2013.12.15.
Adventi felkészülés
Lekció: Lukács 3,1-14.
Textus: Lukács 1,16-17.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Gondoltatok-e már valaha arra, hogy amikor mi itt hétről-hétre a Bibliát olvassuk, az igét tanulmányozzuk, prédikálunk, akkor voltaképpen valami olyat teszünk, amire a mai világ rásüthetné a bélyeget: retró?! Hiszen egy régi, több ezer évvel ezelőtti könyvet idézünk, egy félévezredes gyökerekkel rendelkező szervezet hagyományait követjük, s még az énekes könyvünk legfiatalabb darabja is több, mint nyolcvan éves! Hát nem retró dolog istentiszteletet tartani, templomba járni? De vajon hogyan viszonyulunk általánosságban ahhoz, amiről a világ egyből kikiáltja, hogy retró? Maga a szó, retró, a retrográd kifejezésből ered, ami pedig azt jelenti: a Föld forgásával ellentétes irányú. Ebből jön a retró szó, ami pedig a múltbéli divat vagy szokás szerintit, múltba való visszatekintőt jelent. Mondhatnánk, hogy akkor a retró valami ósdi, elavult, ideje múlt dolog, amit a haladó ember nem követ, nem szeret, sőt lenéz. Viszont azt tapasztaljuk, hogy úton-útfélen hódít a retró: a divatban, a zenében, a művészetekben. Mostanában indul, vagy már el is indult az a televíziós közcsatorna, amelyik csak régi, archív felvételeket, kabaréjeleneteket, sportközvetítéseket sugároz. A nosztalgia erejét felismerő szerkesztők ugyanis rájöttek, hogy ezek a régi szórakoztató műsorok a mi megkeseredett, csüggedt világunkba, szomorúságunkba valami kevés örömet csöpögtetnek. Ezt nevezik retrónak.
Az evangélista természetesen nem azért írja le olyan részletesen, olyan hosszan Keresztelő János fellépésének a körülményeit: prófétai szolgálatának a kezdetét, a társadalmi, politikai környezetet, hogy ki volt akkor a római császár, és hány éve uralkodott, vagy hogy kik voltak a tartományi helytartók, ki volt a főpap és kik voltak a negyedes fejedelmek, mert nosztalgikus, retró művet akar írni, hanem azért mert Keresztelő János fellépését, s ezzel együtt Jézus megjelenését is hiteles történelmi adatokkal szeretné alátámasztani. És Keresztelő János kapcsán sem puszta nosztalgiából idézi a még régebbi prófétát Ézsaiást is, hanem mert van valami, ami összeköti őket. – Mi köze az ószövetségi időkben, századokkal János előtt élt Ézsaiásnak Keresztelő korához? S vajon mi közünk van nekünk, itt és most advent harmadik vasárnapján mindehhez? Mi kapcsolja össze ezt a három kort, a babiloni fogság időszakát, amikor Ézsaiás vigasztaló üzenete felhangzott, Jézus nyilvános megjelenésének idejét, amikor Keresztelő János prédikált, és 2013. adventjét? Egyetlen kifejezés: a felkészülés. Márpedig felkészülni akkor kell, ha valami vár az emberre, s nem akkor, amikor már nincs jövője, amikor már csak a múltba révedve látja értelmét az életének. Akinek fel kell készülnie, azzal történni fog valami, annak reménye, jövője, holnapja van! Az nem retró hangulatban él. – Három gondolatot járjunk hát körül ennek apropóján ma, kedves testvérek. Egyrészt azt, hogy mit jelentett a régi időkben: Ézsaiás és Keresztelő János idejében ez a felkészültség, másrészt azt, hogy mit is jelenthet ma konkrétan a mi számunkra, végül pedig, hogy miért van erre szükség?
