2013.11.03.
Jézus a betániai temetőben
Textus: János 11,33-44.
Svábhegy
Az elmúlt napokban valószínűleg sokan megfordultak a kedves testvérek közül valamelyik temetőben és virágot vittek elhunyt szeretteik sírjára. De ha még nem is jutottunk el oda, bizonyára akkor is eszünkbe jutottak azok, akik a leginkább hiányoznak nekünk. Tudom, hogy vannak, akiknek friss a seb a lelkükön, és vannak, akik már évek, évtizedek óta élnek együtt a gyász fájdalmával. Ilyenkor a temetőkben, a családokban és a médiában is több beszélgetés is elhangzik a halál témájáról. Ezekből sajnos megdöbbentően sok csüggedés, tudatlanság és reménytelenség árad. Hiszen kénytelen megállapítani mindenki, hogy a halál nagyhatalom, amely fogva tartja rabjait. Vele szemben mindig átéljük a tehetetlenségünket. Nem csoda, hogy sokan nem szeretnek temetőbe járni, és nem is elsősorban azért, mert nem akarnak emlékezni, hanem mert nem szeretnek szembesülni a maguk mulandóságával, a halállal szembeni kiszolgáltatottságával.
Én mégis egy temetőbe szeretnélek elhívni most benneteket kedves testvérek! Egy olyan temetőbe, ahol egyszer Jézus mondott és tett valamit, ami méltán lehet alapja a mi benne való bizalmunknak is, meg annak is, hogy reménységgel és bizonyossággal nézzünk a halálra és a jövőbe. Ez a temető Betániában volt, egészen közel Jeruzsálemhez. A most olvasott eseményeket megelőzően négy nappal a falu egyik ismert és tisztelt lakosa, Lázár, meghalt. Amikor hirtelen beteg lett, testvérei üzentek Jézusért, de hiába várták, nem érkezett meg idejében. Lázár meghalt, és a kor szokása szerint begöngyölték gyolcsleplekbe, azokat átkötötték vászoncsíkokkal. A holttestet elhelyezték egy domboldalba vájt barlangba, kis sírkamrába, aminek a bejáratát lezárták egy nagy lapos kővel. Így temettek akkor. A negyedik napon aztán megérkezett Jézus tanítványaival együtt. Márta és a húga Mária azonnal keserű szemrehányást tettek neki: Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem. Jézus kiment a temetőbe megnézni a sírt. Gyorsan híre ment ennek, jönni kezdtek az ismerősök, rokonok, s rövid időn belül az egész falu ismét ott volt Lázár sírja körül, ugyanúgy, mint négy nappal ezelőtt. Mindenki lesi, mit csinál Jézus. Jézus pedig sír. Összesúgnak az emberek: mennyire szerette őt! Megszólalnak a nagyokosok: ha annyira szerette, miért nem jött előbb? Ez, aki a vakot meggyógyította, Lázárt is meg tudta volna gyógyítani. Jézus viszont, mindenki meglepetésére azt kéri, hogy vegyék el a követ a bejárattól. Márta, aki praktikus asszony volt, azonnal tiltakozik: már szaga van, ilyet nem szabad és nem helyes tenni! Mégis elhengerítik a követ. Jézus röviden imádkozik, és utána fennszóval beszól: Lázár, jöjj ki! És mielőtt felfognák az ott állók igazában, hogy milyen képtelenséget mondott, megjelenik a halott a sírkamra szájában, és mintha valami mindennapi esemény történne, Jézus szól az embereknek: szedjétek le róla a kötelékeket és engedjétek elmenni, nem tud miattuk járni.
