2013.10.13.
A kenyércsoda jele
Lekció: János 6,1-15.
Textus: János 6,51.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! A világhírű angol drámaíró William Shakespeare így vall egy híres szonettjében szerelmének: „Az vagy nekem mint testnek a kenyér”. – De hogy valójában mit jelent a testnek a kenyér, azt csak az tudja aki megdolgozott érte. A kenyérnek az a titka, hogy rá kell tenni érte az egész életet. Akkor is ha a saját verejtékes munkámmal szerzem meg, s akkor magam kell, hogy megdolgozzak érte, és akkor is, ha mások fáradságos munkájának eredménye az, hogy az ő áldozatuk árán az asztalomon lehet. Csak az tudja, hogy mi a kenyér értéke, aki megtapasztalta már, hogy minden erőfeszítésünk mellett is, Isten adja azt nekünk ingyen. Hiszen a világon hány ember dolgozik a kenyérért, és mégsem kap munkájáért semmit. Elvégzi a feladatát, de a munkahelye megszűnik, a vállalata csődbe megy, a tulajdonos pedig munkabér és végkielégítés fizetés nélkül eltűnik, s máris nincs kenyér százak és ezrek asztalán! Hány és hány ember kínlódik ezen a Földön, hogy előteremtse valahogy a napi betevő falatját, a marék rizst, vagy a szelet kenyeret, de közbeszól egy szárazság, egy áradás, egy háború, s egy csapásra elvész mindene. Vagy épp ellenkezőleg, hány olyan ember van, aki nem dolgozik, s mégis bőséges kenyere van! Mert a kenyér épp olyan isteni ajándék mint a víz, a fény, s maga az élet! Csak az tudja, hogy mit jelent a mindennapi kenyér áldása, aki átélte már annak hiányát. Aki tudja, mit jelent fűrészporból és kukoricalisztből készült „kenyérrel” úrvacsorázni a hadifogságban, aki kénytelen volt kígyózó sorokat végigállni az ötvenes években, ha kenyérhez akart jutni a fővárosban, vagy aki most is a kukát túrja penészes, száradt kenyérvégekért. Az ilyen ember tisztában van vele: ha nincs kenyér, nincs élet! – Testvérek, mindezt figyelembe kell vennünk, ha meg akarjuk érteni, hogy mit jelent az, amikor Jézus az örök életre megmaradó, a mennyből alászálló, lelki kenyérről beszél. Tehát amikor önmagáról szól: testéről, amely igazi étel, s véréről, amely igazi ital, s amelyet aki hittel eszik és iszik, örök életet nyer.
Bibliaolvasó Kalauzunk újszövetségi beosztását követve János evangéliumát olvassuk ezekben a hetekben. Ma kezdődött el a hatodik fejezetet, melynek egyetlen központi témája van: a kenyér. Jézus kenyeret ad ötezer éhezőnek, másnap a sokaság mennyei kenyeret kér tőle, mivel azonban arról beszél, hogy Ő az élet kenyere, s aki nem eszi ezt a lelki kenyeret, abban nincs meg az élet, ezért a tömeg sértődötten elfordul Tőle, s csak legkitartóbb tanítványai maradnak vele. Tehát az egész 6. rész a kenyérnek és Jézusnak a titkát boncolgatja. Annyira fontos János evangélistának ez a kérdés, hogy egy egész fejezetet szentel neki! De nemcsak ő tartja ilyen lényegesnek ezt a témát, hanem a többi evangélista is, mivel ez az egyetlen jézusi csoda, ami mind a négy evangéliumban szerepel. Mi a magyarázata ennek az egybeesésnek pont az ötezer ember megvendégelése esetében, s mégis mi az, ami mégis sajátosan jánosi ebben a leírásban? Erre a két kérdésre keressünk választ most Isten Szentlelkének segítségével, de ne csupán azért, hogy bibliaismeretünk gazdagodjon és teológiai látásunk tisztuljon, hanem azért, hogy mi magunk is eljussunk a mindennapi kenyérgondok kérdésétől az örök élet kérdéséig!
I.) Mi az oka annak tehát, hogy János evangélista is leírja ezt a történetet? Ő, aki a másik három evangéliumot ismerve írta meg művét, miért veszi át ezt az elbeszélést? – A válasz így hangzik: azért, mert Jézus számára a mulandó, földi kenyér kérdése is hallatlanul fontos volt!
