2013.09.08.
Tanévkezés
bálványrombolással
Lekció: Bírák 6:25-32.
Textus: Róma 8:31.
Svábhegy
Gyülekezetünkben hagyomány már, hogy szeptember elején tanévnyitó istentiszteletre hívjuk a hittanra beíratott gyermekeket és szüleiket, hogy Istent segítségül hívva kezdjünk bele az új tanévbe. Most is ezért vagyunk együtt. Először a legkisebbekhez, az ovisokhoz és alsó tagozatosokhoz szeretnék szólni pár szót, azután ha ők kimentek a gyermekmegőrzőbe, a nagyobbak és a felnőttek nyelvén is elmondom azt, amit a Bibliának ebből a történetéből megértettem. Azért vettem elő Gedeon történetének ezt a részét, mert a gyermek-istentiszteleteken is róla van szó a mostani vasárnapokon. Mit érthetnek meg ebből a legapróbbak? > Gyermektanítás...
Kedves nagyobb gyerekek, kedves felnőttek! A kisebb gyerekek számára a szófogadást, az engedelmességet emelte ki a Szentlélek Isten ebből a történetből, számunkra azonban valami máson lesz most a hangsúly, mégpedig a bálványokon. Mielőtt ugyanis Gedeon a midjaniták uralmát megdöntené, előbb Baal és Aséra uralmát kell megdöntenie. Mert hiába szabadulna meg Izrael népe a külső ellenségtől, ha a belső ellenség továbbra is a trónon ül. Hiába kergetnék a midjanitákat a határon kívülre, ha a szívük, a lelkük, az életük felett a midjaniták istenei uralkodnak. Amíg a bálványok nem dőlnek le az ő életükben, hiába döntik meg a pogányok uralmát. Ez az első lépés. Ha Gedeon tényleg meg akarja szerezni a szabadulást a népének, amire Isten elhívta őt, akkor azt bálványrombolással kell kezdeni. Miért? Mert Izrael népe kezdett úgy goldolni az Úrra, Jahvéra, mint aki a pusztai vándorlás Istene volt, és kezdte úgy tisztelni mindenekelőtt Baalt és Asérát, mint akik a letelepedett életforma istenei, s akiket nem árt azért tiszteletben tartani, ha azt akarjuk, hogy legyen elég csapadék, napfény és termés. Hiába figyelmeztette ennek veszélyére már a honfoglalás kezdetén Józsué őket, a Bírák könyvében mégis szinte refrénszerűen ezt halljuk viszont: „ Izrael fiai azt cselekedték, amit rossznak lát az Úr, mert a Baalokat tisztelték.” (Bír. 2:11.) Ennek pedig az lett a következménye, hogy Isten magukra hagyta őket, a közöttük és körülöttük élő pogány törzsek szabad prédájává lettek. Gedeon idejében is pontosan ez történt. Hét éve sanyargatták már akkor őket a midjániak, akik elhajtották az állataikat, elrabolták a gabonájukat, mint a sáskák lelegeltek mindent, ahogy az Ige írja. Végső elkeseredettségükben jutott csak eszükbe teremtő és szabadító Istenük, akihez segítségért kiáltottak, és aki először egy ismeretlen próféta által tudatta velük nyomorúságuk okát, majd pedig egy angyal által elhívta a fiatal Gedeont, hogy szabadítsa meg népét az ellenségtől. Gedeon, - aki jellemző módon éppen egy présházban csépelte a megmaradt kis búzát, hogy megmentse azt a midjaniták elől - először persze szabadkozott. Gyengének, alkalmatlannak érezte magát az óriási feladatra, és emberileg igaza is volt. Ő volt a legkisebb fiú apja házánál, az ő nemzetsége volt a legkisebb a törzsön belül, s egyébként se tanult sehol fegyverforgatást. Az Úr azonban bátorságot öntött a szívébe szavával, és egy csodás jellel megbizonyította számára, hogy valóban Ő szólt hozzá, hogy tényleg vele lesz, és általa győzelemre segítheti az övéit. Mert Isten győztes életre hívott el minket, amelyben mindenekelőtt önmagunk: bűneink, kísértéseink, rossz természetünk felett arathatunk diadalt Ővele. Gedeonnak is elsőként a kishitűsége, a bátortalansága, a kétségei felett kellett győznie, azaz hagynia kellett, hogy Isten meggyőzze őt. Mai igénk azonban arról szól, hogy a folytatásban egy sokkal nehezebb próbát kellett kiállnia, mielőtt az Úr a végső, döntő ütközetbe küldte volna. Az elvi elhatározás, az elvi elszánás után most a tettek mezejére kell lépnie ennek a fiatalembernek.
