2013.09.15.
Bátorítás templomszentelés előtt
Lekció: Haggeus 2.
T: Efézus 1,13-14.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Krisztus előtt 520-ban vagyunk. 18 évvel ezelőtt hangzott el Círusz perzsa király dekrétuma, amellyel a fogságban élő zsidóknak megadta a lehetőséget a hazatérésre, Jeruzsálembe, valamint megbízta őket azzal, hogy építsék fel a Nabukodonozor babilóniai király által lerombolt templomot. A hazatérők - élükön Zerubbábellel, a későbbi helytartóval, valamint Jósua főpappal - nekikezdtek a templom felépítésének az elhagyott romokon. Az építkezés azonban külső és belső okok miatt hamar elakadt. A környező népek mindent megtettek annak érdekében, hogy elcsüggesszék a népet és meghiúsítsák szándékukat. Csellel, hazug feljelentéssel, erőszakkal akadályozták a munkát. Ők pedig erre hivatkozva inkább a saját egzisztenciájuk megerősítésén dolgoztak. Az Úr háza szégyenszemre csak az alapokig készült el, amíg ők faborítású házakban, luxusban laktak. Aztán meg csodálkozni kezdtek azon, hogy gyenge a termés, hogy nincs áldás az életükön, hogy semmi se sikerül, mivel Isten akarata és ügye a értékrendjük sorában az utolsó helyre csúszott. 16 éven keresztül állt Isten házának építése. De 520-ban az Úr megszólította Haggeus prófétát, akinek a feladata az volt, hogy az élő Isten üzenetét közvetítse egy lelkileg megfáradt, közömbös és közönyös népnek, valamint vezetőinek.
Haggeus prófétáról keveset tudunk. Személyes életéről, családjáról - szemben számos más prófétával - nem beszél az Ószövetség. Könyve is rövid, még az ún. kispróféták között is inkább a kicsikhez tartozik: mindössze 2 fejezet. Szolgálata pedig, legalábbis, amiről a Bibliában szó esik, mindössze 4 hónapon keresztül tart. Mégis egyes bibliamagyarázók szerint ő az egyik legsikeresebb próféta. Isten arra hívja, hogy újraindítsa a templom elakadt építkezését, valamint hogy megerősítse Zerubbábelt, Júda kormányzóját. Könyvének első fejezetében szembesíti Jeruzsálem lakóit azzal, hogy Isten ügyének már csak alig-alig van helye életükben. Jeruzsálem lakói hallgattak az Úr szavára - nem pusztán Haggeuséra! - és nekiláttak az építkezésnek. Nem volt már mindegy, hogy Isten háza romokban hever. Odaszánták magukat az Úrnak. Ez pénzt, időt és energiát jelentett, de készek voltak áldozatot hozni. Az építkezés elindult.
Elindult, ám azután majdnem elakadt újra. Ez a háttere a ma olvasott résznek, amelyben Haggeus Istentől való bölcsességgel és világossággal bátorítja népét. Mai gyülekezetépítő istentiszteletünkön, - amely az október 5-i templomszentelési istentisztelet előtti utolsó prédikációm - ebbe a bátorításba tekintünk be, miközben kérjük Isten Szentlelkét, hogy elakadt, vagy elakadóban lévő dolgainkban bátorítson, erősítsen, újítson meg. Az első üzenet az, hogy:
1./ Isten bátorítja az elcsüggedteket. Az olvasott prófécia a munka újbóli elkezdése után majdnem két hónappal hangzik el. Isten a szívükbe lát, amikor így szól: „Ki van köztetek olyan, aki még látta ezt a templomot régi dicsőségében? És milyennek látjátok most? Ugye, szerintetek ez semmit sem ér ahhoz képest?” Az épülő templomot a Salamon által építettel hasonlítják össze. Úgy tűnik, annak pompáját, hihetetlen gazdagságát meg sem fogja közelíteni. Az ország is sokkal nehezebb gazdasági helyzetben van. De ha nem lesz olyan, mint amit Nabukodonozor lerombolt, érdemes egyáltalán dolgozni rajta? Érdemes pénzt, munkát, időt ölni bele? Már most látszik, milyen hiábavaló… Egy hónap alatt elszállt a lelkesedés, s teret nyert a csüggedés. Pedig Isten hívta őket, neki engedelmeskedtek, amikor nekikezdtek az építésnek.
