2013.08.11.
Boldogmondások 8. Boldogok a Jézusért üldözöttek
Lekció: Jn. 15,18-21 + 16,1-4.
Textus: Máté 5,10-12.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! A Hegyi Beszéd jézusi boldogmondásait több dologhoz is hasonlították már az idők során. Volt aki azt írta róla, olyan ez, mint egy gyönyörű lánc, amelyiknek nyolc szeme van, s mindegyikben megcsillan Isten szeretete, Jézus megváltó hatalma, de visszatükröződik bennük a mi emberi gyarlóságunk is. Az elmúlt hetekben mi is láthattuk, hogy van igazság ebben a hasonlatban. Mások azt írják, olyan ez a nyolc boldogság meghatározás, mint egy csodálatos hegyre vezető meredek ösvény nyolc állomása, amelyeken ha elidőzünk, akkor Isten életünkkel kapcsolatos üdvtervét pillanthatjuk meg a horizontot kémlelve. Én nem tudok ilyen szép és frappáns hasonlattal előhozakodni most, amikor az utolsó boldogmondáshoz érünk, de az igaz, hogyha egy lánchoz hasonlítjuk a boldogmondásokat, akkor talán ez az utolsó csillog a legfényesebben. Vagy a másik hasonlattal élve, tényleg ez a csúcspontja a Jézus által nekünk kijelölt útnak. Ez az utolsó lépés, amelyik a legnehezebb a hegyre vezető ösvényen. Viszont közös mindkét képben, hogy a szemünkbe tükröződő, vagy világító fény itt válik a legélesebbé.
Hiszen itt válik a leginkább kontrasztossá, élessé a különbség a világi boldogság értelmezések és Jézus boldogság felfogása között. Hétköznapi értelemben persze sem a lelki szegénységben, sem a tiszta szívűségben, sem a szelídségben, sem a többi Jézus által említett dologban nem talál az átlagember semmi boldogítót. De az - valljuk be - első hallásra nekünk is elég hajmeresztőnek tűnik, hogy miért boldogság az, ha valakit az igazságért üldöznek? Miért boldog az az ember, akit hátra tétel, gyalázás és hazugság ér? Hihetetlenül éles hát a kontraszt, - ha emlékeztek az egyik korábbi képemre, - igen hatalmas a szakadék Jézus és a világ között ebben a kérdésben, s a távolság itt nő a legnagyobbra. Egyszerűen tiltakozik az értelmünk is, az érzelmeink is az ellen, amit Jézus mond. Ugyan miért öröm üldözöttnek lenni? Jó dolog szenvedni? Ki élvezi a megpróbáltatásokat? Talán lelki mazochizmust hirdet itt Jézus? Az Ő követőinek boldogságot kell érezni azért, amitől minden más normális ember irtózik? Nem, ez – valljuk be – még nekünk is sok.
Pedig semmi kétség testvérek, Jézus egyértelműen beszél. Tényleg arra gondol, amit mi helyből elutasítunk magunktól. Muszáj hát belepillantanunk az utolsó láncszem vakító csillogásába is! Muszáj nekigyürkőznünk ennek az utolsó néhány méternek, hogy felérjünk a hegytetőre! De milyen jó, hogy ehhez az utolsó lelki-szellemi erőpróbához is segítségül hívhatjuk Őt, aki - ha meghallottuk hívó szavát – most is Lelkét adja nekünk ehhez a küzdelemhez!