Hiszen azt hallottuk, hogy „ugyanazon az éjszakán ezt mondta neki az Úr...” (Bírák 6:25-26.) Most vizsgázik Gedeon elméleti hite és engedelmessége, a bálványromboláson. De mi is az, hogy „bálvány”? A modern, felvilágosult ember nem imád már ilyeneket. Legalábbis ezt állítja magáról. Talán egyikünk udvarán sem áll ilyen oltár és szobor, tehát nyugodtan mondhatnánk, hogy lehet, hogy ez 3000 évvel ezelőtt probléma volt az akkori Izraelben, de mi közöm nekem ehhez? A Biblia azonban mást mond. Azt állítja, hogy bármi és bárki lehet bálvánnyá az életünkben, amit, vagy akit Isten helyett az ember vallásos tisztelettel, rajongással tisztel. Aki, vagy ami olyan jelentőségre tesz szert az életünkben, hogy észrevétlenül odanő Isten mellé, vagy fölé. Bálvány az, amitől, vagy akitől már annyira függővé, kiszolgáltatottá válik az életünk, hogy uralkodni kezd rajtunk. Nézzünk néhány ilyen bálványt! Sokat mondó az első két kép. Ezek szerint nemcsak évezredekkel ezelőtt voltak Baalok és Asérák, hanem ma is vannak. Még akkor is, ha azóta sokat változtak a korok és az ízlések. Persze vannak olyan bálványok is, amelyeket ma is szobor formában tisztelnek és imádnak a világon milliók. A legnagyobb bálványokon ugyanis úgy tűnik nem fog az idő. A kedvenceikért sokan ma is tűzbe mennének. Legyen az ártatlan kedvtelés mint a sport, vagy veszélyesebb bálvány, mint például az autó, vagy akár a mindennél hatalmasabbnak tűnő pénz, a tűzben az ember egészen eléghet. Vannak persze újkori, modern bálványaink is, amelyek lehetnek amúgy hasznosak sőt, sok jóra is lehet használni ezeket, és a mindennapi életünkben tűnhetnek nélkülözhetetlennek is, attól még válhatunk a foglyaikká, ők pedig a bálványainkká. S bizony még egymás rabjai is lehetünk, hiszen hány családban bálványozzák például a gyermeket is. Az idő is mindent meghatározó tényezője a mi 21. századi életünknek, pedig Salvador Dali híres képe óta tudhatnánk, hogy egyszer ez a bálvány is ledől. A kérdés csak az, hogy a legnagyobb bálvány, a magát Isten nélkül mindig isteníteni hajlamos ember bálványa mikor hull a porba?