Más dolog ugyanis lelkesedni és más hűségesnek maradni! Ezek az emberek, amikor kiszabadultak a fogságból és hazatérhettek atyáik földjére, tele voltak lelkesedéssel. A legtöbben közülük már a fogságban születtek. Nem látták a templomot, csak hallottak a virágzó kultuszról, azokról a gyönyörű városokról, amiket Nabukodonozor romba döntött, és alig várták, hogy megláthassák őseik földjét. Tele voltak lelkesedéssel. Csakhogy amikor jöttek a nehézségek, akkor fokozatosan lelohadt a lelkesedés. Az akadályokat nem tudták már ilyen közös elhatározással venni. Elfeledkezett ez a nép arról, hogy nekik egy közös érdekük van. Ebben a kritikus helyzetben nincsenek egyéni érdekek, és nincsenek csoportérdekek és nem lehetnek pártérdekek, mert itt vagy az egész népnek, a nemzetnek a jövőjét nézik, és ennek a célnak rendelnek alá minden egyéni és magáncélt is, vagy pedig nem lesz jövőjük. Ki-ki elkezdte a saját pecsenyéjét sütögetni, a maga házát építeni, a maga villáját komfortosítani, és nemcsak az Úr temploma állt romokban, hanem Jeruzsálem falai is romokban voltak. Addig nem tekintettek városnak egy települést, amíg nem volt fallal körülvéve. És még sok minden más romokban maradt, mert a legtöbben csak a maguk egyéni önző céljait tartották szem előtt.
Ugyanis a lelkesedés gyakran csak addig tart, amíg nem kell áldozatot hozni a célért. A hűséget viszont az jellemzi, hogy mindig a célt tartja szem előtt, és keresztüllép az akadályokon. Kerül, amibe kerül, meg akar érkezni oda, amit célul tűzött ki magának azért, mert előzőleg átgondolta, megfontolta, és nem óhajtja módosítani azt a döntést, amit hozott. A hűség olyan döntés, amit az ember akkor sem módosít, hogyha ennek ára van. Kész áldozatot is hozni a célért.
A júdaiak csüggedését és keserűségét azonban csak erősíti, hogy a próféta szavai az öröm napján hangzottak el. A VII. hó 21. napja az ún. lombsátorok ünnepének az utolsó napja volt, amely egyrészt arra való emlékezés, hogy Isten miként táplálta Izraelt a pusztában, másrészt az őszi terménybetakarítás ünnepe. Az öröm helyett azonban keseregnek: hiába minden, az, amit mi építünk nem lesz olyan, mint amely Salamon korában épült. Ez a templom „semmit sem ér ahhoz képest...”
Testvérek azt hiszem, hogy a csüggedésnek ez a formája nekünk sem ismeretlen. Gondoljuk végig, mibe fogtunk bele Istentől felbátorodva, és mivé lett az elindulásunk. Akár a templomépítés, akár a gyülekezetépítés, akár családi dolgaink vonatkozásában is vannak, lehetnek ilyen elakadt ügyeink. Itt ez a templom, amelyet Isten segítségével több, mint tíz éve építünk. Belekezdtünk nagy hittel, nagy lelkesedéssel, nagy reményekkel, s bizony még messze nincs kész. Hiányzik többek között a hőszigetelés a külső homlokzatról, a mészkőburkolat ugyanerről az utcai homlokzatról, a torony lábazatáról és oldaláról, hiányzik a teljes toronysisak, itt a főhajó mögött a külső előtető, s a kert parkosítása is. Több tíz millió forintba kerül még, miközben már azon kell küzdenünk, hogy az eső ne folyjon be az ablakoknál. Hát nem elkeserítő ez?
Vagy lehet, hogy talán a gyülekezeti életben is vannak ilyen elakadásaink. Gondoljunk csak a házas-és családos körre, amelybe annyi család járt hűségesen, és amelynek olyan gyér volt a látogatottsága az első félévben. Biztos mindennek megvan az oka, biztos mindenre van magyarázat, biztos lehetne sokkal jobban is csinálni, de biztos, hogy az az Isten akarata, hogy - nem, hogy egyetlen hétközi alkalomra, bibliaórára, bibliaiskolára, nyugdíjas órára, imaórára, vagy baba-mama körre
sem, hanem - a gyülekezeti közösség megélését jelentő hétvégi, vagy nyári hetekre se jöjjenek el olyanok, akik egyszer elkötelezték magukat Isten és a gyülekezet mellett? Hiszen voltak, akik már kora tavasszal megkérdezték: mikor lesz a többgenerációs nyári tábor, mert ahhoz igazítják a család nyári programját, mert az nagyon fontos. És voltak, akiket hívtunk szeretettel, és még a csendeshetet megelőző napokban is azt mondták: majd meglátom. Ha éppen marad a nyár vége felé egy-két nap, akkor esetleg. Minek mi a fontossága, mi a rangja? Hát nem elkeserítő ez is?
