2013.12.01.
Advent a mélységben
Lekció: Zsoltárok 130:1-8.
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Az első tengeri mélységmérésre utaló feljegyzés a Kr. e. 135-51 között élt ókori Poszeidóniosztól maradt ránk. E szerint Szardínia közelében megmérték a víz mélységét, és az méterre átszámítva 1800 m-nek adódott. Ma már sokkal modernebb eszközökkel végzik az ilyen kutatómunkát, mint az ókorban, de a mélység titkainak feltárása ugyanolyan izgalmas kihívás az ember számára. A tudomány azonban viszonylag későn kezdte felfedezni, hogy mélysége nemcsak a tengereknek, óceánoknak, vagy épp magának a földnek van, hanem az emberi léleknek is. A XIX. század második felétől kezdte el kutatni a pszichológia az emberi lélek, az emberi élet mélységeit, s fedezte fel benne az ösztönök, a bűntudat, az ego, vagy épp az istenkeresés titkait. Ugyanakkor a Biblia már ősidők óta tudja és be is mutatja nekünk ezeket a belső, lelki összefüggéseket, mélységeket. Éppen a Zsoltárok könyve az, amelynek olvasása közben mi magunk is ráismerhetünk a saját lelkünk, a saját szívünk titkaira, mélységeire. Az a 130. zsoltár, amely tegnap volt napi igénk a Bibliaolvasó Kalauz szerint, s amit az előbb hallottunk, ezt a címet viseli: „Kiáltás a mélységből.” Ez alapján ma arról szeretnék beszélni kedves testvérek, hogy milyen az, amikor egy istenhívő ember mélységben van. Ezért kapta ez a prédikáció ezt a címet: advent a mélységben.
1./ Mélység. – Semmi újat nem mondok azzal, ha azt állítom: mindenkinek az életében vannak jobb és rosszabb idők. Mindenkinek megvannak a maga hullámhegyei és hullámvölgyei. Amikor az ember hullámhegyen van, akkor jó a kedve, derűs és barátságos, amikor pedig hullámvölgybe kerül valaki, akkor rosszkedvű és elkeseredett. Mindnyájan saját tapasztalatból ismerjük az emberi kedélynek ezeket a hullámzásait. Azt gondolhatnánk, hogy a 130. zsoltár mint a mélységből kiáltó ember imádsága nyilván a hullámvölgyben lévő ember könyörgése. Pedig ennek a zsoltárnak semmi köze sincs az ember hangulati hullámzásaihoz. Itt nem a kedélyállapot változásai által keltett mélység-érzetről, hanem valóságos mélységről van szó. Nem csak arról tehát, hogy valakinek éppen rossz a kedve, mint ahogy a XXI. században szeretjük ezzel megtölteni lelkünket; nem csak arról, hogy valakinek üres a szíve: szomorú vagy éppen csalódott; hanem arról, hogy valaki a lét és a nemlét határára, vagyis az igazi mélységig jutott. Olyannyira, hogy az eredeti szó, amit itt a Biblia a mélység megjelölésére alkalmaz, héberül úgy hangzik, hogy Seol. A Seol pedig az alvilágot, a holtak hazáját, az elmúlás helyét jelöli. Amikor a zsoltáros azt mondja, hogy a mélységből kiáltok hozzád Uram, akkor valójában ezt mondja: nem tudom, hogy van-e értelme az életemnek, nem tudom, hogy viszek-e valamit magammal az örökkévalóságba, hogy volt-e haszna, hogy itt voltam, immár semmi sem bizonyos a számomra, még a létem valósága felől is kétségeim vannak.