Testvérek, valójában annyiféle bálványa van a modern embernek is, hogy felsorolni sem lehet. Kálvin ezért mondja, hogy az ember szíve: bálványgyár. Mert bálvánnyá lehet nem csak egy ártatlannak tűnő szenvedély, akár a bevásárlás is, ha boldogságpótlékká válik, hanem egy kifejezetten hasznos tevékenység is, mint például a munka. De bálvánnyá válhat egy eszme, egy ideológia is, amit mindenkinek követni kell, még ha a fél világ belepusztul is. Gondoljunk csak a különböző izmusokra. Vagy bálvánnyá lehet egy használati tárgy is, aminek az lenne a rendeltetése, hogy szolgálja az életünket, ehelyett meghatározó hatalommá lép elő, és uralkodni kezd felettünk. Lehet ez telefon, tévé, autó, számítógép, pénz, vagy akár a lakásunk, bármi. Mint ahogy bálvánnyá válhat egy személy is az életünkben, akinek a jelenléte, vagy a hiánya határozza meg a gondolkodásunkat és a cselekedeteinket. Sokan imádják bizony ma is a társukat, a gyermekeiket, vagy az ún. sztárokat, s amikor az imádott személyről kiderül, hogy ő is ember, vagy amikor ez a személy meghal, akkor csak üresség és boldogtalanság marad utána. Sőt, kedves testvérek, még az olyan nemes és az életben fontos érzelmek és gondolatok is válhatnak a bálványunkká, mint a hazaszeretet, a vallásosság, vagy az élet tisztelete, mert ha az első helyre lépnek, akkor óhatatlanul is istenünkké lesznek. És persze ott van a legnagyobb bálvány, az amitől a legnehezebb megszabadulni, saját magunk. Az én önérzetem, az én becsületem, az én igazságom, az én szenvedéseim, az én sorsom, én, én, én... Isten azonban épp ettől akar megóvni ma minket. Attól, hogy a bálványainkban, a státuszszimbólumainkban, önmagunkban bízva elvesszünk. Ezért hív ma minket is bálványrombolásra. Négy rövid, tömör felhívásban szeretném most összefoglalni, hogy mit is értettem meg ezzel kapcsolatban ebből az Igéből.
1./ Először is azt, hogy a bálványrombolást otthon kell kezdeni! – Pedig biztos, hogy sürgős lett volna Gedeonnak sereget toborozni, mert az ellenséges erők már mélyen benyomultak az országba. Mégsem ezzel kezdi az Úr. Hanem azzal, hogy otthon tegyen rendet. Mert kié az oltár, amit le kell rombolni? Ezt az oltárt nem egy midjanita kiskirály állította, nem egy ellenséges hatalom tette oda, az nem olyan, mint minálunk volt a felszabadító csapatok emlékműve, mely előtt minden április 4-én politikai istentiszteletet kellett tartani, s aztán amikor elmentek a felszabadító csapatok, a történelem szemétdombjára, vagy a szoborparkba kerültek. Itt valami egész másról van szó! Ez az oltár, ez a hamis isten oltára, ez a bálványoltár - ez Gedeon apjáé! Ez egy házi oltár. Nem kívül van a baj, nem történelmi-ideológiai kényszerekről van szó, immár belül van a hamis isten, Baal.
Baal tehát a termékenység istene, a bőség istene, a szerencse istene volt a kánaáni népeknél. Mai nyelvre így tudnám lefordítani: a jólét istene, a fogyasztás istene. Ő volt a korabeli konzum-isten. Akkor a Baal-papok, ma a gazdasági guruk, a titokzatos londoni elemzők, a reklámszakemberek, vagy a politikai ideológusok mondják azt, hogy addig élet az élet, amíg növekszik a fogyasztás. Azért élünk, hogy fogyasszunk. A világ pedig kétségbe esik, ha a fogyasztás egy ezrelékkel csökken, a világ csődöt kiált, ha az emberek azt mondják, hogy nem akarom a kocsimat, vagy a ruhatáramat három évenként kicserélni, jó lesz az tíz évig is. Ezért kell a fiatalok és a gyerekek tömegeinek az új cucc, a menő kütyü, a legdivatosabb ruha, mert nem maradhatunk le semmiről. Baal a fogyasztás, a bőség, a kényelem istene. De nem akármilyen ez az isten, akit elég csak nézni. Baalnak áldozni is kellett, mégpedig - ha úgy hozta a sora - embert is kellett áldozni neki. Ez az isten csak akkor adott, hogyha adtak neki, csak akkor volt bőség, ha az ember a vérét csorgatta érte. És ez az isten van most ott a középen. Gedeon apjának házi oltárán imádják.