De a templom-és gyülekezetépítésen kívül a családi vagy a magánéletünkben is lehetnek ilyen elakadásaink. Elhatároztátok például, hogy a családban bevezettek valamit, ami korábban nem volt jelen. Jobban figyeltek az imádságra, vagy éppen a közösen töltött időre házastársatokkal. Többet fogtok játszani a gyerekekkel. Gyakrabban látogatjátok meg a nagyszülőket. S ha őszintén visszanéztek azt látjátok, hogy a kezdeti lelkesedés gyorsan elmúlt. Vagy talán a személyes életünkben kezdtünk el valami újat felépíteni. Istentől megszólítva elhatároztuk, hogy valamit másképpen fogunk gyakorolni, mint eddig. Nem szólunk vissza indulattal a sértegetésekre, meghívjuk egy teára az elviselhetetlen szomszédot, sokkal komolyabban vesszük a hivatásunkat, vagy a tanulást az iskolában, de hiába minden, mert a tűz, az odaszánás hamar elpárolgott belőlünk.
Mi az, amiben Isten hívására válaszolva elindultál, és aztán elakadtál, elcsüggedtél? Lehet, hogy te is reménytelennek látod, amibe belefogtál. Egy rövid ideje még hittél benne, meg voltál arról győződve, hogy Isten hívott el rá, most pedig úgy látod: kár volt az egészbe belefogni. Összehasonlítod magad másokkal, akiknek úgy látod, jobban megy. Olyanokkal, akiket Isten másra, talán többre hívott el, és azt mondod: ha azt nem tehetem, amit ő tesz, akkor semmi értelme az egésznek. És úgy döntesz, itt vége, nincs tovább. Egyszerűen nem érdemes. Én ezt így nem folytatom. S így, ahelyett, hogy Isten szavának engedve építenéd az Ő országát úgy, ahogy azt Ő neked adta, saját szíved kishitűségének és büszkeségének rabjává lettél. Isten azt mondta nekik, hogy építsenek, hogy Ő gyönyörködjön a templomban, és az az Ő dicsőségét szolgálja, de a jeruzsálemiek azt mondogatják, hogy ami itt készül, az semmi. Nem így van velünk is? Istennek kedves lenne amire elhívott, de a te büszkeséged vagy éppen kishitűséged megfosztja Őt ettől.
Testvérek, ebben a helyzetben hangzik el Isten bátorító, megelevenítő, biztató szava. „Azért most légy bátor Zerubbábel!...” (Haggeus 2,4.) Ez Isten szava. Ne csüggedj, légy bátor, folytasd, amit elkezdtél. Majd a következő versekben Isten érveket is ad ehhez. Miért is ne csüggedjenek? Azért, mert először is Isten a jelenlétét ígéri nekik. Veletek vagyok - mondja az Úr. Sőt, felhívja népe figyelmét arra, hogy amikor népévé fogadta őket, az egyiptomi szabaduláskor, azt ígérte nekik, hogy Lelke köztük marad. Miért kellene tehát csüggedni? Félni? Rettegni? Velünk az Isten! Jézus Krisztus neve: Immánuel. A Szentlélek: Isten bennünk. „Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk?” - kérdezi Pál apostol. Ne csüggedj, ne félj, ne tartsd magad semminek! Másrészt azért, mert ezé az Istené minden hatalom és gazdagság. „Megrendítem az eget és a földet, a tengert és a szárazföldet. Megrendítek minden népet, és elhozzák kincseiket a népek, ezt a házat pedig betöltöm dicsőségemmel.” Ez mutatja Isten hatalmát. Megrendíti a népeket, azaz megrendíti és felborítja a fennálló rendet. Ami egy kicsiny és szegényes kezdet ma, Isten hatalma és gazdagsága által az Ő nagy dicsőségévé lesz. Ebben a - prófétáknál több helyen is előforduló - képben az is benne van, hogy eljön az idő, amikor Isten minden ellensége elismeri Őt, amikor minden népből eljönnek az Ő házába ajándékokkal, azaz minden népből fogják Őt tisztelni, imádni Amikor beteljesedik az