2013.10.27.
Mit hiszünk az egyházról?
Lekció: Efézus 4,1-16.
Textus: Jelenések 7,9-12.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Ennek az évnek az elején vezettük be azt a gyakorlatot, hogy a nyári időszak kivételével istentiszteleteink tematikájának egy sajátos ritmust adunk. A hónap első vasárnapján ún. keresők istentiszteletét tartunk egyszerűbb liturgiával, evangelizációs tartalommal, ifjúsági énekekkel és szeretetvendégséggel. A hónap második vasárnapján az igehirdetésekben a gyülekezetépítéssel kapcsolatos témákat járjuk körbe. A harmadik vasárnapon a misszióval foglalkozunk, a negyedik vasárnapon pedig, mint amilyen ez a mai is, hitvallásunk, az idén 450. éve kiadott Heidelbergi Káté segítségével magyarázzuk a felolvasott igét. Mivel élénken élhet még bennünk a templomszentelés ünnepi alkalma, másrészt pedig igen közel van a reformáció emléknapja, arra gondoltam, hogy ma beszéljünk a Káté 54. kérdés-felelete alapján arról, hogy mit hiszünk az egyházól? Így szól az 54. kérdés-felelet: „Mit hiszel az egyetemes keresztyén anyaszentegyházról?” „Hiszem, hogy Isten Fia a világ kezdetétől annak végéig, az egész emberi nemzetségből Szentlelke és igéje által az igaz hit egységében magának egy kiválasztott gyülekezetet gyűjt egybe, azt oltalmazza és megőrzi. És hiszem hogy annak én is élő tagja vagyok és az is maradok.”
Testvérek, ez a csodálatos összefoglalás ráirányítja a figyelmünket néhány teljesen hihetetlen dologra. Arra, hogy az egyház egységes, arra hogy szent, sőt hogy örökre megmarad. Az egyház ugyanis sokféle képet mutat magáról a világnak, de legkevésbé azt, amiről itt az igében, az efézusi levélben is olvastunk, hogy egységes lenne. – „Egy a hit” írja az apostol. Mi pedig megkérdezzük tőle: kedves Pál, melyik az az egy? A római katolikus, a református, az evangélikus, a baptista, a metodista, a pünkösdista, az ortodox, az adventista - s ki tudja hány és hány keresztyén egyházat, felekezetet lehetne még felsorolni! „Egy a keresztség” - folytatja Pál, mi pedig ismét érdeklődünk nála: akkor miért nem fogadja el oly sok felekezet a másik keresztelési gyakorlatát? Miért van az, hogy egyesek csak felnőtteket keresztelnek, mások csak a hitükről vallást tevőket merítenek be? – „Egyetemes egyház?” - miről beszélünk, amikor még ezt a félmondatot sem tudjuk egyformán mondani? Emlékezzetek csak vissza testvérek: volt ez már „közönséges keresztyén anyaszentegyház” is, sokan ma is így mondják. Katolikus testvéreink - jóllehet közös megállapodás van érvényben hosszú évek óta a történelmi keresztyén egyházak között Magyarországon - sokszor még mindig „katolikus egyház”-at mondanak ezen a helyen. Minden szót lefordítanak latinról magyarra az Apostoli Hitvallásból, csak ezt az egyet nem. Vajon miért? Pedig a katolikus azt jelenti, egyetemes, az egész világra kiterjedő. – De nemcsak az egyház az egysége és egyetemessége tűnik hihetetlennek, hanem a szentsége is. Hiszen az egyház története tele van szentségtelen emberekkel és esetekkel. Erkölcstelenségekkel, csalásokkal, pénzhajhászással, hataloméhséggel, erőszakkal és még hosszasan sorolhatnánk a bűneit. Miről beszélünk hát mi, amikor a keresztyének egységéről, és szentségéről papolunk?