Ez az isten, kedves testvérek az ember vágyainak a kivetítése, ez az isten egy hamis elgondolás, hogy úgy jutok előrébb, hogy feleszem magam elől a saját életemet. Ez az isten feléteti velünk a saját jövendőnket! Ezért kell lerombolni ezt az oltárt. Különben belepusztulunk. Feláldozzuk az egészségünket, az erőnket, az időnket, a kapcsolatainkat, mindent ennek az istennek a kedvéért. Hány ígéretes tehetség, hány házasság, hány család folyatta már a vérét Baál oltárán, és vált áldozatává a mohóságnak, a sosem elég-nek, a mindig többre törekvésnek! – A szerető, élő Isten, ma arra hív: rombold le ezt a bálványt a szívedben, az életedben, a családodban! Azaz: nevezd a nevén, hogy ez meg ez bűn, mert elválaszt engem és minket Istentől! Mondd ki Isten előtt, hogy Uram én ezt tovább nem csinálom, nem csináljuk, mert ebbe bele fogunk pusztulni! –Az első felszólítás tehát így hangzik: kezdd otthon!
2./ A második ez: keress hozzá társakat! – Hiszen itt Gedeonról is azt olvastuk, hogy „tíz embert vett maga mellé a szolgái közül”. Isten nem mondja ezt meg neki, erre magától jön rá Gedeon, hogy ez bizony nem fog egyedül menni. Szó szerint akkora fába kell vágnia a fejszét, amihez társakra van szüksége. Le kell vágnia azt a hatalmas bikát, aminek a puszta lefogása is becsületére vált volna még Toldi Miklósnak is. Ki képes erre egyedül? Eszembe jut egy régi magyar film slágere: „egyedül nem megy”. De testvérek, ez a bálványrombolásra is igaz! A megkötözöttségeinktől, a rögeszméinktől, a mániáinktól nem tudunk egyedül megválni, ehhez segítség kell. Ehhez kellenek a hívő testvérek, ehhez kell a gyülekezet, ehhez kell a közösség. Ehhez nem elég a vasárnapi templomba járás. Hiszen itt csak együtt hallgatjuk a prédikációt. Ehhez szükség van egymással gyakorolt lelki együttlétekre. Otthoni, családi imaközösségre, gyülekezeti kiscsoportokra, bibliatanulmányozó házi körökre, hét közbeni bibliaórákra, ifjúsági alkalmakra. Ahol én is, meg te is elmondhatjuk, hogy nekünk mit nehéz megtagadni, miről nehéz lemondani, mivel küszködünk és hogyan sikerült néha mégis győznünk. Ahol számon tarthatjuk egymást, ahol egymás terhét hordozhatjuk, ahol egymásért imádkozhatunk! Mert egyedül nem megy! – Vajon vannak neked ilyen társaid? Akik, ha kell segítenek neked a bálványrombolásban? Akikkel nem szégyelled az Úr elé vinni még a bűneidet sem? Ha pedig nincsenek, kész vagy-e megszólítani, megkeresni őket?
3./ A harmadik felhívás így hangzik: számolj az ellenségeskedéssel! – Gedeon nyilván számított rá, hogy amit tett, az nem marad következmények nélkül. Az apja haragját biztosan kivívja, talán még ki is tagadja őt ezért a családból. Azt lerombolni, ami a legfontosabb volt neki szellemi értelemben, a Baal oltárt, és azt elpusztítani, ami a legfontosabb volt neki anyagi értelemben, a hétéves bikát, - ezt nem lehet következmények nélkül megúszni. De hát Isten azt mondta neki, hogy Ő vele lesz, és ezt a parancsot is Tőle kapta, akkor biztos meg is védi majd őt. Igen, valószínűleg mindez megfordult Gedeon fejében. De arra, hogy egész város jön ellene, hogy a városbeli férfiak támadnak neki, talán erre még ő sem számított.