1./ Ez látszik először is a kenyérszükség felismeréséből. Azt olvastuk, hogy jeruzsálemi látogatása után, Jézus visszatért Galileába. A Bethesda tavától a Genezáreti, vagy másképpen Tiberiás tavának partjára. Ez azért fontos, mert tudnunk kell, hogy Galileában az országnak ezen az északi részén, különösen nagy földterületek voltak Jézus idejében gazdag birtokosok kezén. Hiába volt itt jobb minőségű a termőföld, mint délen, a nép nagyobb része így mégis szükséget szenvedett. Errefelé sokkal nagyobb volt a nyomor, és sokkal mélyebb volt a gazdagok és szegények közötti szakadék, mint Palesztina más vidékein. Jézus, aki ezen a tájon nőtt fel, biztos, hogy jól ismerte az egyszerű galileai emberek nyomorát. Talán ezért is írja azt a másik három evangélistától eltérően János, hogy maga Jézus veszi észre az Őt követő, Hozzá érkező tömeg elesett állapotát. És ez döntő különbség. Hiszen Máté, Márk és Lukács szerint a tanítványok kezdeményezik a sokaság megetetését, ők kérik Jézust, hogy engedje el az embereket, hadd vegyenek kenyeret maguknak. Itt azonban ezt olvastuk: „Amikor Jézus...” (János 6:5.) – Testvérek, nyilvánvaló ebből, hogy olyan Megváltónk van, aki a kenyerünkről is gondoskodik, mert ismeri a kenyér szükségeinket is! Nemcsak azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és az igazság ismeretére eljusson, hanem azt is, hogy mindenkinek meglegyen a napi betevő falatja! Ezért helyezi a Miatyánk közepére a mindennapi kenyérért való könyörgést, s ezért kapcsolja össze a bűnbocsánatért való kéréssel! Mert Isten olyan Úr, aki nemcsak a lelkünkkel törődik, hanem a gyomrunkkal is. Az ember ugyanis test és lélek. Anyagi és szellemi valóság egyszerre. S Jézus mindkettőnek, az egész embernek Megváltója! – Persze terített asztal mellett, fűtött lakásban, tiszta ruhában, bankbetéttel a tárcánkban tudom én, hogy kevésbé válik átütő erejűvé az az örömüzenet, hogy gondviselő, jó Atyánk tud a mi kenyérgondjainkról is, és hogy őt nem hagyja hidegen a mi anyagi szükségünk sem. De ha hirtelen rokkantsági, vagy özvegyi nyugdíjból, esetleg munkanélküli segélyből, vagy családi pótlékból kellene fenntartani jelenlegi életszínvonalunkat, akkor bizony vigasztaló hatalma lenne ennek a ténynek számunkra!
2./ De abból is látszik, hogy Jézusnak mennyire fontos a földi, fizikai kenyér megléte, hogy tanítványainak felelősségét és tehetetlenségét felébreszti! Felviszi őket egy hegyre, de nem azért, hogy elkülönítse, kiemelje őket a világból, hanem hogy onnan tekintessen velük végig a sokaságon, s kérdezze meg őket: „Honnan vegyünk kenyeret, hogy ezek ehessenek?” – Jézus ugyanis azt szeretné, hogy az övéi messzebb lássanak a maguk egyéni szükségeinél, azt akarja, hogy mi az Ő együtt érző, szánakozó, segíteni vágyó szemével nézzünk a nélkülözőkre. Nem költői tehát a
kérdés részéről, hanem arra kíváncsi, hogy a kánai menyegzőn teremtett bor csodája után, a kapernaumi királyi tisztviselő gyermekének meggyógyítása után, a 38 éve beteg ember jeruzsálemi meggyógyítása után, tudják-e végre tanítványai, hogy kihez forduljanak? – „Honnan vegyünk kenyeret, hogy ezek ehessenek?” Igen, ezzel a kérdéssel kelti fel bennük a felelősséget! Mert az, hogy a kenyér mindenkihez eljusson nem olyan földhözragadt, evilági kérdés, amely a hívő embert, az egyházat nem érinti, hanem éppen ellenkezőleg: ha valakire, akkor ránk, keresztyénekre tartozó kérdés ez, hiszen mi tudjuk egyedül, hogy a kenyér minden érte hozott erőfeszítésünk ellenére is Isten ajándéka marad! Olyannyira, hogy Jézus itt látszólag teljesen a tanítványok hatáskörébe utalja ezt a problémát, mintha a sokaság jóltartása egyedül az ő felelősségük lenne! Fülöp és András pedig legalább azt megteszik amire képesek: gondolkoznak és számítanak: „Kétszáz dénár árú kenyér sem lenne elég nekik, hogy mindenki kapjon valami keveset.” – Tudni kell, hogy egy dénár egy napszámos napi bére volt, tehát olyan sok pénzre lenne szükség, ami egy ember tíz hónapi fizetését jelentette akkor. Ami pedig rendelkezésre állt, az semmire sem volt elég: öt árpakenyér és két hal. Ez a galileai napszámosok legínségesebb eledele volt néhány napra. A tanítványok kénytelenek szembenézni saját tehetetlenségükkel, lehetőségeik korlátaival, s az igények hatalmas méretével. De Jézus nem azért ébreszti rá őket a felelősségre és tehetetlenségre, hogy elkeserítse őket, hanem hogy egyedül Benne reménykedjenek, Tőle várják a segítséget! Hogy átéljék: teljesen az Ő kegyelmére vannak utalva!