Néhány napja autóvezetés közben hallottam a rádióban egy beszélgetést egy keresztyén pszichológussal, aki többek között azt mondta, hogy mennyire elértéktelenednek komoly tartalmú szavak is, amikor könnyelműen használjuk őket. Egyetemi hallgatóit arra szokta kérni, hogy ne dobálózzanak például azzal a kifejezéssel, hogy olyan „depis” vagyok, amikor csak arról van szó, hogy bal lábbal keltek fel, vagy rossz a kedvük a borult idő miatt. A depresszió ugyanis rendkívül súlyos, testi-lelki, idegrendszeri betegség, amely orvosi felügyeletet kíván. Nos, a 130. zsoltár írója nem „depis” volt, amikor ezeket a sorokat leírta, hanem egy rendkívül mély életválságban szenvedett. Talán abban, amire az emberek akkor jutnak el, amikor életük delelőjén, vagy azon túl felteszik az őszinte kérdést maguknak: mire jutottam eddig? Ezt akartam? Mi vár rám ezután?
Sokféle mélység lehet az ember életében. Mélység az emberi életben a betegség. Sokat járunk orvoshoz, ahol gyakran teljesen kiszolgáltatottnak érezhetjük magunkat, és még ennél is több pénzt költünk gyógyszerekre, de így sincs semmi garancia arra, hogy helyre jövünk, hogy újra egészségesek leszünk. Mélység az is, amikor valakinek a koporsója mellett állunk, és a közhely már nem közhely többé, miszerint nem tudni, hogy mennyi van hátra. Mélység a megélhetési válság. Sokan szenvednek amiatt, hogy dolgoznának, de nincs munkájuk. Fiatalok, akik reménységgel vágnak neki az életnek; évekig komolyan készültek, és egyszerűen nem találnak olyan munkát, amiben örömüket lelnék. De nagyon sokan félnek attól is, hogy a meglévő munkájukat elveszítik. Szorongva járnak dolgozni, mert nem tudják mikor mondanak fel nekik. Emberi kapcsolataink megromlása is komoly mélység. Amikor a családban nem tudunk közös nevezőre jutni egymással, s inkább az agresszió vagy a kényszerpályák útját választjuk. De mélység az egyedüllét is, ha azt nem tudatosan választja az ember. Mélység a ma oly jól ismert elidegenedés érzése is, és a sort legalább annyi mindennel lehetne folytatni, ahányan most itt vagyunk. Mert valószínűsítem, hogy mindannyiunk életében van valami fájó pont. Amit szeretnénk, ha nem úgy lenne, ahogy jelenleg van, ami ránk telepszik, ami úgy érezzük, hogy megfojt minket, és amiből egyedül képtelenek vagyunk kimászni.
De a 130. zsoltárban mégsem ezekről az emberi mélységekről van szó. A zsoltár egy másfajta mélységről beszél amely minden emberi mélységünk alapja és kiindulópontja, ez pedig az, amikor az ember távol van Istentől. A tékozló fiú boldogan és büszkén ment el otthonról, mert azt gondolta, hogy az lesz az igazi szabadság, ha hátat fordít, és mindent otthagy. De a messzeségben, a disznók vályúja mellett rájött arra, hogy a legnagyobb nyomorúságot akkor éri el az ember, amikor nincs otthon, amikor nincs az apja közelében, amikor nem érzi az otthon védelmét és melegét. Ezt az állapotot nevezi a Biblia bűnnek. A bűnös voltunk szakít el minket az Istentől. És itt nem kell kirívó dolgokra gondolni. Pont elég, ha kihagyom Istent az életemből. Ha nem figyelek rá, ha nem Ő az életem vezérfonala, ha nem beszélgetek vele, ha nélküle akarok mindent megoldani, ha egész egyszerűen nélküle akarok élni. Emellett mondhatom magam vallásosnak, még az is lehet, hogy a templomba is eljövök, de ha nem vagyok otthon Isten mellett, ha nem élek vele, akkor létrejön egy szakadék, egy nagy és áthidalhatatlan távolság köztem és a szent között. Ez a legnagyobb mélység. Ezért kiált így a zsoltáríró: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram, Uram, ki marad meg akkor?” – Sokféle emberi mélységünkön túl, a sok nehézség mellett, ami az életünkben van és megkeseríti a mindennapjainkat, a végső kérdés az, hogy milyen a kapcsolatunk Istennel. Együtt vagyok-e vele? Közösségben vagyok-e vele? Merek-e bízni benne? Rá tudom-e hagyni az életemet igazából?