Reggel, amikor látják, hogy lerombolva az oltár, kivágva a szent berek, és a fái éppen parázslanak egy másik oltáron, s azon a másik oltáron az élő Istennek való áldozatot mutattak be, akkor mindenki felbőszül. Hát nem lehet csak úgy Baalt megsérteni, a mindenható-fogyasztás istennek nem lehet az orrára pöckölni! Mi az hogy nem járhatunk többé
plázázni, mi az, hogy nem törhetjük magunkat, hogy nem gázolhatunk át a másikon, hogy nem onthatjuk a vérünket ezért a csodálatos rendszerért? Ki tette ezt? Nem kell sok idő, kiderül, Gedeon volt a tettes. A fiú lerontotta az apja oltárát. Kérik is az apját: add ki, meg kell halnia, mert ezt cselekedte. Megsértette a vallásos rendet.
De hát nem az volt a halálos vétek Izraelben, ha valaki bálványt imádott? Hát nem volt az a halálos vétek, ha valaki hamis istennek állított oltárt? Nem annak kellett kivágattatnia az Ószövetség szigorú szabályai szerint, aki az egy örök Isten tiszteletétől eltért? De most így kiabálnak: add ki a fiadat, meg kell halnia, mert ezt tette, mert lerombolta Baal oltárát és kivágta a szent fát. Feje tetejére állt a világ, s hogy képzeli ez a kis mitugrász, hogy csak úgy megpróbálja a talpára fordítani? Még hogy a város „védőszentjét” csak úgy megbecsteleníteni? – Látjátok, ekkora a sötétség, hogy a város nem örül a bálványai pusztulásának, s kész lenne érte embert is ölni. Sok ilyen város volt már a történelem során, amelyik megsiratta a fogva tartóit, amelyik fellázadt amikor istenei a porba hulltak. – Testvérek, aki a maga személyes életében hajlandó erre a nagy változtatásra, erre a lelki-szellemi nagytakarításra, az előbb-utóbb óhatatlanul szembe fogja magát találni ezzel az ellenségeskedéssel. Ahol megjelenik a világosság, ott azonnal feltűnik, hogy eddig sötétség volt, és ez irritálni fogja a sötétségben lévőket. – Péter apostol így ír erről: „Bizony elég volt abból, hogy a múltban...” (I. Pt. 4:3-4.) Ezen nincs mit csodálkozni! Haragszanak majd rátok, mert érzik, hogy ti mássá lettetek. De ti ne haragudjatok rájuk, hanem még jobban szeressétek őket. Lehet, hogy a munkahelyeden, a családodban, vagy az osztálytársaid között tapasztalod majd meg ezt az ellenségeskedést, de nem kell sem kiprovokálni, sem nem kell ezen meglepődni. Aki a mai minden mértéket elveszítő világban Isten gyermekeként van jelen a környezetében, az nem tud nem kitűnni szavaival, habitusával, véghezvitt, vagy el nem követett tetteivel. - Ugye te is átélted ezt már?
4./ Mert ha igen, akkor meg fogod tapasztalni Isten védelmét, segítségét is. Ezért: bízz az Úr védelmében! Még ha ez olyan nem várt módon, vagy helyről érkezik is, mint Gedeonnál. Hisz nem más, mint az apja, Jóás kel a védelmére, s erre biztosan nem számított ez az ifjú . Erről az apa-fiú konfliktusról is szeretnék még néhány szót szólni.