Nos épp arról beszélünk, pontosabban teszünk hitvallást a Káté 54. kérdés-feleletével, hogy az egyetemes és szent egyház nem a valóságos tapasztalatainknak, hanem a hitünknek a tárgya! Az egyetemes és szent egyházat nem látjuk - de hisszük, hogy létezik! – Miért? Mert ha Jézus az Egyház feje, akkor neki csak egy földi teste, csak egyetlen Egyháza van. Amely se nem római katolikus, se nem protestáns, se nem ortodox, vagy karizmatikus, hanem amely krisztusi, azaz keresztyén! Amelynek nem azok a tagjai, akik befizetik a tagdíjukat, vagy akik fel vannak véve a Választói Névjegyzékbe, hanem akik hisznek benne, mint személyes Megváltójukban, életük Urában! És ha Ő választja ki magának az övéit, akkor ők nem magukban válnak méltóvá erre, hanem épp ezáltal a kiválasztás, elkülönítés által válnak szentekké, Isten számára lefoglaltakká.
Kedves testvérek ennek az egyetemes és szent egyháznak éppen ezért ma nem a funkcióiról szólnék. Akik templomba járnak, akik igazán közelről is ismerik az egyházat és benne a különböző keresztyén felekezetek élet-tevékenységeit, azok úgyis ismerik az egyház funkcióit. Ma az egyház kapcsán nem arról fogok szólni, hogy az egyház amióta létezik tanít, betegeket gondoz, öregotthonokat és árvaházakat épített és működtet. Nem arról fogok szólni, hogy hogyan őrzi az egyház folyamatosan a tudományt és a kultúrát. Nem arról fogok szólni, hogy az egyház folyamatosan alkalmas volt arra, hogy az emberek lelki gondjaiban segítségül legyen. Nem is arról a szerepéről beszélek, hogy szentségeket szolgáltat ki, mint ahogy majd ma is látjátok és halljátok az úrvacsora során. Nem is arról, hogy hirdeti Isten igéjét, vagyis nem az egyház funkcióiról szól a mai istentisztelet, hanem magáról az egyházról. Hogy mi is az egyház, és mit jelent az egyetemessége és a szentsége?
Mert nemcsak a világ, nemcsak a kívülállók, nemcsak az ateisták látják eltorzultan az egyházat, hanem bizony gyakran mi is. Szedjük most össze ezeket mi is, hogy jól értsük a Biblia átfogó tanítását az egyházról!
1./ Egyház mindig volt és mindig lesz. Igen, számtalan félreértés él a keresztyének körében is az egyházról. Az egyik félreértés az, hogy az egyház eredete az Ószövetség választott népének, az Izraelnek az életében van, ott kezdődik. De ez tévedés. Egy másik félreértés, hogy az Újszövetségben, pünkösddel kezdődik az egyház. Csodálatosan fogalmazza a Káténk! Hogy kezdődik? „Hiszem hogy Isten Fia a világ kezdetétől gyűjti egybe a gyülekezetet.” Az egyház tehát a világ kezdete ott fennáll. A gyülekezet kezdete nem Izraelben van, nem a zsidóságban van. Amikor elindul az egyház, a gyülekezet története, hol van még Izrael? Sehol! De nem is pünkösd óta létezik, hiszen akkor hova soroljuk például Ábrahámot, akinek azt ígérte az Úr, hogy általa nyer áldást a föld minden népe. Az egyház nem más mint Krisztus lelki népe. Ezért is énekeltük ezt az éneket: „Kihívott minden népből egy lelki népet itt.” Kihívott minden népből. Nem egy népből. Nem Izraelből, nem a magyarok közül, hanem minden népből. Az emberi élet kezdetétől, a világ kezdetétől van Jézus Krisztusnak egyháza, gyülekezete, lelki népe. És ez nem Izraellel és nem a zsidósággal kezdődik. Benne van abban a hívő Énók és Nóé is, akik Izrael előtt éltek. „A világ kezdetétől annak végéig.” „Szentlelke és Igéje által, minden népből és nemzetségből kihívott magának egy szent gyülekezetet”, és ezt folyamatosan hívja.