A zsoltáros tehát nem elsősorban a körülményeinkben megjelenő mélységről beszél, s nem ebből kiált az Úrhoz, hanem a bűn mélységéből. Abból a mélységből, amely nemcsak azt ismeri, hogy miért nehéz, fájdalmas, rossz nekem, hanem azt is, hogy miért vagyok én mások számára nehezen elhordozható, én hogyan okozok fájdalmat másoknak, és miért, hogyan választ el mindez Istentől. Aki csak arról a mélységről hajlandó tudni, amibe őt mások taszították, könnyen találja magát az önsajnálat feneketlen kútjában, melyben nem tud igazán és valóságosan találkozni a testté lett Istennel, a megváltó Jézussal. Azért nem, mert amíg másokat vádolsz és önmagad siratod, nem fogod meglátni és elismerni a te felelősséged, a te bűneidet. Az emberré lett Isten csodájának befogadása a „mélységben” kezdődik. Úgy is mondhatnám, hogy vagy a mélységben fogadjuk be, a mélységben találhatjuk meg, vagy egyáltalán nincs közünk hozzá. Ennek oka pedig kettős. Az Úr a mélységbe érkezett, és a mélységben található meg. Csak a mélységben jutunk oda, hogy igazán megnyíljunk az Úr előtt.
Egyszer egy rabbitanítvány elment a rabbihoz, és azt kérdezte tőle: „Rabbi, a régi írásokban azt olvassuk, hogy Isten találkozott az emberekkel, beszélgettek egymással, s ki-ki hallotta és értette az Úr szavát. Ma miért nem találkozunk így az Istennel?” A rabbi egy percig elgondolkodott, majd így felelt: „Mert többé senki nem akar már olyan mélyen meghajolni!”
Testvérek, ha Jézusban a bűn, az istenellenesség mélységébe jött el Isten, akkor csak úgy nyílhatunk meg előtte, és úgy fogadhatjuk be Őt, hogy felismerjük saját elveszettségünk. Nemcsak úgy általában, dogmatikai igazságként, hanem személyesen, konkrétan, egzisztenciális megrendüléssel. Amikor a bűneim rám szakadnak, nem azért hatalmasak, mert rosszabb vagyok, mint mások, hanem azért, mert Isten jelenlétében és szentségében találom magam. Amikor egyszer csak felismered, hogy mi lakik a szívedben - harag, gyűlölet, irigység, büszkeség, - belerendülsz. Ha ismered a mélységet, amelyből a zsoltáros megszólal: „A mélységből kiáltok hozzád, Uram!”, akkor elkezdhetsz imádkozni, megnyílni a testté lett Isten előtt. Emberi erővel mi nem érhetjük el Isten nagyságát és fenségét. Aki meg akarja ismerni Őt, ott kell keresnie, ahol Ő maga a legeslegmélyebben megalázkodott és meghajolt: a kereszten.