Ez maga az esemény. Ez történik a felszínen. Az események mélyén azonban iszonyatos erők csapnak itt össze. Aki figyelmesen, lassan elolvassa az egész történetet, az szinte fizikálisan érzi, hogy itt a halál és az élet erői mérkőznek. Elszánt harc folyik egy ember életéért. A halál birtokon belül van, hiszen megállapították, hogy Lázár meghalt. Be is göngyölték, össze is van kötözve, betették oda, ahova a holttesteket kell. Jól le is zárták a sírkamrát. Szegény Lázár, onnan már soha többé nem jön ki! De akkor megállt ez előtt a sír előtt valaki. Néhány egyszerű mondatot mondott. Semmi ügyeskedés, semmi varázslat, semmi hókuszpókusz. Nincs nagy nekirugaszkodás, aztán kudarc, aztán még egyszer megpróbáljuk, csak pár határozott mondat: „Vegyétek el a követ.” - „Lázár, jöjj ki!” - „Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni.” Három mondat, három felszólítás, három ma is érvényes jézusi parancs. – Miért mondta ezeket ott és akkor Jézus, s vajon mit jelentenek ma itt és most számunkra?
1./ Az első mondat így hangzott tehát: „Vegyétek el a követ.” Ahogy már említettem abban az időben Palesztinában ilyen mészkőbarlangszerű, falba vájt üregekbe temetkeztek az emberek. A barlang bejárata elé általában egy nagyméretű lapos követ hengerítettek, amelyet több férfi bírt csak megmozdítani. Néhány nappal Lázár feltámasztása után magát a kereszten megölt Jézust is egy ilyen sírba helyezték, s az elé is egy hatalmas követ görgettek. Amikor húsvét hajnalán kimentek a Jézust gyászoló asszonyok, hogy megkenjék a holttestét, későn jutott eszükbe, hogy a férfi tanítványoknak nem szóltak, ezért azon sopánkodtak, hogy ki fogja nekik elhengeríteni a követ? Nyilvánvaló, hogy három-négy asszonynak is túl nehéz lehetett ez. Ebből következik, hogy Jézus itt nem Mártának és Máriának mondta ezt a mondatot, hanem a velük lévő, falubeli férfiaknak. – De hát milyen alapon mond Jézus ilyet? Hogy jön ő ahhoz, hogy egy halott nyugalmát megzavarja? Hiszen a zsidó hit szerint a halottak a holtak hazájában, a Seolban várták a majdani testi feltámadást, amely a Messiás eljövetelekor lesz valósággá. Képzeljétek csak el, ha egy frissen eltemetett hozzátartozótok, vagy ismerősötök sírjánál azt mondta volna egy ismert tanító most a halottak napja során, hogy szedjétek le a sírról a koszorúkat, s hantoljátok ki a koporsót, vagy hogy nyissátok fel a kripta bejáratát! Micsoda megrökönyödést váltana ki egy ilyen mondat manapság! Hát nem halottgyalázás ez a javából? „Vegyétek el a követ.” Talán magunk elé tudjuk képzelni a drámai jelenetet ott a betániai temetőben. Minden szem Mártára és Máriára szegeződik. Mit szólnak ehhez? „Szó bennszakad, hang fennakad, lehelet megszegik.” Márta, az örök realista meg is szólal: „Uram már szaga van, hiszen negyednapos.” Biztos vagy benne Jézus? Ezt mégse kéne erőltetni. De Jézus nem azért nem érkezett meg időben, nem azért hagyta meghalni a barátját Lázárt, akit szeretett, nem azért fakadt könnyekre a sírjánál, hogy most azt mondja: „Ó, Márta igazad van! Nem is tudom, hogy jutott ilyen ostobaság az eszembe! Hiszen már tényleg oszlásnak indult. Vele, sajnos már én sem tudok mit kezdeni, hiába kaptam hatalmas gyógyító erőt a mennyei Atyától, azért erre én sem vagyok képes.” – Nem. Jézus semmi ilyet nem mondott, de nem is gondolt. Nem is hagyja ennyiben a dolgot. „Nem mondtam-e neked, hogy ha hiszel meglátod az Isten dicsőségét?” - kérdezi Mártától, aki erre talán a szemével, talán a fejével int, s a férfirokonok nekigyürkőznek a kőnek.