2./ Krisztusnak egy egyháza van. A Krisztus egyháza, gyülekezete másodszor azt jelenti, hogy az mégis egyetlen egy nép. Sok népből egy nép, sokféle ágból és fajból, de mégiscsak egészen egy. Mint ahogy testvérek, majd egyszer a mennyben is amikor egyszer leszünk, az egy nép lesz a világ legkülönbözőbb népeiből, vallásaiból, felekezeteiből, fajaiból. Csak egy lesz. Egyetlen egy nép lesz. Ezt olvastuk a Jelenések könyvében, amelyik a mennyei világról szól, hogy: „Ezek után láttam: íme, nagy sokaság volt ott, amelyet megszámlálni senki sem tudott...” (Jel. 7,9-10.) Egy népe van Istennek. A gyülekezet egy nép, még ha sokféle földi népből áll is össze. Mert az Egyház nem ér véget sem a Svábhegyen, sem Budapesten, sem Magyarországon, vagy a Kárpát-medencében, de még csak ott sem, ahol az utolsó református gyülekezet van. – Számomra felejthetetlen élmény volt az, amikor sok évvel ezelőtt mint ösztöndíjas külföldön tanultam és olyan fekete bőrűekkel is együtt voltam és imádkoztam akik szintén a saját anyanyelvükön mondták, Isten tudja a fekete földrész melyik országából jőve, a maguk imádságát. És voltak ott ázsiai testvérek is, azok is a maguk nyelvén imádkoztak. És én mondtam magyarul a magam imádságát és mi mégis egy nép voltunk. Úgy értettük egymást, hogy nem értettük és mégis mindent értettünk. Amikor meghajtottuk a fejünket és imádkozni kezdtünk, világos volt, hogy mi egy népe vagyunk Istennek, - feketék, fehérek és sárgák.
És ez a gyülekezet nem egy népnek a folytatása, nem egy népből jön, hanem a világ kezdetétől egy hatalmas folyam. Sorba születtek és születnek a népek, a fajok és az ágazatok. És Istennek gondja van rá, hogy közülük mindig hívjon ki magának. És akiket így kihív, kiválaszt azok lesznek a gyülekezet. És ennek a története nem azonos egyetlen nép történetével sem. Ezek azok, akik elkezdenek Jézus Krisztusra nézve élni akkor is, amikor Jézust test szerint nem látják, mint ahogy mi sem látjuk Őt, és mégis Jézusra nézve élünk. Így vagyunk egy nép. Hitben. A Zsidókhoz írt levél 11. részét szeretettel ajánlom a figyelmetekbe, ahol a hit hőseiről van szó. Hogy kik voltak az Úr gyermekei a kezdetektől. Tudjátok kit nevez meg a Biblia az elsőnek, aki már ehhez a csodálatos gyülekezethez tartozott? Ábelt! Az első emberpár gyermekét, Ábelt. Aztán sorolja őket sorba egyiket a másik után. Akik mind hitben jártak, élő hittel a többi hitetlen között. Soha nem volt úgy, hogy mindenki hívő volt, mindig úgy volt, hogy csak kevesen voltak akik hittek.
Mert Isten mindig gondoskodik arról, hogy legyen egy mag. A keresztyén egyházat ezért nem lehet elpusztítani. Krisztus egyházát nem lehet felszámolni. Krisztus egyházával nem lehet mit csinálni. Mert „a világ kezdetétől annak végéig” Isten mindig fog kiválasztani, elhívni a különböző népekből embereket akik a gyülekezete lesznek. Az nem biztos, hogy itt Európában, vagy a mi hazánkban, de az biztos, hogy ezt a gyülekezetet megőrzi. Mert az Ő juhait senki ki nem ragadhatja az Ő kezéből. Lehet, hogy Afrikában, Ázsiában, Dél-Amerikában lesznek az Ő második eljövetelekor már csak élő gyülekezetek, de lesznek. Mert a keresztyénség ma ezeken a földrészeken terjed.