1./ Az üldözöttség kiváltó okai. – Legyen szó először az üldözöttség kiváltó okairól. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy milyen üldöztetésről van itt szó, s hogy azt mi váltja ki. Szögezzük le rögtön az elején, hogy Jézus nem azt állítja, hogy mindenki boldog, akit üldöznek a világon. Sehol nem mondja, hogy önmagában örömteli tény, ha valakit valamiért szenvedés ér. Sőt még azt sem hirdeti, hogy már az boldogság, ha valakit az igazságért való küzdelme miatt ér bántás, vagy bármi hátra tétel. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen igazságról van szó. Ezen a világon milliók haltak és halnak meg a maguk vélt, vagy valós, kis betűs igazságáért. Készek voltak vállalni a harcot akár fizikailag is, mert meg voltak róla győződve, hogy igazuk van egy vitában. És milliók szenvedtek már üldöztetést mások igazságaiért is. Így váltak mártírjaivá egy eszmének, egy ideológiának. De Jézus nem erről beszél. Nem a mi kis igazságainkról. Hanem önmagáról. Az egyetlen végső valóságról. A nagy betűs igazságról. Ezt nem csak abból tudjuk testvérek, hogy az eredeti görög szövegben itt ugyanaz a dikaoszüné, azaz igazságosság, megigazulás szó szerepel, mint ami a negyedik boldogmondásban is, ahol láttuk, hogy ez az Isten előtti megigazulást jelenti, hanem abból is, hogy a folytatásban Jézus konkretizálja és részletezi is ezt az utolsó boldogmondást: „Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek...” (Máté 5,11.) Tehát ezzel máris leszűkíti Jézus azok körét, akik boldogok lehetnek, ha üldöztetést kell szenvedniük.
De ha már elhatárolódásokkal kezdtük, tegyük teljessé ezt a sort. Mert Jézus nem is önmagáért tartja jónak a szenvedést. Tragikus tévedése volt, s talán olykor még ma is az néhány keresztyénnek, hogy az önsanyargatást, az önkínzást, az ön-korbácsolást, vagy bármi más hasonlót Jézusnak tetszőnek, Istennek kedvesnek, vagy a bűneiért való vezeklés céljából szükségesnek gondolt. Jézus maga is megborzadt emberileg a Gecsemáné-kertben a rá váró gyötrelmektől, pedig azok nem is önmagukért, hanem értünk történtek. A bűneinkért azért viselte Ő a keresztet, hogy nekünk ne kelljen. Mint ahogy az is egy szörnyű tévedés, amikor valaki összetéveszti a maga bűnei miatti szenvedést, az igazságért, Jézus nevéért való szenvedéssel. Aki goromba és sértő másokkal, s ezért nem kedvelik a munkahelyén az ne beszéljen arról, hogy „lám, az igazaknak szenvedni kell.” Aki pökhendi és lekezelő másokkal a családjában, s ezét elfordulnak tőle, az ne mondja, hogy „én a hitvallók és mártírok sorsára jutottam.” Akinek kibírhatatlan szokásai vannak, amivel a szomszédainak az idegeire megy, az ne higgye azt, hogy Jézusért szenved, ha nem állnak vele szóba a házban! Vagy akit a maga pletykás, okoskodó, vagy sértődékeny természete miatt nem kedvelnek a gyülekezetben, az ne képzelje azt, hogy ezzel ő Krisztus keresztjét hordozza! Jézus sosem árult zsákbamacskát. Soha sem állította, hogy az Ő követőinek eseménytelen, mindig békés és szenvedésmentes lesz az élete. Sőt azt állította, hogy csak az követheti Őt, aki naponta felveszi a keresztjét. De testvérek a kereszthordozás egyedül és kizárólag az, amikor valaki Jézusért szenved, a hitéért szenved. Nem kereszthordozás az, vagyis nem Jézusért viselt szenvedés, amikor egy hívő ember pontatlanul végzi a munkáját, és ezért fegyelmiben részesítik, vagy megszidják. Nem kereszt az sem, amikor egy idő asszony mondott: „Nagy kereszt nekem a fiam felesége.” Ez nem kereszt. Nem kereszt az sem, amikor valaki a saját bűnei következményét aratja. Sokan úgy gondolják, hogy minél többet szenved valaki testileg, vagy minél betegebb, s ezt felajánlja Krisztusnak, akkor ez Krisztusért hordozott kereszt. Nem. Jézus fakír sem volt, s tőlünk sem várja ezt.