Testvérek, bárhol nyissuk is ki a Bibliánkat, újra meg újra azt látjuk, hogy amikor Isten csodát tesz, akkor mindig parancsol valami furcsát az embereknek. Csak néhány példát hadd említsek. Már az Ószövetségben olvassuk Naámán, a leprássá lett arám hadvezér különös gyógyulásának történetét. Mit is üzent neki az Úr Elizeus prófétán keresztül? Eredj el, és fürödj meg hétszer a Jordán folyó vizében, akkor megtisztul a tested. Ő meg elment felháborodottan, s ha a katonái nem beszélik rá a folyóparton, hogy talán mégis érdemes lenne kipróbálni a receptet, hamarosan leprásan halt volna meg, és nem ismeri meg Isten hatalmát. Vagy ha már a leprásoknál tartunk, ott van a tíz leprás példája, akiknek azt parancsolja Jézus, hogy menjenek el és mutassák meg a papoknak, - akik akkoriban az orvosi igazolást kiadták - hogy meggyógyultak. És elindulnak betegen, de mire odaérnek, megszabadulnak a nyomorúságukból. Vagy eszünkbe juthat a vakon született története, akinek megkente a szemét Jézus sárral, majd elküldte a Siloám tavához. Ő pedig lebotorkált vakon több száz métert a vízhez, s mire megmosta a szemét már látott. A csodához, a gyógyuláshoz ugyanis mindig szükség van valamire. Hitre és az ebből fakadó engedelmességre. „Vegyétek el a követ.” Ha Márta és Mária nem feltételezi azt, hogy Jézusnak talán mégis van hatalma még a halál felett is, akkor minden marad a régiben. Lázár a sírban, a nővérei meg a gyászban és fájdalomban. Ne értsük persze félre testvérek! Nem arról van szó, hogy Jézus ne lett volna képes isteni erejével akár a sziklát is arrébb hajítani, de arról igenis szó van, hogy ha nem hiszünk benne, akkor ő a mi meggyőződésünk ellenére is csodát tesz. Azt olvassuk egy helyen, hogy a városban ahol felnőtt, Názáretben nem tudott sok csodát tenni az ott lakók hitetlensége miatt. – Ezért kérdezi most tőlünk ez az ige, hogy nekünk milyen különös, furcsa dolgot kéne mondania Jézusnak ahhoz, hogy hatalmát a mi életünkben is megbizonyítsa? Milyen követ kéne, és honnan elhengeríteni ahhoz, hogy te is csodát láthass? Mi az, ami le van zárva, ami le van pecsételve, ami el van már az életedben régen temetve? Talán az emberekkel kapcsolatos bizalmad? Hiszen annyit csalódtál, annyiszor becsaptak már! Vagy a jövőbe vetett reménység, hogy egyszer te is boldog lehetsz még? Netán az a hited, hogy van értelme az életednek betegen, magányosan, szegényen is? Esetleg az álmod, hogy a te családod is összetartó, szerető közösség lesz egyszer? – Milyen keserűség, fájdalom, frusztráció-sziklákat kéne elhengeríteni a te szíved barlangjáról? Nem lenne jó megnyitni ma a lelkedet Jézus szava előtt? Nem volna jó, ha fény és élet áradna a halál helyébe? Hiszen ha megnyílik a sír Jézus ma is bekiált, úgy mint ott a betániai temetőben.