Mit tudunk testvérek erről a lelki népről, a gyülekezetről? A kulcsszó itt az, hogy: egy. Krisztusnak csak egy népe, egy gyülekezete van. Nincs több. Nincs neki kettő, vagy három. Csak egy van, egy lelki nép van. Aztán egy szövetsége van Istennek ezzel az egy lelki néppel. Egy. Nincs kettő. Egy Bibliája van Isten lelki népének. Egyetlen egy. És ezt az egy Bibliáját, az igét használja a gyülekezet lelkének éltetésére. És egy megváltása van, mert csak egy Megváltója van. Nincs kettő. Tudjuk továbbá, hogy ez az nép, ez a Bárányé, a Krisztus Jézusé, mert ő gyűjti őket egybe. Az izgalmas kérdés az, hogy vajon Jézus hogyan gyűjtötte az Ószövetségben az Ő népét, mikor nem is volt köztük? Azt értjük, hogy hogy gyűjtötte Jézus amikor itt járt test szerint közöttünk. Azt is értjük, hogy most hogy gyűjti. De hogy gyűjtötte az Ószövetségben? Úgy, hogy maga az Isten gyűjtötte össze ezt a kiválasztott népet. De nem mint teremtő, vagy gondviselő, vagy törvényadó, hanem mint szabadító Úr! Mert a bűnből való szabadulás, a megváltás gondolata már az Ószövetségben is végigvonul. Ott sem lett mindenki automatikusan a kiválasztott lelki nép tagja. Hogy is írja Pál a Római levélben? „Mert nem tartoznak mind Izraelhez, akik Izraeltől származnak, és nem mindnyájan...” (Róma 9,6-8.) A lelki népbe azok tartoztak az Ószövetség idején is bele, akik hit által igent mondtak Isten elhívó, megszentelő akaratára.
3./ Az egyház sosem statikus, mindig dinamikus valóság. – Az egyház nem egy készen adott, statikus intézmény, hanem a választottak egybegyűjtésének folyamata, mozgása és helye.
Amikor a gimnáziumi hittanórán felteszik nekem a kamaszok a kérdést, mit tanít, vagy mit gondol erről az egyház, mindig visszakérdezek: mit gondoltok róla ti? Hiszen az egyház ti is vagytok! Meg kell ugyanis szabadulnunk attól a gondolattól, hogy Isten kétezer évvel ezelőtt Jeruzsálemben egy tökéletes, befejezett intézményt alapított, amit nekünk ma csupán „egy az egyben utánoznunk kell”, és ezzel minden rendben lesz. De ha az egyház az egybegyűjtés életfolyamata, történése, akkor tartalmaz-e mégis olyat, ami örök, állandó és stabil, ami sohasem változik? Igen, felismerhetünk két stabil pontot is. Az egyik egy személy, aki Jézus Krisztus. Az a Jézus, aki „tegnap és ma és örökké ugyanaz”. (Zsid 13,8). Akié az egyház, aki az egyháznak feje, illetve az egyház az ő teste. Az egyház másik változatlan eleme pedig az Ige és a Szentlélek. Ezért állítja a Heidelbergi Káté, hogy „Igéje és Szentlelke által” - végzi Jézus Krisztus ezt az egybegyűjtést, és ezért írja azt Pál apostol a Timóteusnak írt első levelében, hogy az egyház az „igazság oszlopa” (1Tim 3,15.), ti. a Bibliában kijelentett igazságé. Az egyházban Jézus Krisztus munkálkodik, mégpedig szüntelenül. Nem arról van tehát szó, hogy kétezer évvel ezelőtt Jézus elindította az egyházat, majd magára hagyta, hanem arról, hogy Ő ma is végzi elkezdett munkáját, sőt, egyszer be is fejezi azt.
Mi az a munka, amit folyamatosan végez, ami szünet nélkül történik? A Káté azt állítja, hogy „Isten Fia a világ kezdetétől annak végéig, Igéje és Szentlelke által az igaz hit egyességében magának egy kiválasztott gyülekezetet gyűjt egybe, azt oltalmazza és megtartja”. Vagyis, az egyház egyrészt élő test, másrészt pedig olyan hely, ahova Jézus a választottakat egybegyűjti. A Szentlélek által elhívott, újjászült és megtérített ember ugyanis azonnal a Krisztus-testbe, az egyházba oltatik, mert ott tud növekedni, erősödni és megmaradni a hitben, mint a beoltott szőlővessző a szőlőtőn. Itt kap védelmet a Sátán és a világ támadásaival szemben; itt maradhat élő kapcsolatban Jézussal, aki azt mondta: „Nálam nélkül semmit sem cselekedhettek”. Az igaz egyház ismertetőjele Krisztusnak ez a folyamatos egybegyűjtő munkája.
