynak, hogy ez az ember élő vizet, forrásvizet adhat neki. A görög ember számára bolondság - hiszen hogyan lehetne egy zsidó ácsmester kivégzett, megfeszített fia a világ megváltója? Egészen felfoghatatlan, bolondság és botrány.
Nem ugyanez történik ma is? Ha mi azt valljuk, hogy Isten megszólal és megszólít a Biblián keresztül, akkor a mai ember ugyanezt válaszolja: á, nem lehet, ez bolondság! Hogyan lehetne egy öreg, poros, elavult világkép szerint íródott, ellentmondásokkal teli könyv Istennek az eszköze vagy az útja mihozzánk? Vagy ha azt mondom, hogy itt és most az élő Isten szól hozzád és hív téged magához, mire gondolsz? „Ugyan kérem! Hogyan lehetne, hogy egy vasárnap délelőtt egy egyszerű templomban a mindenható Isten közeledne hozzám egy istentiszteleten, pláne egy beszélő emberen keresztül, aki ugyanolyan ember, mint én?” Bolondság, érthetetlen, felfoghatatlan. S ha netán valaki arról beszélne az ismerősének, hogy amióta Jézust megismerte valóban elkezdett megváltozni az élete, valószínűleg ezt hallaná: „Mese habbal. Önszuggeszció. Te magadat csapod be, de engem nem tudsz!” Ez az egész nem úgy néz ki, mintha a mai keresztyénségben az élő Isten munkálkodna.
De Jézus sem úgy nézett ki Jákob kútjánál, mint Isten Fia, aki minden emberi kérdésre végleges és valóságos választ ad. Sőt, úgy nézett ki, mint egy magányos, elgyötört, fáradt utazó az idegenben. És mégis ő volt az, mert úgy tetszett Istennek, hogy emberként jöjjön el, hogy egy ilyen könyvön keresztül jelentse ki magát, hogy emberi beszéden keresztül jelentse szólítson meg, emberi eszközön keresztül jöjjön hozzánk. Éppen ezért közöttünk is bárki lehet értetlen, lehet cinikus, lehet gúnyolódó, vagy egyszerűen lehet csak közömbös, őszintén kételkedő, vagy fásult. De mégis ezt halljátok meg: Jézus itt és most arra mutat, hogy te szorulsz az ő segítségére. Te szorulsz őrá, és nem ő, vagy az egyház, vagy bárki más terád. Hogy miért? Ezt szeretném három szó kapcsán, három gondolatban kifejteni most nektek. Az első a:
1./ Korsó. A korsó az alapvető emberi szükségletek, az igények, a vágyak, és hiányok szimbóluma a történet alapján számunkra. Mindannyian különböző számú, méretű és minőségű jelképes korsóval születünk. A jól ismert Maslow-féle szükséglet-piramis ábrája ezt így mutatja be... Minden embernek szüksége van, vagy lenne egész élete során ezeknek az igényeknek a minél teljesebb betöltésére. Azokat tartja ma boldognak a társadalom, akiknek a fizikai, érzelmi, kapcsolati, értelmi, esztétikai és kreatív igényei többé-kevésbé kielégülnek. A gond csak az ezzel, hogy még az ilyen ember is üresnek és értelmetlennek tarthatja az életét. A Biblia kíméletlen őszinteséggel arról beszél, és - ha látó szemmel nézünk körül a világban, akkor - az emberi történelem is azt mutatja, hogy hiába elégülne is ki minden igényünk, vágyunk, hiába is válna valóra minden álmunk, lényünk mélyén továbbra is szomjaznánk valami másra. Ahogy Ady írja: „Pogány rímek, s muzsikák között, szomjazok valami örököt.” Korsóinkból újra meg újra elfogy, elfolyik a víz. Szomjasak maradunk. – Jézus így mondta ezt az asszonynak: „Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik.”
Aki Jákób kútjából iszik, holnap újra ide fog jönni, hiszen holnap újra vízre lesz szüksége. De az a szomjúság, amiről Jézus beszél, másfajta szomjúság. Valami olyan szomjúság, ami a legtöbb embernek tapasztalata. Van aki úgy hívja: kiüresedettség, kiégettség. Mély vágy az élet jelentése, értelme, egysége, vagy harmóniája után. A teljesség, a megelégedés vágya. Megfoghatatlan és definiálhatatlan ez, hiszen amíg minden emberben jelen van, minden ember máshogy fogalmazná meg. Van, aki azt mondja, én boldogságra vágyom, békére, nyugalomra, örömre. Valamire, ami velünk marad, hiszen a legtöbb dolog ideig és rész szerint való az életünkben. A szerelem csodálatos érzés, és nagyon jó dolog, de elmúlik. Jól esik megenni egy tál ételt, de már ott van a félelem, holnap talán már nem lesz az az étel. S az ember számára a legtöbb dolog, ami fontos, van is, meg nincs is. Lehet, hogy ma van, de ott a félelem, hogy holnap már nem lesz.