2./ Mert a második jézusi parancs már a halottnak szól: „Lázár, jöjj ki!” – Testvérek, ha eddig megbotránkozhattak az ott jelen lévő zsidók azon amit Jézus mondott és tett, akkor ezt a mondatot hallva, azt hiszem tátva maradt a szájuk. Ki hallott már olyat, hogy egy oszlásnak indult holttest meghallja, ha szól valaki hozzá? Ez teljes fizikai képtelenség! Ilyen csak a mesékben van! Ez azért tényleg nagyon bizarr, sőt szinte horrorisztikus dolog! Aki halott az nem lát, nem hall, nem érzékel semmit! Ezt mindenki tudja. Mit képzel Jézus, hogy ki ő? – Az, akinek a két parancs között elmondott imádságban mondja magát: a mennyei Atya Fia, az Isten Fia. Mert ő közben is folyamatos párbeszédben volt az Atyával. Nem furcsa, hogy egy ilyen nagy vállalkozás előtt, mint Lázár feltámasztása, nem kezd el könyörögni, hogy jaj, Atyám, most ne hagyj cserben, most mutasd meg a te hatalmadat. Itt van ez a nagy tömeg. Sírnak, rínak. Tudom, hogy fel fog támadni Lázár, de ugye fogsz adni hatalmat? – Nem! Hogy hangzik az imádsága? „Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál engem. Tudtam, hogy mindig meghallgatsz, csak a körülálló sokaság miatt mondtam, hogy elhiggyék, hogy te küldtél engem.”
Érdekes dolog az, kedves testvérek, hogy Jézus szinte minden csodatételénél nemcsak valami furcsát, különöset kér azoktól, akiknek az életén segíteni akar, hanem valami lehetetlent is. Valami olyat, amire mi azt mondjuk: nem, ez képtelenség! Azt parancsolja a bénának, akit a barátai bocsátottak le elé kötélen, hogy „kelj fel, és járj!” Vagy azt mondja a sorvadt kezűnek, hogy „nyújtsd ki a kezedet” Vagy így szól a 38 éve beteghez a Betesda tavánál: „vedd az ágyadat, s menj haza!” És Jairus halott lányának is parancsolt, nemcsak Lázárnak! „Leányka, neked mondom, kelj fel!” Hát van ebben valami logika? Nem, az nincs. De van benne isteni, teremtő hatalom, amely hitet szül az adott emberben, hogy elhiggye azt, amit már az ószövetségi ember is tudott: Istennek semmi sem lehetetlen, s amely új lábat, új kezet, új szemet, sőt új életet is teremt számára. Jézus szava ugyanis sosem pusztába kiáltott szó, sosem üres emberi beszéd, sosem csupán hangok és betűk összessége, hanem isteni ige, teremtő hatalom. – Ézsaiás könyvében olvassuk: „...ahogyan az eső és a hó lehull az égből, és nem tér oda vissza...” (Ézsaiás 55,10-11.) Lázár feltámasztása az egyik legnyilvánvalóbb bizonyítéka annak, hogy Jézus valóban Isten Fia, aki még a halottaknak is parancsol, ahogy azt már korábban megmondta a zsidóknak: „Ne csodálkozzatok ezen, mert eljön az óra...” (János 5,28.)
Testvérek, ha mi élünk Jézus mércéje szerint, akkor az ő szava számunkra ma is, minden időben Isten Igéje. Akkor nekünk mindegy, hogy ki hirdeti azt, hiszen jó reformátusként azt valljuk a Második Helvét Hitvallással, hogy:„Midőn tehát manapság Istennek ezt a beszédét, törvényesen hívatott prédikátorok hirdetik az egyházban: hisszük, hogy Istennek tulajdon beszéde hirdettetik és azt fogadják be a hívek, s nem szükséges Istennek más igéjét költeni vagy várni az égből; és nyilván a hirdetett igére kell ügyelni, nem az azt hirdető lelkipásztorra, aki ha gonosz és bűnös is, mindazáltal Isten igéje igaz és jó marad.” S akkor nyilván komolyan is vesszük azt, s a szerint élünk is, hiszen az ő szava, az Isten Igéje. Ez esetben nincs szükségünk arra, hogy a Lázárnak elkiáltott szót magunkra vegyük. Ám, ha mégsem lenne pont így, akkor lehet, hogy ma nekünk szól a parancs: „Lázár, jöjj ki!” Akkor lehet, hogy mi vagyunk a lelkileg halottak. Akik nem hallanak a fülükkel, mert nem működik ez az érzékszervük. Nem hallják meg Isten Igéjét, lepereg róluk, mint kutyáról a víz. De néha már egymást sem hallják, mert kívül -belül állandó zajban élnek. Akkor lehet, hogy nem látnak a szemükkel. Nem veszik észre Isten hatalmának és szeretetének nyilvánvaló jeleit sem a teremtett világban, sem az egyházban, sem mások életében. De néha már egymást sem látják, mert mindenki csak a maga érdekét tartja szem előtt. Halottak, még akkor is, ha mozognak, esznek, isznak, alszanak, mert csak biológiai életük van, s nincs életük Jézus szerint. Ő ugyanis éppen ebben a történetben mondja Mártának és nekünk: „Én vagyok a feltámadás és az élet.” Aki tehát nem ismeri őt, aki nem hisz benne mint Isten Fiában, akinek nincs kapcsolata vele, abban nincs is Élet. Az halott.