Ábrahámnak tett ígéret: általad nyer áldást a föld minden nemzetsége. Jézus Krisztus az, aki felépíti, beteljesíti az Ő országát és uralmát, amit semmi meg nem akadályozhat. Ő az, akihez előbb a napkeleti bölcsek személyében, később a megtérő pogányokban eljöttek a népek, hogy neki adják kincseiket. Ezért, ha elakadásaink, bajlódásaink során úgy éreznénk magunkat, mint a szembe széllel küszködő tanítványok a Genezáreti tavon, soha ne feledjük el: Krisztus győzött, dicsősége mindenek felett való, és ezért bármiben is munkálkodunk érte - látszólag hiába és reménytelenül - az semmiképpen sem az! Ha Őrá figyelünk, ha az Ő akaratában járunk, akkor Pállal együtt vallhatjuk: Nem hiábavaló a mi munkánk az Úrban! – Isten tehát bátorítja az elcsüggedt templomépítőket: veletek vagyok, s annak, amit ti építetek a dicsősége nagyobb lesz, mint az előző templomé! – A második üzenet az, hogy:
2./ Isten menet közben megtérésre hívja az Ő dolgában fáradókat. – Hiszen napra pontosan két hónappal Isten bátorító szava után az Úr újra feddő, ítélő módon szólal meg Haggeuson keresztül. Elküldi ugyanis a prófétát a papokhoz két számunkra furcsa kérdéssel: ha valaki szentelt húst visz ruhája ujjában, és azzal valami más ételhez hozzáér, vajon megszentelődik-e az? A papok azt mondták, hogy nem. A másik kérdés: ha egy holttest érintése miatt tisztátalan ember ér hozzá mindezekhez, tisztátalanná lesznek-e ezek az ételek? Igen! - hangzik a válasz Mózes törvénye szerint. És ezután hangzik el Isten feddő szava: „Ilyen ez a nép, ez a nemzet előttem, és ilyen minden munkájuk, sőt, amit áldozatul hoznak ide, az is tisztátalan.” (Haggeus 2,14.) – Először is azt mondja itt Haggeus, hogy az emberek általi tisztaság nem terjed tovább.
Hogyha valaki hitre jutott, és már Istennel jár, ezt nem tudja továbbadni. Így is szokták mondani, hogy a hit nem örökölhető. Nagyon mély tanítása van ennek a pár mondatnak itt a Szentírásban, hiszen azt mondja ez által, hogy a hívő életet nem lehet átörökíteni és átadni, viszont minden ember kivétel nélkül úgy születik erre a világra, hogy tisztátalan, és az Isten szemszögéből nézve halott. Lelki értelemben halott. Van biológiai élete, de nincsen örök élete, amellyel bejut Isten országába. Alaptanítása az a bibliának, hogy az ember élete nem tiszta. Nem úgy kezdődik, nem úgy folytatódik, és ha Isten nélkül hal meg valaki, akkor nem úgy fejeződik be, hogyha nem találkozik Istennel, hanem marad abban a tisztátalan, istentelen állapotban, aminek a vége ennek az állapotnak a kiteljesedése, amit a Biblia kárhozatnak nevez. Mindnyájan úgy jövünk a világra, hogy a szívünk nem szent, vagyis nincs Isten számára elkülönítve. Nem tehet velünk az Isten azt, amit akar, mert nem engedjük meg neki. Erre csak a hitben járó emberek képesek, de ők sem mindig teszik ezt. Időnként ők is engedetlenek Istennel szemben, és ennek aratják aztán a maga következményeit.
Nagyon sokan felháborítónak tartják azt, még a gyülekezetbe járók közül is, hogy az ember nem alapvetően jó. Ez bizonyos ideológiák és filozófiák tanítása volt, hogy az ember alapvetően jó, csak tisztítsunk le róla bizonyos dolgokat, tegyük közösségi emberré, javítsuk meg az életkörülményeit, és megfelelő nevelést, s aztán majd az ember megjavul. Pedig ez
egyszerűen nem igaz. Az Ige szerint nincs ember, aki jót cselekedne. Ez kemény beszéd.