Jézus azonban nem elégszik meg azzal, hogy ezt a sóvárgást, szomjúságot mint egyetemes emberi tapasztalatot felidézi, hanem magyarázza és tényként állítja mindenki elé. Arra utal, hogy függetlenül attól, hogy érzed-e a hiányt, az jelen van az életedben. Azt is mondja, hogy ez nem más, mint vágyakozás Isten után. Ez az űr: az Isten-hiány. Ennek a vágyódásnak magyarázata az ember teremtmény voltában és Istentől való elszakadásában található. Isten az embert vele való kapcsolatra teremtette. A kapcsolat megszakadásával azonban ott maradt annak a hiánya, az űr. Isten alakú űr van minden ember bensőjében, amit kétségbeesetten próbál mindenféle pótszerrel betölteni - sikertelenül. Szent Ágoston így ír erről: „Nagy vagy Uram és igen-igen méltó minden dicséretre. Nagy a Te hatalmad és bölcsességednek nincs határa. Dicséretedre sóvárog az ember, teremtésed kicsi paránya. Mert magadnak teremtettél bennünket és nyugtalan a szívünk, míg meg nem nyugszik benned.” – Milyen korsókkal jöttél ma ide? Mire vágytál, amikor átlépted a küszöböt? Egy kis békére, néhány perc nyugalomra, egy rövid fellélegzésre az őrült rohanásban? Pár jó szóra, emberi gesztusra, a közösség élményére? Ezek a korsók betelhetnek ideiglenesen vízzel, de az csak olyan lesz, mint amikor egy állott kútból merítesz, utána újra csak szomjas leszel. – Legyen hát szó másodszor ezekről, a kútjainkról!
2./ Kút. – A kút az általános emberi lehetőségek, esélyek, keretek megtalálási helyének szimbóluma. Mindannak a jelképe a történet alapján számunkra, amely úgy tűnik, hogy kielégítheti az ember veleszületett lelki-szellemi szomjúságát. Mindaz, ami azt ígéri nekünk, ha engem megszerzel, ha én a birtokodban leszek, megtalálod életed értelmét, boldog leszel. Nem akarom leszólni ezeket a kutakat, ezért hallgassunk meg inkább valakit, aki igazán sok mindenből kortyolt, mielőtt tapasztalatait összegezte volna.
Hadd idézzem őt, a bibliai Prédikátort, mai nyelvre átültetve több ezeréves szavait: „Én, a prédikátor, Izrael királya voltam Jeruzsálemben. Föltettem magamban, hogy bölcsességemben mindent megvizsgálok és kikutatok, ami az ég alatt történik. Így szóltam magamban: Megpróbálom, milyen az öröm, és élvezem a jót! Mindent kipróbáltam, amiről a legtöbben még csak álmodni sem mertek. Egy időben borral vidítottam magamat. Nem vesztettem el a fejemet, végig magamnál voltam, de az élvezetet kerestem. A legjobb borokat a legelőkelőbb helyeken. Sok boldog órát okozott, de a hiábavalóság és az üresség érzetét nem vette el. Belevetettem hát magamat az alkotásba és a vállalkozásba. Házakat és palotákat építettem. Sikeres üzletember lettem. Gyönyörű szőlőket és paradicsomi szépségű kerteket szereztem: megtermett bennük minden egzotikus gyümölcs és virág, melyeket messzi földről hozattam. Barátaim még a nevüket sem ismerték ezeknek. Mesebeli gazdagságban és pompában éltem, gondom semmire se volt. Tavakat építettem a sivatagban, oázisokat a pusztában, nem volt számomra lehetetlen. Szolgák serege nézte feszülten kezem minden rezzenését. Csak intettem, és megtették, amit kívántam. Palotáim körül luxusautók, terepjárók, sportkocsik. Utazhattam vízen, szélsebesen száguldhattam a levegőben, nem volt számomra távolság. A föld minden zugába bármikor elmehettem. Nem volt senki, akinek bármiből is több, szebb, nagyobb lett volna. Messze földön híres zenészeim és énekeseim voltak. Művészetükkel semmihez nem fogható szépségekkel és élményekkel ajándékozták meg vágyódó és kereső lelkemet. Bármikor, amikor intettem, jöttek, és mennyei kórussal enyhítették szívem fájdalmait. Nem tagadtam meg magamtól azt sem, ami a férfiakat gyönyörködteti: a szép nőket. Akit csak megkívántam, magamhoz vettem, hogy édesítsem életem. Ám amikor végignéztem mindezen, visszanéztem a sok gyönyörre, a másoknak soha meg nem adatott bőségre, üres volt a szívem. Mindez olyan volt, mint a füst, mint a pára, mint a köd; olyan volt, mint amikor valaki meg akarja fogni a szelet, de hiába kapkod, üres marad a keze: hiábavalóság és hasztalan erőlködés. Minél többet láttam, annál jobban nőtt a fájdalom a szívemben. Amint egyre világosabban értettem a nagy összefüggéseket, annál jobban átéltem szívem magányát, s a tudás hiábavalóságát. Hiszen ugyanúgy elpusztulok, semmivé leszek, mint az, aki még írni-olvasni sem tud. Minden gondolatommal ugyanúgy elmúlok, mint az, aki csak azon gondolkodik, hogyan lopja meg a másikat. Hamarosan ugyanúgy nem emlékszik rám senki, ahogy nem emlékeznek arra sem, aki egész életében semmit sem tett. A hiábavalóságtól való szabadulás lehetetlensége miatt elegem lett az egészből. Megutáltam az életet.”