I. Nos, az eredeti prófécia így hangzik Ézsaiás könyvének 40. részéből: „Egy hang kiált: Építsetek utat a pusztában az Úrnak!...” (Ézsaiás 40,3-5.) - Krisztus születése előtt 540 körül vagyunk. A zsidóság, Júda népe már évtizedek óta a babiloni fogságban van. Már gyermekeik is születtek az 586-ban Jeruzsálemből elhurcoltaknak. Reményük sem volt arra, hogy valaha véget ér a szenvedés. Ám Isten másképp gondolta. Ezért küldte el Ézsaiást, a remény prófétáját, aki vigaszt és erőt öntött a foglyokba. Ez a 40. fejezet így kezdődik. „Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet!...” (Ézsaiás 40,1-2.) S ezután jön a felhívás az útkészítésre, a felkészülésre. Nyilvánvaló tehát, hogy a szabadulásra, a fogságból való hazatérésre kell felkészülnie a júdaiaknak. De mégse azért kell utat készíteni, hogy a nép hazatérhessen, hanem - figyeljük meg: hogy az Úr megérkezhessen! „Mert megjelenik az Úr dicsősége.” Királyi út nem az embernek, hanem az Istennek jár. Az Úr az, aki meg akar érkezni, mégpedig először népe szívéhez, hogy aztán velük együtt mehessen majd haza Jeruzsálembe. Ezért folytatódik így az ézsaiási prófécia: „Az én Uram, az Úr jön hatalommal, karja uralkodik...” (Ézsaiás 40,10-11.)
Azt jelenti ez kedves testvérek, hogy az Úr bárányokra szeretne találni népe körében. Olyan emberekre, akik szelíden és örömmel fogadják Őt, aki a jó Pásztoruk. Olyanokat keres, akiket kézbe vehet, akiket vezethet. Akik elismerik maguk felett az Ő hatalmát. Akik nem azzal vádolják, hogy miért engedte meg a fogságot, a bajt, a próbatételt az életükben, hanem akik már előre örülnek az Ő közelgő szabadításának. A Babilóniában lévő zsidóság csak részben volt ilyen. Nem mindenki hitt ott sem a prófétai beszédnek. Sokan nem akartak kiszabadulni. Megszokták a fogságot, berendezkedtek a rabságban, kipárnázták a börtönt. Ézsaiásnak nagyon komoly feladata volt közöttük. S mégis, amikor 538-ban eljött a szabadulás ideje, alig több, mint ötvenezer zsidó indult vissza a romos országba.
Ugorjunk most körülbelül 6 évszázadot előre az időben Tiberius császár uralkodásának 15. évére, azaz Kr. u. 29-re. A Jordán folyó partján ott áll egy különös alak, a teveszőr ruhát hordó, ítéletes hangvételű próféta, Keresztelő János, akiről itt Lukács evangélista, a másik evangéliumban, Jánosnál pedig ő maga állítja, hogy: „Én kiáltó hang vagyok a pusztában: készítsetek egyenes utat sz Úrnak...” (János 1,23.) Testvérek, ha valaki, hát János biztosan nem retró prédikációt tartott ennek alapján ott a folyónál. Ő nem a régi szép idők felett nosztalgiázott, hiszen nem sok kedves emléke lehetett Izraelnek a babiloni fogságból. Hanem azért értelmezi magára Ézsaiás szavait, mert pontosan tudja, hogy az igazi megszabadulás, a valódi változás, a gyökeres fordulat, az most, hamarosan várható. János tisztában van vele, hogy mi a feladata: bűnbánatra, megtérésre, a régi élettől való elfordulásra hívni a népet. Utat készíteni a Messiásnak a szívükben. Eltakarítani mindent ami nem odavaló. Mindent, ami akadályozná az Úr érkezését. Hiába volt ugyanis a fogságból való szabadulás, ugyanoda estek vissza, ahol voltak. A külső körülmények megváltoztak, de az emberek szíve nem. Minden maradt a régiben, mert a belső, a lelkük maradt a bűn fogságában. Ezért van szükségük az Isten Bárányára, aki elveszi a világ bűneit. De az Ő eljövetelét, a méltó fogadást is meg kell előzze az illő felkészülés.
II. De mit is jelent felkészültnek lenni ma arra, hogy az ember az Úr elé állhasson: erről szól ez a mostani igehirdetés. Ezt a kérdést azért is kell feltennünk, mert ha nem vagyunk felkészülve, az lehetetlenné is teheti a találkozást ővele. Régen a királyokelőttútkészítőkjártak, ahogyan ma sem utazik egy miniszterelnök vagy államelnök úgy idegen országba, hogy ezzel foglalkozó hivatalnokok gondosan elő ne készítenék útjának szinte minden lépését. Az ókorban ez úgy történt, hogy szolgák mentek a király előtt egy-két nappal, és gondoskodtak a zavartalan utakról. „Kiáltó hangja szól a pusztában” - így kezdte tehát János a prédikációját. Én nem tudok úgy kiáltani, mint a próféta. De lehet, hogy úgy is pusztába kiáltott szó lenne az egész. De az is lehet, hogy vannak ma közöttünk emberek, akiknek élete pusztaság, s akik épp ezért mégis meghallják majd a prófétai szót.