Mit mond Jézus? Azt mondja, hogy az kereszthordozás, és akkor vagytok boldogok, ha énértem, az evangéliumért, az Isten ügyéért szenvedtek hátra tételt vagy háborúságot. Világosan mondja ezt, - hallottuk alapigénkben - ha engem gyűlölt a világ, titeket is gyűlölni fog, mert nem nagyobb a szolga az uránál. Tehát tartsuk ajándéknak - azt mondja a Szentírás -, ha arra méltat minket az Isten, hogy az Ő ügyéért szenvedést kapunk. A 2.Timótheus 3,12-ben azt olvassuk: Akik kegyesen, vagyis Istennek engedelmes életet akarnak élni, azokat üldözni fogják. Vagy megint csak alapigénkre utalok: „Ha e világból valók volnátok, a világ szeretné a magáét. De mivel nem e világból valók vagytok, hanem én választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ.” (Jn. 15,19.) - Mi az oka tehát annak, hogy a nem hívők előbb vagy utóbb gyűlölni kezdik a keresztyéneket a közelükben? Az, hogy mások a hívők, mint a világ. Ha valóban, igazán Krisztus gyermekei, ha az egész életüket odaszánták Istennek - újra mondom -, nem a mulasztásaik, bűneik, természetük miatt, hanem valóban hívő keresztyénként élnek a világban, akkor ez a fajta másság előbb utóbb gyűlöletet hoz magával.
Miért gyűlöli a világ a keresztyéneket? Azért, mert aki Krisztus követőjeként él, az akarva, akaratlanul megmutatja a másiknak, hogy milyen annak az élete. Milyen az erkölcse, gondolkodása. Idő- és pénz beosztása és így tovább. Aki tisztán és szentül akar élni - s az Isten segítségével időnként sikerül is -, annak az életére nézve a másik meglátja, hogy a saját élete milyen. S az első keresztyének valóban ilyen mások voltak. Egyszerűen előbb-utóbb irritálja a nem hívő embereket az, ha valódi keresztyének kerülnek közéjük. Hiszen senki nem szereti, ha tükröt tartanak elé, senki nem szívesen néz bele egy olyan tükörbe, amelyik azt mutatja, hogy lehetne értelmesebben, tisztábban, boldogabban élni, mint ahogy ő él.
Testvérek a bibliamagyarázók kiemelik, hogy ez az utolsó boldogmondás nem véletlenül követi az előzőt. Nem esetlegesen kerültek ezek egymás után. Hiszen tényleg boldogok vagyunk, ha békét teremtünk, de mi van akkor, ha minden jóságunk, szeretetünk, önfeláldozásunk ellenére sem sikerül békét teremtenünk, mert mindig vannak olyanok, akik nem akarnak békében élni velünk. Akiknek irtózatos az az igazság, amire mi keresztyének éhezünk és szomjazunk. Isten igazsága, tisztasága, és bűngyűlölő szentsége nemcsak vonzó erővel bír, amelyre a lelke mélyén vágyik az ember, hanem taszító erővel is. Az ördögi természetet az jellemzi, hogy mindig szembemegy Jézussal és el akarja küldeni, kergetni Őt. Elég ha csak a gadarai ördöngős esete eszünkbe jut. Nincs hát abban semmi meglepő, ha a vak, fanatikus, minden jogszerű alapot nélkülöző gyűlölettel találkozik a hívő ember. Nem kell meglepődni rajta, hiszen Jézus előre figyelmeztetett erre, hogy ne botránkozzunk meg, ne döbbenjünk meg ezen.
De mondd csak: te találkoztál már ezzel az elementáris gyűlölettel? Neked volt már részed, még egyszer mondom: nem a magad bűnei, hanem Jézus személye miatti lenézésben, megvetésben? Vagy talán azt sem tudják rólad a munkatársaid, a barátaid, a szomszédaid, hogy „elvileg” keresztyén vagy? Netán azért nem fedted még fel a kiléted, mert érzed, hogy mennyire csodálkoznának rajta, ha kiderülne, hiszen ismernek és tudják, hogyan élsz akkor, amikor nem a templomban vagy? – Nem szeretnék persze könnyelműen moralizálni, és ítélkezni senki felett. Mindenkinek magának kell Krisztus előtt megvizsgálnia magát, egyszer pedig majd megállnia az Ő színe előtt. De talán megkönnyíti ezt a vizsgálódást, ha másodszor arról beszélünk, hogy mennyi ennek az üldözöttségnek a realitása?