Az volt az is, amit Haggeusnak kellett hirdetnie. Hiszen a kultikus életből vett analógia lényege, hogy rámutasson: az, hogy ők szent helyen és szent ügyön munkálkodnak, még nem teszi őket szentté, ugyanakkor, ha bűnben élnek, az tisztátalanná teszi az épülő templomot, és bemutatott áldozatukat. Arról van szó, hogy a szívben lakozó bűn határozza meg az ember Isten előtti helyzetét, és nem a szent helyekkel, emberekkel való érintkezés. A szívből való bűnbánatot várja Isten még azoktól is, akik érte munkálkodnak. A szív tisztasága sokkal fontosabb minden szolgálatnál, mert minden Istenért való áldozat semmis ott, ahol nincs rendezett kapcsolat az Úrral. A jeruzsálemiek azt gondolhatták, hogy most, amikor az újjáépülő templomban dolgoznak, annak puszta jelenléte biztosítja nekik azt, hogy Isten előtt rendben vannak. Ehelyett azonban azt kell hallaniuk, hogy Isten még a munkájukat is tisztátalannak, azaz elfogadhatatlannak nyilvánítja.
Nem furcsa ez, hogy hazajön a fogságból a nép, és akkor Isten azzal kezdi, hogy ti tisztátalanok vagytok. Micsoda biztatás ez, nem? Hazamentek egy lerombolt országba, egy kifosztott városba, a megperzselt szentély kövei ott vannak előttük. Nem az kellene, hogy odanyúl a hónuk alá, felemeli az állukat, elkezdi őket simogatni, jó, nincs olyan nagy baj, majd együtt felépítjük... Nem biztatást kellene adni? Hazamennek szerencsétlenek 70 év fogság után - már, aki megmaradt, meg aki hazament -, és akkor azzal kezdi a példázatban a próféta, hogy ti nem vagytok tiszták. Tisztátalanok vagytok. Hát micsoda lelkigondozás ez? Nyugodtan felháborodhatnak némelyek, hogy igen, hát ez jellemző az Istenre. Ha tíz centire kiáll a fejem a földből, még hármat üt rá, hogy egészen bemenjen. Ahelyett, hogy dicsérne meg simogatna, püföl.
Lehet, hogy furcsa lesz, amit mondok testvérek, de ez igen is bátorítás. Bátorítás arra, hogy azok, akik hazatértek, tisztítsák meg a szívüket és a kezüket! Neki lehet látni a munkának, a szent város és a szentély felépítésének, de nem lelkileg beszennyezett kezekkel. Nem szennyes lélekkel és tisztátalan gondolkodásokkal. A szent Isten dolgaihoz nem lehet szennyes lélekkel, szennyes élettel nyúlni, mert a kettő nem viseli el egymást. A szent Isten, meg a szentségtelen emberek, ez sehogy nem megy együtt. Ezért kezdi ezzel, és ez igen is bátorítás és lelkigondozás. De ezzel kezdi, hogy álljanak meg és gondolják végig, hogy miért kerültek fogságba? Majd ha belátják, megbánják, akkor tudunk együtt újat kezdeni. Én, a szent és tiszta Isten, és ti, akik tisztátalanként születtetek, és tisztátalanságotok miatt kerültetek fogságba. Isten akkor tudott újat kezdeni a fogságból hazajött népével, amikor azok ezt a lépést megtették, amikor bűnbánattal odaborultak eléje.
Azt nehéz lenne eldönteni, hogy amikor két hónappal korábban a munkának nekifogtak, rendben voltak-e Isten előtt, és menet közben sodródtak el, vagy pedig hozzákezdtek ugyan az építéshez, de azt nem ismerték fel, hogy a szívükben van a baj, mert nem őszinték Isten előtt. Nem Istent keresték, hanem csak egy feladatot láttak el. Azt, aki Isten ügyében munkálkodik gyakran fenyegeti ugyanez: az Úrral való rendezett kapcsolat elsikkad, helyét a Krisztusért vállalt aktivitás veszi át. Ez azonban zsákutca, amit Isten felfed az övéi előtt azzal, hogy megtérésre hívja őket. Máskor pedig lehetséges, hogy mindjárt a kezdeteknél baj van: ahelyett, hogy valaki igazán megtérne, - azaz elismerné, hogy egész valójában romlott, Istennek nem lehet kedves, s ezt látva Krisztusba kapaszkodna, akiben Isten megújítja, újjáteremti - belefog mindenféle dologba, jó-cselekedetbe, Isten ügyének gyakran félreértett módon való képviseletébe, pedig Isten először őt magát szeretné rendbe tenni.