Ezért azt valljuk az egyházról, erről a lelki népről, hogy folyamatosan lehet oda bekerülni. 2013-ban is. Nem akkor kerül oda be valaki, amikor belép egy templomba. Ebbe a gyülekezetbe akkor lehet belépni, amikor valaki összeköti az életét Jézussal, az egyház fejével. Jézus folyamatosan gyűjti ezt a gyülekezetet a világ végéig, mégpedig „Igéje és Szentlelke által”. Nem mézes-madzaggal, nem kampány ígéretekkel, nem lelki terrorral és pszichológiai manipulációval, hanem élő szavával és élő Lelkével. Igéjével, amivel rádöbbent elveszett, bűnös állapotunkra, és ami által hitet ébreszt bennünk, és Szentlelkével, aki által meggyőz arról, hogy Jézus Krisztus értem is meghalt, nekem is bűnbocsánatot szerzett, s hogy általa én is a mennyei Atya gyermeke vagyok, akinek egyetlen hajszál sem eshet le a fejéről az Ő tudta nélkül. Aki ezt elfogadta, az lett a lelki nép, az egyetemes anyaszentegyház tagja.
Vajon az vagy már te is? Vajon bekerültél már ebbe a gyülekezetbe? Mert lehet, hogy a Svábhegyi Gyülekezetnek a tagja vagy, de Istennek van egy láthatatlan gyülekezete, a Jézus vérével elpecsételtek, a bűnbocsánatot nyertek, a benne hívők serege - hiszem hogy nemcsak sok népből, de sokféle felekezetből is.
4./ Az egyházat Krisztus oltalmazza. Ez a gyülekezet megy át mindenen. Ezt a „gyülekezetet oltalmazza” - olvastuk a Kátéban. Oltalmazza. Mert ha nem oltalmazná, nem lenne már. Mert rontjuk belülről mi, és próbálják pusztítani kintről. Az Isten kiválasztott gyülekezetét mindig gyűlölték, soha nem szerették. Soha nem fogják szeretni. Soha nem volt kívánatos. De ennek az Egyháznak nem a hagyományaiban, nem a szervezeti rendjében, nem a papjai felkészültségében, nem a hívei odaadásában, s végképp nem pénzben, fegyverekben és hatalomban van az ereje, hanem kizárólag megváltó Urának óvó és védő szeretetében. Abban amit így énekeltünk az előbb: „A nagy Isten vagyon mivelünk, és Szentlelke lakozik bennünk.” Ez a szeretet őrzi meg nem csak a külső támadásoktól, hanem a belső tévtanításoktól is, amelyek legalább olyan veszélyesek, mint amazok. Alapigénkben, az efézusi levélben sem véletlen, hogy amikor Pál az egyház egységéről ír, rögtön megemlíti annak veszélyét, hogy a gyülekezet tagjai „mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek csalásától, tévútra csábító ravaszságától.” (Efézus 4,13-14.)
Nem tudom testvérek, ti hogy látjátok, de számomra épp ezért az egyetemes egyház léte maga a csoda! Hogy ami egyszer elkezdődött tizenegy egyszerű tanítvánnyal, az a mai napig tart. Sőt, Jézus második eljöveteléig tartani fog! Hogy sem az őrült Néró, sem az első átfogó keresztyén üldözést elrendelő Domitianus császár, sem Hitler, sem Sztálin, sem a racionalizmus, sem a felvilágosodás, sem az ateizmus, sem a liberalizmus, semmi sem fogja tudni elpusztítani! Mert az vigyáz rá, akinek adatott minden hatalom mennyen és földön! Ezért nem aggódom a mi gyülekezetünk holnapja felől sem, mert a mi közösségünk léte, és mostani léte is maga a csoda! Hogy egy gyülekezet, ami harminc éven át nem volt, most él. Olvassátok csak el a nemrég megjelent gyülekezettörténeti könyvet, vagy nézzétek csak meg egyszer alaposan azt a szép fali üvegablakot, amit pár éve kaptunk Angliából. Ott megszűnt egy gyülekezet, itt pedig újjászületett. Ott nem kellett ez az ablak, itt otthonra talált. Mert ez az egyházát megőrző Krisztus csodája. Ezért ha ez a Jézus ott lehet a mi csónakunkban is, akkor jöhet bármilyen történelmi vihar, „nem merülhet el a hajó, ha benn, az ég föld s tenger Mestere pihen” - ahogy egy szép evangéliumi ének fogalmaz. Az nem kérdés, tehát hogy Jézus képes-e a vihart lecsendesíteni, de az igen, hogy mi tényleg ott vagyunk-e abban a hajóban, amelyikben az Ő egyetemes anyaszentegyháza tagjai ülnek? Vagy van valami jó okunk, hogy kimaradjunk ebből a csodából?