2./ Az üldözöttség realitása. – Jogosan merülhet fel a kérdés bennünk ugyanis, hogy itt és most mennyi a valóságalapja, mennyi az esélye annak, hogy Jézusért szenvednünk kell. Hiszen nem mindenkit üldöznek ma sem az igazságért, aki aszerint él. Keresztyének tömegéről tudunk, akiknek semmilyen hátrányos megkülönböztetést sem kell elszenvedniük amiatt, hogy teljes szívükkel a Krisztusnak szentelik az életüket. Régebben ezt viszonylag egyszerűen lehetett nyomon követni, hiszen a római korban a hűséges keresztyéneket oroszlánok elé vetették, a középkorban, az ellenreformáció idején gályára hurcolták, a kommunizmus idején Gulágra vagy épp Recskre vitték, ma azonban bárki bármikor eljöhet a templomba, vannak országos keresztyén fesztiválok, bárki megveheti, vagy akár ingyen megszerezheti a Bibliát, széleskörű keresztyén irodalom áll rendelkezésre. Kérdezhetnénk hát, hol van ma az üldöztetés? S vajon miért van az, hogy sok keresztyén embernek nem volt még kellemetlen élménye a hite miatt? Nem túl sematikus az a válasz, hogy azért, mert igazából még nem is tértek meg? Akkor talán nem elég látványos a tanúságtételük, vagy esetleg olyan toleráns közegben élnek, amely nem csupán eltűri, de békésen el is fogadja, hogy az ő életük vezércsillaga Jézus? És egyáltalán, mindenkinek fizikai üldöztetést kell szenvednie, aki az Igazság szerint él? Nos, erről nem szól Jézus. Helytelen lenne tehát az a következtetés, hogy biztosan boldogtalanok, akiket nem üldöznek halálra Őmiatta. Mint ahogy az sem következik Jézus mondásából, hogy akit nem üldöznek az Igazságért, annak nincs köze a mennyek országához. – Mi következik ebből?
Először is helyesnek látszik megállapítani, hogy a nagy betűs Igazság, Jézus szerint élőket nem az üldözöttségük teszi boldoggá, hanem az a krisztusi szeretet, amely átjárja a szívüket. Az üldözés csupán következmény, egyfajta ,,visszajelzés”', hogy Jézus bennük élő értékrendje milyen látványosan ellenszegül a szeretetlen világ legfőbb igazságának: az önzés törvényének. Ez érthető módon bosszúra hergeli a sötét erőket. Ugyanakkor meg kell nyugtassam mindazokat, akiket még nem ért üldöztetés Jézus igazsága miatt, hogy ne érezzék magukat boldogtalannak. Hiszen az Igazságot nem az üldöztetés mértéke, hanem Isten szeretetének az a mélysége minősíti, amely még az ellenséget is képes szeretni.
Nem minden időben és nem minden keresztyénnek kell az evangéliumért, a hitéért szenvednie úgy, mint a három barátnak Nabukadneccar tüzes kemencéjében. Vagy mint Józsefnek Potifárné miatt a börtönben éveken át, vagy mint Pál apostolnak évekig igazságtalanul Róma börtöneiben. Magyarországon ma nincs szervezett, hivatalos keresztyén üldözés, legalábbis fizikai értelemben. Volt amikor volt, de ma nincs. Még Európában sincs. Mégis figyeljünk testvérek jól Jézus szavára. Hogyan is fogalmazott? „Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek titeket, és mindenféle rosszat hazudnak rólatok.” Tehát nemcsak fizikai szenvedés, nemcsak testi kínzások és borzalmak várhatnak a hívőkre, hanem lelkiek is! Alaptalan vádak, igazságtalan mellőzöttségek, szellemi-lelki támadások, verbális megalázások is beletartoznak ebbe a körbe. S bizony ebben az értelemben mégiscsak jogos feltenni magunknak a kérdést, hogy megtörtént-e az már velünk, valamilyen szinten, módon, hogy a Jézus Krisztusba vetett reménységünkért üldöztetést és hátra tételt szenvedtünk? Talán pont ezért nem kaptunk meg egy állást? Amikor elmondtuk, hogy mi hívő keresztyének vagyunk, és ezért azt mondták: Köszönjük szépen, nekünk ez a másság - miközben tiszteljük a másságot - nem kell. S emiatt valaki egy állást nem kapott meg. Vagy amikor azért mosolyognak össze a hátunk mögött, mert nevetségesnek tartják, hogy valaki komolyan veszi a 21. században a Bibliát, és ezért nem csalja meg a társát, ezért nem káromkodik, mint a kocsis, ezért nem terjeszt hazug rágalmakat másokról, vagy ezért nem vállal kétes pénzügyi manővereket, mert Isten Igéje ezt nem engedi meg neki. És ilyen lehet az, amikor egy keresztyén diákot kinevetnek az osztálytársai, ha ő még nem feküdt le fűvel-fával, vagy ha egy hívő fiatalt azért gúnyolnak, mert nem szégyelli, hogy templomba jár. – Mondjátok testvérek, ezek a nem fizikai üldöztetések sem ismerősek nekünk? Soha semmi ehhez hasonlóban nem volt még részünk? Létezik, hogy ma, ebben a világban semmilyen szinten nem derül az ki egy emberről, hogy „elvileg” keresztyén? Senkinek sehol nem tűnik fel az ő jézusi mássága? Ugye, ezt ti sem hiszitek?! Félreértés ne essék, nem kell keresni a konfliktust a körülöttünk élő nem hívő emberekkel. De hogy ezt a konfliktust egy életen át meg lehet úszni, azt kétlem. Ott tényleg valami alapvető baj van még az emberrel. Ott tényleg az a kérdés, hogy egyáltalán Jézus tanítványa lett-e már az az ember?