Mondd csak: élet az, amit élsz? Tényleg élsz, Jézus szerint is? Vagy csak megélsz úgy, ahogy a mai gazdasági válságban lehet. Talán csak átélsz, újabb és újabb kalandokat, de mindig üres maradsz legbelül. Vagy csupán túlélsz, ha tudsz minden megpróbáltatást, fájdalmat, szenvedést, hogy megmutasd téged nem olyan fából faragtak, aki könnyen feladja? „Lázár, jöjj ki!” – Kinek szól ez a parancs ma? Nem lehet, hogy Jézus ma a te életed sírkamrájába kiált be? Meghallod?
3./ A harmadik felszólítás már Mártának és Máriának szól: „Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni!” Hiszen a két nővér, amikor Lázár egyszer csak megjelent a leplekkel körülvett testében a sír bejáratánál, nyilván azt se tudták első döbbenetükben, hogy mi tévők legyenek. Jézus pedig mennyire tudja, hogy mit kell csinálni. „Menjetek oda, oldozzátok ki a leplekből, hiszen így nem tud mozogni.” Ő nem tudja magáról, belülről lefejteni a gyolcsokat. Akit betekertek a zsidó előírások szerinti módon, az csoda, hogy valahogy eltotyogott a sírbarlang széléig. Ezért is fontos az a részlet testvérek János evangélista húsvéti beszámolójában, hogy amikor Jézus feltámadt, akkor a sírjába behajoló tanítványok milyen rendben, összehajtogatva találták ott a halotti lepleit. Mert ebből nyilvánvaló, hogy nem ő bugyolálta ki magát, valahogy nagy nehezen a szoros lepedőkből, hanem hogy az Atya támasztotta fel őt! Lázárt viszont a testvéreinek kellett kioldozni a leplekből. De azzal is tisztában volt Jézus, hogy a döbbenet utáni második reakció, nyilván a határtalan, euforikus öröm, az ujjongás és a körbe ajnározás lesz. Mint amikor valaki hosszú évek után hazatér egy nagy útról. Lázárnak viszont nem erre van szüksége, hanem ruhára és szabadságra. Ele-
get volt a halál ölelésében és a leplek szorításában.