Milyen kutaknál keresed még mindig az élő vizet, kedves testvérem? „Repedezett falú víztartóknál, amelyek nem tartják a vizet” - ahogy Jeremiás könyvében olvassuk? Pénz, vagyon, siker, karrier, hírnév, család, kényelem, tudás, vallás, vagy akár az élvezetek mind-mind állott vizet adó, repedezett falu kutak csupán. Még nem próbáltad? Vagy még nem csalódtál bennük? Átélted már annyira a Jézusra szorultságodat, a nyomorúságodat, a menthetetlen állapotodat, mint ez a samáriai nő? Ha igen, akkor tiéd is lehet az a valami, ami egyes egyedül oltani tudja kínzó szomjúságodat, a:
3./ Forrás. – Testvérek, ha Jézus ezt a hiányt, a képes nyelvet használva, szomjúságnak nevezi, akkor érthető, hogy mire gondol, amikor így szól, „Aki abból a vízből iszik, amit én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrása lesz benne”. Ez a víz tehát nem más, mint Isten élete, Isten Lelke, Isten maga. Olyan, mint egy forrás. A forrás képe arra utal, hogy ez a kapcsolat nem apad ki, élő, dinamikus valóság az ember életében. Örök életre buzog fel, azaz a halál sem vesz hatalmat rajta. Ezt kínálja Jézus a samáriai asszonynak.
Az asszony azonban még mindig nem érti, miről van szó, de válaszol Jézusnak. Ha tényleg van ilyen víz, akkor: „Uram add azt a vizet, hogy ne szomjazzam meg és ne kelljen ide járnom meríteni". Azt gondolja, akármiről is legyen szó, ez jó, hiszen egy fizikai szüksége, vagy problémája megoldódik. A mai ember gyakran ugyanígy gondolkodik Istenről. Az a feladata, hogy megoldja a különböző problémáimat és szükségeimet. Beteg valaki? - gyógyítsa meg! Nincs lakásom?- adjon lakást! Sokan azt gondolják, hogy ha Isten megoldaná a napi szükségeiket, problémáikat, akkor megszűnne az üresség, a szomjúság is. Ez azonban nem igaz. Az asszony ezzel fordul Jézushoz, aki nem utasítja el. Jézus tehát folytatja vele a beszélgetést. És ez lesz a beszélgetésnek a legkeményebb része. Jézus tudja, nem elég ha az asszony felismeri, hogy segítségre szorul, nem elég, ha tudja, ő, Jézus az élő víz forrása. Az asszonynak szembe kell néznie önmagával, s meg kell ismernie önmagát. Ezért mondja: „Menj el, hívd a férjedet, és jöjj vissza”. És ez telitalálat. „Nincs férjem” - itt még megpróbál az asszony elrejtőzni. De Jézus folytatja: „Jól mondtad, hogy férjed nincs, mert öt férjed volt, és akivel most élsz, nem férjed. Ebben igazat mondtál”. Ezek a szavak lesújthatták az asszonyt. Életének nagy titka, fájdalma, kudarca jön a napvilágra. Az ami nem sikerült, amiben kudarcot vallott. Miért kell Jézusnak erről beszélnie? Miért kell a nagy titoknak és szégyennek a napvilágra jönnie? Miért kell bolygatni a fájó pontokat? Miért ne lehetne ezt a részét, csak ezt a részét, kihagyni a dolgoknak? - Ez a lelepleződés Jézus lényéből következik. Ha ő a világosság, akkor előtte semmi sem maradhat sötétségben. A dolgok világosságra jönnek. Ez elkerülhetetlen. Jézus azonban soha nem használja ellenünk a kudarcokat, az elrontott dolgokat, hanem segít megoldani és helyreállítani azokat.