A feddés második részében Isten rámutat arra, hogy ez az oka annak, hogy nem kísérte áldás a munkájukat, és arra hívja őket, gondolkodjanak el dolgaikon. Végül azonban az az Isten, aki a munkatársaivá tett minket, és aki rámutat szívünk tisztátalanságára, ennyit mond: „De ettől a naptól fogva áldást adok.” Ez Isten meg nem érdemelt kegyelme és jósága; igazsága felett győz irgalma! De jó ezt szívébe zárni mindenkinek, aki érte és vele akar élni! – Végül pedig:
3./ Isten felhatalmazza azt, aki az Ő munkájában áll. – A prófécia harmadik része az, amit Haggeus Zerubbábelnek, Júda helytartójának címez. Miután újra elhangzik, hogy Isten megrendíti az eget és a földet, így szól: „Azon a napon kezembe veszlek téged, Zerubbábel... ” (Haggeus 2,23.) – A pecsétgyűrű a hitelesítés eszköze, a hatalom jele. Olyan, mint ma egy aláírás egy hivatalos iraton. Egy országban a király pecsétgyűrűje a legfelsőbb tekintélyt jelezte. A király a pecsétgyűrű átadásával felhatalmazhatta alattvalóit az ő nevében eljárni. Amikor Isten kezébe veszi választott szolgáját, Zerubbábelt, hogy olyanná tegye, mint egy pecsétgyűrű, nem másról van szó, minthogy Isten felhatalmazza, felkeni őt. Saját hatalmából ruház rá. Ez lesz a garanciája annak, hogy a templom fel fog épülni.
Zerubbábel számunkra Jézus Krisztus előképe. Jézus Isten választott szolgája, akinek vér szerinti ősatyja volt a Dávid házából származó Zerubbábel. Isten Jézust az ő pecsétjével igazolta (Jn.6.27.), felhatalmazta és felkente a szolgálatra, az Atya dolgaiban való foglalatoskodásra. Számunkra Jézus annak a példája, mit jelent egész lényünkkel Isten akaratát előtérbe helyezni és az ő országát szolgálni. Jézus azonban nemcsak példa, sokkal több annál. Ő megosztja velünk felkenetését, felhatalmazását, hiszen az Atyától megnyert Szentlelket kitölti ránk.
A Heidelbergi Káté szerint felkenetésének részesei vagyunk arra, hogy nevéről vallást tegyünk, magunkat élő hálaáldozatként neki adjuk, valamint hogy a bűn és halál ellen harcoljunk. Alapigénkben így olvastuk: Krisztusban megerősít és felken Isten: pecsétjével eljegyzett, a Lélek zálogát adta a szívünkbe. Azaz Isten felhatalmaz arra a munkára, amire elhív. A Szentlélek Isten pecsétje, hitelesítése rajtunk, a keresztyén közösségen. Ő válik garanciájává annak, hogy amire Isten elhívott, azt be is tudjuk tölteni, akár a templomépítésben, akár a gyülekezet építésében, akár a családi és egyéni hitéletünkben. „Nem erővel, nem hatalommal, hanem az én Lelkemmel - mondja a Seregek Ura”, - ahogy azt a kortárs prófétánál, Zakariásnál olvassuk.
Gondold hát végig az Úr előtt, ha megváltott, új életet élő ember vagy: miben hívott téged országa építésére. Ha elcsüggedtél, halld meg, veled van az Úr, a mindenható! Ha besározódtál vedd komolyan, hogy a tisztátalan szív tisztátalanná teszi a munkát is, ezért térj meg! Ha csak most döbbennél rá arra, hogy mennyi tisztátalanság van a szívedben, a gondolataidban, a szándékaidban fordulj bűnbánatban ahhoz az Úrhoz, aki a bűnbocsánattal együtt az áldást is adja! S végül: kérd és fogadd be Isten Szentlelkét, akivel Ő elpecsételt a magáénak, és felkent a szolgálatra. Ámen!