Testvérek, sok mai keresztyén jelképesen olyan, mint Lázár. A Biblia úgy beszél rólunk, mint akik Krisztus nélkül lelki halálban vagyunk. Aki hajlandó megnyitni a fülét és a szívét, azaz kész elvenni a követ, az hallhatja meg Jézus életet teremtő szavát. Az ilyenekre igaz az, amit Pál apostol az efézusi levélben így ír: „Titeket is életre keltett, akik halottak voltatok vétkeitek és bűneitek miatt...” (Efézus 2,1-2.) De a fizikai és érzelmi területet illetően mégis igaz, hogy a régi életünkből, a lelkileg halott létünkből magunkkal hozzuk a halotti ruhánkat. Például a szokásainkat, a beidegződéseinket, a szóhasználatunkat, vagy az ízlésünket. Szükségünk van ezért arra, hogy a lelki testvéreink feloldozzanak ezekből ahhoz, hogy teljes mértékben élvezhessük új életünket. Ami azt jelenti, hogy a gyülekezetben, a Jézusban hívők közösségében lehet azt megtapasztalni, hogy mennyivel jobb az új életben, az új ember ruhájában járni, mint a régiben. Nem uniformisban, nem katonai egyenruhában, nem sablonosan, hanem szabadságban, de mégis Jézushoz méltóan. Nem véletlen ám az, hogy a gadarai ördöngős is, aki a sírboltokban lakott, amikor Jézus megszabadította felöltözve és ép értelemmel ült Jézus lábainál, s már nem őrjöngött meztelenül. A hitre jutott, újjászületett ember, ahogyan Márta és Mária által Lázár, a lelki testvérei körében nyeri el ezt a szabadságot és ezt az új hívő külsőt. Új szokásokat, új reflexeket, új szóhasználatot, sőt talán még új ízlést is. – Ezért ez az utolsó jézusi felszólítás ma a régóta templomba járókat, az évtizedek óta igét hallgatókat kérdezi: feloldjuk, vagy megkötözzük a közöttünk újjászületetteket? Mit biztosítunk nekik: szabadságot, vagy rabruhát? Előírjuk nekik a jó református szokásokat, vagy készek vagyunk esetleg bele érezni magunkat az ő helyzetükbe? Kinézzük őket a gyülekezetből illetlen külsejük, furcsa szóhasználatuk, miénktől eltérő ízlésük miatt, vagy elhisszük, hogy a Szentlélek majd elvégzi bennük a maga idejében a szükséges külső változásokat is? „Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni!” Aki feltámadt a lelki halálból, aki megismerte Jézusban az igazi Életet, az úgyse akar elmenni tőle soha többé. Az Péterrel együtt vallja: „Uram, hová mehetnénk? Örök élet beszéde van nálad...”
A betániai temetőben tehát néma küzdelem folyt egy ember életéért. Miértünk is ugyanez a küzdelem folyik. Ez a harc eldőlt akkor, amikor Jézus a kereszten halálával és feltámadásával megsemmisítette a halált és azt, aki azzal rabságban akar tartani minket, az ördögöt. Csatákat még nyerhet, és sok kellemetlenséget okozhat, de a háború már eldőlt. A küzdelem azonban továbbra is folyik a halál erői és az élet erői között. Minden egyes igehirdetés alkalmával is. Folyik a harc Hiszen minden igehirdetés során odaáll Jézus mellénk, és valami módon beszól a mi kripta-életünkbe: Lázár, jöjj ki! Merjük-e komolyan venni az ő hívását, mennyire engedünk annak, amiről éppen szó van? Engedjük-e, hogy az ő életet támasztó igéje egészen a szívünk mélyéig érjen? Vagy pedig elmagyarázzuk, hogy miért nem akarunk kijönni a magunk sírjából. Hogy ne azt magyarázzuk, hanem azt lássuk, miért lehet kijönnünk onnan, szeretnék három egyszerű rövid mondatot mondani végül bátorításul.
Az első így hangzik: Isten nem mondott le rólad. Ritkán vesszük észre, hogy Isten valóban eget-földet megmozgatott annak érdekében, hogy ne pusztuljunk el a halál rabságában. Jézus Krisztus testet öltésekor angyali seregek jöttek-mentek menny és föld között, kereszthalálakor napfogyatkozás, feltámadásakor földrengés volt. Valóban mindent megmozgatott Isten azért, hogy minket Jézus által kiszabadítson a halál rabságából. Mert az az állapot, amiben nélküle vagyunk, az olyan, hogy valóban már szaga van. Az a gyűlölködés, ami betölti ezt a földet, s ami ott van sokszor a szívünkben is, az a sokféle félelem, az a temérdek ínség, az önpusztításnak a sok formája, a békétlenségünk, az idegességünk, tehetetlenségünk mind-mind olyan hullaszag, ami arról árulkodik, hogy itt a halál uralkodik. Jézus azért jött el utánunk és azért engedte, hogy őrá is rázárják a sírt, hogy kiderüljön: milyen ereje van annak az életnek, aki ő maga. Ennek az életnek az ereje felpattantotta az ő sírját, dicsőségesen feltámadott. És ezért üzeni ma neked is, hogy ő nem mondott le rólad.