2./ Kiáltás. – Azt is hihetnénk kedves testvérek, hogy amikor valakinek ilyen súlyos gondolatai támadnak, akkor teljesen természetes, hogy fohászkodik, imádkozik, Istenhez kiált. Hiszen azt mondják, hogy „a zuhanó repülőn nincs ateista ember”. Ám erről szó sincs! Az ember el tud jutni a léte határáig, a kifosztottságnak, a megsemmisülésnek a pereméig úgy, hogy nincs a szívében imádság, hanem csak süket csönd, üresség van benne, s mégsem jut eszébe, hogy valamit változtatnia kellene, meg kellene térnie. Isten nevét pedig legfeljebb káromkodás formájában veszi a szájára. S ez nemcsak a modern kor minden eszménytől, ideától megfosztott szívű emberére igaz, - gondoljunk csak arra a golgotai latorra, aki utolsó óráján is Jézust gyalázta. A Jelenések könyvében azt olvassuk egy helyén, hogy a végítélet előtt a föld egyharmada megég, a tengeri élet egyharmada elpusztul, az emberek olyan szenvedéseket élnek át, hogy elharapják fájdalmukban a nyelvüket, de: mégsem térnek meg! Nyugodtan hozzátehetjük az apokaliptikus képek mai megfelelőjét: az embereknek felbomlik a házassága, szétesik a családja, feleslegessé válik a munkája, tönkremegy az egészsége, de még sem térnek meg! Nem csendesednek megháborgásaikból, nem hagynak fel mesterkedéseikkel, nem adják föl keményszívűségüket, marad minden a régiben! Nem kiáltanak Istenhez, nem engedik, hogy imádság szülessen a szívükben, inkább küszködnek a mélységben tovább egyedül.
Mai első adventi vasárnapunknak épp az a legfontosabb üzenete, hogy szabad és kell a mélységből is - sőt onnét igazán - kiáltani az élő Istenhez. Ne higgyünk a bennünk lévő hitetlenségnek - ezt mondja ez a zsoltár. Ne higgyük el azokat a szavakat, gondolatokat és érzéseket, amiket az élet ellensége, aki „emberölő volt kezdettől fogva, és hazug és hazugság atyja” - így nevezi a Sátánt a János evangéliuma, sugdos a fülünkbe, lelkünkbe, mikor ezt mondja: úgyis mindegy, úgyis hiába. Ne higgyünk ezeknek a szavaknak! És ne higgyünk a világ módszerének, amikor arra biztat: ha üres vagy, tereld el a figyelmed a bajokról. Menekülj felejtésbe, szórakozásba, bámuld a tévén valóságshowkat és esztrádműsorokat, csak ne gondolkozz! S ne higgyünk a sok önáltatásra berendezkedett, magát mentegető embertársunk módszerének, hogy amíg mások bűneivel foglalkozunk, addig sem a mieinkről van szó! Hanem kiáltsunk! Igenis, legyen végre szavunk, mondjuk ki legalább Isten színe előtt, hogy hol állunk. A mélységben vagyok, Uram! Ott vagyok, ahonnét már nincs sokkal lejjebb: az értelmetlenség és a végső üresség határán. Igen, oda jutottam! És Isten meg fogja hallani ezt a kiáltást. Mert Ő meghallja szavunkat, számon tartja sóhajainkat, - megszámlálja könnyeinket - mondja egy helyen az Ószövetségben. Nincs olyan mélység, ahonnan nem juthatna hozzá a kiáltás! S ennek a kiáltásnak az legyen a tartalma, hogy megmondjuk, hol vagyunk. Ahogy a zsoltáros teszi. Mondjam ki, foglaljam össze, fogalmazzam meg a helyzetemet, állapotomat. Tapasztalni fogom, hogy Isten komolyan veszi őszinteségem. Csak nehogy megmaradjak az önáltatásban, hogy nincs itt semmi nagy baj. Vagy nehogy túlozzak, magamat sajnáltassam! Legyen a kiáltásom őszinte, becsületes, igazi. Akkor Isten is ilyen választ fog rá adni. Mert a mélységben lévő embert csak mélyebbre viszi, ha a belátás, a tisztességes önvizsgálat hiányzik a szívéből. Milyen jó, hogy a zsoltáros imájából nem hiányzik ez, hiszen így fogalmaz: „Ha a bűnöket számon tartod Uram, Uram, ki marad meg akkor?” Úgy lehetne ezt másképp mondani, hogy tudom Uram, a magam számláját is terheli, hogy idejutottam, ahol vagyok, nem takargatom már előtted, részes vagyok benne; de ha az egészből csak ez derül ki, hogy bűnös vagyok, mint ahogy tényleg az vagyok, akkor hát kicsoda maradhat meg? Ha már kiált az ember, akkor erről ne feledkezzünk el: akihez kiáltunk, az irgalmas, nagy kegyelmű, nála van a bocsánat, s a szabadítás.