Mert micsoda mély konfliktus ez! Ne feledjük testvérek, hogy a történet egy tradicionális világban megy végbe. Itt törzsek, nemzetségek, nemzetségfők kezén forog minden. Az apa szava mindenről elkötelezően szól. Az apa a ház ura, ő a nemzetség feje, és amerre megy, arra megy minden gyermeke is, ahogyan dönt, úgy kell viselkednie mindenkinek. Nagy konfliktus hát ez, hiszen gyermek és szülő között támad. Ez is ismerős talán! Mégis, kedves szülők és nagyszülők, engedjétek csak gyermekeiteknek és unokáitoknak, hogy az élő Istenre emlékeztessenek! S ha nem emlékeztetnek erre, akkor se neveljétek őket arra, hogy a Baalnak áldozzanak, ne sugalljátok nekik, hogy akkor lesznek boldogok, sikeresek, ha a fogyasztás versenyében dobogós helyet szereznek. Mert ennek tragikus következményei vannak. S a magyar nép jól ismeri ezt. Először jött az egyke, aztán jött az egy se. Ne neveljétek a gyerekeiteket arra, hogy kaparj kurta, neked is jut! Ne engedjétek a gyerekeket abban gondolkozni, hogy csak pofon kell csapni a másikat, és el kell tőle venni, mert úgymond, az élet egy nagy törtetés. Ne higgyetek azoknak, akik azt mondják, hogy az emberi társadalom csak úgy mehet előbbre, ha az erősebb meg az ügyesebb legyőzi a gyengébbet, és csak az marad fönn, aki ezt a nagy túlélő játékot a másikat agyontaposva csinálja. Gedeon most a saját apjával kerül konfliktusba. Neki az élő Isten jelent meg, amíg az apja egy bálványistent imádott. Gedeon az élő Istennek állított oltárt, míg a családban, a háznál, a városban ott volt a hamis isten. De hogy Isten Gedeont szemelte ki szabadítónak, azt az is bizonyítja, hogy azon az éjszakán még egy csodálatos megtérés is bekövetkezik. Joás megtér, és ilyeneket mond: ti akarjátok megmenteni a Baalt? Az ember védi istent? Őrséget kell fonni egy oltár körül, és meg kell védeni azt a néhány követ? Nem fordítva van ez inkább? Hát nem Isten a mi oltalmazónk, nem Isten a mi hűséges Urunk? Hát védje meg magát Baal, ha olyan nagy isten ő, védje meg magát, hogyha úgy gondoljátok, hogy ezt a nem létező valamit meg lehet sérteni! Pereljen az én fiammal Baal - mondja az apja. S rögtön kap Gedeon egy ragadványnevet: Jerubbaal: pereljen vele a Baal. S a fiú életben marad, és kezdődhet majd a felszabadítás nagy munkája is. Mert aki Isten miatt kerül bajba, veszélybe, az mindig számíthat az Ő védelmére! Lehet, hogy nem úgy, ahogy ő eltervezte, hanem annál sokkal csodálatosabb módon. Talán úgy, hogy akitől a legjobban kellett volna rettegnie, vagy akitől a legkevésbé remélte volna, az fog mellé állni, az lesz a segítségére. Lám, itt nem az idősebb nemzedék adja át az élő Isten hitét az utána jövő nemzedéknek, hanem fordítva.
Négy rövid, egyszerű felhívás, bátorítás hangzott el azok számára, akik nemcsak elvileg, hanem valóságosan is készek engedelmeskedni Isten szavának: kezdd otthon, a saját életedben, környezetedben a bálványrombolást! Keress hozzá társakat, lelki testvéreket! Számolj az ellenségeskedéssel, és ne háborodj fel rajta! S végül: bízz annak az Istennek a védelmében, akié minden hatalom mennyen és földön!
Hadd fejezzem be azzal a mozzanattal, amit nem említettem eddig az Igéből. Gedeonnak egy új oltárt is építeni kellett az Úrnak. Mit jelent ez nekünk? Hiszen mi nem tudunk olyan áldozatot hozni, ami Istennek igazán kedves volna. Nos, a jó hír az, hogy nem is kell. Mert az a golgotai oltár, melyen az Isten egyszülött Fia feláldozta értünk az életét, az elegendő és megfelelő áldozat volt Isten számára a bűneinkért, minden bálványimádásunkért. Ott szerezte meg nekünk a szabadságot, hogy mi személyes kérésünkként énekelhessük: „Jézus nyájas és szelíd, láss meg engemet...” (469:1-3.) Ámen.