S még egy szempont testvérek az üldözöttség realitását illetően. Miközben mi hálát adhatunk, hogy jelenleg a világnak ezen a részén nincs fizikai értelemben keresztyén üldözés, aközben ne feledkezzünk meg azokról a testvéreinkről, akik ma is az életük kockáztatják azzal, hogy Jézushoz tartozónak vallják magukat. A Nemzetközi Keresztény Szolidaritás nevű szervezet folyamatosan figyelemmel kíséri a keresztyének jogait a világban. Felmérésük szerint ma minden tizedik Krisztus-hívőt - 200 millió embert - elnyomnak, üldöznek vagy halállal fenyegetnek. Algériában például elfogadták, és két elnöki rendelettel meg is erősítették „a nem iszlám felekezetek vallásgyakorlásának feltételei” nevű törvényt. Ez megtiltja a keresztények vallásgyakorlását, és engedélyezi a kis keresztény közösség kényszerlakhelyre telepítését. Szabályozták a templomok és imahelyek számát is. A törvény értelmében a keresztények vezetőit gyakran hittérítéssel és istenkáromlással vádolják, ezért bebörtönözik vagy pénzbüntetésre ítélik őket. Az egyiptomi kopt keresztények hátrányt szenvednek az oktatásban, vagy ha lakást keresnek, esetleg állami cégnél, illetve a hadseregben akarnak elhelyezkedni. Templomépítésre vagy felújításra a legritkábban kapnak engedélyt. Kopt nők százait rabolják el, és előbb az iszlám hitre kényszerítik őket, majd egy vadidegen muszlim férfihoz kell feleségül menniük. Az emberrablók sokszor a rendőrség és az igazságszolgáltatás védelmét élvezik, így a bűncselekményekre nem derül fény. Iránban törvényi szinten üldözik Jézus követőit. Az áttért muzulmánokat és a hittérítő keresztényeket halálbüntetés fenyegeti. Hindu szélsőségesek szabályos népirtást folytatnak évek óta az indiai Orissza államban. Sok nőt megerőszakoltak, több ezer házat, templomot leromboltak, vagy 300 faluból elüldözték a keresztényeket, több helyen pedig megmérgezték az ivóvizet. Ötvenezren hajléktalanná váltak, és legalább 30 ezer keresztény a dzsungelbe menekült. Észak-Koreában amikor a kommunisták átvették az uralmat 1948-ban, háromszázezer keresztény eltűnt. Ma a 20 milliós országban 200 ezer keresztény él, szinte mindannyian munkatáborokban. Nem is folytatom a sort, csak halkan megkérdezem azt, amit az egyik testvérünktől hallottam: Ha ma itt az istentisztelet elején berontott volna néhány csuklyás, géppisztolyos fegyveres és azt kiabálták volna, hogy akik igazán hisznek Jézusban, azok maradjanak itt, mert őket kivégezzük, a többiek elmehetnek, vajon mennyien maradtunk volna?Istennek hála, ez a mi hazánkban jelenleg csak utópia, de sok helyütt valóság. – Mire lennénk képesek azért, aki mindenre képes volt értünk? Jézus odaadta az Ő engedelmes, s bűntelen életét. Megölték azért, mert tisztán és hamisítatlanul az Atya akaratát élte meg közöttünk. S végül szóljunk még a legizgalmasabb kérdésről is: miért is boldogság akkor Jézusért szenvedni?