Az embereknek nagyon tud fájni, amikor eljutnak odáig, hogy vétettek, bűnösök, de nem tudják, hogyan szabaduljanak meg ettől a nyomasztó lelki tehertől, a sötét árnyaktól, az ismeretlen mélységektől, amelyek megkötözik őket. Hadd mondjam hittel mindenkinek, hogy Isten kivétel nélkül minden bűnt megbocsát, amit igazán megbántunk és elhagytunk. Amit nem bánunk meg és nem hagyunk el, amihez két kézzel ragaszkodunk, az továbbra is bűn őelőtte. „Nálad van a bocsánat.” Igen, de aki „köszöni, nem kér belőle”, annak hogyan adja ezt a bocsánatot? Mert a bocsánatot kérni kell! Nem csak emberek között törvény ez, s a dolgok rendes menete, de még inkább így van ez Isten színe előtt. Még azokkal a bűnökkel is, amelyekkel egymást bántottuk meg, tulajdonképpen Őt bántottuk meg a legjobban! Amiről viszont azt mondjuk, mindenki így teszi, nem vagyok rosszabb, mint bárki más, azzal is Őt sértjük meg leginkább. Nemcsak egymással van elrendezni valónk - bár ez mindig nagyon fontos - hanem még inkább Ővele, aki irgalmas és nagy kegyelmű. De hát, még egyszer hadd mondjam, akinek nincs szüksége az Ő bocsánatára, aki nem tudja és nem akarja kérni azt, az viheti tovább a terheit megtisztulás nélkül. Viszont boldog az az ember, aki bármilyen mélységben fel tud kiáltani ahhoz az Istenhez, akiről Miekás próféta könyve ezt írja: „Kicsoda olyan Isten, mint te...” (Mikeás 7,18.) A kiáltó ember innentől vár, bizakodik, remél.
3./ Várakozás. – Erre az irgalomra, erre a megbocsátásra vár az imádkozó zsoltáros, s ilyen szépen mondja, hogy „Várom az Urat, várja a lelkem, és bízom ígéretében” (Zsolt. 130,5-6.) Ha magunk elé képzelünk testvérek egy éjszakai őrséget, ahol a sötétségben csigalassúsággal telnek a percek, a negyedórák, a félórák és messzi van, nagyon messzi a reggel, akkor megértjük, hogy a várakozás mindig feszültséget, elégedetlenséget, türelmetlenséget kelt az emberben. Talán ez a nagy türelmetlenség, ami annyira jellemző a modern emberre, ez okozza, hogy sokan elfordulnak Istentől. Mert türelmetlen a szívük. Ha nem szól most rögtön, amikor én kegyeskedek neki egy szót odavetni, akkor Ő már nincs is. Milyen sokan élnek ebben a katasztrofális lelki sivatagban!
Az advent időszaka, ez a karácsony előtti négy vasárnap azért fontos és jó része az egyházi évnek, mert tanít minket várni. Vegyük csak észre, egymás iránt is mennyit türelmetlenkedünk! Néha egy fél percet sem képes az ember várni: ha a másik késik, már ott a szemrehányás, a sértettség, a családi perpatvar. Hát még attól milyen messzire vagyunk, hogy ki tudjuk várni, míg a másik ember életéből kihajt valami új, jézusi vonás. Kezdjük hát most a türelemmel várás leckéjét azzal, hogy tanulunk várni az Úr érkezésére! Mennyit várt erre ószövetségi választott népe, Izrael! Évtizedeket, évszázadokat, egy egész évezredet! Krisztus előtt 8-900 évvel a próféták már könyörögtek az Úrhoz, hogy jöjjön el az Isten Fia, aki igazán Emberfia is. És az „idők teljességében”, meghallgatva az ezredéves imádságokat, eljött! De meg kellett várni eljöttét! – S ha már várunk, ha már megtelt a szívünk szent, adventi várakozással, akkor hittel várjuk, ami azt jelenti, hogy türelmesen várjunk. A hitetlen ember mindig türelmetlen, és a türelmetlen embernek mindig baj van a hitével. Aki hisz, az tanul várni, mert tudja, hogy nem hiábavaló a várakozása. Tudja, hogy nem végleges állapot sem a bűn, sem semmilyen más mélység: „Várom az Urat, várja a lelkem, és bízom ígéretében.” Ide jut a zsoltáros is, sőt még tovább, amikor messze előreszaladva, újszövetségi hangot megütve ezt mondja: „Bízzál Izrael az Úrban, mert az Úrnál van a kegyelem, és gazdag ő, meg tud váltani, meg is váltja Izráelt minden bűnéből”!