Hazánkban, ahol a leggazdagabbak és a legszegényebbek közti gazdasági különbség csak mostanában kezdett valamelyest csökkenni, nem kell különösebb szociológiai ismeretekkel rendelkeznünk ahhoz, hogy felelősségünket és tehetetlenségünket felismerjük. De vajon meddig jutottunk el ebben a folyamatban? Csupán a szánakozásig, a számolgatásig, a meglévő készletek felméréséig, vagy pedig annak belátásáig, hogy minden jó szándékunk mellett is Jézusra vagyunk utalva!? Mert nélküle nem tudjuk etetni a családunkat, nem tudjuk támogatni pályakezdő gyermekeinket, vagy idős szüleinket, nélküle nem tudjuk felvenni az egyház terheit, a gyülekezet templomépítésének ügyét! Aki ugyanis nemcsak a szükségeit tartja számon, hanem azzal is tisztában van, hogy mindenek előtt magára Jézusra van szüksége, az tapasztalhatja meg a kenyérszaporítás csodáját.
3./ Mert harmadszor, ebben a valóságos jézusi megoldásban látszik igazán, hogy mennyire fontos Neki a mi földi kenyerünk is! – Pedig figyeljétek meg testvérek, milyen egyszerűen megy végbe minden. Jézus leülteti a sokaságot, előkészítve őket a nem mindennapi lakomára, s mindent a legnagyobb lelki nyugalommal tesz, mintha minden teljesen rendben volna. S aztán fogja azt a néhány darab kenyeret és halat, hálát ad értük az Atyának, majd pedig tanítványai segítségével kiosztja az ötezer embernek. Nincsen varázsige, semmi hókusz-pókusz, Jézus egy szót sem szól, csak bekövetkezik a lehetetlen, megtörténik a csoda! – Honnan ez a végtelenül egyszerű leírása az eseményeknek? Onnan, hogy János evangélista az egész történetet Jézus szemszögéből látja, s ebből a nézőpontból minden úgy történik, ahogy Ő akarja! Mert ahol Jézus Krisztus van, ott az Isten országa van jelen, amelynek a törvényszerűségei nem igazodnak a mi földi, emberi elképzeléseinkhez! Mindez nem jelenti azt, hogy ez a csoda teljesen az emberi hatókörön kívül következik be! Sőt! Van két emberi feltétele is!
Az egyik az, hogy azt ami van, teljesen bele kell tenni Jézus kezébe! A csodához szükség volt arra az öt kenyérre és két halra is! A kevés ugyanis csak Jézus kezében szaporodik meg. A kevés fizetés, a minimálbér, és a kevés nyugdíj egyaránt. Az, amiből sokszor nem futja kosztra, ruhára, közlekedésre, gyógyszerre, egyházi adományra. De próbáld csak meg Jézusnak megköszönni, az Ő kezére bízni, és Tőle kapott bölcsességgel és felelősséggel beosztani, s meglátod: megszaporodhat! Isten országában egy egészen más matematika van ugyanis érvényben, ami pont az ellenkezője a miénknek. A miénk szerint, ha valamit elosztunk, az fogy. Öt halból és két kenyérből nálunk soha nem lakik jól nemhogy ötezer, de talán még öt ember sem! De amit Jézus oszt el, az megsokszorozódhat az Ő kezében! – A csoda másik emberi feltétele pedig ez: hálát adni a kevésért! Hiszen amikor Jézus kezébe vette a halat és a kenyereket, nem panaszkodni, nem sopánkodni kezdett, hanem hálát adott! Mert a kevés is Isten ajándéka, még ha sokszor el is felejtkezünk erről! Aki soha nem tud hálát adni, annak a sok mindig kevés! A hálás embernek viszont a kevés is mindig elég! Így fogalmazta meg ezt a tapasztalatát az ószövetségi példabeszéd szerzője: „Jobb a kevés az Úr félelmével...” (Péld.15:16.)