1./ Az első, amire kér minket az Ige, hogy „készítsétek el az Úr útját.” Meggyújtottuk az adventi koszorú harmadik gyertyáját, s ez azt jelzi, hogy ennek a felkészülésnek itt az ideje. De egyáltalán nem mindegy, hogy mihez kezdünk, mire készülődünk. Valaki azt mondta egyszer, hogy ilyenkor december közepén számára már megkezdődik a szaladgálás, a készülődés, mert nála gyűlik össze az egész nagycsalád. Mindig sokan vannak, s ez mindig sok készülődéssel jár. Elkezdi a takarítást, a bevásárlást, az ajándékok beszerzését, s mire az őrült karácsony előtti hajszában mindennel elkészül - így mondta: - addigra tökéletesen kikészül.
Talán nem ő az egyedüli. Egy másik asszony mesélte, hogy karácsony szent este olyan fáradt volt, hogy egyszer csak arra lett figyelmes, hogy nagy nevetés veszi körül a konyhában. Az történt ugyanis, hogy a halálos kimerültségtől elaludt a széken. Volt olyan, hogy félig felborult a karácsonyfa, a férje elkapta ugyan, s nem gyulladt ki semmi, de jól öszszevesztek az összetört díszek miatt. Máskor meg a kocsonya esett le a szőnyegre, és egész szenteste azt tisztította a család. Ő így fogalmazott: „Alig volt még olyan karácsonyunk, amikor valami rossz ne történt volna. Ez készít ki, mire elkészülünk.” - Mire minden bekerül a karácsonyi asztalra félő, hogy onnan Jézus Krisztus kikerül. Ezért nem mindegy, hogy mivel telnek el az adventi készülődés napjai számunkra!? Az Úr útját fogjuk készíteni magunk és mások szívéhez, vagy csupán a magunk útjait: a vendégjárások útjait, a bevásárló körutakat, a téli síutakat?!
Testvérek nagyon világos és határozott az Ige parancs felénk: „Készítsétek el az Úr útját!” Ezt nem teszi meg helyettünk senki. Sem Isten, sem egy másik ember. Tehát most ne arra gondoljunk, hogy adventben Isten jön hozzánk, hanem arra, hogyha mi nem készítjük az Úr felénk vezető útját, akkor Ő nem jön el hozzánk, tehát nem lesz adventünk. „Közeledjetek Istenhez, és Ő is közeledni fog hozzátok!” - olvassuk az Igében. S hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Ézsaiás próféta további parancsai ezt mutatják meg.
2./ A másik ugyanis, amire kér bennünket az Ige: „tegyétek egyenessé ösvényeit”. Azaz: „minden szakadékot...” (Lukács 3,5.) – Gyerekkoromban egyszer, december 24.-re virradóra nagy hó esett, s emlékszem olyan furcsa volt látni, hogy szinte az egész környék havat lapátolt: ha este jönnek a rokonok, a vendégek meg tudjanak állni a ház előtt, be tudjanak jönni a kapuig. Buzgón lapátolták a havat, készítették a vendég útját. Igyekeztek elbontani a hóbuckákat, és feltölteni a mélyedéseket. Szó szerint: egyenessé tették ösvényeit. Vajon telik-e tőlünk ennyi: egy kis útkészítés a szívünkben?!