Az, aki a mélységből kiáltott, itt már a bizalom megnyugvó hangján szól. Miután megszólította az Urat, legyőzte ellenállását és belépett jelenlétébe, majd megvallotta, hogy mindennek alapja, hogy Ő megbocsátó Isten, felszabadult arra, hogy Isten meg fogja hallgatni és meg fogja szabadítani. Ez a nap még nem jött el, ezért vár. A szabadulás még nem jött el, de az imádságban a vágyódó szív teljesen kinyílt Isten csodája és szabadítása előtt, és megtelt bizalommal.
4./ Bizalom – De jó lenne idáig eljutnunk: ennek a hitvallásnak a boldog reménységéig, öröméig. Addig, hogy milyen gazdag a mi Istenünk! Elég gazdag ahhoz is, hogy minket a bűn eladósodottságából kiváltson. Ez a régi magyar szó, amit a Biblia magyar fordítói nem tudnak, talán nem is akarnak modernizálni, így szól: megváltani. Tartalmilag azt jelenti, hogy „kivásárolni”. Megváltó annyit tesz, mint aki kifizeti a váltságdíjat a rabszolgáért. Miért van szükségünk megváltóra? Mert ahogy egy énekünkben énekeljük rabszolgák vagyunk: „ a bűn szolgája gyáva rab”, s amíg nem vagyunk szabadok, szükségünk van megváltóra! Mennyi eladósodott, rabszolgává lett ember nem akarja elhinni, hogy már szabad, hogy Jézus kifizette a váltságdíjat, kivásárolta őt a rabságból!
Legyen ez a mostani adventi vasárnap hitünk megújulásának ideje, hogy van Megváltónk. Van valakink, aki olyan gazdag, hogy nem sajnálta értünk a legnagyobb árat: önnön drága, tiszta, szent vérét. Elég gazdag volt ahhoz, hogy megváltson minket! Elég nagy volt a szeretete, és „gazdag lévén szegénnyé lett, hogy mi az ő szegénysége által meggazdagodjunk”, ahogy azt Pál apostol gyönyörű paradoxonban megfogalmazza. Legyen fontossá ez a nagyon gazdag úr, aki nagyon szegénnyé lett érettünk, hogy kiszabadítson minket rabszolgaságainkból. Egyik embert a rosszkedvének a rabszolgaságából, a másikat az őt kényszerítő belső gondolatok, késztetések rabságából, harmadikat a félelmeiből, a negyediket a gőgjéből, mindenkit abból, amit most élete mélységének érez. „Bízzál Izráel az Úrban, mert az Úrnál van a kegyelem, és gazdag ő, meg tud váltani. Meg is váltja Izráelt minden bűnéből.” Ez Jézus Krisztus eljövetelének értelme és célja. Megmutatja az isteni kegyelem és megváltás gazdagságát. Az Úr nem fukarkodik, amikor önmagát nekünk adja. Nem számítgatja, hogy milyen nagy ár a magasságból a mélységbe ereszkedni azért, hogy bennünket a mélységből jelenlétének és országának magasságába emeljen fel a megváltás által. Azért teszi ezt meg, mert gazdag szeretetben, és gazdag kegyelemben. Minél inkább látod, milyen gazdag vagy a bűnben - azaz milyen szegény Isten dicsőségében, annál inkább látod, hogy milyen gazdag az az Isten, aki egészen szegénnyé tudott lenni. Ilyen a mi Istenünk, ez a mi Urunk, Jézus Krisztus. Ő meg tud váltani, és meg is vált minden bűnből. Nem talán, nem esetleg, nem csak másokat, hanem téged - itt és most. Ha hozzá kiáltasz ma, ha így beszélsz, hogy „a mélységből kiáltok hozzád, Uram!”, ha megnyílsz ebben és ezáltal előtte, akkor szeretet meghatározó valósággá válik benned. Jézus Krisztus a Szentlélek által találkozik veled, megszületik benned, lakozást vesz életedben, és soha többé nem hagy el.