Ebből egyenesen az következik, hogy akkor te se mondj le magadról. Olyan sok ember van, aki többször megpróbálta már, hogy változtasson az életén valamilyen formában, és nem sikerült. Ebből arra a megállapításra jut, hogy akkor nem lehet azon változtatni. Próbáltam újra kezdeni, de nem lehet… s akkor okoljuk a körülményeket, az örökséget, amit hoztunk, ritkán önmagunkat. Megállapítjuk: nem lehet. Isten Igéje arra bátorít: ne mondj le magadról. Ha Isten nem mondott le rólunk, akkor mi se mondjunk le magunkról. Nekünk nem újra kell kezdenünk, hanem lehet egészen újat kezdenünk azzal a Jézussal, aki pontosan azért jött, hogy ez lehetővé váljék. Nem sodródhat olyan messze valaki Istentől, hogy ne találhatna vissza hozzá. Nem követhet el olyan nagy bűnt, amire ne lenne nála bocsánat. Nem gabalyodhat bele olyan eltéphetetlen kötelékekbe, amiket Jézus hatalma és szeretete ne tudna leoldozni róla. Engedjük a szívünkig ennek az igének a biztatását: ne mondj le magadról! Bízzál abban, hogy ő egészen meg tud változtatni. Ő újjá tud teremteni. Ennek az eszköze ma is az ő egyszerű beszéde. Az, ahogy ott megszólalt Lázár sírjánál, ahogy itt megszólal vasárnapról-vasárnapra, vagy ahogy a Bibliából meg tud szólítani minket.
S végül az is következik ebből, hogy ne mondj le másokról! Olyan könnyen eljutunk oda sok csalódás, keserűség után valakire gondolva: kutyából nem lesz szalonna! Azon még Isten sem tud segíteni! Jó lenne, ha megszabadulnánk ettől. Ha Isten nem mondott le rólunk, ha eljutunk oda, hogy nem mondunk le magunkról, hanem engedjük, hogy ő újat kezdjen velünk, akkor egymásra is úgy kell néznünk, hogy őróla sem mondok le. Bármennyi csalódás ért is eddig, bármennyire semmi jelét nem mutatja a változásnak. Egész másként imádkoznánk egymásért, ha szoktunk. Egész más reménységgel néznénk egymásra és egymás jövőjére. Másként gondolkoznánk egymásról és beszélnénk egymással, ha nem mondanánk le róla. Jézusnál ugyanis csak kutyából lesz szalonna! Neki nincs reménytelen eset, nincs megoldhatatlan probléma, nincs végleg elveszett ember. Mi is itt állunk Lázár sírja mellett. Ha csak népünk lelki helyzetét nézzük, akkor is azt kell mondani, ha az ifjúságunk állapotát nézzük, még inkább azt kell mondanunk. Sokszor, ha a magunk elrontott életét próbáljuk elemezni, akkor is azt mondjuk és érezzük azt, hogy szaga van. Ha a családban körülnézünk. Isten ma azt üzeni nekünk: Ő nem mondott le rólunk, mi se mondjunk le magunkról, és ne mondjunk le egymásról se.
A betániai temetőben Lázár feltámasztása messiási jel volt. Arra akarta felhasználni Jézus, hogy félreérthetetlen jelzést adjon arról, hogy ki ő. Valóban ő a megígért Szabadító, a Messiás, a Krisztus. Ma ő nem a halottakat támasztja fel, de ugyanezzel a szeretettel és hatalommal hív ki sokakat a bűn rabságából, szenvedélyek kötelékeiből, az ördög igézetéből, a hitetlenségből és a gőgből, vagy a magunk kétségbeesettségéből és magányából. Ma ő nekünk üzeni: vedd el a követ! Jöjj ki, s légy szabad, örökre velem! „Ébredj fel, aki alszol, és támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus.” Ámen.