Ó, de jó, hogy olyan Urunk van, aki ismeri kenyérszükségünket, aki felelősséget ébreszt bennünk mások nyomorúsága láttán, aki tehetetlenségünk ellenére is használni tudja azt a keveset, amit jó szívvel és köszönettel teszünk az Ő kezébe! – Mégsem szabad azonban kedves testvérek, - félreértve ezt az igét - valamiféle üzleti kapcsolat szintjére süllyesztenünk ezt a csodát. Én adok Neked keveset, Te adjál cserébe sokat! A csoda mindig kegyelem marad! Jézus sem lakatott jól minden éhezőt, nem gyógyított meg minden beteget, nem támasztott fel minden halottat! Ma is megengedi, még híveinek is a koplalást, a szenvedést, a gyászt! Miért? – Nos, itt kell megfogalmaznunk mai második fő kérdésünket!
II.) Mi a sajátosan jánosi, a másik három evangéliumtól eltérő ebben a leírásban? Az testvérek, hogy a mulandó, földi kenyér megszaporítása mint jel, az örök, a mennyei, lelki kenyérre mutat! S ez utóbbi sokkal fontosabb Jézus számára. Hiszen az a jel nem más, mint a Vele való életközösség. Ennek a hatodik fejezetnek további verseiben maga Jézus így mondta ezt: „Én vagyok az élet kenyere: aki énhozzám jön, nem éhezik meg, és aki énbennem hisz nem szomjazik meg soha.” Vagy, ahogy alapigénkből is hallottuk: „Én vagyok az az élő kenyér...” (János 6:51.) A kenyérszaporítás egyszeri, rendkívüli eseménye tehát jel, amelyet Jézus minden más csodával együtt azért tett, hogy akik lát-
ják higgyenek Benne. Ez az, amit kifejezetten János evangélista hangsúlyoz ebben a történetben. – De mire is utal akkor ez a jel?
1./ Először is Jézus messiási hatalmára. Ez derül ki abból, amit a 6. versben olvastunk: „Ezt pedig azért tette...” (János 6,6.) Magyarán: Jézus nemcsak látja-tudja a galileai sokaság éhségét-nyomorát, nem pusztán számon tartja a gazdaságilag kettészakadt világ helyzetét, hanem előre tudja és készíti a megoldást! Nemhogy nem éri váratlanul a tömeg elesettsége és fizikai szükséglete, hanem kimondottan Ő szervezi így az eseményeket! – De messiási hatalmát jelzi az is, - figyeljük csak meg - hogy mindent Ő irányít, még a részmunkákat is! Maga osztja a kenyeret és a halat, nem a tanítványok, mint a másik három evangéliumban. Ezzel is azt emeli ki János, hogy ez az eledel az Ő kezében szaporodott meg! – És abban is messiási hatalma nyilvánul meg, ahogyan a történet végén, felismerve a kísértő szándékot, határozottan elutasítja a királlyá választás politikai szándékát! Pedig milyen könnyű lett volna visszaélnie Istentől kapott erejével és a belelkesült sokaság bizalmával! Mit szeretne kapni ugyanis minden kor minden tömege? „Panem et circensem!” Cirkuszt és kenyeret! Aki a kövekből kenyeret tud csinálni, aki hajlandó leugrani a templom párkányáról, annak nyert ügye és választása van! A szociális demagógián és bulvársajtón felnőtt tömegek régen is, ma is vevők voltak az önjelölt gazdasági messiások ígéreteire. S ahogyan ma megszerezheti a szegényebb és egyszerűbb emberek szimpátiáját egy gazdasági csodát ígérő hamis próféta, úgy Jézus korában, Galileában is minden lehetőség megvolt ehhez! – Csakhogy a mi Urunk nem emberi hatalmat, elismerést, szavazatokat akart szerezni, hanem messiási hatalmának megmutatásával a Belé vetett hitet kívánta felébreszteni és erősíteni! Hadd kérdezzem meg: hiszed-e, hogy életed zűrzavaros időszakaiban, anyagi mélypontjaidon, fizikai teljesítőképességed határán, ott van veled Jézus, s Ő szervezi azokat az eseményeket, Ő készíti azokat a megoldásokat melyekről te még nem is tudsz?! És hiszed-e, hogy Őt nem lehet és nem is kell királlyá tenni, mert Ő már az, - Király! Akinek országa nem ebből a világból való, de amely országnak te is polgára lehetsz! Mert ezért van minden: kenyércsoda, kereszthalál, feltámadás, igehirdetés, hogy mi éljünk ezzel a lelki eledellel, a mennyei kenyérrel! Vajon királya, ura-e már az életednek?