De mi van azokkal akik nem érzik magukat egzisztenciális válságban? Ők mit gondoljanak erről a zsoltárról, és erről az igehirdetésről? Nos, nekik, de talán mindannyiunknak mondom, ez a zsoltár egy zarándokének. Azok a zsidók énekelték, akik az egész országból, sőt Izrael határain kívülről mentek a jeruzsálemi templomba, hogy együtt ünnepeljenek. Tehát egy közösség, egy egész gyülekezet kiáltott a „mélységből” az Úrhoz! Mint ahogy az utolsó versek bátorítása és ígérete is az egész népnek szólt: „Bízzál Izráel az Úrban”, „Meg is váltja Izráelt minden bűnéből.” Mi következik ebből? Az a merész kérdés, hogy vajon érezheti-e magát személyesen, saját szűk kis életkeretei között maradéktalanul boldognak és elégedettnek az ember, ha a közösség, melynek ő is tagja, mélységben van? A bibliai kor hívő embere szerint nem. Mai, önistenítő, önzésre berendezkedett felfogásunk szerint viszont sajnos igen. Pedig sokáig senki nem dughatja fejét a homokba. Az az erkölcsi, értékrendbeli és gazdasági válság is, amiben élünk, óhatatlanul is minden családban érezteti a hatását. Ahol a bűn uralkodik, ott tönkre megy bele a társadalom és az egyén. Ott egyre mélyebbre süllyedünk. A keresztyén ember pedig nem teheti meg, hogy a süllyedő világ hajójának jól kipárnázott, kellemes kabinjában ne vegyen tudomást a közelgő elmerülésről. Neki kötelessége kiáltani, ha nem is egyes szám első személyben, de azok nevében, akik nem kiáltanak, akik csak süllyednek, anélkül, hogy észre vennék. Testvérek, nem véletlen, hogy amíg Erkel Ferenc meg nem írta a Himnuszunk ma ismert, énekelt zenéjét, addig ennek a 130. zsoltárnak a dallamára énekelte a mi hívő református népünk a Himnuszt!
„A mélységből kiáltok hozzád, Uram.” Igen, a mélységből kiáltó ember imáját olvastuk ezen az adventi vasárnapon. Ezeket üzente: kiáltsunk, de őszintén! Legyen benne a legfontosabb, hogy hol állunk, hol vagyunk, hová jutottunk. Emlékezzünk arról, hogy akihez kiáltunk, az megbocsátó Úr. Várjunk ezért vád és keserűség nélkül, örömmel és olyan lélekkel, mint a menyasszony a vőlegényre. „Bizony, jövel Uram, Jézus! Eljövök hamar!” Akire így várunk, az elég gazdag ahhoz, hogy „megváltson”, kivásároljon minden bűn-adósságunkból, egészen és teljesen szabaddá tegyen minket. S akkor nem kell, hogy meredek hullámhegyek és hullámvölgyek határozzák meg hangulatunkat, érzelmi állapotunkat, Istennel és egymással való kapcsolatunkat. Így legyen! Ámen.