Mert bizony vannak olyan hegyek, és vannak olyan völgyek, amik lehetetlenné teszik az Úr érkezését. Másképp szólva ezt úgy mondhatjuk, hogy el kell takarítani az útjából mindazt, ami méltatlan őhozzá. A felkészülés ezzel veszi a kezdetét. „Minden szakadékot töltsetek fel!” – Jaj, de sok szakadék van köztünk, testvérek! Lelkészek, tanárok, orvosok, jogászok, emberekkel hivatalból foglalkozók látják ezt leginkább. Láttam egyszer egy svájci házasság-lélektani szakkönyv címlapját, amelyre egy megdöbbentő fotómontázst helyeztek a szerkesztők. Egy franciaágy van rajta, melyen egy férfi és egy nő egymástól a lehető legtávolabb húzódva, egymásnak hátat fordítva fekszik, de az ágyat középen kettéhasítja egy irdatlan mély szakadék. Szakadékok választanak el, valaha egymásnak szerelmet vallott embereket egymástól. Az önzés, a keserűség, a boldogtalanság, a kiábrándultság, a reménytelenség szakadékai. De szakadékok feszülnek a generációk között is. Vannak fiatalok, akik arra spekulálnak, hogy mikor lehet már kiebrudalni az öregeket a lakásukból, hogy mielőbb övék legyen az örökség, amire már nem tudnak többet várni. Vannak felnőttek, akiknek terhes a gyermeknevelés áldozata, s ezért vagy meg sem szülik őket, vagy ha mégis a világra jönnek a kukába dobják őket. Megvan ennek persze a kevésbé véres változata is, amikor közös családi program helyett ajándékokkal akarjákmegvásárolni a szeretetüket, vagy amikor beszélgetés, odafigyelés helyett a tévét nézetik velük.
Hogyan is öntötte versbe ezt a költő, Tóth Árpád: „Ó, csillag, mit sírsz! Messzebb te se vagy, Mint egymástól itt a földi szivek! A Szíriusz van tőlem távolabb, Vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg? Ó, jaj, barátság, és jaj, szerelem! Ó, jaj, az út lélektől lélekig! Küldözzük a szem csüggedt sugarát, S köztünk a roppant, jeges űr lakik!” – Pedig talán - a szem csüggedt sugara helyett - elég lenne csak egyetlen jó szó is: a bocsánatkérés, a megbocsátás, az újrakezdés szava. Vagy egy szótlan kézfogás, egy őszinte ölelés néma gesztusa. Szakadékokat hidalhatna át lélektől lélekig!
Persze van olyan szakadék is, ami nem emberek között, hanem az emberen belül húzódik. Egy völgy, vagyis egy mélység. Valaminek az égető hiánya, amely hasadtá teszi a lelkét. Sok minden hiányozhat az ember életéből: megbecsülés, siker, egészség, társ, gyermek, de a legmélyebb völgyek azok, amikor az embernek azért kell keseregnie, mert értelmetlen, kilátástalan, reménytelen az élete. Az örömhír ma az, hogy az ilyen völgyeket fel lehet tölteni. Mivel? Hittel, reménnyel, szeretettel. Azzal, ami nem bennünk, hanem abban az Istenben van, aki készséggel tölt el minket önmagával. Fogjunk hát hozzá testvérek, imádsággal, csendességgel, bibliaolvasással feltölteni a völgyeket, amelyek az Úr érkezésének útját állhatják!
3./ „Minden hegyet és halmot hordjatok el!” - olvassuk tovább, hogy mit is jelent készíteni az Úr útját. Valamit, ami nagyon is kiemelkedik, ami túlságosan is ott van elhordani. Ami nagyon szem előtt van és magától értetődő, mint a hegy. Csak éppen útban van, és elzárja az utat őelőle. Túlzott ambíció például. Amikor mindenáron megakarjuk mutatni, kerül, amibe kerül - főnöknek, férjnek-feleségnek, rokonoknak és szomszédnak, régi és új riválisainknak - mit is? Hogy mi, a tehetségünk, a munkánk, igenis ér annyit, amit mások nem becsülnek. Vagy ilyen hegy lehet az emberi gőgből és hiúságból összegyúrt büszkeségünk. A fogcsikorgatva elért eredményeink, a gondosan felépített egzisztenciánk, a mások által csodált képességeink és adottságaink, vagy a kínkeservesen megőrzött erkölcsi erényeink. Mindaz, ami bálványként fölénk nő, s elválaszt Istentől. Leginkább önmagunk. Jegyezzük meg: bálványdöntögetés, bűnbánat nélkül nem lesz találkozásunk a hozzánk közeledő Krisztussal! De lehetnek ügyek is, amelyek úgy feltornyosulnak, betöltik az életünk horizontját, hogy már nem látunk túl rajtuk, s szinte már nem is várjuk az Úr érkezését, mert hát ilyen hegyen át Ő úgysem jöhet el hozzánk. Jézus azt mondja: Ha akkora hitetek volna, mint egy mustármag, azt mondanátok ennek a hegynek, ugorj a tengerbe és megtörténne. Hát legyen annyi hitünk, mint egy mustármag! S egyszercsak elmennek a hegyek előlünk, és ott lesz az út, amelyen érkezhet az Úr.