Ezen a ponton válik világossá a másik oka annak, hogy Jézus szembesíti az asszonyt. Az elrontott dolgok felismerése előtt nem tudjuk, hogy mi az, amit helyre kell tenni. Így is fogalmazhatom: amíg nem ismerjük fel, hogy mi az, ami alapvetően elromlott és nem ismerjük fel, hogy azt mi nem tudjuk rendbe hozni, addig nem látjuk, hogy szükségünk van, Jézusra. Jézus értünk való váltsághalála felesleges tűnik addig, amíg nem látjuk, hogy személyesen megváltásra szorulunk.
És végül, ha mindez nem jön napvilágra, akkor tovább mérgez belülről. Ha életünkben marad a bűn, akkor lehetetlenné teszi azt, hogy az élő víz forrása felbugyogjon bennünk. Vizsgáljuk meg, hogyan működik ez! Amit elrontottunk, a kudarcunk, vagy a bűnünk nem más, mint amivel megpróbáljuk betölteni a szívünkben lévő űrt. Az igazi bűn az Isten-pótlék. Amiben az élet értelmét, célját, önmagad valós identitását keresed. Azt a hiányt, amiről szó volt. Miközben a legkülönbözőbb módon próbáljuk az űrt betölteni, egyre szomjasabbak leszünk, és még nagyobb lesz a hiányunk. Ezt példázza ennek a szerencsétlen asszonynak az élete, akinek már öt férje volt, és egy hatodik férfivel él együtt. Hacsak nem mind az öt meghalt, a széttört kapcsolatai arra mutatnak, hogy elfogadást, szeretetet, bensőségességet keresett, mint minden ember - de nem járt sikerrel. Mindegyik kapcsolat újabb fájdalmakkal és szívének még keményebbé válásával végződhetett. Az az élet, amit él, nem tölti be a szükségét, sőt egyre szomjasabb lesz. Ám az asszony végül felismeri Jézusban a Messiást, és korsóját otthagyva szaladt be a városba hírül vinni ezt mindenkinek.
Jézus Krisztus ma rámutat a te szomjúságodra, ürességedre is. Lehet, hogy a te életedben is a kapcsolatokban jelentkezett legfájóbban a szomjúság és a csalódás. Sokan tudnak azonosulni a samáriai asszonnyal. Válások, hűtlenségek, megcsalások kísérik az üres ember útját. Azt gondolja, hogy a másik személyben, a tiltott kapcsolatban, az extrém dolgokban végre megelégedést talál. Közben egyre szomjasabb, egyre magányosabb, s a legkülönbözőbb módokon keresi az űr betöltését. Ez lehet valaki számára önimádata, hogy mindig ő van a középpontban. Lehet a karrier, a hatalom és a befolyás, az ettől való megmámorosodás. S hiába szereti mindenki őt, hiába népszerű az ilyen ember, mégis szomjazik valami másra. Lehet ez valaki számára a munka. Azt az embert, aki éjjel és nappal dolgozik és hajt, a teljesítmény, ami talán megelégítené. De sosincs elég belőle. Lehet ez valami más menekülési eszköz - drogok, alkohol -, bármi, hogy ettől a szomjúságérzéstől szabadok legyünk. Lehet ez intellektuális habzsolás. Mindig többet, a legújabbat, a legklasszabbat. S ugyanúgy üres marad az ember. Jézus azért leplezi le a kudarcot, az elrontott dolgokat és a hibákat, a bűnt, hogy szembesítsen az ürességgel, és megnyisson az ő jelenléte befogadására.
De Jézus most úgy jön hozzánk, hogy ezt mondja: „Ha valaki szomjazik, jöjjön énhozzám és igyék”. Azért halt meg a kereszten és támadt fel a harmadik napon, hogy az élő víz, Isten Szentlelke eljöhessen az életedbe. Hogy a bűneid ne válasszanak el Istentől, mert Jézus engesztelő áldozatában elégtételt nyertek. Nyisd meg magad előtte és engedd hogy ő megelégítsen! Hagyd itt most ennél a kútnál, ebben a templomban, ahol Jézus beszélgetett veled a korsódat, s gyere lélekben őhozzá, aki a forrás! Ez csak kezdet, de ebből következik a vele való élet, amely nem könnyű, amely nem jár áldozatok nélkül, amelyben nem igaz, hogy nincs próbatétel, vagy nehézség, de amelyben mégis valóságos, hogy az örök életre buzgó víz ott van az ember szívében. Így legyen. Ámen.