2.) Másrészt a kenyérszaporítás jele Isten országának lelki és fizikai növekedésére is utal! Talán nem mindenkinek tűnt fel az a jézusi mondat, amit a 12. versben olvastunk: „Amikor pedig jóllaktak...” (János 6,12.) – Testvérek, ez a megjegyzés is a messiási lelki birodalom terjedését hivatott jelezni. Milyen lépésekből is áll ez a folyamat? A tanítványok panaszkodnak, hogy nincs semmi, de erőfeszítéseik nyomán mégis rábukkannak egy kis kevésre. Jézus hálát ad ezért a kevésért, és ez általa megsokszorozódik. Aztán ebből a sokból mindenkinek jut elég, sőt megmarad még tizenkét kosárnyi maradék! – Értitek? Semmiből kevés, kevésből sok, sokból e-lég, elégből maradék! Mert ez Isten országának terjedésére utal! Ilyen a Jézus körül csoportosuló mindenkori emberek helyzete! A semmiből egyszer csak lesz egy kevés: tizenkét tanítvány, ősgyülekezet, ősegyház! A kevésből hamarosan sok lesz: 5000 jóllakó, 3000 pünkösdi megtérő, államegyházzá terebélyesedő keresztyénség! De aztán ebből a sokból csak egy rész marad meg, a maradék: azok akik Jézus kemény beszéde ellenére is ezt vallották: „Uram, kihez mehetnénk? Örök élet beszéde van nálad!” A jeruzsálemi ősgyülekezetet szétkergetik, de egy kevés hívő megmarad! Az államegyház elvilágiasodik, de a reformációban összegyűlik a maradék! – Testvérek, nem véletlen ám, hogy épp tizenkét kosárra való maradékot gyűjtenek itt össze a tanítványok, hiszen ez Izrael tizenkét törzsének maradékára utal, azokra, akik Pál apostol szerint üdvözülni fognak közülük.
S vajon nem ezt a lelki folyamatot látjuk érvényesülni magunk között itt a gyülekezetben is? Semmiből kevés: néhány ember, aki a maga öt kenyerét és két halát Jézus kezébe tette! Kevésből sok: megugró, magas létszám, új arcok, kíváncsi emberek! S aztán ebből a sokból mára maradt tizenkét kosár, amit meg kell becsülni! Jézus így mondta: „semmi ne menjen kárba!” Mint ahogy személyes életünk változásai is gyakran ugyanilyen folyamatot tükröznek: születésünk előtt a semmi, gyermekkorban a kevés, felnőttként a sok, s végül a maradék! De ez a maradék Jézusnak nagyon drága! Mert Jézus ezt a maradékot egyszer maga fogja begyűjteni, összeszedni, megbecsülni! Hadd hirdessem hát: becsüld meg te is a maradékot: mert az is nagy érték! Az is ajándék, az is sokra elég, Jézus által! Maradék erődet, amivel szolgálhatod Őt, maradék egészségedet, ami még így is Őt dicsőíti, maradék anyagi tartalékaidat, amit újra az Ő kezére bízhatsz, maradék családtagjaidat, akik talán a te maradék szereteted, imádságod, békességed morzsáiból élnek! – Hová jutnak a te maradékaid? A szemeteskosárba, vagy a kenyereskosárba?
Jézus ma is mennyei kenyérként kínálja magát nekünk: hogy Vele a semmiből kevés, a kevésből sok, a sokból pedig maradék legyen, s ez a maradék mindig elég legyen! Aki kész hálás szívvel elfogadni ezt a lelki eledelt, azaz hit által befogadni Jézust az életébe, hogy Vele élő közössége legyen, az Neki mondhatja majd el: „Az vagy nekem, mint testnek a kenyér!” Ő adja meg, hogy ez velünk is így legyen! Ámen.