4./ És van még egy dolog: „legyen a görbe út egyenessé, a göröngyös simává.” Talán érezzük, hogy ez a félmondat nem költői eszköz Ézsaiás próféta, illetve Keresztelő János részéről, mert ez itt nem az eddigiek művészi fokozása, hanem a kisebb akadályok eltávolítására vonatkozó parancs. Hiszen ha már nem választ el az Úrtól hegy, vagy szakadék, akkor könnyen abba az illúzióba ringathatjuk magunkat, hogy minden rendben van velünk, készen állunk az Úr fogadására. Csakhogy ettől még tele lehet az életünk görbe és göröngyös utakkal. Talán nem olyan horderejű dolgokkal, amelyek az üdvösségünket fenyegetnék, „csupán” elveszik a békességünket, megrontják a közérzetünket, felőrlik az idegrendszerünket, szürkévé, örömtelenné teszik a mindennapjainkat. S végső soron akár meg is gátolhatnak abban, hogy idén tartalmas, boldog, áldott karácsonyunk legyen. Görbévé és göröngyössétehetik Jézus hozzánk vezető útját. – Milyen dolgokra gondolok? Szívünk mélyén hordozott és ápolgatott tüskékre. Szavakra, gesztusokra, ellenünk elkövetett tettekre, amelyeket nem tudunk, s talán nem is akarunk elfelejteni másoknak. Netán nyugtalan lelkiismeretünkre, egy jogilag korrekt, de erkölcsileg kétséges lépésünk miatt. Vagy gondolok ennek a világnak, benne a mi népünknek a helyzetére. Arra amit a tévében látunk, amit a munkahelyen hallunk, amire az orvosi váróteremben leszünk figyelmesek, vagy amit a közlekedésben tapasztalunk. Bennetek nem érlelnek ezek az élmények dühöt, agressziót, frusztrációt? S mondjátok, lehet így csendben, elmélyülten Jézusra várni?
Felkészülni azt jelenti, hogy ne maradjon minden úgy, ahogy volt, történjen változás. Lelki-szellemi téren ez a változás a megtérés. Azzal lehet felkészülni a vele való találkozásra, hogy megfordulunk: eddig mentünk tőle elfelé, most pedig elindulunk az Ő irányába. Ilyen egyszerű dolog ez.
Keresztelő János erre hívta az embereket, és ma sincs jobb evangélium, nincs nagyobb örömhír, mint hogy meg lehet térni, oda lehet fordulni Őhozzá. Nekünk, akikmindnyájan elfordultunk Tőle. És ami méltatlan Őhozzá, azt eltakaríthatjuk, ami völgy azt föltölthetjük, ami hegy és útját állja, azt hittel elhordjuk, így készülünk az Úr érkezésére. Ha elolvassuk Keresztelő János pusztában mondott igehirdetését, egészen kézzelfogható utalásokat is találunk benne, hogy miben látszik meg az, ha valaki tényleg megtért. Ilyeneket mond: Akinek van két köntöse egyiket, adja annak, akinek nincs, és akinek van ennivalója hasonlóképpen cselekedjék. Vagyis az ember tanuljon meg adni. Ma az emberi jogoktól és azok hangoztatásától hangos a világ és a mi országunk különösen is. Ezekben a jogokban mindig arról van szó, hogy nekem jogom van ehhez, jogom van ahhoz, nekem jár az élettől, meg az emberektől, meg a közösségtől ez is, az is, amaz is. De ha az emberek csak kapni tanulnak, és csak kapni akarnak, csak jogokat hangoztatnak, míg kötelességekről nem akarnak tudni, ha csak azt tartják számon, mivel tartoznak nekik a többiek, akkor valami nagyon hiányzik, tudniillik az, hogy megtanuljunk adni. A közvetlen embertársainknak, a nagyobb közösségnek és a hazának, a közjónak is!