5./ Az egyháznak én is tagja vagyok. Vajon őszintén el tudjuk-e hát mondani a Kátéval együtt: „És hiszem hogy annak én is élő tagja vagyok, és az is maradok.” Hiszed azt, hogy ennek a csodálatos gyülekezetnek te is tagja vagy? Élő, és nem holt tagja vagy és az is maradsz. Nemcsak itt a földön, nemcsak erre a pár évtizedre, hanem a mennyben is, és mindörökre. Mert a mennyben templomra, Bibliára, lelkészekre nem lesz szükség. De egy valami ott is lesz, sőt van, amióta világ a világ: egyház. Az üdvözültek serege ott a Bárány trónusa mellett dicsőíti ma is, most, ebben a pillanatban is az Egyház Urát! Ebbe a dicsőítésbe mostantól mi is bekapcsolódhatunk bizonyságtevő élettel, hálából fakadó szolgálattal, Őt magasztaló énekkel! – Mielőtt azonban ezt tennénk, hadd tegyem fel a kérdést: mondd csak, ha most képzeletben felülnél egy időgépre és előrepülnél 10, 20, vagy 30 évet a jövőbe, mit látnál az egyetemes anyaszentegyházat, a mi svábhegyi gyülekezetünket, és a te személyes jövődet illetően? Hiszen bár az egyháznak nincs és nem is lehet vége, vannak aggasztó jelek Európában, s bizony a mi szűkebb hazánkban is. Én jártam már olyan gyönyörű, gótikus műemlék templomban Hollandiában, amelynek az alsó szintjén élelmiszerüzlet működött, a felső szinteken pedig lakásokat rendeztek be. Az egyház egyszerűen eladta egykori épületét, amit az állam így hasznosított. Nem azon kell csodálkozni, hogy sokak szemét csípi a mi létünk, hanem inkább azon, hogy mi milyen sokszor nem szívesen vállaljuk fel az egyház gyalázatát. Egy fiatalember nemrég így fogalmazta meg ezt nekem: még ma is olyan ciki a keresztyénség vállalása a világban, például a munkahelyemen. Éppen ezért egyáltalán nem magától értetődő ma már annak megvallása, amit a Heidelbergi Káté tanít az 54. kérdés-feleltében! Ha te is őszinte szívvel magadénak vallod a Káté hitvallását, tehetsz azért, hogy templomainkból se bevásárlóközpont, se kultúrház, se mohamedán mecset ne legyen. Ezért nem mindegy testvérek, hogy mennyit látunk az egyház csodájából! Amikor János apostol, a Jelenések írója az első század végi üldöztetés idején látomásában a megdicsőült egyházat látta a mennyben, akkor nem volt kétsége a felől, hogy: - egyház mindig volt és mindig lesz, - hogy Jézus Krisztusnak csak egy egyháza van, - hogy az egyház sohasem statikus, hanem mindig dinamikus valóság, és hogy az egyházat minden időben Krisztus oltalmazza. Ezért hitte, hogy ennek a közösségnek ő is élő tagja és az is marad örökre.
Így amikor ma úrvacsorázunk, akkor kóstolót, elő-ízt kaphatunk abból a csodálatos, titokzatos közösségből, amiben az egyház már megdicsőült, mennyben lévő tagjainak az ő Urukkal részük van, s így megerősödhetünk abban, hogy hit által azokhoz a mennyben Jézust már színről-színre látókhoz is tartozunk, akikről ezt olvastuk: „Ekkor megszólalt egy...” (Jel. 7,13-17.) Ámen.