3./ Az üldözöttség boldogsága. – Talán most már nem értjük félre Jézus szavait. Ezek után talán már nem gondoljuk azt, hogy a magunk igazságaiért, vagy bűneiért viselt szenvedés boldogít, s talán azt sem, hogy nekünk direkt keresni kell a nyomorúságot és az üldöztetést. De akkor mégis miért jelent ez boldogságot? Két dolog miatt is. Egyrészt azért, mert ez jele és pecsétje lehet a valóban Krisztus mellett elkötelezett életnek. Nem öröm kiesni egy állásból emiatt. Nem jó hallgatni mások gúnyolódásait. Nem élvezet elviselni a sokféle alaptalan rágalmat, de mégis boldogság tudni ezek közben, hogy ezt nem nekem szánják, hanem Jézusnak. Annak, aki bennem is él Lelke által. Láttam egyszer egy kedves keresztyén karikatúrát. Az első rajzon egy hívő ember imádkozik: Ó, Uram, védj meg engem! A másodikon látjuk, hogy imádság közben kövek záporoznak felé, de egy sem találja el. A harmadikon eltalálja egy kő, amire ő panaszosan reagál: Ó, Uram, mégsem vigyáztál rám! Az utolsón Jézust látjuk, amint őrá záporoznak a kövek, s közben hátrafordulva az imádkozó emberhez így szól: Ne haragudj, egyet elvétettem. Azt hiszem sokkal könnyebben hordoznánk mindenféle szenvedést Jézusért, ha közben ezt tudatosítanánk magunkban: nem engem céloztak, hanem Jézust, s a nagyja úgyis Őt érte és éri ma is. Hiszen amikor megállítja Jézus az öldökléstől lihegő Sault a damaszkuszi úton, mit is kérdez tőle: „Saul, Saul miért üldözöl engem?” Hát nem a keresztyéneket üldözte ő, hanem magát Jézust? Ezek szerint Jézus azonosítja magát az övéi szenvedéseivel? Boldogság tehát Jézusért vállalni az üldöztetést, mert ez is mutatja, hogy jó helyen vagyunk. Másrészt pedig azért is boldogság ez, mert aki vállalja Jézusért a szenvedést, az a legjobb társaságba fog kerülni. Azok közé, akiket Istenért korábban üldöztek, s akár meg is öltek. Boldogok vagytok - mondja Jézus. Mert így üldözték a prófétákat, akik előttetek voltak. Beletartozhatunk abba sorba, amely elkezdődött Ábellel, s amelynek az utolsó időkben egyre több tagja lesz. A teológiai szóhasználat szerint az „ecclesia militans”, a földön küzdő egyház részei vagyunk. Boldogság Jézusért hátra tételt szenvedni, mert lehet, hogy kinevetnek bennünket, lehet, hogy nem értenek meg - ahogyan annak idején a prófétákat, majd Jézust, később az apostolokat sem - de azt egészen biztosan tudhatjuk, hogy helyünkön vagyunk Isten tenyerén. S végül azért is boldogság ez, mert Jézus így folytatja: „jutalmatok bőséges a mennyben.” Ez azt jelenti, hogy a Mester és a tanítvány sorsa nemcsak a szenvedésben azonos, de azonos a sorsuk a dicsőségben is, az Atya jobbján, a mindenható Isten mellett, a többi hívővel együtt, az „ecclesia triumphans”-ban, a megdicsőült egyházban is. Olyan szépen foglalja össze ezt a boldogságot Pál apostol a római levélben: „Maga a Lélek tesz bizonyságot arról, hogy valóban Isten gyermekei...” (Róma 8,17.)
Ez a hegytető, a hegycsúcs, ez az a csodálatos panoráma, amely ott vár bennünket, ez az kristálytiszta fény, amelyben minden földi, talmi csillogás elszürkül. Végigjártuk az elmúlt nyolc vasárnap során az utat. Végigjártad te is? Boldog ember vagy? Ha még nem, ma is elindulhatsz és Jézussal megérkezhetsz. Így legyen! Ámen.