De van János igehirdetésében egy másik üzenet is. A vámszedőknek azt mondja, semmi többet ne követeljetek, mint ami elő van írva számotokra. Vagyis ne dolgozzatok a saját zsebetekre. A katonáknak meg ezt mondja: senkit se háborgassatok, elégedjetek meg a zsoldotokkal. Vagyis a mindnyájunkban meglévő ragadozó ösztönt, a szerzési vágyat, és itt nem csak anyagiakról van szó, ezt kell önfegyelemmel mederbe szorítani. Tartózkodni minden jogtalan határátlépéstől, mértékvesztéstől, telhetetlenségtől. Ilyen dolgok készítik az Úr útját! Ezek a megtéréshez méltó gyümölcsök. Ahol ezek megvannak, tudniillik megtanuljuk az önkorlátozást, és megtanulunk adni, ott jól készülünk az Úr érkezésére.
III. S végül, amiről ma érdemes gondolkodnunk az, hogy vajon miért is kell nekünk felkészülnünk. Azért, mert oda akarunk állni Őelé, személyesen! Az angyali prófécia Keresztelő János születését így hirdeti meg: „őelőtte jár az Illés lelkével és erejével, hogy az atyák szívét a gyermekekhez, az engedetleneket az igazak lelkületére térítse, hogy felkészült népet állítson az Úr elé.” Igen, az a felkészülés értelme, hogy mi valóban odaállhassunk az Úr színe elé. Azt szoktuk mondani, s ez így is van, hogy Isten mindenütt jelen van. Mégsem magától értetődő dolog, hogy mi mindig az Ő színe előtt állunk. Elvileg tudjuk, hogy Ő mindenütt jelen van, de nem élünk mindig azon a lelki színvonalon, a hozzá méltó áhítaton, a megszenteltségben, ami az Ő jelenlétéhez méltó. Valóban úgy kell „oda állnunk” az Úr elé, sokszor még itt a templomban is. Mert még itt is zakatolnak bennünk a gondjaink, a félelmeink, az elégedetlenségeink, a kitűzött céljaink, sok-sok minden. Pedig az Úr előtt állni a világon a legnagyobb dolog. Ezért születtünk, hogy ide eljussunk! Ez az emberélet legfontosabb magaslata. Üres annak az embernek az élete, még ha sikeres, befutott, másoktól irigyelt életet élne is, aki nem jut el az Úr színe elé. „Vajon színed eleibe mikor jutok, élő Isten?” - kérdi az egyik legszebb zsoltárunk.
Saját tapasztalataim alapján ezeket mondhatom: ha az új szövetség népéhez tartozva, vagyis Krisztus szeretetét elfogadva odaállok az Úr színe elé, akkor először is megbékél a szív. Bajok és veszedelmek között is biztos alap van a lábam alatt, ez az Ő szeretete. És lecsendesednek a hullámok, elhallgat a vihar, és megbékél a lélek. Mert ha arra gondolok, milyen nagyon szeretett Ő engem, amikor önmagát adta értem a kereszten, akkor megnyugszik bennem minden háborúság, és bűntől, jövőtől, emberektől való félelem. Aztán, így tapasztalom, hogy lesz világos irány a kusza, felfordult, összekeveredett világban is, ahol élünk, és ahol semmi és senki sincs a helyén. Egyértelművé válik, merre tovább. Hiszen ezt mondta magáról: Én vagyok az út. Az életet választom, amikor felé indulok: lesz világos irányom. És végül: lesz erő, a Szentlélek ereje. Amire magam képtelen voltam eddig, arra képes leszek Ővele együtt. Mert Ő önmagát közli, Szentlelkét adja nekem, Aki az erő, a véghezvitel képessége.
Készüljünk hát így az Úr érkezésére. Takarítsuk el mindazt az útból, ami méltatlan hozzá. Legyen az völgy, vagy hegy, legyen az telhetetlen habzsolás, vagy adni nem tudó szűkmarkúság, bezárt szív, szeretetlenség. Felkészülve, megtisztulva álljunk oda az Ő színe elé, mert ez az emberi élet legnagyszerűbb lehetősége. S lesz belőle megbékélt szív, világos irány, és a Lélek ereje. Ne a retró hangulatot, a múlt nosztalgikus megelevenítését, a gyerekkorunkat keressük minden adventben és karácsonykor, hanem azt Urat, aki közel van és aki újra eljövendő! – Ő adja meg, hogy mindez ne pusztába kiáltott szó maradjon számunkra! Ámen.